Kvindelige præster

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Tuesday, January 20, 2009, CET 16:50, GMT 15:50
Subject: Re: (ET)-meteor Contact ? -
Was: Tanker before part 2 ...
Det levende hus
8313 <news:gl4rt2$16a0$1...@newsbin.cybercity.dk>
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/5d871a0a630abfe2

> Historien er - kort fortalt - følgende:
[ ... ]

<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/e55d2688a97d16a7>

Se evt. også ...
4049 <news:6nHae.114178$Vf.41...@news000.worldonline.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/72f222bf45f2c807>
4054 <news:6vPae.114254$Vf.41...@news000.worldonline.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/d6ff6ec283f638eb>
4057 <news:sXPae.114260$Vf.41...@news000.worldonline.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/7a31fbeb20224fe3>
4067 <news:6C1be.114344$Vf.41...@news000.worldonline.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/7d9229b2deb0208c>

-

Det er derfor ret interessant at læse ...

Mogens Kall skrev:

> [...]
> et enkelt vers, ved vi i realiteten ikke, hvad det er, Paulus svarer på.

Samme argument kan vel anvendes på hele bogen - den er et partsindlæg.
Hvordan afgør man så hvornår det er i orden at tolke og vurdere ud fra en
sammenhæng - og hvornår man skal tage timgene bogstaveligt?

Det er tydelig, at nogen mener at have patent på denne skelnen. Hvad er det,
der gør, at vi i nogle tilfælde kan afskrive ting som "kultur", mens andet
skal tages alvorligt?

Vidal

Firstname Lastname skrev:

> Det er tydelig, at nogen mener at have patent på denne skelnen. Hvad er det,
> der gør, at vi i nogle tilfælde kan afskrive ting som "kultur", mens andet
> skal tages alvorligt?

Det har været en anerkendt praksis i folkekirken
de sidste mange år, f.eks. at forsøge at afgøre,
hvilke Jesus-ord der var autentiske ud fra en
bibel-kritisk synsvinkel, og så ud fra hans ord
forsøge at afgøre, hvad Jesus mente og ikke mente.

Så kan man måske se på, hvordan Jesus forholdt sig
til kvinder og ud fra det bedømme, om Paulus har
ret i sit synspunkt.

Det er selvfølgeligt en kursorisk gengivelse, jeg
kommer med.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Very simple! Kirken som institution afgører hvad som er gældende. "Hvad I
binder på jorden er bundet i himlen!" Hvad "Den Katolske Kirke" beslutter
er gældende for menigheden.
"Den Katolske Kirke" er den af Jesus indstiftede kirkeinstitition, som
historisk har været der fra begyndelsen og som "dødsrigets porte" aldrig
har lukket sig om.
Det er af største betydning at kristensamfundet har en instituition der
kan underskrive aftaler, beslutte retning, involvere sig i politik og
dreje verdens supertanker i en kristen retning.
Da den danske Folkekirke fik invitation om at indtræde i en sammenslutning
af evangelisk Lutherske kirker med de tilsvarende amerikanske af slagsen,
så kunne de ikke deltage fordi de ikke havde nogen der kunne skrive under
på vegne af den danske Folkekirke.

Det sætter betydningen af at have en kirkelig institution i relief!
I tilfældet kvindelige præster har "Kirken" besluttet nej!

--
Hilsen
Jens

"Firstname Lastname" skrev

[ ... file 8624 ... ]

Øh ...

Hvis vi - i første omgang - forsøger at begrænse diskussionen til
udelukkende at omfatte emnet (kvinder rolle), da er det faktisk meget sjovt
at læse (i forlængelse af min forgående indlæg) fra "tabernes evangelium"
fx. følgende ... (input memory from) ...

Sent: Wednesday, March 09, 2005, CET 13:35, GMT 12:35
Subject: Re: Kvindekamp og kristendom
3637 <news:W7CXd.103646$Vf.39...@news000.worldonline.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/ce080526fc5bb261>

> Skønt jeg ikke bryder mig om at kanonisere Thomas-evangeliet, er der nu
> heri et interessant udsagn:
>
> 22. ... [ vedr. at komme ind i Guds rige ] ...
> Jesus sagde til dem: ... og når I gør det mandlige og det
> kvindelige til et og det samme, så det mandlige ikke er mandligt eller
> det kvindelige kvindeligt; og ... - så vil I komme ind.

De to af hinanden UAFHÆNGIGE kildetekster synes (indirekte) at *bekræfte*
hinanden (hvad angår kvindesynet og det til-og-med i et ellers
mandsdomineret samfund), oder was ?

Last OUTPUT: 8626 <news:49c8f1d9$0$90264$1472...@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8627

"Jesus-loves-you" skrev
8624 <news:49c803f4$0$90276$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/b606705418b0fab7>

> Subject: Re: (ET)-meteor Contact ? -
[ ... ]

> [ ... ]

[ ... ]
> ... > NO MORE SLAVERY !!!
[ ... ]

> [...]
> radikalt under den *nye* pagt, hvor alle troende er ét i Kristus.
>
> Alle mennesker er præster for Gud (1 Pet 2,5.9) og Guds repræsentanter i

Lidt i forlængelse af denne debat står der så i andagtshæftet fra
<www.blr.dk> følgende:

=== citat start ===

Lørdag 28. marts (2009)

Luk 22,1-13

Sammensværgelsen mod Jesus

[ ... ]

Påskemåltidet forberedes

Jesus sendte Peter og Johannes i forvejen ...
"Så snart I kommer ind i Jerusalem ...
vil I få øje på en mand, der bærer en vandkrukke. ..."

Kampen intensiveres

[ ... ]

Jesus og hans disciple har ikke noget sted at fejre den store jødiske
fest, påsken, til minde om udgangen af Egypten.

Ligesom ved indtoget i Jerusalem bruger Jesus her sine profetiske evner til
at udpege et sted.

Manden med vandkrukken vil være let at finde, fordi det normalt var et
kvindearbejde at bære vand. ...

=== citat slut ====

Der anvendes altså her af Jesus et (markør)-princip:

Nem-at-finde (i KAOS'et)

Compare with ...

Lyrik skrev i

[ ... ]

> [...]
> "Den Katolske Kirke" er den af Jesus indstiftede kirkeinstitition, som
> historisk har været der fra begyndelsen og som "dødsrigets porte"

Jamen dog Lyrik, den forhenværende Jehovas Vidner, er du nu gået hen og
blevet newbie-pavedyrker!!

Det er godt nok gået utroligt meget tilbage for dig siden dengang du
inviterede mig på druktur i Lyngby ;-)

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Lyrik

"Andreas Falck" <dew...@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Lyrik skrev i
>
> [ ... ]
>
> Jamen dog Lyrik, den forhenværende Jehovas Vidner, er du nu gået hen og
> blevet newbie-pavedyrker!!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ikke så mærkeligt! Det JV og for øvrigt også Adventisterne disker op med er
følgende:
"de vil gå tilbage til den første kristne tid og starte forfra!";-)

Og hvordan bliver det så når man starter forfra? Kirken bliver "Guds kanal"
akkurat som "Den katolske kirke". Paven erstattes med en præsident for
Wagttårnsselskabet, man indfører en "inkvisition" som holder "kirken ren"
ved udstødelser.
Man proklamerer den "sande lære."
Kort sagt man skaber den nye "katolske kirke", men den er ikke "katolsk" som
betyder almindelig, den er en sekt for de få.

Historien gentager sig, men beviser samtidig at historien ikke kan gentage
sig uden at parodiere sig selv!

JV og adventisterne mangler den autoritet som den katolske kirke har. Jesus
indstiftede højtideligt kirkens institution igennem Peter som var den første
ledende biskop i denne kirke.(Og dødsrigets prote skal ikke få magten over
den!)

Ingen har salvet hverken JV eller Adventisterne. de har salvet sig selv! Der
er kun én sand kirke og det er den historiske kirke-Den Katolske Kirke! Vi
skulle ikke have reformeret os ud af den. Vi skulle have reformeret den
indefra.

mvH
Jens

Andreas Falck

Lyrik skrev i

[ .. ]

> [...]
> selv! Der er kun én sand kirke og det er den historiske kirke-Den
> Katolske Kirke! Vi skulle ikke have reformeret os ud af den. Vi

Jeg ved ikke om JV har salvet sig selv. Men ingen har salvet adventisterne -
heller ikke adventisterne selv.

Men OK, jeg fik da bekræftet at du nu føler dig katolsk.

Ja, jeg kan da kun være enig enig med dig i at Den Katolske Kirke skulle
have været reformeret indefra. Det ville da have været langt at foretrække.
Den trænger stadig til at blive reformeret, for den har jo stort set ikke
rokket sig ud af flækken siden den mærke middelalder.

Og så har du på ingen måde ret at Den Katolske Kirke er den kirke der blev
grundlagt af Jesus og apostlene. Den katolske Kirke er et produkt af de
politiske manupulationer den hedenske Kejser Konstantin fik lavet sammen med
et par magtbegærlige og pengegriske biskopper i det 4. århundrede.

Og så har Den Katolske Kirke iøvrigt en meget smuk og gribende liturgi!

Erik Richard Sørensen

Andreas Falck wrote:
> [...]

> adventisterne - heller ikke adventisterne selv.
>
> Men OK, jeg fik da bekræftet at du nu føler dig katolsk.

Glem nu ikke, at ordet 'katolsk' egentlig betyder 'almindelig'

> [...]
> foretrække. Den trænger stadig til at blive reformeret, for den har jo
> stort set ikke rokket sig ud af flækken siden den mærke middelalder.

Hvorfor nu det? - Den katolske kirke - altså 'romerkirken' blev jo netop
reformeret, og det medførte først en sprængning til den romersk-katolske
og ortodokse kirke, og senere med Luther blev den romersk-katolske jo
sprængt igen til den lutherske og den romerske kirke - sagt i meget få
ord....

Om det så har været en fordel eller ej, er jo det store stridsspørgsmål.
Det er lige før, jeg vil sige, at jeg bliver mere og mere katolsk med
den udvikling, vores såkaldte 'Folkekirke' har været igennem i de sidste
50-60 år. Det har ikke ret meget med kristendom at gøre, som den nu er!

> [...]
> af de politiske manupulationer den hedenske Kejser Konstantin fik lavet
> sammen med et par magtbegærlige og pengegriske biskopper i det 4.

?? - Jeg tror, du skulle sætte dig ned og lære lidt kirkehistorie. - Det
trænger du godt nok til med den udtalelse.:-(

> Og så har Den Katolske Kirke iøvrigt en meget smuk og gribende liturgi!

Enig!! - Men liturgien alene gør det bare ikke. Det er ikke alt i den
katolske kirke, jeg kan stå inde for, men langt henad vejen er jeg mere
enig med dem end med Folkekirken...

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-m...@Mstofanet.dk>

Lyrik

"Erik Richard Sørensen" <NOS...@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

Andreas Falck wrote:
> [...]

den udvikling, vores såkaldte 'Folkekirke' har været igennem i de sidste
50-60 år. Det har ikke ret meget med kristendom at gøre, som den nu er!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvis man bare kan sprænge kirken i fraktioner og kalde det naturlig
udvikling, så er der noget jeg ikke kan få til at passe teologisk. Paulus
taler om nogen der har forladt dem(kirken). "Men det var åbenbart at de ikke
hørte til os(kristne)-ellers havde de ikke forladt os!"
Altså de der forlader kirken hører ikke til blandt de kristne!
Hvorfor det? Jo fordi det strider imod Jesu Kristi såkaldte
"ypperstepræstelige bøn" i Johannes-han beder for:"At de alle må være et-
for at verden må tro at du har sendt mig!"
Derfor kan man ikke godkende en fraktionering som udvikling! En
fraktionering er en modarbejdelse af Kristi ønske!
Vi skulle blive i kirken!
Der er ikke andre steder at være for en kristen. Han skal være i en tro der
har et beslutningsdygtigt organ og kan blande sig i alt vedrørende
menneskelivet.
Det er kirken der forvalter embederne. Og det er kun den ene kirke der kan
forvalte dem fordi den er bemyndiget til det! Af Jesus Kristus selv!

Jamen hvad nu hvis de gør fejl? Allerede Paulus påpeger nogle fejl. At
apostlene stod som de ringeste i kirken og at de andre var begyndt at regere
som fyrster! Hvad siger han til det? Han siger:"Gid det var så vel! At vi
var kommet så langt! Så kunne vi regere sammen med Jer! Men nu synes det som
om vi apostle er sat bagest som verdens fejeskarn! Men forkaster han
kirken? Nej det kan ikke lade sig gøre, den skal bestå og dødsrigets porte

skal ikke få magten over den!

> [...]

Enig!! - Men liturgien alene gør det bare ikke. Det er ikke alt i den
katolske kirke, jeg kan stå inde for, men langt henad vejen er jeg mere

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Simphony!

MvH
Jens

Andreas Falck

Erik Richard Sørensen skrev i

[ ... ]

> ?? - Jeg tror, du skulle sætte dig ned og lære lidt kirkehistorie. -
> Det trænger du godt nok til med den udtalelse.:-(

Det er da helt tydeligt at det netop må være dig der trænger til at få læst
temmelig megen kirkehistorie.

Der skal ikke megen sammenligning til mellem det den katolske kirke lærer og
det der fremgår af Det Nye Testamente for at se hvor lidt den katolske kirke
har med den bibelske tro og lære at gøre.