Sabbat-bruddet - Re: Indicier på kunstig intelligens ? - Was: Intern notat ... Rumvæsner har samme genetiske kode som os, postuleres det ... (forskning i Livets opståen og udbreddelse i Universet) ...

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev ...

News:dk.videnskab
News:no.kultur.folklore.ufo
Sent: Friday, July 31, 2009, CET 01:30, GMT (30/7-09) 23:30
Subject: Re: Indicier på kunstig intelligens ? -
09240 news:4a722d19$0$303$1472...@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/dk.videnskab/msg/867afaab91108108

> [...]
>
> 1947 news:tTrhc.146942$jf4.7...@news000.worldonline.dk
> http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/be1ee0bd2aa6f66c
>

> En mand har begået lovovertrædelse ved at hente brænde på en Sabbat,
> men da det er forbudt at arbejde på en helligdag (så der i hvert fald er én
> hviledag om ugen), straffes han med en bøde på 200 kr. eller en dag i fængsel;
> nej ... han HENRETTES!!!
>
> Straffen er jo helt ude af proportioner!
>
> Det er, som om den ikke *forstår*, hvad biologisk liv er, som om det bare er
> noget man kan erstatte med en dims, apropos robotisering.

Med i bedømmelsen hører også den religiøse indfaldsvinkel. Her blev der sagt følgende
i går i BibelLæserRingens andagtshæfte ( www.blr.dk ) :

=== citat start ===

Mandag 9. maj

4 Mos 15,32-41

Advarsler

Gud havde lige slået fast, at mens uforsætlige synder kunne sones ved at bringe et
offer (4 Mos 15,27), skulle den, der syndede med vilje selv bære sin straf og lide
døden (4 Mos 15,31) Manden, der trods disse advarsler alligevel samlede brænde
på sabbatsdagen, var derfor uden undskyldning, og at han måtte lide døden er en
stærk påmindelse om ikke at overhøre Guds advarsler men respektere autoriteten i
herrens ord.

For at undgå lignende tilfælde i fremtiden befaler Gud derfor israelitterne, at de
skal sætte kvaster i hjørnerne af deres kapper og en purpurblå snor i hver kvast,
som hele tiden kan minde dem om, hvad Herren har sagt, så de ikke følger deres
hjertes lyster og falder i synd. Og lige så vigtigt: Israelitterne skulle være hellige,
ligesom Gud var hellig, dvs. de skulle i hele deres færd være et vidnesbyrd om den
Gud, som havde kaldet dem til at være sit folk, sådan at andre folkeslag ville
blive tiltrukket af dres "hellighed" og søge ham.

=== citat slut ===

(Det er aldrig sundt at respektere en autoritet, blot fordi denne truer en med bål og brand.
Man bliver jo redukseret til en spytslikker!)

Compare with ...

(NT-versionen)

Frygt er ikke i kærligheden, men den
fuldkomne kærlighed driver frygten
ud; thi frygt har med straf at gøre,
og den, dr frygter, er ikke blevet
fuldkommet i kærlighed.

(1.John 4,18)

On 10 Maj, 10:15, "Kall, Mogens" <Jesus.loves.you...@gmail.com> wrote:
> "Jesus-loves-you" <John15...@1.John4.8.Heaven> skrev ...

her findes ingen håb for de håbløse
mærkeligt at ordet om korset virker så godt
og udøver man det første og største bud
så forsker man i de gode følelser som kan jage det triste bort
og det er en vej som også kan ophæve det tunge og gå på vandet
og blive til raketbrændstof på en helt anden måde
skal sludre svares med sludre
eller er dette godt imod ondt