Kæmpeastroide på vej tæt mod Jorden

Per

Hej !

Man er åbenbart særdeles interesseret i astroider i denne NG jf. mage indlæg
derfor se her:

http://www.bt.dk/udland/kaempe-asteroide-har-direkte-kurs-mod-jorden

Det sker i næste uge tirsdag / onsdag.

Tænk jer - et fænomen vi i vores generation oplever og overlever. Det er
ikke set siden 1976. Helt vildt.....

/ Per

Dieter Britz

Det er måske den som Mogens Kall håber vil dræbe millioner af
Iranere. Tough luck Mogens, ikke den gang.

--
Dieter Britz

"Dieter Britz" <dieterh...@gmail.com> skrev ...

Den 05/11/11 15.13, Per skrev:
> Hej !
>
> Man er åbenbart særdeles interesseret i astroider i denne NG jf. mage
> [...]

Den har _direkte kurs_ mod jorden, hvis man skal tro BT. Den stryger dog
forbi en afstand af 385000 km. Det vil nok ikke tælle som et direkte hit
i et dartspil.

Det kan i øvrigt anbefales at læse deres videnskabelige artikler, som
der linkes til nedenunder og man kan surfe videre derfra. Men jeg kan da
oplyse at vi får to sole i 2012, at der har været rumvæsener på
hindbærrov, at en mand har videofilmen en ufo over multimillionbyen
Moskva (så det er lidt underligt at det kun er BT, der omtaler det),
nogle turister på sejltur, der så et par store hvaler - og derfor var
ved at ende i dens mave.

En god, seriøs avis...

/Lars

Herluf Holdt, 3140

Per skrev:
Kæmpeasteroide? Aviser som B.T. overdriver altid.
Sådan en lille "pjosker" på 400 m. Hvis den ramte
Jorden, ville den ikke udrydde os alle, men den
skulle kunne lave et pænt krater på godt 3,5 km i
diameter.

Her er et billede af et relativt ungt krater på cirka
den størrelse: Pingualuit/Chubb-krateret i
Canada. Diameter: 3,44 km, alder: cirka 1,4 mio. år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pingualuit_crater

61° 16′ 29.99″ N, 73° 39′ 37″ W

--
Herluf :·)

Per H. Kristensen

"Herluf Holdt, 3140" skrev i meddelelsen
===

I Sydtyskland ligger en på 22-24 km:

http://de.wikipedia.org/wiki/Nördlinger_Ries

Imponerende at køre rundt nede i det hul :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Vidal

Den 08-11-2011 07:41, Herluf Holdt, 3140 skrev:
> [...]
> den størrelse: Pingualuit/Chubb-krateret i
> Canada. Diameter: 3,44 km, alder: cirka 1,4 mio. år.

Jeg tænker på, hvis den 'lille pjosker' ramte ned f.eks. i
Yellowstone park, så ville den da nok kunne forrette
betydelig skade, både lokalt og globalt.

"Per H. Kristensen" <phkf...@klikpost.dk> skrev i en meddelelse news:4eb9b6eb$0$286$1472...@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> I Sydtyskland ligger en på 22-24 km:
>
> http://de.wikipedia.org/wiki/Nördlinger_Ries
>
> Imponerende at køre rundt nede i det hul :)

Interrupt RETURN from ...

Per H. Kristensen skrev:
> [...]

> I Sydtyskland ligger en på 22-24 km:
> http://de.wikipedia.org/wiki/Nördlinger_Ries
>
> Imponerende at køre rundt nede i det hul :)

Ja, selvom jeg ikke fik fornemmelsen af "et hul", så var
det imponerende. Kraterhullet er jo nærmest blevet fyldt
op af de efterfølgende 14,6 millioner års geologi.

Jeg overnattede i den hyggelige by Nördlingen og så
"Nördlinger Rieskrater-Museum". Det var interessant at
se, hvordan man havde brugt bjergarten "suevit" til flere
af byens bygninger, bl.a. rådhuset og St.-Georgskirken.

http://de.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6rdlingen

P.s. Asteroiden menes at have været 1500 m i diameter,
og ved nedslaget var der faktisk en lille "ledsager", som
lavede et andet krater i nærheden, diam. cirka 3,8 km :
Steinheimer Becken:
http://de.wikipedia.org/wiki/Steinheimer_Becken

--
Herluf :·)