F9P + Android + ??? // RTK fun

Peter Gervai

Dec 19, 2020, 12:12:46 PM12/19/20
to openstreetmap-hungary
Szia Mindenki!

Szóval én is egy boldog uBlox F9P tulajdonos lettem, és tényleg
minimális erőfeszítéssel össze lehetett lőni az androidos Lefebure
klienssel, ami ad mock GPS pozíciót a többi androidos cuccnak, és így
szépen használható.

A gondom az, hogy ez a kliens erősen fapados, olyan tekintetben főleg
hogy semmiféle státust nem ad:
- nem csipog ha elvész a fix
- nem mondja meg ilyen műhódokat lát, milyen jelszintel
- meg semmit sem.
Ha rákapcsolok látom hogy épp milyen fix van (ha nem látom a LEDet a
kütyükén), de amúgy zéró info.

Azt szeretném ha ki lehetne nyerni legalább olyasmit mint a hozzá
adott vindózos program képernyőmentésein látni (nem próbáltam Wine
alatt, de gondolom van vele szívás).

Kerestem appokat, egyetlent találtam, az RtkGps+ nevűt aminek az
N+1-ik forkolásában látom egy Kolesár nevű egyéb patcheit is, így
feltételezem, hogy látta már az említett terméket.
Viszont amennyire látom az F9P NMEA adatokat ad míg az RtkGps+ ezt nem
igazán kezeli, így ránézésre nem láttam, hogy tudhatnám vele kezelni.
Pedig jónak néz ki... ránézésre.

Amúgy most mentem egy kört vele Wuderschben (a csík-hegy és környéke,
nem térképezni csak családi séta), és a Xiaomi Mi9 (2 csatornás)
GPS-hez képest max 10 méter, átlagosan 2-4 méter eltérés volt, amí
egész jó, mármint a telefontól. Persze úgy hogy semmi indikátorom
nincs arra hogy épp van fix, nincs fix, vagy ha van épp micsoda nem
feltétlenül jó, de ez van.

Ha jól látom a Lefebure NMEA és NTRIP adatokat ment le; van valami ami
ezzel kezdeni tud valami értelmeset, pl. elmesélni, mikor milyen fix
volt? Vagy írjak rá magamnak valamit?

Köszönöm ha van valami ötlet.

--
byte-byte,
grin

ITineris OSM

Dec 19, 2020, 1:33:22 PM12/19/20
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

Azt hiszem, anno a konklúzió az volt, hogy a legjobb a terepi visszajelzés, mert utólag szomorú látni, ha épp a lényeges részeken nem volt RTK fix.
Vagy térerő hiányában miatt nem tud RTK korrekciót letölteni, és ez is csak utólag derül ki.
A legbosszantóbb nekem az, amikor a Lefebure-ben csak úgy egyszerűen leáll a rögzítés, mert csak. Erre a szintén bosszantó, de legalább működő workaround az, ha folyamatosan nézem a telefon kijelzőjét. :(

Én a méréseket JOSM-ba szoktam betölteni, ahonnan el lehet menteni GPX-be is. Ebbe a fix típusa rendben átkerül. Sajnos JOSM-ban önmagában a fix alapján nekem nem sikerült színezni a nyomvonalat.
Egy olyan hekkelést lehet csinálni, ami a <fix> tag értékei alapján gyárt fiktív <hdop> értékeket (pl. "2d" -> 2, "3d" -> 3, "dgps" -> 4, "float rtk" -> 5, "rtk" -> 6), mert hDoP szerint már tud színezni a JOSM.
(Hasonlóképp a <hdop>-ba lehet átrakni, ha mondjuk az ember a tengerszint feletti magasság alapján színezne.)

Ha csak utólagos feldolgozáshoz kellene a mérés, a Geo++ RINEX Loggert is szokták emlegetni.

Dec 20, 2020, 5:33:09 AM12/20/20
to openstreetmap-hungary
On Sat, Dec 19, 2020 at 7:33 PM ITineris OSM <itiner...@gmx.com> wrote:

> Azt hiszem, anno a konklúzió az volt, hogy a legjobb a terepi visszajelzés, mert utólag szomorú látni, ha épp a lényeges részeken nem volt RTK fix.

Egyértelműen nekem is ez az első, de én amúgyis vizuális igénnyel élek...
> A legbosszantóbb nekem az, amikor a Lefebure-ben csak úgy egyszerűen leáll a rögzítés, mert csak. Erre a szintén bosszantó, de legalább működő workaround az, ha folyamatosan nézem a telefon kijelzőjét. :(

Ez megoldható pl. taskerrel, de nem ideális.

Egyre inkább az körvonalazódik bennem hogy kénytelen leszek összenézni
a mindenféle program forrását, hogy
- a bluetooth pontosan milyen streameket lát és hogyan,
- milyen formátumban,
- ezt hogyan lehet valami már létező open source kódba behekkelni
(gondolom RtkGps+ így ránézésre az egyetlen lehetőség),
- és a mock locationt is beletolni.

Ezen túl jó lenne megnézni hogy a mock location tudna-e műhódinfót is
mockolni (szerintem tud), és akkor azt is mind át lehetne adni és meg
lehetne spórolni azt hogy egy n+1-ik program kelljen a vételi infóhoz,
a csippanásokhoz, stb.

> Én a méréseket JOSM-ba szoktam betölteni, ahonnan el lehet menteni GPX-be is. Ebbe a fix típusa rendben átkerül. Sajnos JOSM-ban önmagában a fix alapján nekem nem sikerült színezni a nyomvonalat.

Én gpsbabellel átalakítottam a GPS* file-t (NMEA) GPX-é és ott megvolt
az összes *DOP, az alapján tudott színezni, de abból nem látszik
sajnos a fix típusa (nekem DGPS/FloatRTK/RTK volt teljesen vegyesen
folyamatosan).

> [...]
> (Hasonlóképp a <hdop>-ba lehet átrakni, ha mondjuk az ember a tengerszint feletti magasság alapján színezne.)

Ha hekkelek akkor már az NMEA-t dolgoznám fel kézzel.... ez a végső megoldás.

> Ha csak utólagos feldolgozáshoz kellene a mérés, a Geo++ RINEX Loggert is szokták emlegetni.

Meg az Rtklib, ami viszont szintén nem tud NMEA inputot ha jól látom.

András játszott ezekkel de úgy nézem alszik ÉS nyaral! ;-)

KAMI911 KAMI911

Dec 20, 2020, 5:52:55 AM12/20/20
to openstreetmap-.

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/CAAWNVq9Vz9BUZq_xVq0xh5qtjK1fCzddP3OBOsJLgE%3DYrysnUA%40mail.gmail.com.

Pozsonyi Ferenc (Jeladó)

Mar 7, 2021, 3:06:12 AMMar 7
to openstreetmap-hungary
Sziasztok,
nekem is megérkezett végre az F9P. Elég nehezen sikerült Windows alatt bekapcsolni a BT-t, mert sehogy sem akart települni a driver a leírás szerint. Ha valakit érdekel, szívesen leírom a megoldást.
Ugyanazokkal az androidos problémákkal találkozom mint Ti, de nekem még az adatok és az NTRIP mentése sem megy, hibát jelez az /NTRIP/. írásakor.
Ezenkívül a még decemberben megigényelt EUREF-IP regisztrációm sem működik, név/jelszó hibát jelez, erre mindjárt rákérdezek a jóváhagyónál.

Van esetleg ötletetetek? Van újabb fejlemény F9P használat ügyben? Érdemes előfizetni a prémium alkalmazásra?

Köszönöm előre is:
Jeladó
(Pozsonyi Ferenc,

Gergely Matefi

Mar 7, 2021, 5:30:17 AMMar 7
to openstreet...@googlegroups.com
Szia,

a Windows driver probléma megoldása szerintem közérdeklődésre tart számot. Én anno pár órás kínlódás után feladtam a harcot a Windows-zal, és végül Linux alól manuálisan konfiguráltam fel a BT-t. Linux alól azonnal látszódott minden...

Lefebure NTRIP klienst használsz az Androidon? GPS mock locations-t engedélyezted a fejlesztői opciók között? Az NTRIP-kliensnek a Tároláshoz (Storage) van szüksége jogosultságra, esetleg ellenőrizd, hogy rendben van-e.

Hol regisztráltál NTRIP-re ? Az [1]-es linken? Nálam pár órán belül meg is jött a jóváhagyás, és simán ment vele minden. Caster: www.euref-ip.net, Port: 80, uname/pwd: amivel regisztráltál

Üdv,

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/1c7399d0-3a60-41bb-a451-72c48d2a275cn%40googlegroups.com.

Peter Gervai

Mar 7, 2021, 7:52:06 AMMar 7
to openstreetmap-hungary
Szia,

On Sun, Mar 7, 2021 at 9:06 AM Pozsonyi Ferenc (Jeladó)
<pozsony...@gmail.com> wrote:

> nekem is megérkezett végre az F9P. Elég nehezen sikerült Windows alatt bekapcsolni a BT-t, mert sehogy sem akart települni a driver a leírás szerint. Ha valakit érdekel, szívesen leírom a megoldást.

Én nem vagyok Windowsban érdekelt. :-)

> Ugyanazokkal az androidos problémákkal találkozom mint Ti, de nekem még az adatok és az NTRIP mentése sem megy, hibát jelez az /NTRIP/. írásakor.

Pontosan milyen hibát, micsoda, hol?

> Ezenkívül a még decemberben megigényelt EUREF-IP regisztrációm sem működik, név/jelszó hibát jelez, erre mindjárt rákérdezek a jóváhagyónál.

Nekem is fél órán belül működött. Most nem emlékszem de a cím
mgadásakor volt pár nem egyértelmű forma, de pár próbálkozás után
ment. Kami leírását olvastad, az alapján sem megy?

> Van esetleg ötletetetek? Van újabb fejlemény F9P használat ügyben?

Én rendszeresen használom mindenütt, teljesen problémamentesen. Az új
androidos ntrip klienst meg írogatom szép LASSAN. ;-)

> Érdemes előfizetni a prémium alkalmazásra?

Azt nem tudom mi, de szerintem látatlanban nem. ;-) Mármint minek a
prémiumja? android lefebure ntrip? Arra szükségtelen szerintem.

grin

Ferenc Pozsonyi

Mar 7, 2021, 7:57:27 AMMar 7
to openstreet...@googlegroups.com
Szia,

köszönöm a gyors segítséget! Minden kérdésedre igen a válasz, mindent úgy próbáltam, ahogy írod. Hétvégén az euref-ip regisztráció sztem szünetel, remélem holnap lesz megoldás. A Lefebure NTRIP appnak minden jogosultságot megadtam, amit kért, és lehetett. Alább a telepítés leírása.

A windows alatti driver probléma leírása:
Miután csatlakoztattam a USB kábelen keresztül a géphez a C099-F9P-t, nem jelent meg az ígért 3 új COM port, hanem csak egy, viszont az "Egyéb eszközök" szekcióban megjelent két új sor, a "C099; ODIN-W2" és a "C099; ZED-F9P" felkiáltó jellel.
image.png

Egy nekem működő megoldás a fenti problémára:
- A https://portal.u-blox.com/s/question/0D52p00008bm13zCAA/c099f9p-eval-board-windows-10-usb-frustration alatt található első hozzászólásban található két CAB fájlt kicsomagoltam egy közös gyökérbe, de két külön könyvtárba.
- Majd egyesével frissítettem az illesztőprogramot mindkét sornál (jobb klikk a soron) az alábbival:
image.png
majd betallóztam a CAB-ok tartalmát közösen befoglaló könyvtárat:
image.png
Ettől létrejött két új "Egyéb" USB Serial port és két új USB-vezérlő:
image.png
- Ezután a két felkiáltójeles "Egyéb eszközök" alatti USB Serial Porton újra egyenként elvégeztem az előbb ismertetett illesztő program frissítést az előbbivel megegyező módon. Ettől az  "Egyéb eszközök" alól eltüntek az USB Serial Portok, és megjelent a második és harmadik COM port, ahogy szerettem volna:
image.png
Az ODIN COM portján kell majd ezt követően Puttyal a BT-t láthatóvá tenni.

Erről a problémáról szólnak az alábbi hivatkozások:

Ide hivatkoznám még Kami összefoglaló írását, ami nagy segítségemre volt:

Köszönöm:
Jeladó (Pozsonyi Ferenc)

--
Pozsonyi Ferenc
(30) 950 5920

Ferenc Pozsonyi

Mar 7, 2021, 8:24:34 AMMar 7
to openstreet...@googlegroups.com
Szia,
beleírtam én is...

<pozsony...@gmail.com> wrote:

> nekem is megérkezett végre az F9P. Elég nehezen sikerült Windows alatt bekapcsolni a BT-t, mert sehogy sem akart települni a driver a leírás szerint. Ha valakit érdekel, szívesen leírom a megoldást.

> [...]
Én meg így maradtam.

> Ugyanazokkal az androidos problémákkal találkozom mint Ti, de nekem még az adatok és az NTRIP mentése sem megy, hibát jelez az /NTRIP/. írásakor.
Pontosan milyen hibát, micsoda, hol?
"Failed to write data to /NTRIP/. Switching to app storage." hibát ad pár másodperccel a service start után a BT connectet követően.

> [...]

mgadásakor volt pár nem egyértelmű forma, de pár próbálkozás után
ment. Kami leírását olvastad, az alapján sem megy?
Nekem a következő munkanap jött meg a jóváhagyás még karácsony előtt, de nem próbáltam ki, csak most. Nem tudom mit tudnék a név, jelszó megadásán elrontani Kami leírását használva.

> Van esetleg ötletetetek? Van újabb fejlemény F9P használat ügyben?

Én rendszeresen használom mindenütt, teljesen problémamentesen. Az új
androidos ntrip klienst meg írogatom szép LASSAN. ;-)
Értem, akkor a Lefebure a legjobb eszköz, ami jelenleg fellelhető androidon.

> Érdemes előfizetni a prémium alkalmazásra?

Azt nem tudom mi, de szerintem látatlanban nem. ;-) Mármint minek a
prémiumja? android lefebure ntrip? Arra szükségtelen szerintem.
Igen, a Lefebure NTRIP kliens prémium előfizetésére kérdeztem rá, asszem 10USD évente.

grin

Kösz:
Jeladó

Ferenc Pozsonyi

Mar 7, 2021, 9:04:05 AMMar 7
to openstreet...@googlegroups.com
Sziasztok,
egy kérdésem lenne még. A mellékelt vas lemezen a lyuk miatt az antenna nem szeret középen lenni. Eröltessem, ragasszam? Foltozzam be a lukat egy kerek acél lemezzel? Vagy a lyuk ér benne a legtöbbet? Középre kell az antennának kerülnie, mert az antenna ki akar látni a lyukon lefelé? Egyáltalán kell az a bádog CD valamire?

Kösz:
Jeladó

KAMI911 KAMI911

Mar 7, 2021, 11:53:47 AMMar 7
to openstreetmap-.
Az antenna alapja:

Bármi ami elektromos szempontból vezető. A mágneses tulajdonság meg jól jön, hogy az antenna rátapadjon.

Gergely Matefi

Mar 7, 2021, 3:14:03 PMMar 7
to openstreet...@googlegroups.com
A Lefebure app az Androidon a külső tárhely (external storage) alatt hoz létre egy NTRIP nevű directoryt, és itt tárolja az NMEA logokat. Nálam Android 9-en ez a /storage/emulated/0/NTRIP alatt látszik. Amennyire tudom, Android 10-től kezdődően a Google erősen megszigorította az appok külső tárhely hozzáférési jogosultságait. Ha esetleg ilyen Androidod van, akkor érdemes ezen a vonalon tovább olvasgatni.

Ahogy olvasom, a UBlox RF tervezési iránymutatás szerint a ground plane-nek szimmetrikusnak kell lennie, és az antennát a szimmetriaközéppontba kell elhelyezni, ellenkező esetben az antenna teljesítménye jóval gyengébb.
Ami a saját tapasztalatom: én az antennát a hátizsákom pántjára erősítem fel a vállamnál, így biztosítva, hogy az antenna folyamatosan az ég felé nézzen. Az adottságok miatt én fémlap (ground plane) nélkül hordom, de így is megbízhatóan és pontosan mér. Természetesen elképzelhető, hogy még ideálisabb antenna elhelyezéssel további decimétereket tudnék faragni a mérési hibából. Ha egyszer hozzájutok, majd végzek pár tesztmérést, mennyit is számít ez a gyakorlatban.

Üdv,
Gergő

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/CAFg1WTwMbBGeGwuOJmZ_O-v3J7oD0zRaAmYyRTKPpKuAFpVpHg%40mail.gmail.com.

ITineris OSM

Mar 7, 2021, 3:33:58 PMMar 7
to openstreet...@googlegroups.com
(Mindenkit kérek, hogy politikai véleménynyilvánítás helyett maradjunk meg szigorúan a térképészetnél! Köszönöm.)

Van a 249399347-es pont, ami az ország középpontját jelzi, és kisebb nagyításoknál innen jön a felirat is. Beletartozik az ország határát jelző 21335-ös kapcsolatba, mint "label".
Igen ám, de a pont címkéi között van egy rakás "official_name:" is, még a régi, "Magyar Köztársaság"-ból származóval. 2012. január 1. óta az ország hivatalos neve Magyaroszág (köztársaság nélkül).

Kérdés: Szerintetek törölhetőek az immáron idejétmúlt official_name-ek? (Illetve összefésülném a pont és kapcsolat name-jeit is.) Vagy legyen belőlük valami old_name:*:-2011-12-31 ?

Üdv:
Ákos

Kiss Gabor

Mar 7, 2021, 11:48:16 PMMar 7
On Sun, 7 Mar 2021, ITineris OSM wrote:

> Kérdés: Szerintetek törölhetőek az immáron idejétmúlt official_name-ek?
> (Illetve összefésülném a pont és kapcsolat name-jeit is.) Vagy legyen
> belőlük valami old_name:*:-2011-12-31 ?

old_name. Erre van kitalálva.
És akkor kereshető marad.

Kiss Gábor

Ferenc Pozsonyi

Mar 8, 2021, 3:43:52 AMMar 8
to openstreet...@googlegroups.com
Szia,

köszönöm, akkor kacsaszalaggal ráragasztok a lyukra egy kerek acél lemezt a telefon mágneses tartó készletemből. Ettől megmarad majd középen is a lemezen az antenna, és nem akar oldalra ugrani.
Ha valakit érdekel a vízhatlan konyhai doboz és a kajakra erősíthető antenna árbóc megoldásom, szívesen fényképezek.

Kösz:
Jeladó

Gergely Matefi

Mar 8, 2021, 4:44:17 AMMar 8
to openstreet...@googlegroups.com
Az FB csoportunkba kirakhatnád, ott egyszerűbb fotókat megosztani :-)

Én a NYÁK mechanikai védelmére egy PP4SW-MUA dobozt vettem:
Ebbe a NYÁK már pont nem csúszik bele, kb. 1.5 mm hiányzik a szélességből. Viszont a doboz falait megfelelően kivágva, nagyon stabilan beilleszthető a doboz alja és teteje közé.

Korábbi tapasztalataim (az M8T-vel) azt mutatják, hogy a csatlakozók a szoktak a gyenge pontok lenni, ha az ember hátizsákban cipeli. Ha egy kábelt csak a csatlakozó (USB, jack, antenna) tartja, az előbb-utóbb kontakt hibás lesz, és a mérőrendszer a legváratlanabb pillanatokban megáll. Úgyhogy érdemes olyan kialakításban gondolkozni, ahol a kábel kilengései, ütődései okozta terhelések nem közvetlenül a csatlakozón jelentkeznek.

Üdv,
Gergő

Kiss Gabor

Mar 8, 2021, 5:26:17 AMMar 8
On Mon, 8 Mar 2021, Gergely Matefi wrote:

> [...]
> pillanatokban megáll. Úgyhogy érdemes olyan kialakításban gondolkozni, ahol
> a kábel kilengései, ütődései okozta terhelések nem közvetlenül a

A kabeleket hozza lehet szigeteloszalagozni a dobozhoz.
Duct tape-et nem javasolok, mert par nap utan eltavolithatatlanul
osszeragasztoz mindent. Sima PVC szigeteloszalag, amit a villanyszerelok
hasznalnak.
Nem csak par centis darabka!
Ketszer feszesen korbetekerni vele a dobozt. Sajat magahoz tapad jol.

Kiss Gabor

Peter Gervai

Mar 8, 2021, 1:16:41 PMMar 8
to openstreetmap-hungary
On Sun, Mar 7, 2021 at 9:33 PM ITineris OSM <itiner...@gmx.com> wrote:

> [...]
>
> Kérdés: Szerintetek törölhetőek az immáron idejétmúlt official_name-ek? (Illetve összefésülném a pont és kapcsolat name-jeit is.) Vagy legyen belőlük valami old_name:*:-2011-12-31 ?

old_name, mindenképp, hiszen a hivatalos név az, ami. Hogy timestamped
vagy nem azt nem tudom, körbe kell nézni hogy mi a szokás más
országoknál Jivrópában.

Ferenc Pozsonyi

Mar 9, 2021, 4:40:55 AMMar 9
to openstreet...@googlegroups.com
Szia,
a FB nálam csak Read-Only üzemben működik, de ide feltettem a képeket:

Kösz:
Jeladó

gabor...@gmail.com

May 30, 2021, 3:58:24 PMMay 30

Hát, ezt én mind hűségesen végigcsináltam – mégsem tudok rácuppanni a PuTTY-al (avagy hivatalosan PuTTYval)…
Pedig ránézésre minden pont úgy néz ki, amint az megíratott.
A PuTTY elindul, s nem történik semmi. (Valami történik, mert ha egy másik COM portot írok be, akkor egyből kiírja, hogy hiba van, de itt csak elkezdi a folyamatot és soha nem fejezi be: egy szál kurzor van balra fönt.

Van-e valakinek esetleg valamilyen tippje?
Kösz!

Gábor

Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) openstreetmap-hungary+unsub...@googlegroups.com címre.

[...]

ITineris OSM

May 30, 2021, 4:18:41 PMMay 30
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

A uBlox-féle u-centerrel próbálkoztál már?

A PuTTy szerintem nem "folyamatban van", hanem egyszerűen terminálként nincs kiírandó fogadott adata. Ennek oka lehet rosszul beállított keretezés (stop bitek száma, paritás) is.
Az is lehet, hogy nem az adat porton, hanem az ODIN-t vezérlő porton ülsz. Ide tudnál beírni parancsokat neki, amire ő válaszolna (vagy sem). Az F9P "ODIN-W2 Mbed" doksijában ezek amúgy le vannak írva. Ha jól emlékszem, anno nekem be kellett állítani a /bt_visible/run -t, meg ilyeneket.

May 31, 2021, 10:14:04 AMMay 31

Igen, a u-center teljesen jól működik, másodpercenként szállítja az adatokat, kiírja, kirajzolja, ahogy kell. Ugyanakkor pl. RTK-állomásra itt sem tudok rákapcsolódni, hiába írok be mindent felhasználónévvel, jelszóval.

A PuTTY-ot igyekeztem a lehet legszabályosabban beállítgatni az útmutató 16. oldalának megfelelően – és semmi…
Próbálkoztam különböző COM portokkal is: vagy egyből kihajít, mondván, hogy „nincs ott semmi”, vagy vár és vár és vár…

Any more ideas?

Gábor

Kiss Gabor

May 31, 2021, 10:49:36 AMMay 31
On Mon, 31 May 2021, Babos, Gábor wrote:

> [...]
> Próbálkoztam különböző COM portokkal is: vagy egyből kihajít, mondván, hogy
> ?nincs ott semmi?, vagy vár és vár és vár?

A u-blox iromanya termeszetesen nem ter ki a PuTTY mukodtetesenek minden
csinja-binjara, csak a legfontosabb beallitasokat emliti meg.

Anelkul, hogy vallashaborut akarnek kirobbantani: hasznalj olyan
terminalprogramot (netan operacios rendszert), ami jobban kezre all!
Amiben vakon megbizol. Esetleg jobban tamogat a hibakeresesben.

Kiss Gabor

Gergely Matefi

Aug 25, 2021, 5:03:44 PMAug 25
to openstreetmap-hungary
Sziasztok,

pár hónapja volt szó róla, hogy újabb Androidok alatt a Lefebure NTRIP kliens "Failed to write data to /NTRIP/. Switching to app storage." hibát ad indulás után, és az NMEA logok nem elérhetőek.

Mivel egy újabb telefonon én is belefutottam ebbe, a köz javára rövid összefoglaló az okáról és egy áthidaló megoldás:

Android 11 alatt a "scoped storage" miatt az appoknak már nincs hozzáférési jogosultságuk a teljes külső tárhelyhez (external storage), emiatt az NTRIP kliens már nem tudja a naplózási könyvtárát itt létrehozni. Ilyenkor az applikáció átvált az alapértelmezett belső tárhelyére, ami a /data/data/com.lefebure.ntripclient alatt van. Sajnos nem rootolt telefonoknál a belső tárhelyhez sem USB-vel, sem belső file managerrel nem lehet hozzáférni. Az általam egyedül ismert hozzáférési módszer az appról backup készítése az adb backup segítségével. A Lefebure NTRIP kliens backup fájljából már ki lehet kivadászni az NMEA logokat. (Ha Android guruk ismernek egyszerűbb hozzáférési utat, örömmel látnám)

A korrekt megoldás az lebben, ha az app a számára kijelölt a külső tárhelyre írná az NMEA logokat, ami az /Android/data/com.lefebure.ntripclient. Ez már USB-vel is rendben hozzáférhető lenne.

Majd jelzem a problémát a fejlesztő felé

Üdv,
Gergő

Babos, Gábor

Aug 26, 2021, 3:08:14 AMAug 26

Nekem úgy tűnik, hogy a Total Commander androidos változatával hozzá lehet férni a telefon (talán) összes fájljához.

Gábor
(kicsit bizonytalanul…)

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „openstreetmap-hungary” témájára.

Peter Gervai

Aug 26, 2021, 1:54:04 PMAug 26
to openstreetmap-hungary
On Wed, Aug 25, 2021 at 11:03 PM Gergely Matefi
<gergely...@gmail.com> wrote:

> Ilyenkor az applikáció átvált az alapértelmezett belső tárhelyére, ami a /data/data/com.lefebure.ntripclient alatt van.

Hát nekem ott nem volt. Meg igazából sehol sem.

[update] Nahát, megtaláltam a
/data_mirror/data_de/null/0/com.lefebure.ntriplclient/files/ alatt.

> Majd jelzem a problémát a fejlesztő felé

Nem úgy tűnt, mintha fejlesztené.

Többször nekiveselkedtem hogy írok jobbat de elég sok idő kell a hűje
android meg a kotlin libek megtanulásához. A keret készen van, már
csak évek kérdése....

(Amúgy halálosan egyszerű, ha valaki tud androidban programozni
szerintem 1-2 napos meló.)

Peter Gervai

Aug 26, 2021, 1:54:55 PMAug 26
to openstreetmap-hungary
On Thu, Aug 26, 2021 at 9:08 AM Babos, Gábor <gabor...@gmail.com> wrote:

> Nekem úgy tűnik, hogy a Total Commander androidos változatával hozzá lehet férni a telefon (talán) összes fájljához.

Szinte biztos, hogy nem, ha nincs rootolva. Még adb-vel sem fogod látni.

Gergely Matefi

Aug 30, 2021, 3:39:26 PMAug 30
to openstreet...@googlegroups.com
Van még egy kerülőút. Az Android 11 megengedi a korábbi Android változatokhoz íródott appoknak, hogy kompatibilitási módban még lássák a teljes külső tárhelyet. Viszont ezt már letiltja, ha az app Android SDK 30-hoz (vagy későbbihez) íródott.

A Google Playben fent levő Lefebure NTRIP kliens (v2021.02.11) már ilyen, azzal azért nem működik a külső tárhely... A megelőző v2020.04.06 kliens viszont még régebbi SDK-hoz íródott, így az remekül fut Android 11 alatt is (hahaha...) (Ha valaki keresi, a régebbi APK-k leszedhetőek az apkpure.com-ról)

Ahogy hallom, novembertől a Google már csak SDK30-as v. későbbi appokat enged fel a Playre, így könnyen lehet, hogy minden frissített appban onnantól rendbe kell tenni a tárhely kezelést

Üdv,
Gergő

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok keretében működő openstreetmap-hungary csoportra.

Gergely Matefi

Oct 7, 2021, 7:56:39 AMOct 7
to openstreetmap-hungary
Sziasztok,
augusztusban még ott jártunk, hogy a Lefebure NTRIP kliensnek loggolási problémái vannak Android 11-en. Akkor megnéztem a Bluetooth GNSS appot is, amely szintén képes Bluetooth-on kapcsolódni,  NTRIP adatokat továbbítani, NMEA-t fogadni és lokalizációs szolgáltatást nyújtani az Androidon. Az izgalmak kedvéért, a loggolás ott is elhasalt Android 11-en, pontosan ugyanazon okokból.

Akkor a problémát és a lehetséges megoldást mindkét app fejlesztői felé jeleztem. A Bluetooth GNSS volt a gyorsabb, ők napokon belül javították, és a frissítés most felkerült a Play-re is.

Így jelen állás szerint F9P-hez Android 11-en a Bluetooth GNSS klienset tudom ajánlani.

Üdv,
Gergő

ITineris OSM

Oct 7, 2021, 8:06:02 AMOct 7
to openstreet...@googlegroups.com
Köszönöm az intézkedést és a vizsgálatot.

Azzal nincs tapasztalatod, a Bluetooth GNSS folyamatosan rögzít? A Lefebure-ben nekem rendszeres, hogy eldobja a kapcsolatot (és persze nem is visít miatta, és nem is próbál meg automatikusan újra csatlakozni). Elég bosszantó, ha a nap végén derül ki, hogy délelőtt óta nem rögzítettem semmit. Jobb híján most be van állítva csilingelés a fix változására, így legalább néha jön valami visszajelzés, de ez meg a társaság számára zavaró. A telefont folyamatosan kézben tartva sasolni meg egyrészt béna, másrészt mondjuk mászás közben nem is túl kivitelezhető.

Oct 7, 2021, 8:31:02 AMOct 7
to openstreet...@googlegroups.com
Mióta F9P-t használok, kapcsolat eldobásaim sem egy régebbi, sem a mostani telefonommal voltak, szóval passz.

Korábban viszont Ublox M8T (+RPi) Bluetooth-os vevőt gyakran elvesztett a telefonom, ott én is kínlódtam ilyesmivel. Ott az volt a prózai ok, hogy a kábelezés kontakthibás lett a hátizsákban, és a táp kimaradása miatt néha a kütyü megállt v. újraindult. Ezért az F9P-t már eleve úgy dobozoltam, hogy a power bank és az F9P fikszen egymáshoz rögzített, méretre vágott ballaszt anyag tartja helyben őket egy műanyag dobozban. Így a rázkódás miatti terhelések sem a kábelfejeken jelentkeznek, hanem a ballaszton.

A Bluetooth GNSS nyílt forráskódos (https://github.com/ykasidit/bluetooth_gnss/), a fejlesztő gyorsan reagált a megkeresésemre. Így ha esetleg bővítési javaslatod van pl. automatikus újra kapcsolódáshoz, érdemes megkeresni

Üdv,
Gergő

Péter Báthory

Oct 8, 2021, 8:43:17 AMOct 8
to OSM Hungary levelezőlista
Van issue az auto reconnectről, elvileg már működik:

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/CA%2BCpY2Ke-gyf5kYReh0xyCHO25bgMMn0b7GH47QVkV55uBVDYA%40mail.gmail.com.