utcanevek javítása

Szabó Paula

Oct 8, 2019, 5:53:38 AM10/8/19

A tegnapi előadásokon felbuzdulva, azt tervezem, hogy a közeljövőben, beszállunk az utcanevek szisztematikus javításába. Remélem lesz rá lehetőségünk.

Ezt a listát találtam a wikin.
Úgy tűnik, hogy a legalább két éve nem frissül. Használja ezt még valaki? Lehetne rendszeresen frissíteni?

Ha van más/egyszerűbb hibakeresési és javítási lehetőség, szívesen veszem, ha megírjátok.

A tegnapi előadásokon bemutatott oldalak linkjét is küldjétek el, légyszi.

Köszi, Paula

Feri Veres

Oct 8, 2019, 6:17:10 AM10/8/19
to openstreet...@googlegroups.com
Szia Paula,

Ezt én csináltam. Sajnos az openstreetmap.hu utcanév kiegészítője
ugyanolyan régen frissült mint ez maga! Ez annak az adatbázisnak egy
kimenete.

Épp a napokban kértem a társ-fejlesztőmet, hogy tudná-e frissíteni, még
nincs válasz. Elvileg az osmhu fejlesztői kódjában le van írva, hogy
kell. Ha valaki akarja, adok SVN elérést. A kód egy vagrant virtuális
gépet telepít, amiben mindent beállít, így a host PC-n szinte semmi se
kell, a postgres is abba telepedik, Hungary.obf-et is betölti azt
hiszem. (Csak a RAM limitet kell előtte manuálisan megemelni a VM-re. Le
van írva a README-ben.)

De ha senki, megpróbálom én, ha Fodor Feri nem válaszol napokon belül.
Csak 2-3 napja kérdeztem, amikor épp commitelt javításokat az oldalhoz.

Fontos: a fentebbi validatestreetnames gyakorlatilag nincs használva,
így semmi értelme megjelölgetni benne az utcákat! Az adatbázist
frissítéskor FELÜLÍROM üressel!

Akkor lenne a frissítés kezelve, ha valóban használva lett volna. De ha
elkezdjük használni, akkor átalakítjuk úgy az adatbázis frissítését,
hogy megtartja a bejelöléseket! Sajnos kb 17.000 névre kéne manuálisan
megmondani, hogy helyesen van-e írva. Persze ezt csak egyszer kell
megcsinálni, utána már csak az újabb hibákat dobná ki.

Vagy valaki összevethetné valamilyen utcajegyzékkel, sokkal egyszerűbb.
:) Régebben nem volt ennyi féle utcajegyzékünk...

Esetleg:
1. frissítem az adatbázist
2. odaadom valakinek a MySQL dump-ot akinek van más utcajegyzéke
3. lefuttatja, hogy "a megjelölt nevek jók" minden olyanra ami
mindkettőben szerepel
4. akkor már csak a maradékot fogja ez az oldal felajánlani

(Igaz, így hardkódoljuk a másik forrásban is szereplő és egyező
elírásokat örökre jónak.)

3.b. ha ad valaki MySQL dumpban csak helyes utcaneveket, azt a
bepipálást én is lefuttathatom.

De lehet, hogy lesznek sokkal fejlettebb ötletek mindjárt.

Üdv,
Feri
> --
> Magyar OSM Levelezőlista - openstreet...@googlegroups.com
> leiratkozás: openstreetmap-hu...@googlegroups.com
> ---
> Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok
> „openstreetmap-hungary” csoportjára.
> Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való
> leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z)
> openstreetmap-hu...@googlegroups.com
> <mailto:openstreetmap-hu...@googlegroups.com> címre.
> Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el
> [...]

Szakbizottság Turistaút

Oct 8, 2019, 7:10:01 AM10/8/19
to openstreetmap-hungary

Szabó Paula

Oct 10, 2019, 1:11:33 AM10/10/19
to openstreet...@googlegroups.com
Köszönöm a válaszokat.
A fejlesztésbe sajna nem tudunk bekapcsolódni, de a térképen megjelenő utca- és településrésznevek javításban szívesen részt veszünk.
Ha egy egyszeri frissítést lehetne eszközölni a listán, és mondjuk a kipipálással lehetne jelezni azt, ami már kész vagy amúgy is jó volt (tehát a továbbiakban ne kell vele foglalkozni), akkor rendszeres frissítés nélkül is használható lenne a lista.

Szakbizottság Turistaút <turi...@termeszetjaro.hu> ezt írta (időpont: 2019. okt. 8., K, 13:10):
https://vmiklos.pythonanywhere.com/osm

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/217a4860-d32c-4b92-95a7-43533e871ca3%40googlegroups.com.

Miklos Vajna

Oct 10, 2019, 5:01:43 PM10/10/19

On Thu, Oct 10, 2019 at 07:11:20AM +0200, Szabó Paula <szabop...@gmail.com> wrote:
> A fejlesztésbe sajna nem tudunk bekapcsolódni, de a térképen megjelenő
> utca- és településrésznevek javításban szívesen részt veszünk.

Van konkrét település (vagy bp adott kerülete) ami érdekelne? Országos
listára nem vállalkozok, de konkrét településeket bele lehet rakni az
osm-gimmisnbe, van már benne 70+, elfér még pár. :-)

Üdv,

Miklós
signature.asc

Feri Veres

Oct 11, 2019, 3:49:22 PM10/11/19
to openstreet...@googlegroups.com
Az a baj az osm_hu adatbázis frissítéssel, hogy az emberek folyton
elbabrálják a településeket.

Egyébként jó hír az lett volna hogy
make init-db
make export-db
Ennyi az egész "nagy" feladat, köszönhetően Fodor Feri fejlesztéseinek!

De arra alapulna, az eredetileg általam írt script, hogy

"vannak a települések."

Gondoltam ez így van és kész. De nem.

Most hamlet-ekből lettek village-k, de a village az rendes falut jelent,
azokat beimportálom és utcakiegészítéssel kezelem. Viszont a hamlet-ek
gondolom valami más nagyobb teleülés részei lennének és az se lenne baj,
ha az utcakiegészítés az eredeti településre működne, hamletre nem.

Ugyanis így már vannak ütköző településnevek.

Egyelőre írogassam vissza ami a közelmúltbeli módosításig hamlet volt
azt hamlet-re? Egy másodlagos Velencét már visszaírtam, most van egy
másodlagos Szentkirályom. Ha lesz egy harmadik is, lehet, hogy feladom a
frissítést...

Folyton ez van. Város nódból csinálnak buszmegállót meg ilyenek... :-(
És borul az egész scriptem, ami arra alapulna, hogy ezeket nem babráljuk.

Ez az "új" Szentkirály:

https://www.openstreetmap.org/node/3005535656/history

Ez meg a "régi":

https://www.openstreetmap.org/node/354621883/history

Örülnék, ha valaki elmagyarázná, hogy végülis hogy jó ez az egész.

(Sajnos ebből pont a "rosszabbikat" szippantotta már be a programom,
teljesen elölről meg nincs kedvem kezdeni... á, megint feladom. Sorry!
De ha valaki kísérletezne vele, írjon privátban. PHP maga a program, de
inkább a PostGIS bementi meg a MySQL kimenet adatbázisokat kell talán
javítgatni, pl a PostGIS-be "hibásan?" beimportált falvakat kijavítani
SQL-ben, ilyesmi... Meg persze a térképen és akkor már legközelebb jól
importál.)

Üdv,
Feri

Feri Veres

Oct 11, 2019, 5:37:51 PM10/11/19
to openstreet...@googlegroups.com
Több órás küzdelemmel elvileg frissítve :)

Mind az utcakieg. a osm hu site-on mind a

http://www.openstreetmap.hu/validatestreetnames.php

Igen kevés "u. utca" van:

http://www.openstreetmap.hu/validatestreetnames.php?mode=u

(Ha valaki kijav. kérem dobjon ide egy levelet, hogy más már ne nézze.)

Magával a 31.000 utcanévvel még nem tudom mi legyen. Esetleg érdemes
elsőként csak szemmel hibákat keresni és azokat azonnal javítani a
térképen, az mindenképp előre visz.

De azokat nem szabad "a megjelölt utcanevek jók"-ként lementeni, mert
akkor azt a nevet ha megint elírják máshol már nem fogja ellenőrzésre
feldobni.

De úgy látom, a program nem menti le a validálás eredményét, szóval
eleve se.

MySQL [openstreetmap]> select count(*),validated from streetnames group
by validated;
+----------+-----------+
| count(*) | validated |
+----------+-----------+
| 31714 | 0 |
+----------+-----------+

De tényleg legjobb lenne valami ellenőrzött utcanév listát rátolni
előbb. Ha küld valaki egy excelt akkor megcsinálom. Azaz: ami abban is
van, az itt nyelvtanilag helyesnek jelölném. Ez még nem visszaélés semmi
adattal gondolom. :) És mindjárt csak negyed ennyit kéne talán átnézni.

Igaz honnan tudjuok, hogy abban nincs-e rövidítés vagy ilyesmi... Pl
Petőfi S. utca aztán máris örökre bekódolom jónak.

Feri

Feri Veres

Oct 12, 2019, 3:50:30 PM10/12/19
to openstreet...@googlegroups.com
mysql> select count(*),validated from streetnames group by validated;
+----------+-----------+
| count(*) | validated |
+----------+-----------+
| 7527 | 0 |
| 24187 | 1 |
+----------+-----------+

Paula, beleküldtem egy névlistát, hogy jelölje végig validatednek ami
ott is ismert. Az se volt hiba nélküli, de legalább a jók nagy részét
most már nem látjuk. Sajnos így néhány hibás is eltűnhetett ha nálunk is
szerepelt pont ugyanazzal a hibával. De ezen már valóban csak a teljes
manuális átnézés segít majd.

http://www.openstreetmap.hu/validatestreetnames.php?mode=all&page=1

Kérdésem: Elég-e ha így ti átlapozgatjátok ezt, így, hogy nem lehet
megjelölni, hogy mi jó, mert nem működik a lementés. (Azért nem, mert
nem tudja azonosítani usert. Szóval ha szükséges, beleírok valami
egyszerű user authetikációt, mondjuk átrakom egy fix azonosítással
védett könyvtárba.)

Vannak érdekességek, pl

Abonyi Lajos út
https://www.openstreetmap.org/way/173294927#map=17/48.00944/19.82693

Megnéztem a Goolge-on, náluk például Abonyi út. Azzal lett volna név
szerinti egyezés is.

Mapillaryn nem lehet kivenni utcatáblát azon a részen, vagy nincs is.

Ács János utca, az meg a Google szerint Ács József utca (azzal lett is
volna egyezés).

https://www.openstreetmap.org/way/61587572

Mapillaryt nézve itt sincs tábla a sarkon.

Jó lenne valami lehetőség a hivatalos nevek és a feliratnak felírt nevek
közötti megkülönböztetésre.

Ilyen például "vízmosás", vagy "Volt honvédségi futópálya", vagy van egy
lőtér egy csomó "utcával".

Nem kellene ezeket loc_name-be tenni, mint csak helyi elnevezés, nem
valami hivatalos név?

Üdv,
Feri

Szabó Paula

Oct 14, 2019, 3:28:44 AM10/14/19
to openstreet...@googlegroups.com
Köszi Feri. Nagyon rendi vagy.
Így már teljesen jól használható, ha a megjavított nevek rendszeresen kikerülnek a listából.
Tényleg kellemetlen, hogy még a településnevek is "elromlanak".
Az nekünk is hasznos lenne, ha valaki összefoglalná, hogy a cifrább eseteket hogyan érdemes feloldani. Vagyis melyik név szerepeljen a name tag-ben ill. milyen egyéb címkéket használjunk, hogy a name-ből lekerüljön, ami nem oda való, de az infó ne vesszen el.
Ilyenekre gondolok:
- szám / hrsz
- megjegyzés (pl: járhatalan vagy Rövidítés (meredek))
- kategória leírás (pl: Roncsderbi Pálya)
- pontra vonatkozó név az úton (Salgglas Zrt. Csókás V. Kút)
- hivatalos név / nyelvtanilag helyes név / kiírt utcanév
- út / utca
- útszám (name >> ref)

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/f9f91f22-b093-5d92-7b50-73838f31ccf8%40netngine.hu.

ITineris Kft

Oct 14, 2019, 5:20:02 AM10/14/19
to openstreetmap-hungary
Szia Feri!

Én is vagyok annyira náci, hogy már próbálkoztam az OSM-es nevek korrektúrázásával. :)
Az utcanevek részhalmaza annyival egyszerűbb, hogy egy sarki kisbolt fantáziadús nevéhez képest azért eléggé definit az értékkészlet, és a formátum is jobban ellenőrizhető.

Ennek ellenére arra jutottam, hogy a triviális elírásokat kivéve nem túl reményteli a feladat. Még a triviálisnak tűnők sem azok; találtam már utcát, amit nem a hasonló nevű híres emberről neveztek el, hanem a kicsit másképp írt helyi nevezetességről (pl. Báthory vs Báthori vs Bátori). Vagy például sokak ujját ingerli átírásra a Bezerédj név végén levő j, amiből szívesen csinálnának i-t.
A fő problémám nekem az volt, hogy a népszokások és a helyi képviselő-testületek közterület-elnevezési szokásai függetlenek a magyar helyesírás szabályaitól. Alsó Duna sor, Alsó-Duna sor, Alsó-duna sor, Alsóduna sor, Alsó Duna-sor stb. Amin a táblakészítők sem segítenek (pl. Stoczek vs Sztoczek).
Simán vannak olyan falurész- és utcanevek, amik hibásnak tűnnek, de van valami ottani jelentésük. Pl. a "Birkés"-t nem javítanád Birkásra? Én nem tudom, melyik a helyes.

Ez a táblázat bazi nagy ahhoz, hogy végignézzük, és kézzel leOK-zzuk a tételeket.

Amit mindenképp meg lehet tenni algoritmikusan:
- A közterület jellegét lehet ellenőrizni táblázatból. Az ellenőrző pedig azt a néhányat listázhatná, akik ettől eltérnek. Beleértve a nagy kezdőbetűs írásmódot ("Utca").
- A híres embereket, vagy helyesen írt magyar szavakat tartalmazó utcaneveket automatikusan el lehetne fogadni alapból. Van ellenőrzött corpus.

Üdv:
Ákos

Feri Veres

Oct 14, 2019, 6:32:44 AM10/14/19

Köszi a visszajelzéseket!

Legjobb az egészben, hogy bármi amit javítunk, meg fog oldódni és nem
kell utána már vele foglalkozni.

Ákos meglátásai nagyon helytállók is fontosak. Nem szabad ilyen
elgondolások mentés soha javítani!

Nagy a lista, de már így is kb 28.000 most egyelőre félre van rakva
mondván "az még talán jó is".

De senki se próbáljon kézzel le-OK-zni, a program nem menti le!! (Vagy
erről majd egyeztessünk.)

Wiki Names:.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Names

"The names should be restricted to the name of the item in question only
and should not include additional information not contained in the
official name such as categories, types, descriptions, addresses, refs,
or notes. "

Tehát a "(csalános)"-t meg kell jelölni a növény fajtája szerint (Bkil,
berajzolnál oda valami csalánokat, biztos tudod a jelét vagy hogy hol
kell keresni. :-) ). A "(szűk útszakasz)"-ra be kell írni valami
szélességet, a "meredek ösvény"-re dőlésszöget. Szerintem ezeket
jelöljük be "hibásan" de teggel, ha nincs rá más megoldás. PL ha az
incline csak számot vár, és nincs más teg ami emberi nyelven azt
mondaná, hogy "ez meredek" akkor legyen incline=yes vagy ilyesmi
"hamisítás". A lényeg, hogy a névben korábban megadott tulajdonság ne
vesszen el, de a szemantikai jelöléshez közelebb kerülhessen.

Egyébként korábban itt amikor kérdeztem, hogy a "name=alagút" meg
hasonlókkal mi legyen, akkor azt a választ kaptam, hogy az jó, mert
információt nyújt. Lehet, hogy ezt újra meg kellene vitatni. :)

A listában látható nevek minimum "gyanúsak", ha már így fennmaradtak. Pl
egy Vörös Csillag utcához egy 2015-ös határozatot találtam amiben
átnevezték, lévén törvénytelen. Igaz így elég sok kutatás. :)

Meg persze jó lenne valahogy kidobni amivel már foglalkoztunk.

> [...]
> - A közterület jellegét lehet ellenőrizni táblázatból. Az ellenőrző
> pedig azt a néhányat listázhatná, akik ettől eltérnek. Beleértve a nagy

Az ez lenne:

http://www.openstreetmap.hu/validatestreetnames.php?mode=u

Ebből a körforgalmat leszámítva már javítottam, a körforgalom passz, de
azt is javítani kellene!

Sajnos itt is több dolog volt a "nagy lista" rátöltése előtt és az
kilőtt egy csomót, pl emlékszem, hogy volt "Tér". A MySQL-be valamit nem
case sensitive-en futtattam, azokat majd visszanyerem!

> - A híres embereket, vagy helyesen írt magyar szavakat tartalmazó
> utcaneveket automatikusan el lehetne fogadni alapból. Van ellenőrzött
> corpus.

Bármilyen listát szívesen betöltök amit küldtök. Esetleg lehet a
"validated=1" helyett több különböző érték és adott listához való
validáltsága alapján listázni.

Illetve, én most területileg függetlenül töltöttem be, de az én
adatbázisom (lévén utcakiegészítő) tudja, hogy melyik utca melyik
városban van. Így akár tovább is pontosítható a bejelölgetés. (De ez
megsokszorozza az ellenőrzendő adathalmazt!)

Szerintem ha a "nagyon rosszakat" kiszedjük, már sokkal előrébb vagyunk.
Út/utca tévedéseket még fontosabb helyeken is elkövetnek!

Üdv,
Feri

Feri Veres

Oct 14, 2019, 6:58:56 AM10/14/19

2019. 10. 14. 9:28 keltezéssel, Szabó Paula írta:
> Ilyenekre gondolok:
> - szám / hrsz

Ez a sok szám a lista elején mi lehet? Valami helyi számozás az utakra,
ami alapján ott a településen egyébként tudják, hogy mi az és valóban
úgy van nyilvántartva, csak talán kitáblázva nem utcatáblával van?

Pl ez a 158-as:

https://www.openstreetmap.org/way/516346757

Ennek mi lenne a helyes OSM jelölése? Név helyett loc_ref?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:ref

> - megjegyzés (pl: járhatalan vagy Rövidítés (meredek))

meg "alagút". Szavazzatok, szavazzatok. :)

Szerintem vegyük le ezeket és támaszkodjunk a teggeléssel megadott adatokra.

> - kategória leírás (pl: Roncsderbi Pálya)

Na ez a legnehezebb, mert ezeknek még kategóriája se lesz. Van
"Akadálypálya" is.

Egyébként nem lenne baj, ha ezek megmaradhatnának valamilyen szöveges
tegben, csak az ne a "name=" legyen.

description= vagy valami más.

> - pontra vonatkozó név az úton (Salgglas Zrt. Csókás V. Kút)
> - hivatalos név / nyelvtanilag helyes név / kiírt utcanév
> - út / utca
> - útszám (name >> ref)

Ezek viszonylag javíthatók. Út-utca kivéve persze.

Itt van pl ez a Salglas Zrt dolgot átjavítgattam, út helyett csináltam
nekik az út végén egy industrial területet, az kapta a Zrt. nevét (igaz
ez csak telephely, a cég irodája bent van a városban). A Csókás körutat
viszont nem mertem rárakni, mert a városba beéve nem sokkal később
valóban van egy ilyen utca, de vétek lenne a városba érkezőket a
városhatár tábla előtt elkanyarítani a vízmű telepére. Így ha annak az
útnak a neve valóban az-e, azt majd ellenőrizni kell.
(A cég weblapja jelenleg "under construction" :-D itt lehet némi
térképrészleteket nézegetni, hogy hova képzelik el magukat:

https://www.facebook.com/salgglas/

https://www.mapillary.com/app/?lat=48.06799162459485&lng=19.764638726120115&z=17&focus=photo&pKey=Kqacudpho66JxU6srVyhgQ

Idővel csak elfogy az a 7500;-)

Üdv,
Feri

ITineris Kft

Oct 14, 2019, 7:35:16 AM10/14/19
to openstreetmap-hungary
Sárvár környékén ezek a számozott utak az adott csík helyrajzi számai. Pocokkifli vette fel őket két éve.

A ref-ből egyértelműen takarítom ezeket, a helyük az addr:conscriptionnumber mezőben van.
Hogy utcanévként mennyire használt vagy hasznos egy "0158-as számú út", számomra erősen kérdéses. Különösen ha összekeverhető az ugyanilyen számú "rendes" közúttal. Vagy a "számú"-t cseréljem ki "hrsz."-re?
Annak sem látom túl sok értelmét, hogy forrásként a "http://www.sarvarvaros.hu/" van beírva mindhez. Az adatok forrása nyilvánvalóan nem ez, hanem a földhivatali nyilvántartás.

Üdv:
Ákos

Feri Veres

Oct 15, 2019, 10:06:54 AM10/15/19

Az utcaneves szálból kiindulva az derült ki, hogy a települések
besorolása nem feltétlen fedi azt, hogy az emberek úgy keresnek rá, vagy
úgy tekintenek rá. (lásd hamlet => village átírások amire az utcanév
keresőm összeomlott)

Elképzelhető olyan település, ami közigazgatásilag része egy nagyobbnak,
de "életvitel szerűen" külön településként működik, akár önálló ált.
iskolával, orvossal, stb. (Mert mondjuk 5-6km-re van a várostól.) Akár
ugyanolyan nevű utcával mint az anya-településen.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hu:Key:place

A fentebbi település Petőfi utcája az én keresőmből (openstretmap.hu
utcanév kiegészítő) teljesen kiesik, mert Esztergom ugyanilyen nevű
utcája kerül beindexelésre Esztergom közig.határán belül. (Amin belül
ennek a településnek minden utcája az Esztergom poligonban van.)

De lehet az akár olyan kicsi is mint a Zala megyei Velence, ami
"ütközött" a közismert Velencénkkel. Vagy ez, Dány részeként, ami
szintén "ütközik" ugyanilyen nevű önálló közig. egységgel:

Szóval most akkor végülis mi az, amit egy ilyen város, utca, automata
kiegészítőnek az OSM adatbázisból fel kéne ajánlania? :)

És ha esetleg ezek meg is jelennének, pl "Szentkirály (Dány)" elemként,
akkor sincs kimetsző poligonom amivel összegyűjtsem az utcáit. Illetve,
vajon azok az utcák Dányra keresve is megtalálhatók lennének? (Lásd
fentebbi Petőfi S. ütközést.)
Esetleg akkor
Esztergom, Petőfi
gépelésekor 2 autocomplete kellene, és választhat a user.
Esztergom, Petőfi Sándor utca
Esztergom (Szentlélek), Petőfi Sándor utca

Már csak azt kellene kitalálni, mi az az OSM adat, ami beazonosítja az
így beindexelendőket. Legyen az suburb, hamlet vagy akármilyen kicsi?
És befoglaló poligonjaikat (ami tudtommal nincs).

Köszi előre is ha van valami javaslat.

(Gépi tanulásos algoritmus ne kelljen hozzá. ;-) )

Feri

Tamás Vásony

Oct 15, 2019, 2:18:12 PM10/15/19
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

A fogalom amit keresel erre az a településrész, ez lehet központi belterülethez kapcsolt és lehet különálló is.
Ha szerencsénk van, akkor az irányítószám poligonnal kimetszhető, mint az említett esetben a Petőfi utca Pilisszentléleken.

2 dolgot tudok elképzelni, vagy az irsz. poligon alapján (legalább ahol van) vidéken is megrajzoljuk az alsóbb admin leveleket, ha már nem szabályozza őket rendelet, vagy pedig sok helyen én már felvittem a place tag-re az eltérő irányítószámot, és onnan egyezéssel kereshető az irsz. poligon, amivel metszhetők az utcák.
pl. 7027 Paks-Dunakömlőd
postal_code alapján kötöd.

Az utcanév keresőnek elé kell írni a településrészt legalább azoknál amiknek külön irányítószáma van. Ld. pl. terkepem.hu keresőjét.
Pl. Esztergom, Pilisszentlélek Petőfi vagy Esztergom-Pilisszentlélek, Petőfi vagy  Esztergom (Pilisszentlélek), Petőfi

Én a place= tag value-jára nem építenék, mert percenként árírják suburbról akármire.

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/bae0f460-51b6-7987-518a-076acb0bb5cc%40netngine.hu.

Thomas Nagy

Oct 15, 2019, 5:59:35 PM10/15/19
to openstreetmap-hungary
Nálunk három csalán faj is honos melynek megkülönböztetését nem várom el másoktól. Mivel a nemzetségig azonosak, javaslatom:
taxon:genus=Urtica
taxon:en=nettle
natural=scrub
https://en.wikipedia.org/wiki/Urtica_dioica

Thomas Nagy

Oct 15, 2019, 6:05:48 PM10/15/19
to openstreetmap-hungary
Ui. incline=up/down közismert és elfogadott jelölés, én még olyanokkal
szoktam lebeszélni a tervezőket a használatáról, mint
smoothness/surface/tracktype/trail_visibility és hasonló:
https://taginfo.openstreetmap.org/keys/incline#values
https://www.openstreetmap.org/way/116915982#map=18/47.48316/19.00925
A keskeny szakaszra beírhatunk egy kellően alacsony számot (például
width=1) és e mellé berakhatjuk a fixme=width jelet is, máshogy úgyis
nehéz értelmezni. A description=* illetve description:hu=* se rossz,
de mindig csak végső esetben használjuk.
> [...]
> ---
> Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „openstreetmap-hungary” témájára.

Szakbizottság Turistaút

Oct 16, 2019, 4:01:55 AM10/16/19
to openstreetmap-hungary
Valahol elvesztettem a fonalat, hogy jön a taxon az utcanevek javítása témakörbe? :)

Feri Veres

Oct 16, 2019, 4:09:04 AM10/16/19
to openstreet...@googlegroups.com
name=(Csalános)

2019. 10. 16. 10:01 keltezéssel, Szakbizottság Turistaút írta:
> [...]
> <mailto:openstreetmap-hu...@googlegroups.com> címre.
> Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el

Feri Veres

Oct 16, 2019, 4:56:06 AM10/16/19
to openstreet...@googlegroups.com
Egyébként szakbizottság révén a te véleményedre külön is kíváncsi lennék
az ilyen utakra NAME-be felírt feljegyzések kapcsán. Mivel ez jól jön,
hogy olvasható is, míg egy ilyen taxonnal teggelt area-t nem biztos,
hogy feliratoz majd a térkép.

Habár a területre még ugyanúgy felírhatom, hogy name=Csalános de az is
ugyanúgy megkritizálható mint ahogy én megkritizáltam az út neveként
való megadást.

Találtam így jelölt csalánost, szóval ez mások szerint is helytálló.
Igaz, Ákos körbejárhatta, én nem fogom :)

https://www.openstreetmap.org/way/692635666/history

Itt a mapniken egyébként kitakarja az utat. És nem írja fel, hiába van name.

Köszi a Taxon megadást bkil! Meg a többi választ. Ezekkel a legtöbb
ilyen leíró-név jelöléssé alakítható. (Ha nincs ellenvetés. Bár olyan
sok nincs belőlük, hogy radikálisan változzon a térkép.)

Feri

Feri Veres

Oct 16, 2019, 5:03:01 AM10/16/19
to openstreet...@googlegroups.com
Az ötlet jó, köszi!
Kicsit el kell majd rajta agyalnom, pl át kellhet konfigurálni az
osm2pgsql-t ha ezek a területek nem kerülnek be, de megközelítésnek
mindenképpen jó!
"alsóbb admin level"-eket nem tudom, honnan lehetne előásni, én azt se
tudom, hogy a felsők honnan vannak. Egyszer próbáltam a BP-i
pontosításán dolgozni, valami Wiki leírás alapján, de ott legalább utcák
vannak megadva, nem ilyen semmiben húzódó vonalak, mint vidéken. :)

Terkepem.hu valóban egész jól kezeli ezeket, de ott is kicsit sok a (nem
annyira releváns) találat.

Feri

2019. 10. 15. 20:17 keltezéssel, Tamás Vásony írta:
> [...]
> <mailto:openstreetmap-hu...@googlegroups.com> címre.
> Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el

Szakbizottság Turistaút

Oct 16, 2019, 5:20:42 AM10/16/19
to openstreetmap-hungary
Én mindenképp hasznosnak találom, ha megjelenik a csalános felirat.
Általában az ilyen erdei ösvényeknek úgy sincs hivatalos utcanevük, így a turisták által adott Csalános út elnevezés teljesen korrekt :)

Gergely Matefi

Oct 17, 2019, 9:49:49 AM10/17/19
to openstreet...@googlegroups.com
Sziasztok,

bár nem látom a "csalános" probléma teljes kontextusát, de egy természetjáró egy ilyen megjegyzéssel azt akarhatja jelölni, hogy az útszakasz benőtt, a növényzet miatt nehezen járható. A növényzet lehet csalán vagy más szúrós/csipős növényzet is, leggyakrabban ezek elegye.

Ahogy korábban már volt szó róla, OSM-ben az "obstacle=vegetation" írja le legjobban ezt a helyzetet. A natural=scrub önmagában nem implikálja, hogy a keresztező útszakasz nehezen járható lenne, az ilyen esetek 99%-ban az út felülete megtisztított sáv, ami megszakítja a bokros felületet.

Üdv,
Gergő

On Wed, Oct 16, 2019 at 11:20 AM Szakbizottság Turistaút <turi...@termeszetjaro.hu> wrote:
Én mindenképp hasznosnak találom, ha megjelenik a csalános felirat.
Általában az ilyen erdei ösvényeknek úgy sincs hivatalos utcanevük, így a turisták által adott Csalános út elnevezés teljesen korrekt :)

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/94ec8041-e2c6-41af-affa-712a67c98fda%40googlegroups.com.

ITineris Kft

Oct 17, 2019, 10:13:06 AM10/17/19
to openstreetmap-hungary
Az obstacle=vegetation valóban egy hasznos címke lehetne, még ha csak proposed státuszban is van hét éve. A fajt (és esetleg a feliratot) én azért megtartanám. Nem mindegy, hogy hosszúnadrágban, pláne télen veszélytelen csalánosról van szó (tudom, obstacle:seasonal=yes), vagy szeder, tűztövis, akácos stb., netán csak ártalmatlan égigérő fű.
Az obstacle-nek annyi hátrányát látom, hogy nem lehet vele jelölni a bozótos kiterjedését, hiszen a highway node/way címkéje.

Üdv:
Ákos

On Thursday, October 17, 2019 at 3:49:49 PM UTC+2, Gergely Matefi wrote:
[...]

Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) openstreetmap-hungary+unsub...@googlegroups.com címre.

Gergely Matefi

Oct 17, 2019, 10:47:21 AM10/17/19
to openstreet...@googlegroups.com
A kettő szerintem nem kizáró, hanem párhuzamos jelölés. Ha a terület eleve bozótos, akkor hasznos azt natural=scrub poligonként megjelölni, pl. műholdkép segítségével belőve a kiterjedését. Ha pedig az úton való haladás is akadályozott, akkor a highway érintett szakaszára obstacle=vegetation (vagy ha időközben született ennél jobb jelölés, akkor az).

Üdv,
Gergő

On Thu, Oct 17, 2019 at 4:13 PM ITineris Kft <itiner...@gmail.com> wrote:
[...]

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/48c28c49-ea32-48d4-8dc6-0df60fe7323c%40googlegroups.com.

Szakbizottság Turistaút

Oct 17, 2019, 1:28:40 PM10/17/19
to openstreetmap-hungary

Akárhogy is van jelölve, a lényeg, hogy az arra járó turista fel tudjon rá készülni, akár milyen navigációs programot is használ!
Tudom, hogy nem a kimeneteknek kell térképezni, de a felhasználóknak azért nem árt az ilyen információ.

Thomas Nagy

Oct 17, 2019, 4:41:41 PM10/17/19
to openstreetmap-hungary
Amúgy bár eddig én tevékenykedtem a legtöbbet a növénytanban, miután eléri a kritikus tömeget (és vége megírom az ígért DSL-t és megosztom a presetekhet, hogy más is könnyen hozzájárulhasson), a rendererek is fogják jelölni a különbségeket, például egy régebbi szálban szereplő térképen a gyümölcsfáknak a rajtuk termő gyümölcs volt a jele, stb. A csalánleves pedig igenis finom és tápláló! Ha az út két oldalán halad (például a szedres vagy akácia), az is információ ha az út mindkét oldalára külön poligonként vesszük fel. Nekem már ez is elég ahhoz, hogy ne kerékpározzak erre (később erre még routert is írhatunk ha lesz elég adat).