Časopis Gradac: GRUČO MARKS (predstavljanje u Kinoteci)

AG

Apr 28, 2024, 5:36:23 AMApr 28
to blo...@googlegroups.com

U ovom žurnalu:

1. Gručo (i još nas par) u Kinoteci

2. Odjavna špica

gradac-korice-sadrzaj.jpg

Korice i sadržaj; izbor tekstova, 280 str.

„...Predstavljene su skoro sve ravni u kojima se može pratiti luda putanja Gruča Marksa i njegove braće, od poslednje decenije devetnaestog do poslednje četvrtine dvadesetog veka... U neku ruku, ono što sledi može se čitati kao Bilo jednom u Americi: Americi velikih gradova, još većih zabiti, siromašnih doseljeničkih masa, robustne ekonomske ekspanzije, nemilosrdne trke pacova i urnebesne komedije: od vrhunca i naglog opadanja vodvilja, do Brodveja i Bulevara sumraka.Trebalo bi da bude zanimljivo, verovatno i poučno. A nije isključeno da usput bude i malo dobrog, starog smeha“ (AG, iz Predgovora)

Prenosim najavu časopisa GRADAC:

"Muzej kinoteke, Kosovska 11 – Beograd, 29. april 2024.

Početak: 16.30

Predstavljanje časopisa Gradac, br. 229–230, posvećenog čuvenom američkom komičaru Gruču Marksu

O časopisu će govoriti:

Aleksa Golijanin, priređivač ovog tematskog broja

Snežana Ranković, Knjižarnica Zlatno runo/ distributer Gradca

Moderator: Jovan Marković

Nakon promocije časopisa, sa početkom u 17.30, sledi projekcija filma Majmunska posla (SAD, 1931, Monkey Business).

U 19.30 sledi projekcija filma Pačija supa (SAD,1933, Duck Soup), a u utorak 30. aprila Kinoteka će vas obradovati s još dva filma Braće Marks u istim terminima...“

(kraj najave Gradca)

Eto, imajte u vidu!

Ideja je bila Kukićeva. Ja sam to spremno dočekao – samo sam rekao jedno ozareno "O!", što je skoro svačija reakcija na pominjanje Gruča – da bih tek kad sam počeo da prikupljam materijal shvatio u kakvu sam džunglu zabasao. "O" je onda prešlo u srednje teško "Uh"... Ali brzo sam počeo da se snalazim. U prvi mah mi je delovalo malo tanko, ali onda sam video da nije uopšte. Bilo je naporno, veliki je temat, materijal bogat i raznorodan, ali nisam to doživeo samo kao napor ili posao (iako je dakle bio "posao"). Najzad, koliko vam se često, kao prevodiocu (ovde i uredniku) može zalomiti jedan takav posao? Od svega, Gručo Marks! Ne bih se dalje žalio.

Kako nisam filmski čovek, i kako Gradac nije filmski već kulturni časopis, pristup je bio kulturološki, a ne "čisto filmski". Mislim da smo tako dobili nešto mnogo zanimljivije od puke filmografije s komentarima.

Časopis je izašao negde u januaru (mada se vodi da je izašao krajem 2023), ali onda je Sneža iz knjižare Zlatno runo došla na ideju da se priredi jedan ovakav matine, što se poklopilo s programom Kinoteke, koja, kao što vidimo, najavljuje mali ciklus filmova Braće Marks. Sutra, u ponedeljak, u drugoj projekciji, od 19.30, ide i onaj najluđi, Duck Soup (1933), film čije je prikazivanje u Italiji zabranio Musolini lično.

Kao ilustracija pristupa, jedan mali citat iz predgovora, odnosno iz jednog od eseja o Braći Marks koji sam uključio u ovaj zbornik:

"Ako pogledamo ostale velike komičare, Čaplin ima korene u Dikensu i pozorištu devetnaestog veka; Kiton, više filmski, predstavlja neku vrstu stoicizma iz vremena Građanskog rata. Samo su braća Marks izgledali kao savremenici dade" (Gopnik, 2016).

U ovom izboru tekstova najviše je zastupljen Gručo (počevši od kompletne autobiografije, "Gručo i ja"), ali ima dakle i dobrih eseja o svemu tome. I tu sam imao sreće, brzo sam našao ono najbolje, preskočio razne daveže, tako da se, verujem, sve prati u jednom dahu, nezavisno od toga da li je sam Gručo, neki esej (među njima, Arto, Filip Supo, Dali, itd.), izbor iz prepiske (recimo, ona sa T. S. Eliotom), sećanja prijatelja, Gručov FBI dosije (s mojom pričom o celoj toj klimi iz tih godina) ili neki probrani fragmenti.

Veliko hvala drugarima iz Kinoteke, Stevi, Radiši i Jovanu (našem domaćinu na sutrašnjem predstavljanju), koji su s mnogo entuzijazma podržali Snežinu ideju!

Toliko u ovom javljanju, hvala na pažnji, živeli, ćao

 a.

š a l j i   š t o   d a l j e

NEPREKIDNI POTLAČ ANARHIJE/ BLOK 45

DISTRIBUCIJA, PODRŠKA, DALJA RAZRADA

anarhija/  blok 45: knjige, bukleti, žurnali

Anarhistička biblioteka (zajednička arhiva)

Ako ste našu poruku dobili preko nekog drugog, a želite da se prijavite na listu, samo pošaljite e–mail na aleksa.golijanin(at)gmail.com ili se, još bolje, sami prijavite ("pozivnice" često završavaju kao spam) na http://groups.google.com/group/blok45

Ako ne želite da primate naše poruke pošaljite e–mail sa tekstom "ne želim" u telu poruke i zaboravite da se sve ovo uopšte dogodilo.

Ako ste poruku dobili preko nekog drugog, a ne želite da ih primate, javite se tom drugom; te liste i adresari nisu naš domen.