reactie artikelen en stellingen oktober

robbert.plass

to leefstijlo...@googlegroups.com

Dag allen.

Allereerst: bedankt Edwin voor de interessante artikelen welke ik, hoewel na de deadline, met plezier gelezen heb.

Ik merk aan mezelf dat zowel de uitgebreidere artikelen; de daaraan gerelateerde stellingen, maar ook de reacties van andere lezers, mij aan het denken zetten en hier en daar ook een wenkbrouw doen fronsen: leuk.
Bij het eerste artikel wil ik graag opmerken dat het belang van sport en bewegen nog altijd niet de status (en de daarbij behorende prioritering) heeft binnen de doelgroep die het verdient. Daarbij is het onderkennen van het belang van sporten nog een heel ander verhaal dan het daadwerkelijk komen tot actieve sportparticipatie (in de breedste zin van het woord). Met name bewustwording over sportparticipatie omzetten in daadwerkelijke actie is naar mijn mening een aspect waar nog een wereld te winnen valt. Over de eerste stelling zeg ik dan ook dat erg veel ouderen, ook de 'nieuwe' oudere, zich nog in de precontemplatiefase bevinden ten aanzien van gezond beweeggedrag. Degenen die wel het belang van sport erkennen struikelen vaak over barrieres om daadwerkelijk tot sportparticipatie te komen.

Het tweede artikel vind ik vanuit sportsociologisch oogpunt interessant omdat het begrippen als 'versporting'en 'ontsporting' combineert: twee belangrijke ontwikkelingen in de beweegcultuur van de postmoderne ouderen om Scheerder, de Knop & Vanreusel, 2006 te citeren. Als reactie op de stelling: ik denk dat meer verankering van beweegactiviteiten, in ieder geval in de opstart-/ begingfase, in aanvulling op de kartrekker wel gewenst is. Zou dit niet een prachtige rol kunnen zijn voor combinatiefunctionarissen?

Met vriendelijk groet,

Robbert Plass