Re: VMA Test

Mikael Bergström

to Sveriges Radio API forum
Finns ett exempelsvar på https://sverigesradio.se/api/documentation/v2/metoder/vma.html. Funkar väl?

Den fredag 15 februari 2019 kl. 11:26:09 UTC+1 skrev Filip Södergren:
Jobbar med en kund som hämtar VMA som vi i dagsläget hämtar från https://vma.sr.se/api/complete.json och https://vmatest.sr.se/api/complete.json.
Det är version 1 av APIet om jag förstår det hela rätt.
Vi ska nu bygga om delar och då vill vi jobba mot version 2 eftersom version 1 är utgående.

Min fråga är om det finns någon liknande test-url där man kan få ut testdata för VMA i version 2 av APIet?

mats.nilsson

to Sveriges Radio API forum
Hej,

API:et för VMA är ett annat API och inte det öppna API:et, som haft en version 2 ute sedan länge.

Att det finns någon version1 som ska bort, stämmer alltså inte för just det API:et just nu.

mvh

Mats

Liselotte

to Sveriges Radio API forum
Hej,
Jag undrar också om det finns någon test-url där man kan få ut testdata för VMA.
Det finns ju ett exempelsvar på https://sverigesradio.se/api/documentation/v2/metoder/vma.html, men hade varit bra att få ett riktigt svar tillbaks när man utvecklar sin funktion.
Mvh
Liselotte

Anton Thomasson

to Sveriges Radio API forum
Håller med Liselotte, dessutom så jobbar jag i JSON... så det exemplet är inte särskilt användbart.
Andra API:er har dessutom vissa skillnader mellan exempel och faktisk implementation, t.ex. ljudformatsmallar, åtminstone när det gäller extrasändningar.
VMA är ju ganska viktigt att det funkar om man exponerar det.

Mvh
Anton

Anton Thomasson

to Sveriges Radio API forum
SR kryper ju inte till korset, så när det var VMA härom dagen så sparade jag ner det:
Lämnar inga garantier på att SR:server fungerade som avsett vid tillfället, att filen sparades korrekt eller att det inte var solstorm. :)

Mvh
Anton

Liselotte

to Sveriges Radio API forum
Hej,
Häromdagen hämtade vårt system ett riktigt VMA meddelande från SR. Tidigare har vi satt upp en fejk server som returnerade VMA meddelanden. Det har funkat bra.
När vi däremot hade styrt om till SRs riktiga server och hämtade ett riktigt VMA, så visade det sig att å, ä och ö inte visades som de skulle. Ingen katastrof i och för sig, vårt system körde fortfarande i en testmiljö, men en sådan sak hade så lätt kunnat upptäckas om SR hade haft en testserver.
Hoppas SR fixar detta...

Vänliga hälsningar
Liselotte