Datum i playlist

Henrik Holmström

to Sveriges Radio API forum
Hej, fråga om datum i playlist-API

Response har låtar i intervallet:

<starttimeutc>2018-11-11T11:28:28Z</starttimeutc>
<stoptimeutc>2018-11-11T11:29:11Z</stoptimeutc>

<starttimeutc>2018-11-11T12:26:56Z</starttimeutc>
<stoptimeutc>2018-11-11T12:30:08Z</stoptimeutc>

Min tolkning är att klockslaget anger en tidpunkt inom den i tiden senaste låten i svaret. Dock verkar datumet en dag fel.
Är det en bug eller har jag missförstått något?
En annan sak som tyder på bug är att om man frågar med dagens datum (och passerad tid) så får man "rightnow" vilket verkar vara default om tid är "trasig".
(Vild spekulation: Känns som datum i den interna lagringen är 0-numrerat.)

Cache-kommentar
Givet detta kan jag få tag i alla låtar som spelas genom att vandra framåt eller bakåt i tiderna. Dock kommer detta ge dålig hit ratio i era cachar eftersom det är troligt att andra inte kommer att fråga med exakt samma tid. Om ni lägger till next- och previous-länkar kan ni leda in klienterna till att använda samma URL:ar och få en hög hit ratio i cachen. De Cache-headers som returneras har f ö bara max-age=10 vilket känns snålt då det gäller gammalt data som inte kan ändras.

Vänliga hälsningar,
  Henrik

Henrik S

to sr-...@googlegroups.com
Hej,

Ja, det ser onekligen konstigt ut med datumen. Jag skapar en ticket på det. Tack för felanmälan!

Cachen skulle nog behöva en översyn. Låtlistor kan dock förändras under ett par veckor, iom att data kompletteras. När de är äldre än så förändras de oftast inte, men de efterfrågas heller inte mycket. Tack för förbättringsförslagen.

/Henrik
--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen "Sveriges Radio API forum" i Google Grupper.
Om du vill sluta prenumerera på den här gruppen och inte längre få någon e-post från den skickar du ett e-postmeddelande till sr-api+un...@googlegroups.com.

Henrik Holmström

to Sveriges Radio API forum

Tack för snabbt svar. En relaterad fråga gäller datetime i xml respektive json. Exempel:
Första episoden har datetime:
<starttimeutc>2018-11-18T23:00:00Z</starttimeutc>
<endtimeutc>2018-11-18T23:02:00Z</endtimeutc>

Om man istället begär json:
Ser först episodens datetime ut så här:
"starttimeutc": "\/Date(1542582000000)\/",
"endtimeutc": "\/Date(1542582120000)\/",

Svaret är relativt javascript-vänligt, ms sen epoch, men ISO8601 som i XML-responsen känns mer standard. Förstår problemet med att ändra ett "kontrakt", undrar bara om detta är något ni övervägt att ändra?