Svensk identitets-kaos i OL

Sigvald

http://www.vg.no/sport/ol/2008/artikkel.php?artid=500173
Svenske Ara Abrahamian kastet bronsemedaljen på brytematta og
marsjerte ut i protest etter at han ble bortdømt i OL-semifinalen
torsdag.

http://www.vg.no/sport/ol/2008/artikkel.php?artid=500257
Sara Nordenstam (25) er ikke i tvil: - Dette er som et gull for meg!
Sensasjonelt tok Lambertseter-jenta bronse på 200 meter bryst
grytidlig i dag norsk tid.

---------------------

Alle oppegående mennesker skjønner selvsagt at det er Sara Nordenstam
som er svenske, ikke denne Ara Abrahamian som etter alt å dømme er Øst-
europeer. Dersom det skulle vise seg at dommerne dømte mot Abrahamian
p.g.a. av misnøye med at han ikke stiller for sitt eget hjemland, har
de nok i det miste håndhevd de opprinnelige olympiske idealer (i
moderne historie) - nemlig at OL skal være en kappestrid mellom
nasjoner, ikke en konkurranse på klubbnivå.

Selv om Sara Nordenstam selvsagt, med sin skandinaviske bakgrunn, er
langt mer norsk enn flaggskjenderen Ruth Kasirye, så er hun på ingen
måte å regne som nordmann så lenge begge foreldrene er svensker og hun
dessuten har et åpenbart svensk etternavn. Mange FrPere vil derfor
mene at det av de to svømmemedaljene kun er Alexander Dale Oens
sølvmedalje vi egentlig kan være oppriktig stolte av.

Sigvald

C Lund

In article
<982c7bc8-62fc-47b9...@i76g2000hsf.googlegroups.com>,
Sigvald <sigv...@yahoo.no> wrote:

> [...]
> moderne historie) - nemlig at OL skal være en kappestrid mellom
> nasjoner, ikke en konkurranse på klubbnivå.

Hæ? Ikke bare er du rasistsøppel, men du er også temmelig historieløs
(men det henger vel kanskje sammen). Den olympiske kredoen er som
følgende:

"The most important thing in the Olympic Games is not to win but to
take part, just as the most important thing in life is not the triumph
but the struggle. The essential thing is not to have conquered but to
have fought well."

http://www.gigglepotz.com/auscreed.htm

Dette med "kappestrid mellom nasjoner" døde sammen med en viss herre
med bart. Men du deler jo hans idealer, så... ;p

> [...]
> mene at det av de to svømmemedaljene kun er Alexander Dale Oens
> sølvmedalje vi egentlig kan være oppriktig stolte av.

Kryp tilbake ned i hulen din du, sigvald.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

fredag

Sigvald wrote:
> [...]
> idealer (i moderne historie) - nemlig at OL skal være en kappestrid
> mellom nasjoner, ikke en konkurranse på klubbnivå.

For noe tøys. Idiot. Rasist!

> [...]
> mene at det av de to svømmemedaljene kun er Alexander Dale Oens
> sølvmedalje vi egentlig kan være oppriktig stolte av.

Uttalte den brune rasisten og nazisten Siegwald GRØSSfjeld Jr. Tenk om du og
slike som deg heller hadde blitt en våt flekk på lakenet. Tok du den
Rasiten?

/fredag/

Sigvald

On Aug 15, 6:34 pm, C Lund <cl...@notam02SPAMBLOCK.no> wrote:
> In article
> <982c7bc8-62fc-47b9-9031-6081974fe...@i76g2000hsf.googlegroups.com>,

Det viser seg at han er armener.

> Hæ? Ikke bare er du rasistsøppel, men du er også temmelig historieløs
> (men det henger vel kanskje sammen).

For ordens skyld: C.Lund som nok en gang, i sin velkjente stil bryter
alle normer for normal netikette, er psykopat-erklært av Edvin Vik,
Skrulling-forklart av Chrisjoy og stemplet som klovn av Trond Svendsen
og Michael Laudahn.

> Dette med "kappestrid mellom nasjoner" døde sammen med en viss herre
> med bart. Men du deler jo hans idealer, så... ;p

Ikke vær så sinnsvakt dum. Enhver som er i stand til å lese OLs
medaljestatistikk (du kan vel lese?) vil se at det er nasjoner - ikke
klubber eller enkelt-personer som figurerer på denne listen.

> Kryp tilbake ned i hulen din du, sigvald.

For ordens skyld: C.Lund fornekter seg ikke! Nok en gang går han etter
mannen fordi han ikke er i nærheten av å kunne nå ballen.

C Lund

In article
<deb3c085-57ba-47a7...@c65g2000hsa.googlegroups.com>,

Sigvald <sigv...@yahoo.no> wrote:
> Det viser seg at han er armener.

Jeg driter i hvor han er fra.

> [...]
> alle normer for normal netikette, er psykopat-erklært av Edvin Vik,
> Skrulling-forklart av Chrisjoy og stemplet som klovn av Trond Svendsen

blah blah blah

> Ikke vær så sinnsvakt dum. Enhver som er i stand til å lese OLs
> medaljestatistikk (du kan vel lese?) vil se at det er nasjoner - ikke
> klubber eller enkelt-personer som figurerer på denne listen.

Hva har det med hudfarge å gjøre?

> For ordens skyld: C.Lund fornekter seg ikke! Nok en gang går han etter
> mannen fordi han ikke er i nærheten av å kunne nå ballen.

Ballen er din trangsynthet og rasisme, sigvald, og den går jeg etter
hver bidige gang.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

Jarle_P

"fredag" <fre...@fredag.com> skrev i nyhetsmeldingen:
6glqolF...@mid.individual.net ...

> Uttalte den brune rasisten og nazisten Siegwald GRØSSfjeld Jr. Tenk om du
> og slike som deg heller hadde blitt en våt flekk på lakenet. Tok du den
> Rasiten?
>
> /fredag/

La oss håpe Sigvald og hans likesinnede i Frp blir fremtredende under
valgkampen slik at FRP havner under sperregrensen.

John Stensbye

"Sigvald" <sigv...@yahoo.no> skrev i melding

> [...]

> nasjoner, ikke en konkurranse på klubbnivå.

> Selv om Sara Nordenstam selvsagt, med sin skandinaviske bakgrunn, er

Hvordan får du det til? Enten er man norsk, eller så er man ikke norsk.
Er da ingen som kan være "mere norsk enn andre"...?
Enten kommer man fra utlandet, eller så kommer man fra norge.

Og et spørsmål du ikke har svart på: Når regnes man som norsk?
I dine øyne? Hvor mange generasjoner?

> enn flaggskjenderen

Store ord. Hadde hun lest dette, hadde hun anmeldt deg for injurier.

> [...]
> mene at det av de to svømmemedaljene kun er Alexander Dale Oens
> sølvmedalje vi egentlig kan være oppriktig stolte av.

Så du er imot at Katja Nyberg spiller på det norske kvinnelandslaget?
Da må du, igjen, være imot Phelpps utallige svømmegull for USA,
da han er en typisk innvandrer.Gå tilbake 2-3 generasjoner til familien
Phelpps,
så ser du hvor han kommer fra.

Ettersom du er så imot innvandring, da er du vel også imot alle disse
utlendigene på fotball og håndballlag...

Og dernest:
1. Du mener at samtlige utlendinger, uansett, ikke skal komme til Norge..?
2. Har du hørt om flyktningekvoter, arbeidsinnvandring, fri flyt av
arbeidskraft?
3. Da vi faktisk er pliktig til å ta inn flyktninger, og det er noe som
heter EØS, og
fri flyt av arbeidskraft, må vi ta inn arbeidsinnvandring. De må da selvsagt
ha ett sted å bo.
Skal disse så bli nektet å drive idrett??
Hvis så, var det vel en herre med bart som innførte restriksjoner for jøder
på 30 tallet...
Er det dit du vil?

Og, dette var ikke en eneste fotballrelatert posting, så no.sport.fotball er
fjernet

Og før du kommer med en lignende posting, vil jeg gjerne ha svar på mine
spørsmål..

JS

Gjermund Haugestøl

"John Stensbye" <sten...@online.no> skrev i melding

> "Sigvald" <sigv...@yahoo.no> skrev i melding

Quotingen din suger, men ja, Sara er norsk statsborger. Men hun er
definitivt ikke født her. Hun ble heller ikke adoptert hit som liten.
Uansett er det liten tvil om at hun er her i landet all den tid hun ikke kom
hit før hun var 10 år. Det meste av hennes trening har foregått i Norske
basseng så derfor ville det vært litt spesielt å tvinge henne til å
konkurrere for Sverige.

Hva Ruth angår er vel forholdene omtrent som med Sara. Hun er definitivt
ikke født her. Hun ble heller ikke adoptert hit som liten. Og hun hadde
neppe trent særlig mye i Uganda så resultatet av hennes trening er i all
hovedsak norsk. Ingen kan vel påstå at Norge importerte Ruth for å gjøre det
bra i vektløfting.

> Så du er imot at Katja Nyberg spiller på det norske kvinnelandslaget?

Ja, her er det et problem. Katja trente (og ble god) i et annet land. Hun er
en importert håndballstjerne. Når f.eks. Sverige stille med en eller annen
"usvensk" kan det virke som om de har importert en stjerne for å forbedre
laget. For meg blir dette litt juks. Problemet er bare at man heller ikke
kan nekte noen å gjøre dette og man bør i allefall ikke ha noen meninger som
ikke er innenfor normene til det man omtaler som "politisk korrekt". Da er
man nemlig rasist.

Men for å utdype. Hadde Katja fått barn og dette barnet hadde konkurrert så
ville det vært helt i orden. Det må da være mulig å ha evne til å
forskjellen på det ene og det andre.

> Da må du, igjen, være imot Phelpps utallige svømmegull for USA,
> da han er en typisk innvandrer.Gå tilbake 2-3 generasjoner til familien
> Phelpps,
> så ser du hvor han kommer fra.

Hvorfor du blander inn Michael Phelps i dette skjønner jeg ikke helt? Han er
da ikke født i et annet land enn det han representerer. Han er født og
oppvokst i USA. Om bestemora hans f.eks. var fra Namibia er da knekkende
likegyldig. Han er ektefødt amerikaner.

> Ettersom du er så imot innvandring, da er du vel også imot alle disse
> utlendigene på fotball og håndballlag...

Ja, til en viss grad. Hvis man skulle uhemmet holde på slik ville man kunne
ende opp med importerte gullfavoritter. Om f.eks. Norge hentet idrettsjerner
an mass og lot dem konkurrere med flagget på brystet så ville jo
nasjonskampene blitt en vits. Enkelte land ville sikkert "kjøpt opp"
stjerner bare for å kunne hente hjem OL og VM gull. Om stjernene ville la
seg bli kjøpt er et annet spørsmål, men med all kommersialisering i idretten
virker det naivt å tenke seg at alle ville nektet.

--
Gjermund Haugestøl

Sigvald

On Aug 19, 12:48 pm, "John Stensbye" <stens...@online.no> wrote:

> Hvordan får du det til? Enten er man norsk, eller så er man ikke norsk.
> Er da ingen som kan være "mere norsk enn andre"...?

Ikke vær så sinnsvakt dum!
Mener du også at en hund enten er schäfer eller så er den ikke
schäfer? Har du alldri hørt om blandingshunder???

> Og et spørsmål du ikke har svart på: Når regnes man som norsk?
> I dine øyne?

Når man er mer norsk enn utenlandsk.

> Så du er imot at Katja Nyberg spiller på det norske kvinnelandslaget?

Nei, hun fremstår ikke som finne med norsk pass - f.eks. høres hennes
navn mer norsk ut enn finsk. Dessuten er hun bare en av mange jenter
på laget - det er noe helt annet enn å være individuell utøver.

> Ettersom du er så imot innvandring, da er du vel også imot alle disse

> utlendigene på fotball og håndballag...

På klubblag går det saktens ann, men landslagene bør være i hovedsak
norske - hvis ikke faller jo hele ideen med landslagsfotball bort.

> 1. Du mener at samtlige utlendinger, uansett, ikke skal komme til Norge?

Nei! Men alt med måte.

> Skal disse så bli nektet å drive idrett??

Nei, men det er ingen menneskerett å konkurrere på landslagsnivå. Folk
bør enten konkurrere for sitt hjemland - eller la være å konkurrere på
landslagsnivå.

Sigvald

C Lund

In article
<31e7f98c-a6e8-440c...@m36g2000hse.googlegroups.com>,

Sigvald <sigv...@yahoo.no> wrote:
> Ikke vær så sinnsvakt dum!
> Mener du også at en hund enten er schäfer eller så er den ikke
> schäfer? Har du alldri hørt om blandingshunder???

Har man norsk statsborgerskap er man norsk. Hvis man ikke har norsk
statsborgerskap så er man ikke norsk. Nå kan man selvsagt snakke om
skandinavisk etnisitet, men den er da heller ikke bundet til vårt
statsborgerskap. Og det er heller ikke alle norske statsborgere som er
etnisk norske (bla deg selv, sigvald).

> Når man er mer norsk enn utenlandsk.

Hva betyr det?

> På klubblag går det saktens ann, men landslagene bør være i hovedsak
> norske - hvis ikke faller jo hele ideen med landslagsfotball bort.

Hva mener du med "norsk" i dette tilfellet? Fødested? Etnisk
tilhørighet? Kulurell bakgrunn? Statsborgerskap?

> Nei, men det er ingen menneskerett å konkurrere på landslagsnivå. Folk
> bør enten konkurrere for sitt hjemland - eller la være å konkurrere på
> landslagsnivå.

Hvis man ser på Norge som sitt hjemland så er Norge ens hjemland, selv
om man er svart som kull.

John Stensbye

> Ikke vær så sinnsvakt dum!
> Mener du også at en hund enten er schäfer eller så er den ikke
> schäfer? Har du alldri hørt om blandingshunder???

Kan en blandingshund noensinne bli en ekte scäfer..??
Nei, selvsagt ikke! Nå er det du som er dum!

> Når man er mer norsk enn utenlandsk.

Dvs når? Hvor mange generasjoner?

> Nei, hun fremstår ikke som finne med norsk pass - f.eks. høres hennes
> navn mer norsk ut enn finsk. Dessuten er hun bare en av mange jenter
> på laget - det er noe helt annet enn å være individuell utøver.

Jaha, så hvis Ruth hadde byttet navn til Siri Jensen, f.eks,
og bedrevet håndball, så hadde det vært greit?

> På klubblag går det saktens ann, men landslagene bør være i hovedsak
> norske - hvis ikke faller jo hele ideen med landslagsfotball bort.

Da er du selvsagt imot at Norge har utenlandske trenere?
Samme at utlendinger trener andre landslag? Som f.eks Svennis som trente
England?
Eller at en nederlender trente Sør-Korea?

> Nei! Men alt med måte.

> Nei, men det er ingen menneskerett å konkurrere på landslagsnivå. Folk
> bør enten konkurrere for sitt hjemland - eller la være å konkurrere på
> landslagsnivå.

Jaha, du er altså ikke i mot verken at utlendinger kommer til Norge,
eller at disse skal bedrive idrett, men hvis de nå blir så gode at de blir
en av de beste i verden innen denne idretten, og Norge derfor vil at de skal
stille i OL og VM for Norge, fordi de er norske statsborgere, og gode i sin
idrett,
så skal de altså ikke få lov til dette...?

Av den enkle grunn at..? De har en annen hudfarge? At de kommer fra et annet
land??
Hele teorien din faller i grus Sigvald.

JS

John Stensbye

"Gjermund Haugestøl" <form...@hatespam.online.no> skrev i melding

Det kommer an på bakgrunnen til at man ikke ønsker at vedkommende skal
stille for Norge. I Sigvalds tilfelle er det pur rasisme.
Slik du fremstiller det, kan jeg til dels være enig i at det kan fremstå som
juks
å "importere" gode idrettsutøvere, for at landet skal hevde seg i en idrett,
slik som i Katjas tilfelle.
Men når hun ønsker å spille for Norge, og Norge vil at hun skal spille for
oss, hvor er hinderet da? Skal hun ikke få lov til dette?

Man har sselvsagt Østerrike som stilte med nesten hele laget til superlaget
Hypo-bank, og prøvde å gjøre Østerrikere av resten av laget.
Dette kan fremstå som juks, men igjen, hvorfor ikke?

> [...]

> oppvokst i USA. Om bestemora hans f.eks. var fra Namibia er da knekkende

Trodde det var bare indianerne som var ektefødte amerikanere....
Det er defor jeg spør hvor mange generasjoner må til før man regnes som
"innfødt",
eller i dette tilfelle "norsk". For noen blir man aldri norsk,
for andre er man norsk i det man får norsk statsborgerskap.
Jeg heller mer til det sistnevnte.

> Ja, til en viss grad.

Nå var det ikke deg jeg spurte, men det er fritt for alle å svare selvsagt
:)

> [...]
> en vits. Enkelte land ville sikkert "kjøpt opp" stjerner bare for å kunne

Som nevnt, Østerrikes damelandslag i Håndball for noen år siden
Uten at jeg ser noe galt i det, rent prinsippielt.
Men jeg ser selvsagt problemet. Lønns- og kjøpsgaloppen ville
antageligvis blitt tilsvarende det man ser i fotball og NHL.

> Om stjernene ville la seg bli kjøpt er et annet spørsmål, men med all
> kommersialisering i idretten virker det naivt å tenke seg at alle ville
> nektet.

JS

Isachsen

Denne diskusjonen er vel nærmest utartet til et salig sammensurium om
etnisitet, statsborgerskap og folketilhørighet. Forsøk engang å holde
styr på disse begrepene!

Hvorfor i all verden kan ikke en neger som bosetter seg i Norge få lov
til å være en neger som bor Norge? Det er da slett ikke sikkert at han
ønsker å bli en "nordmann så god som noen". Jeg arbeidet en gang sammen
med en danske, som hadde bodd i Norge i 30 år. Han hadde
oppholdstillatelse, arbeidstillatelse og alt sitt i orden. Men han var
fortsatt dansk og hadde ikke behov for å "være med å bestemme" gjennom
en stemmeseddel. Og han følte seg vel i riket.

En øst-tysker som flyttet til Vest-Tyskland - var han en "etnisk"
øst-tysker? Kjenner noen til at dette var et problem hos våre naboer i
syd? Tilsvarende forholder det seg vel med nordmenn og svensker også.
Men mens Tyskland ble delt for så kort tid siden, at "alle" har oversikt
over historien, så ligger delingen av Norden så langt tilbake, at "man"
har tilpasset seg de faktiske forhold. Og dog finnes like liten etnisk
forskjell mellom Nordens folk som mellom øst- og vest-tyskere.

Det er politisk-ideologiske og økonomiske betraktningsmåter som har ført
til avsporing av denne debatten.

Isachsen

Sigvald

On Aug 20, 12:05 am, C Lund <cl...@notam02SPAMBLOCK.no> wrote:
> In article

> Og det er heller ikke alle norske statsborgere som er etnisk norske
> (bla deg selv,sigvald).

Det er meget betegnende at venstrevridde Lund her tyr til en bevisst
løgn basert på rendyrkede nazi-villfarelser. Det er med andre ord ikke
uten grunn at Lund forlengst er psykopat-erklært av Edvin Vik,

Skrulling-forklart av Chrisjoy og stemplet som klovn av Trond Svendsen
og Michael Laudahn.

Hva angår min norske etnisitet viser jeg til følgende kommentar fra
min side, datert 10. september 2004:
http://groups.google.com/group/no.samfunn.politikk.diverse/msg/ad8dcbe69c60a46c

On Aug 20, 9:29 am, "John Stensbye" <stens...@online.no> wrote:

> Kan en blandingshund noensinne bli en ekte scäfer..??
> Nei, selvsagt ikke! Nå er det du som er dum!

Nei det er stadig du som fremstår som dum her. Dersom en hund etter
flere generasjoner er eksempelvis 31 deler scäfer og 1 del labrador
retriver vil nok færeste sånn uten videre ta den for å være annet enn
en ekte scäfer.

> Jaha, så hvis Ruth hadde byttet navn til Siri Jensen, f.eks,
> og bedrevet håndball, så hadde det vært greit?

Det hadde i hvert fall vært litt mindre påfallende.

> Da er du selvsagt imot at Norge har utenlandske trenere?
> Samme at utlendinger trener andre landslag? Som f.eks Svennis
> som trente England?

Ikke vær dum. Trenerne gjør bare en jobb - de representerer ikke den
nasjonen de trener på samme måte som spillerne/utøverne.

> [...]
> stille i OL og VM for Norge, fordi de er norske statsborgere, og gode i sin
> idrett, så skal de altså ikke få lov til dette...?

De bør i så fall stille for sitt riktige hjemland.

> ...man bør i allefall ikke ha noen meninger som ikke er innenfor

> normene til det man omtaler som "politisk korrekt". Da er man
> nemlig rasist.

Slik taler en ekte meningsterrorist og psykopat!

> Det kommer an på bakgrunnen til at man ikke ønsker at vedkommende
> skal stille for Norge. I Sigvalds tilfelle er det pur rasisme.

VRØVL!
Mine synspunkter på dette området er kun tuftet på ekte patriotisme!

> Hvorfor du blander inn Michael Phelps i dette skjønner jeg
> ikke helt? Han er da ikke født i et annet land enn det han
> representerer.

Fødested har intet å si. Dersom begge foreldrene er amerikanere er han
selvsagt amerikaner uansett hvor han hadde blitt født. Eller for å
sitere Lavik (tror det var ham), man blir ikke automatisk neger ved å
bli født i Afrika - og en neger er fortsatt neger selv om vedkommende
skulle være født i Norge. Eller et konkret eksempel. Dersom Peter Ijeh
og kona (begge Nigerianere) skulle få flere barn sammen mens de bor i
Norge vil også disse barna selvsagt være Nigerianere akkurat som sine
foreldre.

> [...]
> en vits. Enkelte land ville sikkert "kjøpt opp" stjerner bare for å kunne

PKen Hareide er et eksempel på en trener som ikke eier hemninger i
forhold til å bruke "utlendinger" på landslaget. Dette skjer samtidig
som norske spillere som er mer enn gode nok - ikke slipper til. Skulle
jeg tatt ut en 16-manns-tropp ville den sett ut som følger:
---------------------
Første valg
---------------------
1. Thomas Myhre (Viking) K
2. Jon Inge Høiland (Stabæk) F
3. Erik "Panzer" Hagen (Vålerenga) F
4. Brede P. Hangeland (Fulham) F
5. John Arne Riise (Roma) F
6. Bjørn Helge Riise (Lillestrøm) M
7. Martin Andresen (Vålerenga) M
8. Erik Mykland (Start) M
9. Christian Grindheim (Heerenveen) M
10. Jone Samuelsen (Viking) M
11. Erik Nevland (Fulham) A
---------------------
Reserver
---------------------
12. Iven Austbø (Stabæk) K
13. Tore Reginiussen (Tromsø) F
14. Raymond Kvisvik (Fredrikstad) M
15. Steffen Iversen (Rosenborg) A
16. Thorstein Helstad (Le Mans) A
---------------------

Sigvald

John Stensbye

On Aug 20, 12:05 am, C Lund <cl...@notam02SPAMBLOCK.no> wrote:
> In article

<klipp>

> [...]

> og kona (begge Nigerianere) skulle få flere barn sammen mens de bor i
> Norge vil også disse barna selvsagt være Nigerianere akkurat som sine

Jaha..så en neger vil alltid forbli neger, uansett hvor mange generasjoner
norsk
han/hun er, mens en amerikaner er en amerikaner bare fordi han/hun er født
der?
Hvorfor det? Dette er rasisme på høyt nivå.
Jeg minner om at en ekte amerikaner er indianerne.
Eller benekter du dette også?

I følge din egen analogi: "En amerikaner er en ekte innfødt indianer.
En tilflyttet nordmann/sveitser/tysker til amerika, vil forbli
nordmann/sveitser/tysker
uansett hvor mange barn de skulle få"...

Jeg minner også om at det er tusenvis av hvite sør-afrikanere....
De er da, fortsatt etter din egen analogi, ikke sør-afrikanere.

Enten motsier du deg selv, eller så får du også ta avstand fra at
amerikanerne
stiller med utøvere av blandete raser, bl.a afro-amerikanere, eller negre
som du selv
alltid mener vil forbli negre, og latino-amerikanere.

Og Zlatan skulle selvsagt aldri ha spilt for Sverige!

<klippe totalt uinteressant landslagsuttak>

Det kunne jo blitt interessant å la alle de "utenlandske" utøvere stille for
sitt
opprinnelsesland, til tross for at det var 10 generasjoner siden..
Ikke kan de språket, ikke kan de kulturen...joda, kunne bli artig
å la 10. generasjon av Katja Nyberg eller Zlatan spille for sitt
opprinnelsesland, til tross for at de er 10. generasjon norsk,
eller svensk for Zlatans del

Håper virkelig du ser at det er utopi? Men det er faktisk det du skriver
her.

JS

Isachsen

Synes ikke at din "mot-teori" fremstår som mer overbevisende. Hvorfor er
samene, som har hørt hjemme i Norge (og Norden for øvrig) i hundrevis av
år, fortsatt samer?

Isachsen

Gjermund Haugestøl

> [...]
> norsk
> han/hun er, mens en amerikaner er en amerikaner bare fordi han/hun er født

Dette ble vrient for deg. Men ja, en neger vil alltid være en neger
forutsatt at begge foreldrene er negere. På samme måte som en hvit alltid
vil være hvit sålenge begge foreldrene er hvite. Rase henger ikke sammen med
bosted i det hele tatt.

Klart mange vil mene det er rasistisk å i det hele tatt nevne dette, men det
er nå en gang slik at menneskene finnes i veldig mange raser. Man kan like
det eller ikke, men sånn er det bare. Det er først når noen hevder at
enkelte raser er underlegne andre det heller mot rasisme. Men det er vi
heldigvis stort sett forskånet fra bortsett fra enkelte skrullinger som
henger seg opp i detaljer.

> Jeg minner om at en ekte amerikaner er indianerne.
> Eller benekter du dette også?

Har du valgt å følge et nytt prinsipp her? Jeg mener bestemt å huske at du
tidligere mente at man er f.eks. amerikaner når man har amerikansk
statsborgerskap. Men for all del, det er lov å skifte mening.

> I følge din egen analogi: "En amerikaner er en ekte innfødt indianer.
> En tilflyttet nordmann/sveitser/tysker til amerika, vil forbli
> nordmann/sveitser/tysker
> uansett hvor mange barn de skulle få"...

Ja, er det så underlig? Antallet barn er da fullstendig irrelevant her. Det
er statsborgerskapet som avgjør. Og _alle_ barna blir svjv. statsborgere av
det landet de er født i.

> Jeg minner også om at det er tusenvis av hvite sør-afrikanere....
> De er da, fortsatt etter din egen analogi, ikke sør-afrikanere.

De er født og oppvokst der. Om jeg flyttet dit ville ikke jeg automagisk
blitt sør-afrikaner, men om jeg fikk barn der så ville de bli "ektefødte"
sør-afrikanere.

> Enten motsier du deg selv, eller så får du også ta avstand fra at
> amerikanerne

Huh.... snakk om å kaste stein i glasshus.

> stiller med utøvere av blandete raser, bl.a afro-amerikanere, eller negre
> som du selv
> alltid mener vil forbli negre, og latino-amerikanere.

Nok en gang. Er man neger så er man neger. Er man asiat (med skjeve øyne) så
er man asiat. Er man hvit så er man hvit. Du blander begreper her.

> [...]
> å la 10. generasjon av Katja Nyberg eller Zlatan spille for sitt
> opprinnelsesland, til tross for at de er 10. generasjon norsk,

Jo, det kunne kanskje blitt artig, men fullstendig idiotisk. Kanskje like
idiotisk som at jeg svarer på noe jeg tror du skrev som svar til meg men med
masse rare kommentarer inni. Jeg innser imidlertid at donaldisten har slengt
med leppa igjen. Jeg ser det ikke i lista da han er filtrert bort fordi jeg
er drittlei av å lese tvers igjennom usakelige meldinger.

Og la meg legge til. Om Martin Kolberg blir nevnt som den største
stemmesankeren for FRP så ville Sigvald garantert vært den største
stemmejageren om han fikk slippe til i større fora enn dette.

--
Gjermund Haugestøl

Frank

Isachsen knastet i vei:

> Synes ikke at din "mot-teori" fremstår som mer overbevisende. Hvorfor er
> samene, som har hørt hjemme i Norge (og Norden for øvrig) i hundrevis av
> år, fortsatt samer?

Morsomt, konsekvensen er vel at nordmenn er egentlig ikke
nordmenn - da /ekte nordmann/ er same. De var vel her først,
Hm ...

Frank

Siegwald knastet forvirret i vei:

> Hva angår min norske etnisitet viser jeg til følgende kommentar fra
> min side, datert 10. september 2004:
> http://groups.google.com/group/no.samfunn.politikk.diverse/msg/ad8dcbe69c60a46c

Du har da en ytterst moralsk plettfri slektstavle !?

"Sammen med 64 tipp-tipp-tipp-oldeforeldre, etc. inneholder
denne ane-tavelen i alt 254 forfedre. Mitt poeng er at
samtlige av disse 254 personene i min anetavle er norske. "

Ingen av de 254 [unike] personene har krysset slektskap ? :-o

Man har ikke gått i høyet med en 6.-menning en gang. Imponerende
renhet i slekten får en si.

Jeg tror ikke jeg på langt nær har så mange forfedre, like langt
bakover i leddene, som din. Noen fikk et søskenbarn/tremenning
på tjukken, og ooops - antall forfedre sank dramatisk. Kanskje
det var det en onkel som også formerte seg i linjen, og ditto oops.

Isachsen

Siden du åpenbart bare er bevisst flåsete, skal jeg hitsette:

Nei, begrepet "nordmenn" ble først tatt i bruk efter at Norge ble
avgrenset som eget område. Innen de kom hit bar de vel sine respektive
stammenavn. Opprinnelig var Norge heller ikke navnet på landet, men på
sjøveien nordover langs vestlandskysten.

Samene er selvsagt også nordmenn i betydningen borgere av Norge, men de
er samtidig en etnisk minoritet - samer kalt. Tvilsomt er det visst
også - ifølge enkelte fagfolk - om de kom hit før nordmennene.

Isachsen

John Stensbye

> [...]

> vil være hvit sålenge begge foreldrene er hvite. Rase henger ikke sammen

Ja, rotet litt der. Tenkte på det etter at jeg sendte postingen.
Men Sigvald mener jo at "en nigerianer alltid forbli en nigerianer,
uansett hvor mange barn disse skulle få".

> [...]

> tidligere mente at man er f.eks. amerikaner når man har amerikansk
> statsborgerskap. Men for all del, det er lov å skifte mening.

JEG mener det ja. Jeg prøver bare å klargjøre hva Sigvald mener.
For å klargjøre hva jeg mener: Har de statsborgerskap i Norge, er de norsk.
Har de amerikansk statsborgerskap, er de amerikanske.

For å klargjøre hva Sigvald mener:
Er man hvit, og vestlig, kan man kalle seg norsk eller amerikansk,
alt ettersom hvilket land man nå måtte ha statsborgerskap.
Er man Nigerianer, vil man alltid forbli Nigerianer uansett hvor mange
generasjoner.

> Ja, er det så underlig? Antallet barn er da fullstendig irrelevant her.
> Det er statsborgerskapet som avgjør. Og _alle_ barna blir svjv.
> statsborgere av det landet de er født i.

Hvilket JEG er enig i, men ikke Sigvald. Du blander kortene.

> De er født og oppvokst der. Om jeg flyttet dit ville ikke jeg automagisk
> blitt sør-afrikaner, men om jeg fikk barn der så ville de bli "ektefødte"
> sør-afrikanere.

Enig, men Sigvald er ikke enig.

> Huh.... snakk om å kaste stein i glasshus.

> Nok en gang. Er man neger så er man neger. Er man asiat (med skjeve øyne)
> så er man asiat. Er man hvit så er man hvit. Du blander begreper her.

Vet det, men snakk til Sigvald. Det er han som blander kortene.

> [...]
> slengt med leppa igjen. Jeg ser det ikke i lista da han er filtrert bort
> fordi jeg er drittlei av å lese tvers igjennom usakelige meldinger.

Det blir vel rimelig tåpelig å tro at jeg svarer deg, og svare ut i fra det,
når jeg egentlig svarer Sigvald?

JS

John Stensbye

"Isachsen" <tavekkorigi@setoinett> skrev i melding
> John Stensbye wrote:

<klipp>

> Synes ikke at din "mot-teori" fremstår som mer overbevisende. Hvorfor er

> samene, som har hørt hjemme i Norge (og Norden for øvrig) i hundrevis av
> år, fortsatt samer?

Fordi de er en etnisk minoritet, uten noen landtilhørighet, men mere
region-tilhørighet,
som nordlige deler av norden, les: Troms, Finnmark, Finland, og nordlige
deler av Sverige.
I utgangspunktet hadde jeg ikke sett noe galt i at de faktisk hadde fått
sitt eget land der opp i nord.
Da ville selvsagt Norges, Sverige og Finland vært noe mindre.

Men å sammenligne samer med norsk etnisitet og innvandrere, er å dra det
ganske langt ut på viddene

JS

C Lund

In article

Sigvald <sigv...@yahoo.no> wrote:
> Det er meget betegnende at venstrevridde Lund her tyr til en bevisst
> løgn basert på rendyrkede nazi-villfarelser.

Du, rasisten sigvald, andklager andre for "nazi-villfarelser"?

Hykler.

> Det er med andre ord ikke
> uten grunn at Lund forlengst er psykopat-erklært av Edvin Vik,
> Skrulling-forklart av Chrisjoy og stemplet som klovn av Trond Svendsen
> og Michael Laudahn.

Det er ingen som bryr seg om hva klovneklubben din synes om meg.

> Hva angår min norske etnisitet viser jeg til følgende kommentar fra
> min side, datert 10. september 2004:
> http://groups.google.com/group/no.samfunn.politikk.diverse/msg/ad8dcbe69c60a46

Hva angår din norske etnisitet så viser jeg til følgende bilde av deg
selv:

http://duckman.pettho.com/personal/photos.html

Du er ikke akkurat noen høy og lys nordmann. Skal vi si halvt sigøyner
og halvt smurf?

Ikke at jeg har noe imot hverken sigøynere eller smurfer, men når du
føler behov for å angripe andre fordi de ikke møter dine krav til
"norskhet" burde du se deg selv i speilet før du går løs på tastaturet.

kjetil...@live.no

C Lund knastet ned:

> [...]
deg selv:
| http://duckman.pettho.com/personal/photos.html
| Du er ikke akkurat noen høy og lys nordmann. Skal vi si halvt

De er selvsagt klar over at det er De som her driter dem ut? For De er
selvsagt klar over at det forekommer tildels betydelige individuelle
forskjeller innenfor en og samme etniske gruppe? Det er således
absolutt intet ved vedkommende på de aktuelle bilder som de viser til,
som ikke forekommer tildels hyppig blant etniske nordmenn og andre
etniske skandinaver. Enten så overser De bevist disse fakta, eller så
må de åpenbart ha rett de som har omtalt dem som klovn og annet.

Kjetil Larsen

C Lund

In article
<e026ffa1-9877-49fb...@x35g2000hsb.googlegroups.com>,

Det jeg gjør er å slenge sigvalds egen rasisme tilbake i ansiktet
hans. Det er noe underlig at du finner det nødvendig å forsvare ham.

Forøvrig.... "De"? Hvilket århundre er det du egentlig lever i?
Denslags forsvant på 60-70-tallet.

--
C Lund, folk.uio.no/clund/

kjetil...@live.no

On 23 Aug, 10:23, C Lund <cl...@notam02SPAMBLOCK.no> wrote:

> Det jeg gjør er å slenge sigvalds egen rasisme tilbake i ansiktet
> hans. Det er noe underlig at du finner det nødvendig å forsvare ham.

Jeg forsvarer ingen. Jeg reagerer kun på Deres utilslørte og bevisst
løgnaktige Nazi-retorikk som er uverdig oppførsel i dette forum.

> Forøvrig.... "De"? Hvilket århundre er det du egentlig lever i?
> Denslags forsvant på 60-70-tallet.

Jeg ser ingen grunn til å være dus med tåper som strør rundt seg med
Nazi-retorikk.

Kjetil Larsen

C Lund

In article
<4f38eff4-9abd-4bad...@1g2000pre.googlegroups.com>,

kjetil...@live.no wrote:
> Jeg forsvarer ingen.

Da er det underlig at du beskylder meg for å drive med "nazi-retorikk"
mens du lar det sigvald skrev passere i stillhet.

> Jeg reagerer kun på Deres utilslørte og bevisst
> løgnaktige Nazi-retorikk som er uverdig oppførsel i dette forum.

Men sigvalds oppførsel synes du er verdig?

> Jeg ser ingen grunn til å være dus med tåper som strør rundt seg med
> Nazi-retorikk.

Det er påfallende hvordan rasister som deg og sigvald ofte bruker et
gammelmodig språk.

Frank

C Lund knastet i vei:

De er av en (heldigvis) utdøende rase, dog ikke verneverdige

kjetil...@live.no

On 26 Aug, 23:26, C Lund <cl...@notam02SPAMBLOCK.no> wrote:

> Da er det underlig at du beskylder meg for å drive med "nazi-retorikk"
> mens du lar det sigvald skrev passere i stillhet.

I motsetning til Dem holder jeg meg strengt til saken. Andre personers
opptreden her er totalt uvesentlig så lenge det er Deres oppførsel som
er tema.

> Det er påfallende hvordan rasister som deg og sigvald...

Tosk. Så det at jeg kritiserer Deres tarevlige oppførsel er nok for
Dem til å trekke frem "rasist"-stempelet? De er sannelig dummere og
ynkeligere enn jeg hittil har trodd.

Kjetil Larsen

kjetil...@live.no

On 27 Aug, 14:50, Frank <NoSpam...@online.no> wrote:

> De er av en (heldigvis) utdøende rase, dog ikke verneverdige

Tosk!

-
Kjetil Larsen

Chrisjoy

On 15 Aug, 17:45, Sigvald <sigva...@yahoo.no> wrote:
> nemlig at OL skal være en kappestrid mellom
> nasjoner, ikke en konkurranse på klubbnivå.

Dette er riktig og noe alle vet som har et minstemonn av omløp i
øverste etasje.

Når medaljer kobles til land, flagg og nasjonalsang er dette det mest
motbydelige med OL. For å finne ut eksakt hvor motbydelig dette er,
kan følgende metoder benyttes... Kom tett innpå eksempelvis Alexander
Dale Oen og få stilt noen spørsmål om hva som har sørget for at det
ble sølv i OL. Avhengig av hvor stor tillit du klarer å opparbeide deg
hos OL-medaljevinneren, vil han fortelle hvor liten betydning "Norge"
har for at han har fått medalje. Eller hvis en statsminister er flink
til å provosere, liksom når GHB uttrykte "det er typisk norsk å være
god", hvorpå hun fikk en solid smekk på begge henda, av både Dælie og
Ulvang. De ville ha seg frabedt påstander fra autoriteter i
sosialdemokratiet at det er sosialdemokratiet som er ansvarlig for at
de vant sine medaljer på ski. En kunne endog lese mellom linjene at
hva de helst ønsket å si var at det er på TROSS av "Norge" og
"sosialdemokrati" at de klarte å komme til topps. Det samme vil du
klare å "presse" ut av Alexander Dale Oens om du enten provoserer ham,
eller vinner hans tillit. Er det noe som gjør fremgangsrike personer
forbanna så er det nettopp parasitter som forsøker å spise av bragdene
deres. Siden Norge er et lite pisseland hvis innbyggere sliter med
utpreget mindreverdighetskompleks og hvor forholdene er ganske små, er
det relativt sjeldent at de som har gjort det stort våger å gå i rette
med den bedragerske sosialdemokratiske mentalitet. De vurderer det
ganske sikkert å være store muligheter for å bli stemplet som
folkefiende, og det er ikke et særlig godt utgangspunkt for deres barn
at mamma eller pappa har vist fingeren til Norge og nordmenn, trass
det åpenbart er mer enn fortjent.

Inntill OL dreier seg om konkuranse mellom individer og individer
alene er hele arangementet uverdig piss en bør holde seg unna, evt.
gjøre det klart for omgivelsene at en ønsker en individualisering av
hele konseptet. På dette måte ville arrangementet bedre reflektere
virkeligheten. Det er aldri mer enn EN person som får til en ting.
Hvis utsagnet ikke passer på en begivenhet er du ikke tilstrekkelig
detaljert.

C Lund

In article
<517add98-82a0-40b1...@m73g2000hsh.googlegroups.com>,

kjetil...@live.no wrote:
> I motsetning til Dem holder jeg meg strengt til saken. Andre personers
> opptreden her er totalt uvesentlig så lenge det er Deres oppførsel som
> er tema.

Og grunnen til at du lar hans rasisme passere mens mitt tilsvar skal
være tema er hva...? At du er enig i rasismen hans?

> Tosk.

Takk det samme.

> Så det at jeg kritiserer Deres tarevlige oppførsel er nok for
> Dem til å trekke frem "rasist"-stempelet? De er sannelig dummere og
> ynkeligere enn jeg hittil har trodd.

Du er ganske hårsår når det gjelder din egen tarvelige oppførsel,
eller hva?

kjetil...@live.no

On 31 Aug, 19:42, C Lund <cl...@notam02SPAMBLOCK.no> wrote:

> Og grunnen til at du lar hans rasisme passere mens mitt tilsvar skal
> være tema er hva...? At du er enig i rasismen hans?

Ikke innbill Dem at andre er her befinner seg på Deres eget lave nivå.
Det er *kun* De som har sunket så lavt som til å rakke ned på andre
news-debattanter med åpenbart bevisste løgner og nazi-inspirerte
fordommer.

> Du er ganske hårsår når det gjelder din egen tarvelige oppførsel,
> eller hva?

Er De totalt forrykt, menneske? Er De overhodet ikke i stand til å ta
til dem en velment irettesettelse? Tror De virkelig at det kommer noe
som helst godt ut av at De ukritisk projiserer deres egne lave
standard over på andre?

Kjetil Larsen

C Lund

In article
<96d8fa6b-487d-45db...@e39g2000hsf.googlegroups.com>,

kjetil...@live.no wrote:
> [...]
> Det er *kun* De som har sunket så lavt som til å rakke ned på andre
> news-debattanter med åpenbart bevisste løgner og nazi-inspirerte

Du har ikke lest meldingene til sigvald, du, eller hva?

> [...]
> til dem en velment irettesettelse? Tror De virkelig at det kommer noe
> som helst godt ut av at De ukritisk projiserer deres egne lave

"Velment irretesettelse"? Hvem er egentlig du? Lektor Tørrdal?