budapesti felüljárók és aluljárók belmagassága

hungarian_user

Nov 2, 2021, 6:21:11 AMNov 2
to openstreetmap-hungary
Próbáltam a neten keresgélni a fenti témában ("budapesti felüljárók / aluljárók belmagassága"), de nem találtam semmit.

Az adatot a StreetComplete szoftver igényli OSM térképhez, ahova be tudnám írni, ha lenne adat.
A SC egy piros karikát mutat, alul és felül kis nyilacskákkal és a kettő közé lehetne beírni, hogy mondjuk "3,5 m".

Tudna valaki hivatalos forrást mutatni ezekre az adatokra?

(persze ha vidéki adat létezne, az se lenne baj, de talán Budapesten van a legtöbb felüljáró - sőt,  gondolom az aluljárók is ide tartoznak, ha ott a teherautó közlekedés megengedett, mivel az aluljárók elég alacsonyak szoktak lenni).

A helyszínen néztem pár helyen, de nem láttam közlekedési táblát sem, pedig fontos lenne a magas építésű teherautók számára. Talán még kötelező is feltüntetni ezt az adatot.

A YT-on lehet látni olyan videókat, ahol a teherautó teteje beleakad a felüljáró alsó peremébe - ami az autó tetejét jól meg tudja hámozni. (csak néhány ilyen felvételt láttam, azokon a teherautó teteje felszakadt és az autó beszorult).

üdv
H_U

Kiss Gabor

Nov 2, 2021, 6:53:06 AMNov 2
to openstreetmap-hungary
On Tue, 2 Nov 2021, hungarian_user wrote:

> *Tudna valaki hivatalos forrást mutatni ezekre az adatokra?*

Szerintem még az illetékes hatóságnak sincs ez meg így összesítve. :)

Viszont remek projekt lehet belőle.
Egy furgon oldalából kinyúló konzolon egy le- és egy felfelé néző kommersz
lézeres távolságmérő, amik bluetooth-on kiadják az adatokat.
Mondjuk negyedmásodpercenként kiolvassuk.
Lassan át kell hajtani a kocsival a mérendő lyukon, és nézni, hogy
mikor a legkisebb a két mérés összege.
(Az ember gondolhatná, hogy lefelé nem kell mérni, az a távolság fix.
Pedig nem. A guminyomás a hőmérséklettel változik (menet közben is),
a terhelés meg például a mindekori sofőr súlyától függ.)
Centis pontosságot simán el lehet így érni.

Spórolás: egy műszer is elég, amit néha átváltunk valami tükrös/prizmás
mechanizmussal a lefele mérésre. (miszerint kalibrálás)

Továbbfejlesztés:
Nem kell furgon, elég egy személyautó. A letekert ablak felső peremére
akasztható eszköz. Amit aztán oda lehet adni bárkinek, hogy mérjen fel
egy fél megyét.
A biciklis műszer lenne a legtutibb, de ott a legnehezebb tartani
a függőlegest.

Azon el lehet meditálni, hogy amikor egy ferde rámpán lehajt az ember
a mélygarázsba, akkor a függőleges irányban akarunk-e mérni, mert hisz
szigurúan véve az a magasság, vagy azt akarjuk tudni, hogy mennyi hely
van egy autó számára. Utóbbi esetben a kocsiszekrénnyel együtt kell
dőlnie a lézernek is.

Kiss Gábor

turistautsz...@gmail.com

Nov 2, 2021, 6:55:35 AMNov 2
to openstreetmap-hungary

Samat

Nov 2, 2021, 7:35:47 AMNov 2
to openstreet...@googlegroups.com
Ahol közút halad át az akadály alatt (pl. híd, felüljáró stb.) legalább a 4,7 m-es közúti űrszelvényt (pontosan az ún. szabadon tartandó teret, amibe semmi nem lóghat bele) szabadon kell hagyni. Amennyiben ez mégsem áll rendelkezésre, jelezni kell táblával.
Vasút esetén részletesebb a szabályozás (és az elmúlt 150 évben többször változott), de az űrszelvény (a sínkorona magasságától mérve) nem villamosított pályák esetén a 4,85 m-es, a szabadon tartandó tér 5,5 m-es, a villamosított pályák esetén az űrszelvény 5,00 m, a szabadon tartandó tér pedig úgy emlékszem, hogy minimum 6,0 m-es, de 6,5 is lehet.
Villamosokra, metróra (városi villamosvasútra vagy közúti vasútra), elővárosi vasútra külön előírások vonatkoznak.
Gyalogos (és kerékpáros) aluljáró, járda feletti tér stb. legkisebb magassága 2,5 m lehet.
Ezek újonnan épített létesítményekre vonatkoznak, előfordul ennél kisebb szabad magasság is.

Samat

hungarian_user

Nov 2, 2021, 7:56:16 AMNov 2
to openstreetmap-hungary
Igen, ez érdekesnek tűnik, de eléggé "tű a szénakazalban" megtalálni a felüljárók előtti táblát.
A mellékelt linken pont látható egy "2,2 m"-es tábla. A Margit hídnál is megtaláltam (3,8 m), de az már be volt írva OSM-be.

Próbáltam a szűrési funkciót (height limit vagy valami hasonló a neve), de az minden közlekedési táblát körbe vonalaz.

A Mapillary úgy tűnik, egy idő után leidőzít.
Mert ezt írja: " Sorry, we can't find the image you're looking for." Pár tucatszor próbáltam kattintani egy-egy pontra, azaz fényképre, de nem jelent meg a kép.

A Mapillary érdekes torzítja a képeket, mint a Vidámparkban a Tükörországban volt. Néha el is szédültem, amikor mintha visszafelé haladt volna az autó, amiből készítették a képet.

Majd még ránézek később.

hungarian_user

Nov 2, 2021, 8:03:46 AMNov 2
to openstreetmap-hungary
Látom, másnak is vannak vad ötletei, ennek örülök.

A felsorolt járművek közül nekem egyik sincs.
Gondoltam rá, hogy gyalogosan haladva megmérném a magasságot, de azt nem a járdán kellene, hanem az úttesten, az meg életveszélyes, úgyhogy az nem kivitelezhető. Sok helyen gyalogosközlekedés nincs is, tehát négykerekű járművel kellene mérni (biciklivel nem szabad mindenhova behajtani).

hungarian_user

Nov 3, 2021, 4:40:38 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
Valószínűleg az van, amit Samat mondott, hogy "ha megvan a 4,7 m magasság, nem rakunk táblát" elvet alkalmazzák.
Ahol a Mapillary fényképeken láttam táblát, azok "3,8 m"-t mutattak (Lánchíd és Margit-híd alatti közút). a magasabb hidaknál nem volt magasságjelző tábla.

Nézegettem, hogy mi erre az előírás, és EU-n belül is vannak eltérések az egyes országok között. Miért kellene egy kamionosnak fejből tudnia, hogy ebben vagy abban az országban vajon mennyi a megengedett max járműmagasság?

Korábban láttam olyat Mo-on, hogy a felüljáró előtt volt az úton keresztben a megfelelő magasságban elhelyezett vasrúd, amit egy ferde sínpályán megemelt a jármű teteje, ha a jármű annyira magas volt, és amikor a rúd visszagurult, az nagy csattanással járt. Meg olyan is volt, hogy fémlapocskák voltak lelógatva, és ha azokhoz hozzáért a jármű teteje, az csilingelés jellegű, hallható hangot adott (egyik sem tett kárt a járműben).
Ilyeneket Bp-en nem látok a belváros környékén, pedig ez elég tuti megoldás. Igaz, hogy ormótlan szerkezet, aminek hely kell, meg időnként rá kell nézni. Régebben ez teljesen mechanikus szerkezet volt. Manapság én tennék rá valami elektromos kütyüt, ami riasztást adna egy központ felé, hogy "túl magas jármű áthaladása".

Keresgéltem műszereket, de főleg beltérre valókat találtam, és mindegyik olyan, hogy le kell tenni a padlóra, és onnan mér felfelé.
Ilyet biztos nem fogok használni a mocskos, koszos Bp-i járdán, amit ráadásul csak guggolva lehetne leolvasni.
A kínaiak nem foglalkoznak a biztonsággal. Nekem bezzeg egyből az jutott eszembe, hogy ha leteszek valamit a földre, amit egy kézzel tartanom kell, a másik kezemmel meg megnyomni rajta egy gombot, akkor hogy kerülhető el, hogy belenézzek a felfelé irányuló lézersugárba? Igaz, hogy csak 1 mW a lézer teljesítménye, de nem szeretném magamon tesztelni, hogy belenézve ez mekkora látásromlást okoz. A műszerek leírásában erre egyetlen szót sem vesztegetnek, nincs olyan szakasz a leírásban, hogy "Safety".

Kézenfekvő lenne, ha a műszer felfelé és lefelé is kibocsátana egy sugarat és a két távolság összegét mutatná, de ilyen műszert nem láttam a kínálati listákban.
(szemléltetésként lásd: " Darth Maul double-bladed lightsaber ")
Össze lehetne barkácsolni két műszert, de a két nyomógombot is össze kellene kötni, hogy egy időben mérjen, továbbá a két mért értéket össze kellene adnia a műszernek, és a mérések összegéből kiválasztani a legkisebb értéket, úgyhogy ezt a megoldást elvetettem. Talán eszébe jut majd valamelyik gyártónak. Biztos nem lenne 2x az ára.

Úgyhogy a mérés saját kivitelezése most részemről parkolópályán van.

üdv
H_U

Gergely Matefi

Nov 3, 2021, 5:08:08 AMNov 3
to openstreet...@googlegroups.com
Ezek a kihelyezett vasrudak már nem felelnek meg a mai közlekedésbiztonsági elvárásoknak. Ha érdekel az oka, keress rá a reptéri gyorsforgalmi út magaságkorlátozójának meglehetősen sötét históriájára. Nyugatabbra ma már az a szokásos, hogy az utolsó menekülőút előtt fotocellás magasságellenőrzés van, és a túlméretes járműveket egy fotocella vezérelte jelzőlámpa kitereli a menekülőútra (a magasságkorlátozott útra pedig piros jelzéssel megtiltja a behaladást)

Korábban kereskedelmi forgalomban elérhetőek voltak hangfrekvenciás távolságmérők, amelyek a megcélzott tárgy felé hangjelzést bocsátottak ki, és a visszavert hanghullám késleltetéséből számolták a távolságot. Tény, hogy nem túl pontosak (jópár százalékos a mérési hibájuk), de cserébe elég filléres eszköz, és persze veszélytelen. Egy próbát esetleg megérhetnek.

Üdv,
Gergő

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/8b2e784d-56c3-4381-8a74-577682c49f8dn%40googlegroups.com.

Kiss Gabor

Nov 3, 2021, 5:45:22 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
On Wed, 3 Nov 2021, hungarian_user wrote:

> [...]
> ebben vagy abban az országban vajon mennyi a megengedett max járműmagasság?

Mert ezért fizetik? :-)
A mozdonyvezetőknek útvonalanként kell vizsgát tenniük pályaismeretből.
Ehhez képest egy kinyomtatott táblázatot hurcolni, amiben fel vannak
tüntetve a felkeresni kívánt országok alapadatai, nem tűnik bonyolultnak.

> [...]
> Ilyet biztos nem fogok használni a mocskos, koszos Bp-i járdán, amit
> ráadásul csak guggolva lehetne leolvasni.

Miért kellene letenni a földre? Miért nem működik egy 180 centi hosszú
seprűnyélre szerelve? Kényelmes leolvasás és a szem védelme megoldva.
(Hacsak LeBron James vagy Michael Jordan arra nem téved. :-)

Kiss Gábor

Kiss Gabor

Nov 3, 2021, 5:54:25 AMNov 3
On Wed, 3 Nov 2021, Gergely Matefi wrote:

> Ezek a kihelyezett vasrudak már nem felelnek meg a mai közlekedésbiztonsági
> elvárásoknak.

De attól még léteznek.
https://www.google.com/maps/@47.4825287,19.1269376,3a,75y,85.22h,96.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1sw2k4gmKW4dRKbXs2Ll1f8A!2e0!7i16384!8i8192
https://www.google.com/maps/@47.4823635,19.1271584,3a,66.7y,330.19h,79.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxE3FCBVvJzuLYt01jN3rtA!2e0!7i16384!8i8192

Kiss Gábor

Gergely Matefi

Nov 3, 2021, 6:10:30 AMNov 3
to openstreet...@googlegroups.com
Elég sok olyan régi létesítmény van, ami a maga idejében még szabályos volt, és ma is áll, de újonnan már nem lehetne ilyet létesíteni.

A magasságkorlátozókra vonatkozó előírásokban nem vagyok járatos, csak laikusként látom, hogy a vasrudak milyen következményekkel járhatnak, pl

Üdv,
Gergő

hungarian_user

Nov 3, 2021, 6:42:36 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
Ezek az ultrahangos mérők is léteznek, mutatják őket ugyanabban a listában.
A kínaiak "lézeres"-nek nevezik ezeket is, de megemlítik, hogy "ultrahang"-gal mér, a "lézer" csak a célzást segíti.
A pontossága valóban gyengébb lehet (hideg vagy meleg levegő, nedvesség, légnyomás), másrészt a mérés kivitelezésével ua. a probléma (járdára való lerakás).

A seprűnyélre való rögzítés nem igazi, ipari pontosságú kivitelezés, ráadásul a villamoson / buszon nem örülnének neki az utasok, ha ilyet szállítanék.

Kiss Gabor

Nov 3, 2021, 7:08:59 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
On Wed, 3 Nov 2021, hungarian_user wrote:

> A seprűnyélre való rögzítés nem igazi, ipari pontosságú kivitelezés,

Méréstechnika szakon végeztem. A fenti kijelentéssel vitába mernék szállni.

Kezdve azzal, hogy pongyola.
Nincs ilyen fogalom, hogy "ipari pontosságú".
A chipgyártás is ipar, meg az autópályaépítés is. :-)

Egyébkent pedig először határozzuk meg a pontossági követelményeket!
Utána lehet vitatkozni azon, hogy mi a megfelelő mérőeszköz.

Szóval? Szerinted a teherautósofőröket centi-, milli- vagy mikrométer
pontossággal érdekli az úttest és az alagút teteje közti távolság?
Ezzel összefüggásben: mennyire pontosan ismerik a járművük magaságát
a guminyomás, a gumi kopottsága és a tengelyterhelés függvényében?
Milyen pontossággal ismered a járdán felvett mérési pontod magasságát
az úttesthez képest? Meg még egy féltucat hasonló kérdésem van, ami
rávezet arra, hogy az ismert céloknak még az 50 mm pontosságú
mérés is teljesen megfelelne. (Még az is csak 1% hibát jelent.)

Ha ezzel egyetértesz, akkor térhetünk rá az alkalmas mérőeszközre.

Kiss Gábor

Peter Gervai

Nov 3, 2021, 9:01:26 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
On Wed, Nov 3, 2021 at 11:10 AM Gergely Matefi <gergely...@gmail.com> wrote:
> A magasságkorlátozókra vonatkozó előírásokban nem vagyok járatos, csak laikusként látom, hogy a vasrudak milyen következményekkel járhatnak, pl
> [...]

De te végig másról beszélsz. Te fix vasrúdról beszélsz, ők pedig mozgó
rúdról (eltolódik), vagy lelógó lácokról (amik csörömpölnek mint az
állat de semmi nem törnek össze).

Egyébként én is láncot mondanék: zajos mint a kvisten de semmi
életveszélyes kárt nem okoz.

Peter Gervai

Nov 3, 2021, 9:05:39 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
On Wed, Nov 3, 2021 at 12:08 PM Kiss Gabor <kg...@ssg.ki.iif.hu> wrote:

> Méréstechnika szakon végeztem. A fenti kijelentéssel vitába mernék szállni.

:-))))))))))))))))))

<popcorn />

> Egyébkent pedig először határozzuk meg a pontossági követelményeket!

Szerintem 5-10 centi teljesen jó tekintve, hogy a jelzőtáblák is 10
centi pontosságúak (vagy inkább 50 centi).

Engem inkább az érdekelne hogy van-e eszköz, ami rendesen leolvasható
laptoppal, vagy ha nincs
jobb akkor az adatgyűjtője pontos timestampekkel dolgozik és elég
sűrűn mér (bár ezeket utólag
trackre szinkronizálni rémálom).
Ja és nem kerül annyiba mint egy egyedi szériás Ferrari.

--
byte-byte,
grin

hungarian_user

Nov 3, 2021, 9:11:12 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
Mivel folyamatosan be van kapcsolva az agyam, pár dologra rájöttem (a neten is keresgéltem).
Egyrészt létezik olyan spéci eszköz is, amivel a fák magasságát meg lehet mérni!
Ennek angol neve: " hypsometer ".
Derékmagasságban kell tartani (vagy rögzíteni) és mér! Optika van benne, aminek célkeresztjével be kell célozni a fa tetejét és alját. (szerintem egy állvány kell hozzá).
Lézerrel megméri a fa távolságát, és megméri a teteje és az alja felé mutató szögeket. Majd szinusz vagy tangens számítás bevetésével kiszámolja a felső és az alsó szakaszok hosszát és a kettőt összeadja. Ezzel megvan a fa magassága.

Csak a  bal felső cikket olvastam el. A pontosságát nem írják (vagy nem látom), de szerintem pár deciméternél nem lehet jobb. (más cikkekben írják is, hogy mi van, ha nem pont függőleges a fa, vagy fúj a szél, meg a fa tetején melyik levelet célozzuk be, stb).
De a mérés és számítás elvét leírja és vannak illusztrációk is hozzá.

Az ára húzós, mert 200e HUF körül van, úgyhogy ez a megoldás kiesik (és szerintem nekünk nem is lenne elég pontos, továbbá egy felüljárónál nincs kitüntetett alsó pont a járdán, amit be lehetne célozni, hogy onnan mérjen).
De látszik, hogy gondoltak rá, hogy az erdész nem fog szívesen lefeküdni a talajra, hogy egy mérést elvégezzen, hanem normál álló helyzetben van.

Pontosság:

"Ipari pontosság" - itt nem csipgyártásról van szó, hanem mondjuk hidak, felüljárók építéséről.
Ez meghatározza az alkalmazással, illetve méréssel kapcsolatos pontossági elvárást.
Erre én azt gondoltam, hogy elegendő az 5-10 cm. Az út nem tükörsima, huppanók, kátyúk vannak beépítve, a teherautó amúgy is ugrál, ennyit biztos.
Nem lenne jó, ha egy felső holtpontot elérve felütközne (és jönne a konzervnyitás). (nem szoktam kamiont vezetni, de buszon szoktam utazni, és az is ugrál).
A sofőrnek csak annyit kell tudnia a saját kocsijáról, hogy mennyi a MAX magassága a szerelvénynek. Ezt valamikor valakik megmérik, és felírják neki valahova, hogy ne emlékezetből kelljen kitalálnia. Mondjuk üresen, rakomány nélkül, max keréknyomással, új gumikkal, stb. MENNYI. Ez 1 db számadat, még az is lehet, hogy emlékezni fog rá. (Ha van egy túlméretes rakománya, az más helyzet, de gondolom azt is közli vele valaki, hogy az milyen magasra nyúlik. Esetleg a fuvarlevélre vagy nem tudom hova, felírják).

Mellékkérdés 1., de fontos lehet:
A navigációra használt térképek vajon tartalmazzák-e ezt az adatot, amiről most szó van? (felüljáró alatti magasság)

A pontosságra visszatérve: mivel nem szeretnék az úttesten szambázni, miközben dudáló, integető, kiabáló autósok kerülgetnének, ezért ahol van, ott a járda fölött végezném a mérést. Ezzel a biztonságosabb irányba mozdulunk el, mondjuk 5-10 cm-rel, ami a járda magassága az úttesthez képest (sacc érték).

Mellékkérdés 2,:
Az OSM térkép adatbázisába melyik adat legyen beírva "max height"-nak?
Egy fizikailag megmért érték (úttesten mérve), vagy egy ennél (több szempontból) biztonságosabb, kisebb érték (ami a járda fölött mérhető)?
Vagy akár a mérést is lehetne lefelé kerekíteni. Mondjuk centiméter pontosságról lenne szó.

Hiába lenne odaírva, hogy 4,65 m, ha egy teherautó 4.64 m magas (1 cm lenne a különbség), be fog szorulni az úttest egyenetlenségei miatt. Amúgy is csak nulla közeli sebességgel tudna haladni.
Egyszer olvastam egy olyan bulvárhírt, hogy valahova beszorult egy teherautó a magasság miatt, és ezt úgy oldották meg, hogy a kerekekből kiengedtek levegőt, így a rakomány magassága lecsökkent annyira, hogy át tudott menni az autó.
Tehát ha 4,65 m lenne a mérés, akkor 4,6 m lenne beírva a térképre, ez lenne a "max megengedett magasság".

Vannak olyan közlekedési utak, ahol csak autóközlekedés van megengedve, gyalogos nem. Tehát ott csak szabálytalanul, életveszélyes helyzetben tudnék mérést végezni. Még az is lehet, hogy kihívja valaki a rendőrséget, akik megbüntetnek + nem tudom jól elmagyarázni a rendőröknek, hogy mi a fenét akartam ott csinálni.

"Seprűnyél alkalmazása": ez adott egy jó ötletet! Végülis nem kell egy hosszú nyél és nem kell ráerősíteni semmit.
Megfogom mondjuk az esernyőmet, annak végét leállítom a járdán, és a fogójánál tartom. Annak tetejére ráillesztem a mérőműszert, ami távolságot fog mérni felfelé. Mivel és is felfelé fogok nézni, hogy a mérés fizikailag jó pontot történjen, ezért kisebb az esély rá, hogy lefelé belenézzek a halálsugárba.
A mérés 2-3 másodperc alatt megvan. Van olyan műszer is, ami hangosan bemondja, hogy mit mért. Szerintem napi szinten mondjuk 1-2 ilyen mérést tudok kivitelezni, tehát tudni fogom, hogy hol voltam és mit mértem. (megpróbálom GPS-szel is rögzíteni az útvonalat, hogy merre jártam, de ezt még nem teszteltem). Az esernyő hosszát meg tudom mérni cm pontossággal, az egy fix adat (nem összecsukható). Otthon ezt hozzáadom a helyszínen mért magassághoz és megvan a keresett érték.

Kiss Gabor

Nov 3, 2021, 9:14:47 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
On Wed, 3 Nov 2021, Peter Gervai wrote:

> Engem inkább az érdekelne hogy van-e eszköz, ami rendesen leolvasható

> Ja és nem kerül annyiba mint egy egyedi szériás Ferrari.

Tegnap találtam akciósan 22 helyett 17 ezerbe kerülő lézerest Bluetooth-szal.
https://mostelado.hu/Handy-Smart-digitalis-lezeres-tavolsagmero-Bluetoo
Amúgy 40 körül vannak az ilyenek.
https://www.argep.hu/trend/LEZE/Lezeres-tavolsagmeroe-bluetooth.html

Kiss Gábor

Kiss Gabor

Nov 3, 2021, 9:47:37 AMNov 3
> [...]

> felüljárók építéséről.
> Ez meghatározza az alkalmazással, illetve méréssel kapcsolatos pontossági

Ez az én szövegem. :-)

> Erre én azt gondoltam, hogy *elegendő az 5-10 cm*. Az út nem tükörsima,

Helyes.
Akkor viszont miként érted azt, hogy
| A seprűnyélre való rögzítés nem igazi, ipari pontosságú kivitelezés,
???

A seprűnyél hőtágulási együtthatója elég kicsi, nem fog a hossza
- a fenti hibához képest - lényegesen változni.
Az acél mérőszalaggal indulás előtt meg lehet határozni, mennyivel
került a talaj fölé az elektronika.
Alkalmas rögzítéssel az utóbbi nem fog elmozdulni a rúdon.
A függőlegest egy függőónnal 5 fokon belül meg tudjuk közelíteni.
Ez ilyen kitérés 0.4% hibát okoz a mennyezet magasságának mérésekor.
(5 méteren 2 centit.)
Ha csak szabad szemmel állítjuk be, az is 10 fokon belül van.
(1.5%, 7 cm.)
Ha állítgatni sem akarjuk, beállítjuk a botot egy kalibrált
karácsonyfatalpba. :-)

(Megj. arra sincs semmi garancia, hogy a talajra helyezett műszer
függőlegesen lövi ki a fénysugarat.)

Akkor tehát melyik az a tényező, ami miatt nem tudunk a megkívánt
10 centiméteres hibahatáron belül maradni egy botra szerelt lézeres
mérővel?

> [...]
> ott a járda fölött végezném a mérést. Ezzel a biztonságosabb irányba
> mozdulunk el, mondjuk 5-10 cm-rel, ami a járda magassága az úttesthez

Én meg merném kockáztatni, hogy a járdán állva kinyújtom
a karom és az úttestre helyezem a mérőeszközt. Amikor épp van 3 másodperc
szünet a forgalomban. :-)

> [...]
> teherautó a magasság miatt, és ezt úgy oldották meg, hogy a kerekekből
> kiengedtek levegőt, így a rakomány magassága lecsökkent annyira, hogy át

Gyakrabban megesik, mint gondolnád. :-)

> [...]
> egy fix adat (nem összecsukható). Otthon ezt hozzáadom a helyszínen mért

Erről eszembe jut a régi trükk, a fényképezéshez végszükségben
használható zsinórállvány.
A kamera aljába tekert csavarhoz van kötve a madzag egyik vége, a
másik végén egy hurok van, amibe belelép a fotós, majd felfelé megfeszíti
a zsinórt. Ezzel a függőleges rezgéseket szinte tejesen kiküszöböli.
A semminél jobb volt.

Esetünkben ha megoldjuk, hogy ne változzon nagyon a zsinór hossza
az erő függvényében, akkor nyertünk. Mérés után zsebre teheted,
és nem néznek ki a villamosról. :-D
Acélhuzal kell (gitárhúr, fékbowden stb.) meg egy 15 centis fadarab a végére,
amire ráléphet az ember.

hungarian_user

Nov 3, 2021, 11:02:43 AMNov 3
to openstreetmap-hungary
A "seprűnyél"-hez való stabil rögzítést nem tudom elképzelni, ráadásul úgy, hogy naponta levenni, visszarakni ugyanoda.
(vagy ha nem ugyanoda kerül, akkor minden alkalom előtt mérni kell, hogy éppen milyen magasan van - plusz egy hibalehetőség).
Ennél már az esernyőre való támasztás egyszerűbb és ugyanolyan pontos. Lehetne fényképezőgép-állványt használni (ha lenne), de minek? A pontosság vagy stabilitás nem lenne jobb és gyalog nehézkesebb cipelni.

A pontos függőlegest nem érzem problémának, mivel a műszert a méréskor szerintem érdemes picit mozgatni, hogy a minimum távolság legyen mérve, mert minket az érdekel. Ez egyúttal a függőleges is. Jó lenne, ha a műszer hangmagassággal jelezné a mért értéket.
Az árakat problémásnak érzem, a 20 db mérés meg kevésnek tűnik (persze lehet, hogy a gyakorlatban elég lenne). Jobb az USB-ről való töltés, azon az adatokat is ki lehet másolni (ezért a Bluetooth nem szükséges, hiszen mondjuk napi 1-2 db mérésről lenne szó - a kb. 50 műszerből csak egyben volt BT).
Mivel ez szerintem játékszer kategória, ezért 5-10e HUF-t beáldoznék rá, de többet nem szívesen. Ha ez a projekt lefutna mondjuk fél éven belül, akkor valószínűleg nem használnám tovább a műszert.

Gergely Matefi

Nov 3, 2021, 11:04:44 AMNov 3
On Wed, Nov 3, 2021 at 2:01 PM Peter Gervai <gri...@gmail.com> wrote:

De te végig másról beszélsz. Te fix vasrúdról beszélsz, ők pedig mozgó
rúdról (eltolódik), vagy lelógó lácokról (amik csörömpölnek mint az
állat de semmi nem törnek össze).

A kimozduló rúdnak is van felső pozíciója, aminél magasabb kilógó tárgyban kárt okoz, nem ?

Egyébként én is láncot mondanék: zajos mint a kvisten de semmi
életveszélyes kárt nem okoz.

Kérdés, hogy mekkora felületen találkozik ezzel a kilógó tárgy. Például árbócnál is zajt csapna ?

Ez nem a valóságtól elrugaszkodott a példa, Észak-Balatonon tavasz óta megy a fejtörés a vitorlások miatt. Különösen tavasszal és ősszel hozzák-viszik a vitorlásokat traileren, közben a vitorlásról vagy leszerelik az árbócot, vagy nem. Korábban nem volt ezzel gond, mivel nem volt magassági akadály. Viszont tavasz óta a vasút felett ott feszül a felsővezeték, és a partra való lejutáshoz szintben kell keresztezni a vasutat. Meglátjuk, ki lesz az első szerencsés, aki elfelejtkezik a megváltozott helyzetről...

Részemről ennyi off volt mára :-)

Üdv,
Gergő

Kiss Gabor

Nov 3, 2021, 12:01:33 PMNov 3
to openstreetmap-hungary
On Wed, 3 Nov 2021, hungarian_user wrote:

> A "seprűnyél"-hez való stabil rögzítést nem tudom elképzelni, ráadásul úgy,
> hogy naponta levenni, visszarakni ugyanoda.

Ez pofonegyszerű mérnöki (pontosabban ezermesteri) feladat, ne rágódj rajta.

> (vagy ha nem ugyanoda kerül, akkor minden alkalom előtt mérni kell, hogy
> éppen milyen magasan van - plusz egy hibalehetőség).

Mérni természetesen kell. Mindig és mindent.
Éppen hogy ezzel szűrjük ki a hibákat.

> Ennél már az esernyőre való támasztás egyszerűbb és ugyanolyan pontos.

Egyszerűbb, pontatlanabb, veszélyesebb.

> A pontos függőlegest nem érzem problémának, mivel a műszert a méréskor
> szerintem érdemes picit mozgatni, hogy a minimum távolság legyen mérve,
> mert minket az érdekel. Ez egyúttal a függőleges is. *Jó lenne, ha a műszer

Nem jó a modelled. Sík és vízszintes talajt képzelsz el (bár ez még
csak-csak elmegy,) felette sík és vízszintes mennyezettel.
Na ez utóbbi viszont nem életszerű. Láttad már alulról a Margit-hidat?
https://www.google.com/maps/@47.5136032,19.0464526,3a,90y,16.33h,83.76t/data=!3m7!1e1!3m5!1sf1V5LSKM6bj0Hx3SwyXd4A!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Df1V5LSKM6bj0Hx3SwyXd4A%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D243.25134%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i16384!8i8192

Kiss Gábor

tesztuser2813

Nov 3, 2021, 12:52:54 PMNov 3
to openstreet...@googlegroups.com
Ez lett volna a következő kérdés, hogy: 1. Hol mérjünk egy híd ívén? 2. Melyik értéket tüntessük fel?

Biztos van erre valami szabály. Nekem a józan ész alapján az a válaszom, hogy a "legkisebb érték" legyen feltüntetve, és ott legyen mérve, ahol a legkisebb a hely.

Ezért is nem kritikus, hogy milliméter pontossággal legyen mérve, ha utána úgyis lefelé kerekítek (mondjuk) 5 centit a biztonság miatt.
Remélem ez ellen senkinek nincs kifogása.

Az esernyővel mi a probléma? Nem áll tökéletesen függőlegesen, de nem is kell. Nem értem a járdának meg miért kellene vízszintesnek lennie. Ezek nem feltételei egy 10 cm pontosságú mérésnek. Annyira se a járda nem ferde, se az esernyő nem áll olyan ferdén, hogy ne vegyem észre.

Kiss Gabor

Nov 3, 2021, 2:22:21 PMNov 3
On Wed, 3 Nov 2021, tesztuser2813 wrote:

> Ez lett volna a következő kérdés, hogy: 1. Hol mérjünk egy híd ívén? 2.
> Melyik értéket tüntessük fel?

Azt kell nézni, hogy mekkora a legnagyobb autó, ami bárhol átfér.
Azaz az összes mérés minimuma mennyi. Persze szabályos mérésekről van szó.
És ésszel kiválasztott helyen, nem vaktában.

> Biztos van erre valami szabály. Nekem a józan ész alapján az a válaszom,
> hogy a "legkisebb érték" legyen feltüntetve, és ott legyen mérve, ahol a
> legkisebb a hely.

Igen.

> Ezért is nem kritikus, hogy milliméter pontossággal legyen mérve, ha utána
> úgyis lefelé kerekítek (mondjuk) 5 centit a biztonság miatt.
> Remélem ez ellen senkinek nincs kifogása.

De. Hagyd a kerekítést másra. Az nem a te dolgod.
Kinek-kinek más lesz az igénye a biztonsági margó tekintetében.

> Az esernyővel mi a probléma? Nem áll tökéletesen függőlegesen, de nem is
> kell. Nem értem a járdának meg miért kellene vízszintesnek lennie. Ezek nem

Ki beszélt a járdáról?
Az úttestet mondtam. Amin az autó megy. Az utóbbinak kell beférnie
a mélygarázsba vezető szűk lyukba.
És a lejtős rámpán a kocsi is ferde. A fenéklemezére merőlegesen kell
mérni az alagút magasságát is, nem a gravitáció irányában, mert
utóbbival túl nagy számot kapsz, a kocsi viszont beszorulhat, ha
elhiszi.

> feltételei egy 10 cm pontosságú mérésnek. Annyira se a járda nem ferde, se
> az esernyő nem áll olyan ferdén, hogy ne vegyem észre.

Az esernyőnek sokkal kevésbé van egy definit pontja, ahová
a készüléket teheted, nem úgy mint az e célra kipreparált rúdnak,
- amire egy kis fészket csavaroznék, ha rám bízza valaki a kivitelezést.
És már két dolog (az ernyő és a lézer) függőlegességét (ferde rámpán
a párhuzamosságát) kell garantálnod.
Úgy, hogy közben a lézersugarat nem is látod. Ez az igazi hibaforrás.
A "seprűnyélre" applikált dobozba rögzített lézer esetén
a párhuzamosság automatikusan teljesül és különösebb fáradság nélkül jól
reprodukálható nap mint nap.

Kb. olyan a különbség a két eset köz, mintha a céltávcsövet nem
a puskára csavaroznád, hanem a bal kezeddel tartanád lövés közben.
"Látom a puska csövét, látom a távcsövet. Észrevenném, ha nem
párhuzamosak."

De végül is nincs itt semmi gond. Nyugodtan próbáld ki az esernyős
változatot, nem kerül semmibe.
Mérj 20-30-t ugyanazon a helyen, és meglátjuk mekkora a
szórásnégyzet. Előtte azért szólj, lehet majd fogadni rá. :-)

Kiss Gábor

hungarian_user

Nov 3, 2021, 4:22:43 PMNov 3
to openstreetmap-hungary
Van-e Budapesten olyan vízszintes távolság, aminek lehet tudni a pontos értékét cm-re, tehát egyfajta etalonnak elfogadható?
Max 20 méteres távolság lenne az ideális, szilárd, stabil, nem kopó és nem festett felületek között, de ha 5-6 méteres van, az is jó lenne, mert a hidak alatt Mo-on ritkán van annál több hely. Szabad bejárás elengedhetetlen. Lehetőleg árnyékos vagy félárnyékos helyen, ahol kicsi a hőingadozásból eredő méretváltozás (ha-ha).
A műszerekre általában 2-3 mm pontosság van írva, de szerintem ez a leolvasási pontosság lehet. Igazából ezeket a műszereket nem hitelesítik, mert akkor legalább 20x drágábbak lennének (200e HUF kategória), tehát nem lehet tudni, hogy egy olcsó műszer mérése mennyire pontos. Ez a ráírt 2-3 mm valami becsült, számolt érték lehet.

Jó lenne ismerni ennek az "etalon" távolságnak (más, pontosnak vehető eszközzel) mért számértékét.
Vagy pedig vegyük azt a módszert, hogy sokszor megmérem ugyanazt, és annak veszem az átlagát? Azaz: megnézem, mennyire stabilan mutatja ugyanazt az értéket a műszer? (ehhez ugyanoda el kell majd zarándokolnom, több alkalommal, minden évszakban). Majd olyankor mindig elmormolok egy imát a Pontosság Istenéhez.

Az egyik műszer egyik vásárlója azt írta, hogy ellenőrizni akarta a lézeres mérést acél mérőszalaggal, és pontatlannak jött ki (úgy emlékszem, 1 méteren 5 mm eltérés adódott, ami nekem soknak tűnik). Utána megnézte egy másik lézeres mérővel is és azzal is ugyanannyi volt az eltérés. Végül valahogy kiderült, hogy az acél mérőszalag volt hibás.

A pontos mérési értékhez (amit majd mérni szándékozok) annyi megjegyzésem lenne, hogy valaki(?) majd eldönti valahol(?), hogy amit nem ő, hanem én mértem, az nem jó és majd hasra ütésre módosítja az én mérésem értékét? Ezt megteheti, ha pontosan ugyanoda elmegy, ahol én mértem, és ugyanazt megméri. Nyilván lesz különbség a kettő között, hiszen egy híd alsó felülete nem tükörsima, nem sík, nem vízszintes, stb.

A többszöri mérés érthető kívánalom, de 20-30 mérést ugyanazon a ponton soknak érzem.
Otthon meg tudom (majd) csinálni, hogy stabilan lerakom a műszert, megmérem a fal távolságát, majd ezt megismétlem 20x.
Ez pár perc alatt megvan. De abból mi derül ki, ha ugyanazt mutatja? Nem valós körülményű mérés.

Ahogy mondod, a valós helyszíneken semmi sem lesz sík, egyenletesen sima vagy vízszintes, ezek elvileg mind bizonytalanságot visznek be.
A kérdés az, hogy mekkora az ezekből adódó eltérés, érdemes-e ezen rágódni, ha a kívánt pontosság mondjuk 5 vagy 10 cm?

Én inkább attól félek, hogy a lézerfény össze-vissza verődik majd, a kiírt érték ugrálni fog, és nem lesz jól leolvasható.

Kiss Gabor

Nov 3, 2021, 4:41:59 PMNov 3
to openstreetmap-hungary
On Wed, 3 Nov 2021, hungarian_user wrote:

> A többszöri mérés érthető kívánalom, de 20-30 mérést ugyanazon a ponton
> soknak érzem.

Az nem az általános eljárás, hanem egyszeri. Azt hivatott eldönteni,
hogy mennyit befolyásol a mérésen az, hogy a műszer egy
kézben tartott esernyőn egyensúlyoz. Vagy kell-e a célszerszám alája.

> [...]
> A kérdés az, hogy mekkora az ezekből adódó eltérés, érdemes-e ezen rágódni,
> ha a kívánt pontosság mondjuk 5 vagy 10 cm?

Szabad szemmel látjuk, hogy az út ennyire nem göröngyös.
Simának tekintjük.

> Én inkább attól félek, hogy a lézerfény össze-vissza verődik majd, a kiírt
> érték ugrálni fog, és nem lesz jól leolvasható.

Ettől ne tarts!
Lakáson belül sincs ilyen.

Kiss Gábor

Péter Báthory

Nov 3, 2021, 4:47:09 PMNov 3
to OSM Hungary levelezőlista
Az esernyőre szerelt seprűnyélre szigszalagozott mérőszalagról lógó lézerkadnál azért talán mégis egyszerűbb volna használni a műszer beépített állványmenetét egy tetszőleges fotós állvánnyal. Szállíthatóság szempontjából a monopod a legkényelmesebb, a nagyobb állványokon viszont van beépített libella. Egyébként a távmérők is mérnek szöget.

Ha majd kiderült, mit is akarunk mérni, és mire használnánk, egy pár napos próbára tudok kölcsönkérni távmérőt, csak szóljatok.

Az előbbieket azért is kérdeztem, mert nem világos, hogy melyik osm kulcsról van szó. Van ugyan egy maxheight:physical [1], de nem hiszem, hogy bármilyen program is használná. A sima maxheightbe pedig a táblán látott érték való.

BP

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:maxheight:physical

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/816bf1bb-ff65-4548-9f95-78beeb34764an%40googlegroups.com.

Rózsa Gza (Géza) István Özséb

Nov 3, 2021, 6:47:34 PMNov 3
to openstreet...@googlegroups.com
Egy Leica Distro X310 -es kis távolságmérőt tudok kölcsön adni (megbízható személynek :-)
A minőségére utalva ez egy kb 20eFt árú készülék. Két AAA-s elemmel megy, most éppen van benne elem :- )

Szerintem amúgy, ha egy luk nem éri el a hazai űrméret magassága (4,7 m ugye?) belmagasságot és nincsen kint magasságkorlátozó tábla (valahol /akár jóval előtte), akkor ezt inkább hibaként kellene bejelenteni a közútkezelőnek (pl. Jarokelo.hu) elsősorban. Az ilyet megmérhetjük, de azzal párhuzamosan szerezzünk rá egy táblát...
Ha azonban a 4,7 méter fölötti a hely, akkor szerintem nem kell mérni hiszen ha jól emlékszem, akkor a StreetComplete is úgy kérdezi:
"Mi van a táblára írva / ha nincsen tábla, akkor átfér-e magas jármű?"
Gza

Mentes a vírusoktól. www.avast.com

egyik munkám: http://grozsa11.ingyenweb.hu/arpadvere/arpadvere.pdf

Samat

Nov 3, 2021, 7:17:35 PMNov 3
On Wed, 3 Nov 2021 at 23:47, Rózsa Gza (Géza) István Özséb <groz...@gmail.com> wrote:

"Mi van a táblára írva / ha nincsen tábla, akkor átfér-e magas jármű?"
Gza

Teherautók, pótkocsik stb. nem érik el a 3,0 méteres magasságot, és rakománnyal együtt sem haladhatják meg a 4,0 métert.
Igaz, emeletes buszoknál találni kivételt, melyek 10-20 cm-el 4,0 méter fölé nőttek.

Samat

Feri Veres

Nov 4, 2021, 3:56:45 PMNov 4

2021. 11. 03. 21:46 keltezéssel, Péter Báthory írta:
> [...]
> Szállíthatóság szempontjából a monopod a legkényelmesebb, a nagyobb
> állványokon viszont van beépített libella. Egyébként a távmérők is

Fotós monopod előnye, hogy még össze is csukható akár 40 centire. Pl
ilyesmit törtem el a mapillary-biciklizés közben:

https://www.digitalko.hu/monopod-foto-allvany/hama/star-78-mono-allvany-taskaval-4178/

(Az enyémen nem volt kar, és csak 3000 Ft körül volt, de már nem
kapható. (Star 8) Egyébként a fej állíthatósága miatt ez se biztos, hogy
nyílegyenesben lesz a készülékkel.)

Akkor viszont olyan mérő kell ami valóban rácsavarható.

Másik fontos előnye annak, hogy nem kell leguggolni, hogy látszol is. De
láthatósági mellényt vegyél amíg az úton vagy! (Sokat dolgoztam utakon,
még akár autópályán is forgalomban, igaz már régen. Megvártuk amíg be
lehet szaladni egy-egy mérésre. Igaz 90-es években nem volt ekkora
forgalom.)

> [...]
> kulcsról van szó. Van ugyan egy maxheight:physical [1], de nem hiszem,
> hogy bármilyen program is használná. A sima maxheightbe pedig a táblán

Nem egészen így értelmezem.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:maxheight

In most cases this expresses a legal limit, though there are places
where this is used differently. Note that if it is desirable to
establish a difference between a legal and a physical maxheight, this
should be the lesser of the two.

Azaz van maxheight:legal (szabályozás szerinti, tábla, de ez alig
használt). maxheight:physical - a mért érték. És "maxheight" legyen a
kettő közül a KISEBB. Tehát lehet, hogy a mért van benne.

Szerintem jó lenne a maxspeedhez hasonlóan egy source:maxheight
alkalmazása a mért értékere.

Igaz ilyen említve sincs a wikiben. Viszont utána rákereshetünk, ahol
nincs ":legal" megadva de a forrása a maxspeed-nek measure, na oda kell
táblát kérni.

CSAK ÖTLETEK CSAK ÖTLETEK

Táblás:
maxheight=3.8

Táblás + mért:
maxheight=3.8
maxheight:physical=3.93
(Bár ezeknél nem biztos, hogy fáradoznék vele.)

Csak mért:
maxheight=3.933
maxheight:physical=3.93
source:maxheight=measure (vagy más ha van jobb ötlet)

Talán...

Plusz még egy kombináció, ha a mért alacsonyabb mint a táblás:
maxheight=3.65
maxheight:physical=3.65
maxheight:legal=3.8

CSAK ÖTLETEK CSAK ÖTLETEK

Nálunk csak egy ilyet ismerek, de az ki van táblázva. Szóval nem hoz
lázba sajnos ez a projekt. ;-)

Üdv,
Feri
[kempelen]

hungarian_user

Nov 18, 2021, 3:41:48 PMNov 18
to openstreetmap-hungary
Vannak fejlemények:
Hurrá, a megrendelt műszer megérkezett, és feltöltés után el is végeztem vele egy (majdnem) éles mérést.
Otthon kipróbáltam fehérre festett felülettel, minden jó volt, a mérés értéke többször elvégezve sem ugrált. (padló és plafon között)
Nem kell hozzá "seprűnyél" vagy állvány - nem is lenne hova rögzíteni, vagy valami nagyon egyedi rúdhoz, amihez stabilan kellene rögzíteni a műszert, majd használat után levenni, később újból feltenni. Így is hülyén éreztem magam, de szerencsére senki nem jött oda megkérdezni, hogy mi van nálam és miért mutogatok függőlegesen felfelé. Erre majd ki kell találnom valamit. A műszer kicsi, a hossza 7 cm, és ha a kezemben fogom, alig látszik belőle valami (nincs nagy kezem).

Lemértem a vállmagasságomat (utcai cipő + kabát kombinációval). Ez pár centin belül nem változik. Indulás előtt és hazaérkezés után végeztem magamon egy-egy mérést. (már a múltkor átbeszéltük, hogy kb. 5-10 cm mérési pontosság elég lesz és a vállmagasságom az eddigi pár mérés alapján néhány centin belül ugyanannyi). Párszor ezt még elvégzem. Ha elkezdenék gyúrni, lehet, hogy 1-2 cm-rel megnőne a vállam? (az ellenőrző mérésből úgyis kiderülne)
A műszer önmagában csak 1 db előző mérést tárol, de van benne Bluetooth, a  mobil pedig sokkal több mérést tárolni tud, amikhez rövid megjegyzés lehet fűzni. Van hozzá app.

A mérés a tapasztalatlanságom miatt nem volt ideálisan elvégezve, mert túl erős volt a napfény, nem vittem magammal szemüveget, mert a maszk miatt bepárásodik és akkor semmit nem látok, szemüveg nélkül pedig messzire nem látok tisztán.
Méréskor először egy piros pötty (vagy kis csík - ha valakinek nem jó a szeme) jelenik meg azon a felületen, amire ráirányítom. Ez talán fél centi méretű pár méter távolságból nézve.
Majd még 1x meg kell nyomni a gombot, ekkor a műszer elvégzi a mérést.
Otthon a fehér falon erősen látszott a piros csík a fehér falon. A terepen viszont: semmi, nem láttam a pöttyöt a híd szerkezetén. Lehet, hogy pont egy árnyékosabb részre lőttem vele. Tehát nem tudom, mire irányítottam a sugarat.

Javaslat (magamnak és másoknak): szokni kell a mérés elvégzését, egyre nagyobb távolságokkal kell gyakorolni, tehát kell hozzá egy kis betanulási idő.
A piros pöttyöt szemmel követni kell, ha van rá mód, mozgatni, és úgy elérni a kívánt felületet és ott elvégezni a mérést. Lehetőleg nem erős fényben kell mérni, hanem inkább szürkületkor, mert akkor jobban látszik a piros pont. Hazafelé menet, séta közben pár helyen rámutattam az utca túloldalán lévő falra, és jól láttam a pöttyöt a falon (7-9 m távolságból, továbbra is szemüveg nélkül, úgyhogy ez kicsit megnyugtatott - hidaknál max 5 m-ig lenne szükséges mérni).

Tehát a helyszínen megmértem valaminek a belmagasságát, ami azt a feltételezést erősíti, hogy ha a belmagasság nagyobb, mint 4,5 m, akkor nem raknak ki magasságra figyelmeztető KRESZ táblát, mert itt sem volt.
(a mért érték 4,8 m körülinek adódott). A méréshez otthon hozzá kellett adni a vállmagasság értékét, és utána lehetett bevinni az OSM rendszerbe.

Tesztcélból beírtam az értéket a személyes kedvenc  StreetComplete programmal, de az nem jól jelenik meg, mert a SC a táblán leolvasható értéket várja, ez pedig nem az.

OSM-ben (iD Editor) a beírható paraméter nem választható könnyen, be kell pötyögni neki (a Tags-nál), hogy ez a fizikai érték. ( maxheight:physical=4.8 )

(remélem jól adtam meg - Helsinki út, Csepeli átjáró, K-i oldal, K-i sáv)

Így már jól jelenik meg OSM-ben. (pontosabban: az útra való kattintás után kiolvasható, amúgy nem látszik, de a többi belmagasság sem).
Útvonaltervezőben egyelőre nem tudtam ellenőrizni, hogy a most beírt érték látható-e, de gondolom amúgy is hosszabb idő kellene, hogy frissüljön egy ilyen alkalmazás valamelyik adata.
(a Sygic Truck app-ot kértem kölcsön, de a tulaj nem tudja, mikor kellene frissülnie).
Az OsmAnd-on kitapasztaltam, hogy a sima, nem fizetős verzió havonta 1x frissül. De amúgy egyik belmagasságot sem mutatja (a Lánchíd és a Margit híd adata a kis, 3,8 m-es magasság miatt régóta be van írva).

Ha azt feltételezem, hogy 1.) a teherautó sofőrök egy része útvonaltervezőt használ és 2.) az mutatja nekik mindkét értéket, akkor 3.) esetleg dönthetnek úgy, hogy "bár nincs kirakva tábla, de ha a fizikai érték 4,8 m, akkor átférek alatta, mert a rakományom 4,6 m magas".
Ha viszont a fizikai magasságot nem jeleníti meg semmi, akkor nem tudom mi van.
Mindenesetre a méréseket folytatni fogom, aztán meglátjuk, hol, mi jelenik meg.
Bocs, ha túl hosszú voltam, de kicsit fel vagyok dobódva ettől.

üdv
H_U

Feri Veres

Nov 20, 2021, 4:48:26 AMNov 20

2021. 11. 18. 21:41 keltezéssel, hungarian_user írta:

[...]

Ezek szerint nem értettetek egyet a javaslatommal, miszerint ha nincs más akkor beírható a maxheight-be a phyisical is?

" Note that if it is desirable to establish a difference between a legal and a physical maxheight, this should be the lesser of the two. Use the tag maxheight:physical=* for physical height limits. "

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:maxheight

"lesser"-nek nekinthető, ha a másik ismeretlen. És a korábban javasolt címkézésem jelezné, hogy mi a pontos helyzet.

[...]

Passz, de a lényeg, hogy megvan az adat. Utána már kezelje ami tudja.

Köszi a kalandleírást, érdekes volt. Remélem legközelebb sikerül megoldani, hogy lásd is mit mérsz. :-)

Üdv,
Feri

hungarian_user

Nov 20, 2021, 7:59:38 AMNov 20
to openstreetmap-hungary
Az adat beírással kapcsolatban (''melyik paraméterbe legyen beírva?'') csak a magam nevében beszélek.

Korábban szerettem volna beírni a sima "maxheight" paraméterbe (az SC csak ezt ajánlja fel), de a wiki-leírás, az itteni párbeszédek és a józan ész alapján is ezt nem tehetem meg. Mivel ez a paraméter a wiki szerint "legal", azaz "törvényes", "hivatalos" érték (amit az ezzel megbízott hivatal megállapít és az alapján kihelyezteti a táblát), ami a helyszínen a tábláról leolvasható.Mivel az eddig helyszíneken ilyen tábla nem volt, ezért nem írhatom oda azt, amit mértem, mert én csak a "mért értéket" írhatom be, a másik nem a mi dolgunk, illetve megtévesztő lenne.

Igaz, itt van egy közlekedésbiztonsági rés, mert a tábla hiánya hiába jelenti azt, hogy "legalább 4,5 m a belmagasság", abból egy ennél magasabb kamion vezetője nem fogja megtudni, hogy az most 4,55 vagy 4,9 m, ami nagyon nem mindegy. Tehát a magasságra figyelmeztető tábla hiánya a 4,5 m-nél alacsonyabb járművekkel közlekedő többség számára megnyugtató, de a magasabb járművel (vagy rakományt szállító)  vezetőket bizonytalanságban hagyja. Lehet, hogy arra megy ki a játék, hogy nekik minden esetben rendőrségi útvonal-engedélyt kell kérniük, az meg gondolom nem ingyen van. (De ne legyek rosszmájú).

Az angol nyelvű wikinek ez az idézett része nekem kicsit bonyolultan fogalmaz, de a józan ész alapján a "hivatalos", táblával jelzett "maxheight" érték mindenképpen kisebb érték kell hogy legyen, mint a helyszínen mért "maxheight:physical" érték'''. Kérdeztem is, hogy mennyire kerekítsek, de erről is lebeszéltek, és utólag igazat adok a válaszolónak. Tehát nem kerekítek. Majd megírom, hogy mennyi különbséget fogok tapasztalni olyan helyeken, ahol van kihelyezett tábla. Előzetes saccra szerintem ez legalább 9-15 cm lesz (tehát arra tippelek, ha a mért érték mondjuk 3,55 m, akkor a hivatal 3,4 m-es táblát rakat ki).

Tegnap sikerült 3 másik helyen magasságot mérnem (Nagykőrösi út, Határ út autós felüljárója és attól déli irányban 2 db gyalogos átjáró), és szemüvegre sem volt szükségem, mert borongós idő volt. A piros pötty tisztán látszott.
Majd még visszatérek mérni a kezdeti kudarc helyszínére is (de pillanatnyilag erősen süt a nap, tehát ez nem most lesz).

A Sygic Truck app-nak utánanéztem a honlapjukon,  évente 3x frissítik a Mo-i adatokat ekkor : január, május, szeptember (no comment).
A grafikai megjelenítése nagyon hasonlít az OSM-re, ami nem baj, hiszen az szabadon felhasználható. Remélem, az adatokat is ellenőrzik valahogyan.

Az OsmAnd-hoz kellene egy kis segítség ugyanebben a témában: van-e rá mód, hogy a "maxheight" érték mindig látható legyen?
Létrehoztam benne egy "teherautó" profilt 6 m-es magassággal, de a térkép nem mutatja, hogy hol akadnék el (a Sygic Truck folyamatosan mutatja a táblákat). Útvonal tervezővel úgy tűnik, hogy az OsmAnd kikerüli ezeket a pontokat, de a tiltott pontok akkor sem jelentek meg.

Más műszer mérésével való összehasonlítás: köszönöm ezúttal is a felajánlást (ha eddig nem tettem volna meg), de ez csak arra lenne jó, hogy a műszerek ugyanazt mutatják-e, de azt nem tudjuk meg belőle, hogy a távolság "tényleg" annyi-e. Vagy mi van, ha két műszer különböző értéket mér, akkor melyik a "jó"? Persze ha lenne 4-5 mérés, különböző műszerrel, az már jó lenne.

Egyelőre csak 1 helyszínt tudnék javasolni: a budapesti Hősök terén van egy szoborcsoport egy-egy negyed körívben elhelyezve.
Köztük (az É-i oldalon) van egy üres rész, ami durván 24 m széles. Esetleg az ott lévő legkisebb távolságot lehetne megmérni, de ezt még én sem végeztem el, csak a térképről néztem ki, tehát kezdeti ötlet szintjén van a dolog.

Jobb lenne egy 5-6 m-es vízszintes távolság Budapesten két egyenletes, sima felület között. Helyszíni javaslatok jöhetnek (jól megközelíthető, szabadon elérhető, nem burkolt, nem festett, stb). Ez a helyszín általában megközelíthető, és akár egy vidékről érkező látogató számára is felkereshető (ha múzeumok, állatkert, stb miatt amúgy is arrafelé jár valaki), tehát nem a város szélén van, ahova az embernek semmi oka nincs kimenni, pláne másokkal. (engem nem zavarna a távoli helyszín, ha tömegközlekedéssel el tudok jutni oda).

üdv
H_U

AndreasTUHU

Nov 20, 2021, 9:26:59 AMNov 20
to openstreetmap-hungary
OsmAnd szerintem nem tud ilyet, de nem tudom ismered-e az OSM Truck QA térképet, ott gyorsan át lehet tekinteni az adatokat, hiányzó maxheight címkéket:

Üdv,
András

ITineris OSM

Nov 20, 2021, 9:49:27 AMNov 20
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

Ez tényleg nagyon jó ... lenne. De sajnos - számomra egy "Truck QA Map"-tól meglepő módon - nem kezeli a maxweight:hgv (és toll:hgv) kulcsokat, mint ahogyan a maxweightrating-et sem.
Pedig ezek a Kreszben létező fogalmak, táblák.

Nov 20, 2021, 10:53:26 AMNov 20
to openstreetmap-hungary
Kösz a linket! Használhatónak tűnik! Szépen mutatja sötétkék színnel, amit most írtam be. A hiányzókat piros vonallal jelöli.

üdv
H_U

Kiss Gabor

Nov 20, 2021, 11:58:28 AMNov 20
to openstreetmap-hungary
On Sat, 20 Nov 2021, hungarian_user wrote:

> [...]
> valaki), tehát nem a város szélén van, ahova az embernek semmi oka nincs
> kimenni, pláne másokkal. (engem nem zavarna a távoli helyszín, ha

Az Örs vezér téren az aluljáró fő folyosójának párhuzamosak a falai.
A távolságuk 9-10 méter lehet.
(Aztán ez hátha ötleteket ad másoknak... :-)

Kiss Gábor

Kádár Iván

Nov 20, 2021, 4:32:39 PMNov 20
to openstreetmap-hungary
Emlékeim szerint 4 méter felett kell útvonalengedélyt kérni, nem indulhat el a túlméretes jármű egy navival vaktában keresztül az országon.
--
Iván

AndreasTUHU

Nov 24, 2021, 5:09:01 AM (11 days ago) Nov 24
to openstreetmap-hungary
Szia,

Ezt a bekezdésed csak most vettem észre.
Szerintem a lézeres távolságmérőkben ez alapból benne van, legalábbis a Parkside (a Lidl olcsó házimárkája) lézeres távmérő leírásában láttam double pitagoras néven.
Mérsz egyet a híd legfelső pontjához, egyet vizszintesen és egyet a talpponthoz és a műszer kiszámolja Pitagorasz tétellel a háromszög hiányzó oldalát, a magasságot.

Egy Bosch mérő volt a kezemben, ott dupla indirekt magasságmérés néven fut. Ott kettőt kell mérni, egyet a híd legfelső pontjához, egyet a talpponthoz, a beépített
dőlésszögmérőt használva számolja ki a magasságot.

Üdv,
András

AndreasTUHU

Nov 24, 2021, 5:15:30 AM (11 days ago) Nov 24
to openstreetmap-hungary
Szia,

Hát ezt sajnos nem is fogják beletenni, mert úgy látom évek óta nem fejlesztik. Annyi pozitívum van, hogy a forráskód elérhető Github-on:
Hátha valaki tovább akarná vinni a projektet.

Üdv,
András

ITineris OSM

Nov 24, 2021, 5:31:14 AM (11 days ago) Nov 24
to openstreet...@googlegroups.com
Belenéztem, JS-ben van, elég könnyen bele tudom rakni.
Inkább az a kérdés, valaki futtatná-e utána egy saját szerverén.

Nov 24, 2021, 6:18:48 AM (11 days ago) Nov 24
to openstreetmap-hungary
Bocs, de a saját szerver futtatása bedobott egy értesítést. Ha az app kliens Oldali JS-ből hív az OverPass-ra és a repóban sincs nagyon backend (csak 2 segéd PHP), miért nem futtatod saját GitLab/GitHub/stb Pages alatt? Ehhez még szerver se kell. Bár karbantartanod neked kell ezt a 3 éves szépséget.

hungarian_user

Nov 24, 2021, 6:41:20 AM (11 days ago) Nov 24
to openstreetmap-hungary
Kösz a tippet a műszerre, de ezen a fázison már túlvagyok, mivel a műszert már megvettem és használom, ez csak szimplán távolságot mér.

A műszer keresésekor szimpatikus volt a mérésekből a  Pitagorasz-féle automatikus számolás, de a felhasználás körülményeibe belegondolva ez a módszer inkább akkor használható, ha mondjuk egy építmény magasságát kellene megmérni (például kémény vagy felsővezeték magasságát). Ez a módszer akkor is jó, ha az építmény a mérési ponttól messzebb van, vagy nem megközelíthető, pl. kerítés miatt.

Híd vagy felüljáró belső magassága esetén nincs mindig "talppont", amihez mérni lehetne, mert például az autóút attól beljebb van, és nekem az autóút feletti függőleges "tér" magasságára van szükségem. Igaz, hogy egy híd több helyen alá van támasztva (ezek mindegyike elvileg lehetne talppont), de az autóút nyilván nem ott megy, ahol az alátámasztást végző oszlop van. (úgy is mondhatom, hogy ez nem derékszögű háromszög)

A feladat lényege: az autóúthoz legközelebb megmérni a fölötte lévő építmény legkisebb távolságát.
(az " autóút " azt az útszakaszt értem, ahol a járművek a híd alatt közlekednek, tudom ez nem szakszerű)

A mérésre sok esetben csak egy keskeny járda vagy az sem áll rendelkezésre. Ajánlgatták az autóútra való lelépést a mérés idejére, de erre a kaszkadőrmutatványra a baleset-biztosításom nem terjed ki, így ez a módszer kiesik (így a járda magassága miatt kisebb értéket kapok).
Belejátszik a mérés optimális helyének kiválasztásába az is, hogy a hidak általában íveltek hosszirányban, illetve a Petőfi híd esetén azt vettem észre, hogy keresztben is, azaz a híd két széle alacsonyabban van, mint a közepe. (itt még nem végeztem mérést, de szemmel jól látható az ív). Tehát azon a helyen kell majd mérni, ahol a legkisebb fölötte a tér, hiszen az a kritikus magasság.

Az eddigi, mindössze 2 db olyan mérés alapján, ahol volt kirakva Kresz tábla, úgy tűnik, hogy a mért, fizikai értéknél 20-25 cm-rel kisebb értékű táblát raknak ki, tehát ahol 4,04 m-t mértem, ott 3,80-as tábla van (Margit híd és Szabadság híd). Ez megnyugtató számomra, bár én merészebben mondjuk csak 15 cm-rel kisebb táblát raktam volna ki, de erre is bizonyára van valami belső előírás.

ui.  az említett " Parkside (a Lidl olcsó házimárkája) lézeres távmérőt" a Lidl.hu honlapján nem látom (több más Parkside  szerszám viszont fent van)

üdv
H_U

AndreasTUHU

Nov 24, 2021, 8:23:46 AM (11 days ago) Nov 24
to openstreetmap-hungary
Szia,

Sajnos ez nem állandóan kapható termék, a heti akciókban szokott néha megjelenni. Ha jól emlékszem 9-10e Ft körül volt kapható egy 20 méterig mérő Parkside. Viszont
azt nézem, a 20 méteresben csak egyszerű mérés van, a pitagoraszos, felület, térfogatmérős stb. változatok pl. ParkSide PLEM 50 B2 már inkább 15-20e Ft körül vannak.
Ja és az nem is szokott Lidl-ben lenni.

Üdv,
András

ITineris OSM

Nov 26, 2021, 10:58:48 AM (8 days ago) Nov 26
to openstreet...@googlegroups.com

- Az általam hiányolt kulcsok kezelése
- Magyar lokalizáció

Használjátok egészséggel!

(hungarian_usernek: A színek nem pont úgy vannak, mint ahogy gondolod. A Wiki oldalán össze van írva, melyik réteg hogyan színez.)

Nov 26, 2021, 12:27:07 PM (8 days ago) Nov 26
to openstreetmap-hungary
Köszi. Még azt lehetne kérni, hogy minden URL-t https:// alól
hivatkozzon (search & replace all)? Különben mixed content miatt nem
nagyon eszi meg a böngésző.

https://github.com/mmd-osm/osm-maxheight-map/blob/f16d213b95aefd0176e3237e35da39d80f4d3abe/js/map.js

Illetve itt még maradt néhány hivatkozás a "bplaced"-re, beleértve
tracker amit érdemes kikommentálni (most a lang.php maradjon, de majd
egyszer azt is ki kéne faktorálni):
https://github.com/mmd-osm/osm-maxheight-map/blob/f16d213b95aefd0176e3237e35da39d80f4d3abe/map.html
> Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „openstreetmap-hungary” témájára.
> Az erről a csoportról és minden témájáról való leiratkozáshoz küldjön egy levelet a következő címre: openstreetmap-hu...@googlegroups.com.
> Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/trinity-0753a83a-a811-4502-a4a8-e3ef34e27647-1637942326190%403c-app-mailcom-bs02.

hungarian_user

Nov 26, 2021, 1:06:31 PM (8 days ago) Nov 26
to openstreetmap-hungary
Kösz a magyarított oldal linkjét!
Nem értem, mit jelent, hogy az angol nyelvű oldal "nincs karbantartva", ezt mire kell érteni?
http://maxheight.bplaced.net/overpass/map.html  Nekem úgy tűnik, hogy az aktuális adatokat mutatja.

Thomas Nagy

Nov 26, 2021, 3:04:18 PM (8 days ago) Nov 26
to openstreetmap-hungary
A GitHub tárolóját archived-ra rakta és mostanában sem
változáscsomagok, sem hibajegyek tekintetében nem történt előrelépés,
Látszólag nem tervezett foglalkozni vele tovább az eredeti szerző és
emiatt ez bármikor eltűnhet. Ezért is nagyon jó, hogy volt egy hős aki
ezt átvette! Legalább lesz hová befogadni akár további javításokat,
akár új fordításokat.
> --
> Magyar OSM Levelezőlista - openstreet...@googlegroups.com
> leiratkozás: openstreetmap-hu...@googlegroups.com
> ---
> Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok „openstreetmap-hungary” témájára.

ITineris OSM

Nov 27, 2021, 2:42:10 AM (8 days ago) Nov 27
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

(Ha már github, akár oda is jöhetnek az issue-k.)

> Köszi. Még azt lehetne kérni, hogy minden URL-t https:// alól
> hivatkozzon (search & replace all)? Különben mixed content miatt nem
> nagyon eszi meg a böngésző.

Jogos, nulladik körben nem is néztem. Tegnap átírtam, felraktam.

> Illetve itt még maradt néhány hivatkozás a "bplaced"-re, beleértve
> tracker amit érdemes kikommentálni (most a lang.php maradjon, de majd
> egyszer azt is ki kéne faktorálni):

A trackert én is kiszúrtam, kiszedtem.
A lang.php-t most betöltöm közvetlenül - remélem, jól működik.
A többi hivatkozással még nem foglalkoztam.

Még azt néztem, hogy kőkorszaki OpenLayers (2.13) van benne, amit jó lenne megújítani. Mivel a 3-as verziótól teljesen megváltozott a szerkezete, névtere, működése, ez kicsit nagyobb falat lesz.

Üdv:
Ákos

AndreasTUHU

Nov 29, 2021, 3:45:52 AM (6 days ago) Nov 29
to openstreetmap-hungary
Szuper, köszönjük!

Most takarítottam az OSM könyvjelzőim között és ez OSM truck QA map 3 különböző szerveren is futott valamikor , de a 3 linkből már csak 1
mutat élő szerverre.

Üdv,András

hungarian_user

Nov 29, 2021, 2:32:22 PM (5 days ago) Nov 29
to openstreetmap-hungary
Ilyen hibaüzenetet ad  (ez az oldal: https://yogurt4.github.io/osm-maxheight-map/map.html?lang=hu)

"Overpass API hiba: 429 Too Many Requests"

Ilyenkor csak az alaptérkép jelenik meg, de nem jelennek meg azok a vonalak, amik a megadott magasságokat jelzik.
A "Feliratok be/ki" gomb megnyomására frissülni szokott az oldal és olyankor általában megjelennek a vonalak.
Most például azt csinálta, hogy a vonal megjelent, majd eltűnt, pedig nem nyúltam semmihez.

Gondoltam adok visszajelzést, hogy van egy ilyen jelenség.

üdv
H_U

ITineris OSM

Nov 29, 2021, 2:48:23 PM (5 days ago) Nov 29
to openstreet...@googlegroups.com
Szia!

> Ilyen hibaüzenetet ad  (ez az oldal: https://yogurt4.github.io/osm-maxheight-map/map.html?lang=hu)
> "Overpass API hiba: 429 Too Many Requests"

Alapvetően nem ez az oldal adja, hanem a belőle meghívott Overpass. Ez a valósidejű lekérdező felület az OSM adatbázisához.
IP alapján nézi, mennyire terheled, és egy idő után elfogy a napi kvótád. Vagy rövidebb távon ha túl gyakran mennek ki a lekérések. (1 kérés/mp. az, ami fair használatnak minősül.)
Bizonyos időszakokban tőlünk függetlenül is baromira túl van terhelve egyik-másik Overpass szerver.

Maga az osm-maxheight-map optimalizálás nélkül van megírva, így a legkisebb mozgatáskor vagy zoomoláskor is lekérdezi a teljes képernyőn található elemeket.
Ha tehát gyorsan rángatod, görgővel zoomolgatsz ki-be ezerrel, pillanatok alatt ki tudod vágni a biztosítékot.
Tipp: Az "Overlays" és a 'Hiányzó maxheight címkék" rétegek közül mindet kikapcsolva érdemes a célterületre navigálni, és csak ezután bekapcsolni a kívánt rétegeket.

Üdv:
Ákos

AndreasTUHU

Nov 30, 2021, 2:17:35 AM (5 days ago) Nov 30
to openstreetmap-hungary
Ha egy híd előtti útszakaszon ki van rakva a magasságkorlátozó tábla, de az nem a híd alatti szakasz, akkor ti kitennétek a maxheight címkét? Konkrétan a budapesti Dózsa
György út Szabolcs és Vágány utca közötti szakaszairól van szó:
Mivel csak a Hősök tere felé haladva van tábla, mondjuk így:
maxheight:backward=4.0
A Wiki a címke alacsony előfordulási száma és vélhetően alacsony támogatottság miatt azt javasolja, hogy a maxheight:forward+backward címke mellé tegyük ki a maxheight-et is,
de ezt itt nem tenném, mert a Vágány utca felől jobbra kanyarodva a Dózsa György útra nincs legális (és fizikai) korlát.

Üdv,
András

AndreasTUHU

Nov 30, 2021, 2:28:33 AM (5 days ago) Nov 30
to openstreetmap-hungary
Még egy érdekesség:
Street view-n visszanézve a korábbi képeket látszik, hogy néhány éve még 4.1 méter volt a magasságkorlát a híd alatt, ezt levitték 4.0 méterre.

Bihari Kristóf

Nov 30, 2021, 4:06:25 AM (5 days ago) Nov 30
to openstreetmap-hungary
Szerintem ez azért van kiírva a Szabolcs utcánál, mert ha a Vágány utcánál lenne csak kirakva, nem lehetne szabályosan "kimenekülni" a helyzetből (mert a Vágány utcára nem lehet balra kanyarodni).

K.

Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/openstreetmap-hungary/3da2d1aa-e1e2-4985-8ec3-a71cc0fa88f4n%40googlegroups.com.

hungarian_user

Nov 30, 2021, 10:09:39 AM (5 days ago) Nov 30
to openstreetmap-hungary
Mivel nem vagyok programozó, ez ellen nem tudok szakszerűen érvelni, csak felhasználóként az a furcsa, hogy a másik, angol nyelvű oldal ilyen hibaüzeneteket nem produkál és elvárható módon működik, a másik, magyar verzió meg nem.
Tudok ki-be zoom-olni, mozgatni a térképet, miközben az "Overlays"-nél is, meg a "Missing Tags"-nál is be vannak kattintva egyes elemek. (ezek kikapcsolása nem életszerű, hiszen az oldal kizárólagos célja ezek mutatása).

Felületesen belenéztem az oldal forrásába, és mindkettő "Overpass API"-t használ, tehát elég furcsa, hogy az egyik oldalnál a lekérdezés jól működik, a másiknál meg leidőzít és hibaüzeneteket generál. A magyar verzió "karikázik" is, a másik nem (a "bplaced" csak akkor karikázik, ha 1000 elemet kell megjelenítenie, annál kevesebbnél nem).

Részemről nincs gyors egér rángatás, zoom-olgatás... Illetve kipróbáltam, és a "bplaced" verziónál ezek sem okoznak fennakadást.

Az én tipikus felhasználásom az, hogy mondjuk Budapest térképén pár kerületnyi területet megjelenítek (mondjuk fél Pest), miközben be van kapcsolva az "Overlays" és a "Missing Tags" is. Ekkor nagyjából látom, hogy hol milyen "sűrűséggel" jelennek meg piros vonalak. Ez lehet mondjuk 400 elem. Majd egy olyan területre nagyítok rá, ahol már csak 30 van, majd pedig újabb nagyítás után 5-6 elem. A nagyítások közben valamennyi idő eltelik, nem 1-2, de mondjuk 5 másodperc. Utána nem nagyítgatok, meg nem rángatom a térképet ide-oda, legfeljebb finoman mozgatom. A nagyítás nagy lépéseket ugrik, úgy láttam, hogy 2x körül, tehát nincs folyamatos zoom (ez a sima OSM térképnél is így van).

A "bplaced" verzió a 400 elemnél sem hasal el, és nem panaszkodik, szépen látható minden (hiszen ez a célja az oldalnak). A magyar verzió kiírja ezt: " Overpass API hiba: 504 Gateway Timeout " Közben meg a korábban kirajzolt vonalakat is eltünteti, tehát csak a csupasz OSM térképet mutatja.

Valami más különbségnek kell lennie, ami a program hibás működését okozza, ehhez programozáshoz értő ember kell, aki azt észreveszi, és esetleg korrigálni is tudja.

üdv
H_U

Tamás Németh

Nov 30, 2021, 12:19:33 PM (4 days ago) Nov 30

2021.11.30. 16:09 keltezéssel, hungarian_user írta:
[...]

Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz kül