Vidal greide det

Jon Tveten

Ikke noen nye diskusjoner her.

Vidal

fredag den 13. januar 2023 kl. 06.14.34 UTC+1 skrev Jon Tveten:
> Ikke noen nye diskusjoner her.

Det giver ingen mening at diskutere kristne dogmer med
ikke-kristne, men slå dig endelig løs:

https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/trosbekendelse/ti-vigtige-dogmer

Vidal

fredag den 13. januar 2023 kl. 06.14.34 UTC+1 skrev Jon Tveten:
> Ikke noen nye diskusjoner her.

Langt om længe gik det op for mig, diskussioner med ikke¨
kristne giver ingen mening.

Men slå dig løs:

https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/trosbekendelse/ti-vigtige-dogmer

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/folkekirkens-dogmer-afgr%C3%A6nser-rummeligheden

Jon Tveten

In article <a3b99cd5-b23c-4492...@googlegroups.com>,
vii...@gmail.com says...

> Langt om længe gik det op for mig, diskussioner med ikke?
Kan du ytdype det litt? Hva er det som gjør det vanskelig å diskutere om
kristendommens innflyteles i samfunet og hvilke av kristendommens
læresettninger som gjør det umulig å snakke med andre troende, er det
bare fordommer om hva andre tror?
--
Jon

Vidal

De kristne dogmer er det vor tro er knyttet til. Hvordan skal
jeg kunne diskutere det, jeg tror

Jeg kan forklare, hvad jeg tror, og måske diskutere det med
en anden kristen, men ikke med en der ikke tror.

Hvad jeg tror, fremgår mere eller mindre af de kristne dogmer,
så der kan du læse dig frem til det.

Her er et lille sammendrag:

Udvalgt af Bo Holm, lektor i systematisk teologi, Aarhus Universitet

Skabelsen: Verden er skabt af Gud, og verden er skabt god. Treenighed: Der er kun én Gud, men som Gud er Gud både Fader, Søn og Helligånd. To-naturlæren: Jesus er både Gud og menneske. Synden: Mennesket er syndigt uden Gud. Opstandelsen: Opstandelse fra de døde. Dåben: Dåben forbinder den døbte med Kristi død og opstandelse og giver den døbte del i Guds nåde. Nadver: I nadveren er Kristus selv til stede i brød og vin og deles ud til nadvergæsterne. Retfærdiggørelseslære: Mennesket frelses af tro, ikke ved gerninger. Det almindelige præstedømme: Ingen kristen er tættere på Gud end andre. Kirken: Kirken er rammen om menneskers møde med Kristus.

------------

Jeg kan tilføje, mht til gerninger er jeg nok uenig med
nogle af de kristne, der manifesterer sig her i gruppen,
men de tager fejl, i hvertfald, hvis det er den kristendom,
som Jesus, Paulus eller for den sags skyld Luther udbredte.

Tom Klausen

Jon Tveten

In article <0b53c59a-ba64-41ed...@googlegroups.com>,
vii...@gmail.com says...
Mitt spørsmål var ikke om din tro, hva kristendommen har hatt av
påvirkning i sammfunet.

Bjarne Østergård

Der er mange ting dit spørgsmål ikke var.
Det ville være mere interessant at høre hvad det egentlig var.

Tom Klausen

tomsrk55:
Jon skrev: "Kan du ytdype det litt? Hva er det som gjør det vanskelig å diskutere om
kristendommens innflyteles i samfunet og hvilke av kristendommens
læresettninger som gjør det umulig å snakke med andre troende, er det
bare fordommer om hva andre tror?"

https://groups.google.com/g/dk.livssyn.kristendom/c/sCHf3ZOS6wE/m/JApbOTZuAgAJ

mvh Tom

Bjarne Østergård

mandag den 16. januar 2023 kl. 09.23.49 UTC+1 skrev Jon Tveten:
Hvorfor tror du dog at det er vanskeligt?
Det har jeg da aldrig oplevet eller hørt om.

Men det kan da godt være at du har nogle fordomme der gør det svært for dig, men det er vist undtagelsen fra normalen.

Bjarne Østergård

Tak

Jørgen Nielsen

lørdag, 21-01-2023, Bjarne Østergård skrev:

> Hvorfor tror du dog at det er vanskeligt?
Vågn nu op Bjarne... bemærk hvad Vidal skrev.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Thocor 4935.361

16/01-23 12:04, Vidal wrote:
> mandag den 16. januar 2023 kl. 09.23.49 UTC+1 skrev Jon Tveten:
[klip]

> De kristne dogmer er det vor tro er knyttet til. Hvordan skal
> jeg kunne diskutere det, jeg tror

Ingen vil diskuterer hvad du tror (måske med dig selv som undtagelse),
men det du tror på.

> Jeg kan forklare, hvad jeg tror, og måske diskutere det med
> en anden kristen, men ikke med en der ikke tror.

Ingen vil diskuterer hvad du tror (måske med dig selv som undtagelse),
men det du tror på.

Det svarer til en mand, der peger på månen. Det eneste du vil debattere
er din pegefinger. Men alle andre vil debattere månen.

At du kun føler det muligt, at diskutere med andre kristne, skyldes at i
kan blive enige om, at i har nogle fine pegefingre, der er så gode til at
pege.

Der er forskel på "det du tror" og "det du tror på", det virker som om
du ikke kan se, at der er forskel og tror det kun er det første der
findes.

Så længe du ikke forstår at ingen, vil(/gider ?) diskutere din tro, men
det du tror på, vil du altid ende med at være tøsefornærmet, og tage al
debat om kristendommen personligt.

--
Those who justify themselves do not convince.

Thocor 5954.824

13/01-23 06:14, Jon wrote:

> Ikke noen nye diskusjoner her.

Ja.

Ole forsøger at efterligne Mogens Kall, eller måske Jahnu. Drukner
gruppen med en masse opslag, der sjældent medfører debat.

Bjarne og Villy har et ikke erkendt partnerskab, hvor de skiftes til
at spille fransk klovn, og vrøvler ethvert tiltag til saglig debat i
stykker.

Bjarne's taktik er at kalde det andre skriver for løgn, men bliver tavs,
når han konfronteres med det, og afkræves forklaring; derudover har han
ikke samme mening om hvad ord betyder, hvorfor det han skriver ofte er
en ubrydelig kode.

Villy tror al debat om kristendom, er om hans personlige tro, og bliver
derfor altid stødt på manchetten, hver gang der er optræk til blot lidt
seriøs debat. Hans kommentarer knytter sig sjældent til det han citerer,
og (mis)bruger som anledning til at skrive; og bilder derefter sig selv
ind, at han har svaret (han tror formodentlig selv på det).

Så ja, Vidal lykkedes med at smadre gruppen, i forhold til det formål
den har; stærkt hjulpet af Bjarne (bevidst eller ubevidst).

Med det i baghovedet, er det forudsigeligt, hvad reaktionen på dette
indlæg bliver.

--
you can talk the talk,
can you walk the talk ?

Vidal

fredag den 10. februar 2023 kl. 10.09.07 UTC+1 skrev Thocor 5954.824:

> [...]
> og (mis)bruger som anledning til at skrive; og bilder derefter sig selv
> ind, at han har svaret (han tror formodentlig selv på det).

Kristendommen kan ikke diskuteres med ateister.

Thocor 3704.941

10/02-23 10:32, Vidal wrote:

> Kristendommen kan ikke diskuteres med ateister.

Det er muligt du har en blokering, der gør at *du* ikke kan diskutere
kristendom med ateister, sjovt nok lykkes det fint for mange andre. Men
du begrænser dig jo ikke til ateister, det virker mere som om du ikke
kan diskutere kristendom, med andre der har en anden tro end dig selv;
altså du kan kun "diskutere" med andre der siger "iiihh.. hvor har du
ret".

Og igen, er det i virkeligheden ikke din tro og ikke kristendommen, du
mener, når du skriver "Kristendommen kan ikke diskuteres med ateister" ?

Med andre ord, du kan ikke se at der er forskel på "din tro" og "det du
tror på". Diskussion af kristendom er debat om det "du tror på" og ikke
"det du tror". Så længe du ikke kan skelne mellem disse, vil
dine debatter være i øst og vest. Og du vil føle et hvert argument om
kristendom, som et angreb på din tro, til trods for det ikke er det men
blot en debat *OM* kristendom.

--
Whenever we feel that we are definitely right,
so much so that we refuse to open up to anything or anybody else,

Vidal

fredag den 10. februar 2023 kl. 10.46.21 UTC+1 skrev Thocor 3704.941:

> Det er muligt du har en blokering, der gør at *du* ikke kan diskutere
> kristendom med ateister, sjovt nok lykkes det fint for mange andre.

Jamen, så gå hen og snakke med dem

> [...]
> dine debatter være i øst og vest. Og du vil føle et hvert argument om
> kristendom, som et angreb på din tro, til trods for det ikke er det men

Jeg kan jo kun tale om *min* kristendom, som udspringer af
folkekirke, Luther, Kierkegaard og Grundtvig.

Hvis du vil diskutere, kan du bede Gud om troen. Det har jeg
forklaret dig utalige gange. I min kristendom får man ikke troen
ved bibellæsning, men som foræret af Gud.

Hvis du får troen, kan vi diskutere. Guds tro er mangfoldig, så den
kan sikkert også rumme dig.

Tom Klausen

tomsrk55:
Bullshit, bollocks og baloney, Klepto Villy!

> [...]
> ved bibellæsning, men som foræret af Gud.
>
> Hvis du får troen, kan vi diskutere. Guds tro er mangfoldig, så den

tomsrk55:
Guds tro? Det hedder gudstro eller Guds-tro, Klepto Villy.

mvh Tom

Thocor 3214.68

10/02-23 17:39, Vidal wrote:
> [...]
[klip]

> Jamen, så gå hen og snakke med dem

Det er dig, som skriver du ikke kan(/vil) diskutere kristendom, med
ateister.

Ikke mig, så jeg ved ikke hvorfor du vil vende din konsekvensen af din
holdning, til at det skulle være mit problem.

> Jeg kan jo kun tale om *min* kristendom, som udspringer af
> folkekirke, Luther, Kierkegaard og Grundtvig.

At du ikke evner at tale om kristendom generelt, er din mangel. Det gør
dig noget vingeskudt i et forum, hvor debatten er kristendom generelt,
og ikke en analyse af de enkelte deltageres personlige tro.

Man fristes til at sige, at du er gået forkert.

--
For a moment, nothing happened.
Then, after a second or so,

Vidal

torsdag den 16. februar 2023 kl. 11.35.38 UTC+1 skrev Thocor 3214.68:
> [klip]

> Det er dig, som skriver du ikke kan(/vil) diskutere kristendom, med
> ateister.

Ja! Men nok snarere jeg har indset det håbløse i det.

> Ikke mig, så jeg ved ikke hvorfor du vil vende din konsekvensen af din
> holdning, til at det skulle være mit problem.

Det er jo åbenbart dit problem.

> [...]
> og ikke en analyse af de enkelte deltageres personlige tro.
>
> Man fristes til at sige, at du er gået forkert.

I 20 år har vi kristne diskuteret her. Det er nok snarere dig, der er
gået forkert. Jeg er ikke missionær, men har hele tiden været parat
til at forklare, hvordan min kristendom skal forstås

Thocor 3614.794

16/02-23 11:40, Vidal wrote:

> Ja! Men nok snarere jeg har indset det håbløse i det.

> Det er jo åbenbart dit problem.

Det er din påstand, at jeg skulle have et problem med det. Hvilket du
udeleder af, at du ikke kan/vil diskutere kristendom med ateister.

En påstand, der er forkert, og som du kun kan udlede af det jeg skriver,
hvis du bevidst fejllæser det.

> I 20 år har vi kristne diskuteret her. ..

I de sidste par år, har ethvert optræk til seriøs debat om kristendom,
været skudt ned af primært dig og Bjarne. Med jeres barnagtige opførsel,
og forsøg på at drukne alle andres oplæg, med udenomsvrøvl.

Hvor mange år, skal vi tilbage, for et finde en periode, hvor seriøse
debatter havde overvægten af indlæggene her i gruppen ?

> .. Det er nok snarere dig, der er
> gået forkert. Jeg er ikke missionær, men har hele tiden været parat
> til at forklare, hvordan min kristendom skal forstås

Denne gruppe er til debat af kristendom (generelt), uden forudsætninger
til hvilken tro (eller mangel på tro) deltagerne har.

Usenet generelt er til debat af det der skrives, ikke til debat om dem
der skriver. Noget du stadig ar til gode at erkende, og indtil da vil
dine indlæg kun udstille dine manglende evner til, at indgå i
debat(ter).

--
The sound is just what it is; it's air vibrating.
It's up to us whether we start an argument with it.

Tom Klausen

tomsrk55:
Vi? Du har på intet tidspunkt i alle de år, været villig til at indgå i en debat om
"din kristendom"; hverken med ateister eller med kristne.

"Her i dlk leger vi cowboys mod indianere,
ateister mod troende."

https://groups.google.com/g/dk.livssyn.kristendom/c/jktYZFJTfKI/m/44Mdhwx0BgAJ

mvh Tom

Vidal

Vær du glad din potentielt bedste ven, apologeten Dalgas
er tilbage i gruppen. Hans og din forståelse passer helt til
hinanden, som hånd i handske, fod i hose. Osv. Kan jeg se.

Jeg har ellers advaret mod dig: sanke gloende kul, var vist
mit udtryk for det? Men apologeter giver ikke så let op. De
kender biblen lige så godt som dig, og har som dig også
misforstået det væsentlige i kristendommen, som regel. :-)

I skal nok kunne få nogen gode diskussioner med hinanden.
Og på den måde blive gode venner *i praksis* .

Jeg har et enkelt spørgsmål til ham, når jeg får tid. Måske kan
du også besvare det, selvom det går lidt for meget i din retning.

Tom Klausen

tomsrk55:
Que, Klepto Villy? :-)

mvh Tom

E.D

Jeg har ikke ret til at fordømme Tom, eller dig, eller noget andet menneske for den sags skyld. Ser frem til dit spørgsmål.

--

ED

Tom Klausen

tomsrk55:
Der er nu gået 9 dage, så jeg tillader mig, at gentage hvad jeg tidligere har skrevet;
at du havde masser af tid, da du stadig var i arbejde.

Og så er sætningen "Måske kan du også besvare det,
selvom det går lidt for meget i din retning." ikke særlig smart,
når den kommer fra en person som igen og igen beskylder
andre for at være sprogligt forarmede.

mvh Tom