Kuukauden nimet ja viikonpäivälyhenteet

Jyri Väätäinen

Sep 6, 2011, 7:53:36 AM9/6/11
to Wordpress Suomenkielinen käännös
"Moi Jyri,

Yritin tällaista viestiä saada Danin kautta liikkeelle, mutta voisitko
sinä välittää sen käännösporukalle:

---

Ensinnäkin ootte tehnyt todella hyvää työtä käännösten kanssa - suuri
kiitos siitä!

Halusin kuitenkin herättää keskustelun päivien ja kuukausien
lyhenteistä.
Tällä hetkellä käännöksissä on kuukaudet lyhennetty: Tam, Hel, Maa,
Huh, Tou, Kes, Hei, ... kuten englannissa.
Oikea suomenkielinen vastine on: Tammi, Helmi, Maalis, Huhti, Touko,
Kesä, Heinä...
http://kotoistus.fi/kannanotot_html/kop_kalenterit_v3.htm#Kuukaudet

Vastaavasti kaikki päivien lyhenteet pitäisi olla: Ma, Ti, Ke, To, Pe,
La, Su
eikä Maa, Tii, Kes, Tor, Per, Lau, Sun kuten englannissa.

Onko näitä mahdollista korjata seuraavaan käännöstiedostoon? Kiitos!

Terveisin,
Tuomo"

Hei,

Tätä ei valitettavasti kannata korjata, koska teemoihin ja WP:ään tuo
on suunniteltu englannin mukaan, jossa on 3 kirjainta noissa. Tuo on
mahdollista pidentää, mutta se rikkoisi vastaavasti esimerkiksi
päivyrin monissa teemoissa, jossa se ilmaistaan kuvana ja mm.
sisäänrakennetun kalenterin. Jos haluat muuttaa noita, kannattaa
ladata po-tiedosto itse ja muokata Poeditillä käsin ja viedä mo:ksi.
Viralliseen käännökseen näitä ei voi muuttaa edellä mainitun takia.

- Jyri

***

Jos viikonpäivät ovat kolmekirjaimisia, kannattaisiko ne muuttaa
kaksikirjaimisiksi? Itse en käytä WP:tä enää, joten en tiedä, mutta
välitin viestin kuitenkin tänne.

Jyri Väätäinen

Oct 5, 2011, 3:51:38 PM10/5/11
to Wordpress Suomenkielinen käännös
Ilmeisesti tätä listaa ei enää kukaan seuraa?

On 6 syys, 14:53, Jyri Väätäinen <jyri.vaataine...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Huh, Tou, Kes, Hei, ... kuten englannissa.
> Oikea suomenkielinen vastine on: Tammi, Helmi, Maalis, Huhti, Touko,

Philip Donner

Oct 6, 2011, 7:23:45 AM10/6/11
to wp-fi-t...@googlegroups.com
@Jyri: Tottakai seuraamme palstaa. Ja asia WP-kääntäminen kiinnostaa kaikin puolin.

Tiedustelet kantaamme seuraavasta asiasta:

> Tällä hetkellä käännöksissä on kuukaudet lyhennetty: Tam, Hel, Maa,
> Huh, Tou, Kes, Hei, ... kuten englannissa.

Nuo muodot oudoksuttavat.

> Vastaavasti kaikki päivien lyhenteet pitäisi olla: Ma, Ti, Ke, To, Pe,
> La, Su eikä Maa, Tii, Kes, Tor, Per, Lau, Sun kuten englannissa.

Kannatan sen sijaan ilman muuta tätä muutosta. Nuo lyhenteet ovat aivan vakiintuneessa käytössä. Joskus näkee myös muotoa MA,
TI, KE jne. mutta tuo alkutekstiä paremmin muistuttava muoto tuntuu aivan kelvolliselta.

Terv ph

Daniel Koskinen

Oct 28, 2011, 1:56:02 AM10/28/11
to wp-fi-t...@googlegroups.com
Huomasin, että aiemmin lähettämäni vastaus ei ollut tullut listalle.

Nuo viikonpäivien lyhenteet on nyt korjattu tulevaan WP-versioon (3.3). Julkaisua tähdätään marraskuun loppupuolelle, eikä tällä hetkellä ole erityisen paljon uutta käännettävää, joten kannattanee odotella ensimmäistä Release Candidatea ennen suurempaa käännösaktivoitumista, ettei tehdä turhaa työtä. Tekstithän saattavat muuttua vielä moneen kertaan.

t. Daniel

2011/10/6 Philip Donner <pdo...@znak.fi>

--
Sait tämän viestin, koska olet tilannut seuraavan Google-ryhmän:  Wordpress Suomenkielinen käännös.
Voit lähettää viestejä tähän ryhmään käyttämällä sähköpostiosoitetta wp-fi-t...@googlegroups.com.

--
Daniel Koskinen
Website: http://danielkoskinen.com