DIY számológépek, avagy építsünk számológépet!

Sanyi

to számológép
Egy kis pixelromantika: házilag összeépíthető, nyílt forráskódú
számológépes óra: uWatch.
http://www.calcwatch.com/index.html

A uWatch DIY számológép óra használati útmutatója:
(nagyon komoly, még beépített sakk és "lunar lander" is van benne)
http://www.taswegian.com/uwatch/uWatch.pdf
Az RPN és ALG üzemmódról és tudományos függvényekről (sőt:
programozhatóságról!), a naptárról és a holdfázisokról már nem is
beszélve...

Sanyi

to számológép
(a topik elindítását ZilogR sugallta, a GyIK topik egyik poszjában)
http://groups.google.hu/group/szamologep/browse_thread/thread/65f7436a6632eab0

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com

Nekem volt a közelmúltban egy ilyen Paint-es Copy/Paste akcióm: HP 15C II - Vertical

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
Persze, mint ahogy írtam is: több jegyet a kijelzőre, kellene még a logo is, amúgy részemről jöhetne a gép!

Dexter

to szamo...@googlegroups.com
Oszt, hová férne a több jegy a kijelzőn? Nem volna-e ésszerűbb a  - szó minden értelmében - eredeti horizontális elrendezést egy új (és szebb-jobb, faltól-falig, grafikus stb.) kijelzővel megfejelni? Mondjuk, ilyen gépeket már rengeteget terveztek, illetve -virtuálisan- meg is valósítottak pl.:

Ja, és nem terveznék új gépet. Előbb a már létező gépeimet szeretném jobban megismerni, meg a betegeket megjavítani.

Sanyi

to számológép
bocsánat hogy elhanyagoltam mostanában a fórumot :)
(lehet, hogy kiadásra kerül az egyik társasjátékom, ezen dolgoztam
elsősorban mostanában - ráadásul még a netem is elromlott)

Abból a szempontból csatlakozom Dexterhez, hogy nekem is inkább a már
meglévő számológépeimmel illene foglalkozom....
De azért van egy-két tervem is, meg érdekelnek a DIY számológépek :)
A Számológép Blogban külön diy címke is van:
http://szamologep.blogspot.com/search/label/do-it-yourself
egy saját korábbi tervem pedig:
http://szamologep.blogspot.com/2010/03/grafikus-szamologep-jovobol.html

On jún. 19, 10:36, Dexter <dexter....@gmail.com> wrote:
> [...]
> faltól-falig, grafikus stb.) kijelzővel megfejelni? Mondjuk, ilyen
> gépeket már rengeteget terveztek, illetve -virtuálisan- meg is valósítottak

Dexter

to szamo...@googlegroups.com
Sanyi, itt a blogodban vannak építőkészletes csomagok is felsorolva. Ha ez is DIY, akkor én már építettem számológépet :)
Akárhányszor szétszedek egy régi HP-t, mindig olyan érzésem van, hogy ezeket építőkészletnek tervezték. A fő áramköri lapon (ami sokszor meglepően kicsi a gép méretéhez képest) kívül nincs semmi forrasztva, az egész egy szendvics-szerkezetre épül, ahol a rétegeket egymásra pakoljuk azt meg a készülékházba, itt-ott össze kell pattintani dolgokat, két csavar - és kész. Nem vicc.

Pont ma délelőtt "építettem" egy HP-33E-t :). Igaz előtte szét kellett szedjem (azért a nyákból nem forrasztottam ki az alkatrészeket) és mindent alaposan megtisztítanom. Ha a gombok megfelelő sorrendű visszarakásával való szöszmötölést nem számítom, kb. két perc alatt összeraktam.
Ja és jó lett :

Sanyi

to számológép
Végül is ez is DIY valahol, de igazad van, nem azonos azzal a DIY
dologgal, ha valaki saját maga tervezi a készüléket, esetleg saját
alkatrészeket tesz bele.
Lehetne erre egy KIT címke is :)

On jún. 19, 18:52, Dexter <dexter....@gmail.com> wrote:
> [...]
> készülékházba, itt-ott össze kell pattintani dolgokat, két csavar - és kész.

Sanyi

to szamo...@googlegroups.com
Jó kis számológép, és valami ismerős érték van a kijelzőjén :)

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Bocs hogy beleoffolok a topikba, de az alábbi szöveget Dexter egyik linkjén találtam a TI 89-ről. Végül is ez is csak egy vélemény a sok közül, nem is a legújabb. Most már lassan lekattanok erről a témáról, csak még annyit hogy a mellékelt linken azért érdemes összehasonlítani a TI 89 és a HP 48G számítási időeredményeit.

"calculation in general and symbolic operation rocks, humiliating the hp offerings. for example, general (numerical) calculations are first handed to the symbolic engine and then numerically evaluated. this makes for partial simplifications and greater accuracy. this works well for stuff like solving and definitive integration where the integrand sometimes gets modified to accelerate the numerical process or sometimes solved analytically for a complete symbolic answer. check some out in the torture test. even raw numerical accuracy is excellent. its also fast."

http://www.voidware.com/calcs/torture_integration.htm

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
Mondjuk ez nekem "hivatalból" eszembe kellett volna h jusson (ha jól értelmezem a szöveget), ugyanis van egy Maple V könyv, amiben külön kiemelik a Maple numerikus számításokban megfigyelhető "lassúságát", aminek az a magyarázata, hogy először elvégzi szimbolikusan, amit lehet, majd a kapott eredményt használja a numerikus műveletekhez. Természetesen meg lehet kérni (valahogy), hogy ilyet azért ne csináljon... :)

Dexter

to szamo...@googlegroups.com
"Természetesen meg lehet kérni (valahogy), hogy ilyet azért ne csináljon... :)"

Talán így?

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
>hogy először elvégzi szimbolikusan, amit lehet, majd a kapott eredményt használja a numerikus műveletekhez.

Én meg azt hittem hogy a Derive módszeréről van szó. Megpróbáltam "szabadon" lefordítani a szöveget. Van benne egy-két átköltés mivel a fiaim jelenleg nincsenek itthon, egyedül izzadtam ki az egészet. Nekem ez jött ki, de hajlandó vagyok vitát nyitni az ügyben. ;)

"Az általános(numerikus) és szimbolikus számítóalgoritmus felülmúlja(megalázza) a hp kínálatát. Például a numerikus számítások először a szimbolikus ágon futnak le majd numerikusan hajtódnak végre. Ez a részleges egyszerűsítések és a nagyobb pontosság érdekében történik. Ez a módszer jól működik például a szimbolikus és határozott integrálásnál (?) ahol az integrandust néha módosítja a rutin a numerikus számítás meggyorsításához néha pedig analitikusan oldja meg  a teljes szimbolikus válaszhoz. Ellenőrizd a teszteredményeken. Még a teljesen numerikus számítás is kiváló. Az szintén gyors."

A TI  három üzemmódba állítható: Exact, Approx és Auto. Ezt a kifejezést:

integrate(cos(ln(x)), 0, 1)

Exact és Auto üzemmódban .5 sec alatt számolta ki, az eredmény 1/2 egész számokkal kijelezve.
Approx beállítással 32 sec alatt adta meg a választ lebegőpontos számmal: 0.49999999...

Off
Holnaptól lehet h. nem leszek gépközelben 1-2 napig.

Pipás

to szamo...@googlegroups.com
Dexter, én HP-t ilyen rémült képet vágni még nem láttam. :))

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com

ZilogR

to szamo...@googlegroups.com
Azóta van egy kis előrelépés: http://www.rpn-calc.ch/
Egy kis videó is: https://picasaweb.google.com/lh/photo/vOuOoK1G1x0pCxMeNCo2AAEaZxcmodAgxxzi0BColWg
A HPMuseum-on tárgyalják: http://www.hpmuseum.org/cgi-sys/cgiwrap/hpmuseum/forum.cgi?read=187422

Örülök, ha lesz valami ilyesmi, több tech infó kellene és (személyes észrevétel) jó lenne, ha a gyerek mellé odaülne egy terméktervező is, nehogy elcsesszen valamit (pl.: a bumfordi LCD "karakterek" elég hülyén néznek ki, ha már pixeles, akkor miért nem bír normális karaktereket kiíratni?)

Sanyi

to számológép
Nekem tetszik, a bumfordi karakterei ellenére ;)

On júl. 12, 11:05, ZilogR <csaba.tize...@gmail.com> wrote:
> Azóta van egy kis előrelépés:http://www.rpn-calc.ch/
> Egy kis videó is:https://picasaweb.google.com/lh/photo/vOuOoK1G1x0pCxMeNCo2AAEaZxcmodA...

ZilogR

to számológép
Csak mellékesen, a hozzá használt mikrovezérlő a Texas-é és az egész programozó kócerájt pár éve 850Ft-ért elhozta a posta: http://esca.atomki.hu/launchpad/page1.html

ZilogR

to számológép
Most a legolcsóbban talán a Texas-tól lehetne beszerezni (vagy az ebay-en), de az rs-online ára sem rossz, kb. 5100Ft ÁFA-val, szállítással, utána a Conrad 6000Ft-ért, szállítás nélkül.
Lehet megtaláltam az igazit Ext - ebből lesz az álomszámolód ;) Persze soha nem lesz rá időm, hogy ilyesmivel foglalkozzak.
Azért érdekelne, a többi komponens azon a kis lapon mennyire jön ki, plusz még a NyÁK gyártatása, mint költség és csomagolás (doboz) nélkül van egy olyan géped, amit szeretnél.
Ha nem beforrasztod a mikrovezérlőt, hanem dugaszolod, akkor bármikor újraírhatod a számológépeden a futó kódot.
Ezt meg kell tanulnom!

Attila Válinth

to számológép
ZilogR, csináld. pici legyen és álomszámológép....:)))9

ZilogR

to számológép
Ez még a "nulladik-napra" sem jönne össze, asszem, bár, ha meggondolom.
Ugye itt az az érdekes kérdés, hogy mennyiből is jönne ki egy ilyen "csak alaplap" számoló:

Van magának a programozó egységnek egy fix költsége, ez olyan 5-6eFt.
A saját időmet nem számolva: számológépenként kell
egy mikrovezérlő, ez olyan 500Ft,
maga a NyÁK, ha ez bankkártya méretű akkor 8.5cm × 5.4cm = 46cm^2 × 15Ft/cm^2 = kb. 700Ft egy NyÁK gyártása
kijelző, kb. 25-40 billentyű, némi ellenállás, kondi, elemtartó, olyan 1500Ft + 40 × 5Ft/db + 250Ft + 250Ft = 2200Ft

Ez összesen 3400Ft, szerintem lesz az 4000-4500Ft/db is.

SwissMicro barátunk eladási ára olyan 20'000-25'000Ft és elhihetitek, nem sokkal drágább az ő számolója sem (ami benne van). Persze fel kell csicsázni, azzal kijön mondjuk 15'000Ft-ra egy db, mert kis széria, így is kaszál vele. Az a szép, hogy a ROM-ot sem kell kitalálnia valszeg, jó eséllyel csak egy emulátoron futtatja az oridzsin HP kódot. Persze az emulálást is ki kellett találnia.

Szóval a mi kis garázs számolónk olyan 4'500Ft-ra jönne ki és azt csinálná, amit csak akarunk, de cserébe úgy nézne ki, mint a linkelt videón látható.

Tud valaki itt mikrovezérlőt programozni és ért az elektronikához?!?!? :)

Attila Válinth

to számológép
Én nem, de szponzorálom...:)