Superloven

Lyrik

Den kristne lov er kun en enkelt ting, som er et princip enhver kan have i
sin bagage. Udtrykt så smukt i Johannes 15:

v12 Dette er mit bud, at I skal elske hinanden, ligesom jeg har elsket jer.
v13 Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine
venner. v14 I er mine venner, hvis I gør, hvad jeg påbyder jer.

Bruger man dette princip vil man være ven med Jesus Messias og derigennem
med Gud selv.

Det er en moderne lov. Den er så moderne at den ikke er slået fuldt igennem
endnu.
Delvis fordi moselovens kviksand som taler til menneskets laveste instinkter
prøver at modvirke at den slår fuldt igennem.
Dog kan man glædes over at den vinder frem dag for dag, mens "møglovene" går
deres bane i møde.

Hilsen
jens

"Lyrik" skrev

Subject: Moselovens fallit

Subject: I Moseloven bandede de og svor.

Subject: Møglove!

Subject: Superloven

[ ... ]

Hmm ... der er *TO* måder at anskue Loven på, Jens Erik:

1.
Ophørte Loven i år 33 e.Kr. på Golgatas kors ?

eller ...

2.
Ophører Loven først i det øjeblik vi lader os korsfæste-med-Kristus ?

SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.39...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 3845

Andreas Falck

Jesus-loves-you skrev i y2k5e.110506$Vf.41...@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> Hmm ... der er *TO* måder at anskue Loven på, Jens Erik:

Derfor har Jens Erik også valgt den tredje mulighed, nemlig total
misforståelse af hvad Guds Love og Bud er for noget, og hvad deres formål
er. Han har ganske enkelt fattet endnu mindre end de stakkels farisæere.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

JoVe

> [...]
>
> eller ...
>
> 2.
> Ophører Loven først i det øjeblik vi lader os korsfæste-med-Kristus ?

Jeg blander mig ikke meget i dette forum, men finder dette svar fantastisk
godt!!!!
(...og så trækker jeg mig baglæns ud igen)

Mvh
Jørgen Vestergaard

"JoVe" skrev

[ ... ]

[ ... ]

> Jeg blander mig ikke meget i dette forum, men finder dette svar fantastisk
> godt!!!!

Jeg selv er af den opfattelse, at det er punkt 2, som er gældende, fordi
hvorledes kan ellers min personlige synd og dermed *mit* gældsbrev blive
naglet til Kristi kors (Kol.2,14) ?

> (...og så trækker jeg mig baglæns ud igen)

Æv - jeg ville ellers gerne høre dig vurdering, kære broder (apropos
profetien fra Jer.31,34) ... :-)

SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.39...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3853

"Andreas Falck" skrev

[ ... ]

> Derfor har Jens Erik også valgt den tredje mulighed, nemlig total
> misforståelse af hvad Guds Love og Bud er for noget, og hvad deres formål
> er. Han har ganske enkelt fattet endnu mindre end de stakkels farisæere.

Arh Andreas ... på dette punkt tror jeg, at du har misforstået Jens Erik.
Muligvis anskuer han Loven udfra punkt 1 (at *alting* blev ændret i år 33.
e.Kr. på Golgatas kors)

Som jeg tidligere skrev til dig ...

Date: 3. april 2005 CET 13:14
Subject: Re: Nordisk Israelisme
3778 news:ZeQ3e.109247$Vf.41...@news000.worldonline.dk
=== citat start ===

Jens Erik har muligvis blot fået SPAT af Loven med alle dens krav om
fuldkommenhed, fordi han ved - dybt i sit hjerte - at han IKKE kan leve op
til dette *minimumskrav*.

Han har derfor med glæde taget imod Guds frelsestilbud ved Jesu Kristi
forsoningsværk på golgata's kors ved at lade sig sig korsfæste-med-Kristus
(Gal.2,19-20) - det er faktisk dét, den kristne dåb symboliserer: Det gamle
menneske bliver *druknet* i vandet, jævnfør 2.Mos (Ex) 14,28.

Han har således omvendt sig fra *synd*, akkurart som fx. hedningefolkene i
oldtidens Athen omvendte sig fra synd (ApG.17,30), og er derfor nu
død-med-Kristus og derfor også død-fra-Loven med alle dens krav.

Når han skriver, at ...

Date: 2. april 2005 CET 20:32
=== citat start ===
Rom 6: v14 Synden skal ikke være herre over jer, for I er ikke under loven,
men under nåden.
Derfor har de ikke brug for den lov.
=== citat slut ====

... da mener han faktisk, at den-gamle-Lov (for ham *personligt*) er ophørt.

Om denne lov for ham personligt var/er de 10 bud Gud gav til Moses eller
hele Moseloven, er i denne sammenhæng irrelevant; idet disse love jo blot
konkretiserer, tydeliggør den egentlige problemstilling, nemlig
menneskets-iboende-oprørstrang mod Gud og Hans-Ord (1.Mos (Gen) 2,16);
dét, at likvidere, *henrette* Gudsordet i sit hjerte !

Det vigtigste er, at denne gamle Lov nu er blevet erstattet af en ny og
bedre, nemlig frihedens *fuldkomne* lov (Jak.1,25; 2,12). Jesus siger:

"En ny befaling giver Jeg jer, at I
skal elske hverandre; ligesom Jeg
har elsket jer, skal også I elske hver-
andre.
Derpå skal alle kende, at I er Mine
disciple, om I har indbyrdes kær-
lighed."
(John.13,34-35)

Dette er den nye *Lov*, som Jeremias profeterede om (se Jer.31,31-33).

Om denne skriver Paulus:

"Bliv ingen noget skyldige uden det
at elske hverandre; thi den, som
elsker sin næste, har opfyldt loven.
Thi det: "Du må ikke bedrive hor;
du må ikke slå ihjel; du må ikke
stjæle; du må ikke begære," og hvil-
ket som helst andet bud, sammen-
fattes i dette ord: "Du skal elske din
næste som dig selv."
Kærligheden gør ikke næsten noget
ondt; derfor er kærligheden lovens op-
fyldelse.
(Rom.13,8-10)

Denne *lov* (frihedens fuldkomne lov) er skrevet i vores hjerter - IKKE med
bogstaver - men derimod med Guds-Kærlighedsånd (Helligånden, Rom.5,5),
hvorved en god *samvittighedspagt* er blevet indgået Gud og os mennesker
imellem. Det *henrettede* Gudsord (1.Mos (Gen) 2,16) er nu kommet TILBAGE i
menneskets personlighed - således som Gud oprindelig havde planlagt det - i
kraft af Jesu opstandelse fra de døde.

-

Men hvad sker der, hvis nu fx. at et kristent menneske synder mod denne
nåde, der er blevet ham givet ?

Vi har et konkret eksempel herpå fra NT:

Et menneske i Korint begår utugt ved at have samleje med sin faders hustru
(1.Kor.5,1). Paulus forlanger, at dette menneske bortvises fra Kirken (vers
5 og 13).

Dengang fandtes der kun én Kirkeretning, så udstødelsen betød, at dette
menneske IKKE længere kunne regne med Jesu Kristi *stedfortrædende* død på
Golgatas kors.

Vedkommende måtte nu selv betale "regningen", dvs. straffen for sine
ugerninger. Så der var - reelt set - tale om en åndelig dødsdom (ved mindre
vedkommende fortrød og omvendte sig).

Billedlig talt kan man måske sige, at Guds straf for vor synd er som
dråberne fra en regnbyge. Jesus tilbyder os mennesker en paraply (Ham selv).
Hvis vi søger ly ind under denne paraply, da bliver vi ikke våde. Men
selvfølgelig bliver paraplyen våd (Golgatas kors).

Overtræder du Jesu Kærlighedsbefaling (John.13,34-35), da svarer det omtrent
til, at du løber ud i regnen igen og bliver våd !

=== citat slut ====

SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.39...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3854

Lyrik

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> eller ...
>
> 2.
> Ophører Loven først i det øjeblik vi lader os korsfæste-med-Kristus ?
++++++++++++++++++++++++++++
Kristne har aldrig været under moseloven. Spørg din rabiner om det.
Loven ophørte med Kristi korsfæstelse. Forhænget flængedes i templet fra top
til bund som et becvis på at vejen til himlen nu var banet for den kristne.

Hilsen
Jens

Henrik Vestergaard

Lyrik skrev Fredag den 8. april 2005 14:06 i beskeden
<425673cb$0$67255$157c...@dreader2.cybercity.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Loven ophørte med Kristi korsfæstelse. Forhænget flængedes i templet fra
> top til bund som et becvis på at vejen til himlen nu var banet for den
> [...]

Sikke noget sludder...

Findes der nogen kilder - udover de græske skrifter - der kan *dokumentere*
denne påstand?

HVIS noget så vigtigt var sket i Templet, var det garanteret blevet
nedskrevet. Det bekræftes IKKE af andre kilder end det såkaldt "Nye"
testamente.

;-) Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

"Lyrik" skrev

[ ... ]

> ++++++++++++++++++++++++++++

> Kristne har aldrig været under moseloven. ...

Ikke desto mindre kom de faktisk i Templet EFTER Jesu død og opstandelse
(ApG.3,1)

Og Paulus omskar Timoteus, ifølge ApG.16,3

Medens Titus IKKE blev omskåret, idet han var græker, dvs. hedning (Gal.2,3)

Så Paulus efterlevede altså visse regler i Moseloven, idet han var
jøde-kristen ... :-)

Sådanne folk findes der den dag i dag. Vi kalder dem de
messianske-jøder ... :-)

> ... Spørg din rabiner om det.

Jesus siger:

"Men I skal ikke lade jer kalde 'rabbi';
thi kun én er jeres mester, og I er
alle brødre."
(Matt.238)

> Loven ophørte med Kristi korsfæstelse. Forhænget flængedes i templet fra
> top
> til bund som et becvis på at vejen til himlen nu var banet for den
> kristne.

Fuldstændig korrekt.

Og dermed tilkendegiver du, at du er tilhænger af punkt 1.

Den *ny* Pagt oprettes (jøvnfør Jer.31,33-34), og den gamle er derfor blevet
forældet ... ingen tvivl om det. Gud vil jo *helt* ind og bo i vores
hjerter ... :-)

Spørgsmålet er blot: *Hvordan* ?

-

Jeg skrev i en opfølgning til Jørgen Vestergaard ("JoVe"):
3853 news:11u5e.110557$Vf.41...@news000.worldonline.dk

> Jeg selv er af den opfattelse, at det er punkt 2, som er gældende, fordi
> hvorledes kan ellers min personlige synd og dermed *mit* gældsbrev blive
> naglet til Kristi kors (Kol.2,14) ?

Logikken her er jo:

*Hvorfra* har jeg fået dette gældsbrev (skyldnerbrev) ?

Jeg må i så fald jo have gjort et-eller-andet galt overfor Gud.

Ergo må jeg have overtrådt nogle *lovbestemmelser*.

Førend min *personlige* omvendelse, kendte jeg ikke Gud. Ligesom Job havde
jeg blot hørt et rygte om Ham. Og skønt jeg var døbt osv., gik jeg mine
*egne* vegne. Åndens frugt udeblev da også, for jeg var fortsat en tyv, og
en tyv har IKKE adgang til Guds Rige (1.Kor.6,10).

*Lovbestemmelsen* kan derfor UMULIGT have været frihedens fuldkomne lov
(jævnfør Jakob 1,25; 2,12).

Ordene (jeg havde hørt om Jesus osv.) var jo blot døde bogstaver UDEN liv.

Helligåndens *kraft* MANGLEDE (1.Kor.4,20; 2,4 1.Tess.1,5).

-

Mit gældsbrev må derfor stamme fra en *anden* lov; hvis funktion var at
*overbevise* mig om, at jeg med min synd (hvad den end bestod i) faktisk
havde henrettet Gud (i mit hjerte) og således levede UDEN Ham og derfor
heller ej havde evigt liv iboende i mig.

Og hvorfor skulle jeg så overbevises om det ?

For at jeg herigennem kunne indse, at jeg havde brug for Jesus, at Guds
Kærlighed måtte blive udgydt i mit hjerte (Rom.5,5)

At Gud selv *igen* tog bolig i mig (John.14,23).

-

Jeg tror nemlig på, at vi mennesker slet og ret IKKE kan elske; hverken Gud
eller vores medmennesker !!!

Jeg kunne i hvert fald ikke (som sagt: Jeg stjal jo) ... :-(

Hvordan skulle jeg så kunne efterleve Kærlighedsloven, som Jesus har
*befalet* os (John.13,34-35) ?

Vi har med andre ord brug for, at Guds Ånd tager bolig i vort indre (vort
hjerte om man vil); således at Han-i-os, Kærlighedens-Ånd, kan få os til at
elske Gud og vores medmennesker.

Heaven-Break:
(2005-04-08, CET 14:59)
- "Amen."

Wow!

-

Nå ... dette spørgsmål om tid-og-sted (punkt 1 og 2) bliver vi nok aldrig
enige om, og det gør nok heller ikke så meget, for det afgørende er, at vi
begge *nu* er korsfæstet-med-Kristus. Hvad der skete forud, og hvordan det
skete, førend vor omvendelse, er for dig og mig nu blevet irrelevant ... :-)

SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.39...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3855

Andreas Falck

Cyril Malka skrev i 20050408145404.76a7f86f@cylle

> Rent faktisk, udover en forfalskning af noget af Josfus' skrifter, er
> der intet historisk kilde, udover de græske skrifter, der støtter at
> der rent faktisk har eksisteret en mand, der har kaldt sig Jesus og
> har været Messias m.m.

Man skal da vist være en jødisk ignorant (eller lignende) for i ramme alvor
at ville fremføre en sådan påstand.

Der er vist slet ingen seriøse og saglige historikere der nu om dage vil
benægte at Jesus rent faktisk er en historisk person.

Men jøder gør jo også alt muligt for at få nedgjort kristendommen.

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

> Findes der nogen kilder - udover de græske skrifter - der kan *dokumentere*
> denne påstand?

På det grundlag kunne man jo afvise hovedparten af GT.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Andreas Falck

Vidal skrev i 4256e591$0$290$edfa...@dread12.news.tele.dk

> På det grundlag kunne man jo afvise hovedparten af GT.

Den slags ting ser semijøder som Malkaerne og Henrik Vestergaard jo altid
helt bort fra, når blot de kan få langet ud efter de krstne og kristendommen

Harald Mossige

"Vidal" <vi...@home.dk> wrote in message

> På det grundlag kunne man jo afvise hovedparten af GT.

Der finnes flere måter å forstå GT på, som AF, eller som moderne forsking;
vi aksepterer som sant, bare det som kan verifiseres fra andre kilder.

Hva tror du på, Villy, Gud eller bibelen?

HM

Vidal

Alle tre. :-)

Man forstår altid biblens ord ud fra den kontekst man
befinder sig i.

Hvis jeg kun skulle forstå GT eller NT ud fra, hvad der
var beviseligt fra andre historiske kilder, ville der
ikke være meget tilbage.

Selv hvis der ikke havde været den ringeste historiske
baggrund for NT, ville dets ord gælde alligevel.

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Fredag den 8. april 2005 22:12 i beskeden
<4256e591$0$290$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> På det grundlag kunne man jo afvise hovedparten af GT.

Faktisk ikke. Det morsomme er blot, at - trængt op i en krog - må I erkende,
at det er besynderligt, at jødedommen ellers har tradition for at nedskrive
MEGET, og HVIS en så vigtig begivenhed VAR sket, så VAR den med 100%
sikkerhed blevet nedskrevet.

Glem ikke at jøderne hele tiden mindes og husker tiden i ørkenen, og vi vil
aldrig begå den fejl at blive så "ahistoriske" at lade historien gentage
sig på grund af den troLØShed der opstår når man glemmer sit fundament.

Henrik Vestergaard

Den Sat, 09 Apr 2005 11:49:41 +0200. skrev Vidal i beskeden
<4257a515$0$267$edfa...@dread12.news.tele.dk>:

> Selv hvis der ikke havde været den ringeste historiske
> baggrund for NT, ville dets ord gælde alligevel.

Mod den slags logik kan intet gøres... :'-(

;-) Henrik, Dianalund

Profilcheck: http://www.kortlink.com/vestergaard-hotmail
Benytter PAN nyhedslæseren under Mandrake Linux 10.1

Henrik Vestergaard

Den Fri, 08 Apr 2005 22:40:49 +0200. skrev Andreas Falck i beskeden
<4256ec75$0$43986$1472...@news.sunsite.dk>:

> Vidal skrev i 4256e591$0$290$edfa...@dread12.news.tele.dk
>
> Den slags ting ser semijøder som Malkaerne og Henrik Vestergaard jo altid
> helt bort fra, når blot de kan få langet ud efter de krstne og kristendommen

Din mission med nedladenhed fortæller meget om din manglende fred med dig
selv... Men jeg opmuntres dagligt af i stedet også at være tilmeldt
mange udenlandske nyhedsgrupper med opmuntrende jøder som deltager
positivt i spørgsmål og svar for at lære NYT, også på denne Herrens
sabbatsdag.

"At frygte Herren er begyndelsen til kundskab, de dumme ringeagter visdom
og belæring." (Ordsprogenes Bog 1:7).

;-) Henrik, Dianalund

Henrik Vestergaard

Den Fri, 08 Apr 2005 18:49:49 +0200. skrev Andreas Falck i beskeden
<4256b65f$3$43988$1472...@news.sunsite.dk>:

> [...]
> Der er vist slet ingen seriøse og saglige historikere der nu om dage vil
> benægte at Jesus rent faktisk er en historisk person.

Du kender ikke dvd-samlingen "L'origine du christianisme" -- den ville
ellers sætte mange ting i et lidt bedre perspektiv for dig. Men da du
utvivlsomt sorterer meget i hvem du vil give blot 5 minutters taletid, så
er der vist ingen grund til at forsøge at give dig et lidt mere nuanceret
perspektiv... ;-)

> Men jøder gør jo også alt muligt for at få nedgjort kristendommen.

Ja, ja. Vi er åbenbart skyld i alle mulige ulykker, fordi vi tillader os
at påpege nogle af de påstande kristendommen kommer med kunne være
historisk ukorrekte. Men alle må jo gerne more sig på jødedommens vegne.

Hvis du en dag blev eksponent for kristen tankegang, er det intet under,
at Danmark igen vil udvikle sig til en støvle-trampe-nation.... Ak...

;-) Henrik, Dianalund

Lyrik

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_...@gmx.net> skrev i en
meddelelse news:pan.2005.04.09....@gmx.net...

> [...]
> er der vist ingen grund til at forsøge at give dig et lidt mere nuanceret
++++++++++++++++++++++++
Hvorfor skulle jøder i det første århundrede indgå en bitter kamp imod de
kristne angående accept af Jesus som Messias hvis de ikke troede på hans
eksistens?
I forordet til Septuaginta påpeges det at netop de kristnes brug af dette
græske gamle testamente hvor de påpegede at "jomfruen blev frugtsommelig og
fødte en søn" fik jøderne i datiden til at harcellere over at ordet jomfru
på hebraisk kunne betyde ung kvinde, uden hensyn til hendes jomfrustatus.

Dette fik de daværende 1. århundrede-kristne til som modargument at anføre,
at de jøder som havde oversat det hebræiske GT ca. 300 før kristus netop
havde oversat det hebraiske ord "ung kvinde" med det græske ord "jomfru".

Suetonius en romer anfører omkring 120 en forfølgelse af en skadelig sekt
"de kristne".

Den historiske kristne kirke "Den katolske" har eksisteret fra Peters
grundlæggelse af den og indtil i dag og danner således en lige linie fra
Jesus og apostlene.
Akkurat som jøderne i dag historisk danner en lige linie fra Jakob/Israel.

Daniel anfører 2:v44 I de kongers dage skal himlens Gud oprette et
kongerige, som i al evighed ikke skal gå til grunde, og intet andet folk
skal få kongemagten. Det skal knuse og tilintetgøre alle de andre
kongeriger, men selv skal det bestå i al evighed.

Dette rige som kom ved Kristi fødsel og startede det kristne verdensrige har
beholdt magten til i dag og har ingen seriøse udfordrere i verden.

Den kirke som kristus grundlagde som den åndelige del af dette verdensrige i
Matt.16:v18 Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil jeg
bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den.

Eksisterer også den dag i dag og står stærkere end nogensinde.
Dens protestantiske aflæggere har yderligere forøget dens magt.

Da Gud er verdens herre og styrer verdensbegivenhederne hen imod forskellige
Messianske forventninger om udfrielse af de troende må man se disse ting i
et større perspektiv.

Hilsen
Jens

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

> Hvis du en dag blev eksponent for kristen tankegang, er det intet under,
> at Danmark igen vil udvikle sig til en støvle-trampe-nation.... Ak...

Ud fra den tankegang at Hitler i særlig grad var
fundamentalistisk kristen?

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]

> at det er besynderligt, at jødedommen ellers har tradition for at nedskrive
> MEGET, og HVIS en så vigtig begivenhed VAR sket, så VAR den med 100%

Og 'I' er de kristne? Hvilken begivenhed er der tale om?
Jesus' virke? Der var jo flere messianske bevægelser på
den tid, hvormange er der skrevet om i GT?

I det hele taget, hvad er GTs tidshorisont efter din mening?

Hvilke kilder dokumenterer GT, udover GT? Er udgangen fra
Ægypten beskrevet andre steder end netop i GT. Ud over
lidt fantasifyldte teorier, findes der beretninger om Moses'
virke.

> [...]
> aldrig begå den fejl at blive så "ahistoriske" at lade historien gentage
> sig på grund af den troLØShed der opstår når man glemmer sit fundament.

Og hvorledes mener du, det adskiller sig fra
kristendommen?

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Lørdag den 9. april 2005 13:19 i beskeden
<4257ba20$0$286$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Ud fra den tankegang at Hitler i særlig grad var
> fundamentalistisk kristen?

Nej, ud fra den tankegang at alt *jødisk* skal kaldes "semi" ditten og at
alle indlæg indgives som one-liners uden reelt indhold. Fremgik af resten
af mit indlæg.

Shalom.

;-) Henrik, Dianalund

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Lørdag den 9. april 2005 13:30 i beskeden
<4257bcc2$0$204$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Og 'I' er de kristne? Hvilken begivenhed er der tale om?

Fremgår af tråden. Se citat:

=== citat ===

> Loven ophørte med Kristi korsfæstelse. Forhænget flængedes i templet fra
> top til bund som et becvis på at vejen til himlen nu var banet for den
> [...]

=== citat slut ===

> Hvilke kilder dokumenterer GT, udover GT? Er udgangen fra
> Ægypten beskrevet andre steder end netop i GT. Ud over
> lidt fantasifyldte teorier, findes der beretninger om Moses'
> virke.

Den engelske arkæolog, Flinders Petrie, har bl.a. bekræftet flere af
hændelserne. Det er en hel tråd i sig selv -- og en af grundene til det
glædelige håb om at debatten i news:dk.admin kunne bibringe en gruppe med
navnet news:dk.livssyn.joededom til at gå i dybden med bl.a. dette emne.

> Og hvorledes mener du, det adskiller sig fra
> kristendommen?

En kristendom der påstår at bruge de hebraiske skrifter, men som ikke har
forstået ret meget af den tekst, de mener at kende. Der er vist langt
større forskel end flertallet vil indrømme... ;-)

Harald Mossige

"Vidal" <vi...@home.dk> wrote in message

Det ser i alle fall ut til å være et ærlig svar. Jeg tolker det slik at du
stort sett tror mer på bibelen en på historiske fakta. Jeg tror også at du
tror på en gud, men at gudebildet ditt er like selvmotsigelig som bibelen
seln.

HM

Vidal

Harald Mossige wrote:

> "Vidal" <vi...@home.dk> wrote in message

> forsking;

> Det ser i alle fall ut til å være et ærlig svar.

Det er det naturligvis.

> [...]
> tror på en gud, men at gudebildet ditt er like selvmotsigelig som bibelen

Nu er jeg ikke helt klar over, hvilke historiske
forhold du sigter til. Jeg er heller helt klar over,
hvad du mener med at tro på biblen.

Som jeg selv ser det, er der ikke noget modsætningsforhold
i mit syn på Gud.

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

Nå, det overrasker mig, at Moses eksistens faktisk
er bekræftet, for det er vel det, du skriver?

Men man skal jo lære så længe men lever.

> En kristendom der påstår at bruge de hebraiske skrifter, men som ikke har
> forstået ret meget af den tekst, de mener at kende. Der er vist langt
> større forskel end flertallet vil indrømme... ;-)

Jeg vil naturligvis ikke spørge om, hvor du har den
ide fra. ;-)

Du skal ikke tro alt, du læser. Ikke alle kilder er
lige troværdige. ;-)

Harald Mossige

"Vidal" <vi...@home.dk> wrote in message

Jeg foreslår faktisk at du tar deg den tiden de tar å lese igjennom hele
bibelen.

HM

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Lørdag den 9. april 2005 19:19 i beskeden
<42580e6c$0$268$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

Villy, det måtte du såmænd gerne... ;-)

Jeg har været her i gruppen i lang tid, og det har bestemt været noget af en
"rocky ride" at se mennesker som påstår at abonnere på næstekærligheden som
grundidé (bl.a. med henvisning til den såkaldte "bjergprædiken") opføre sig
som de gør.

Det er først da jeg kiggede på hele fundamentet at jeg begyndte at
gennemskue dobbeltmoralen. Så dét spørgsmål er nemt at besvare.

> Du skal ikke tro alt, du læser. Ikke alle kilder er
> lige troværdige. ;-)

Nej, komparativ analyse er en absolut nødvendighed. Ikke desto mindre er der
nok flere der ville nå samme konklusion, hvis de viste de hebraiske
skrifter den fornødne respekt som værende Guds Ord fremfor at filtrere
gennem de paradigmer der i forvejen er opsat imod tanken at *kunne* tage
fejl...

Vidal

Harald Mossige wrote:

For at inde ud af, hvad du mener? Kræver det bibelske studier?

Harald Mossige

"Vidal" <vi...@home.dk> wrote in message

Beklager Villy. Nå tøysesnakker du. Gå tilbake noen ledd i samtalen og
repeter.

HM

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]

> grundidé (bl.a. med henvisning til den såkaldte "bjergprædiken") opføre sig

Ja, det er faren, når man ikke rigtigt har forstået,
hvad det er Jesus vil, bringe frelse til synderne.

Så vakler troen, og så er det meget nemmere at give
sig ind under loven. :-(

> Det er først da jeg kiggede på hele fundamentet at jeg begyndte at
> gennemskue dobbeltmoralen. Så dét spørgsmål er nemt at besvare.

Dobbeltmoralen opstår først det øjeblik, fordømmelsen
sniger sig ind i et menneskes sind.

> Nej, komparativ analyse er en absolut nødvendighed. Ikke desto mindre er der
> nok flere der ville nå samme konklusion, hvis de viste de hebraiske
> skrifter den fornødne respekt som værende Guds Ord

Og med de hebræiske skrifter mener du ...?

> fremfor at filtrere gennem de paradigmer der i forvejen
> er opsat imod tanken at *kunne* tage fejl...

Kan jeg få den en gang til? Specielt 'opsat imod tanken
at *kunne* tage fejl'.

Vidal

Harald Mossige wrote:

Diskussionen ville nok glide lidt lettere, hvis du
kommenterer det, jeg skriver, frem for det du selv
giver udtryk for.

Så lad mig da spørge, på hvilke områder mener du
min bibellæsning har mangler. Det har den, helt
sikkert, men hvilke områder er det, du tænker på
i denne diskussion.

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

VD:

> Den engelske arkæolog, Flinders Petrie, har bl.a. bekræftet flere af
> hændelserne. Det er en hel tråd i sig selv

Ja og den tråd findes faktisk. På Google kan du
finde tråden: Geniet Imhotep - Hvem er han egentlig?,
der tog denne problemstilling op til debat, og tanken
blev, ihvertfald som jeg læste den, manet grundigt i
jorden.

De fleste ikke-fundamentalsitiske jøder er, såvidt jeg
har kunnet forstå, også af den formening, at Moses er en
mytisk figur.

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Harald Mossige

"Vidal" <vi...@home.dk> wrote in message

Generellt. Jeg oppfatter deg som en bibelordleser, og så godtar du en eller
annen autoritet, prest, sektleder eller lignende sine utdypinger og
forklaringer uten å etterlese i bibelen.

> Det har den, helt
> sikkert, men hvilke områder er det, du tænker på
> i denne diskussion.

Jeg synes oppgaven er håpløs. Jeg skal ikke lese bibelen for deg, det må du
gjøre selv. Jeg skal heller ikke tolke bibelen for deg, det bør du gjøre
selv etter at du har lest. Du bør ta mot til deg å våge å tenke selv, ikke
la deg programmera av et lite fåtal autoriteter. Spør der du er i tvil, men
flere en de få personene inne i den lille kretsen. Og så bør du erkjenne at
selv de du ynder å kalle ateister ofte har meget fornuftige synspunkt.

HM

Vidal

Harald Mossige wrote:

> "Vidal" <vi...@home.dk> wrote in message

> Generellt. Jeg oppfatter deg som en bibelordleser,

Hvad er en bibelordleser?

> og så godtar du en eller
> annen autoritet, prest, sektleder eller lignende sine utdypinger og
> forklaringer uten å etterlese i bibelen.

Jamen, det er faktisk helt rart at blive opfattet
på den måde. Ofte bliver jeg beskyldt for at bevæge
mig uden for gængs opfattelse af biblen hhv
kristendommen. Du har dine to-tre opfattelser af,
hvordan mennesker opfatter, og falder de udenfor
må de nødvendigvis presses ned i en af de tre kasser.

Livet bliver vel også lidt lettere at forstå, når
man mest forholder sig til sine egne meninger.

> [...]
> selv de du ynder å kalle ateister ofte har meget fornuftige synspunkt.

Det er vist filosoffen Harald, der taler nu. :-)

Når jeg spørger dig, er det naturligvis for at se,
om jeg ikke kan indkredse på hvilket område, vi
egentligt er uenige.

Når du endeligt når frem til noget konkret, viser det
jo sig, det er de meninger, jeg har givet udtryk for
2-3 indlæg siden, du tager frem. Også uden jeg har læst
ISBN osv.

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Lørdag den 9. april 2005 23:21 i beskeden
<42584757$0$284$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen

dk.livssyn.kristendom:
> Og med de hebræiske skrifter mener du ...?

Du ved ikke hvad de hebraiske skrifter dækker??? ;-)

> Kan jeg få den en gang til? Specielt 'opsat imod tanken
> at *kunne* tage fejl'.

"De paradigmer der i forvejen er opsat imod tanken at *kunne* tage fejl" er
såre nemt: det er ganske enkelt den fordom, der får stædige mennesker til
at tro, de ikke kan tage fejl. De gemmer sig bag en altfavnende kristendom
med tomme floskler og tårnhøje idealer opfyldt i en mytisk opsat frelser,
og hvis NOGET kan være i fare for at rokke ved dette ideal, reageres der
med negative påstande for at kvæle budskabet ved at desavouere
budbringeren.

Paradigm-paralysis bliver det også kaldt - se
http://www.cwo.com/~skip/article3.html hvor noget af ideen forklares.

Flertallet er bange for forandring. Især hvis forandringen svækker deres
egen sag, fordi de ikke har argumenter for deres sag. Det kaldes "arrogant"
at påpege dette misforhold. :-)

Harald Mossige

> Hvad er en bibelordleser?

Noen leser bibelen og søker etter det vi kan kalle gode bibelord og streker
under og lærer dem med henvisning. Resten er stort sett blåst bort.

> Jamen, det er faktisk helt rart at blive opfattet
> på den måde.

Og eg bruker STORE ORD og smørrer tjukkt på. Ein rektig sleivkjeft.

> Ofte bliver jeg beskyldt for at bevæge
> mig uden for gængs opfattelse af biblen hhv
> kristendommen.

Det er slike mennesker samfunnet har stort behov for.

> Du har dine to-tre opfattelser af,
> hvordan mennesker opfatter, og falder de udenfor
> må de nødvendigvis presses ned i en af de tre kasser.

Åneidå. Eg erter, og provoserer mennesker til å formulera eigne meininger.
Metodane kan diskuterast.

> Livet bliver vel også lidt lettere at forstå, når
> man mest forholder sig til sine egne meninger.

Det tror jeg ikke. Jeg tror det er svært nyttig å revurdere meningene ofte.

> Det er vist filosoffen Harald, der taler nu. :-)

Amatørfilosof. Takk.

> Når jeg spørger dig, er det naturligvis for at se,
> om jeg ikke kan indkredse på hvilket område, vi
> egentligt er uenige.

Når det gjeld meg, så er det vanskelig.

Eg diskuterer gjerne ei sak med mine argumenter den eine dagen for så å snu
heilt om neste dag mot ein annan debatant, med gorsdagens motdebatant sim
lytter. Det er ei brukbar form for å diskutera ei sak frå fleire sider, men
fy så sinna gårsdagens debatant kan bli!.

Nå er det imidlertid leggetid, godt og vell.

HM

Message has been deleted

Henrik Vestergaard

Cyril Malka skrev Søndag den 10. april 2005 10:23 i beskeden
<20050410102319.74f13acc@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Både og... Her er vi i kristen-argumentation.
> Vi behøver ikke at tro på at Moses, Noah, Abraham m.m. har eksisteret.
> Tro er *ikke* en betingelse i jødedommen. Det har det aldrig været. Ikke
> tro i en persons eksistens.
> Derfor falder jødedommen ikke sammen, selv om man ikke skulle tro på
> Abrahams, Moses' osv's. eksistens.

Nej, forstås. :-)

Men det er morsomt at kristne, der gerne "reklamerer" med at deres græske
skrifter skulle have baggrund i de hebraiske skrifter, går over i direkte
*angreb* på jødedommen, når man tillader sig at påpege hvor skriftlig
traditionen (der startede som en mundtlig tradition) har været. Jeg er ret
overbevist om at hændelsen i Templet VILLE være blevet nedskrevet, hvis den
nogensinde VAR sket... :-)

Cyril Malka

On Sun, 10 Apr 2005 11:51:57 +0200
> [...]

> været. Jeg er ret overbevist om at hændelsen i Templet VILLE være
> blevet nedskrevet, hvis den nogensinde VAR sket... :-)

Ja, faktisk...

Ene mand og 12 kammersjukker ryder en 14 hektar stor plads?

Det ville man have snakket om :-)

Men mange ting, der omtales i evangelierne finder ingen støtte andre
steder end lige dér... Og de er ikke engang enige.

Det mest sandsynlige er at Paulus var en gnostiker (han brugte faktisk
flere gnostiske udtryk og beklagede sig over, at hans følge ikke var
længere hen i systemet), og nogle af følgen har taget det bogstaveligt.

Hvis man ser på den Jesus Paulus omtaler, altså ikke på de
forfalsket pauli-breve (http://www.nytestamente.org/content/view/5/2/),
men de, der tilegnes ham, så omtaler han aldrig Jesus som et levende
menneske, men som en åndelig tilstand.

--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org

Lyrik

"Henrik Vestergaard" <vesterga...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> aldrig begå den fejl at blive så "ahistoriske" at lade historien gentage
> sig på grund af den troLØShed der opstår når man glemmer sit fundament.
++++++++++++++++++++++
Talmud var underlagt censur.
The Roman historian Tacitus wrote concerning the Great Fire of Rome, in his
Annals (c. AD 116):

Sed non ope humana, non largitionibus principis aut deum placamentis
decedebat infamia, quin iussum incendium crederetur. Ergo abolendo rumori
Nero subdidit reos et quaesitissimis poenis adfecit, quos per flagitia
invisos vulgus Christianos appellabat. (15.44.2) Auctor nominis eius
Christus Tibero imperitante per procuratorem Pontium Pilatum supplicio
adfectus erat; repressaque in praesens exitiabilis superstitio rursum
erumpebat, non modo per Iudaeam, originem eius mali, sed per urbem etiam,
quo cuncta mundique atrocia aut pudenda confluunt celebranturque. (15.44.3.)
The following is a translation of the above Latin text:

But, despite kindly influence, despite the leader's generous handouts,
despite appeasing the gods, the scandal did not subside, rather the blaze
came to be believed to be an official act. So, in order to quash the rumour,
Nero blamed it on, and applied the cruellest punishments to, those sinners,
whom ordinary people call Christians, hating them for their shameful
behaviour. (15.44.2) The originator of this name, Christus, was sent to
execution by Procurator Pontius Pilate, during the reign of Tiberius, but
although checked for a moment, the deadly cult erupted again, not just in
Judaea, the source of its evil, but even in Rome, where all the sins and
scandals of the world gather and are glorified. (15.44.3)
Hilsen
Jens

Vidal

Harald Mossige wrote:

> "Vidal" <vi...@home.dk> wrote in message

> Noen leser bibelen og søker etter det vi kan kalle gode bibelord og streker
> under og lærer dem med henvisning. Resten er stort sett blåst bort.

Du tager meget fejl, jeg passer vist ikke ned i den
kasse.

> Og eg bruker STORE ORD og smørrer tjukkt på. Ein rektig sleivkjeft.

> Det er slike mennesker samfunnet har stort behov for.

Tak, samfundsnødvendig, det er mig.

> Åneidå. Eg erter, og provoserer mennesker til å formulera eigne meininger.
> Metodane kan diskuterast.

Jo, og nok de færreste der gider at spille med på
det.

Du skal jo passe på ikke at ende som en norsk Bo Warming.

> Det tror jeg ikke. Jeg tror det er svært nyttig å revurdere meningene ofte.

Ja, men prøv at forholde dig til, hvad andre mennesker
faktisk siger, og ikke hvad du tror, de siger. Så
ville diskussionen medføre en udvidelse af synspunkterne
og ikke det modsatte. I denne diskussion har jeg måttet
forholde mig til an samling stråmænd, der kunne holde
varme i mit hus i et halvt år.

> du

> [...]

Du er egentlig ikke så kompliceret, som du selv tror.
Men jeg skal nok vare mig for at karakterisere. :-)

> [...]
> lytter. Det er ei brukbar form for å diskutera ei sak frå fleire sider, men
> fy så sinna gårsdagens debatant kan bli!.

Der findes vist et udtryk for den slags.

--
venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

> Vidal skrev Lørdag den 9. april 2005 23:21 i beskeden
> <42584757$0$284$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
> dk.livssyn.kristendom:

> Du ved ikke hvad de hebraiske skrifter dækker??? ;-)

Jo, hvis du mener de skrifter, der er i GT. Men man kan
jo aldrig vide, efter du er blevet jøde, om det dækker
over et eller andet kun jøder kan forholde sig til.

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]

> og hvis NOGET kan være i fare for at rokke ved dette ideal, reageres der
> med negative påstande for at kvæle budskabet ved at desavouere

Jeg tror, du simpelthen har taget fejl af, hvad
kristendommen og kristne er. Kristne er ikke bedre
mennesker end andre, og det er vist de færreste
kristne, der opfatter sig sådan.

Arrogante mennesker har der jo altid været, men
arrogance er jo blot et skjul for en dybere
liggende usikkerhed på sig selv. Det er en måde
at styrke sig selv på.

Men det er da klart, hvis nogen dukker op med et
synspunkt, der forsøger at vende kristendommen
på hovedet, vil vedkommende nok støde på en vis
modstand i en gruppe kristne.

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Søndag den 10. april 2005 13:20 i beskeden
<42590be0$0$289$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Jeg tror, du simpelthen har taget fejl af, hvad
> kristendommen og kristne er. Kristne er ikke bedre
> mennesker end andre, og det er vist de færreste
> kristne, der opfatter sig sådan.

Man kan næppe tage fejl af nogle af de elementer der tit og ofte ødelægger
trådene i denne gruppe. Når nogle af os er igang med en god og saglig
debat, der virkelig går fremad, kommer der lige en eller to sabotører, der
fuldstændig kan ruinere debatterne...

> Arrogante mennesker har der jo altid været, men
> arrogance er jo blot et skjul for en dybere
> liggende usikkerhed på sig selv. Det er en måde
> at styrke sig selv på.

Enig. Men der er også stor forskel på at *være* arrogant, og at *beskylde*
andre for at være det... ;-)

> Men det er da klart, hvis nogen dukker op med et
> synspunkt, der forsøger at vende kristendommen
> på hovedet, vil vedkommende nok støde på en vis
> modstand i en gruppe kristne.

Hvor blev Matt. 5:44 af? HVIS de kristne vil påstå sig at abonnere på de
græske skrifter, må de vel også leve efter disse?

Blot en tanke... :-)

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]

> Hvor blev Matt. 5:44 af? HVIS de kristne vil påstå sig at abonnere på de
> græske skrifter, må de vel også leve efter disse?

Mener du, Matt. 5:44 siger, man i en strid om troens indhold,
skal rose og give modstanderen ret?

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Søndag den 10. april 2005 14:44 i beskeden
<42591f97$0$301$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

Du har måske svært ved at læse teksten?

=== citat ===
Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer,
v45 for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå
op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige.
v46 Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør
tolderne også.
v47 Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør
hedningerne også.
=== citat slut ===

Med andre ord: man kan være *seriøst* og *sagligt* uenige, men den
underliggende respekt for hinanden udvises næppe i udtryk som "semijøder"
og andre skældsord der egentlig kun har til formål at antyde at modparten
er "idioter"...

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> og andre skældsord der egentlig kun har til formål at antyde at modparten

'Seriøst og sagligt' er da sværere at håndtere end
skældsord.

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Søndag den 10. april 2005 15:18 i beskeden
<425927a8$0$274$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

For nogle, ja... :'-(

Andreas Falck

Cyril Malka skrev i 20050410102319.74f13acc@cylle

[ ... ]

> Derfor falder jødedommen ikke sammen, selv om man ikke skulle tro på
> Abrahams, Moses' osv's. eksistens.

Det er da godt at I selv indrømmer at jeres tro bygger på fiktion, opdigtede
historier og snedigt udtænkte fabler.

Kristendommen har sit udspring i en historisk person.

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i pan.2005.04.09....@gmx.net

> [...]
> tilmeldt mange udenlandske nyhedsgrupper med opmuntrende jøder som
> deltager positivt i spørgsmål og svar for at lære NYT, også på denne

Ja, jeg var efterhånden blevet mere og mere overbevist om at du, i din
semikonvertittilstand, også er en hykler. Du gør jo noget på en sabbat som
du slet ikke må!

Du holder dig vel heller ikke ude af "hedningers" huse, deres arbejdspladser
og forretninger m.v.?

I det hele taget er det meste af hvad du gør, når det kommer til stykket,
nok en klar overtrædelse af alle de love, regler, skikke, ceremonier og
ritualer, som jøderne har opfundet.

Nu husker du vel at få foretaget alle de religiøse afvaskninger og
renselsesceremonier, du som semijøde er nødt til at gøre, når du bliver uren
ved at omgås og leve blandt os hedninge?

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i pan.2005.04.09....@gmx.net

> Mod den slags logik kan intet gøres... :'-(

Det er jo netop den slags logik din guru, Cyrill Malka, lægger for dagen når
han taler om GT og dens personer!

Så her præsenterede du os igen for jødisk hykleri: andre må ikke, men en
jøde må gerne!

Andreas Falck

Vidal skrev i 42584d8f$0$267$edfa...@dread12.news.tele.dk

[ ... ]

> De fleste ikke-fundamentalsitiske jøder er, såvidt jeg
> har kunnet forstå, også af den formening, at Moses er en
> mytisk figur.

Og dermed siger du at nutidens jødedom og jødiske tro bygger på en fiktion
og snedigt opdigtede fabler!

Så er det da godt at kristendommen bygger på en historisk person, Jesus.

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 4257a7f8$0$180$edfa...@dtext02.news.tele.dk

> [...]
> vi vil aldrig begå den fejl at blive så "ahistoriske" at lade
> historien gentage sig på grund af den troLØShed der opstår når man

GT er jo faktisk en lang beretning om jødernes troløshed over for Gud. En
lang beretning om hvordan de igen, og igen, og igen og atter begår det samme
frafald og forfalder til afgudsdyrkelse og falsk religion.

Hvorfor skulle det dog være anderledes i dag, hvor der i 2000 end ikke har
været en profet til at vise jer jøder tilbage til den rette tro? Der er
altså her tale om en periode der er fire gange så lang som perioden fra
David og frem til landflygtigheden i Babylon!!

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i pan.2005.04.09....@gmx.net

[ ... ]

> Ja, ja. Vi er åbenbart skyld i alle mulige ulykker,

Det der er problemt, bette Henrik, er helt enkelt at I semijøder og
halvkonvertitter forbeholder jer ret til at kunne tilsvine og bagtale
kristendommen, NT og Jesus på den mest usømmelige måde, samtidig med at I
jamrer og piver om racisme, antisemitisme og alt muligt, blot nogen kommer
til at nævne nogle negative fakta om alle de ugerninger jøder har begået.
Mange af jer er ikke spor andet end en flok dobbeltmoralske, vederstyggelige
hyklere.

Jeg får mindre og mindre respekt for jøder og jødedom på grundlag af de
repræsentanter for jødedommen der optræder i denne gruppe.

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 4258f689$0$179$edfa...@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]

> [...]
> har været. Jeg er ret overbevist om at hændelsen i Templet VILLE være
> blevet nedskrevet, hvis den nogensinde VAR sket... :-)

Og med den fiktionstro jøderne har, ville det næppe være sandsynligt at
netop jøder ville nedskrive en sådan begivenhed! - Den ville jo helt
underminere den jødiske tro.

Message has been deleted

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 11:08 i beskeden
<425a4428$1$79466$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> lang beretning om hvordan de igen, og igen, og igen og atter begår det
> samme frafald og forfalder til afgudsdyrkelse og falsk religion.

Skal vi bruge samme logik omkring SDA-bevægelsen, nu vi er igang med den
historisk korrekte gennemgang, hr. Andreas Falck?
Så kunne vi jo begynde med forudsigelser om den fiktive Jesus' "genkomst",
og så ellers tage alle krumspringene lige siden 1844...

> [...]
> altså her tale om en periode der er fire gange så lang som perioden fra
> David og frem til landflygtigheden i Babylon!!

Du er blandt de mindst kvalificerede til at udtale dig, da du næppe følger
det arbejde den nye Sanhedrin gør for at opdatere bl.a. forberedelserne til
det nye Tempel.

Igen, ethvert ord der blot er minimalt positivt omkring jødedommen overses
[bevidst? ;-)] af dig, og derfor kan man ikke forvente en saglig debat,
selvom denne ellers ville være yderst velkommen.

Du vælger selv. 5. Mosebog 30:15-19: "Se, jeg stiller dig i dag over for
livet og lykken, døden og ulykken. v16 Hvis du lytter til Herren din Guds
befalinger, som jeg giver dig i dag, og elsker Herren din Gud, vandrer ad
hans veje og holder hans befalinger og love og retsregler, da skal du leve
og blive talrig, og Herren din Gud vil velsigne dig i det land, du skal ind
og tage i besiddelse. v17 Men hvis dit hjerte vender sig bort, og du ikke
vil høre, men lader dig forlede til at tilbede andre guder og dyrke dem,
v18 så kan jeg i dag forsikre jer om, at I vil blive udryddet. I vil ikke
få noget langt liv på den jord, du skal tage i besiddelse, når du nu går
over Jordan. v19 Jeg tager i dag himlen og jorden til vidne imod jer: Jeg
har stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen. Så
vælg da livet, for at du og dine efterkommere må leve,"

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 11:15 i beskeden
<425a4428$2$79466$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> og snedigt opdigtede fabler!
>
> Så er det da godt at kristendommen bygger på en historisk person, Jesus.

Det var stadig ""l'origine du christianisme" du ikke havde set...

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 11:23 i beskeden
<425a4429$1$79466$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
>
> Og med den fiktionstro jøderne har, ville det næppe være sandsynligt at
> netop jøder ville nedskrive en sådan begivenhed! - Den ville jo helt

Hvilket kun kan siges af en person, der tror Ellen G White har beskrevet
jødedommen korrekt. Intet i jødedommen kan undermineres af en begivenhed
fra fiktionsverdenen.

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 11:01 i beskeden
<425a4428$0$79466$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> når han taler om GT og dens personer!
>
> Så her præsenterede du os igen for jødisk hykleri: andre må ikke, men en

Jeg besvarede et indlæg fra Harald i den besvarelse.

Tag din antisemitisme og spy din gift andetsteds.

Message has been deleted

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 10:59 i beskeden
<425a4427$2$79466$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
>
> Ja, jeg var efterhånden blevet mere og mere overbevist om at du, i din
> semikonvertittilstand, også er en hykler. Du gør jo noget på en sabbat som

Igen, misforstår du fuldstændigt alle begreber. Ligesom der findes ortodokse
jøder, findes der også andre som deltager på nyhedsgrupper på en Sabbat.
Jeg er klar over det forvirrer dine fordomme, men du bliver nødt til at
lære noget nyt, hvis du skal forstå den teori du udtaler dig om...

> Du holder dig vel heller ikke ude af "hedningers" huse, deres
> arbejdspladser og forretninger m.v.?

Tror du ikke du skal spise nogle piller til den sygdom?

Hvor i alverden ser du et påbud om at holde sig "ude af 'hedningers' huse,

deres arbejdspladser og forretninger m.v."?

Du er simpelthen så antisemitisk, at det skriger til himlen!

> [...]
> renselsesceremonier, du som semijøde er nødt til at gøre, når du bliver
> uren ved at omgås og leve blandt os hedninge?

Hold da helt fest. Der må virkelig være nogen der har givet dig et forkert
indtryk af jødedommen med det ævl du lukker ud.

Godt jeg blev kureret for den slags "propaganda"... ;-)

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 425a4a72$0$177$edfa...@dtext02.news.tele.dk

> [...]
> Så kunne vi jo begynde med forudsigelser om den fiktive Jesus'
> "genkomst", og så ellers tage alle krumspringene lige siden 1844...

SDA-bevægelsen i tiden op til 1844? Mon ikke lige der er en del historisk
viden du skal have opdateret?

Og hvilke krumspring lige siden 1844?

> Du er blandt de mindst kvalificerede til at udtale dig, da du næppe
> følger det arbejde den nye Sanhedrin gør for at opdatere bl.a.
> forberedelserne til det nye Tempel.

Ændrer det på, at hele GT er fyldt med jødernes frafald og falske
gudsdyrkelse?

Og hvorfor skulle der så mon ikke være sket noget frafald gennem de sidste
2-2500 år, når der i de foregående år, med masser af profeter, stort set
ikke var andet en frafald og falsk gudsdyrkelse?

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 10:52 i beskeden
<425a4427$1$79466$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> Jeg får mindre og mindre respekt for jøder og jødedom på grundlag af de
> repræsentanter for jødedommen der optræder i denne gruppe.

Så er TO mål nået i den seneste tid.

Alle kender din holdning. ;-)

Min deltagelse i debatter handler om argumenterne, og skulle det utænkelige
ske, at jeg kom til at komme med et argument andre kunne bruge til at
eftertænke kristendommens fundament er det ok. Men ikke et mål i sig selv!

Vidal

Andreas Falck wrote:
> [...]
VD:

> Det er jo netop den slags logik din guru, Cyrill Malka, lægger for

Hovhov, er det nu mig, der skal have en omgang. Du trænger vist til en
lang middagslur over på din anstrengende weekend, inden du jævner
hele gruppen.

> jødisk hykleri

Altså, Falck, altså.

Andreas Falck

Vidal skrev i 1113219905.2...@o13g2000cwo.googlegroups.com

[ ... ]

> Hovhov, er det nu mig, der skal have en omgang.

Nej da Villy. Så dybt er du dog trods alt ikke synket, at du skulle gøre
brug af malka-logik, selv om det er det Henrik ville give dig skylden for
:-)

Vidal

Andreas Falck wrote:

> Jeg får mindre og mindre respekt for jøder og jødedom på grundlag
af de
> repræsentanter for jødedommen der optræder i denne gruppe.

Det er da en generalisering, der vil noget. Spis nu lige en sønderjysk
rundenom til. :-)

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 425a4ca3$0$177$edfa...@dtext02.news.tele.dk

> Den dag han virkelig undersøger den dvd-samling [som måske kan lånes
> gennem Ravsted Bibliotek], er der en chance for, han vil begynde at
> udtale sig ud fra viden fremfor fordomme og/eller tomme
> forhåbninger... ;-)

Smart opdigtede fabler, er det hvad du vil kalde for viden?

Jøder og liberalteologer har gennem de sidste par hundrede år fremsat den
ene fantasifulde idé efter den for at forsøge at gøre Jesus til udelukkende
en myte.

Men er det så sært at jøder er med til den slags, når de selv åbent erkender
at de selv bygger deres tro på fiktioner og opdigtede historier.

Vidal

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> [ ... ]

> Og dermed siger du at nutidens jødedom og jødiske tro bygger på en

Nej, sådan set ikke. Biblen er ikke skrevet af en forfatter, det
behøver mosebøgerne heller ikke at være.

> Så er det da godt at kristendommen bygger på en historisk person,
Jesus.

Ja, der er vi heldige. Hans liv er imidlertid også skrevet af
forskellige forfattere, så jeg ved ikke om vi *den* henseende er bedre
stillet.

--
Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 425a46b2$0$177$edfa...@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]

> Hvilket kun kan siges af en person, der tror Ellen G White har
> beskrevet jødedommen korrekt.

Nådada, hvor har jeg skrevet at jeg tror Ellen White har beskrevet
jødedommen korrekt? Det er da muligt hun har, og det er da muligt at hun
ikke har. Hendes beskrivelse af jødedommen interesserer mig ikke synderligt
meget.

Det er alt rigeligt at læse GT's beskrivelse af det stort set konstante og
vedvarende jødiske frafald og falsk religionsudøvelse. Hele GT er en lang
beretning om hvordan jøderne stort set uafbrudt bryder med sand gudsdyrkelse
for at lave deres egen falske religion og dyrkelse.

Hvorfor skulle dette have ændret sig gennem de sidste 2.500 år siden
landflygtigheden i Babylon?

Vidal

Andreas Falck wrote:

> semikonvertittilstand

> semijøde

Hvorfor nu al den semi-halløj? Lad nu Henrik afprøve sine grænser.
Det er ikke alle der tåler dit råsnak, det må du hellere gemme til
mig. :-)

Henrik Vestergaard

Cyril Malka skrev Mandag den 11. april 2005 11:52 i beskeden
<20050411115203.6ab3df7a@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Jeps... Og så det uforklareligt i at en "virkelig person", (som ikk er
> omtalt noget steds andet end i en religiøs bog i hvilken de ikke engang
> er enige om hvor, hvornår han er født, hvad han sagde og hvordan han
> døde) kom til at snakke med en "ikke virkelig person"... Hvordan kunne
> Jesus snakke med Moses?
> Spiste han nogle champignoner, han ikke kunne tåle? ;->

Som du vil kunne læse ud af alle besvarelserne, er det nok også *kun* fordi
Andreas ikke *vil* undersøge sit fundament, at han vedbliver med sine
kommentarer i samme stil.

[...]

Andreas Falck

Vidal skrev i 1113220116....@g14g2000cwa.googlegroups.com

[ ... ]

> Der var nu ikke meget Harald i det indlæg.

Det er vel en ny jødisk taktik at kalde alle os "hedninge" for Harald'er LOL

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> dk.livssyn.kristendom:

> Jeg besvarede et indlæg fra Harald i den besvarelse.

Der var nu ikke meget Harald i det indlæg.

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 425a4b55$0$177$edfa...@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]

> Igen, misforstår du fuldstændigt alle begreber. Ligesom der findes
> ortodokse jøder, findes der også andre som deltager på nyhedsgrupper
> på en Sabbat.

Ja, her kom igen det jødiske hykleri klart tilsyne! Man vil gerne lægge en
masse begrænsninger på andre, stille store krav til andrer - men selv er
jøden ikke andet end en gemen bryder af Guds Lov!

Hvilket hykleri !!

Harald Mossige

"Vidal" <vii...@gmail.com> wrote in message

Andreas Falck wrote:

> Jeg får mindre og mindre respekt for jøder og jødedom på grundlag
af de
> repræsentanter for jødedommen der optræder i denne gruppe.

Jeg har mistet respekten for ayvende dags - -

Andreas Falck

Vidal skrev i 1113219684.2...@z14g2000cwz.googlegroups.com

> Det er ikke alle der tåler dit råsnak, det må du hellere gemme til
> mig. :-)

Ja, du elsker det jo LOL

Harald Mossige

Andreas Falck wrote:

> [...]

Hvorfor nu al den semi-halløj? Lad nu Henrik afprøve sine grænser.
Det er ikke alle der tåler dit råsnak, det må du hellere gemme til

-------------------
Jeg er ikke sikker på at det er munnen som frembringer slik tale.

HM

Henrik Vestergaard

Cyril Malka skrev Mandag den 11. april 2005 12:22 i beskeden
<20050411122230.06778832@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Mnjah... Nu har jeg ikke set noget fornuftigt, sammenhængende eller blot
> nogenlunde dokumenteret komme ud af Andreas' Falsks computer i meget,
> meget meget lang tid... Jeg er forbavset, du overhovedet gider bruge tid
> på at læse manden endsige svare ham.

Hehe... :-)

Ifølge AF selv er der jo *ingen* forskel på jøder eller konvertitter, så det
at der *kan* være forskel her også må i sig selv være lidt af en
udfordring... ;-)

> Det er lige meget, han kan kun dansk og foretrækker at bruge tiden på at
> svine andre til end til at lære sig et fremmedsprog, så han i det
> mindste kan få lidt anderledes input eller blot studere selv, så han
> anede *lidt* hvad han snakkede om...

Ja, det er faktisk en gave, når man kan sprog. :-)

> Men mod dumhed kæmper guderne forgæves... Jeg tror ikke, du vil kunne
> komme igennem. Mandens forstand er forseglet... spild af tid :-)
> Held og lykke med projektet dog... Henrik Sisyfos ;-)

Tak. ;-)

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 425a45f6$0$177$edfa...@dtext02.news.tele.dk

> Tag din antisemitisme og spy din gift andetsteds.

Nåh ja, jeg glemte jo lige, at alle former for kritik af jøder og jødisk
lovtrældom, jøders brud på menneskerettighder m.v. alt sammen kun er
antisemitisme. Alt hvad jøder gør er jo helligt, uanset om de slår
anderledes troende ihjel med missiler! De andre er jo blot hedninger og
derfor ikke værd at regne for noget.

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 425a46f9$0$177$edfa...@dtext02.news.tele.dk

> Det var stadig ""l'origine du christianisme" du ikke havde set...

Så du erkender altså at nutidens jødedom er bygget på fiktion, opdigtede
historier og snedigt udtænkte fabler!

Seriøse historikere, uagtet at de ikke selv er kristne, er i dag ikke spor i
tvivl om at Jesus er en reel historisk person, og det kan jeres jødiske
propagande intet ændre på.

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 14:31 i beskeden
<425a6e86$1$79457$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Henrik Vestergaard skrev i 425a4a72$0$177$edfa...@dtext02.news.tele.dk
>
> SDA-bevægelsen i tiden op til 1844? Mon ikke lige der er en del historisk
> viden du skal have opdateret?

Hvornår er "lige siden 1844" blev til "i tiden op til 1844"???

Du kan læse mere på http://en.wikipedia.org/wiki/Seventh_Day_Adventist

> Og hvilke krumspring lige siden 1844?

Genkomst, ny genkomst, gammel dato, ny dato, nye forventninger, nye
forklaringer... ;-)

> Ændrer det på, at hele GT er fyldt med jødernes frafald og falske
> gudsdyrkelse?

Ændrer nye oplysninger noget på gamle konklusioner??? Kan du ikke selv se
det? :-)

Jeg er ej mere i tvivl om at intet ændrer på din opfattelse, og uanset hvad
man skriver til dig, piller du kun ét afsnit ud af teksten for at komme med
dit ævl. Ikke alene sekterisk, men også spild af tid.

> Og hvorfor skulle der så mon ikke være sket noget frafald gennem de sidste
> 2-2500 år, når der i de foregående år, med masser af profeter, stort set
> ikke var andet en frafald og falsk gudsdyrkelse?

Skal man vurdere en religion på dem, som falder fra?

Interessant -- omend Uakademisk - syn på sagen... ;-)

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 14:14 i beskeden
<425a6e85$1$79457$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> brug af malka-logik, selv om det er det Henrik ville give dig skylden for

Jeg har ikke beskyldt Villy for noget som helst... Læs tråden igen -- der er
ged i dine mange indlæg. Nok fordi du skrev så mange, at DU til sidst ikke
kunne skelne dem fra hinanden... ;-)

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Mandag den 11. april 2005 13:37 i beskeden
<1113219441.0...@o13g2000cwo.googlegroups.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> af de
>
> Det er da en generalisering, der vil noget. Spis nu lige en sønderjysk
> rundenom til. :-)

Een gang kjøwenhavner, altid kjøwenhavner... ;-)

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 16:55 i beskeden
<425a903c$0$79466$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Henrik Vestergaard skrev i 425a87e4$0$157$edfa...@dtext02.news.tele.dk
>
> [ ... ]

> Der var altså ikke nogen SDA-bevægelse før efter 1844, så få lige din
> viden ajoruført.

Jeg er klar over dine Jahnu-aspirationer, herunder at quote-f*cke. Men,
igen: jeg skrev "lige siden 1844"... Så mon ikke du skulle have kigget på
Wikipedia-linket, før du spillede en smule for smart?

> [ ... ]

> Taler du om SDA = Syvende Dags Adventisterne? Så er der da i al fald et
> *meget* stort hul i din viden!

Næppe.

Hele bevægelsen har dannet grundlag for adskillige apokalyptiske bevægelser,
men der var jo - som bekendt - noget dokumentation du ikke fik kigget på,
fordi det kom fra en kilde der ikke lige var "comme il faut" i dine
øjne. ;-)

> [ ... ]

> Så det Gud engang kaldte frafald og falsk gudsdyrkelse kalder jøderne i
> dag for sandhed og sand gudsdyrkelse.
> Ja ikke så sært at når alle jøder har mere end én holdning til al ting.

Ja, fortsæt du bare dine generaliseringer... Var det et job hos Greve-Jonni
du aspirerer til ved at udstille din ignorance så åbenlyst?

> [ ... ]

> Så man kan altså ikke vurdere jødedommen ud fra vor tids jøder!
> Interessant tankegang du kommer med.

Er det for svært at besvare et simpelt spørgsmål?

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 14:12 i beskeden
<425a6e85$0$79457$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Vidal skrev i 1113220116....@g14g2000cwa.googlegroups.com
>
> [ ... ]

> Det er vel en ny jødisk taktik at kalde alle os "hedninge" for Harald'er
> LOL

Nej, jeg er voksen nok til at turde indrømme *når* og *hvis* jeg skulle tage
fejl. Det var Vidal, ikke Harald. Sorry

=== citat ===

Andreas Falck

> [...]

> Interessant -- omend Uakademisk - syn på sagen... ;-)

Så man kan altså ikke vurdere jødedommen ud fra vor tids jøder! Interessant

Henrik Vestergaard

Vidal skrev Mandag den 11. april 2005 13:48 i beskeden
<1113220116....@g14g2000cwa.googlegroups.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 425a8884$0$157$edfa...@dtext02.news.tele.dk

> Jeg har ikke beskyldt Villy for noget som helst...

Du beskylder de kristne og dens grundlægger for lidt af hvert, og dermed har
du også beskyldt Villy for lidt af hvert :-)

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 18:35 i beskeden
<425aa76e$0$79461$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Henrik Vestergaard skrev i 425aa2c5$0$164$edfa...@dtext02.news.tele.dk

> [ ... ]

> Der er jo ikke skyggen af dokumentation for dine påstand på de sider, men
> kun den sædvanlige omgang tandløst propaganda.

Ja ja. Tro du bare på det. Min trøst er at andre *kan* læse...

> Der var *ingen* SDA-bevægelse før engang helt i slutningen af 40'erne /
> begyndelsen af 50'erne.

Nej nej. Ellen G White startede ikke med at skrive i 1842. Det er
naturligvis alle andre der tager fejl. Det er også "tandløst propaganda" at
SDA-bevægelsen udspringer af "den store skuffelse" i 1844... Med den slags
logik er det intet under at sekterne har gode vilkår. ;-)

> Men på bedste jødisk vis ignorerer du jo fakta og holder dig til
> spekulative rygter. Cyrill og Brit har sandelig fået lært dig meget på
> kort tid.

Du vedbliver med dine injurier...

> Men dine anti-SDAangreb har jo ikke rigtig noget at gøre med det forhold
> at *BIBELEN* er fuld af beretninger om jødernes frafald og afgudsdyrkelse,
> og dine angreb er ej heller nogen forklaring på hvorfor jøderne, gennem de
> sidste 2500 år og det uden profeter, skulle kunne undgå yderligere
> frafald, når de ikke engang kunne dengang de havde profeterne.

Hedder du Thomas tvivleren til mellemnavn også? Ser du en profet som en
absolut nødvendighed for forståelse?

Dit manglende kendskab til den jødedom du gerne udtaler dig så skråsikkert
om, beviser med al tydelighed, at det ikke er sandhed du søger. Det skal
bare tjene *dine* formål... :'-(

> Men bevares, profeterne dem slog de jo blot gladeligt ihjel, og det endda
> ved alteret inde på Tempelområdet! Med den historie om frafald jødernes
> egne skrifter beretter, da har de bestemt ikke noget at skulle lade andre
> høre, så hvad med at I fik fejet for egen dør inden i går til angreb på
> andre. I jøder har vist nogle gevaldige bjælker I skal have pillet ud
> inden I er i stand til at kunne se småsplinterne hos andre.

Du har ikke set ConceptWizard-præsentationerne, når du tror det er jøderne
der skal feje for egen dør -- dit syn på de omkringliggende muslimske
nationer lyder sikkert godt i naive kredse. Men historien er tydelig for
dem som *vil* lære noget nyt. [Men den debat har vi set før her i
gruppen... ;-)]

> I kunne jo starte med at få respekteret menneskerettigerherne i den stat i
> brugte terror, vold og mord for at få oprettet og bevaret.

Uha. Historie-revisionisten Andreas Falck har sandelig jokket i spinaten med
en gang mudderslam...

> [ ... ]
>
> Hvilket sjældent glipper for mig. Men jeg er jo godt bekendt med at jøder
> jo er hurtig til at falde over andres fejler, samtidig med at de ikke
> formår at se deres egen hykleriske tilstand.

Vi bukker og skraber alle i dybeste ydmyghed. ;-)

Andreas Falck

> [...]

> Prøv at kigge på http://www.kortlink.com/egw-sda
>
> [Linket sender dig videre til: MacGregor Ministries. Linket virker i

[ ... ]

> [...]

er hurtig til at falde over andres fejler, samtidig med at de ikke formår at

Andreas Falck

Henrik Vestergaard skrev i 425aa9b5$0$175$edfa...@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]

> Ja ja. Tro du bare på det. Min trøst er at andre *kan* læse...

Ja, du har da i al fald ikke den mindste smule kildekritik overhovedet. Men
hvad kan man også forlange af en jøde der siger at jødedommens grundlægger
blot er en opdigtet og fiktiv person, kreeret til lejligheden.

> Nej nej. Ellen G White startede ikke med at skrive i 1842.

Ellen White i 1842 15 år gammel og medlem af Metodisterne, hvis jeg lige
husker korrekt. Og jeg har ikke set et eneste sted at hun skulle være
begyndt at skrive i en alder af *15 år* !!

Mig bekendt fik hun de første visioner 1845, i al fald senere end oktober
1844.

Så der er altså *virkelig* en påtrængende grund til at du får din viden
opdateret når du vil gøre dig klog på noget som du helt klart stort set ikke
ved noget om.

>Det er naturligvis alle andre der tager fejl. Det er også "tandløst
> propaganda" at SDA-bevægelsen udspringer af "den store skuffelse" i
> 1844...

En 30-40 personer af dem der var med i Willian Miller-bevægelsen, var senere
med i den bevægelse der i slutningen af 1850'erne begyndelsen af 1860'erne
stiftede SDA-Kirken, så jo, der var personer fra Millertiden der senere var
blandt den gruppe der udviklede sig til at blive Syvende Dags Adventisterne.
Men Miller-bevægelsen var altså langt fra Adventisterne på stort set alle
væsentlige teologiske trospunkter

De sider du har henvist til er smækfyldte med faktuelle fejl, udeladelser og
fortielser af mange faktuelle data, - men ellers kunne man jo heller ikke
fremme det formål af tilsmidsning man havde sat sig for at ville fremme.

Med den slags logik er det intet under at sekterne har gode
> vilkår. ;-)

> Du vedbliver med dine injurier...

Injurier? Er det injurier at påtale at du henviser til en fake-side fyldt
med faktuelle fejl og mangler? Man skal da vist være tilhænger af
Malka-jødesekten for at kunne havde den holdning.

[ ... ]

> Dit manglende kendskab til den jødedom du gerne udtaler dig så
> skråsikkert om, beviser med al tydelighed, at det ikke er sandhed du
> søger. Det skal bare tjene *dine* formål... :'-(

Og dit himmelråbende mangel på kendskab til Ellen White, hendes alder og
starten på hendes virke, viser med al ønskelig tydelighed, at du på bedste
Malka-jøde-maner er immum over for fakta og kendsgerninger, og det i en
sådan grad at du end ikke gør dig den mindste smule ulejlighed med at få
verificeret dine kilder.

[ ... ]

> Uha. Historie-revisionisten Andreas Falck har sandelig jokket i
> spinaten med en gang mudderslam...

Nådada, er det nu historierevisionisme når man hver dag i al verdens
nyhedsmedier kan høre og læse hvordan jøderne til stadighed overtræder
menneskerettighederne, lader folk sidde fængslet i årevis uden retssag,
torturerer fanger, slår dem ihjel med raketter og missiler osv.

Så sent som i dag har vi hørt hvordan brutalt jødisk militær er trængt ind i
palæstinensiske områder og har spredt rædsel og terror omkring sig. Hvis den
flok moselovsbrydende og sabbatsovertrædende jøder skulle være Guds udvalgte
folk, så siger jeg blot tak skæbne, og er bestemt glad for at deres gud ikke
længere er den samme som Bibelens Gud.

Henrik Vestergaard

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 17:16 i beskeden
<425a94ba$0$79452$1472...@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]

> Greve-Jonni nogen sinde har formået. Og det står ikke spor bedre til med
> alle jeres torturbødler i Israel/Palæstina.

Som du naturligvis kun henter fra det "objektive" DR eller TV2, som bestemt
altid viser begge sider af sagen... ;-)

> [ ... ]

> Så du er altså enig i, at nutidens jødedom, der bygger deres tro på en
> løgneopdigtet historie om personer man nægter eksistensen af, stadig er at
> regne for et frafaldent folk.

Det er altså svært... Men denne gang var du høflig nok til at huske [....]
da du udelod hvad der stod i tråden herom... ;-)

Andreas Falck

Vidal skrev i 425ab049$0$271$edfa...@dread12.news.tele.dk

[ ... ]
> Hehe, med dig som ven, har jeg ikke behov for
> fjender. :-)

Der kan se, jeg gør dig faktisk en stor vennetjeneste LOL

Vidal

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]

> Ravsted Bibliotek], er der en chance for, han vil begynde at udtale sig ud
> fra viden fremfor fordomme og/eller tomme forhåbninger... ;-)

Jamen, Henrik. Der findes jo utallige forskellige teorier
om kristendommens rødder. Her fornylig så jeg National
Geographic en udsendelse, hvor teorien var, at de tre vise
mænd fra Østerland i virkeligheden var udsendinge fra Tibet
eller omegn.

De havde i Jesus fundet en ny lama og kom for at hente
ham til oplæring i Østerland

Teorien var videre Jesus vendte tilbage til Israel i 30
års alderen for give sin visdom videre til sit eget folk.

Genopstandelsen var så en genoplivning, og Jesus vendte
efter kort tid efter genoplivningen tilbage til Lamaland
for at undgå besværlige spørgsmål. Man havde endog fundet
hans grav derude.

Der er jo også teorier om at Jesus og Maria Magdalene flyttede
til Provence og er stamfædre bl.a. til Prins Henrik. Teorierne
er legio, men hvad kan vi egentligt bruge det til? Hvis ikke
tingene er foregået, som vi tror, de er, så er det ihvertfald
ikke noget man kan sige med sikkerhed. Nok så mange DVD'er kan
og skal ikke ændre vor tro. Det er jo blot teorier, som ikke
kan bevises. Det kan måske være interessant at læse og se, men
det *kan ikke* bruges til nogetsomhelst.

Enhver idiot kan skabe en teori eller få en 'god' ide, og hver
teori eller ide får måske sine tilhængere. Man skal være åben,
ja, men intet af det kan bevises. Hvorfor skulle vi gå væk fra
den beretning vor tro hviler på, for at hylde mere eller
mindre fantasifulde teorier.

Fornyligt blev vi jo også præsenteret for den ide, at
Maria var prostitueret og Jesus var alfons, noget der ville
vende temmeligt meget op og ned på den kristne tro, hvis
det var sandt.

Synes du, man skal bruge tid på den slags?

Vidal

Andreas Falck wrote:
> [...]
> har du også beskyldt Villy for lidt af hvert :-)

Hehe, med dig som ven, har jeg ikke behov for

It is loading more messages.