mapping party: menjünk egy kis terepezésre?

Thomas Nagy

May 7, 2019, 6:44:32 AM5/7/19
to openstreetmap-hungary
Elhangzott az Osmogon eseményen, hogy akadt akinek túl sok volt a POI. Levezetésként elmehetnénk egy alultérképezett kistelepülésre a környéken májusban míg ilyen kellemes az idő. Az árnyékos belvárosba nyáron is vissza tudunk menni, de nyílt terepre nem szívesen mennék forróságban (legfeljebb csak vízpart közelébe).

Van valakinek preferenciája, ismeretsége, vagy legyen random? (Apropó random, valakinek van kedve 1-2 hetente geohashing alapú térképezéshez?)

Úr Balázs

May 7, 2019, 5:25:58 PM5/7/19
to openstreet...@googlegroups.com
2019. 05. 07. 12:44 keltezéssel, Thomas Nagy írta:
> Van valakinek preferenciája, ismeretsége, vagy legyen random?

Baross Gábor-telep?

Ugyan nem kis település, hanem Budapest, viszont ortofotó alapján minden
fel lett rajzolva, ami az égből látszik. A többi földi bejárást igényel.

Ha pedig mindenképp Budapesten kívüli települést szeretnél, akkor legyen
Biatorbágy. Közel van (Kelenföldről 13 perc), alig vannak házszámok és
POI-k a térképen.

-- Balázs

ITineris Kft

May 8, 2019, 8:10:49 AM5/8/19
to openstreetmap-hungary
Tudom, hogy más műfaj a terepezés és a fotelből térképezés, de...

Nem indulhatna egy olyan projekt, hogy előbb a jelentősebb települések épületeinek berajzolásával végezzünk?
Pesten a külső (XIV.-XXI. és XXIII.) kerületekben szinte teljesen üres a térkép - így címeket, POI-kat felvinni is macerásabb, szóval eleve kiesnek egy mapping partyból.
Debrecen, Miskolc, Kecskemét stb. sem áll túl jól.

Már csak azért is vetem ezt fel, mert egy térkép használhatóságát meghatározza a leggyengébb láncszeme. Tényleg szép munka egy-egy szinte mikromappingelt környék, de szerintem ciki, ha közben máshol olyan alapok is hiányoznak, mint a tömbszintű házszámozás.

Mit gondoltok?

Ákos

Thomas Nagy

May 8, 2019, 9:08:14 AM5/8/19
to openstreet...@googlegroups.com
Ez jogos igény és felmerült korábban is itt. Gyakran csinálunk rajzolást bejárások előtt. Viszont érdemes átgondolni a felhasználóink prioritásait és a költség-megtérülési arányt. Személyes interjúk alapján a leghasznosabb a POI-k, utána a házszám tartományok, aztán a vektortérkép, majd a pontos házszámok és végül a csicsás ház-dobozok. Az első kettő fej-fej mellett, a többi lemaradva.

Átfogalmazva: ha mostantól kezdve "megtiltanánk" a POI-k és házszámok felvitelét amíg nincs minden épület felrajzolva az országban, akkor hónapokig (vagy inkább évekig) pont ugyanannyira lenne használható az OSM egy laikus számára mint ma, csak kevesebb lenne a látszólag üres terület. De ez ebben a kontextusban tényleg csak "mapping for the renderer", mert a userek felhasználási eseteire pont ugyanolyan üres maradna mint előtte. Ugyanennyire félrevezető ha valaki a saját bejárásain kizárólag házszámokat vesz fel: más térképész úgy látja, hogy nem "üres" a terület, így inkább máshol mér fel POI-kat, holott akadna itt is bőven.

Persze ez nem zárja ki, hogy a két fronton párhuzamosan is előre lépjünk: tehát aki szeret házakat és kerítést rajzolni és nem tud eljönni a bejárásokra az ezt továbbra is megteheti. És az, hogy 1-2 havonta eljárunk egy kis közös csapatépítésre egyáltalán nem zárja ki, hogy közben otthon is dolgozzunk a térképen akár független területeken, akár a következőt előkészítendő.

Viszont bár kicsit kényelmetlenebb, egy mapping partyt ezek nélkül is le lehet bonyolítani. Mint említettem, party előtt távolról akár buliding node-okat is fel lehet venni légifelvétel alapján ami befektetésben töredéke a kontúrozásnak. Persze ha valakinél van mobilnet, esetleg letöltött vagy kinyomtatott légifelvételek akkor még erre sincs szükség. Enélkül kicsit nehezebb: kell a pontos GPS, környék fotózása, egyéb illesztő támpontok keresése ami nem ad 100% eredményt (bár még mindig good enough szerintem).

Emellett én úgy látom, hogy mivel sokan szeretnek felrajzolt környéken partizni, így vagy egy eleve ilyen területet volna érdemes kinézni amit Balázs is említett, vagy ha kinézünk egy stratégiailag fontos, de üres területet akkor azt a hátralévő időben kiírjuk hackathonban felrajzolni ahogy ezt már többször sikeresen tettük.

Továbbá az is egy nemes gesztus, hogyha egy érdeklődő a távolság vagy elfoglaltság miatt nem tud eljönni az adott partira, de mégis szeretné karosszékből segíteni a térkép drasztikus fejlődését. Erre számtalan helyen és módon adódik lehetőség az országban, akár Mapillary fotók vagy wifik feldolgozása útján, vagy GPS nyomvonalak alapján utak és ofszetek beállításával:

Erre szívesen kiírnék időnként 1-1 OSM Tasking Manager projektet is ha valaki fel tud esetleg ajánlani egy szervert.

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „openstreetmap-hungary” témájára.

Úr Balázs

May 8, 2019, 3:06:07 PM5/8/19
2019. 05. 08. 14:10 keltezéssel, ITineris Kft írta:
> Pesten a külső (XIV.-XXI. és XXIII.) kerületekben szinte teljesen üres
> Debrecen, Miskolc, Kecskemét stb. sem áll túl jól

Tessék kérem közösséget szervezni!

A mapping party-k nagy része azért Budapest vagy amúgy már jól felmért
terület, mert a szervezők budapestiek és/vagy valahogyan kötődnek a
területhez.

Budapestről Debrecen, Miskolc, Kecskemét stb. nagyon messze van. Persze
ez csak viszonyítás kérdése, hiszen egy debreceni, miskolci vagy
kecskeméti önkéntesnek a budapesti mapping party-k vannak messze, és
emiatt nem keltik fel az érdeklődését.

Mindenkit bátorítok a mapping party szervezésére a saját lakóhelyén. A
wikiben nagyon részletes leírások vannak már a szervezéshez:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Hungary/Tal%C3%A1lkoz%C3%B3k

Nem olyan bonyolult dolog, bárki meg tud szervezni egy mapping party-t!
Csak egy önként jelentkező és egy kis lelkesedés kell hozzá:

- Másold le a legutolsó Wiki szócikket
- Írd át az adatokat
- Hirdesd meg a szokott helyeken (levlista, FB csoport, helyi
közösségek, stb.)
- Legyél lelkes, segíts az új tagoknak
- Tarts rendszeres alkalmakat (találkozók, meetupok, stb.)

Hajrá!

-- Balázs

Thomas Nagy

May 8, 2019, 7:46:11 PM5/8/19
to openstreet...@googlegroups.com
Még egy tipp amivel talán több sikert lehet elérni kisebb népsűrűségű településen az a fizikai reklámok: kitáblázni önkormányzat, hivatalok, művelődési ház, könyvtár, iskolák, buszmegállók, boltok környékén (természetesen csak ahol hozzájárulnak).

Nulladik szinten körlevélben rákérdezni, hogy tud-e róla az intézmény, nem akarja-e saját hatáskörben is reklámozni, elismeri-e plusz óraként, kötelező társadalmi munkaként, helyi szakkört alapítani, stb.

Sok helyen örülnek is mindig a plusz eseményeknek, a közösség építésnek és még talán támogatják is a csoport tevékenységét.

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok keretében működő openstreetmap-hungary csoportra.

Thomas Nagy

May 13, 2019, 6:59:35 PM5/13/19
to openstreet...@googlegroups.com
Köszönöm a javaslatokat. Szavazzuk meg a következő parti helyét
(Baross Gábor-telep vagy Biatorbágy) és idejét! Kérem írjátok be a
táblázatba, hogy melyik mennyire felelne meg nektek (0-1 közti valós
számmal):

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ps4Dav2yTPzd4r8tPhUE71OGDvRJah3e-86zMjrsHYA/edit#gid=0

Nekem mindkét helyszín megfelel, de ezúttal a hétvégéket preferálnám.
A városban este még valamelyest látszottak a járda menti házszámok a
közvilágításban, de kertes területen már nem javaslom az esti
térképezést. Én hétköznap csak 5-6 körül tudnék odaérni még a Baross
Gábor-telepre is, de ha van elég jelentkező 4-5-re vagy akár vidékre
és van aki megtartja az eligazítást, részemről az is mehet.

Tamás Vásony

May 14, 2019, 12:51:23 AM5/14/19
to openstreet...@googlegroups.com
FYI: június 8-9-10 pünkösdi hétvége, hétfő: ph

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/CAPuHQ%3DFeu3%2BfCQRX0WVxV6Ngo%2Bm5XVA%3DfkN40a4Soejw-QaJsg%40mail.gmail.com.

Péter Báthory

May 15, 2019, 4:53:53 AM5/15/19
to OSM Hungary levelezőlista
Nem írom be magam, mert az időpontok biztosan nem jók, vagy még fogalmam sincs, hogy Bp-en leszek-e. Ha tudok, szívesen megyek.

BP

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/CACanLAd_vswh259xnurGBHJOYLoU3Lb8jBEZRR0FgAYH6oKxcQ%40mail.gmail.com.

Samat

May 15, 2019, 8:00:41 AM5/15/19
to openstreet...@googlegroups.com
Én sem írom be magam, mert a munkáim miatt a következő hetekben egyáltalán nem tudok semennyi időt térképezéssel tölteni, de van érdekeltségem, helyismeretem és kapcsolataim is Biatorbágyon, és ha később (is) lesz ilyen akció, akkor biztosan segítek.
(Akár a helyi önkormányzattal való kapcsolatfelvétellel, információkkal, talán ortofotóval is.)

Thomas Nagy

May 15, 2019, 2:18:56 PM5/15/19
to openstreet...@googlegroups.com
Az ismeretség mindig jól jöhet. Valójában az kizárt, hogy egy ekkora
települést bejárjunk egy nap alatt így biztosan marad még
legközelebbre is, de persze az is eredmény, ha legalább néhány kulcs
területen tudnánk előrelépni. Az nem volna rossz ha egy későbbi
alkalommal tudna akár csak szállással szponzorálni az önkormányzat
Kesztölchöz hasonlóan.

Köszi a pünkösdi emlékeztetőt.

És nektek egy későbbi hétvége lenne jó vagy akár egy hétköznap? Egy
szabadnap még sokaknak beleférhet amúgy hétfőn vagy pénteken. Ha
inkább egy későbbi alkalom, akkor aggodalomra semmi ok: én támogatom
az 1-2 havi rendszeres partizásokat és ki-ki melyikre tud jönni -
attól nem kell tartani, hogy túl hamar elfogynak a települések!
> --
> Magyar OSM Levelezőlista - openstreet...@googlegroups.com
> leiratkozás: openstreetmap-hu...@googlegroups.com
> ---
> Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „openstreetmap-hungary” témájára.

Thomas Nagy

May 20, 2019, 2:12:25 PM5/20/19
to openstreetmap-hungary
A szavazás holnap este záródik és az esemény meghirdetésre kerül. Eddig a június 8 szombat és a Biatorbágy áll nyerésre.

Peter Gervai

May 28, 2019, 5:39:26 AM5/28/19
to openstreetmap-hungary
On Wed, May 15, 2019 at 2:00 PM Samat <sam...@gmail.com> wrote:

> [...]
> (Akár a helyi önkormányzattal való kapcsolatfelvétellel, információkkal, talán ortofotóval is.)

Szerintem mindenképp praktikus helyi önkormányzattal beszélni, még
akkor is ha nem kell semmi tőlük, csak tudjanak róla.
Esetleg lássanak vendégül helyiséggel, árammal, cserébe szívesen
válaszolgatunk a kérdéseikre. Vagy jöhetnek ők is. ;-)

Thomas Nagy

May 28, 2019, 1:53:37 PM5/28/19
to openstreet...@googlegroups.com
Samattal egyeztettünk már erről, és ő most elutazott, az önkormányzat pedig kb. havonta ül össze, de van pont erre a célra egy keretük, így legközelebb mindenképpen tudnak támogatni (egy alkalommal egy nap alatt úgysem végzünk az egésszel).

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok keretében működő openstreetmap-hungary csoportra.

Thomas Nagy

Aug 10, 2021, 3:16:07 PMAug 10
to openstreetmap-hungary
Samat, esetleg rá tudnál akkor kérdezni az önkormányzatnál, hogy
aktuális lenne-e részükről egy kis akció mostanában?