Antwoord van Tinie Kardol op de reacties van: Robbert, Edwin en Ben

Guy Van Damme

to leefstijlo...@googlegroups.com
Dag Robbert, Edwin en Ben,

Ik ben het met de opvatting eens dat het verleiden van mensen om te bewegen de voorkeur verdient boven het verplichten om te bewegen. In mijn werk in de ouderenzorg, met mensen met een gemiddelde leeftijd van meer dan 85 jaar, merk ik dat informatie over de gezondheidswinst die kan worden geboekt door te bewegen positieve effecten heeft op de deelname aan bewegingsprogramma's. Informatieverstrekking kan in die zin als 'verleiding' worden beschouwd. Met Robbert ben ik van mening dat sportdeelname door inactieven die fysieke en sociale risico's een minder vrijblijvende aangelegenheid mag zijn. Recentelijk begreep ik van een collega die een werkbezoek aan China had gebracht dat een paar keer per dag het productieproces in bedrijven en instellingen werd stilgelegd om mensen te laten bewegen.

Recentelijk is een studente van de opleiding Toegepaste Gerontologie, in het kader van haar afstudeerscriptie, een onderzoek gestart naar beweegtuinen. Zij is op zoek naar de motieven om een beweegtuin te starten, naar de doelgroepen voor de beweegtuin, naar de deelname aan of het gebruik van een beweegtuin en naar de vraag in hoeverre de doelen om een beweegtuin te beginnen, zijn bereikt. Met Ben en Edwin ben ik van mening dat indooraccommodaties en -programma's heel belangrijk zijn, maar voor 75 plussers, voor wie het 'opsnuiven' van Vitamine D van vitaal belang is, is de beweegtuin een belangrijke aanvulling..

Ik vind het idee van Robbert om de accommodatie aan te passen aan de mogelijkheden van mensen zeer de moeite waard en ik deel zijn mening dat beweegprofessionals in gemeenten een initiërende, begeleidende en sturende rol kunnen vervullen om mensen aan het bewegen te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Tinie Kardol

E. Timmers

to leefstijlo...@googlegroups.com
Beste Guy, ik ontving dit verhaal in drievoud. Zekerheid voor alles, maar....kan het efficiënter?
Groet, Edwin.
--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'Expertgroep "Leefstijlontwikkeling"' van Google Discussiegroepen.
Stuur een e-mail naar leefstijlontwik...@googlegroups.com om je af te melden bij deze groep en geen e-mail van deze groep meer te ontvangen.