RPL és más programok, algoritmusok (RPL and other programs, algorithms)

227 megtekintés
Ugrás az első olvasatlan üzenetre

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 11. 0:21:112011. 01. 11.
– számológép
Folytatás innen:
https://groups.google.com/group/szamologep/browse_thread/thread/a0223f60f869bf8e/55a151be6f4d00e7?hl=hu&
Ezen feladat kapcsán:
http://www.hpmuseum.org/cgi-sys/cgiwrap/hpmuseum/forum.cgi?read=176679
Azaz: keressünk négy darab olyan, egymás után következő négyjegyű
számot, melyek mindegyikére igaz, hogy oszthatóak a számjegyeik
összegével.

Pipás első megoldása:
http://www.hpmuseum.org/cgi-sys/cgiwrap/hpmuseum/forum.cgi?read=176679#176679
Pipás és Tolosa további megoldásai:
https://groups.google.com/group/szamologep/browse_thread/thread/a0223f60f869bf8e/b397a899ede3e8df?hl=hu&

Az én Casio Basic megoldásom:

{1,1,1,1 -> List 1;
For 1-> A To 9
For 0-> B To 9
For 0-> C To 9
For 0-> D To 9
List 1[2 -> List 1[1
List 1[3 -> List 1[2
List 1[4 -> List 1[3
1000A + 100B + 10C + D -> N
A+B+C+D -> S
Frac(N / S -> List 1[4
If 0 = Max(List 1
Then N - 3 ki
N - 2 ki
N - 1 ki
N ki
IfEnd
Next
Next
Next
Next

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 11. 1:53:112011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Na, ez volt az én bánatom a TI-Nspire programnál, hogy -egyelőre- nem találtam listaképző utasítást. Én is listaelemek manipulációjára gondoltam először, de aztán másképpen kellett megoldanom.
Persze ez nem jelenti azt,hogy valóban nincs ilyen utasítása, de még nem néztem végig mindent.

Sanyi, majd letesztelnéd Te is a futásidőket?

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 11. 2:26:412011. 01. 11.
– számológép
Azt mondja hogy... ;)
Az elsőt kb. 2,1 mp alatt találja meg.
A másodikat ez után 1 perc 41 mp alatt, a harmadikat újabb 1 perc 41
alatt.
Ez után még újabb 11 perc 35 mp-t fut, de már nem talál többet.
(Azért így külön-külön adtam meg, mert közben "megáll" kiírni az
eredményt, és vár, hogy továbbindítsam)
Összesen (ha jól számoltam) 14:59 mp a tiszta futási idő.

Még gondolkodom, hogy lehetne gyorsítani (pl. ha "rosszat" talál,
előre ugrana pár - ha minden igaz, 4 - elemet).
De lehet, hogy akkor már nyűgös lenne a for ciklus, és inkább lbl-
ekkel kellene felépíteni.

Összesen

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 11. 2:42:102011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
A HP fórumra is érkezett még egy-két hozzászólás.

Gerson W. Barbosa küldött egy csak veremműveleteket használó 50g változatot.
A bemenete: 1000. 3035. Futásideje 1 perc.
\<< 0, ROT CLLCD
DO DUP DUP 0, OVER
DO 10, / IP SWAP OVER + SWAP DUP
UNTIL 10, <
END DROP 9, * - MOD
IF NOT
THEN SWAP 1, + DUP
IF 4, \>=
THEN OVER 2, DISP 1, WAIT
END SWAP
ELSE NIP 0, SWAP
END 1, + 3, PICK OVER
UNTIL <
END 3, DROPN
\>>

A fenti program Pascalban:
Program Niven;
var n1, n2, n: real;
c, i, m: byte;
k: char;
function Sod(x: Real): byte;
var s, t: real;
begin
s:=0;
t:=x;
repeat
t:=Int(t/10);
s:=s+t
until t<10;
Sod:=Trunc(x-9*s)
end;
begin
ClrScr;
Write('n1, n2, m: ');
ReadLn(n1, n2, m);
WriteLn;
n:=n1;
c:=0;
repeat
if Frac(n/Sod(n)) = 0
then
begin
c:=c+1;
if c>=m then WriteLn (n-i+1:18:0)
end
else
c:=0;
n:=n+1;
until n=n2
end.

Gerson talált egy programot a HP48 fórumon is, ami hasonlít az én első megoldásomhoz. Futásidő 55 sec.

\<< 0, ROT CLLCD
DO DUP DUP MANT 0,
DO OVER IP + SWAP FP MANT SWAP
UNTIL OVER NOT
END +
MOD
IF NOT
THEN SWAP 1, + DUP
IF 4, \>=
THEN OVER 2, DISP 1, WAIT
END SWAP
ELSE NIP 0, SWAP
END 1, + 3, PICK OVER
UNTIL <
END 3, DROPN
\>>

Ronald Williams listákat használt. Futásidő Exact módban egész számokkal 43 perc 34 másodperc.
Mikor átváltott lebegőpontosra, ez 12 perc 42 másodpercre csökkent.

<<
8996 { 1000 1001 1002 1003} {} {} {}
-> n a d1 d2 b
<< TIME NEG 1 SF
1 n FOR k
a 'd1' STO
1 4 FOR j
d1 j GET 1000 / DUP @ CHANGE
IP SWAP FP
10 * DUP
IP SWAP FP
10 * DUP
IP SWAP FP
10 *
+ + + d1 j ROT PUT 'd1' STO @ CHANGE
NEXT
a d1 / FP 'd2' STO
CASE
d2 4 GET 0 > THEN k 2 + 'k' STO 2 SF END @ CHANGE
d2 3 GET 0 > THEN k 1 + 'k' STO 2 SF END @ CHANGE
d2 2 GET 0 > THEN 2 SF END @ CHANGE
d2 1 GET 0 > THEN 2 SF END @ CHANGE
END
IF 2 FC?C THEN
IF 1 FS?C THEN a 'b' STO
ELSE a b + 'b' STO END
END
{ 1000 1001 1002 1003} k ADD 'a' STO
NEXT
TIME HMS+ 4 FIX "TIME H.MMSS" + 2 FIX
b SORT

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 11. 2:44:402011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Ez a futásidő egész jó!

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 11. 2:47:542011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Ja és a HP fórumon a futásidőt a három eredmény megtalálásáig mérték. (De hát azt előre nem lehet tudni hgy hány megoldás lesz, nem?)

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 11. 2:57:212011. 01. 11.
– számológép
Szép feladat egyébként, jó hogy megtaláltad és felvetetted Pipás ;)
Tetszik, hogy aránylag egyszerű, könnyen felfogható probléma, mégis
lehet elemezgetni, csemegézni rajta.

A 3. megoldás után (szintén nem tudva, hogy több is van) azért
várakozva néztem tovább a kijelzőt, mint egy gyerek, hátha előugranak
még újabb megoldások ;)
(lehet, hogy rossz megközelítés, de abból kezdtem sejteni, hogy nem
lesz több - azon kívül, hogy már több perce pörgött, és nem jött újabb
megoldás -, hogy ugye ahogy egyre nőnek a számok, a jegyek összege is
egyre nagyobb kezd lenni, és így csökken az esély egy ilyen négy
egymás utáni oszthatóságra)

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 11. 3:26:572011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Az eddigi eredmények ismeretében nem is tűnik olyan rossznak a TI-Nspire megoldásom- még HP összevetésben sem!:-)

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 11. 3:37:362011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Viszont az rossz hír számomra, hogy -úgy tűnik- tényleg nincs az Nspire-ben olyan utasítás, ami numerikus elemeket -halmozódva - programból besorolna listába.
Illetve definiálni tudnék ilyen utasítást /gyakorlatilag alprogramként/, de az már megnöveli a futásidőt.
Ami igazán érdekes, hogy a TI-84 Plus-nak meg van ilyen utasítása.
.
Na, ezért is jó a HP-esetében az a "stack"-dolog.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 11. 16:07:102011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Hát Tolosa rezgett a léc, de méág mindig a Tied az első hely. Egész friss Oliver Unter Ecker 50g programja.
Futásidő:
A 3 megoldás: 23.76 sec.
A teljes ciklus: 105.33 sec.
(Most esett le hogy ha elmentem szövegként a Conn4x (vagy mi a neve)-en keresztül a HP-be töltve egyből RPL program lesz belőle.)

\<< {} 0 \-> results len \<<
   27
   1000 9999 FOR x

     IF x 10 MOD THEN
       1 +
     ELSE
       IF x 100 MOD THEN 8 -
       ELSE IF x 1000 MOD THEN 17 -
            ELSE 26 -
            END
       END
     END

     DUP x SWAP
     IF MOD THEN
       0 'len' STO
     ELSE
       IF len 3 == THEN
         'results' x len - STO+
       ELSE
         'len' 1 STO+
       END
     END
   NEXT
   results
\>> \>>

Itt van JavaScript-ben is: ;-)

function () {

    var results = [], len = 0;
    var digitSum = 27;

    for (var x=1000; x<9999; x++) {
        if (x % 10)
            digitSum += 1;
        else {
            if (x % 100) digitSum -= 8;
            else if (x % 1000) digitSum -= 17;
            else if (x % 10000) digitSum -= 26;
        }

        if (x % digitSum)
            len = 0;
        else {
            if (len == 3)
                results.push(x-len);
            else
                len += 1;
        }
    }

    return results;
}

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 11. 16:31:082011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Ez egy nagyon szép, tömör program, az enyém meg sem közelíti.Szerintem az enyém csak azért gyorsabb, mert valószínűleg a gépem is gyorsabb.
Ha nem felejtem el, holnap kipróbálom, milyen idők jönnek ki a HP-n ezzel a programmal 203 MHz-en.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 11. 16:34:162011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Na erre kíváncsi vagyok, majd meséld el.

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 11. 16:37:392011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Hmm...érdekes. Nem sokkal gyorsabb a gépem.

Hp-50:75 MHz
Nspire:90 Mhz

a Wikipedia szerint.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 11. 16:41:482011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
Hát ezeket az adatokat én is így tudom. Azért egy 9000-es ciklusnál ez is sokat számít.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 11. 16:43:212011. 01. 11.
– szamo...@googlegroups.com
A Wikipédiával egyébként egy kicsit meggyűlt a bajom. :-)

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 12. 0:01:312011. 01. 12.
– számológép
Hogyhogy? Hibás szócikk?
Az üzenetet töröltük.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:02:482011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Feltettem egy Wikipédia linket a HP fórumra. Egyből kaptam egy fejmosást hogy ezzel mindenkit hogy megsértettem. Aztán kiderült hogy ezt csak viccnek szánták.:) Merthogy anno mikor írták a Wikipédia HP részét, a szerzők sok adatot nyúltak le tőlük  anélkül hogy elkérték volna.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:12:392011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Megint egy program Gerson W. Barbosától. Esküszöm, többet nem teszek fel, de ez megvan HP-28S változatban is, azért bátorkodtam. :)

HP-50g:

%%HP: T(3)A(D)F(,);
\<< { } 0, 1000,
DO DUP DUPDUP 10, / IP DUP 10, / IP DUP 10, / IP + + 9, * - MOD

IF NOT
THEN SWAP 1, + DUP
IF 4, \>=

THEN UNROT + LASTARG NIP ROT

END SWAP
ELSE NIP 0, SWAP

END 1, + DUP 10000,
UNTIL >
END DROP2
\>>

<< DC >> TEVAL -> {1017. 2025. 3033.}
s: 171.2803

( 38.3768 seconds when up to 3033)

HP-28S:

\<< { } 0 1000
DO DUP DUP DUP 10
/ IP DUP 10 / IP DUP
10 / IP + + 9 * -
MOD
IF NOT
THEN SWAP 1 +
DUP
IF 4 \>=
THEN OVER 4
ROLL + ROT ROT
END SWAP
ELSE SWAP DROP 0
SWAP
END 1 + DUP 3033
UNTIL >
END DROP2
\>>

DC -> { 3033 2025 1017 } (after 3.00 minutes)

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:18:072011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Pipás, te lefuttattad a gépeden az előző programot? Mert nálam nem kerek az a progi.
Egyrészt nem értem a "backslash" szerepét és hogy ez a jel "->" mit jelent, másrészt meg eszméletlen hülye hosszú futásidők jönnek ki.
Mit csinálok rosszul?

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:27:572011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Szerintem a backslash az olyan karakterek előtt van, amit a PC a saját karakterkészletével nem tud ábrázolni. Hagyd benne, szövegként töltsd át és akkor a program átalakítja a megfelelő HP jelre. Melyik progi fut hosszan?

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:35:012011. 01. 12.
– számológép
Off: egy hasonló hír, amit a napokban olvastam (lehet hogy Ti is
láttátok) :
http://index.hu/tech/2011/01/06/tobb_ezer_szocikket_toroltek_a_magyar_wikipediabol/
http://hu.wikipedia.org/wiki/Wikip%C3%A9dia:A_VIL_copy_%C3%BCgy
Ha valakinek van ideje, érdemes elolvasgatni, érdekes sztori ;)

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:36:152011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Az Oliver Unter Ecker-féle.
De annyira hosszan, hogy nem lehet kivárni.
3500-ig futtatom csak, hogy az első három megoldásig menjen, de percekig fut így is.
Annyit kisilabizáltam, hogy a program elején értékadás történik
"<< {}  results sto 0 len sto <<"
és a "->"-jel valószínűleg a "STO►" megfelelője lehet.
De a "\" jelet nem tudom értelmezni. A te gépedben mire alakította át ezt?

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:38:542011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Gerson legújabb programja 2' 48" alatt fut végig az egész cikluson. nem kell hozzá paraméter.  Én úgy másoltam hogy kijelöltem egérrel a programot ettől.:
\<<  eddig: \>>.  Elmentettem txt formában és úgy töltöttem a HP-be.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:44:542011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
>Off: egy hasonló hír, amit a napokban olvastam (lehet hogy Ti is láttátok)

Hát ez elég durva.

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:46:202011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
..és nem árulod el, hogy a gépedben mi lesz a "\"-jelből?:-)

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 2:48:162011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
a \-> jel a jól ismert Job. sh. 0. :-)
Nálam a futásidő erre a progira: 105.3351 sec.  A 3 megoldásra meg csak: 23.7689 sec.

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 3:02:362011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Na most akkor végül is mi a túrót csinál ez a sor??
"
\<< {} 0 \-> results len \"

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 3:07:132011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
"{ }" ezt beteszi a "results",  "0" ezt meg a "len" nevű lokális változóba.

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 3:16:232011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Ja, hát akkor jól tippeltem. De ezt miért nem lehet rendesen beírni egy programba, azt nem tudom.
180 mp alatt találja meg a három megoldást.3500-ig számoltatom el.:-(
Asszem, feladom.

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 3:46:392011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Vagyis a program dokumentációba:

"  << { } 0 → results len << "

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 4:04:522011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Hát itt valami gebasz van. Már gatyába ráztam azt az első sort is, 3500-ig számláltatom el a programot és 180 mp alatt futja le.:-(
A 49 plusz-nak  és az 50-nek más lehet az órajele?
Nem hiszem.

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 5:58:472011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Kipróbáltam a te egyik programoddal is, ott nagyjából- pár mp. eltéréssel- stimmelnek a futásidők.
Szóval nem értem..

ext

olvasatlan,
2011. jan. 12. 7:16:542011. 01. 12.
– számológép
OFF. Fibonacci sorozat? Próbáltuk már valamikor? :)

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 12. 7:45:532011. 01. 12.
– számológép
A Fibonacci sorozat algoritmusa viszonylag egyszerű, valahogy így
fest:

input meddig
0 -> lista[1]
1 -> lista[2]
Ciklus i = 3-től meddig-ig
lista [i-2] + lista [i-1] -> lista [i]
CiklusVége

ext

olvasatlan,
2011. jan. 12. 7:48:472011. 01. 12.
– számológép
Ez gyors volt sanyi..:) Köszi
HP-ra fordítva?

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 12. 7:49:202011. 01. 12.
– számológép
Tán gyorsítani sem lehet nagyon rajta, bár... lehet, hogy az RPL
csodákra képes - sőt, ez elég RPL-es feladatnak tűnik ;)
(és most esett le, hogy valójában lista sem kell hozzá - kivéve, ha a
sorozat összes elemére kíváncsiak vagyunk)

On jan. 12, 13:45, Sanyi <cs...@freemail.hu> wrote:

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 12. 7:50:442011. 01. 12.
– számológép
A HP kódot illetően kérdezd Tolosát és Pipást inkább ;)
(én lassan megyek is, de további jó programozgatást ;)

ZilogR

olvasatlan,
2011. jan. 12. 8:08:412011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
<< + LASTARG ROT>>

Ez a HP fordítás :)

Úgy kell használni, hogy ezt a kis programot elteszed pl. egy FIBO változóba:
<< + LASTARG ROT>> 'FIBO' STO

Majd a stack-be az 1. és a 2. "szintre" 1-et és 1-et raksz:
1 ENTER 1

És nyomkodod a FIBO-feliratú menübillentyűdet és szépen látod a Fibonacci számokat a stack-ben gyűlni :)

Úgy működik, hogy a két, 1. és 2. helyen levő számot összeadja (ezek az előző Fibonacci számok), majd újra elővarázsolja őket a LASTARG-al, és a ROT-tal a legújabb kiszámítottat a stack 3. helyéről az 1.-re rakja úgy, hogy az addig 1. és 2. helyen levő értékek felvándorolnak a 2. és 3. helyekre.

ext

olvasatlan,
2011. jan. 12. 8:54:432011. 01. 12.
– számológép
:) Fogyatékos vagyok, lehet, hogy így sem tudom bevinni...

(számolok ám a kis Casion is...)

On jan. 12, 14:08, ZilogR <csaba.tize...@gmail.com> wrote:
> [...]
> ROT*-tal a legújabb kiszámítottat a stack 3. helyéről az 1.-re rakja úgy,

2011. jan. 12. 8:55:082011. 01. 12.
– számológép
A fórum szégyene vagyok...:)))

ext

olvasatlan,
2011. jan. 12. 8:59:252011. 01. 12.
– számológép
Ez a FIBO a bajom.. Katalógusban találom?

> [...]
> ROT*-tal a legújabb kiszámítottat a stack 3. helyéről az 1.-re rakja úgy,

2011. jan. 12. 9:00:042011. 01. 12.
– számológép
Na megpróbálom bevinni..:))

> [...]
> ROT*-tal a legújabb kiszámítottat a stack 3. helyéről az 1.-re rakja úgy,

2011. jan. 12. 9:02:272011. 01. 12.
– számológép
Ok! Köszi
Az itteni jelölések...:)))

> [...]
> ROT*-tal a legújabb kiszámítottat a stack 3. helyéről az 1.-re rakja úgy,

2011. jan. 12. 9:18:022011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Áhááám!
Értem mi a bajod ezzel!

A HP-don úgy tudsz tárolni valamit (objektumnak nevezik, ami lehet numerikus érték, lista, mátrix, vagy egy szöveg, programlista, stb...), hogy elhelyezed a stack-ben, majd beírsz neki egy nevet '' (aposztróf-jelek) közé, és megnyomod a STO billentyűt.

Valahogy így kell kinéznie a stack-nek, mikor megnyomod a STO-t:

2: << + LASTARG ROT>>
1: 'FIBO'

Ekkor megnyomod a STO-t és a FIBO nevű változód tartalma lesz ez a rövidke program, ami a 2. szintjén volt a stack-nek. Miután megnyomtad a STO-t, eltűnt a 'FIBO' és a << + LASTARG ROT>> is a stack-ből, ellenben a 6db, a kijelző alján levő "menü-ikon" közül a baloldali felirata FIBO lesz, amit ha megnyomsz, akkor a FIBO változóban tárolt objektumot végrehajtja a géped.

A tároláshoz még annyit, hogy a fenti kinézete a stack-nek csak akkor áll elő, ha a 'FIBO' beírása után IS nyomtál ENTER-t.
Az is lehet, hogy a 'FIBO' beírása után, azaz a STO megnyomása előtt nem nyomod le az ENTER-t, ekkor is ugyanaz történik, mintha lenyomtad volna.

Azaz amit te nem értesz: az egyes objektumokat úgy tároljuk változóban (hogy később is el tudjuk érni őket, hogy hivatkozni lehessen rájuk), hogy a stack 2. szintjére rakjuk, AMIT el akarunk tárolni, az 1. szintre a NEVET, amivel hivatkozni akarunk rá a későbbiekben, majd végrehajtatjuk a STO utasítást:

2: MIT?
1: 'MIBE?'
STO

ext

olvasatlan,
2011. jan. 12. 10:57:542011. 01. 12.
– számológép
Az eredményeket grafikusan is lehetne ábrázolni?
Képes rá? Mondjuk koordináta rendszerben?

On jan. 12, 15:18, ZilogR <csaba.tize...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hivatkozni akarunk rá a későbbiekben, majd végrehajtatjuk a STO utasítást:

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 13:09:352011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Lehet. Rákerestem a Wikipédiában (:-) és találtam egy képletet:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Fibonacci-sz%C3%A1mok#Kiterjeszt.C3.A9s_a_val.C3.B3s_sz.C3.A1mokra
Ha ezt beírom grafikus függvénynek az egyenletszerkesztővel, ábrázolni fogja.

A képlet:

Beírás, ábrázolás:

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 13:17:192011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
<< + LASTARG ROT>>

Szédületes ez verem! :))

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 13:39:002011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Te Pipás!
Tuti, hogy Te már erről is tudsz, de én ma fedeztem fel a következő dolgot:
Stopperral méregettem egészen eddig a HP-programok futásidejét, holott ma kiderült -részemről-, hogy ha a TEVAL utasítással indítom a progit, akkor a futás végén kijelzi a futási időt mp-ben.:-)
Tudtad?
Naná...

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 13:41:462011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Kösz Tolosa, ezt nem tudtam. Én eddig a TICKS-el mértem, de ezt is kipróbálom rögvest. Hova írod a TEVAL-t?

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 13:43:222011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Ok, megvan, leesett.:-))

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 13:46:472011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Az első Fibonaccit 0.012 sec-perc alatt számolta ki. :-)

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 14:06:312011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Tényleg nem tudtad?
Á, csak azt akarod, hogy sikerélményem legyen!:-)
Én a CAT-menüből kotortam elő,

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 14:15:112011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Mondom hogy még rengeteg mindent nem tudok. Évek kellenek még ehhez... A  HP fórumon Gerson írt ilyesmit a programlistában, de teljesen mással voltam elfoglalva. :-) Csak most tűnt fel hogy mondod.

<< << 1000. 3035. DC >> TEVAL >>  -> s: 60.1381

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 12. 14:30:552011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Ez /is/ a jó ebben a gépben: több évre való elfoglaltságot, szórakozást biztosít az embernek.
Én már a HP-48 gépemmel is jókat szórakoztam, csak amikor én azt megvettem, 1000 mérföldes körzetben nem találtam volna valakit, akinek szintén ilyenje van, vagy egyáltalán olyan embert, aki hallott már Jan Łukasiewicz-ről.
Na jó, egy már biztosan volt: ZilogR.:-)

Márpedig nagyon sokat számít, ha az ember másokkal megbeszélheti ezeket a dolgokat, erre itt jöttem rá, Sanyi topikjában.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 15:15:382011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Ja, jó kis hely ez, Sanyi meg egy igazi százlábú. :-)
Az üzenetet töröltük.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 12. 17:11:332011. 01. 12.
– szamo...@googlegroups.com
Minden tréfát félretéve tényleg azért is jó ez a fórum, mert együtt több dologra tudunk rájönni mint egyenként külön-külön. Na meg éppen jókat is beszélgetünk...:-)

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 13. 0:29:032011. 01. 13.
– számológép
;)
Hát igen... próbálkoztam én először "családon belül" is, de hát sajnos
sem édesanyámat, sem öcsémet, de még barátnőmet sem nagyon érdeklik a
számológépek :))
(Bár arra emlékszem, és nagy sikerélmény és jóleső érzés volt, hogy
édesanyám néha játszott a számológépes játékaimmal - pl. a Casio
FX-7400G-mre írt "Pipes mania", azaz csőlerakós játékommal - tán 2
kilobyte volt az egész, de aranyosan játszható volt.
Még ma is mondja néha, hogy játszik pl. ezzel, bár ez már online:
http://csetneki.hu/color.html
És ha már játékok: immár fotó is készült a legújabb művemről, bár a
fénykép nem túl jó minőségű: http://csetneki.hu/gazdalkodj/foto/palyafoto.jpg
)

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 13. 2:52:162011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Most akkor ezt nem értem, Sanyi: te számítógépre készítetted ezt a játékot, vagy fizikai valóságában? Mert a fényképen mintha materiális dolog lenne.

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 13. 2:59:502011. 01. 13.
– számológép
Egy "valódi" társasjátékot" készítettem, hagyományos papír alapút ;)
Amiben viszont valóban kötődik az internethez és a számítógéphez,
hogy szabadon letölthető, kinyomtatható, stb.
Itt lehet letölteni az elemeit, és van egy kis leírás is, hogy mit
hogyan:
http://csetneki.hu/gazdalkodj/letoltes.html

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 13. 3:09:092011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Aha, értem, renegát voltál!:-)
De nagyon jól néz ki.

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 13. 3:43:562011. 01. 13.
– számológép
Köszi szépen Tolosa ;)
Szinte pixelenként rajzoltam ;)
Majd később készítek még róla több (és jobb) fotót, mert ez azért
kicsit homályos lett.

ZilogR

olvasatlan,
2011. jan. 13. 4:58:002011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Azért első körben azt kellene megérteni, hogy változó és abban adat tárolása.
Utána lehet csemegézni, de érdemes a kézikönyvnek nekiesni először. Gondolom az 50-es kézikönyve is olyan, mint minden jó HP kézikönyv: elkezdi a nulláról és szépen elmagyaráz mindent. Úgy szokták csinálni, h általánosan megismertet a használattal az első kb. 5-6 fejezetig, utána meg továbbmehetsz a téged érdeklő témakörök felé.

Csak türelem és kitartás, mert a nélkül nem lesz meg az élmény...
(Erről eszembe jut Vonnegut Macskabölcsőjéből a festő, akitől megkérdezik, hogy autodidakta-e, mire azt válaszolja, hogy ki nem az! :D És ez milyen rohadtul igaz: senki nem tanulja meg helyetted, ha te nem veszed a fáradtságot...! :) - És itt a "te" nem te vagy, ext, hanem úgy általában bárki...)

ZilogR

olvasatlan,
2011. jan. 13. 5:24:202011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Ha lenne nektek még négy szintű stack-es HP-tek ;) :D , akkor a legegyszerűbb Fibonacci-szám előállítás a következő lenne:

1.) Kiszámolod a két egymás utáni Fibonacci-szám hányadosának határértékét, a (GYÖK(5)+1)/2 -t:
5 ENTER SQRT 1 + 2 /

2.) Feltöltöd vele a stack-et:
ENTER ENTER ENTER

3.) A "legalsót" elosztod GYÖK(5)-tel:
5 SQRT /

4.) Beállítasz 0 tizedesjegyes kijelzést:
FIX 0 (A kijelzőn az 1-et látod, ez már az első Fibonacci-számod)

5.) És nyomkodod a szorzás gombot... - A kijelzőn a következő számok jelennek meg:
1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, ...

Ennél rövidebbet nem lehet asszem...

ZilogR

olvasatlan,
2011. jan. 13. 5:27:122011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Jaj, de kis amatőr vagyok - megfertőztök ezzel a "végtelen stack-es gondolkodással": Az 1. pontban persze nem kell ENTER:

1.) Kiszámolod a két egymás utáni Fibonacci-szám hányadosának határértékét, a (GYÖK(5)+1)/2 -t:
5 SQRT 1 + 2 /

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 13. 6:55:082011. 01. 13.
– számológép
ZilogR, ez az autodidaktás idézet tetszik ;)
(bevallom, még nem olvastam Vonnegut-tól, de lassan ideje elkezdeni)
Persze az "autodidaktaságnak" is vannak fokozatai - pl. iskolai
keretek között tanulta-e vagy sem, magától jött rá egy összefüggésre
vagy egy könyv / film / tanító hívta fel rá a figyelmét, stb. De igaz,
valamennyire mindenki autodidakta - teljesen viszont elég nehéz annak
lenni.

(erre tudtam csak reagálni, az RPN részt még kicsit emésztenem kell :)
> *5 SQRT 1 + 2 /*

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 13. 7:07:362011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Lényegében a szó filozófiai értelmében nem létezik abszolut autodidakta. Az értelmező szótár szerint "tudását, ismereteit önképzéssel elsajátító személy". A két tényezőből ugyanis csak az ismereteit  "szerezheti" meg, a tudás pedig az ismeretekből fakad. Tehát a tudást csak az ismeretei által szerezheti meg.
Szerintem.

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 13. 7:15:302011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Habár....ha tovább gondolom a dolgot, kötekedhetnék saját magammal, hiszen valóban, a két tényező egymásból következik: az ismereteiből szerzi a tudását, az ismereteit maga szerzi meg, tehát voltaképpen a tudását is saját erőfeszítéssel szolgálja meg.
Talán tényleg abba lehetne belekötni, hogy nincs ab ovo meglévő ismeret a genetikain kívül, minden  ismeretünk mások tudásából, vagy  megtapasztalásból fakad.
Ebből talán - egy kis megalkuvással- a megtapasztalást fogadhatjuk el saját kútfőnek.
Na jó, csak itt vitatkozom magammal.:-)

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 13. 7:27:002011. 01. 13.
– számológép
"Na jó, csak itt vitatkozom magammal.:-)"

Viszont egy ilyen "belső vita" jó példa az autodidakta
ismeretszerzésre :)

Visszatérve az RPN-re, délután lehet hogy előszedem a 28C-t, mert az
elmúlt hetekben megint elhanyagoltam kicsit :)

ZilogR

olvasatlan,
2011. jan. 13. 7:41:252011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Tény és tapasztalat:

a.) Csak saját magad tudod megtanulni, amit meg akarsz tanulni
b.) Kell egy tanár/oktató/társ ehhez a folyamathoz, aki nem feltétlenül tanít, de részt vesz a folyamatban, aki meghallgat, kijavít, esetleg tényleg segít abban, hogy ne a rossz ösvényen indulj el, de nem is akadályoz, ha saját úton akarsz elindulni.
c.) A mai világ annyira szerteágazó és összetett, hogy akár az a.) állításom negáltja is igaz lenne - így mindenképpen kell egy nagyon nagy adag elhatározás, kitartás és idő, hogy leginkább megvalósítható legyen az a.)

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 13. 7:54:262011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Kipróbáltam, frappáns megoldás és szépen működik!

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 13. 7:56:012011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Ja és tényleg 4 szintű a stack ennél a gépnél!:-)

A, V

olvasatlan,
2011. jan. 13. 9:41:432011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Most nagyon őszinte leszek hozzátok, én kb. fél éve még csak a Sharp-on max. az alap memóriát és alap műveleteket tudtam használni... Na ez fejlődés már személyre bontva is...
Rendeltem az Ebay-ról adatkábelt is. Beleásom magam majd a kézikönyve is.

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 13. 13:42:452011. 01. 13.
– számológép
Csak így tovább ;)
Emlékszem, az én számológépekkel (programozással) való ismerkedésem
sem indult könnyen.
Gratulálok a fejlődéshez (és persze az új számológépekhez,
szerzeményekhez is ;) - és örülök, hogy ebben ez a fórum, azaz mi is
segíthettünk.

On jan. 13, 15:41, "A, V" <e...@mailbox.hu> wrote:
> [...]
> személyre bontva is...
> Rendeltem az Ebay-ról adatkábelt is. Beleásom magam majd a kézikönyve is.

2011. jan. 13. 14:14:472011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Hát én csak a TI-n tudtam kipróbálni azzal az RPN programmal, amit írtam, de működik. Igaz hogy tizedesjegyet nem lehet rajta állítani, ezért:
.7236,  1.1708, 1.8944, 3.0652, 4.9596, 8.0249, 12.9845, 21.0095  stb.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 13. 14:16:332011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
>Ja és tényleg 4 szintű a stack ennél a gépnél!:-)

Tolosa, én is gratulálok az új HP gépedhez.

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 13. 14:19:272011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
>Rendeltem az Ebay-ról adatkábelt is. Beleásom magam majd a kézikönyve is.

Hát Ext szerintem már Te is menthetetlen vagy. Be vagy oltva, és a szérum dolgozik. :-)

Tolosa

olvasatlan,
2011. jan. 13. 15:31:562011. 01. 13.
– szamo...@googlegroups.com
Köszönöm, Pipás!
Nagyon csodás kis masina, lehet szeretni.:-)

A, V

olvasatlan,
2011. jan. 14. 1:22:522011. 01. 14.
– szamo...@googlegroups.com
Igen,köszi... De nem baj,szeretem nagyon,minden eredmény egy újabb felismerés...

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 17. 2:48:122011. 01. 17.
– szamo...@googlegroups.com
>Azaz: keressünk négy darab olyan, egymás után következő négyjegyű
>számot, melyek mindegyikére igaz, hogy oszthatóak a számjegyeik
>összegével.

Lassan véget ért  a HP fórumon a fenti feladat megvitatása. A beküldött programok majdnem mindegyike egyszerűen végigment a cikluson és ezt igyekezett különböző programozástechnikai trükkökkel minél gyorsabban megoldani. A nagy sebességlázban az embert olyan komoly gondok foglalkoztatták hogy például a >= jellel gyorsabb a ciklus mint ezzel: == . Pedig bőven elég lett volna az egyenlőségjel is a feltétel teljesüléséhez. Vagy például a számjegyek összegének kiszámolása egyszerűbb az IDIV2 segítségével, csakhogy ez egy CAS utasítás (egész számokkal dolgozik (ZINT)) ezért lassabb.

Szinte már lecsengett az egész Forma1 futam, mikor szerényen jelentkezett egy úriember egy megoldással. Ez a megoldás nem a leggyorsabb és nem is a legrövidebb. Mégis ha a beküldött cikket végigböngészi az ember akkor jön rá hogy milyen hatalmas ismeretanyag van ebbe a tenyérnyi gépbe belezsúfolva és milyen szépen lehet dolgozni vele, ha értő kezekben van. Ilyesmire gondoltam Tolosa, mikor a hangyáról beszéltem az írógépben. :-)

A beküldött megoldás egyből bekerült a HP fórum cikkei közé, itt bármikor megtalálható.

Sanyi

olvasatlan,
2011. jan. 17. 3:36:002011. 01. 17.
– számológép
Nekem ezt a kódot még sokáig kell emésztgetnem :)
Érdekesek egyébként ezek az apró, nüansznyi dolgok is, hogy a >=
vizsgálat gyorsabb a == -nél...
(majd még én is próbálok gyorsítani a Casio kódomon ;)
> A beküldött megoldás<http://www.hpmuseum.org/cgi-sys/cgiwrap/hpmuseum/articles.cgi?read=1024>egyből bekerült a HP fórum cikkei közé, itt bármikor megtalálható.

ZilogR

olvasatlan,
2011. jan. 17. 4:03:232011. 01. 17.
– szamo...@googlegroups.com
:'-(((((
Én meg itt sínylődök a melóban és épphogy van egy kis időm efféle okosságokra ;) :) :D
Nekem is vannak szép megoldásaim, amit ma este csak azért is elpostolok a HP Museum-ra, nameg ide!

ext

olvasatlan,
2011. jan. 18. 8:13:102011. 01. 18.
– szamo...@googlegroups.com
OFF.
:)  Még rágom a csontot... Amit írtál a Titkosírás programot, bevittem a gépbe.
Nem találom a részletes leírásodat itt a fórumon, írtál emlékszem.
A lényeg az, hogy valamit elcsesztem....
Mindig egy 5 számot ad be. Valamit nem értettem meg,biztos.
Átvehetnénk,ha lesz időd?
Mit-hova-mit állítok be?
Köszi

ext

olvasatlan,
2011. jan. 18. 8:14:462011. 01. 18.
– szamo...@googlegroups.com
Ja,az előzőt a Pipásnak címeztem volna...:)

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 18. 13:03:582011. 01. 18.
– szamo...@googlegroups.com
Ext, ez az a hozzászólás amelyikben a titkosírásról volt szó. A gépet Exact módba kell állítani, és figyelj rá hogy a programlistában a számok mögött ne legyen tizedes pont. (A program egész számokkal dolgozzon és ne pedig lebegőpontossal.)

ext

olvasatlan,
2011. jan. 19. 8:26:412011. 01. 19.
– számológép
<< DUPDUP SIZE S ->
<< S 1 - 1 SWAP
FOR N
NUM SWAP TAIL DUP
NEXT
DROP NUM S ->LIST

299 MODSTO 5 POWMOD
13 MODSTO

Én csak ennyit vittem be... Gondolom kevés:) Sorrenbe raknád nekem?
A kulcsok meghatározát hogyan írja be?

On jan. 18, 19:03, "Pip?s" <pipa...@gmail.com> wrote:
> Ext, ez az a hozzászólás<https://groups.google.com/d/msg/szamologep/jOv5XnH5mtc/U1mEaF9AHiEJ>amelyikben a titkosírásról volt szó. A gépet Exact módba kell állítani, és

Pip?s

olvasatlan,
2011. jan. 19. 13:36:552011. 01. 19.
– szamo...@googlegroups.com
Megvan a hiba. Az első sor helyesen:

<<  DUPDUP  SIZE  ->  S

Vagyis a nyíl az S előtt legyen. Úgy néz ki, elgépeltem.
Ha beírtad, mentsd el valamilyen néven. Pl úgy hogy ez a lista fenn van a veremben, beírod hogy 'KODOL'  Enter és STO.
Ekkor ha a VAR gombot megnyomod, megjelenik az F1 felett a KODOL felirat, az elmentett program neve.
Most ha idézőjelek közé írt szöveget teszel a verembe (Pl. "Ez egy kis sor"), és megnyomod az F1 (KODOL) gombot, a program lefut és a szöveget lecseréli egy kódolt listára.

Utána gépeld be ezt:

<< 299  MODSTO  53 POWMOD  13 MODSTO
     CHR   ΣLIST  >>

és mentsd el az előző módon 'FEJT' néven. Az előző program által kódolt listát ez alakítja vissza szöveggé.

>A kulcsok meghatározát hogyan írja be?

A három kulcs benne van a programokban, nem kell állítani.
Az "n=299" közzétett kulcs  itt van:    299 MODSTO
Az "E= 5"  közzétett kulcs  itt van:       5 POWMOD
A  "D= 53" titkos kulcs pedig itt:         53 POWMOD

ext

olvasatlan,
2011. jan. 20. 2:10:112011. 01. 20.
– számológép
Szia.
Beírtam mindent, Hibaként:
S1
1
-' '-
ilyeneket ír be..
Beállítás valami?

ext

olvasatlan,
2011. jan. 20. 2:12:012011. 01. 20.
– számológép
Vagyis 'AMIGO' a bevitt szöveget,
'S1' és
1
Ennyit...:)

Pipás

olvasatlan,
2011. jan. 20. 2:39:242011. 01. 20.
– szamo...@googlegroups.com
A beállítás Exact legyen. Felül = jel a kijelzőn. Kipróbáltam az emulátoron, fut. Lemásoltam kilistázva, itt van:

Próbáld meg így beírni, ahogy látod a képen. Feltöltöttem a futtatható programot is. (titkos.zip) Ha még nincs kábeled, az emulátorral akkor is kipróbálhatod.

titkos.zip

ext

olvasatlan,
2011. jan. 20. 4:26:072011. 01. 20.
– számológép
DUPDUP SIZE -> S Ez a sor is << jel között van?
Felül nekem nem C van az egyenlőség jel elött..

On jan. 20, 08:39, Pipás <pipa...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Próbáld meg így beírni, ahogy látod a képen. Feltöltöttem a futtatható
> programot is. (titkos.zip) Ha még nincs kábeled, az emulátorral akkor is

ext

olvasatlan,
2011. jan. 20. 4:28:122011. 01. 20.
– számológép
Meg a 2 programsort külön néven írod be?
Nem így egyben, ahogy a képernyőn nálad?
Csak az elnevezés miatt kérdezem...

Pipás

olvasatlan,
2011. jan. 20. 12:51:152011. 01. 20.
– szamo...@googlegroups.com
Az előző képen a kurzor pont eltakarta a << jelet. Most felteszem úgy, ahogy a stack első szintjén látszik.

Ez  a kódoló program. Egy program, egy néven mentsd el. (Mondjuk. 'KODOL' )

Ez meg a kódvisszafejtő program. Ezt is egy (más) néven mentsd el. (Mondjuk 'FEJT' )

Ez a kódolt szöveg. Az eredeti szövegből  kódolta a KODOL prg.

Ez meg a visszafejtett szöveg. Ékezetet még sajnos nem tud átalakítani. (Fejt prg)

Az nem baj ha az = jel előtt nem C van.

ext

olvasatlan,
2011. jan. 20. 15:50:222011. 01. 20.
– szamo...@googlegroups.com
Bírom a humorod :)
Ezért (is) jó ide járni...
Köszönöm a segítséged. Tetszik ez a téma is...

Pipás

olvasatlan,
2011. jan. 20. 16:15:172011. 01. 20.
– szamo...@googlegroups.com
:)

ext

olvasatlan,
2011. jan. 21. 7:54:552011. 01. 21.
– szamo...@googlegroups.com
A visszafejtés már megy, csak "chars" jeleket rak be, nem betüket.. A titkosítás nem megy,még mindig azt írja ki,amit a múltkor.
Ez valami beállítás lesz. A kijelzőm ugyanolyan, a "home solver"-t kivéve..:)

Pipás

olvasatlan,
2011. jan. 21. 12:29:502011. 01. 21.
– szamo...@googlegroups.com
Próbáld meg a program futtatása előtt beírni:  CASCFG  és Enter.
Ez alaphelyzetbe állítja a CAS-t.

ext

olvasatlan,
2011. jan. 21. 14:02:192011. 01. 21.
– szamo...@googlegroups.com
Hát,nekem így sem jó...
Annak van jelentősége, hogy mennyi sorba írom be?
Vagy pont úgy kell mint neked?

ext

olvasatlan,
2011. jan. 21. 14:41:112011. 01. 21.
– szamo...@googlegroups.com
FOR ERRORT ír ki... :)
Na Pipás,ezt meg kell fejtenünk,és a végén kiderül, hogy valami apróság lesz...
További üzenetek betöltése van folyamatban.
0 új üzenet