skoncila vyvojova faze verze PostgreSQL 15

Pavel Stehule

to PostgreSQL-cz
Ahoj

Z patchu, ktere se dostaly do PostgreSQL 15 jsem si zaznamenal

Z meho pohledu asi nejviditelnejsi je podpora SQL/JSON - je to brutalni skok v podpore JSONu. Pro nektere muze byt zajimave pouzit icu collate jako collate cele databaze.

Vuci pg 14 jsou novinky v 15ce mnohem viditelnejsi. Na podpore JSONu podle SQL/JSONu se dela uz mozna dele nez 5 let.

Pavel

Josef Šimánek

to postgr...@googlegroups.com
so 9. 4. 2022 v 8:58 odesílatel Pavel Stehule <pavel....@gmail.com> napsal:

> Ahoj
>
> Z patchu, ktere se dostaly do PostgreSQL 15 jsem si zaznamenal
>
> https://postgres.cz/wiki/Patche_15

Myslím že ti unikl jeden velice důležitý patch -
https://github.com/postgres/postgres/commit/5753d4ee320b3f6fb2ff734667a1ce1d9d8615a1
:)

> Z meho pohledu asi nejviditelnejsi je podpora SQL/JSON - je to brutalni skok v podpore JSONu. Pro nektere muze byt zajimave pouzit icu collate jako collate cele databaze.

Není k tomu nikde víc informací s nějákou ukázkou použítí? Koukal jsem
na ty komity a dokumentaci, ale moc si nedokážu představit jak by se
to mohlo hodit (vyjma toho, že to posouvá kompatibilitu s SQL 2016
standardem).

> Vuci pg 14 jsou novinky v 15ce mnohem viditelnejsi. Na podpore JSONu podle SQL/JSONu se dela uz mozna dele nez 5 let.
>
> Pavel
>

> --
> Tuto zprávu jste obdrželi, protože jste přihlášeni k odběru skupiny „PostgreSQL-cz“ ve Skupinách Google.
> [...]

Pavel Stehule

to PostgreSQL-cz

so 9. 4. 2022 v 11:23 odesílatel Josef Šimánek <josef....@gmail.com> napsal:
> [...]

na ty komity a dokumentaci, ale moc si nedokážu představit jak by se
to mohlo hodit (vyjma toho, že to posouvá kompatibilitu s SQL 2016

ted vyslo par clanku na planet postgres

ty nove funkce jsou integrovane do SQL parseru, takze vuci stavajicim prinasi trochu vic pohodli. Navic JSON_TABLE umoznuje pohodlne parsovat JSON na strane SQL. Neni to revolucni zmena, ale nektery veci s JSONem ted muzu udelat o neco citelneji pripadne nemusim pouzivat PLPerl, PLPythonu, kde jsem driv musel.

Michal Bartak

to postgr...@googlegroups.com

> [...]
>
> Z meho pohledu asi nejviditelnejsi je podpora SQL/JSON - je to brutalni skok v podpore JSONu. Pro nektere muze byt zajimave pouzit icu collate jako collate cele databaze.

json je zlo, ale nevyhnutelne ;)
Ale rozsireni logicke replikace o filtrovani sloupcu a radek + replikace sekvenci rulez.

MB

Pavel Stehule

to PostgreSQL-cz

so 9. 4. 2022 v 11:31 odesílatel Michal Bartak <maxym...@gmail.com> napsal:
replikace sekvenci tam bohuzel nebude - commitlo se to, ale z duvodu, ktere bude znat lepe Tomas se to revertlo

MB

Tomas Vondra

to postgr...@googlegroups.com, Pavel Stehule

On 4/9/22 11:53, Pavel Stehule wrote:

> [...]

replikace sekvenci tam bohuzel nebude - commitlo se to, ale z duvodu, ktere bude znat lepe Tomas se to revertlo

V zásadě se to revertnulo proto že sekvence se chovají netransakčně, tj. když se udělá nextval() tak ta sekvence se posune, ale ROLLBACK to zpět nevrátí. Navíc se do WAL nezapisuje úplně každý increment, ale batchuje se to na 32 inkrementů dopředu, a sdílí se to mezi transakcemi. Což bohužel dělá problémy při dekódování, protože nevíte jestli ta transakce co zapsala WAL pro sekvenci už commitnula, nebo byla rollbacknutá apod.

Ten patch se to snažil řešit tím že "chytře" rozlišoval a sdílel ty incrementy, ale prostě to nefungovalo, protože pak není jasný jaký snapshot použít, apod.

Bohužel jsme si toho všimli až na poslední chvíli, a opravit to asi půjde jedině úplným překopáním přístupu, což prostě těsně přes feature freeze nebyl dobrý nápad. Tak snad v PG16.

t.