Farlige kreationister

Vidal

Apr 23, 2009, 2:11:54 AM4/23/09
http://blogs.jp.dk/evolutionidag/2009/04/09/slog-darwin-gud-ihjel/

"Kreationisterne og repræsentanter fra intelligent designbevægelsen
er farlige for kristendommen. Deres ideer er så langt fra den
almindelige
kristne ortodoksi og tradition, at den ikke kan genkendes af hverken
teologisk lærde, højtstående protestanter og katolikker, eller
almindelige
præster, som deres religion.

Men hvad værre er, overfor alle mulige andre, ikke-kristne, kommer
den
højtråbende kreationisme og den vedvarende diskussion af
uforeneligheden
af videnskab og religion, til at farve det offentlige billede af
kristne, og alle
folk med en religion i det hele taget."

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Harald Mossige

Apr 23, 2009, 2:38:41 AM4/23/09
Vidal skreiv:

Og hvor stiller så dem som hårdnakket tror at eventyret om A&E er en
virkelig historisk beskrivelse av virkeligheten?

Vidal

Apr 23, 2009, 2:50:32 AM4/23/09
Harald Mossige skrev:

Det ved jeg ikke. Det er vist kun fundamentalister,
der har det synspunkt. Jeg er ikke fundamentalist,
kreationist eller tilhænger af ID.

Harald Mossige

Apr 23, 2009, 3:00:43 AM4/23/09
Vidal skreiv:

Men like fullt tror du på eventyret om A&E.

Jeg tror du lyver.

Lars Poulsen

Apr 23, 2009, 3:46:30 AM4/23/09
"Vidal" <vii...@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> uforeneligheden
> af videnskab og religion, til at farve det offentlige billede af

Det er sjovt at se folk som Peter Kjærgaard føre sig frem på
kreationisternes bekostning.

Det er trist at der aldrig kommer noget nyt på banen. Det er altid de gamle
travere - konspirationsteorien (som p.t. er til debat i en anden tråd), at
kreationister skulle være skadelige for kristendommen osv. osv.

Hvad er det helt præcist der gør kreationister så dødsensfarlige?

Mvh

Lars

Vidal

Apr 23, 2009, 4:12:22 AM4/23/09
On Apr 23, 9:46 am, "Lars Poulsen" <buzzem...@gmail.com> wrote:
> "Vidal" <vii...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:1485f1ed-06ea-4c09...@3g2000yqk.googlegroups.com...

> Hvad er det helt præcist der gør kreationister så dødsensfarlige?

I er med til at give et falsk billede af,
hvad kristendommen er, hos kristne flest.

I blander religion og videnskab på den
værste måde.

Tag ikke fejl, jeg anser jer for at være
kristne lige så vel som mig selv, for nu
at tage et godt eksempel. :-)

Gad vide om I også anser mig for at være
kristen, når jeg nu ikke tror bogstaveligt
på f.eks. skabelsesberetningen og historien
om Adam og Eva, som Harald nævner?

Vidal

Apr 23, 2009, 4:13:00 AM4/23/09

Man *tror* ikke på en myte.

> Jeg tror du lyver.

Du har hårdnakket gennem al den tid, vi har
diskuteret, sagt, jeg tror bogstaveligt på
A&E myten. Det kan jeg ikke stille noget op
imod, men din tro er en løgn, en illusion,
noget du foregøgler dig og sandsynligvis noget
du aldrig kan slippe, fordi det er med til at
opretholde det falske billede af kristendommen,
du går rundt med.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Ja, din tro er en løgn.

Lars Poulsen

Apr 23, 2009, 5:06:14 AM4/23/09

> I er med til at give et falsk billede af,
> hvad kristendommen er, hos kristne flest.

Jeg kunne så passende påstå det samme om dem der ikke tror på
skabelsesberetningen - at de giver et falsk billede af hvad kristendommen
er.

> I blander religion og videnskab på den
> værste måde.

Værste måde?
Hvad er da den bedste måde?

At klippe de dele ud af Bibelen - Guds inspirerede ord - som ikke stemmer
overens med den til enhver tid herskende, er da en meget værre måde at
blande tingene på.

> Tag ikke fejl, jeg anser jer for at være
> kristne lige så vel som mig selv, for nu
> at tage et godt eksempel. :-)

Takker ydmygst :-)

> Gad vide om I også anser mig for at være
> kristen, når jeg nu ikke tror bogstaveligt
> på f.eks. skabelsesberetningen og historien
> om Adam og Eva, som Harald nævner?

Hvis du tror på Jesus Kristus som din frelser, har jeg personligt ingen
problemer med at betragte dig som en kristen broder. Det er ikke
skabelsesberetningen der frelser. Det gør kun Jesus!

Mvh

Lars

Jesus-loves-you

Apr 23, 2009, 5:15:35 AM4/23/09
"Vidal" skrev

> Harald Mossige skrev:
[ ... ]

> [...]
> noget du foregøgler dig og sandsynligvis noget
> du aldrig kan slippe, fordi det er med til at
> opretholde det falske billede af kristendommen,

Hmm ...

(Undskyld, men jeg kan altså ikke dy mig:)

Input memory from ...

6848 <news:8hZsi.817$Zp2...@news.get2net.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/8f8ffb51b433ccf2>

<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/b6298d08daf75c6d>

> [ ... ]

> [ ... cut, 2007-08-10 ... ]
>
> Aha ! - Nu begynder jeg at ane, *hvori* dit problem er, Harald:
>
> Folk har jo påduttet dig *falske* skyld- og skam-følelser ... :-(

Harald lider (med ret stor sandsynlighed) af nogle traumer, som uheldigvis
bevirker, at han blokerer psykisk (en ubevidst forsvarsmekanisme) og derfor
ikke kan omstille sig og nå frem til en nyorientering, hvilket vi andre kun
dybt kan beklage!

Eller hvad er psykologerne/psykiaterne vurdering ?

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 8682 <news:gspbfc$2qrq$1...@newsbin.cybercity.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8683

Harald Mossige

Apr 23, 2009, 5:39:38 AM4/23/09
Vidal skreiv:

Tror du at fortellingen om A&E er en myte?, ja eller nei?

Tror du at menneskeheten startet med bare to mennesker, ja eller nei.

HM

Vidal

Apr 23, 2009, 6:42:31 AM4/23/09
On Apr 23, 11:39 am, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> Vidal skreiv:

> Tror du at fortellingen om A&E er en myte?, ja eller nei?

Det har jeg sagt mange gange, men det er en god myte.

> Tror du at menneskeheten startet med bare to mennesker, ja eller nei.

Faktisk tror, jeg, det startede med bare ét menneske, hvis
man forestiller sig, det er en enkelt mutation, der
adskiller mennesket fra chimpanserne eller som satte
den proces, det er at være/blive menneske, i gang.

Det ville være usandsynligt om en hel gruppe af individder,
blev ramt af samme afvigelse på samme tid.

Samtidig har jeg svært ved at forestille mig, at der på samme
tid, er opstået flere separate grupper af mennesker.

Det har også vist sig, jeg kan ikke lige dokumentere det nu,
at i *hele* menneskeheden er der mindre genetisk variation, end
der er i en *enkelt flok* chimpanser.

Det tyder på, at vi har udviklet os ud af en meget lille gruppe
individder og derefter har spredt os ud over kloden.

Vidal

Apr 23, 2009, 6:42:47 AM4/23/09
On Apr 23, 11:06 am, "Lars Poulsen" <buzzem...@gmail.com> wrote:
> "Vidal" <vii...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:0dcec6fe-a019-4c6a...@y9g2000yqg.googlegroups.com...

> Det er ikke
> skabelsesberetningen der frelser. Det gør kun Jesus!

Så lad vore synspunkter mødes der.

Vidal

Apr 23, 2009, 6:45:24 AM4/23/09
On Apr 23, 11:15 am, "Jesus-loves-you" <John15...@1.John4.8.Heaven>
wrote:

> Eller hvad er psykologerne/psykiaterne vurdering ?

Ja, nu forholder det sig jo sådan, det er Harald,
der er gruppens chefpsykolog, assisteret selvfølgeligt
af vor Patruljeven, så det kan måske blive vanskeligt
at få en objektiv analyse. ;-)

Harald Mossige

Apr 23, 2009, 7:17:46 AM4/23/09
Vidal skreiv:

> Det har jeg sagt mange gange, men det er en god myte.

Fremdeles rømmer du fra klare svar.

> [...]
>
> Det ville være usandsynligt om en hel gruppe af individder,
> blev ramt af samme afvigelse på samme tid.

Med andre ord, du er en kreasjonist som fornekter "Darvins teorier".

HM

Jesus-loves-you

Apr 23, 2009, 7:22:50 AM4/23/09
"Vidal" skrev

> Ja, nu forholder det sig jo sådan, det er Harald,
> der er gruppens chefpsykolog, assisteret selvfølgeligt
> af vor Patruljeven, så det kan måske blive vanskeligt
> at få en objektiv analyse. ;-)

Øh ...

Som du måske har bemærket, tillod jeg mig at udvide din X-postning til også
nu at omfatte ... (den-blå-vogn) ... :-)

Kom herefter til at læse en anden overskrift fra nyhedsgruppen

Denne lød således:

Apr 23, 2009, 1:36:28 PM4/23/09
On Apr 23, 1:17 pm, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> Vidal skreiv:

> Fremdeles rømmer du fra klare svar.

Hvad er det, du ikke forstår?

> Med andre ord, du er en kreasjonist som fornekter "Darvins teorier".

Hehe, Harald - altid klar med en skrupskør udlægning
af verden.

Vidal

Apr 23, 2009, 1:45:16 PM4/23/09
On Apr 23, 1:22 pm, "Jesus-loves-you" <John15...@1.John4.8.Heaven>
wrote:
> "Vidal" skrev

> Øh ...
>
> Som du måske har bemærket, tillod jeg mig at udvide din X-postning til også
> nu at omfatte ... (den-blå-vogn) ... :-)

Hehe, mon ikke den er gul i Norge?

> [...]

> Haralds (og andres) opførsel med den anale fase, apropos barnets magtbehov

Sådan ser jeg ikke Harald. Han har helt klart et
problem, men jeg ser det nok ikke i den kontekst.
Det er sikkert for alvorligt til at drive gæk med.

Jeg føler med ham og håber, han når frem til en eller
anden form for forløsning for sine problemer.

Jwg må da indrømmer, jeg ikke selv har mig for god til
at drille ham, men jeg vil prøve at blive et bedre menneske. ;-)

Harald Mossige

Apr 23, 2009, 2:09:45 PM4/23/09
Vidal skreiv:

> Hvad er det, du ikke forstår?

Spill gjerne dum, men jeg oppfatter det som direkte uhederlighet.

> Hehe, Harald - altid klar med en skrupskør udlægning
> af verden.

Og når saklige argumenter ikke finnes, så angriper du personen. Det er
slik du viser hva kristendommen din er.

Vidal

Apr 23, 2009, 2:26:57 PM4/23/09

Jeg forsøger selv at give en 'darwinistisk' forståelse af
menneskets skabelse og det udnævner du straks til at være
kreationisme. Så enten har du ikke læst mit indlæg eller
forstået det eller så jeg har jeg udtrykt mig misforståeligt.

Du går nok efter den sidste udlægning. ;-)

Harald Mossige

Apr 23, 2009, 3:01:06 PM4/23/09

Du legger for dagen at du har forstått svært lite av Darvins teorier,
men du forsøker å tilpasse forståelsen inn i en kreasjonistisk tankegang.

> og det udnævner du straks til at være
> kreationisme. Så enten har du ikke læst mit indlæg eller
> forstået det eller så jeg har jeg udtrykt mig misforståeligt.

Jeg har lest, og forstått det du skriver. Jeg har aldrig fremhevet din
evne til klare og pressise forklaringer. Snarere tvert imot.

HM

Vidal

Apr 23, 2009, 3:30:52 PM4/23/09
On Apr 23, 9:01 pm, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> Vidal skreiv:

> Du legger for dagen at du har forstått svært lite av Darvins teorier,
> men du forsøker å tilpasse forståelsen inn i en kreasjonistisk tankegang.

Fordi jeg skriver om de genetiske variationer hos
mennesket i forhold til chimpansernes? Mener du,
det er en forkert oplysning eller hvor er det lige,
du melder fra?

> Jeg har lest, og forstått det du skriver. Jeg har aldrig fremhevet din
> evne til klare og pressise forklaringer. Snarere tvert imot.

Hehe.

Harald Mossige

Apr 23, 2009, 3:54:50 PM4/23/09
Vidal skreiv:

> Fordi jeg skriver om de genetiske variationer hos
> mennesket i forhold til chimpansernes? Mener du,
> det er en forkert oplysning eller hvor er det lige,
> du melder fra?

Som jeg skriver: "Du legger for dagen at du har forstått svært lite av
Darvins teorier". Så enkelt er det. Nei, jeg har ikke til hensikt å
undervise deg i Darvins teorier. Tross alt, de teoriene har vert pensum
i den norske grunskolen i et halvt hundre år.

HM

Jesus-loves-you

Apr 23, 2009, 4:41:25 AM4/23/09
"Vidal" skrev

> Harald Mossige skrev:
[ ... ]

> [...]
> noget du foregøgler dig og sandsynligvis noget
> du aldrig kan slippe, fordi det er med til at
> opretholde det falske billede af kristendommen,

Hmm ...

Input memory from ...

Eller hvad er psykologerne/psykiaterne vurdering ?

Med venlig hilsen,

Last OUTPUT: 8678 still NOT on-line. Sent CET 10:02. Reason unknown!
8677 <news:49ef8046$0$90267$1472...@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8679

Andreas Falck

Apr 23, 2009, 5:09:27 AM4/23/09
Vidal skrev i

> I er med til at give et falsk billede af,
> hvad kristendommen er, hos kristne flest.

Ih ja. Det giver jo et falsk billede af kristendommen, hvis man fik afsløret
al den hykleri der er blandt de der hykler med kristennavnet.

Men vi er jo også nogen der er fuldt ud klar over at I er en hel del der
mener at både Jesus og Ny Testamente er farlige for kristendommen - for det
kunne jo blive afsløret at I slet ikke har ret meget med kristendommen at
gøre.

Akkurat det samme gjorde den hedenske katolske kirke gennem en stor del af
den mørke middelalder. De indførte dødsstraf for at læse og eje Bibelen
eller blot dele af Bibelen. De ville jo ikke risikere at deres falske
religion blev afsløret som det den der.

I er mange der falskeligt kalder jer kristne samtidig med at I i samme
åndedrag fornægter alt hvad der er grundvolden i kristendommen.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Andreas Falck

Apr 23, 2009, 5:04:57 AM4/23/09
Vidal skrev i

Jamen Vidal dog.

Nu mangler du blot at sige Jesus og Ny Testamente er farlige for
kristendommen.

Det er jo en kendt sag at stort set alle undervisere på de teologiske
fakulteter, foruden rigtig mange præster, rent faktisk slet ikke er troende,
men i virkeligheden er ateister.

Og så er det da ikke så underligt at disse "kristne" vil bortforklare mange
ting som farlige for kristendommen.

Martin Andersen

Apr 23, 2009, 7:12:08 AM4/23/09
Vidal wrote:

> [...]
> adskiller mennesket fra chimpanserne eller som satte
> den proces, det er at være/blive menneske, i gang.

Er det et enkelt sekund der adskiller et barn fra at være voksen?

> [...]
>
> Det tyder på, at vi har udviklet os ud af en meget lille gruppe
> individder og derefter har spredt os ud over kloden.

Befolkningsflaskehalsen (på adskillige tusinder individer) indtræf længe
efter individer vi kaldte homo sapiens først vandrede omkring. Men længe
før historisk tid.

Martin Andersen

Apr 23, 2009, 7:22:37 AM4/23/09
Øhh... Det er han måske, men ovenstående lyder mere som kritik af en
stråmand end noget andet.

Andreas Falck

Apr 23, 2009, 8:54:19 AM4/23/09
Vidal skrev i

> Så lad vore synspunkter mødes der.

Du tror jo ikke på skabelsen, så hvordan i al verden kan du så påstå at du
tror at Jesus frelser?

Du har jo valgt at erstatte Jesus med Darwin og hans rotter.

Harald Mossige

Apr 23, 2009, 6:47:09 PM4/23/09
Martin Andersen skreiv:

Så? Forklar meg hvilken stråmann, og hvorfor.

HM

Vidal

Apr 24, 2009, 2:26:32 AM4/24/09
On Apr 23, 11:09 am, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]

> kunne jo blive afsløret at I slet ikke har ret meget med kristendommen at

Jeg tager ikke afstand fra NT eller Jesus?

> [...]
>
> I er mange der falskeligt kalder jer kristne samtidig med at I i samme
> åndedrag fornægter alt hvad der er grundvolden i kristendommen.

Det, jeg angriber hos ungjordskreationister og fundamentalister,
er, at I/de tilsyneladende henter (pseudo)videnskabelige argumenter
ud af f.eks. GTs skabelsesberetning.

Biblen er skrevet af forfattere og ikke af Gud. De forfattere havde
jo ikke nogen chance for at vide, hvordan f.eks. udviklingen af liv
er foregået.

Mener *du*, at skabelsesberetningen i GT er grundvold i forståelse
af kristendommen.

Mener du, at forfatterne af hhv GT og NT er ufejlbarlige og ikke
er bundet til deres til deres tids forståelse af verden?

Vidal

Apr 24, 2009, 2:28:07 AM4/24/09
> [...]

> kunne jo blive afsløret at I slet ikke har ret meget med kristendommen at

Snak!

> [...]
>
> I er mange der falskeligt kalder jer kristne samtidig med at I i samme
> åndedrag fornægter alt hvad der er grundvolden i kristendommen.

Fortæl så, hvad du anser denne grundvold for at være.

Vidal

Apr 24, 2009, 2:58:42 AM4/24/09
On Apr 23, 1:12 pm, Martin Andersen <d...@ikke.nu> wrote:

> Er det et enkelt sekund der adskiller et barn fra at være voksen?

Tjah, jeg ved ikke hvormange sekunder adskillelsen tager,
altså med hvilken hast det hormonale billede pludseligt
ændres.

Hvormange sekunder tror du, det tager at få hormonudskillelsen
sat i gang?

Er dit spørgsmål meningsfuldt i denne sammenhæng?

> Befolkningsflaskehalsen (på adskillige tusinder individer) indtræf længe
> efter individer vi kaldte homo sapiens først vandrede omkring. Men længe
> før historisk tid.

Der er jo tale om mere end én flaskehals. Men for mennesket er
manglen på genetisk variation inden for arten signifikant.

Men i øvrigt gider jeg ikke diskutere evolution. Det må I
tale med ungjordskreationisterne om.

Vidal

Apr 24, 2009, 3:03:22 AM4/24/09
On Apr 23, 2:54 pm, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.dk> wrote:
> Vidal skrev inews:6393974f-c4c6-4112...@c12g2000yqc.googlegroups.com

> Du tror jo ikke på skabelsen,

Hvordan får du det indtryk? Selvfølgeligt er vi skabt.
Evolutionen er Guds redskab.

> så hvordan i al verden kan du så påstå at du
> tror at Jesus frelser?

Fordi jeg er kristen.

> Du har jo valgt at erstatte Jesus med Darwin og hans rotter.

Det var jeg ikke klar over?

Jesus-loves-you

Apr 24, 2009, 3:31:47 AM4/24/09
"Vidal" skrev

[ ... File 8685 ... ]

> Hehe, mon ikke den er gul i Norge?

> Sådan ser jeg ikke Harald. Han har helt klart et
> problem, men jeg ser det nok ikke i den kontekst.
> Det er sikkert for alvorligt til at drive gæk med.

Hmm ... (memory on from) ...

Apr 24, 2009, 7:45:52 AM4/24/09
Vidal skrev i

[ ... ]

> [...]
> sat i gang?
>
> Er dit spørgsmål meningsfuldt i denne sammenhæng?

Spørgsmålet viser blot hvor horribelt det bliver når du prøver at lejle for
darwinisterne og deres fantasier.

Uanset hvor meget du prøver vil det altid mislykkes for dig at få den
darwinistiske evolutionslære til at passe sammen med kristendommen.

Andreas Falck

Apr 24, 2009, 7:49:44 AM4/24/09
Vidal skrev i

[ ... ]

> Hvordan får du det indtryk?

Fordi du hele tiden benægter skabelsen og i stedet vælger den darwistiske
gudsfornægtende evolutionslære.

> Selvfølgeligt er vi skabt.

Ja, det siger Bibelen jo at vi er. Men du siger jo noget andet, idet du
vælger den gudsfornægtende darwinistiske evolutionslære.

> Evolutionen er Guds redskab.

Så må du lige forklare hvordan overgangen fra dyr til menneske er foregået.
Hvor mange individer der er tale om. Hvor på kloden det foregik. Hvornår det
foregik.

Andreas Falck

Apr 24, 2009, 7:54:04 AM4/24/09
Vidal skrev i

[ ... ]

> Fortæl så, hvad du anser denne grundvold for at være.

Bibelen. Men den forkaster du jo alt det fra der ikke måtte stemme med den
gudsfornægtende darwinisme og dens pseudovidenskab.

Andreas Falck

Apr 24, 2009, 7:52:47 AM4/24/09
Vidal skrev i

Jeg har samme opfattelse af de bibelske skrifter som du genfinder hos Jesus
og hans apostle.

Jeg gør ikke som de moderne bibel- og kristendomsrevisionister: fornægter
alt det der ikke måtte passe med en gudløs darwinistisk livssynsforståelse.

Jeg har ingen grund til at lefle for gudsfornægtende darwinister og deres
forvrængninger af videnskabens data.

Men hold du dig da gerne til darwinisterne og deres pseudovidenskab.

Martin Andersen

Apr 24, 2009, 8:13:48 AM4/24/09

Evolutionsteorien (som forklarer faktummet at evolution foregår) påstår
ikke at genetiske mutationer opstår simultant i en befolkning. Derfor er
det en stråmand at snakke om hvor usandsynlig det måtte være at "en hel
gruppe af individer, blev ramt af samme afvigelse på samme tid".
Faktisk, ville det være en observation der, hvis den blev gjort, ville
give teorien et forklaringsproblem.

Samtidigt indgår i definitionen på hvad det vil sige at være homo
sapiens ikke et eneste specifikt gen ved navns nævnelse, hvorfor der
heller ikke i praksis har været et enkelt første menneske, selvom alle
de gener der udgør os i dag hver især opstod i bestemte individer.

Martin Andersen

Apr 24, 2009, 8:19:17 AM4/24/09
Vidal wrote:

> [...]
> ændres.
>
> Hvormange sekunder tror du, det tager at få hormonudskillelsen

Er man voksen så snart det sætter i gang?

> Er dit spørgsmål meningsfuldt i denne sammenhæng?

Det er ikke meningsfuldt. Til gengæld er det analogt med din ide om et
første menneske.

> Der er jo tale om mere end én flaskehals. Men for mennesket er
> manglen på genetisk variation inden for arten signifikant.
>
> Men i øvrigt gider jeg ikke diskutere evolution. Det må I
> tale med ungjordskreationisterne om.

Uden at gøre mig klog på Haralds tanker, så vil jeg mene han var
interesseret i at vide om *du* troede på Adam og Eva som historiske
personer, og dermed også indirekte om syndefaldet var en historisk
begivenhed.

Martin Andersen

Apr 24, 2009, 8:20:36 AM4/24/09
Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Uanset hvor meget du prøver vil det altid mislykkes for dig at få den
> darwinistiske evolutionslære til at passe sammen med kristendommen.

Det er jeg glad for du siger.

Andreas Falck

Apr 24, 2009, 9:15:04 AM4/24/09
Martin Andersen skrev i

[ ... ]

> Det er jeg glad for du siger.

Hvis du bliver glad for noget jeg har sagt, så har jeg nok slet ikke sagt
det LOL

Harald Mossige

Apr 24, 2009, 9:56:19 AM4/24/09

Det var bra forklart, men det er klart at det ikke er /min/ stråmann du
beskriver.

HM

Martin Andersen

Apr 24, 2009, 10:20:03 AM4/24/09

Det var også den jeg snakkede om.

Martin Andersen

Apr 24, 2009, 10:22:09 AM4/24/09
Prøver lige igen. Jeg mener:
Jeg påstår ikke stråmanden var din. Jeg anfægter blot din konklusion
baseret på det vidal skrev.

Du sluttede ud fra hans indlæg at han måtte være kreationist. Jeg siger
at det kan du ikke på det grundlag. Hans indlæg kan højst siges at være
en stråmandsbeskrivelse af hvad evolutionsteorien påstår.

Lars Poulsen

Apr 24, 2009, 11:28:02 AM4/24/09

"Vidal" <vii...@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Så lad vore synspunkter mødes der.

Fint med mig :)

Mvh

Lars

Vidal

Apr 24, 2009, 3:55:09 PM4/24/09
Martin Andersen skrev:

Det er vel det, jeg siger. Hvis vi tager i betragtning,
at mennesket manifesterer sig indenfor en meget kort
tids periode, set i det evolutionære aspekt, er det
vel ikke urimeligt at sige menneskets udvikling er unik,
dvs adskiller sig fra andre arters udvikling.

Pludseligt opstår der en en art, der er tilpasset livet
på jorden i stort set alle miljøer eller er i stand til
at tilpasse sig alle nicher, stort set.

Menneskets spredning på jorden er en forholdvis sen i forhold
til så mange andre arter, specielt da set i en evolutionær
sammenhæng, men det har været 'færdigudviklet' inden
spredningen.

Det snævre genetiske span, der gælder menneskearten, gør
det vel ikke urimeligt at tro, at mennesket udspringer
af en meget lille gruppe individder. Om det er afstedkommet
af 'flaskehalse' eller gennem en afgørende enkelt-mutation
er vel ikke til at afgøre.

> [...]
> heller ikke i praksis har været et enkelt første menneske, selvom alle
> de gener der udgør os i dag hver især opstod i bestemte individer.

Njah, man taler jo meget om den genetiske forskel mellem
mennesker og aber, kromosomforskellen specielt, det kunne jo
godt være en markør for det specielle hos mennesket. Det er
svært at forestille sig det opstå hos en *gruppe* individder,
derfor peger jeg på, det godt kan være en enkeltmutation,
der har udgjort forskellen.

Vidal

Apr 24, 2009, 3:55:21 PM4/24/09
Andreas Falck skrev:

> Vidal skrev i
>
> [ ... ]

> Spørgsmålet viser blot hvor horribelt det bliver når du prøver at lejle
> for darwinisterne og deres fantasier.

Jeg lejler ikke for noget eller nogen. :-)

> Uanset hvor meget du prøver vil det altid mislykkes for dig at få den
> darwinistiske evolutionslære til at passe sammen med kristendommen.

Ikke for hovedparten af kristne.

Vidal

Apr 24, 2009, 3:55:36 PM4/24/09
Martin Andersen skrev:

Det er et fundamentalistisk synspunkt, som ikke gælder
for hovedparten af verdens kristne, Andreas Falck giver
udtryk for.

Så du glæder dig for tidligt.

Vidal

Apr 24, 2009, 3:56:56 PM4/24/09
Martin Andersen skrev:
> [...]

> interesseret i at vide om *du* troede på Adam og Eva som historiske
> personer, og dermed også indirekte om syndefaldet var en historisk

Harald har ingen ide om, hvad syndefald i kristen forstand
er.

Historien er menneskeskabt og syndefaldet er noget
specielt menneskeligt - i vor kristne overbevisning
er syndfaldet det, der adskille mennesket fra dyrene,
evnen til at føle skyld for eksempel, det at kunne
skelne mellem godt og ondt.

Syndefaldet er psykologi, en bestemt måde at se mennesket
på eller at se det menneskelige på en bestemt måde, kan
man vel sige.

At noget er historisk, vil vel sige, der findes skriftlige
kilder til det. For at kunne skrive noget ned, må man
have oplevet et syndefald i den kristne forståelse.

Så syndefaldet er en forudsætning for al historie. Der har
næppe siddet en eller anden og har iagttaget syndefaldet og
taget noter. :-)

Syndefaldsberetningen er en myte, alligevel kan den godt
afspejle en menneskelig sandhed.

Vidal

Apr 24, 2009, 4:14:06 PM4/24/09
Andreas Falck skrev:

> [...]

> Ja, det siger Bibelen jo at vi er. Men du siger jo noget andet, idet du
> vælger den gudsfornægtende darwinistiske evolutionslære.

Om skabelsen er sket på den ene måde eller den anden
er fuldtændig ligegyldig i kristen henseende. Det indså
den danske folkekirke for over 100 år siden.

> Så må du lige forklare hvordan overgangen fra dyr til menneske er
> foregået. Hvor mange individer der er tale om. Hvor på kloden det
> foregik. Hvornår det foregik.

Det er noget, ingen kan svare på, men som man kan
have mange formodninger om.

Harald Mossige

Apr 24, 2009, 4:19:42 PM4/24/09
Vidal skreiv:

Eit godt råd: Les og tilegna deg tilstrekkelig kunskap, slik at du slepp
å bare fantasera.

Jahnu

Apr 24, 2009, 8:58:32 PM4/24/09
On 25 Apr., 01:14, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

<snip>

> Det er noget, ingen kan svare på, men som man kan
> have mange formodninger om.

Du glemmer, at der findes andre religioner end den kristne, der HAR
svar på disse spørgsmål. I den evige religion, sanatana dharma, er
svaret, at den evige sjæl, efter at have roteret rundt i de lavere
arter i forsøg på at tilfredsstille sine sanser, efter lang tid
evolverer til menneskelige livsform, hvori den gives en chance for at
skelne mellem sandt og falskt og til at lære at elske Krishna. Hvis
den misbruger denne chance ryger den igen ned til en rundtur i de
lavere arter, før den efter millioner af år gives en ny chance i den
menneskelige livsform til at forstå Krishna. På den måde vandrer den
evige sjæl rundt i de forskellige arter i den materielle verden,
indtil den til sidst kommer til besindelse og forstår at
tilfredsstillelse ikke er mulig i den materielle verden hvorefter den
vender tilbage til den åndelige verden, hvor den hører hjemme, til et
evigt liv i lyksalighed og kundskab.

Vidal

Apr 25, 2009, 1:56:06 AM4/25/09
Harald Mossige skrev:

> Vidal skreiv:

> Eit godt råd: Les og tilegna deg tilstrekkelig kunskap, slik at du slepp
> å bare fantasera.

Det jeg tænker på, er sammensmeltningen af vor mulige
abe-forfars kromosomer 2p og 2q til kromosom 2 hos
mennesket. Det må have forårsaget en ganske dramatisk
ændring. Hvordan den ændring er ført videre, kan man
selvfølgeligt tænke på ...

Der er et par andre væsentlige adskillelser i genomet
for mennesker fra aberne, men da vi, Harald, du og jeg,
nok ikke er kvalificerede evolutionsforskere, synes jeg
vi skal afslutte diskussionen om det her.

Vidal

Apr 25, 2009, 2:16:38 AM4/25/09
Vidal skrev:

Jeg fandt lige et link med en forklaring og og en
'diskussion' af fænomenet.

Da din tiltro til mine evner på området ikke er
så stor, tilsyneladende :-) , vil du nok tro på
dette hellere end på mine udlægninger:

http://ing.dk/artikel/88603-hvordan-er-abers-48-kromosomer-blevet-til-46-hos-mennesker

Når du så er på siden kan du samtidig kigge på:

Europa har syv mødre

http://ing.dk/artikel/34701

og Europa har ti forfædre

http://ing.dk/artikel/32559

Vidal

Apr 25, 2009, 2:17:19 AM4/25/09
Jahnu skrev:

Det man godt tro, hvis man er til den slags,
men det er vigtigt at skille videnskabelig
sandheder fra religiøse i mit univers.

Jahnu

Apr 25, 2009, 2:30:36 AM4/25/09
On 25 Apr., 11:17, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Jahnu skrev:

> Det man godt tro, hvis man er til den slags,
> men det er vigtigt at skille videnskabelig
> sandheder fra religiøse i mit univers.

For mig er det vigtigt at ens religion kan give reel kundskab om Gud
frem for blot at være overladt til en eller anden tro.

Vidal

Apr 25, 2009, 3:16:09 AM4/25/09
Jahnu skrev:

Så har vi meget modsatte forståelser af Gud og verden.

Harald Mossige

Apr 25, 2009, 4:03:13 AM4/25/09
Vidal skreiv:

> [...]
> mennesket. Det må have forårsaget en ganske dramatisk
> ændring. Hvordan den ændring er ført videre, kan man

Vi har to paralelle tilfeller blant mennesker nå i dag. To typer
mennesker har et ekstra kromosom, nemlig de med stkdommen som blir
kallet "mongoloid". De menneskene har et ekstrakromosom. Jeg vet ikke
hvilket. Jeg har forsøkt å finne ut om disse menneskene er sterile, ikke
svært hardt, men jeg har ikke møtt noen som kan gi et klart svar. Den
andre gruppen er de menneskene som har to y-kromosomer. De menneskene er
typisk svært lange og kraftige mennesker. De menneskene er typisk "ikke
blant de mest intelegente", og de har som regel store vansker med å
innordne seg samfunnets regelverk. Mennesker med to y-kromosomer er ikke
nødvendigvis sterile.

Jeg vet ikke om disse menneskevariantene skyldes "uheldige"
genkombinasjoner, om det skyldes "miljøgifter", eller om det er rett og
slett "fabrikasjonsfeil". Det vesentlihe er at tilfellene er
vitenskapelig beskrevet, og de opptrer relativt ofte. En ting er i alle
fall sikkert. Det er ikke snakk om bare /en/ mutasjon. Jeg antyder
nærmere en milion mutasjoner.

Der er masser av kunskap som kan avhjelpe rene gjettninger.

HM

Martin Andersen

Apr 25, 2009, 4:09:06 AM4/25/09