Výzva na zverejňovanie otvorených dát

Lenka Rusnakova

Zaujímavá výzva pre verejnosť - robia prieskum najžiadanejších datasetov zo strany štátnej správy.
Ja určite požiadam o zverejnenie stupňov ochrany prírody.

Tomas Vanco

Ahoj Lenka,
vďaka za link, pozriem sa na to.
O dáta ohľadom chránených území a chránených prvkoch jednáme už s Ministerstvom Životného prostredia.
Tak počkaj či sa nám podarí získať golobálne povolenie.

št 18. 2. 2021 o 22:14 Lenka Rusnakova <syrov...@gmail.com> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/c1b4a4d6-0dda-4e97-ac4a-f20c816b41aan%40googlegroups.com.

Lenka Rusnakova

Vďaka za info. No ja som naivná idealistka a ja snívam o tom, aby takéto informácie boli automaticky dostupné pre všetkých, nielen keď sa to aktívnej skupine podarí dojednať na jednorazové použitie. Čo samozrejme oceňujem, ale mať to automaticky, napr. ročne aktualizované a verejne dostupné je ten ideál, ku ktorému by som chcela aby sa naše inštitúcie dostali.

Konkrétne k požiadavke na MINŽP - tam vidím požiadavku na chránené územia. Ja však chcem stupne ochrany prírody. Také národné prírodné rezervácie sú 4. alebo 5. podľa významnosti, no nikde sa o tej významnosti nepíše. V 4. stupni platia iné pravidlá ako v 5. stupni...Máme zákon, ktorý rieši stupne prírody ale nevieme sa k nim dostať.

A tiež dúfam, že čím viac požiadaviek príde, tým to bude mať vyššiu prioritu. Mňa osobne teší, že vôbec taká oficiálne iniciatíva existuje.

Mne ešte napadá - oficiálne povolené chodníky a cyklotrasy na územi ŠL TANAPu (na celé Slovensko to asi nebude aplikovateľné, tam to má pod palcom KST, ale ŠL TANAPu by ako štátna organizácia mali mať, nakoľko dostávajú na údržbu chodníkov financie...)

pi 19. 2. 2021 o 9:45 Tomas Vanco <tva...@gmail.com> napísal(a):
Túto správu ste dostali, pretože v Skupinách Google ste odberateľom témy v skupine "Openstreetmap Slovakia".
Ak chcete zrušiť odber tejto skupiny a všetkých jej tém, pošlite e-mail na adresu osm_sk+un...@googlegroups.com.
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/CAP%3De9OmkfSvnCctdw5NGJ4%3D2o2-SDY%3DocGsaaTdWKXzdPqfAcw%40mail.gmail.com.

Tomas Vanco

Ahoj Lenka,
stupne ochrany rieši zákon 543/2002 Z.z. a je verejne dostupný a vždy bol lebo je to zákon
Tu je aj v aktualizovanej podoben https://www.zakonypreludi.sk/zz/2002-543

Mnoho dát štát a jednotlivé štátne organizácie aj teraz zverejňuje prípadne na požiadavku ti poskytne. Problém je licencia. Dáta sú zverejňované tak že bežný občan si ich môže stiahnuť, prezerať a pracovať s nimi, ale nie je možné ich použiť pre mapovanie do OSM.
Každý orgán má iné podmienky používania. Preto s nimi musíme jednať.
To že je niečo verejne, vôbec neznamená že sa to môže používať bez obmedzenia.

Tu vieš nájsť už teraz kopec zverejnených dát https://data.gov.sk/

Čo sa týka cyklotrás a turistických chodníkov tak tie vytvárajú najmä občianske združenia (poväčšinou KST a SCK ale neni to nutnosť). Takže tuto štát nemá nič. Možno ak by sa zmenila legislatíva.

Lesné cesty a chodníky zas spadajú pod Lesy Slovenskej republiky a to je pod Ministerstvom Pôdohospodárstva.

Ale v podsta kľudne píš že žiadaš o zverejňovanie dát o aké by si mala záujem.

pi 19. 2. 2021 o 10:10 Lenka Rusnakova <syrov...@gmail.com> napísal(a):

Lenka Rusnakova

Ahoj, asi sa trochu míňame.

Stupne ochrany - ide mi o ich vykreslenie na mape. Veď práve že zákon existuje, upravuje čo v akom stupni sa smie, ale už neviem nikde nájsť, kde je 4.alebo 5. Jedná sa mi najmä o TANAP...Ako píšem, NPR môže byť 4. alebo 5. Ako mám vedieť kde (na mape...) je 4. alebo 5.? Naozaj sú takmer celé Západné Tatry len 3. stupeň (tam nikde nie sú NPR), teda tam by sme mohli so psom na voľno aj na hrebeni....

Čo sa týka licencie, vychádzam z textu výzvy, ktorá rieši aj komerčné použitie.

Aké podnety hľadáme?
  • Otvorené údaje/dáta: otvorené dáta sú informácie alebo údaje voľne a bezplatne dostupné pre každého za rovnakých podmienok, ktoré je možné použiť na akýkoľvek účel komerčného či nekomerčného charakteru. Sú sprístupnené na internete v štruktúrovanej forme, ktorá umožňuje ich hromadné strojové spracovanie.
Súhlasím však, že o licencii treba viac rozprávať. Preto by súčasťou žiadosti malo byť spomenutie licencie, ideálne im rovno navrhnúť že akú.

Portál data.gov.sk zverejňuje aj pod akou licenciou, napr. INSPIRE Ukladacia služba – Chránené územia má napísanú licenciu CC Attribution, po prekliku sa ukáže CC BY, čo umožňuje aj komerčné použitie (ak dobre rozumiem CC licenciám).

Aká licencia by bola ideálna na použitie pre OSM? Podľa môjho laického pohľadu aj CC BY by stačila, či niečo prehliadam?

Takže treba žiadať nielen sprístupnenie informácií, ale aj pod akou licenciou. Ak s tým bude problém, tak dajú inú licenciu, to už musí posúdiť ten štátny orgán sám....Nevravím, že je to jednoduché, ale nemali by sme to zavrhovať...

image.png

pi 19. 2. 2021 o 11:37 Tomas Vanco <tva...@gmail.com> napísal(a):

Lenka Rusnakova

Ešte ku chodníkom som zabudla, áno máš pravdu, že KST, čiže nie štát...

Ale mne (zase) ide len o TANAP. Tatry musia byť asi vo všetkom iné.... Tú máme štátnu organizáciu, ŠL TANAPu (ministerstvo pôdohospodárstva), ktorá si tieto chodníky eviduje, nakoľko sa o nich stará...Nemajú to však v takej forme, ktorú by vedeli zverejniť, preto to chcem skúsiť aj tadiaľto, nech ich k tomu niekto iný "dokope". A trápia ma najmä cyklotrasy, lebo síce sa pýšime množstvom cyklotrás, no správca pozemkov (ŠL TANAPu) tvrdí, že väčšina z nich nie je nimi schválená. No zoznam podľa nich schválených mi stále nevedia dodať. Z toho vyplýva, že máme v teréne (a tým pádom aj na mape) nelegálne cyklotrasy :D Preto sa chytám aj "slamky" a chcem to skúsiť cez toto.

Dátum: piatok 19. februára 2021, čas: 11:37:47 UTC+1, odosielateľ: šegi ;)

Jozef Vince

Dataset zo SOPSR, ktory som pred vela rokmi importoval, obsahoval aj jednotlive oblasti so stupnami ochrany, stalo ma to dost usilia tie data upratat, aby sme mali na freemap/osm aspon hranice tychto uzemi, vtedy sme sa dohodli, ze vykreslit to v standradnej mape nema zmysel.

Polial to nikto nezmenil, tak tie data v osm obsahovali aj „min“ stupen ochrany  kazdeho importovaneho uzemia.

Didoa

image001.png

Tomas Vanco

som to potom zle pochopil :)

Bohužiaľ licencia CC BY nie je kopatibilná s OBdL ktorú používa OSM.
V skratke licencia CC požaduje aby na všetkých odvodených dielach bol spomenutý zdroj. Toto by malo za následok že ak niekto použije dáta z OSM musí tam uviesť aj zdroj ktorý bol licenciovaný CC BY. To by spôsobilo že takéto vymenovanie zdrojov by sa nemestilo ani na obrazovku alebo tlačenú mapu časom. Ku príkladu mapy v navigáciách z OSM by museli niekde dole písať že zdroj dát Ústav geodézie, kartografie a katastra, Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky, Národné lesnícke centrum... Pravdepodbne by sa to kumulovalo z celého sveta. Takáto požiadavka je proste nereálna a preto dáta CC BY nemôžu byť vnášané do OSM.

Any však nezostal dojem že OSM nikde neuvádza prispievateľov tak tu je celý zoznam a sú tam aj organizácie v SR ktoré udelili súhlas https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Contributors

S tou licenciou ktorá by postačovala je to náročné. Buď žiadna, alebo taká kde postačuje zverejniť zdroj na stránke vyššie a nezakazuje kopírovať a vytvárať odvodené diela.

Hej Tatry sú špeci výnimka z hľadiska správy. Čo sa týka chodníkov a ciest tak tam kde je hospodársky les to asi rieši NLC. Mimo pravdepodobne iba turistické chodníky. Všetko ostatné je niečo čo vzniklo ešte keď to bol hospodársky les ale už sa o to nik nestará a neeviduje.

Cyklotrasy si myslím že TANAP či ŠOPSR len povoľuje. Buduje ich SCK na objednávku najskorej kraja, mesta, obce prípadne nejakého združenia cestovného ruchu. SCK bude asi jediný subjekt ktorý eviduje čo vyznačí ale databáza je ich vlastníctvom ktoré neposkytujú. To čo niekto iný vyznačí sa nikde neeviduje.
SCK určite rieši povolenia takže to čo oni vyznačia by nemalo byť nelegálne. Minimálne v tej dobe keď to robia.

Pozeral som ti tie Tatry a od Hrebeňa Hlina (Veľká Kamenistá) až po Ždiarsku dolinu je to celé NPR t.j. 4°
V západných Tatrách je iba niekoľko plôch NPR a pri Zuberci nejaké PP a NPP

pi 19. 2. 2021 o 12:15 Lenka Rusnakova <syrov...@gmail.com> napísal(a):
Ak chcete zobraziť túto diskusiu na webe, prejdite na adresu https://groups.google.com/d/msgid/osm_sk/e8e00252-0e56-4fd4-b24d-2d2ff6e26cc9n%40googlegroups.com.

Tomas Vanco

A veľká vďaka ti za to :)

A áno, nie všetko bude možné a vhodné vykreslovať aj keď dáta budú.

pi 19. 2. 2021 o 20:09 Jozef Vince <jozef...@freemap.sk> napísal(a):

Lenka Rusnakova

Vďaka za informácie, začína to dávať väčší zmysel, stále však niektoré veci nesedia 🤷‍♀️

Vykresľovanie dát
Samozrejme, nemôžu byť všetky dáta vykreslené v mape, o to ani nejde. Záleží predsa od renderera čo je podstatné pre jeho projekt. Preto vítam zmienku, že v OSM tie stupne ochrany sú. Len ako a kde sú uložené? Nielen v OSM ale ani na ŠOP SR to nevieme nájsť.

Stupne ochrany - o akom tagu sa prosím bavíme?
Nám vychádza že by to mohol byť  "sopsr:level", no v TANAPe je zanesený len 5.stupeň a ten sedí s NPR (https://overpass-turbo.eu/s/13T3). 4.stupeň (https://overpass-turbo.eu/s/13T4)sú len drobné fliačiky - PR v ochrannom pásme TANAPu. Zvyšok plochy TANAPu (kde nie je NPR) nemá žiadny stupeň ochrany, celé územie TANAPu má ešte "sopsr:zone"=3.

Kde si Ty našiel medzi Veľkou Kamenistou a Žiarskou dolinou 4. stupeň? V akom tagu a v akej relácii? Tam žiadna NPR nie je...

1 NPR = 1 stupeň ochrany?
Takto nám to proste nesedí, lebo napr. sme sadili stromčeky na území, ktoré je podľa OSM v NPR, a to nemohlo byť v 5. stupni. Samí lesníci nám niekedy prezradia, že tam už je 5.stupeň, tam sa nesadí/neťaží. A to vôbec nesedí s hranicami NPR. Preto predpokladáme, že v rámci jedného územia niektorých NPR musia byť aspoň 2 stupne ochrany (4. a 5.).

Licencie
Ja som považovala tag "source" s uvedením zdroja (v skrátenej podobe) za ekvivalent uvedenia licencie podľa CC BY. Dobré vedieť, že to tak nie je.
Potrebovala by som vzorovú ukážku ako to má vyzerať - to povolenie, aby bolo všetko s kostolným poriadkom. Lebo z uvedených povolení nie som veľmi múdra... Napr.aj dohoda s ZBGIS WMS píše o uverejňovaní zdroja ZBGIS Úrad kartografie....Ale to predsa nie je kompatibilné s OSM...Dáva sa to "len" do tagu "source". Na mapách som to zatiaľ nevidela....

Chýba mi v niektorých získaných povoleniach explicitná zmienka, že ako bude attribution uvedená. Celkom sa mi páči vzorový waiver, ktorý majú pripravený v OSM, možno by som ho trochu upravila/skrátila, preložila a pridala info o tagu source aby sme to mohli používať. Pravdupovediac, ani sa nehrniem do získavania povolení používať dáta pre OSM, lebo mám v tom stále chaos.

Cyklotrasy
Bodaj by to tak s SCK bolo, ale niektorí správcovia pozemkov sú ťažší oriešok... Komunikujem so ŠL TANAPu a tí majú naozaj problém s cyklotrasami, podľa nich sú neoficiálne...na ich pozemkoch...Hoci mám tiež info od tých čo to značili, že to povolili. Slovo proti slovu :(
Tu len ešte uvediem, že máme dva "TANAPy" - viac info tu. Jedni spravujú štátne pozemky, druhí chránia prírodu.

Lenka

pi 19. 2. 2021 o 20:14 Tomas Vanco <tva...@gmail.com> napísal(a):

Tomas Vanco

Tak som si to pozrel lepšie :)
Ja mám totiž to SHP dáta zo ŠOPSR čo som dostal s tým že ich nesmie nijak šíriť, kopírovať alebo obkreslovať. Tak oni pochopili moju požiadavku že chcem zakresliť chránené územia do OSM :)
Neviem vďaka čomu mi ich poslali vôbec, lebo iným členom ani neodpísali.

Ja som to v QGISe videl ako jednoliatu plochu tak som si nevšimol že sú to samostatné celky. v dátach pod nejakým tagom (tie tagy tam nie su moc zrozumiteľné) som videl 4rku tak som myslel že to bude stupeň ochrany. NPR môže byť 4 alebo aj 5. Podľa toho ako ho vyhlásia. Plus môže mať ochranné pásmo myslím. Tuším do 100m od okraja a -1° ochrany. Vyhláška dokáže ešte dosť upravovať rôzne detaily.

Podľa toho čo som opticky pozeral tak vyzerá že to celkom sedí s tým čo je v OSM v Tatrách.

Tuna som inak vyštráchal nejaké WMS kde sú chránené územia, Biosférické rezervácie, územia RAMSARského dohovoru... Ak vieš robiť s QGISom, alebo iným nástrojom kam pripojíš WMS, tak by ti to mohlo postačovať.

Keďže Dodo tie dáta čo sú v OSM získal myslím v 2008 a sedia s tým čo mám ja tak minimálne odvtedy tam všade je 5°. Tam by sa nemali dať povoliť ani výnimky. Ale tak na SR je všetko možné. Priznám sa že v 2005 keď bola kalamita tak som nemal ešte také vedomosti v tejto oblasti tak netuším presne ako to bolo. Ale odhadujem že sa ťažilo v 5° a potom sa to zalesňovalo (ja som bol tiež mladý dobrovoľník pre Tatry :D ).

Licencia
Na ZBGIS bolo vybavené povolenie. Tu sú zverejnené povolenia https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Slovakia/Sources
Tieto zdroje je možné používať na mapovanie v rámci dohodnutých podmienok.
Tú šablónu som nepoznal dík za tip. Nevýhoda je že by to bolo treba aplikovať na každý jeden zdroj samostatne a keď by dáta aktualizovali tak možno opätovne. Preto by nás viac tešilo nejaké paušálne riešenie.
Ako licencia CC BY 4.0 nie je zlá pre zverejňovanie dát, ale bohužiaľ pre nás nepoužiteľná :/

Inak tak 2 mesiace dozadu som na tom bol úplne rovnako. Možno aj horšie s licenciami :D

Cyklotrasy
Poznám chalana ktorý robil v SCK a viem že povolenia majú písomne od príslušných orgánov aj od vlastníkov pozemkov/uprabáru. Takže buď ŠL TANAPu mal na mysli tzv ilegálne traile. Čo si partia ľudí spraví načierno, alebo to bola len taká výhovorka.

Maj sa

Lenka Rusnakova

to WMS je stále len o tom istom, čo má aj ŠOP na webe, národný park, ochranné pásmo, prírodné rezervácie, územia národného významu... O stupňoch ochrany ani ň. Začínam mať pocit, že ma len naťahuješ, ktovie či ten SHP file čo nesmieš šíriť má naozaj tie stupne ;) Alebo nechceš pochopiť, že mne ide naozaj o to kde aký stupeň ochrany je...Veď sa na to odkazuje zákon a človek si to nemá ako overiť??

A stromčeky sme sadili minulý rok, takže to nesúvisí s kalamitou, čo sa vtedy robilo...Silno pochybujem, že celá NPR Bielovodská je 5. stupeň.

Ešte pár slov k licenciám, samozrejme poznám stránku, kde sa zverejňujú slovenské zdroje, no podľa mňa nie sú jednoznačne napísané a aj taký ZBGIS dáva licenciu na použitie dát, ak sa uverejnia ako zdroj. No a to predsa pri OSM nevieme zabezpečiť (tak ako si to pekne popísal...). Pridávali sme tam to povolenie na názvy štítov z hrebeňovej mapy a teda, vôbec si nemyslím, že je to dobre... Ja som hľadala nejakú radu, čo vlastne vieme vlastníkovi dát sľúbiť, ako to poňať licenčne. Že sa mu vysvetlí, že bude ako "source", ale v mapách už nie atď. Ale niečo také som nenašla. Takže som chápala, že je to taký trochu "freestyle" a preto som veľmi zarazená aký je to vlastne problém aj s CC BY. Že bude treba vlastníka dát kontaktovať aj keď sa použije waiver? Veď to sa musí aj teraz ;)

Btw. ani na Lidar - na mapovanie podľa neho - nie je povolenie..,

K cyklotrasám - áno, myslím tie na mape (ilegálne traily tu rozoberať ani neplánujem). Tebe sa možno zdá málo, my sme tu radi aj za to, že aspoň niečo, čo som si doteraz myslela že je oficiálne. Cez leto som trochu upravila cyklotrasy v OSM tak, aby sedeli s reálnym značením v teréne. A áno, presne tie ŠL TANAPu disputujú...Napr. na žltej pod Tatranskou Lesnou je pokazený most a ŠL TANAPu tvrdia, že oni ten most už nepotrebujú, a keďže tam žiadnu cyklotrasu neevidujú, tak ho nebudú opravovať. Samozrejme, je to o peniazoch, ale tak je či nie je to cyklotrasa? Toť otázka na ktorú sa snažím získať odpoveď ;)

Lenka

pi 19. 2. 2021 o 23:49 Tomas Vanco <tva...@gmail.com> napísal(a):
--
Túto správu ste dostali, pretože v Skupinách Google ste odberateľom témy v skupine "Openstreetmap Slovakia".

Vďaka za info, dotazník som vyplnil.

Ako Šegi spomínal, od ÚGKK sa snažíme získať povolenie na ich datasety pre OpenStreetMap. Nejaký predbežný sľub už máme, ešte sa to nejako formalizuje.

K ŠOPSR - toto zatiaľ Šegi skomunikuje z ministrom ŽP, uvidime čo sa podarí. Priamo zo ŠOPSR som nikdy žiadnu odpoveď nedostal.

Som za to bombardovať ich z viacerých frontov. Zverejnené datasety však budú použiteľné pre OSM len ak budú takto zverejnené. CC-BY 4.0 samotné bohužiaľ nestačí.

My tu ale nie sme právnici a všetky tie licencie a pod su pre nás len nutné zlo aby sme dostali dáta a mohli z nich konečne mapovať :-)

Prípadne príď na https://join.slack.com/t/freemap/shared_invite/zt-3i8lpwyd-8loYopjvxir_JZW~gtmPkg kde o tom môžeme interakrívne diskutovať.