ZBGIS WMS

miso k

som nasiel, ze ZBGIS WMS zo stranky https://www.geoportal.sk/sk/sluzby/mapove-sluzby/wms/wms-zbgis.htm moze byt pouzite na odvodzovanie dat pre OSM projekt.
Agreement is valid for 5 years from June 25, 2018
Co z toho vyplyva? mozem data obkreslovat? ak ano, da sa zapnut ako zdroj v iD, alebo JOSM?

vdaka,
M.

kayle

trocha ma v práci zdržala práca, takže to bolo z rána nedokončené. :)

Späť k otázke ohľadom WMS na geoportal.sk.
Áno je to tak. Máme dohodu o možnosti použitia dát na úpravu/opravu OSM dát.
Trocha sme to držali v tajnosti podkiaľ sa všetko nedohodlo.

Na wiki.openstreetmap.org nie sú ešte všetky údaje (nemám dosť úprav a
nedovolí mi pridať obrázok a ako si mám problém aj s linkami mimo stránku)

Slovenská verzia textu (aj znenie dohody) je na http://wiki.freemap.sk/
ZBGIS_WMS

Je to len na 5 rokov. Povôdne sme chceli bez obmedzenia, ale vraj nemôžu také
znenie dávať do zmlúv.

Ešte treba dopísať technický postup nastavenia zobrazenia v JOSM. Snáď to
zvládnem, keby nie ozvem sa. :)

Na utorok, 3. júla 2018 14:14:41 CEST miso k napísali:
> [...]
> pouzite na odvodzovanie dat pre OSM projekt.
> Agreement is valid for *5 years from June 25, 2018*

miso k

Super, to su vynikajuce spravy :)
pojde to aj v iD? v praci sa mi JOSM nepodarilo rozbehat - neviem sa autentifikovat cez firemny gateway :O

Dňa utorok, 3. júla 2018 14:14:41 UTC+2 miso k napísal(-a):

ID ma podporu pre WMS, ale momentalne sa taketo vrstvy nedaju pridavat koncovym pouzivatelom ako je to v pripade TMS vrstiev. Niekto vsak uz poziadavku na moznost vkladania WMS vrstiev pouzivatelmi formuloval, takze treba len cakat (alebo prilozit ruku k dielu a doprogramovat to).

Cele znenie dohody o pouziti GKU dat uz je viditelne na adrese https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Slovakia/Sources

Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.

On Wed, Jul 4, 2018 at 7:58 AM miso k <misk...@gmail.com> wrote:
pojde to aj v iD? v praci sa mi JOSM nepodarilo rozbehat - neviem sa autentifikovat cez firemny gateway :O

v praci si ulozis osm subor na usb kluc a doma to uploadnes ;-)

miso k

to by bolo sice pekne, ale nemam k tomu online podkladove data :/

On Wed, Jul 4, 2018 at 12:35 PM miso k <misk...@gmail.com> wrote:
to by bolo sice pekne, ale nemam k tomu online podkladove data :/

tie si stiahnes doma :-)

miso k

tak sa mi podarilo nainstalovat to na firemnom PC. Javu som nahodil portable, stiahol som si automaticky skript na pripojenie, z neho som vycital proxy...

teraz otazka - co mam pridat do JOSM, aby mi to zralo ZBGIS data?

diky,

Dňa streda, 4. júla 2018 12:40:20 UTC+2 Martin Ždila napísal(-a):

V JOSM preferenciach chod do Imagery preferences ("Nastavenia pre vrstvy pozadia" v slovencine?) a pridaj si v spodnej sekcii (TMS) polozku:

Po ulozeni ti toto umozni pri volbe "zbgisws" (alebo ako si to uz pomenujes) z menu Imagery (neviem ako to je prelozene do Slovenciny) vybrat z niekolko desiatok(?) specialnych vrstiev, vcitane ortofoto, vodnych tokov, budov, atd...

Okrem, alebo namiesto tejto univerzalnej vrstvy si mozes pridat aj casto pouzivane specialne vrstvy, ja mam takto zadefinovanu vrstvu ortofoto.

(neviem ci ta URLka potrebuje vsetky tie argumenty za "get", ale takto to mam zadefinovane)

kayle

Taky mini navod (snad zrozumitelny) je na http://wiki.freemap.sk/ZBGIS_WMS

Dňa 6.7.2018 o 6:46 Alexander Zatko napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAFjECn3JFWGRicoQPOtuRz-mknRDyDNuhPmF_g_f5X6Kvqs09w%40mail.gmail.com.

miso

vdaka obidvom, funguje :)
este otazka. vsetko sa musi obkreslovat, alebo existuje nejaky automaticky export?

Dňa pi 6. 7. 2018 o 7:14 kayle <fre...@kayle.sk> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/682fc439-95ce-4ab0-bd3a-3f147a21048e%40googlegroups.com.

--
Túto správu ste dostali, pretože v Skupinách Google ste odberateľom témy v skupine "Openstreetmap Slovakia".

Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.
--
Mišo

Miro Mirecnet

Je to len podklad map.
Netreba to brat ako bozie slovo, ktore je prave a nemene. Je to pomocka pri kresleni.
Potoky napriklad na mnohych miestach nesedia, alebo neexistuju. Aj tak je to najpresnejsie , co je k dispozicii. Ked mapujes oblast, tak je to vyborna pomocka.
Miro

Dňa 6. júla 2018, 14:24, miso <misk...@gmail.com> napísal(-a):

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/8551eb30-8fe0-b404-7f5e-53fe9e420a14%40kayle.sk.
Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.
--
Mišo

ak mas na mysli nejaky machine learning, ktory by sam vedel zistit, co je co a vygeneroval mapove elementy a este ich aj skombinoval s existujucimi datami, tak o nicom takom neviem. ale predstava je to pekna :-) j

Ja si myslim ze moznosti ako (polo)automatizovat import je viac. Viem si napriklad predstavit nieco ako "magic wand" z photoshopu, ako plugin do JOSM, ktory by fungoval napriklad na vrstve "Travnaty a krovinaty porast" tak, ze kliknutim do plochy na vrstve by bol vytvoreny multipolygon kopirujuci plochu*. Tieto by uz bolo mozne vkladat do relacii a podla ortofoto vhodne otagovat.

Konvertovat liniove utvary (potoky, el. vedenie...) by tiez nemalo programatorovi znalemu JOSM robit problemy.

* teraz ma napadlo ze nasi ceski kolegovia tusim uz nieco take maju - pre import budov ak sa nemylim?

este pripajam ukazku toho, ako ta vrstva travy/kroviny vyzera.

No, netreba nic vymyslat, Area selector plugin ktory bol vyrobeny pre import budov funguje aj na plosne utvary zo ZBGIS vrstiev. Po aktivacii v JOSM treba ist do Nastrojov (Tools) - je v spodnej sekcii. Kliknutim na plochu vo vrstve sa objavi konfig okno v ktorom treba len vymazat hodnotu pre tag building a potvrdit.

miso

georgo

Snazim sa pridat WMS, ale stale dostavam Error: Problem loading title.
Mam to zadane dobre?

Dňa sobota, 7. júla 2018 21:46:49 UTC+2 miso k napísal(-a):
zbgisJosm.PNG

Na import/konverziu liniovych objektov som nenasiel JOSM plugin. Este k tej "area select". V JOSM ma tento plugin vlastne preferencie v ktorych sa da vypnut dialog pre tagovanie budov a da sa tam aj nastavit tolerancia. 0.5 je prilis "tesna". Ja mam 4 m a zda sa ze to postacuje.

Co sa tohoto tyka:

Snazim sa pridat WMS, ale stale dostavam Error: Problem loading title.
Mam to zadane dobre?

...ja mam podobny problem v mojej instalacii na Mac-u a vyriesil som to doinstalovanim nejakych cert. autorit do Javy + JOSM startujem z terminalu (prikazovy riadok). Na Windows (linux?) by to malo vsak chodit, takze mozno v tvojom pripade by mohlo pomoct preinstalovat Javu?

Miro Mirecnet

Asi posledny tyden sa mi ta ortomapa ZBGIS nechce nacitavat vsetky stvorce. Nacitava ich len v zavislosti od ZOOMu a vzdy ine. Takze je to dost nepouzitelne.
Neviem ci je to naschval, alebo tam maju daku poruchu.

Prejavuje sa to aj inym ?

KUK priloha
Snímka obrazovky z 2018-07-08 19-52-35.png

mne sa to obcas stava (aj s inymi podkladmi). Obcas pomoze klik "pravym tlacidlom" na postihnutu vrstvu v zozname a "flush image cache".

Miro Mirecnet

Dik za radu.
Od vcera je uz vsetko OK.
Mali tam zrejme daco pobabrane a asi to uz opravili.
Miro

Dňa 8. júla 2018, 20:14, Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(-a):

Juraj Belobrad

Ahoj, nepomohlo pridat otaznik.
Nejake dalsie rady?

ne 8. 7. 2018 o 20:17 miso k <misk...@gmail.com> napísal(a):
georgo, mne sa vidi, ze na konci linku ti chyba otaznik.

Dňa nedeľa, 8. júla 2018 10:11:41 UTC+2 georgo napísal(-a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/2aa877e1-1019-47c4-b4f6-d906c6fbffc8%40googlegroups.com.

Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.

--
Juro

miso

Dňa pi 20. 7. 2018 o 13:15 Juraj Belobrad <juraj.b...@gmail.com> napísal(a):

Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.
--
Mišo

Juraj Belobrad

Stale sa nedari:

Could not retrieve WMS layer list.

pi 20. 7. 2018 o 13:24 miso <misk...@gmail.com> napísal(a):

Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.

--
Juro
zbgis.PNG

miso k

Dňa piatok, 20. júla 2018 13:44:13 UTC+2 georgo napísal(-a):

Juraj, aky OS ma tvoj pocitac? Ak mas MacOS, tak ti to "sfleku" nepojde, pretoze z nejakych dovodov java na tejto platforme neuznava certificate authority ktora vydala cert pre GKU.
Tento problem sa mi podarilo vyriesit tak, ze som si tu CA dodefinoval a ked startujem JOSM z prikazoveho riadku, tak dokazem ZBGIS WMS vrstvy nacitat.

Skus spustit JOSM z prikazoveho riadku a sleduj co ti vypise pri pokuse o nacitani vrstvy ZBGIS. Ak mas MacOS, tak prikaz ma tvar:

java -jar /Applications/GPS/JOSM.app/Contents/Java/josm-snapshot-<cislo build-u>.jar kde <cislo build-u> je build verzia JOSM ktoru pouzivas.

Netvrdim ze to co pisem je najelegantnejsi sposob ako riesit tento problem, ale "na mojom pocitaci" to funguje :-)

no, ten prikaz co som poslal je trochu prilis specificky pre moj pocitac, ale ak si upravis drahu k JOSM .jar suboru podla skutocnosti na tvojom pocitaci, tak by to malo ist.

Juraj Belobrad

Ahoj Alexander.

Praveze mam Win7 64bit
Mam najnovsi Josm a aj aktualizovanu Javu.
Vrstvy podla Miso K a aj tak stale rovnaka chyba.

[...]

Spusti JOSM z prikazoveho riadku ako pisem. To by ti malo pomoct zistit v com je problem. Pripadne posli sem do fora text, ktory sa vypise do CMD okna po tom, co sa ti v JOSM zobrazi ta problemova hlaska.

Ako spustit java program na Windows je opisane napriklad tu, ale sam som to netestoval a nedokazem ani povedat ci neexistuje jednoduchsi sposob ako debugovat (zistovat zdroj problemov v) JOSM.

Sano

Dňa pi 20. 7. 2018 o 16:30 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísala(a):

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAFjECn0wxffEVysbO_iJoh9t_d4TMq7Ta6tTmwa3%3DzYzs%3DNFEQ%40mail.gmail.com.
Ďalšie možnosti nájdete na stránke https://groups.google.com/d/optout.
--
Juro

miso

na pracovnom pocitaci to spustam tak, ze som si nainstaloval portableapps a do neho jportablelauncher 64. z neho spustam josm. funguje paradne, na 32bit vypisovalo problemy s pamatou.

Dňa pi 20. 7. 2018 o 19:22 Alexander Zatko <orde...@gmail.com> napísal(a):

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAOmcnvqT6%3DcHAYfr-%2B8ud3aThzJKL1hHOW-kti7Jp1DwROf2ag%40mail.gmail.com.

[...]

miso

este dodam - ziadne specialne prikazy, alebo konfiguracne subory.

Dňa so 21. 7. 2018 o 9:05 miso <misk...@gmail.com> napísal(a):
--
Mišo

Pos

Čas letí ako bláznivý a práve som si všimol, že o dva mesiace táto dohoda vyprší. Plánujete skúsiť s nimi dohodnúť obnovenie/predĺženie (keďže sa to riešilo cez OZ)?

Dne úterý 3. července 2018 v 16:18:49 UTC+2 uživatel kayle napsal:
Ahojte,
> [...]

> Agreement is valid for *5 years from June 25, 2018*
> Co z toho vyplyva? mozem data obkreslovat? ak ano, da sa zapnut ako zdroj v

kayle

dobrá pripomienka. Budeme to musieť  vyriešiť.

Dňa 14.4.2023 o 11:32 Pos napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/90f49a44-a9ed-41f1-8bc7-cdb80c29b6a5n%40googlegroups.com.

kayle

Ahojte, len malý update. Rieši sa to (i keď zatiaľ výsledok v nedohľadne).

Dňa 14.4.2023 o 11:59 kayle napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/661dce9c-c6b7-12a4-04c4-0dc5f71a461c%40kayle.sk.

Message has been deleted

Pavol Priezvisko

Čo sa týka licencie, tak ono to nie je treba si pýtať osobitne povolenie od ÚGKK, pretože na webstránkach sa jasne uvádza že obsah je pod licenciou CC BY 4.0, čo je licencia kompatibilná s OSM licenciou, preto si to nevyžaduje ďalšie povolenia.

https://www.geoportal.sk/sk/sluzby/mapove-sluzby/wms/wms-zbgis.html

Čo sa týka dodržania licencie a autorských práv je skôr problém to, aby sa aj v aplikáciach ako Locus map, zobrazil tento odkaz

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Contributors

Mapy v Locus map síce čerpajú z  OSM, ale ja tam tento odkaz nevidím a to je chyba - je to porušenie autorských práv OSM a ich prispievateľov

Dátum: utorok 9. mája 2023, čas: 6:36:57 UTC+2, odosielateľ: kayle

Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/b204c6cc-c2aa-4700-8226-be682bc756f3n%40googlegroups.com.

CC-BY 4.0 nie je kompatibilná s OpenStreetMap dátami: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/ODbL_Compatibility

Pavol Priezvisko

Diki Martin za link. Autor, ktorý písal o téme licencie CC BY 4 má podľa mňa prehnane bohatú a kreatívnu fantáziu, keď má pochybnosti s kompatibilitou týchto licencií. S jeho názorom sa nestotožňujem.
Ale pokiaľ to napísal admin OSM, ako oficiálne vyjadrenie, tak treba jeho názor rešpektovať.
Uvedený autor argumentuje že buď s kompatibilitou licencií to „nie je jasné“
a že „pre istotu so zdvorilostných dôvodov treba pýtať ďalšie povolenia“.

Pravdepodobne asi narážajú na to, že OSM databáza podľa OSM licencie môže mať prístup na heslo, čo by sa mohlo vnímať ako „obmedzenie šírenia“ v rozpore s CC BY 4.

Keď sa prvý krát prihlásim do JOSM editora aby som mal prístup k OSM databáze, tak nemyslím si, že by to bolo porušenie CC BY 4 licencie.
Rovnako ak pošlem kamarátovi  cez email obrázok s licenciu CC BY 4, tak nie je to porušenie CC BY 4 licencie, keď si obrázok môže prezrieť len po zadaní hesla do email účtu.

Ďalej CC BY 4 umožňuje aj komerčné použitie, ktoré tiež nie je možné urobiť bez určitého obmedzenia prístupu. Ako napríklad Locus map shop. Locus map má však zakázané sa sťažovať, ak by ich platenú verziu máp niekto niekde šíril zadarmo na stiahnutie. Je v súlade s a oboma licenciami.
Dátum: nedeľa 11. júna 2023, čas: 9:18:04 UTC+2, odosielateľ: Martin Ždila

Pos

Dnes vyprší pôvodná zmluva. Podarilo sa dosiahnuť dohodu?

kayle

zatiaľ nie.

Komunikácia už prebieha, ale k výsledku sme sa ešte nedopracovali.

Dňa 25.6.2023 o 15:53 Pos napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/d7f30aea-9824-4862-88e2-2c640cc0e38an%40googlegroups.com.

kayle

tak mi práve prišlo vyjadrenie od Geodetický a kartografický ústav Bratislava.

uzatváranie dohody nie je potrebné. Nižšie je emailový súhlas s využívaním voľne dostupných služieb ZBGIS.

Týmto vyjadrujeme súhlas s využívaním voľne dostupných služieb ZBGIS zo stránky https://www.geoportal.sk/sk/sluzby/mapove-sluzby/ na účely mapovania do databázy OpenStreetMap. Autora treba uvádzať vždy tak, ako je uvedený k príslušnej službe Geodetický a kartografický ústav Bratislava. Zároveň je potrebné dodržiavať licenčné podmienky.

Uvedené v priebehu dňa + email hodím na wiki

Dňa 26.6.2023 o 6:26 kayle napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/8199c4d6-ea27-6caf-af07-e3f04ef65d5d%40kayle.sk.

Er Slo

vďaka za update

Dátum: streda 28. júna 2023, čas: 12:05:32 UTC+2, odosielateľ: kayle