OSM Fonó: Berekfürdőn fotónézés, térképjegyzet átnézés, új felvitel (online)

Thomas Nagy

Jul 6, 2021, 10:16:37 AMJul 6
to openstreetmap-hungary
Ma este (is), de lesz még a héten: https://wiki.osm.org/wiki/Hungary/2021-07-06

Feri Veres

Jul 6, 2021, 11:04:58 AMJul 6
to openstreet...@googlegroups.com

2021. 07. 06. 16:16 keltezéssel, Thomas Nagy írta:
> Ma este (is), de lesz még a héten:
> https://wiki.osm.org/wiki/Hungary/2021-07-06

Offset Databasere lettem figyelmes a leírásban. Ezt használjuk általában is?

És továbbra is áll a mondás, hogy a Fömi 2010-hez nyugodtan
igazíthatunk? Pl igazolták a precízebb GPS-es felmérések?
Pl. találtam egy "kalibrációs alakzatot" BP-en, amit Fömi 2005 alapján
rajzolt be bkil, de "0.60; -2.39" eltolás kell a Fömi 2010-hez, hogy
ugyanott legyen. Most akkor melyik a "jobb"?

Sok GPS nyomvonal esetleg mégiscsak jobb?

Hallottam régen az offset database-ekről, de valahogy mindig voltak
aggályok meg szétforgácsolódó megoldások, így sose használtam. Pedig
milyen jó lett volna, legalább visszaállni a saját értékre. (Bookmarkot
ismerem, de mivel itt nálunk is mindenhol másfajta a város, attól
függően, hogy ki, mikor, miről rajzolta, bookmarkot se nagyon szoktam
csinálni. Csak ad-hoc odaigazítom "valamihez" (GPS-ek + Fömi + a meglévő
OSM alapján).

Igazából ez az offset database plugin lehetne annyira "agresszív", hogy
eleve a réteg bekapcsolásakor felajánlja. (Ha már úgyis telepítve van.)

Üdv,
Feri

Feri Veres

Jul 6, 2021, 11:15:01 AMJul 6
to openstreet...@googlegroups.com

2021. 07. 06. 16:16 keltezéssel, Thomas Nagy írta:
> Ma este (is), de lesz még a héten:
> https://wiki.osm.org/wiki/Hungary/2021-07-06

Nagyon szépen berajzoltátok egyébként. Gratulálok!

Kerítések a PDF-ből vannak? (Sose rajzoltam még kerítést. ;-) )

Feri

Thomas Nagy

Jul 6, 2021, 12:41:08 PMJul 6
to openstreetmap-hungary
> Offset Databasere lettem figyelmes a leírásban.

Érdekes, az pedig nem volt a leírásában.

> Ezt használjuk általában is?
> Igazából ez az offset database plugin lehetne annyira "agresszív", hogy
> eleve a réteg bekapcsolásakor felajánlja. (Ha már úgyis telepítve van.)

Volnának előnyei, illetve még jobb lenne ha az iD és JOSM is
felajánlaná automatikusan a riogatós sávja helyett.

> És továbbra is áll a mondás, hogy a Fömi 2010-hez nyugodtan
> igazíthatunk?

Úgy szoktuk ahol nincs se jobb, se RTK mérés, se sűrű GPX felhő.

> Pl igazolták a precízebb GPS-es felmérések?

Tetszene ha valaki ránézne - nekem nincs RTK-m. Viszont ötleteket már
adtam, hogy mit volna a leghasznosabb bemérni:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Test_the_accuracy_of_GPS_devices#Choosing_OSM_nodes_and_POI_as_reference_points

> Pl. találtam egy "kalibrációs alakzatot" BP-en, amit Fömi 2005 alapján
> rajzolt be bkil, de "0.60; -2.39" eltolás kell a Fömi 2010-hez, hogy
> ugyanott legyen. Most akkor melyik a "jobb"?

Ha adsz egy koordinátát akkor ránéznék. Nyilván sokfajta magyarázata
lehet, például, hogy elszúrtam vagy elszúrtuk. Kalibrációs alakzatot
és ofszetet eddig csak nagyon keveset osztottam meg, főleg próbának,
illetve hol mi volt elérhető.

A hátulütője, hogy sokfajta légifelvételt időnként lecserélnek és
ilyenkor az ofszet már nem érvényes, félrevezető. Illetve akár
sarkonként változhat, ezért görgetéskor ellenőrizni érdemes. A
bővítmény sajnos erre az automatikus ofszetváltásra nincs felkészülve,
pedig ez is hasznos lenne, vagy legalább folyamatosan mutathatná az
elérhető kalibrációk helyét.

> Sok GPS nyomvonal esetleg mégiscsak jobb?

Néha igen, néha nem. Tudni kell kezelni mindkettőt. A GPX felhő néhol
nagyon félremehet eszköztípus és topológia függvényeben, míg a
légifelvételek legalább lokalitásonként megbízhatóan visznek félre.

> [...]
> függően, hogy ki, mikor, miről rajzolta, bookmarkot se nagyon szoktam
> csinálni. Csak ad-hoc odaigazítom "valamihez" (GPS-ek + Fömi + a meglévő

Én ritkán térképezem fel ugyanazt többször, emiatt nem sokat nyújt
nekem a bookmark, de ha közreadja valaki az ofszetét amivel dolgozott
azzal másnak még segíthetünk aki esetleg valaki mást szeretne
felrajzolni mint amit mi szeretünk.

Feri Veres

Jul 6, 2021, 1:21:13 PMJul 6

2021. 07. 06. 18:40 keltezéssel, Thomas Nagy írta:

> Érdekes, az pedig nem volt a leírásában.

Bocs, a másik vonatkozó oldalban van:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/Tal%C3%A1lkoz%C3%B3k/2020-07-05-Berekf%C3%BCrd%C5%91-mapathon

"Kérlek osszátok meg az általatok használt légifelvétel eltolást, hogy
szinkronban legyünk! " + link:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/Imagery_Offset_Database

> [...]
> lehet, például, hogy elszúrtam vagy elszúrtuk. Kalibrációs alakzatot
> és ofszetet eddig csak nagyon keveset osztottam meg, főleg próbának,

Ennek a vonalnak a belsejében van. A Fömi 2005 precízen rajta van a
körberajzolt objektumon.

https://www.openstreetmap.org/way/838521557

Egyébként, ez a vonalas is egy érdekes módszer. Ha jól értem, jobb
mintha a konkrét eltolást mentené le az ember, mert ez bármelyik
műholdkép igazításához jó. Sőt, legjobb ha van mindkettő, mert a
lementett számértékkel pontosan és gyorsan igazítható, a körberajzolt
objektummal meg ellenőrizhető, képanyag frissítés után frissíthető.

> [...]
> bővítmény sajnos erre az automatikus ofszetváltásra nincs felkészülve,
> pedig ez is hasznos lenne, vagy legalább folyamatosan mutathatná az

Aha! Ilyen aggályok voltak.

> Néha igen, néha nem. Tudni kell kezelni mindkettőt. A GPX felhő néhol
> nagyon félremehet eszköztípus és topológia függvényeben, míg a
> légifelvételek legalább lokalitásonként megbízhatóan visznek félre.

Viszont megoldja szinte az összes fentebb felsorolt problémát. Más
kérdés, hogy ki a fene csinál annyi GPS tracket egy helyen. ;-)

> [...]
> nekem a bookmark, de ha közreadja valaki az ofszetét amivel dolgozott
> azzal másnak még segíthetünk aki esetleg valaki mást szeretne

Igen, ha többen használnánk ezt a plugint. Én mindenesetre kipróbálom.
Úgyhogy köszi a tippet!

Üdv,
Feri

ITineris OSM

Jul 7, 2021, 8:21:29 AMJul 7
> [...]
> Egyébként, ez a vonalas is egy érdekes módszer. Ha jól értem, jobb mintha a konkrét eltolást mentené le az ember, mert ez bármelyik műholdkép igazításához jó. Sőt, legjobb ha van mindkettő, mert a lementett számértékkel pontosan és gyorsan igazítható, a körberajzolt objektummal meg ellenőrizhető, képanyag frissítés után frissíthető.

A legjobb, ha van sok, a légifotókon/műholdképeken jól azonosítható (felszíni) tereptárgy, minél pontosabban felmérve (pl. RTK).
Igyekszünk.
(Én pl. most rengeteg ziccert voltam kénytelen kihagyni. Nyaraláskor útban van a család és az ismerősök. :o) )

Nem, nem jobb a sok GPS. Ld. pl. András ~2 évvel ezelőtti előadását! Én is tudok mutatni trackeket, ahol a telefon GPS-e mindig ugyanabba az irányba csal és ugyanúgy vág le kanyarokat a hegyoldalban.
Az OSM-es útvonalak másik problémája, hogy nem tudod normálisan megkülönböztetni a különböző minőségű méréseket. Egy RTK-s track kilóghat a pászmából, így azt hiszed, az a rossz a sok pontatlan GPS-es között.

Üdv:
Ákos

Thomas Nagy

Jul 7, 2021, 8:55:55 AMJul 7
to openstreetmap-hungary
> Ennek a vonalnak a belsejében van. A Fömi 2005 precízen rajta van a
> körberajzolt objektumon.
> https://www.openstreetmap.org/way/838521557

Igen, ezt közösen rajzoltuk egy eseményen, kapkodva, az alapján ahogy
egy helyszíni önkéntesünk diktálta, de nem nagyon látszott a
felvételen. Igazából ez csak valamiféle példa lett volna, nem a
legjobb választás pontos kalibrációra.

Csinálhatnánk egy játékos eseményt amin közösen gyakoroljuk egy adott
településen kalibrációs geometriák keresését és az összes elérhető
felvétel helyre húzását. És/vagy akár mindenki húzogathatná amerre
akarja és a végén összenézhetnénk a reprodukálhatóságot (illetve a
saját magunk általi kalibráció megismételhetőségét is).

> [...]
> lementett számértékkel pontosan és gyorsan igazítható, a körberajzolt
> objektummal meg ellenőrizhető, képanyag frissítés után frissíthető.

Igen, érdemes geometriát is megosztani, hogyha lesznek új felvételek
vagy változnak a korábbi légifelvételek azt hamar ki lehessen szúrni.
Az igényelt pontosságtól függően sok ki nem emelkedő tárgy jó lehet -
kapubejárók, járdák keresztezése sarkokon, homokozó meg ami még
sorolva van a fent linkelt wiki oldalon. Kellő körültekintéssel talán
nagyfeszültségű vezetékek is.

> Viszont megoldja szinte az összes fentebb felsorolt problémát. Más
> kérdés, hogy ki a fene csinál annyi GPS tracket egy helyen. ;-)

Én legalább 3 eszközzel járok mindenfelé már csak a kimaradások
ritkítása miatt is.

Kiss Gabor

Jul 7, 2021, 9:37:31 AMJul 7
On Tue, 6 Jul 2021, Feri Veres wrote:

> Ennek a vonalnak a belsejében van. A Fömi 2005 precízen rajta van a
> körberajzolt objektumon.
>
> https://www.openstreetmap.org/way/838521557

Az letezik, hogy maskepp latszik az iD-ban/ben, mint a JOSM-ban/ben?
Az iD-vel nezve a FOMI 2010 illik hozza a legjobban, aztan a Bing,
A FOMI 2005 holtversenyben az Esri World-del csak a harmadik.
A tobbiek a kanyarban sincsenek. :-)

Kiss Gabor

Thomas Nagy

Aug 24, 2021, 6:30:50 PMAug 24
to openstreetmap-hungary
Újra nekiállunk feldolgozni az utolsó berekfürdői mapathon nagyon szép felbontású fotóit, jelentkezés a szokásos csatornákon: https://wiki.osm.org/wiki/Hungary/20210826

gabor...@gmail.com

Aug 30, 2021, 6:31:45 AMAug 30

Az utóbbi hetekben lelkesen készítettem egy csomó kalibrálási GPX-et országszerte (sokakhoz hasonlóan élvezvén az új játékszert).

Az a tapasztalatom, hogy a FÖMI 2007–2010-es légi fotói országszerte nagyon jók. Szinte teljesen pontosan illeszkednek az RTK-nyomvonalakra.
Itt-ott előfordul néhány arasznyi eltérés, de annak simán lehet a FÖMI hanyagsága helyett más oka is (pl. a fénykép felbontása miatt nem látszik egészen pontosan a bemért objektum széle, benőtte a fű a járdaszegélyt, amelyen jártam, kicsit bénán tartottam a műszert vagy egyszerűen csak elszállt az RTK egy időre). Úgyhogy én mindenkit arra biztatok, hogy alapértelmezésben a legutóbbi FÖMI térképeket használja. A többi műholdképnél nagyon vegyes a kép: előfordul, hogy szinte halálpontosak, és az is, hogy sok méteres eltérés van. (Tiszakécskén pl. kb. 12 méterrel van elcsúszva az egyik…)

Szerintem nagyon érdemes lenne az iD-ben is alapértelmezetté tenni a legutóbbi FÖMI-fényképeket, mert sok térképezőtársunk gondolkodás nélkül nekiáll pl. a Binggel rajzolni, aztán később lehet őket átpakolni. Ráadásul a legfrissebb FÖMI felbontása sem rosszabb (legalábbis nem lényegesen), mint bármelyik másik szolgáltatóé.

Csatoltan ideteszek egy csokor fájlt, akinek kedve van, nézegesse (vagy akár használja) őket.

(Számomra egyébként izgalmas azt látni, hogy a műholdfelvételek közül sok megegyezik egymással – de néha más az eltolásuk…)

Üdv:

Gábor
HU kalibrálások.zip

Kiss Gabor

Aug 30, 2021, 6:48:33 AMAug 30
to openstreetmap-hungary
On Mon, 30 Aug 2021, gabor...@gmail.com wrote:

> (Számomra egyébként izgalmas azt látni, hogy a műholdfelvételek közül sok
> megegyezik egymással ? de néha más az eltolásuk?)

Ha jól tippelek, tényleges műholdtulajdonos kevesebb van, mint űrfényképeket
áruló ügynökség. Az utóbbiak ráadásul úgy vannak vele, hogy nem kell
minden négyzetméterről saját feldolgozású friss kép. A kevésbé frekventált
területek felvételeit egymástól is veszik.

Gábor

Peter Gervai

Aug 30, 2021, 7:08:33 AMAug 30
to openstreetmap-hungary
A moral of the story viszont az, hogy mennyire számít a magassági
korrekció. Amikor Romániában a magas hegyeken néztem akkor a bing
teljesen láthatóan torz volt a hegyeknél, míg például a másik (talán
az ESRI?) pontosabb.
Ezt ránézésre mindenki magának csinálta. Én szoktam ide-oda
kapcsolgatni (maxar - esri - bing) és érdekes látni az egyező forrást
más sharpen maskkal, eltolással, torzításokkal.

Sajnos a Fömi nagyon régi, sok minden már nem úgy van.

--
byte-byte,
grin

Thomas Nagy

Aug 30, 2021, 7:29:54 AMAug 30
to openstreetmap-hungary
Szerintem ez a válasz rossz témára ment, de az eseményen is abban egyeztünk meg a kezdőkkel, hogy rajzoljanak csak a Fömi 2007-2010 alapján amíg be nem gyakorolták az alapokat és nem jutunk el arra a szintre, hogy megtanuljanak kalibrálni.

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „openstreetmap-hungary” témájára.