Kezdő kérdések - buszmegálló

Károly Kiss

Jul 28, 2021, 6:33:36 AMJul 28
to openstreetmap-hungary
Kérdezném, van valahol leírása a wikiben, hogyan kell a buszmegállókat felrajzolni? Most jó párat kellene felrajzolnom illetve a megállók nevét módosítanom. Egyelőre a meglévőket tanulmányozom. Láttam, van aki egyszerűen pontként vitte fel őket, van aki - gyanítom ez lehet a szabályszerű - kapcsolatként.
kissk

Zsolt Irhazy

Jul 28, 2021, 7:00:33 AMJul 28
to openstreet...@googlegroups.com
szerintem maga a buszmegálló az pont, helyi járatokat van aki kapcsolatba szervez

egyébként hirtelen nem is tudnám megmondani mivel kell tagelni a buszmegállót, mert az efemm féle preset-et használom, azt nem ismered?
még épp letölthető a megszűnés előtt/alatt álló openmaps.eu-ról

(itt sokminden okosság van, most konkrétan a by efemm-es sorra kell keresni, arról beszélek)

telepítés után JOSM-ban egy buszmegálló, turista pihenő, forrás, közkút stb stb csak elő kell keresni a menüben és kitölti amit ki kell

On Wed, Jul 28, 2021 at 12:33 PM Károly Kiss <kiss.kar...@gmail.com> wrote:
[...]

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/733ed18b-57ba-4b90-b202-3a5bf6e29229n%40googlegroups.com.

Feri Veres

Jul 28, 2021, 7:03:02 AMJul 28
to openstreet...@googlegroups.com
Elsősorban ez a mérvadó:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/T%C3%B6megk%C3%B6zleked%C3%A9s

Arra vigyázz, hogy a JÁRAT maga mindenképpen kapcsolat. Egy-egy megállón
általában sok járat keresztülhalad, ezek mindegyike külön kapcsolat.

A kapcsolatban a járat által érintett útszakaszok vannak benne, a
haladás sorrendjében. A megállók pedig egy kupacban (asszem szintén az
érintés sorrendjében).

Alapvetően a megálló maga egy PLATFORM pont az út mellett, a tábla
helyén. Erre lehet címkével megadni, hogy fedett-e és van-e kuka. (Meg
még 1-2 dolgot, de én ezeket szoktam, a JOSM ablak is kérdezi ezeket).

("Nem kedveljük", ha valaki a tetőt meg a kukát meg a platformot
külön-külön megrajzolgatja. Értsd: volt itt téma, és van aki
visszabontja őket az egyszerűbb, attribútumos jelölésre!)

Van egy olyan jelölés, hogy az úttesten leraksz egy ú.n. "megállási
pontot". És akkor a platform meg a megállási pont is egy kis mini
kapcsolatba szervezhető (2 elem). Ezt szerintem nem nagyon csináljuk.
Szóval a doksiból ez a rész kihagyható. Meg kell nézni 1-2 helyen. Van
egy srác aki nagyon jól frissítgeti és rajzolgatja a Volánt. (Szerintem
nincs itt, vagy nem szokott írni.)

Kezdésnek ennyi. :)

A wikiben figyelj a kis ikonokra amik azt jelzik, hogy az adott elem
pont, vonal vagy kapcsolat.

A lényeg, hogy a meglévő kapcsolatokra, járatokra vigyázz.

ps: Címkesablonoknak én szerintem valamelyik beépítettet használom, de
megnézem az előbb érkezettet is majd. Ilyesmit ritkán telepít az ember,
aztán meg nem tudja honnan van. :)

Üdv,
Feri

Viktor Dénes

Jul 28, 2021, 8:12:12 AMJul 28
to openstreetmap-hungary
Helló!

Egy overpass-os Volán lekérdezést tudna valaki csinálni?
Egy Budapest - Veszprém, szóval ilyen nagyobb kapcsolat érdekelne, hogy hogyan vannak rögzítve.

Köszi,
Viktoer

Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli openstreetmap-hungary csoportra.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/4a52f21c-628f-53b5-39b9-91dac5d4cb9a%40cmsbazar.hu.

Károly Kiss

Jul 28, 2021, 8:21:26 AMJul 28
to openstreetmap-hungary
Köszönöm a linket, erre gondoltam. A most rajzolandó-javítandó részen pontként ábrázolják a buszmegálókat, ezeknek az úttestre eső mintegy merőleges vetületeként szintén az általad is említett "megállási pontot". Ezeket szervezték egy kapcsolatba. ITT egy olyan eset, amikor a megállók éppen szemben vannak az úttest két oldalán, ITT pedig, amikor nem.
Ezek elfogadottak?
kissk

Gergely Matefi

Jul 28, 2021, 8:39:15 AMJul 28
to openstreet...@googlegroups.com
Önmagában azzal nincs gond, ha külön jelöljük a megálló peronját és az úttesten a megállási pontot, ugyanakkor azért a vidéki Volán megállóknál ez így nem elterjedt. Ott jellemzően vagy a peront, vagy a megállási pontot jelöljük, de mindkettőt ritkán.

Amire ügyelni kell, hogy a highway=bus_stop kerülhet az út mellé (ekkor a peront jelöli), vagy az útra is (ekkor a megállási pontot jelöli), de ne mindkettőre. A public_transport sémában van külön jelölés a kettőre, peron estén a public_transport=platform, megállási pont esetén a public_platform=stop_position alkalmazandó.

Ha a két ellenirányú megálló egymástól távolabb esik, akkor teljesen elfogadott, hogy az ellenirányú megállókat külön jelöljük. Egymással szemben levő megállóknál egyszerűsít, ha közös megállási pontot rakunk fel a két iránynak.

Kompatibilitási okok miatt célszerű mind a highway=bus_stop, mind a megfelelő public_transport címkét is ráakasztani.

Üdv,

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/aaa3b8d8-d208-4750-82e2-9f784ede4230n%40googlegroups.com.

Feri Veres

Jul 28, 2021, 3:49:26 PMJul 28

On 7/28/21 12:21 PM, Károly Kiss wrote:
> [...]
> <https://galleries.page.link/Aw9BX> egy olyan eset, amikor a megállók
> éppen szemben vannak az úttest két oldalán, ITT

A rajzod egy highway=footway-t is mutat a megállási pont és a peron
között, ilyet még sose láttam és szerintem nem is rajzolunk ilyet.
*Többiek?*

A "public_transport=stop_area" az egy külön állatfaj. (Rögtön kitérek rá.)

Én a "public_transport=stop" kapcsolatra gondoltam amikor azt mondtam,
hogy egy megállási pont és egy peron van benne. Ebben sosincs benne az
ellentétes irány összeközösítve. Ez bekerülhet a "platform" helyett a
járat kapcsolatba, azzal egyenértékű csak több objektumot összegyűjt. Ha
valaki akar szöszölni a megállási pontokkal meg ezzel, akkor nyugodtan.
Ártani nem árt.

A "stop_area"-t viszont sokat vitattam amikor ez a szabvány készült, de
nem értem el vele semmit. Ez az *egymáshoz közeli, ugyanolyan nevű
megállók* csoportja. Tehát tök mindegy, hogy A utcán, meg rá merőleges B
utcán van-e a megálló, vagy milyen buszok mennek ott, ha ugyanaz a neve
és kb ugyanott van, akkor az "stop_area". Ez szerintem gyakorlatban
hasztalan dolog (pl az "Árpád híd M" nevű csoportba egy csomó egymáshoz
közeli buszmegálló beletartozik.) Ez nem kerül semmibe, csak amolyan
"ezek hasonlóak, rendezzük kapcsolatba" nem látom értelmét. A osm.org
tömegközlekedés réteg tudja őket szép piskótákkal ábrázolni, hogy ezek
"összetartoznak". Erre jó.

Oké, más lett a neve, de azért mutatom:

https://www.openstreetmap.org/#map=17/47.53367/19.06739&layers=T

Vagy például:

https://www.openstreetmap.org/#map=18/47.52459/19.05913&layers=T

Mi ennek a haszna, nem értem.. (Nehogy valaki kihozza a history-ból,
hogy ezt a két Tisza utcát én  raktam össze, mert lehet! :)) ) Vagy:

https://www.openstreetmap.org/#map=18/47.52079/19.05664&layers=T

Ezek a "stop_area"-k- Én "stop_area"-t nem csinálnék, bár nem sok extra
munka, meg ha már megvan akkor persze nem robbantom fel és szükség
esetén karbantartom. Mindenesetre a /járatba/ nem ez kerül, hisz ez több
megálló együttese.

Üdv
Feri

> Feri Veres a következőt írta (2021. július 28., szerda, 13:03:02 UTC+2):

> [...]

Károly Kiss

Jul 28, 2021, 8:05:49 PMJul 28
to openstreetmap-hungary
Köszönöm, megértettem.
kissk

Úr Balázs

Jul 30, 2021, 6:34:09 AMJul 30
2021. 07. 28. 12:33 keltezéssel, Károly Kiss írta:
> Kérdezném, van valahol leírása a wikiben, hogyan kell a buszmegállókat
> felrajzolni?

Sziasztok!

Van egy videóm ezzel a témával kapcsolatban:

Úr Balázs: Buszútvonalak hozzáadása szakszerűen
https://tube.grin.hu/videos/watch/29f0be9a-0363-41eb-a279-d17404cceadd

Szerintem ebben mindenre megkapod a választ, még azokra is, amik fel sem
merültek eddig :)

-- Balázs
Message has been deleted

Károly Kiss

Jul 30, 2021, 7:20:28 PMJul 30
to openstreetmap-hungary
Szuper :) Köszönöm. Igyekeztem minél több (J)OSM videót begyűjteni, de erre aligha akadtam volna rá :)
kissk

Úr Balázs

Jul 30, 2021, 8:16:20 PMJul 30
2021. 07. 31. 1:19 keltezéssel, Károly Kiss írta:
> Szuper :) Köszönöm. Igyekeztem minnél több (J)OSM videót begyűjteni, de
> erre aligha akadtam volna rá :)

Pedig fent van az összes videó listája a wikiben:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/videok

-- Balázs

Feri Veres

Jul 31, 2021, 7:24:07 AMJul 31
"Valaki felrajzolta, úgyhogy nem töröltem le." (megállási pont) :-)))

Egyébként profi, köszi Balázs!

A "Bus 1:" formát nem tudom mennyire használják a magyar szerkesztők. A
magyar Wiki oldal nem is említi

name "A viszonylat neve, pl. Palota-busz. "

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hungary/T%C3%B6megk%C3%B6zleked%C3%A9s

Illetve, az oldalból linkelt példákon sincs, sem Tram 6: Sem Train 4:
Sem Bus 240:
PL:

https://www.openstreetmap.org/relation/411205#map=13/47.4687/18.9885

name 240 => Móricz Zsigmond körtér M

(Sőt, ebben honnan-hova sincs, nem hogy "Bus".)

Ill. minap javította a Veresegyházi helyi járatokat ITineris Ákos
(köszi!) és ő se ezt a formát rakta rá (pedig pont a neveket mondta
javítandónak rajtuk). Illetve a =>-t se követi a leírást, igaz itt
sajnos úgy hívják a buszokat, hogy vagy 6-7 városrész fel van sorolva.
Vajon akkor:

I. (kék) helyi járat "A": Ivacsok - Központ – Misszió – Ligetek –
Csonkás – Iskola - Misszió - Központ - Ivacsok

helyett?

Bus I. (kék) helyi járat "A": Ivacsok => Központ => Misszió => Ligetek
=> Csonkás => Iskola => Misszió => Központ => Ivacsok

Habár, ezek nem megállók nevei, hanem városrészek.

https://www.veresegyhaz.hu/menetrendek (legalul)

A buszokon sajnos nem írja ezeket a színeket, se számot, csak a
területek neve van kint. Szóval egy ilyen rohadt hosszú táblából kell
gyorsan eldönteni, hogy felszálljon-e az ember:

Ligetek - Csonkás - Iskola - Csonkás - Ligetek

Revetek - Misszió - Központ - Hegyek - Központ - Misszió - Revetek

Ivacsok - Központ – Misszió – Ligetek – Csonkás – Iskola - Misszió -
Központ - Ivacsok

(Na jó, aki párszor már megy vele, annak feltűntet, hogy elég az elsőt
elolvasni... :))) Eddig nem tént fel. Mindegy, ez off.) Egyébként fee=no
ezek mind, majd ráírom.

Azt nem említed a videóban, hogy a stop_position meg a platform alkothat
együtt egy kapcsolatot, és ilyenkor ezt a kapcsolatot kell címkézni egy
csomó dologgal illetve betenni a kapcsolatba. Ilyenkor viszont némileg
kétségesnek tűnik a role=stop helyett a role=platform használata. Vagy
ilyet nem csinálunk?

Járat:
Tag:
"Megállóhely (vagy ennek hiányában megállási vagy hozzáférési pont) "

(Megállóhely alatt az említett kételemű kapcsolatot érti.)

Ill, a magyar Wiki a hozzáférési ponton (platform) nem említi a
bus=yes-t. Nem találok olyan presetet a JOSM-ban ami mindhármat rárakná.
Van?

Ha lenne kedve valakinek az említett Gödöllőt átszerkeszteni én kimegyek
végigfényképezni. Egyébként a helyszínen is rohadt nehéz néha eldönteni,
hogy melyik peronra kell állni. Ill, a képen látszik a tetején egy
majdnem kilógó peron, sok busznak az a leszállási pontja, de asszem az
ott nincs külön kiírva, hogy melyeknek.

https://tube.grin.hu/videos/watch/29f0be9a-0363-41eb-a279-d17404cceadd?start=29m52s

Elkedvetlenítésnek annyi, hogy 217 buszkapcsolatban van benne az állomás
maga a platformok helyett.

https://www.openstreetmap.org/node/2775109895#map=20/47.59911/19.35278&layers=T

Én sok buszt láttam az OSM-ben, nem gondoltam, hogy csak 10% van fent és
annak is csak egy kis része jó. Ez meglep.

(Már csak ez a 217 vonal is arra engedne következtetni, hogy nem ilyen
rossz a helyzet. Igaz, ezek egy jó része A B C variáció. A 217 egyike
sem kezdődik úgy, hogy "Bus"!)

Üdv,
Feri

Feri Veres

Jul 31, 2021, 10:59:37 AMJul 31
to openstreet...@googlegroups.com
Gödöllő buszállomásra egy OsmAnd kép erejéigvisszatérve. Tervezéskor 3 teljesen egyforma Gödőllő autóbusz-állomás találatot ajánl fel. Ebből hogy hivatott a felhasználó kiválasztani a megfelelőt? (Hát még ha mind a tizet felajánlaná.) Csak elmélkedek, költői a kérdés. Tervezéskor pedig odasétáltat 2 perc sétával ahhoz amire sikerült rábökni. Kép csatolva. :)

Feri
Screenshot_20210731-165319_OsmAnd~2.png

Károly Kiss

Jul 31, 2021, 12:22:36 PMJul 31
to openstreetmap-hungary
Nem szeretek mentegetőzni, magyarázkodni. Egyszer azért mert szánalmas, másodszor pedig csak a saját bénaságomat tupírozom fel fele. Nem akadtam rá valahogy, de most már megvan. Ez a lényeg :) Köszönöm.
Message has been deleted

Károly Kiss

Aug 15, 2021, 9:49:05 AMAug 15
to openstreetmap-hungary
Figyelmesen megnéztem Úr Balázs videóját, sőt telefonon is beszéltem vele néhány felmerült kérdésem kapcsán. Ennek alapján megpróbáltam felrajzolni a 4813 vonalat illetve felvittem 2 ellentétes viszonylatban közlekedő buszjáratot. Ha lenne valakinek ideje rápillantani:
ID=8271298891 (ez Körösladány, Piactér megállóhelye)
Ennek kis környezetét letöltve ellenőrizhető lenne a megálló, illetve a kapcsolatok; a megállási terület, az útvonal (bus 926 illetve 927), és a route-master azaz az útvonalhálózat (4813).
Persze analóg a videóban szereplő helyijárat léthozásával, de azért nem pontosan ugyanaz. Természetesen a 4813-as hálózathoz még további buszjáratok tartoznak, ahogy útvonalhoz is mág számos megállóhely tartozik. Majd később kiegészítem, ha jól csináltam az eddigieket.
Köszönöm: Kiss Károly