Videnskaben forklarer nærdødsoplevelser

Videnskab.dk skriver ...

Videnskaben forklarer nærdødsoplevelser

18. september 2011 kl. 05:31
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/videnskaben-forklarer-naerdodsoplevelser

Ny forskning forklarer en lang række nærdødsoplevelser - blandt
andet møder med spøgelser og at livet passerer revy. Dansk
teologi-professor ser gerne en ny undersøgelse, hvor også
teologi og filosofi spiller en rolle.

En kvinde ligger på et operationsbord på et hospital. Hun er i
dyb narkose-søvn, men kan alligevel følge med i, at læger og
sygeplejersker opererer hende for kræft. Hun oplever, at hun
hænger under loftet og kan høre og se det hele.

På samme tidspunkt får en ...

NB! Vær opmærksom på, at dette indlæg er X-postet!

Last OUTPUT: 13250 news:4e6b20f7$0$305$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13365

"Dybbøl" <dyb...@hotmail.com> skrev ...

Sent: Monday, September 19, 2011, CET 10:41, GMT 08:41
Subject: Re: Videnskaben forklarer nærdødsoplevelser
https://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/5bcb06537d1dd95d

> "Videnskaben forklarer..."
>
> At hævde ovenstående er et groft misbrug af ordet 'Videnskab'. Det er
> snarere en søforklaring eller ren og skær pølsesnak det der er refereret
> på den side Mogens Kall linker til.
>
> Dybbøl

Min plan var nu, at videnskab.dk IKKE skulle få det sidste ord (i denne sag)!

Jeg har fx. således hørt om, at svenske forskere har lavet *skjulte* tegn indeni
deres hospitalsbygninger (som ingen mennesker har kendskab til) i håbet om at få
afklaret, *om* nogle af de mennesker (som har nærdødsoplevelser) kan se dem!

For hvis det er tilfældet, *hvordan* forklarer vi det så, videnskabelig set ?

Men du må vente lidt endnu (research-arbejdet påbegyndt men ej fuldbragt endnu) ... :-)

-

NB! Vær opmærksom på, at dette indlæg er igen blevet X-postet, da jeg skønner
debatten IGEN har interesse for begge nyhedsgrupper!

(Dybbøl havde ellers udelukkende skrevet til den kristne nyhedsgruppe)

Last OUTPUT: 13372 news:4e76fbef$0$316$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 13376

Jørgen Farum Jensen

Den 20-09-2011 14:23, Sømand skrev:

> "Dybbøl" <dyb...@hotmail.com> wrote in message

> Når disse har sat sig ind i (forstået) nogle af disse
> dokumenter (nedenunder) så kan de komme tilbage og snakke.
> Indtil det er sket, vil det for altid være total spild af
> tid at debattere det.
>
> Men jeg er alvorlig bange for at det aldrig vil ske da det
> kræver lidt læsning og
> forstand, derfor.

Så man er uforstandig, hvis man ikke vil give
dig ret?

Jeg har læst! Og i det omfang, jeg har læst,
er der altså nogle videnskabsmænd, der sætter
nogle spørgsmålstegn ved radiometrisk datering.

Grundsynspunktet her - der absolut intet har
at gøre med hverken nærdødsoplevelser eller
evolution - er vist nok at radioaktive isotopers
halveringstider har ændret sig over tid.

Det en teori, der kræver at nogle helt fundamentale
forudsætninger for vores forståelse af den verden
vi lever i, er forkerte. Og at hundredtusindvis
af lærebøger inden for de eksakte fysiske videnskaber
er *helt igennem* forkerte.

Denne forståelse er ikke begrænset til det ene
emneområde der behandles i de artikler, der
henvises til. *Al* vor videnskab og al vor
teknologi fra vandmøller til rumskibe hviler
på denne grundlæggende forståelse.

Vores verdensforståelse er kolossalt tempel
bygget op af hundreder af arbejde på at
forstå naturen som den er, og ikke som den
er beskrevet i hverken Bhagavad Gita, Koranen,
Biblen. Mormons bog eller andre hellige skrifter.
Dette tempel er ikke noget korthus, hvor et
enkelt manglende kort kan vælte det hele.

Det er sådan i dette tempel at der er
sten, der ikke er så gode, som de kunne
blive. Og der er nogle huller rundt omkring,
hvor man ikke endnu har kunnet finde en passende
sten. Men templet består, og der bygges fortsat
på det.

Templet rystes ikke af, at nogle videnskabelige
resultater muligvis kan betragtes som tvivlsom.

Artiklen Radio Isotopes and the age of the Earth
indledes med at afsnit om forudindtagethed (bias).
Kreationismen vedkender sig, at
deres præmis er at biblens skabelsesberetning
er sand, og at videnskabelige data derfor skal
tolkes ud fra en etableret sandhed: Gud skabte verden
og alt deri. Den etablerede videnskabs præmis
er derimod en rationalitet og objektivitet, som
kreationismen påstår ikke finde hos almindelige
videnskabsmænd.

Og deri har de ret. Men misser pointen. Den "rigtige"
videnskabspersons resultater kan gøres til genstand
for kritik og falsificering. De fleste videnskabsmænd har
forskellig bias, og kan derfor til en hvis grad afbalancere
hinanden. Kreationisten har derimod ingen kritiker:
Stemmer hans tolkning af de videnskabelige data med biblens
skabelsesberetning, har han fundet en indiskutabel sandhed.

Naturvidenskabens resultater er på en måde selvregulerende,
og derfor går det af og til galt. Men de fleste resultater
en sten til ovennævnte bygværk. Vi oplever hver dag i
den moderne tilværelse, at det naturvidenskabelige
verdenssyn skaber målbare resultater på områder,
hvor biblen intet har at sige.

Hvis kreationisterne vil opnå noget med deres
mummespil, skulle de rokke lidt ved Plancks konstant,
en af grundpillerne i vor forståelse af den fysiske
verden.

Det gør man ret ofte i computermodeller, og så vidt
jeg ved har det vist sig et enhver anden værdi af
denne konstant end den empirisk fundne vil give
anledning til et univers, der er fatalt anderledes
end det vi faktisk lever i.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Andreas Falck

Jørgen Farum Jensen skrev i

> Kreationisten har derimod ingen kritiker:
> Stemmer hans tolkning af de videnskabelige data med biblens
> skabelsesberetning, har han fundet en indiskutabel sandhed.

Endnu engang demonstrerer du blot hvordan du med ond vilje alene har til
hensigt at ville fordreje og forvanske ud fra dine egne fejlagtige fordomme.

Men heller ikke det er noget nyt fra ateistisk side.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Hauge

Den 20-09-2011 18:18, Andreas Falck skrev:
> Men heller ikke det er noget nyt fra ateistisk side.

Og igen er idioten til Falck kommet i en gruppe, hvor han ikke hører
til, kunne han ikke bare blive hos de andre syge?!..

/Hauge

Sømand

"Jørgen Farum Jensen" <jfje...@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg har læst! Og i det omfang, jeg har læst,
> er der altså nogle videnskabsmænd, der sætter
> nogle spørgsmålstegn ved radiometrisk datering.

Hvorfor gør de det?

Jørgen Farum Jensen

Den 21-09-2011 10:34, S�mand skrev:

> "J�rgen Farum Jensen" <jfje...@yahoo.dk> wrote in message

> Hvorfor g�r de det?

Det ved jeg da ikke! Min pointe
var s�dan set bare at det videnskabeligt
baserede verdensbillede har mange mange
flere udr�bstegn end sp�rgsm�lstegn.

Men ganske rigtigt: For en videnskabsmand
er et sp�rgsm�lstegn vigtigere end et
udr�bstegn. Det kr�ver nemlig at han
eller andre videnskabsfolk fors�ger at
besvare sp�rgsm�let.

Og det g�r man s�, enten ret uvidenskabeligt
ved at pege p� en en skabende og opretholdende
gud, eller ved hj�lp af en teori om at
de universelle konstanter, der er helt
grundl�ggende for det videnskabeligt baserede
verdensbillede, er variable over tid.
For mig svarer det lidt til at pi ikke
altid er et transcendent tal.

Jeg kender ikke nok til fysik til at kunne
modbevise dette, s� jeg holder mig til
hvad videnskaben i �vrigt har kunnet observere
og forklare om disse forhold.

Jeg har fjernet krydspostningen til kristendom,
fordi tr�den ikke har en dyt at g�re
med religion, men en del at g�re med videnskab.

S� kan det jo ogs� v�re at l�sere af videnskabs-
gruppen gider besk�ftige sig med hvad S�mand m.fl.
mener om fysik og videnskab i det hele taget.

--
J�rgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Sømand

> Det ved jeg da ikke! [cut]

Som sagt, det kan ikke behandles før du har prøvet at sætte dig ind i... og
forstår... ihvertfald noget af årsagen.

http://www.icr.org/rate/

P.N.

"Sømand" <some...@yahoo.be> skrev i en meddelelse
Det var dog det værste bræk at dukke op med. Jeg er selv troende, men jeg
kan ikke se at svindel og pseudovidenskab skulle gøre noget godt.

Vidal

> [...]

> andet møder med spøgelser og at livet passerer revy. Dansk
> teologi-professor ser gerne en ny undersøgelse, hvor også

Har nærdødsoplevelser noget med nogen form for kristendom
at gøre?

FUT: dk.livssyn.kristendom

--
Venlig hilsen,

Vidal

KL

"P.N." <2...@mail.dk> wrote in message news:j5dhrv$fbr$1...@speranza.aioe.org...

> Det var dog det værste bræk at dukke op med. Jeg er selv troende, men jeg kan
> ikke se at svindel og pseudovidenskab skulle gøre noget godt.

Prøv at forklare dig lidt.

"KL" <bfo...@yahoo.com> skrev ...

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Sunday, September 18, 2011, CET 13:53, GMT 11:53
13365 news:4e75dbc4$0$314$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/6d2c0ccf17870e47
https://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/6d2c0ccf17870e47

> [...]
> hænger under loftet og kan høre og se det hele.
>
> På samme tidspunkt får en ...
>

> NB! Vær opmærksom på, at dette indlæg er X-postet!

Interrupt RETURN from ...

Sent: Monday, September 19, 2011, CET 12:06, GMT 10:06
13376 news:4e771414$0$309$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/dc3424db079a0378
https://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/dc3424db079a0378

Den 22-09-2011 10:37, Kall, Mogens skrev:

> [...]
> bare ikke bedømme bl.a. dette - som sagt - udfra en *kristen* synsvinkel!

Det forudsætter jo at der er en særlig
kristen synsvinkel på naturvidenskab.

Det er der ikke. Ligesom der heller
ikke er en særlig islamisk, hinduistisk
eller ateistisk synsvinkel på det, vi
i vore dage forstår ved *natur*videnskab.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

"Jørgen Farum Jensen" <jfje...@yahoo.dk> skrev ...

"KL" <bfo...@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Jamen hvorfor skulle jeg dog det?, det turde vel væren indlysende. Måske du
selv skulle forklare dig lidt. Du tror måske på deres pis.