Mi a baj blockchain-el/cryptocurrency-vel, szerintetek?

Balázs Zoltán

to hs...@googlegroups.com
Sziasztok,

Egyre gyakrabban tapasztalom szakmai körökben hogy az emberek lenézik a blockchain-t, kriptovalutákat, Web3 világot, idézem "bottal sem piszkálnám". Én személy szerint lelkes vagyok a technológiát illetően, még akkor is, ha jelenleg a felhasználási területek jelentős része tiszta csalás.

Visszanézve ezen csoport levelezési archívumát azt látom, hogy a kezdetekben ez a csoport is lelkes, érdeklődő volt, voltak előadások a témában, majd ez valahogy elveszett.

A kérdéseim:
Szerintetek mik azok a problémák a technológiával ami miatt nem érdekel titeket a téma?
Ezek közül mi az ami változhat idővel, mi az ami nem?

Az én személyes véleményem hogy a legtöbb problémára már van megoldás, vagy lehet megoldást találni, de mintha ez már nem érdekelne senkit.

Szerintem most a legnagyobb probléma privacy-val kapcsolatos, illetve hogy a web3 egyelőre inkább csak web2.5 túl sok centralizált elemmel. De talán ezek idővel megoldódnak.

A kérdés adott, kíváncsi vagyok mit gondoltok.

Üdv
Zoli

stef

to hs...@googlegroups.com
szeva,

van ket kivalo osszefoglalo jellegu eloadas a temaban:

nemetul: https://ptrace.fefe.de/Blockchain/
angolul: https://www.youtube.com/watch?v=J9nv0Ol-R5Q
utobbirol cikk es interju nick weaverrel errol:
https://www.currentaffairs.org/2022/05/why-this-computer-scientist-says-all-cryptocurrency-should-die-in-a-fire/

es mielott meg tovabb irnam az ellenerveket, leszogeznem hogy ebbol a
craptosarokbol jott egy csomo nagyon jo/erdekes/hasznos dolog, zero-knowledge
proofok, mpc, etc, de ezek a craptotol fuggetlenul ertekesek.

maga a crapto, imho olyan mint az *izmusok vagy az internet maga, egy nemes
eszme/otlet amit a pszichopata,csalo,onzo,kapitalista,rablobanda kiherelt es
kiforgatott.

keves kiveteltol eltekintve a crapto kozosseg tulnyomo tobbsege scammerek,
victimek, bunozok, adocsalok, szerencselovagok kevereke. ki - aki regelente
tudorbe is akar nezni - akarna ennek resze lenni?

az h. a legtobb ember a kornyezetedben negativan reagal erre az egeszre, az
azert van, mert nem mi vagyunk a celkozonseg. scammelni nem lehet azokat akik
mar regota itt vannak, akiknek megvan az adversarial mindset. csak a naivakat,
az ujoncokat, azokat akik tapasztalatlanok. erre ugye kivalo a
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Gartner_Hype_Cycle.svg

emelle tarsul amit a woke vilagban "cultural appropriation"-nek hivnak, a
kulonbozo fogalmak kisajatitasa, kezdodik ugye azzal h. ezt az egeszet
"crypto"-nak hivjak, mikozben k. minimalis koze van hozza. aztan ilyenekkel
folytatodik, h. web3-nak hivjak egy reszhalmazat ennek, ami meg nagyobb
szemenkopese talan a web1-nek es az eredeti internetnek, raadasul kb zero koze
van az internet/webhez ugyanannyira mint a cryptonak a cryptohoz.

On Fri, Jul 15, 2022 at 02:15:09PM +0200, Balázs Zoltán wrote:
> A kérdéseim:
> Szerintetek mik azok a problémák a technológiával ami miatt nem érdekel
> titeket a téma?

nem csak technologiai problemak vannak ahogy fent is probalom jelezni.

> Ezek közül mi az ami változhat idővel, mi az ami nem?

szerintem ez a vonat nagyon regen elment, kommunizmus/liberalizmus/etc sem
lesz itt sehol jo ideig.

> Az én személyes véleményem hogy a legtöbb problémára már van megoldás, vagy
> lehet megoldást találni, de mintha ez már nem érdekelne senkit.

ja, a proof of stake, ugye, ami meg nagyobb ponzi schemava valtoztatja az
egeszet? az nem megoldas sajnos. de a tobbi "megoldas"-ra is van jo kontra a
fent linkelt eloadasokban.

> Szerintem most a legnagyobb probléma privacy-val kapcsolatos, illetve hogy
> a web3 egyelőre inkább csak web2.5 túl sok centralizált elemmel. De talán
> ezek idővel megoldódnak.

igen. ez az egesz egyaltalan nem szol a privacyrol, tavolrol sem. ha arrol
lenne szo, akkor latnak anonim messaginget mindenhol, akkor lenne privacy
respecting calendaring, meeting organization, privacy respecting kozossegi
halok, etc. ha arrol szolna, akkor a zcash lenne az uber kiraly ami mindent
dominalna, de nem, az dominal amihez a legtobb naiv javascript devet tudod
vonzani....

ha a penz es a privacy lenne a fontos, akkor az emberek utcara mennenek a
kezpenz alapveto emberi jogi statuszat kovetelve, es a kibaszott eszak/nyugati
tarsadalmakban nem lenne az trend h. kibaszott barban/grocery storeban is mar
csak kartyaval tudj fizetni.

Adam Regenyi

to hs...@googlegroups.com
Sziasztok,

leszögezném, nincs sok tapasztalatom a témában, de ajánlom a cardano alapitó dolgait (Ether csapatból ő a egyik aki anno dobbantott) Charles Hoskinst, számomra elég hiteles és sok mindenről több dimenzióban képes gondolkodni és ezt kivételesen nem csak az ellenszenves hatékony amcsi stilusban átadni.
nyilván mint aki belül van a dologban hivő is, de matematikus is és időközben megtanulta a humán oldalát is a dolgoknak, és ez érdekes és felelős gondolkodóvá tette.

cheers,
RA

--
Azért kapta ezt az üzenetet, mert feliratkozott a Google Csoportok szolgáltatásbeli hackerspace csoportra.
Az erről a csoportról és az ahhoz kapcsolódó e-mailekről való leiratkozáshoz küldjön egy e-amailt a(z) hspbp+un...@googlegroups.com címre.

stef

to hs...@googlegroups.com
On Fri, Jul 15, 2022 at 06:35:20PM +0200, Adam Regenyi wrote:
> [...]
> nyilván mint aki belül van a dologban hivő is, de matematikus is és
> időközben megtanulta a humán oldalát is a dolgoknak, és ez érdekes és

par eszrevetel ezzel kapcsolatban:

1. egy a kozossegbol kiragadott kiemelkedo egyed peldaja, semmit nem mond el a
kozossegrol, sot, barmelyik egyedet kulon vakumban vizsgalva igaz ez. a
kozossegek altalaban emergens rendszerek amik viselkedeserol az azt kitevo
egyedekbol nem lehet kovetkeztetni (ld hangya vs hangyaboly)

2. az hogy az altalad kiemelt egyed tobb dimenzioban kepes gondolkozni, nem
arul el semmit a motivaciojarol. gyanitom a manhattan projekt tagjairol is
elmondhato a tobb-dimenzios gondolkodasi kepesseg.

3. ha tenyleg kiugrott a user, akkor ez egyreszt meg kulonlegesebbe teszi,
mert nehez dolog az ilyenekbol kiugrani. es ez erositi a korabbi mailemben
hintelt de ki nem mondott kontraszelekciojat a kozossegnek.

de azt hiszem a legfontosabb a motivacio, es talan az elozo levelemben ez nem
jott at jol, de nem hiszem h. a legtobb egyed aki reszt vesz ebben az
pszichopata rosszindulatu scammer.

imho a legtobb egyed victimn akinek a motivacioja a fomo, es penzugyi nyereseg
(ez kicsit hasonlit a toto/lottora).

azok akik biztositjak az ehhez szukseges infrat azok motivacioja imho:

- penzugyi: rustot akarok progamozni, es csak itt fizetik meg (mintha a
craptonak a memsafety lenne a legnagyobb baja) vagy a ibmnel nem kapnek
eleg nyugdijat ezert elmegyek az algorandhoz
- onigazolas, a kozosseg elismerese: vegre egy kozosseg ahol nem en vagyok a
luzer, hanem akire feltekintenek.
- ideologiai: el kell torolni minden allamot, full libertarianus utopiat
epitunk, azzal kezdjuk h. nem fizetunk adot es panamai allampolgarsagot
veszunk fel.

vagy ezeknek valamilyen kombinacioja.

aztan vannak a scammerek, a ponzistak, a penzugyi csalok, akik vagy eleve
rugpullra keszulnek tehat pszicho malicous jelleguek, vagy amit a cryptoban
"honest but curious"-nak hivunk, joindulatu de ha adodik lehetoseg akkor elnek
vele. meg ugye vannak a nagy capak akik csak siman kapitalista tokes
kizsakmanyolast es adocsalast kovetnek nagyban mint az a16z.

es utoljara hagyom a crapto-techdebt kollektorokat akik csak siman
blackhatkent kihasznaljak a javascript devek inkompetenciajat es annyit
vesznek el amennyit tudnak, itt a motivacio szinten nem alapvetoen pszichopata
gonosz, hanem alkalom szuli a tolvajt onigazolas es anyagi erdek.

ps: ha egyes peldak a motivacional oddly specifikusak, az azert van mert
ismerek erre matchelo egyedet ;)

stef

to hs...@googlegroups.com
ah, megtalaltam:

On Fri, Jul 15, 2022 at 02:44:15PM +0000, stef wrote:
> nemetul: https://ptrace.fefe.de/Blockchain/

youtubeon is elerheto: https://www.youtube.com/watch?v=45D7n8tvMho

stef

to hs...@googlegroups.com
heyho

banyaszvonat probalt valaszolni neked, de a google nem szereti es cancellezte
szegenykemet, igy en jatszom a proxyt:

On Fri, Jul 15, 2022 at 02:15:09PM +0200, banyaszvonat wrote:
> [...]
>
> A hatalom vagyon arányában való összpontosulása valahogy mindig elő fog jönni. Erre szerintem nincs megoldás, vagy ha lenne, az egy nagyon más világot implikálna.
>

> Ami iránt optimista vagyok: Hátha a legutóbbi bitcoin crash után, és a jövőben azért kihullanak a dilettánsok és a grifterek valamennyire. Szerintem átlépett egy kritikus pontot, ahol elárasztották, és ezért nem fognak végleg eltűnni, de talán a népszerűség csökkenésével továbbállnak.
>
> Az 5. problémát nem tudom, hova soroljam.

Balázs Zoltán

to hs...@googlegroups.com
Koszonom mindenkinek, a videokat hamarosan megnezem!
Termeszetesen ezzel nem kivanom lezarni, ha meg barkiben maradt valami, kuldje nyugodtan.

Udv
Zoli

--
Ha szeretné megtekinteni ezt a beszélgetést az interneten, látogasson el ide: https://groups.google.com/d/msgid/hspbp/YtQtiQnouEnU0%2BVH%40localhost.