Lite uppdateringar om lagkommenteringsprojektet

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej alla,

Det har varit lite tyst här på listan efter att pilotprojektet
avslutades i förra månaden. Jag har också ägnat mig åt annat som
blivit lidande, bland annat den examensuppsats som är det sista jag
har kvar att göra på juristlinjen.

Jag har dock skrivit en slutrapport för lagkommenteringsprojektet,
samt en artikel för publicering i nästa nummer av Juridiska
föreningens tidning Iusbäraren. Bägge bifogas.

På den avslutande workshoppen diskuterade vi olika sätt som man kan
förbättra lagkommenteringsprojektet, nu när sommarens betalda
pilotprojekt är avslutat. Mest fokus blev blev det på hur
vi kan locka nya skribenter.

Artikeln för Iusbäraren är ett steg - den når alla juriststudenter på
Stockholms universitet, och förhoppningsvis är det några av dessa som
känner sig manade att börja redigera (jag har försökt komma i kontakt
med motsvarande tidningar vid Uppsala och Lund, men inte lyckats -- om
någon har kontaktuppgifter till rätt person får de gärna meddela mig).

Ett annat steg är att göra det tydligt på själva webbplatsen att folk
med juridiska kunskaper är välkomna att hjälpa till, och förklara hur
man går tillväga. Jag har därför skrivit om stora delar av
Deltagarportalen och de andra hjälpsidorna för att göra det tydligt
att man kan hjälpa till på tre olika sätt:

* Man kan granska texterna och tala om vad som är
  fel/missvisande/ofullständigt. Detta kan vem som helst göra (man
  behöver inte logga in eller skapa ett konto), och på varje
  lagkommentar och begreppsbeskrivning finns nu en länk med en
  uppmaning att skriva en felrapport om man hittar något
  fel. Felrapporterna kommer ligga på motsvarande diskussionssida (och
  alltså inte synas utåt / ihopblandade med lagkommentarer).

* Man kan fixa fel som man, eller någon annan, har hittat. För att
  göra det behöver man skapa ett konto. Jag har skrivit att man ska
  introducera sig med en presentation och maila mig -- det finns ingen
  teknisk spärr kopplad till detta, utan man kan skapa ett konto och
  sätta igång direkt. Uppmaningen är mest till för att upprätta en
  direktkontakt, så att det hela inte känns så anonymt.

* Man kan ta på sig att kommentera en hel lag. Eftersom det, som ni
  vet, är ett rätt stort projekt så hoppas jag att granskning och
  felfixande kan vara ett sätt för många att doppa tårna i vattnet,
  utan att behöva dyka i den djupa änden av poolen direkt.

Ni får gärna läsa igenom materialet, med start från https://lagen.nu/,
och försök tänka er in i situationen att ni inte hört talas om
lagkommenteringsprojektet. Framgår det hur man kan göra för att sätta
igång? Blir ni sugna på att hjälpa till? Om inte, hur kan man ändra på
det? Det första intrycket är väldigt viktigt, och jag vill att en
potentiell deltagare känner sig välkommen och peppad från första
stund.

Lite mer om ändringar i wikiverktyget: Först och främst har det
dels på grund av att jag ville att även wikin skulle ligga under en
https-address, så att era lösenord inte skickas över nätet i
klartext. Det är även en förutsättning för en funktion jag funderar på
att införa, där varje publicerad paragrafkommentar kan ha en "Redigera
denna kommentar"-knapp, men bara för de som är inloggade på wikin.

Jag nämde tidigare att jag funderade på att införa funktionen "Flagged
revisions" för att göra det möjligt att flagga en viss version av en
sida som den som ska synas utåt (vilket gör det möjligt att inom
lagkommenteringsprojektet utveckla en text i lugn och ro, utan att den
syns utåt på vanliga lagen.ni). Jag håller på och experimentera med
denna funktion, men än så länge har jag inte hittat något bra sätt att
få till det. Men jag återkommer om detta! Jag håller även på att titta
till den ganska primitiva textredigeringsfunktione som finns nu.

mvh

/Staffan
Iusbararen - artikel.doc
Slutrapport för projektet.doc

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Nu har jag även gjort en liten sammanställning över 80 lagar som är särskilt i behov av kommentarer (till några av lagar har kommentarer redan påbörjats): https://lagen.nu/wiki/Lagen.nu:Att_kommentera - om ni känner er sugna på att gripa er an en ny lagtext att förklara, eller vill tipsa vänner och kollegor med expertkunskaper på något visst område.

mvh

/Staffan

helena.a...@mail.com

to lagennu-u...@googlegroups.com
Hej!

Jag tar mig gärna an upphovsrättslagen om den är ledig.

Hälsn Helena

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Det är den! Det vore jättebra med en kommentar till just den - den var med på önskelistan inför pilotprojektet, men tyvärr blev den inte kommenterad då. Med tanke på hur mycket upphovsrätten diskuteras behövs det verkligen en bra förklaring av upphovsrättens grundläggande koncept.

I övrigt har Ellinor börjat med en kommentar till LOU och Alexander har skrivit det mesta av en kommentar till trafikbrottslagen.

Nu när beta-versionen (ferenda.lagen.nu) inte längre finns så går alla kommentarer direkt ut på den publika siten (såvida man inte alltid alltid markerar "Mindre ändring" när man sparar). Om man vill skriva ett lite längre stycke i lugn och ro (exempelvis för att få feedback - jag kommer löpande lämna kommentarer på det ni skriver precis som förut) kan man istället inledningsvis skriva texterna som undersidor till sin användarsida:
* Gå till din användarsida (klicka på länken med ditt användarnamn allra högst upp -- och skriv gärna en kort presentation av dig där om du inte redan gjort det), exv https://lagen.nu/wiki/Användare:Staffan
* Skapa en undersida genom att i addressraden skriva till "/" och namnet på undersidan, exv https://lagen.nu/wiki/Användare:Staffan/BBS-lagen
* Börja skriva på sidan och säg till mig eller här på listan när du vill att den ska korrgranskas.

mvh

/Staffan
mvh

/Staffan