1 = 0,999... Eşit midir?

284 wyświetlenia

DNZKRDG

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 15:09:5727.06.2015
do TMOZ
Hakikaten bir tartışma vardı

1 = 0,999...

eşitliği doğru mudur ?  neyde karar kıldık ?
--

Tek korkusu paradokslar olan bilim dalı. Matematik tek doğru yanıt ister.

mankan hatice

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 15:39:1827.06.2015
do tmoz
27 Haz 2015 22:09 tarihinde "DNZKRDG" <karada...@gmail.com> yazdı:

Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için tmoz+uns...@googlegroups.com adresine e-posta gönderin.
Bu grubu http://groups.google.com/group/tmoz adresinde ziyaret edebilirsiniz.
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/CAFsz7R3xntP_nE1bEX_FK0Qhc3vh4%2BTmQ3Sgs1GDdeTzjJ%2BouQ%40mail.gmail.com adresini ziyaret edin.
preview.jpg

Muhammet YAVUZ

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 15:43:0127.06.2015
do TMOZ

Eşit yerine
sonsuza giderken 1 e yakınsar demek daha doğru gibi.

DNZKRDG

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 15:47:4227.06.2015
do TMOZ
brain.org'da almış başını tartışmalar gitmiş. Bir grup 1 demiş diğer bir grup 1 e eşit değil demiş. Sorumu tekrarlayayım eşit 1 mi eşit değil 1 mi? Hatice Hocam eşit 1 dedi :) Ben sadece bakıyorum. Garip yorumlar var. İlgili sayfayı kaybettim ama  bulursam ekran görüntüleri eklerim.
Wiadomość została usunięta

DNZKRDG

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 16:30:5627.06.2015
do TMOZ
Tartışmalarda şu şekilde savunmalar da vardı;

27 Haziran 2015 23:11 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:
0,999...
bir sayı değil
bir seridir.
Serinin 1'e eşit olması
anlamsızdır.
Bu serinin limiti 1 olur.

[TMOZ:455318] ve
[TMOZ:514120] numaralı başlıklarda uzun uzun tartışılmış.

.

Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için tmoz+uns...@googlegroups.com adresine e-posta gönderin.
Bu grubu http://groups.google.com/group/tmoz adresinde ziyaret edebilirsiniz.

İlyas KALE

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 16:33:3327.06.2015
do tm...@googlegroups.com

Muharrem hocam o zaman bütün devirli ondalık li sayılar sayı değildir mi diyeceğiz.:)

27 Haz 2015 23:11 tarihinde "Muharrem Şahin" <muhar...@gmail.com> yazdı:
[...]

27 cze 2015, 16:35:0027.06.2015
do TMOZ
Başka bir savunmada ise 0,999... ile 1 farklı sayılar ise bu iki sayı arasında bir sayı bulunuz.
Wiadomość została usunięta

İlyas KALE

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 17:14:4227.06.2015
do tm...@googlegroups.com

Sayidir veya degildir derken Sayi nedir in Genel kabul görmüş kesin bir tanımı da yok zannedersem. Böyle bir durumda kesin olrak sayıdır değildir demek ne kadar doğru olur bilmiyorum hocam.

27 Haz 2015 23:55 tarihinde "Muharrem Şahin" <muhar...@gmail.com> yazdı:
İlyas Hocam;

1/3 kesri
ondalık biçimde yazılamaz.
0,333... biçiminde yazdığımız
bir seridir.
3'ün üzerine çizgi koyarak yazdığımız ise
bu serinin limiti olan 1/3 rasyonel sayısıdır.

0,9999... bir sayı değil
bir seridir.
9'un üzerine çizgi koyarak yazdığımız da
bu serinin limiti olan 1 sayısıdır.

27 Haziran 2015 23:34 tarihinde DNZKRDG <karada...@gmail.com> yazdı:
[...]

27 cze 2015, 17:16:5427.06.2015
do tm...@googlegroups.com

Eşit olur mu olmaz mı paralel doğrular sonsuz da kesişir mi kesişmez mi ye benziyor

28 Haz 2015 00:14 tarihinde "İlyas KALE" <ilyas...@gmail.com> yazdı:

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 17:18:2627.06.2015
do tm...@googlegroups.com
İlyas Hocam;
Sayı, belirli bir büyüklüğü gösterir.
Sayı, sayı doğrusunda belirli bir noktaya karşılık gelir.
Diye düşünüyorum.

28 Haziran 2015 00:14 tarihinde İlyas KALE <ilyas...@gmail.com> yazdı:

.

İlyas KALE

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 17:21:5927.06.2015
do tm...@googlegroups.com

Bu durumda karmaşık sayıları nereye koyacağız

28 Haz 2015 00:18 tarihinde "Muharrem Şahin" <muhar...@gmail.com> yazdı:
Wiadomość została usunięta

İlyas KALE

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 17:43:0727.06.2015
do tm...@googlegroups.com

Devirli ondalık li sayılar üzerine çizgi çekilerek ifade edilir dediniz bu sadece gösterim sembol değil midir? Pi=3,14...diyoruz. nasıl devam ettiğini bile tam bilmiyoruz ama sayı diyoruz. Bu sayiya karsilik gelen noktayi sayi dogrusunda kesin olrak bulabilir miyiz bilmiyorum. Ama o noktanin varligini kabul ediyoruz. Ben açıkçası buraya takıldım. konuyu çok da uzattigimin farkındayım.  Burda kalıyorum Muharrem hocam. Kusur ettiysem affola.

28 Haz 2015 00:25 tarihinde "Muharrem Şahin" <muhar...@gmail.com> yazdı:
Haklısınız.
Eksik söylemişim.
Karmaşık sayılar da
karmaşık düzlemde
belirli noktalara karşılık gelirler.

İlyas Hocam;
Devirli ondalık sayı dediğimiz.
üzerinde çizgi ile ifade edilir.
Çizgi olmadığında
yazdığımız bir seridir.
Sayı da
bunun limitidir.

28 Haziran 2015 00:21 tarihinde İlyas KALE <ilyas...@gmail.com> yazdı:

.

[...]

27 cze 2015, 17:52:5127.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Zaten gösterim üzerinde tartışıp duruyoruz İlyas Hocam.

1/3 sayısının ondalık gösterilme biçimi
üzeri çizgili 0,3 tür.

0,333... gösterimi
3/10 + 3/10^2 + ... + 3/10^n serisine karşılıktır.
Bu gösterime 1/3 deniliyorsa
bu serinin limiti kastediliyor demektir.
Bu da, üzeri çizgili biçimde gösterilmelidir.

Rica ederim hocam.
Kusur yok.
Ben kusurluysam
siz bağışlayın.

28 Haziran 2015 00:42 tarihinde İlyas KALE <ilyas...@gmail.com> yazdı:

.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 18:02:5927.06.2015
do tm...@googlegroups.com
"Pi" sayısı da
ondalık açılımı olmayan bir sayıdır.
Ama; rasyonel değil
irrasyoneldir.
Çemberin uzunluğunun
çapın uzunluğuna oranı olan bir büyüklüğün adıdır.
Sayı doğrusunda belirli noktaya karşılık geldiği tartışmasızdır.
Bu noktaya,
"İşte burasıdır." demek
işin teknik yönüdür.

28 Haziran 2015 00:52 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 18:11:4427.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Sayı doğrusu üzerine
yarıçapı 1/2 birim olan bir çember
A noktasında teğet olsun.
Çember, merkezi etrafında
bir tam devir yaptığında
A noktası A' noktasına gelmişse
IAA'I = pi olur.

Bu işlem
sonsuz duyarlı biçimde yapılabilse
pi'nin yeri bulunmuş olur.:)

28 Haziran 2015 01:02 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

Y Yılmaz

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 18:32:1027.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Hepinize iyi geceler. Muharrem hocam size ayrıca hürmetler.

Bu tartışma da kimsenin kimseyi ikna edebileceğine inanmıyorum çünkü bu hep tartışılmış olup ikna olanını pek görmedim.​
Eğer " 0,999....  sayı değildir"  kabul edilirse zaten tartışma anlamsızdır.
Lakin 0,9 (üzeri çizgi) =0,9999...   eşitliğinin kullanıldığını çok gördüm.

Yine Bu yıl LYS de sorulan aşağıdaki soruda  mutlak maksimum yoktur deniliyor. Fonksiyonun bir en büyük değeri yok mudur? Ben o sayıyı söyleyemesem de 4 den küçük 4 ün dibindeki sayıdır. Kaç olduğunu belki söyleyemem   belki de   3,9999....   diyebilirim.

Satır içi resim 1

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 18:41:4727.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Tartışma buradan kaynaklanıyor Yalçın Hocam:
"4'ün dibinde" diye bir sayı yoktur.
Ya 4'tür; ya değildir.
0,9999... ifadesine de
1'in dibindeki sayı muamelesi yapılıyor.
Burada belirli sayıda 9 varsa
bu ifade 1 değildir.
"Burada, sonsuz sayıda 9 vardır " deniliyorsa
bu serinin limiti olan 1 sayısı kastediliyor demektir.
Bu da, çizgili gösterimdir.

Benim de uykum kaçtı.:)))

28 Haziran 2015 01:31 tarihinde Y Yılmaz <yalci...@gmail.com> yazdı:

[...]

27 cze 2015, 18:46:0627.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Sorun da,
noktanın büyüklüğünün olmamasından kaynaklanıyor.

28 Haziran 2015 01:41 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

Y Yılmaz

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 18:48:5927.06.2015
do tm...@googlegroups.com
​Kıymetli hocam.
[0,4] aralığında sonsuz reel sayı vardır ve bunlar sıralıdır. Bu sayı kümesinden bu kümenin en büyük elemanı olan  1 tane sayıyı yani 4 ü çıkarırsak  geriye kalan kümedeki elemanların içinde en büyük yoktur  demek doğrudur?

Evet  sorunun ​oradan kaynaklandığı konusunda sizin gibi düşünüyorum.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 18:53:3627.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Açıklaman da güzel oldu Yalçın Hocam.
0,999... tartışmasına da açıklama getirdi.

28 Haziran 2015 01:48 tarihinde Y Yılmaz <yalci...@gmail.com> yazdı:
[...]

27 cze 2015, 18:57:4227.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Evet.
[0,4) aralığının en büyük elemanı yoktur.

28 Haziran 2015 01:53 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

serhat yaman

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:00:5527.06.2015
do tmoz
0,9 un yanına 9 lar ilave edersek 1 e yaklaşırız ama hiçbir zaman 1 e ulaşamayız. Zeno paradoksuna benzer. Bu nedenle 0,99... ifadesinin limiti 1 dir diyenlere katılıyorum.

28 Haziran 2015 01:57 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

Y Yılmaz

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:01:3527.06.2015
do tm...@googlegroups.com
O zaman  [0,4) kümesinin elemanları küçükten büyüğe doğru sıralanamaz​.

Sırlanabiliyorsa mutlaka içlerinin de bir tane en büyük olacaktır kaç olduğunu bilmesem de.

28 Haziran 2015 01:57 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:10:5927.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Yalçıncığım;
[0,4) kümesinin elemanları birer sayıdır.
Sen elemanları verdiğinde
onlar sıralı olurlar.
4'ün en yakınında diye düşündüğün bir sayı ile
4 arasında
sonsuz değişik sayı olur.
Bütün mesele
sıfır ve sonsuzla
dansetmenin zorluğudur.:)
4'ün dibindeki sayıları
sıralarsın
sıralarsın
sonu gelmez.
En büyükten
büyüğü daima vardır.
Hem de sonsuz tane.

28 Haziran 2015 02:01 tarihinde Y Yılmaz <yalci...@gmail.com> yazdı:

.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:13:0427.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Limit kavramı ile
bu sorun çözümlenmiştir.

28 Haziran 2015 02:10 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

Murat Çelikkaya

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:18:0527.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Reel sayı sisteminde,  0,999... diye sonsuza kadar gittiğin zaman  " o "  bir'e eşit olur, diye düşünüyorum.

28 Haziran 2015 Pazar tarihinde, Y Yılmaz <yalci...@gmail.com> yazdı:

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:22:1727.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Muratcığım;
Bu söylediğin
benim söylediğimle
çelişen bir şey mi?

Hangi anlamda söylediğini anlamadım.

"Sonsuz sayıda 9 yazmak." diye bir işlem tanımlayamayız.
Ona, limit diyebiliriz.

28 Haziran 2015 02:17 tarihinde Murat Çelikkaya <celikkay...@gmail.com> yazdı:

.

Y Yılmaz

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:22:3427.06.2015
do tm...@googlegroups.com
​Mutlak maksimumu yoktur demek bana tartışmalı geliyor.

[0,4) kümesinin elemanları birer sayıdır. Sen elemanları verdiğinde onlar sıralı olurlar.
 Bu elemanları ben vermesem de bu elemanlar sıralı değiller midir.

Bana göre bu kümenin elamanları arasında  mutlak bir tane en büyük vardır o sayı kaçtır bilemem bildiğim 4 ten küçük ve 4 le aralarından su sızmayacak :-)  kadar 4 e yakın olduğudur.

Bu mantıkla düşünüp burada mutlak maksimum vardır diye yorum yapan öğrenciler hatalı mıdır?

Bu sorunun buradan esinlenilerek sorulduğunu düşünüyorum daha önceden benzer konu gündeme gelmişti.
Ders kitaplarında da benzer bir açıklama ya da soru görmedim.
Bana göre sorulmaması gereken bir soruydu.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:28:5327.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Yalçın Hocam;
Sıfırın boyutsuz olduğunu göz ardı ediyorsun.
Sonsuz ile
sayılarla oynadığımız gibi oynayamayız.
Limite sığın;
rahatla.:)

27 cze 2015, 19:31:2427.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Noktanın boyutsuz olduğunu...

28 Haziran 2015 02:28 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

ERSİN KESEN

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:32:0927.06.2015
do tm...@googlegroups.com

[0,4) aralığında bir mutlak maksimum olduğunu söylemekle reel sayılar kumesinin ardışık sayılardan oluştuğunu söylemiş oluruz..

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 19:36:4227.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Evet.
Şundan sonra şu gelir diyemeyiz.
"Şu" ile "şu" arasında
sonsuz sayıda reel sayı vardır.

28 Haziran 2015 02:32 tarihinde ERSİN KESEN <ates...@gmail.com> yazdı:

[...]

27 cze 2015, 19:45:1427.06.2015
do tm...@googlegroups.com
​O zaman reel sayılar sıralı değildir demiş oluyorsunuz​

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 20:05:5227.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Yalçıncığım;
Hep noktanın boyutsuz olduğunu,
her reel sayının da bir noktaya karşılık geldiğini
göz ardı ediyorsun.
Bir reel sayının hemen dibindeki sayı diye bir sayı yoktur.
Orada sonsuz tane reel sayı vardır.
Vereceğin reel sayılar sıralanabilir.
Ama; en yakın iki tanesinin arasında
sonsuz tane reel sayı vardır.

Tartışmaların
genellikle
iki doğru arasında değil
yanlış ile doğru arasında olduğunu görmek lazım.

Herbirinize iyi sabahlar.

28 Haziran 2015 02:45 tarihinde Y Yılmaz <yalci...@gmail.com> yazdı:
[...]

27 cze 2015, 20:06:0627.06.2015
do tm...@googlegroups.com

[...]

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/CAFhZcuSWSFjbqNLMqdeXxuya11DodZppioQjyJi8A4tM1Vuy9g%40mail.gmail.com adresini ziyaret edin.
IMG_1294.JPG

Y Yılmaz

nieprzeczytany,
27 cze 2015, 20:38:3427.06.2015
do tm...@googlegroups.com
​Kıymetli Muharrem hocam söylediklerinizi göz ardı etmiyorum yada etmediğimi sanıyorum.​ Bu konuda sizi yormayı hiç istemem.

Bu şekilde de olsa sizinle yazışmak benim için güzel oldu. Hep aynı şeyleri tekrar ediyor gibi olabilirim

Bir reel sayının hemen dibindeki sayı diye bir sayı yoktur.
Orada sonsuz tane reel sayı vardır.
Vereceğin reel sayılar sıralanabilir.
Ama; en yakın iki tanesinin arasında
sonsuz tane reel sayı vardır.                    Sözlerinize aynen katılıyorum.

 Benim söylemek istediğim  şu reel sayılar sıralanabiliyorsa   [0,4) kümesinin elemanı olup bu kümenin elemanlarından büyük eşit olan bir  x sayısı var olmalıdır. Kaçtır bilinemez.

Sanırım şunu diyeceksinizdir.
 Diyelim mutlak maksimum var ve  o sayı x olsun.  (x+4)/2 sayısı x  ten büyüktür  ve 4 ten küçüktür. Dolayısıyla  o kümede mutlak maksimum dediğimiz  x den daha büyük bir sayı vardır.   :))

 Muharrem hocam belki bir gün yüz yüze de bu konuya küçük bir değinme yaparız. Teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum.

Selçuk Turhan

nieprzeczytany,
28 cze 2015, 01:08:5428.06.2015
do tm...@googlegroups.com
2006 yılı Fen Liselerine Öğretmen seçme sınavındaki sorulardan biriydi ve cevap anahtarında 0,9999...=1 Doğru olarak alınıyordu ama soru daha sonradan iptal edilmişti.

27 Haziran 2015 Cumartesi 22:09:57 UTC+3 tarihinde DNZKRDG yazdı:
[...]

Temel Gökçe

nieprzeczytany,
28 cze 2015, 02:22:1928.06.2015
do tmoz

Herkese merhabalar...

10x=9,9999...
    x=0,9999...

Birbirinden çıkarırsak

9x=9
x=1

Yani birbirlerine eşittirler. Gösterim cebirsel işlemlerle çelişmemektedir.

Fakat 0,9999... gösterimi limitsel bir gösterimdir. Rasyonel sayilarin ondalikli acilimlarini ifade etmek için kullandiğımız bir gösterimdir. Bu gosterimi kullanmadan da sayiyi rasyonel olarak ifade edebiliriz.

Eşit olmadigini iddia edenler 0,4 ile 0,4000... in eşit olmadığını da aciklamak zorundadırlar. Oysaki bunlarin hepsi sayinin farkli bir gösterimidir...

Akıllılar hep kuşku içindeyken,aptallar küstahca kendinden emindirler.
BERTNARD RUSSELL

28 Haz 2015 08:08 tarihinde "Selçuk Turhan" <selcu...@gmail.com> yazdı:

Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için tmoz+uns...@googlegroups.com adresine e-posta gönderin.
Bu grubu http://groups.google.com/group/tmoz adresinde ziyaret edebilirsiniz.
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/86c6b9c3-0200-4d26-ac68-503310b720f1%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
28 cze 2015, 02:54:3728.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Temelciğim;
Bunca dil döktükten sonra,
üzerine bunları yazıyorsun.:)))
"Eşittir." diyorsun.
"Limitsel gösterim" diyorsun.
Şuna, "limit" desene.

Yaptığın cebirsel işlemde
x = 0,999... eşitliğindeki ondalık 9 sayısı ile
10x = 9,99... eşitliğindeki ondalık 9 sayısı eşit değildir.
Yok,
"Oradaki 9'lar sonsuz tane."
diyorsan
limit ile işlem yapıyorsun demektir.
Bu işlem,
ancak
x sayısı
0,999... un limiti ise geçerlidir.

Yalçıncığım;
[0,4) aralığının
en büyük elemanının bulunmadığı
matematiğin bir gerçeğidir.
Tartışma konusu değildir.
Bu gerçeğin anlaşılması için
uzun açıklamalar yaptım.
Buradaki tartışma da
doğru ile yanlış arasında.
Yanlış tarafta duranlar
doğruyu anlamaya çalışmalı.

Tüm amacım,
ilgilenenlerin
yanlış yönlendirilmemeleri.

İkinizi de öpüyorum.

28 Haziran 2015 09:21 tarihinde Temel Gökçe <temel...@gmail.com> yazdı:

.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
28 cze 2015, 03:07:0228.06.2015
do tm...@googlegroups.com
[0,4) aralığında
4'e en yakın nokta diye bir nokta yoktur.
4'e karşılık gelen noktadan farklı bir nokta vardır;
Farklı iki nokta arasında da
sonsuz sayıda nokta bulunur.
Buna göre;
4'e en yakın sayı ile 4 arasında
sonsuz değişik sayı bulunur.

Bu,
sıfır ile sonsuzun
bize oynadığı bir oyun.
Burada "Limit" kavramı imdadımıza yetişir.

28 Haziran 2015 09:54 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

Temel Gökçe

nieprzeczytany,
28 cze 2015, 03:27:0128.06.2015
do tmoz

Muharrem Hocam farklı şeyler söylemedim amacım söylenenleri desteklemekti :)

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
28 cze 2015, 03:30:0628.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Tamam o zaman.:)))

Son cümlen
önceki anlamı değiştiriyor.

28 Haziran 2015 10:26 tarihinde Temel Gökçe <temel...@gmail.com> yazdı:

[...]

28 cze 2015, 04:48:3128.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Deniz Hocam;
Yazdığın soruları
tek tek cevapladığımı gördüm.
Bana soruyorsan,
aynı şeyleri yeniden yazdırma.
Yazdıklarımı okursan göreceksin.

Murat Hocam;
Son yazdığını şimdi gördüm.
Aynı açıklamayı Temel Hocam da yapmıştı.
Ona cevabım,
sana da cevabımdır.

Yalçın Hocam;
Şu bilgi
belki
işine yarayabilir:
A(0,0), B(4,0) olmak üzere,
[AB) yarı açık doğru parçasının uzunluğu
I [AB) I = 4 'tür.
Verdiğin soruda
(0,4) noktasının x eksenine uzaklığı 4 birimdir.
Ama;
(0,4) noktası fonksiyonun grafiğine ait olmadığı için
bu 4 değeri
fonksiyonun bir değeri değildir.
Bunun hemen bitişiğindeki bir sayıdan da söz edilemez.

Herbirinize güzel bir gün diliyorum.

28 Haziran 2015 11:14 tarihinde DNZKRDG <karada...@gmail.com> yazdı:
Şu sorulara cevap versek daha net olacak sanırım;

[...]

28 cze 2015, 05:15:5728.06.2015
do TMOZ
Muharrem Hocam arkadaşlardan cevap bekliyorum.

Y Yılmaz

nieprzeczytany,
28 cze 2015, 10:11:2228.06.2015
do tm...@googlegroups.com
​Teşekkürler çok kıymetli Muharrem hocam.

Murat Akkus

nieprzeczytany,
29 cze 2015, 03:10:3229.06.2015
do tm...@googlegroups.com
peki 0,99999.... ile 1 aynı şey değilse aralarında sonsuz tane sayı
(ya da limiti sayı olan şeylerden) koyabilir miyiz?

bu soruyu ilk sorduğumda 2006 yılıydı 6.sınıf öğrencim ondalıklı
sayıları karşılaştırmada sormuştu. (o zaman 6.sınıfta devirli sayıları
da mı anlatıyoduk? )

--
arifler bildikleri kadar konusur..- gandalf

DNZKRDG

nieprzeczytany,
29 cze 2015, 04:03:3329.06.2015
do TMOZ
Murat Hocam aynı soruyu yukarıda da sormuştum henüz değerli arkadaşlar tatilde olduğundan cevap alamadık. Ben de bekliyorum ilgili ifadelerin belirttiği sayısal değerler arasında en az bir tane - ki sizin belirtiğiniz üzere sonsuz tane olmalı- değer belirtilirse konuyu bir nebze daha iyi kavrayabiliriz.

Kksl Ygt

nieprzeczytany,
29 cze 2015, 04:44:4329.06.2015
do tm...@googlegroups.com
ali nesin demiş ki

Daha once de yazmistim ama bir defa daha yazayim: Bu kadar cok kisinin
> [...]

Murat Hocam aynı soruyu yukarıda da sormuştum henüz değerli arkadaşlar tatilde olduğundan cevap alamadık. Ben de bekliyorum ilgili ifadelerin belirttiği sayısal değerler arasında en az bir tane - ki sizin belirtiğiniz üzere sonsuz tane olmalı- değer belirtilirse konuyu bir nebze daha iyi kavrayabiliriz.

Köksal YİĞİT
Matematik Öğretmeni

Murat Akkus

nieprzeczytany,
29 cze 2015, 04:48:0029.06.2015
do tm...@googlegroups.com
bence 1 tane varsa sonsuz tane vardır, ama

"aralarında bir tane sayı vardır" demekle "aralarında sonsuz tane sayı
vardır" demek arasında çok fark var:)

ve eğer eşit değillerse aralarında mutlaka bir sayı vardır, ve bir
sayı varsa sonsuz sayı da vardır.

29 Haziran 2015 11:02 tarihinde DNZKRDG <karada...@gmail.com> yazdı:
> [...]
> aldınız.
> Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için

sinan aşık

nieprzeczytany,
29 cze 2015, 05:18:5929.06.2015
do tm...@googlegroups.com

27 Haziran 2015 22:09 tarihinde DNZKRDG <karada...@gmail.com> yazdı:
[...]

sesli.png
Wiadomość została usunięta

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
29 cze 2015, 12:10:5429.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Az önce,
TMOZ'un geçmişinde gezindim.
2008 ve 2012 yıllarında da
bu sorun tartışılmış.
Benim söylediklerimin çoğunu
bir çok hocam da söylemiş.
TMOZ'un ana sayfasına girip
konu arama kısmına
"0,999..."
yazdığınızda
tüm yazışmalar geliyor.
Tarihe göre sıralatısanız
kolay bulursunuz.
Merak edenlere duyuruyorum.
Bir de ilginç bir yazıya rastladım:
"Fun with 0,999..."
Google'da aratırsanız hemen gelir.
Okudum.
5 değişik yoldan
0,999... = 1
olduğu ispatlanmış.
Bu dar bilgimle
bu ispatların hepsinin
birer kandırmaca olduğunu gördüm.
Bu kandırmacaların bir kısmı
buradaki tartışmalarda da kullanıldı.

İlgilenenlere duyuruyorum.

Yine;
yazmadan edemedim.:)

29 Haziran 2015 13:13 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:
Çoğu zaman
neyi tartıştığımızı bilmeden
tartışıyoruz.
Tartışmalar da
genellikle
doğrularla yanlışlar arasında oluyor.
Yanlış tarafta bulunanlar
doğruya yaklaşmakta direnince
tartışma doğruya bağlanamıyor.
"0,999..." ifadesi ne anlama gelir?

Hiçbir tanımlama yapılmadığında
matematiği
benim kadar az bilenler
bunun,
"0,999... = 9/10 + 9/10^2 + 9/10^3 + ... + 9/10^n + ..."
serisi olduğunu düşünür.
Bu anlamda alındığında
bir seri ile 1 sayısı arasındaki eşitlik anlamsız olur.

Ama;
(ben
"0,999..." ifadesini
"0,9 üzeri çizgi" biçiminde gösterip
bunu
"0,999...un karşılık geldiği serinin limiti" anlamında tanımlıyorum.)
denilirse
bu limitin 1 olduğu açıktır.

Verdiğim ek,
Prof. Dr. Ali Nesin'in büyük emek verdiği
Matematik Dünyası dergisinin
2003 Kış sayısı
3. sayfasından alınmıştır.

Not
Bu konuda söyleyebileceğim her şeyi
455318 ve 514120 numaralı başlıklarla
bu başlıkta söyledim.
Yorumlarıma değer verenler buralardan okuyabilirler.
Bundan sonra,
savunduklarımın yanlış olduğunui öğrenene kadar
konuya girmemeyi düşünüyorum.

29 Haziran 2015 12:18 tarihinde sinan aşık <esittirask...@gmail.com> yazdı:

.

--
.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
29 cze 2015, 13:00:4329.06.2015
do tm...@googlegroups.com
"Kandırmaca" yakıştırmasını geri alıyorum.
"Hatalı akıl yürütme yapılmış." demeliydim..

29 Haziran 2015 19:10 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

mustafa

nieprzeczytany,
29 cze 2015, 14:50:0529.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Bu soru(n) ile bu yil lys de cikmis soru arasi baglanti kurablirmiyiz soyleki;lys sorusumda (0,4) araliginda max yoktur diyordu.
Eger 0,999... ile 1 birbirine esit ise lys sorusunda bir max olmali.bana mantiksiz geliyor.
Bencede limiti 1 e yakinsar demeliyiz

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
30 cze 2015, 02:13:0830.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Dün gece
01.00'e doğru
Rasim Zencir Hocam aradı.
Sağlık durumumu merak ettiğini sandım; sevindim.
Ama;
TMOZ'u bana karşı korumak için aramışmış.
Kızdım.
Karşılıklı bağırıştık.
Sonra;
öpüşüp ayrıldık.
İfadelerimde bir hata vardı gerçekten.
"Serinin limiti" değil,
"Dizinin limiti" söz konusuydu.
Anlaşmazlığın tam olarak nereden kaynaklandığını da
anladım sanıyorum.
Toparlayıp
düşüncelerimi yazacağım.

Şimdilik,
hatalı ifademi bildirmek istedim.

29 Haziran 2015 21:50 tarihinde mustafa <mak...@gmail.com> yazdı:
[...]

Bu e-postayı Google Grupları'ndaki "TMOZ" adlı gruba abone olduğunuz için aldınız.

Bu gruba kayıt göndermek için tm...@googlegroups.com adresine e-posta gönderin.

Bu grubu http://groups.google.com/group/tmoz adresinde ziyaret edebilirsiniz.
Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/995a77fa-92aa-458a-a342-fab17fd1306d%40googlegroups.com adresini ziyaret edin.
Daha fazla seçenek için, https://groups.google.com/d/optout adresiniz ziyaret edin.

--
.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
30 cze 2015, 02:41:2830.06.2015
do tm...@googlegroups.com
Rasim Zencir Hocama,
değerli uyarısı için
teşekkür etmeyi unutmuşum.
Teşekkürlerimle birlikte
sevgi, saygı ve selamlarımı gönderiyorum.

30 Haziran 2015 09:12 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
30 cze 2015, 07:23:1830.06.2015
do tm...@googlegroups.com
"Seri" terimini kullandığım her sözüm hatalı olmuş.
Yanılttıklarım beni bağışlasınlar.
Rasim Hocama bir kere daha teşekkür ediyorum.

Bir de;
Temel Hocamın ne söylediğini tam anlamadan
yakınlığımızın ve
aramızdaki sevginin verdiği güçle
ona sitem etmiştim.
Çok haksızlık etmişim.
Bağışla Temelciğim.
Ne mutlu bana ki;
haksızlık ettiğimde bile
senin gibi karşılayabilen bir dostum var.

Buradaki tartışma
büyük ölçüde
"0,999... = 1" eşitliğinin
böyle tepeden inme sunuluşundan kaynaklanmaktadır.
Bir tanımlama yapılmayınca
"0,999..." ifadesine
farklı anlamlar yüklenmektedir.
Anlamı gizleyip
çok farklı bir şey söylüyormuş gibi davranılması
bizi birbirimize düşürmüştür.
Ama;
yine de
bu sayede
kavramları derinlemesine inceleyebilme olanağını bulduk.

Şimdilik,
Matematik Dünyası dergisinden aldığım eki
yeniden veriyorum.

30 Haziran 2015 09:41 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.
0,9999....png

Temel Gökçe

nieprzeczytany,
30 cze 2015, 08:03:5130.06.2015
do tmoz

Muharrem Hocam sizden gelen her şey bana güzellik katar , sevgiler :)

rasimzencir

nieprzeczytany,
30 cze 2015, 09:14:0030.06.2015
do TMOZ
ama muharrem hocam ben öncelikle sağlığınızı sormuştum. :)
istenmeden oluşan duruma üzüntülerimi bildirip, saygılarımı sunuyorum
sayın hocam.
saygılar, sevgiler.

RASİM ZENCİR

30 Haziran 2015 15:03 tarihinde Temel Gökçe <temel...@gmail.com> yazdı:
> [...]
> aldınız.
> Bu grubun aboneliğinden çıkmak ve bu gruptan artık e-posta almamak için

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
1 lip 2015, 03:25:541.07.2015
do tm...@googlegroups.com
"Seri" terimini hatalı kullanmam dışında
her yazdığımın yanındayım.

Bu hatamı da açıklayayım:

0,999... = (9/10) + (9/10)^2 + ... + (9/10)^n + ...
eşitliğinde,
ben
sağ tarafın bir seri olduğunu (bir sayı değil)
bu toplamın
n sonsuza giderkenki limitinin 1 olduğunu düşünürdüm.
(Bir kısım öğretmenlerimiz
bu limite seri diyor.)
Bu konudaki tartışmalarımızda
kitap karıştırmadığım için
zihnimdeki bu yorumla
düşüncelerimi savundum.
Bu yorumla
1/3 kesrinin ondalık açılımı yazılamaz dedim.
Çünkü;
1/3 = 0,333... eşitliğinde
sağ taraf
bir limit olarak alındığında sola eşit olur.
Rasim Zencir Hocamın telefonu üzerine
kitaplara baktım.
Hepsinde,
1/2 + 1/2^2 + 1/2^3 + ... + 1/2^n + ...  = 1
yazıldığını gördüm.

Şimdi, yeniden W. Kaplan'ın Calculus'una bakıyorum:
Orada da bu eşitlik verilmiş.
Yalnız,
bunun
n sonsuza giderken
toplamın yaklaştığı değer olduğu yazılmış.
1/2, 1/2+1/2^2, 1/2+1/2^2+1/2^3, ... , 1/2 + 1/2^2 + 1/2^3 + ... + 1/2^n + ...
dizisinin limitinin 1 olduğu söylenmiş.

Yani; "serinin limiti" yerine "dizinin limiti" dediğimde
hatamı düzeltmiş olduğumu düşünüyorum.

Sorumuza gelirsek;

"0,999..." gösterimi

lim        (1/9 + 1/9^2 + 1/9^3 + ... + 1/9^n)
n-->sonsuz
anlamında alınırsa
0,999... = 1
eşitliğinin geçerli olduğu apaçıktır.

"0,999..." gösterimi
1/9 + 1/9^2 + 1/9^3 + ... + 1/9^n + ...
toplamını
limit terimi olmadan
karşılamak üzere yazılmışsa
bir sayıya karşılık gelemez.
0,999,... < 1 olur.
Tartışılan yer burasıdır.

Ben
matematiği çok az bilenlerden biriyim.
Ama;
bilen birileri
bizi
doğruya inandırabilir.

Not
Bu yazdıklarımı
yeni bir başlığa taşıyorum.
İlgilenenler o başlığa da yazabilirler.

30 Haziran 2015 16:13 tarihinde rasimzencir <rsm...@gmail.com> yazdı:
[...]

1 lip 2015, 04:08:031.07.2015
do tm...@googlegroups.com
Düzeltme;

"0,999..." gösterimi
1/9 + 1/9^2 + 1/9^3 + ... + 1/9^n + ...
toplamını
limit terimi olmadan
karşılamak üzere yazılmışsa
belirli bir sayıya karşılık gelemez.
n'nin her değişik değeri için
1'den küçük olan
değişik bir sayıyı gösterir.
Tartışılan yer burasıdır.

1 Temmuz 2015 10:25 tarihinde Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com> yazdı:

--
.

bora arslantürk

nieprzeczytany,
2 lip 2015, 08:12:302.07.2015
do tm...@googlegroups.com
eşit değil diyenler şöyle bir soru sorsam

madem değil, 1 ne kadar fazla???

büyük ise bir miktar fazla olmalı

ortaya hangi sayıyı koyarsanız koyun fark mutlak olarak daha az olacaktır

her mutlak büyüklükten daha az bir sayı

dolayısı ile bu sayı 0 dır

ve birbirine eşittirler

mustafa

nieprzeczytany,
2 lip 2015, 09:46:432.07.2015
do tm...@googlegroups.com
Ne kadar fazla bilemeyiz ama 0.999... icin 1 den kucuk en buyuk sayi diyebilirmiyiz?
Bora hocam (0,1) aralginda 1 dahil degil ama 1 e en yakin sayi muhakkak vardir oda 0,999... diye dusunuyorum.
Siz bu soruya nerdeiniz
Eger 0,9999...8 derseniz ayni mantikla bu sayi 0,999... a esit olur oda 1 e esit olur.
Bu sayede 0=1 bulabiriz

bora arslantürk

nieprzeczytany,
2 lip 2015, 11:15:132.07.2015
do tm...@googlegroups.com
tamam peki kücük olsun, 1 den küçük en büyük sayı olsun

küçük ise o halde aradaki fark a olsun

0,999....  sayısına a/2 eklersem daha büyük bir sayı elde ederim dolayısı ile 1 den küçük en büyük sayı gibi birşey olamaz

aradaki fark bir büyüklük ise virgülden sonraki sayılar arrttıtıldıkça büyüklükten daha alta inilir dolayısı ile var olan herhangibir pozitif sayıdan daha küçüğüne kadar gidilebilir , sonuç olarak böyle bir pozitif sayı bulunamaz ve fark sıfır olur

2 Temmuz 2015 Perşembe 16:46:43 UTC+3 tarihinde mustafa yazdı:

mustafa

nieprzeczytany,
2 lip 2015, 11:40:442.07.2015
do tm...@googlegroups.com
Hocam 10km/sa hizla giden arac her saat hizini yariya dusurse 10km gideblirmi?
Bence madde sonsuz degildir oyle bir an gelirki hizimizi yariya dusurdugumizde gidecegimiz yere (10km) varmisizdir.
Bir adim oncemizde 10km den dusuk en buyuk uzunluktur diye dusunuyorum.

bora arslantürk

nieprzeczytany,
2 lip 2015, 12:42:102.07.2015
do tm...@googlegroups.com
hersaat hızını yarıya düsürse zaten 1. saatte gider:)

2 Temmuz 2015 Perşembe 18:40:44 UTC+3 tarihinde mustafa yazdı:

mustafa

nieprzeczytany,
2 lip 2015, 12:46:122.07.2015
do tm...@googlegroups.com
Bora hocam ne demek istedigimi anladiniz:) evet ufak bir yazim hatasi olmus yarim saatte bir yariya dusuruyoruz.

bora arslantürk

nieprzeczytany,
2 lip 2015, 17:40:072.07.2015
do tm...@googlegroups.com
hocam söylediklerime ekleyecek birşeyim yok, bana göre çok net ve açık

saygılar

2 Temmuz 2015 Perşembe 19:46:12 UTC+3 tarihinde mustafa yazdı:

Nazif YILMAZ

nieprzeczytany,
3 lip 2015, 16:41:323.07.2015
do tmoz
gerçekte eşit değildir
ancak tanımı gereği bilgisayar sayları(format sayılar)
ve bilgisayar oratmında eşittir çok üst düzey bilgisayarlarda dahil

sinan aşık

nieprzeczytany,
3 lip 2015, 19:45:303.07.2015
do tm...@googlegroups.com
[s.a]

Muharrem hocam öylesine güçlü
verilerle savunuyor ki karşısında
durmaya cesaret edemiyorum (bilgi)
anlamında. Tezimde literatür tararken
ekte sunduğum bir bilgiye ulaşmıştım.

[...]

sonsuz.PNG

sinan aşık

nieprzeczytany,
3 lip 2015, 20:19:023.07.2015
do tm...@googlegroups.com
[s.a]

SESLİ DÜŞÜNÜYORUM:
(Üstatların affına sığınıyorum)

Sunduğum kaynaktaki kişinin
düşüncesi %100 doğrudur anlamında
demiyorum tabiiki de. Hatta şüpheli
bir gözle bakıyorum çoğunlukla...
Sonuçta o da bir calculus kitabını
ya da onu kullanan bir kaynağı
baz alıyordur.
Ben durumu şöyle görüyorum:
eşitliğin sol tarafı 1 olsun.
[1 birim param olsun. Sağ taraf da bu paraya karşılık gelen
bozuk paraların toplamı eder] gibi bir düşünceye asimile edebildim.
Bu asimile mantığı dahi bir kanıt veya 1=0,99... durumunu ispat etmez.
[bu; ancak bu kesinlikle buna eşittir düşüncesine sahip bir kişinin
durumu bir başkasına anlatırken kullandığı benzeşim(tam tabiri bu olmayabilir) olabilir ]
arada kullanılan "eşitlik" tartışılabilir aslında.
Bu "eşitlik" Muharrem hocamın da dediği gibi "limit"
tanımıyla anlamlı. Asıl tartışılması gereken nokta da bu belkide!
"Aradaki ifade eşittir mi? olmalı yoksa "hemen hemen eşittir" gibi bir sembol mü? "
"hemen hemen eşittir" şeklindeki sembol işimize yaramaz(!),  mühendislik
hesaplarda bizi yarı yolda bırakır. Burada da akla şu geliyor: "Hassasiyet(aradaki fark)
 o kadar  çok küçük ki kullanıldığı yerdeki etkisi yok denilecek kadar az(!)
Mimar Sinan zannedersem mostar köprüsünü yaparken pi sayısının virgülden sonra
30 hanesini baz aldığı için (diğer mühendisler daha az haneyi aldığı için yıkılmış)
köprü 300 sene dayanmış ancak savaştaki bir füze ile yıkılmıştı. Bu da benzeri bir durum
gibi.

sinan aşık

nieprzeczytany,
3 lip 2015, 20:37:083.07.2015
do tm...@googlegroups.com
belge içindeki arama bölümüne 0.9
yazarsanız ilgili kısımlar geliyor.
Bu anlamda kayda değer bir çalışma yapılmış gibi
duruyor. Paylaşmak istedim.

3 Temmuz 2015 23:41 tarihinde Nazif YILMAZ <nazify...@gmail.com> yazdı:
[...]

Limit-belirsizlik-etd_gen8Srv25Nme4_8703_1182747965.pdf

Muharrem Şahin

nieprzeczytany,
4 lip 2015, 13:09:114.07.2015
do tm...@googlegroups.com
Çok teşekkürler Sinancığım.
Benim söylediklerimin -neredeyse- hepsi
2008'deki tartışmada söylenmiş.

Şunu da ekleyeyim:

"0,999... ifadesi 1'e çok yakındır.
Öyle ki; 1 sayılabilir." demek yanlıştır.
"Bu ifade, 1'e yapışık bir noktaya karşılık gelir." demek de yanlıştır.

4 Temmuz 2015 03:18 tarihinde sinan aşık <esittirask...@gmail.com> yazdı:

[...]

28 cze 2015, 04:15:3128.06.2015
do TMOZ
Şu sorulara cevap versek daha net olacak sanırım;

Odpowiedz wszystkim
Odpowiedz autorowi
Przekaż
Nowe wiadomości: 0