Radio Pesoa i druge novosti

AG

to blo...@googlegroups.com

U ovom žurnalu:

1. Tabuki i Pesoa na Trećem programu Radija

2. Još Morisa

3. Odjavna špica

Najava Trećeg programa: emisija Imaginarna edicija, "AntonioTabuki: dva eseja o Fernandu Pesoi", od ponedeljka do četvrtka, 03. – 06. V2021, od 23.00 (proveriti tačan termin za svako naredno emitovanje).

Prethodni Žurnal: Antonio Tabuki: "Škrinja puna ljudi": dva eseja o Fernandu Pesoi

Iz prijateljske redakcije Trećeg programa stiže i ova lepa vest, koju odmah prosleđujem. Prethodno emitovanje jednog Zerzanovog teksta nisam stigao da najavim (15. II 2021, "Početak vremena, kraj vremena" + kao buklet), ali bitno je da ta saradnja teče, da je taj kanal i dalje otvoren.

Tabuki-Pesoa-radio.jpg

Ima i par novih stvari u rubrici "Moris", koja se sve više popunjava, iako još daleko od onoga što bi verovatno trebalo da bude. Ali polako ubacujem tekstove koji se nadovezuju na one glavne eseje o njemu koje sam do sada uradio (Abensur i Jape). Iako se nisam držao samo tog kriterijuma, ti eseji i biografija E. P. Tompsona služili su mi kao orijentiri u krstarenju tom ogromnom građom: skretali su mi pažnju na njegove najvažnije tekstove i onda sam gledao da prvo to pokrijem, koliko stignem; ali koliko toga još ima u njegovoj prepisci, dnevnicima i drugim izvorima...

Nema veze, lepo je družiti s Morisom. Možda je to neko već stigao da oseti, ali tek će biti jasno: Vilijam Moris je jedan od naših najboljih drugara u kretanju ka anarhiji i socijalizmu, ne kao nekom budućem "društvenom uređenju" već kao ljudskoj, etičkoj orijentaciji koju treba razvijati i pokazivati ovde i sada, u svim životnim situacijama, zatečenim i stvorenim. Nama nedostaju novi komunalistički etos i njegova svakodnevna primena, u našem ponašanju i odnosima, a ne novi skupovi gotovih tehničkih "rešenja", za primenu odozgo, za sve probirljivije korisnike-potrošače (te sve agresivnije i odvratnije gladne aveti). Zavaljeni ili izbezumljeni, svako ispred svog ekrana, gledamo ko nudi najbolja "rešenja". Za šta? Za kakav život? Ta kriza se sada pokazuje u jednom od svojih vrhunaca, ali uvek je dobro biti u dosluhu s nekim za koga je taj novi etos bio na prvom mestu, za koga se podrazumevalo da prvo ide etika, a ne tehnika; kvalitet – ne samo stvari, već celog iskustva – a ne puki kvantitet i čisto tehnički kriterijumi. Vredi videti takvu orijentaciju na delu, u neprekidnom, svakodnevnom ispoljavanju, potpuno prirodnom, neusiljenom, nedogmatskom, nefanatičnom, a opet u stanju potpune posvećenosti. To je Moris: svež, bistar pogled na stvarnost – usred jednog nimalo nevinog doba – koji još nisu zagušili celi slojevi intelektualne zbrke koja će uslediti i koja nas je do sada (vrlo "intelektualno") već uvela u stanje nove maloumnosti. Neko bolje društvo je među onima kojima danas slove za intelektualce, kritičare, vizionare (iščezla kategorija) teško pronaći. Živeo je u drugo doba, za njegove besede zaista treba strpljenja – tačnije, da srećno iskočimo iz današnjeg tempa u kojem više nemamo strpljenja ni za šta iole sadržajnije – i on je imao neke uporne predrasude i previde (ko ih nema?), ali sve to je kod njega podsticajno, a ne smetnja.

Evo samo jednog uzgrednog primera, koji sam naveo kao uvod u njegov prikaz utopije Edvarda Belamija, Pogled unazad (1888), jedan od nekoliko neposrednih, negativnih povoda koje je imao za pisanje Vesti iz Nigdine (1890):

"Kada se pojavila Belamijeva knjiga Pogled unazad, jedan socijalistički prijatelj je primetio kako je principe socijalizma prihvatio zahvaljujući snazi Morisove vizije budućnosti, iako on tu viziju u stvari nije detaljno formulisao; ali sada, pošto je pročitao Pogled unazad, može da vidi i kako bi izgledao njegov praktični plan. Takva i slična zapažanja jednog dana su izazvala mog oca da kaže: 'Kada bi mene pokušali da upregnu u neku radnu vojsku, samo bih se bacio na leđa i počeo da se ritam.' A svom škotskom prijatelju Brusu Glejzeru je pisao: 'Verovatno si video ili čitao ili makar pokušao da pročitaš Pogled unazad. Ja sam morao, sad u subotu, zato što sam obećao da ću održati predavanje o tome. Hvala lepo, ali zaista nemam nikakvu želju da živim u tom koknijevskom raju koji je zamislio.'" — Mej Moris (mlađa kćerka WM), iz "Uvoda" za XVI tom Morisovih Sabranih dela, 1912.

Naiđete na takve detalje, počinjete da upoznajete čoveka, pogledate još malo, i već u sledećem koraku ne možete da mu se nadivite.

morris-cartwheel-burne-jones-1871.jpg

Vilijam Moris pravi zvezdu, na Juston Skveru u Londonu. Crtež, Edward Burne-Jones, oko 1871.

Novost je i predavanje Korisni rad i beskorisni kuluk (1884), u celini malo razvučena beseda (ako ćemo pravo, iako uz ono prethodno zapažanje o neophodnom "strpljenju"), ali opet obavezno štivo u svakom izboru Morisovih tekstova.

Toliko u ovom javljanju, hvala na pažnji, živeli, ćao

a.

š a l j i   š t o   d a l j e

Ako ste našu poruku dobili preko nekog drugog, a želite da se prijavite na listu, samo pošaljite e-mail na aleksa.golijanin(at)gmail.com ili se, još bolje, sami prijavite ("pozivnice" često završavaju kao spam) na http://groups.google.com/group/blok45

Ako ne želite da primate naše poruke pošaljite e-mail sa tekstom "ne želim" u telu poruke i zaboravite da se sve ovo uopšte dogodilo.

Ako ste poruku dobili preko nekog drugog, a ne želite da ih primate, javite se tom drugom; te liste i adresari nisu naš domen.

Porodična biblioteka/ Žurnal/ Lista blok 45/ Galerije

Bukleti (izbor)

Anarhistička biblioteka