Légifelvétel eltolás segítségkérés egy konkrét városban

Bence Borda

Sep 21, 2021, 2:27:01 PMSep 21

Kb. 2 hónapja szerkesztek OSM-en és úgy érzem most jutottam el arra a szintre, hogy belemerjek vágni saját városom részletes feltérképezésébe. Pontosabban Balassagyarmatról van szó. Van egy szerkesztő kolléga, aki már rengeteg dolgot felvitt a városban és fel is vettem vele a kapcsolatot, hogy mi alapján térképezett. Főleg a Bing térképet használta így én is belőttem a körforgalmat és ráigazítottam a frissebb Mapbox-ot és FÖMI-t.
Miután jól berajzoltam kb. 1000 épületet, járdát és egyéb dolgokat bizonytalanodtam el magamban és olvasva ezt a bejegyzést:
Itt egyértelműen a FÖMI-t jelölik meg legpontosabbként illetve az https://www.osmtippek.hu/kezdok-kezikonyve/rajzolas-muholdkepekrol/
oldalon is a FÖMI-t ajánlják.
Korábban több épület nélküli falvat is térképeztem Nógrádban és ott is FÖMI-t használtam.
De valahol azt is olvastam, hogy érdemes a már meglevő épületekhez igazítani az új szerkesztéseket.
A korábbi szerkesztések főleg a belvárosban vannak például minden ami ezen a területen található, ahhoz nem nyúltam:
Én főleg a kertvárosi részeket szerkesztettem például ezeket itt:

Ahogy nézem maximum 5 méteres eltérés lehet a Bing és FÖMI között. A GPX nyomvonalak alapján nem tudom eldönteni. Az Ortophoto Slovakia állítólag szintén nagyon pontos és az is passzol a FÖMI-vel.
Mi alapján folytassam (javítsam) tovább a térképezésemet, és mi legyen a már berajzolt dolgokkal? Mi ilyenkor a megszokott eljárás?

Előre is köszönöm a segítségeteket,
Bence

turistautsz...@gmail.com

Sep 21, 2021, 3:27:25 PMSep 21
to openstreetmap-hungary
A FÖMI a legpontosabb, ez egyértelmű.
A korábban elcsúszva térképezett épületekhez maximum akkor van értelme igazítani, ha utána az egész város épületeit utólag akarja egyben helyre húzni az ember.

Feri Veres

Sep 21, 2021, 5:18:19 PMSep 21
to openstreet...@googlegroups.com

Szia Bence!

2021. 09. 21. 20:27 keltezéssel, Bence Borda írta:

Sziasztok!

[...]

Először is, Isten hozott és jó munkát hozzá! :)

Én főleg a kertvárosi részeket szerkesztettem például ezeket itt:

Ezek tökéletesen rajta vannak a FÖMI-n.

Ehhez igazítsd a Binget is amikor azt használod, aztán valahogy össze kell kötni azzal ami már máshogy van.

[...]

A te általad berajzoltak szerintem jók, nem szorul javításra.

Máshol, ahol meg sok van úgy berajzolva, hogy nem passzol egy pontosabb műholdra, nem nagyon hiszem, hogy érdemes vele foglalkozni. Túl sok munka és én abban sem vagyok biztos, hogy a FÖMI 2007-2010 az szentírás (pl a korábbi FÖMI-re is azt mondtuk, mégis van eltérés a kettő között!)

Az azért szerencsétlen dolog, hogy totálisan a BING-re van igazítva, mert az teljesen megbízhatatlan, és minden frissítésekor változni fog. Küldd el a másik szerkesztőnek is a két linket amit találtál. :)

VISZONT NEM RAJZOLUNK KÜLÖN JÁRDÁKAT!!!

ui: bocs a nagybetűkért, nem én vagyok ennek a fő szószólója, csak messengerként hoztam az üzenetet és ezért is nem nagyon van most erőm értelmesebben kifejteni ;-) Mindenesetre tudtommal a közösség által preferált jelölés a sidewalk címke a kocsiúton.

Üdv,
Feri

[kempelen]

turistautsz...@gmail.com

Sep 22, 2021, 1:41:18 AMSep 22
to openstreetmap-hungary
A külön járdákat akkor nem rajzoljuk, ha azok közvetlen az út mellett vannak, de ha fizikailag el van választva, mint pl. itt:
Akkor lehet létjogosultsága!
Üdv, Tamás

Bence Borda

Sep 22, 2021, 4:27:46 AMSep 22
to openstreetmap-hungary
Köszönöm a kedves szavakat és a megerősítést a FÖMI-vel kapcsolatban. Akkor az általam felvitt dolgokat ráigazítom, meg néhány olyan belvárostól kívül eső területet, ahol elszórtan voltak eddig szerkesztések.

A városban kevés olyan hely van ahol a járda és az út teljesen egymás mellett van. Legtöbb helyen, mint ahogy Tamás is linkelte feljebb van egy 1-2-3 méteres zöld sáv választja el, az úttól, és/vagy vízelvezető árok. A wikioldal leírása alapján (ha jól értelmezem) akkor ilyen esetben indokolt a különálló járda használata.

Itt a jobboldali járda egyben bicikli út is és van egy zöld sáv is az út és járda között, akkor ezt érdemes jelölni (és jelölve is van itt középre igazítva). Viszont a baloldali járda az tényleg teljesen az út mellett van csak egy padka választja el. Ezt hogyan érdemes jelölni? Én esztétikai szempontból meghagynám, mert olyan 400 méter után kap egy kis zöld sávot ami elválasztja az úttól és furcsának érezném darabolni.

Üdv,
Bence

Feri Veres

Sep 22, 2021, 6:02:17 AMSep 22

2021. 09. 22. 7:41 keltezéssel, turistautsz...@gmail.com írta:
> A külön járdákat akkor nem rajzoljuk, ha azok közvetlen az út mellett
> vannak, de ha fizikailag el van választva, mint pl. itt:
> [...]

Szerintem nem. Lakóházas részen a járdák 99%-a ilyen. Teljesen
felesleges az összes kis települést meg lakóházas kerületeket
telepingálni járdával.

De örülnék ha megszólalna más is.

Különösen ha nem adunk meg extra attribútumokat. Ha valaki tele akarja
címkézni, felület, simaság, kerekesszékes járhatóság, szélesség,
akadályok, akkor esetleg rajzolja meg külön, mert ezeket az útra jelölve
érthető lenne, ha beleőszül. Bár Úr Balázs nemrég erre is azt mondta,
hogy mind megadható a sidewalk:left és sidewalk:right értékekkel.

Lásd még:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/Gyalogos_k%C3%B6zleked%C3%A9s

"A járdát alapesetben nem jelöljük külön vonallal, helyette az útra
tesszük a tulajdonságait: sidewalk=*."

(igaz nem túl bőszavú és alapos kifejtés :) )

Ill, példák a használatára:

sidewalk:both:surface=paving_stones
sidewalk:left:smoothness=*
sidewalk:right:width=* / est_width=*
sidewalk:right:bicycle=yes
sidewalk:both:incline=*
sidewalk:both:kerb=*
sidewalk:both:wheelchair=*
sidewalk:both:tactile_paving=*
sidewalk:right:traffic_sign=*

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:sidewalk#Additional_tags

Üdv,
Feri

Feri Veres

Sep 22, 2021, 6:10:17 AMSep 22

2021. 09. 22. 10:27 keltezéssel, Bence Borda írta:
> [...]
> Itt a jobboldali járda egyben bicikli út is és van egy zöld sáv is az út
> és járda között, akkor ezt érdemes jelölni (és jelölve is van itt

Bicikli út az nem járda. Nem is tudok róla, hogy lenne olyan címke, hogy
"jobb oldalon van bicikliút" míg olyan tuti van, hogy "jobb oldalon van
járda". Szóval bicikliút külön, igen.

Járda akkor kell külön, ha a nyomvonala eltér az úttól. Ez például itt
egy nagyon bonyolult körforgalom, én is külön venném valameddig a
járdákat. Kicsit arrébb viszont már feleslegesnek látom.

Üdv,
Feri
[kempelen]

Feri Veres

Sep 22, 2021, 6:18:16 AMSep 22

2021. 09. 22. 12:10 keltezéssel, Feri Veres írta:

> Járda akkor kell külön, ha a nyomvonala eltér az úttól. Ez például itt
> egy nagyon bonyolult körforgalom, én is külön venném valameddig a
> járdákat. Kicsit arrébb viszont már feleslegesnek látom.

Itt pl egy csomó helyre csak járdával lehet eljutni. Ezek fontosak.

Nagyon szépen fel van rajzolva egyébként a város. Házszámozás a
legnagyobb projekt ami hátravan? Meg gondolom POI-k.

Feri

Kiss Gabor

Sep 22, 2021, 7:18:24 AMSep 22
On Wed, 22 Sep 2021, Feri Veres wrote:

> De örülnék ha megszólalna más is.

> Teljesen
> felesleges az összes kis települést meg lakóházas kerületeket
> telepingálni járdával.

+1

Kiss Gábor

Bence Borda

Sep 22, 2021, 7:31:47 AMSep 22
to openstreetmap-hungary
> [...]

>Nagyon szépen fel van rajzolva egyébként a város. Házszámozás a
>legnagyobb projekt ami hátravan? Meg gondolom POI-k.

Nem tudom mennyire illik usereket megemlíteni, de balint36-é az érdem sok esetben, A Civitas Fortissima tér szerintem szép példája a micromappingnak.

A házszámozás a legnagyobb projekt. Van még pár épület ami hiányzik, azokat folyamatosan pótolom. A POI-k nagy része megvan de van amit frissíteni kell (bezárt például, ezt disused=yes key-el használjuk ugye?).

Ha ezek meglesznek mi olyan dolog van még általánosságban hasznos? Van egy olyan gyűjtőoldal vagy lista, ahol összevan szedve, hogy egy átlag településen miket rajzoljon be a térképező? Pl.:
  1. utak, bicikliutak
  2. poi-k
  3. házszámok/épületek
  4. parkok/ipari területek
Üdv,
Bence

Szem

Sep 22, 2021, 7:36:00 AMSep 22
to openstreet...@googlegroups.com
+1
(a kisebb gps-en is nagyon zavaró a sok járda vonala, amikor közvetlen
út mellett futnak, még akkor is ha életben 50cm fűvel elválasztva van)
Szem

Thomas Nagy

Sep 22, 2021, 7:49:12 AMSep 22
to openstreetmap-hungary
Szeretettel látnánk egy Fonó eseményen is ha szerkesztenél velünk közösen vagy volna pár dolog amit elmutogatnál, esetleg csak szóban beszélgetnél. Egy bolt bezártságát a kulcs következő koncepció alapján való prefixálásával illendő jelölni:

Bence Borda

Sep 22, 2021, 9:27:45 AMSep 22
to openstreetmap-hungary
Köszönöm a válaszokat, a vasúttól délre fekvő területeket át is húztam a FÖMI-re és következő körben az általam felvett járdákat is törölni fogom a kertvárosban és inkább az útra tagelem majd rá őket.
Fonó-n pedig szívesen részt veszek, a legutóbbin voltam, de csak megfigyelő szerepben és sajnos nem tudtam sokáig maradni, de hasznos volt látni, hogy ottwiz például hogyan szerkeszti az amerikai erdőket, el is lestem tőle a JOSM-es gyorsrajzolós plugin-t.

turistautsz...@gmail.com

Sep 22, 2021, 3:52:07 PMSep 22
to openstreetmap-hungary
Ha a járda és az úttest között vannak pl. meggyfák, akkor azt már nem lehet korrektül ábrázolni külön járda rajzolás nélkül.
Persze ettől még nem dől össze a világ :)

Thomas Nagy

Sep 22, 2021, 5:13:10 PMSep 22
to openstreetmap-hungary
Ez így van! A meggyfa mondjuk fizikai akadálynak is számít {a
szabadenergiát biztosító ingyenes kalóriaforráson túl). Ráadásul a
faeper még csúszásveszélyes is a járdához való pozíciójának
függvényében ami egy hazard=*. Parkolási döntéseknél is segíthet.
Bizonyos lombkorona átmérőjű és levéltípusú fa még covered/shelter
szerepét is betölti eső ellen.
> --
> Magyar OSM Levelezőlista - openstreet...@googlegroups.com
> leiratkozás: openstreetmap-hu...@googlegroups.com
> ---
> Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „openstreetmap-hungary” témájára.

Feri Veres

Sep 23, 2021, 5:45:06 AMSep 23

2021. 09. 22. 13:31 keltezéssel, Bence Borda írta:

> Nem tudom mennyire illik usereket megemlíteni, de balint36-é az érdem
> sok esetben, A Civitas Fortissima tér
> <https://www.openstreetmap.org/#map=19/48.07667/19.29118> szerintem szép
> példája a micromappingnak.

Nem hiszem, hogy bárkit zavarna név vagy nicknév szerinti említés. Igen,
tényleg szép részletes ez a rész.

Az autóutak pontos kiterjedési felülete lehet, hogy túlzás és több
gondot okoz mint előnyt, de fene tudja. Én inkább amolyan "térkép"
szerűségre törekednék, nem útépítési felújításokhoz szükséges precíz
geodéziai felmérésre. (OsmAnd-ban némileg áttekinthetetlen ez a rész
így, hogy nem "csak egy térkép".)

> [...]
> egy olyan gyűjtőoldal vagy lista, ahol összevan szedve, hogy egy átlag
> településen miket rajzoljon be a térképező? Pl.:

Mapping partyk leírásában szokott lenni jó összefoglaló, pl:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/Tal%C3%A1lkoz%C3%B3k/2014.06.07-08._L%C3%A1batlan_t%C3%A9rk%C3%A9pez%C3%A9s

v.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/Tal%C3%A1lkoz%C3%B3k/2018-08-04/2018-08-05/Balaton%C5%91sz%C3%B6d-Balatonszemes_t%C3%A9rk%C3%A9pez%C3%A9s

Üdv,
Feri
[kempelen]

Kiss Gabor

Sep 23, 2021, 6:08:56 AMSep 23
On Thu, 23 Sep 2021, Feri Veres wrote:

> [...]
> gondot okoz mint előnyt, de fene tudja. Én inkább amolyan "térkép"
> szerűségre törekednék, nem útépítési felújításokhoz szükséges precíz

Ha az adatbázis megengedi a járdaszegély és más bizbaszok
felvételét, és valakinek még kedve is van hozzá, ám legyen!
De csak addig, amíg a kezdeti lelkesedése el nem fogy, és abba
nem hagyja a folyamatos karbantartást. Abban a pillanatban törlendő
az egész, mert a hamis adat rosszabb mint a hiányzó.

Kiss Gábor

Thomas Nagy

Sep 23, 2021, 7:50:08 AMSep 23
to openstreetmap-hungary