Radio Beograd III: Razgovori Pjera Kabana s Marselom Dišanom

AG

to blo...@googlegroups.com

U ovom žurnalu:

1. Radio Dišan

2. Leto sa Dišanom (i ostalima, iz iste valize)

3. Odjavna špica

Drugarska redakcija Trećeg programa Radija Beograd javlja da će od 12. do 16. septembra, u uobičajenom večernjem terminu, čitati odlomke iz knjige

Pjer Kaban: Razgovori s Marselom Dišanom (1966); Entretiens avec Marcel Duchamp par Pierre Cabanne, Éditions Belfond, Paris, 1967; Éditions Allia, Paris, 2014.

Kompletna knjiga u Anarhističkoj biblioteci (s par ilustracija)

Kompletan knjiški prelom (sa svim ilustracijama)

Jutros sam video najavu Trećeg programa, koja me je zaista obradovala (ovde kao u knjizi):

U predgovoru za prvo štampano izdanje razgovora sa Marselom Dišanom, Pjer Kaban je zapisao:

"Ovi razgovori sa Marselom Dišanom vođeni su od aprila do juna 1966, u njegovom ateljeu u Neiju (Neuilly-surSeine, Pariz), gde živi sa suprugom tokom šest meseci koje svake godine provode u Francuskoj. To je bilo prvi put da je najfascinantniji i najprovokativniji inovator savremene umetnosti pristao da ispriča svoju priču i objasni svoje postupke, svoje reakcije, svoja osećanja, svoje mogućnosti, tako duboko i tako opširno... Različiti su i stavovi koji se vezuju za njega, za njegovo ponašanje, kada je odlučio da odbaci slikarstvo, a zatim i svaku likovnu aktivnost; stoga je bilo neophodno da nam sam Dišan navede razloge za takve životne izbore. On to čini sa vedrinom od koje nikada ne odstupa i koja njegovim zapažanjima daje neospornu veličinu... Svojim postupcima, kao stvaralac, Marsel Dišan nije hteo da nametne neki novi revolucionarni jezik već da predloži jedan mentalni stav; zato nam ovi razgovori pružaju izuzetnu moralnu lekciju."

Precizne termine čitanja možete videti u programskoj šemi za svaki pojedinačni dan, što treba pogledati, zato što termin može malo da varira (uvek kasno uveče, oko 22.30, koji minut ili pola sata gore-dole).

IMG_1039_gargojlo_duchamp_itd.jpg

Štampano izdanje je za sada urađeno samo u probnom tiražu, koji je već pri kraju (sve što sam poneo na Gradski sajam u KC Grad je otišlo, ali ima za još jednu takvu akciju). Već sam uneo neke male izmene u verziju za sledeću turu, koje se mogu videti u fajlu: ništa u samim razgovorima, već samo na par mesta u dodatku, odnosno u bibliografiji (što na radiju ionako neće čitati; ako to nekog zanima, izmenjen je samo deo mog komentara uz odlomak o "Točku bicikla", iz Švarcove monografije; pored toga, sažeta je bibliografska stavka o Oktaviju Pazu, a jedna kraća stavka izbrisana, budući da nije o glavu).

IMG_1039_duchamp_1959.jpg

Sad mi je malo krivo što sam tako brzo završio te knjige! Sam rad na tome je bio pesma. Realno, uopšte nije bilo brzo: materijale o Dišanu sakupljam još od osamdesetih, od jedne monografije koju sam maznuo u knjižari SKC-a (hvala Slavko!, stvarno beše dobra knjižara!), dok sam u tome još bio vešt (poveća knjiga), zatim onog malog Izbora tekstova MSU, koji je pratio izložbu "Kutija u koferu" (1984, na kojoj sam bio... čak), do svega što se moglo naći na internetu, uz gomilu drugih štampanih izdanja.

Dugo nisam znao šta ću s tim, u stvari, nisam ni razmišljao na taj način, da se to po svaku mora pretočiti u nešto. Usporavala me je i svest o užasnom zasićenju "Dišanom", koje su napravili kadrovi iz akademsko-umetničkog miljea (gomila tih besmislenih izlučevina samo nastavlja da raste). Ko će sad ulaziti u priču o svemu tome...? Ali kad sam pročitao razgovore s Kabanom, a onda i s Tomkinsom, sve je počelo da dobija pravi fokus.

I to je bilo prilično davno, ali tako to ide, svaka stvar ima svoj trenutak. Sada je to bilo ovo pakleno leto: sve sam završio od početka juna do kraja avgusta, po najvećoj vrućini (bez klime), pod stalnim pritiskom sve grđih vesti o stanju ovog odvratnog sveta, mada i uz neke vedrije trenutke. Fantastično druženje s Dišanom! (To vam je prevođenje, druženje s nekim, samo što onda možete zamisliti kako je kad zbog para morate da prevodite neku budalu. Ovo – srećom! – nije bilo zbog para.) Prevođenje je išlo lako (razgovori s Tomkinsom još lakše), mada je sklapanje knjiškog preloma u oba slučaja malo potrajalo; sve izgleda vrlo jednostavno, ali problem je bio šta izostaviti, da se knjige ne zatrpaju ilustracijama, iako vas to stalno mami. Uglavnom, dobro je ispalo. A druženje se nastavlja.

Biće možda još koja knjižica na istu temu (za sad ništa određeno, sve je u lepoj izmaglici) – ali prvo Radio! Pet čitanja probranih odlomka – izbor je napravila redakcija, bez mog mešanja, siguran sam odličan – od 12. do 16. IX 2022.

Hvala drugarima iz redakcije Trećeg programa!

Toliko u ovom javljanju, hvala na pažnji, živeli, ćao

a.

š a l j i   š t o   d a l j e

Ako ste našu poruku dobili preko nekog drugog, a želite da se prijavite na listu, samo pošaljite e–mail na aleksa.golijanin(at)gmail.com ili se, još bolje, sami prijavite ("pozivnice" često završavaju kao spam) na http://groups.google.com/group/blok45

Ako ne želite da primate naše poruke pošaljite email sa tekstom "ne želim" u telu poruke i zaboravite da se sve ovo uopšte dogodilo.

Ako ste poruku dobili preko nekog drugog, a ne želite da ih primate, javite se tom drugom; te liste i adresari nisu naš domen.

Porodična biblioteka/ Žurnal/ Lista blok 45/ Galerije

https://anarhija-blok45.net

Bukleti (izbor)

http://goo.gl/photos/37EWXz9gQJyKv5E46

Anarhistička biblioteka