Beschikbaarheid van actuele treinposities

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Onze gebeden zijn verhoord! Alle actuele treinposities blijken gewoon op het internet beschikbaar te zijn :-) Voor het gemak hebben we er een pubsubje voor gemaakt die met 10s interval en gzip alles door stuurt naar afnemers. Je kunt er mee verbinden via: tcp://vid.openov.nl:7601

We houden jullie uiteraard op de hoogte over de ontwikkelingen, misschien is bijvoorbeeld een GTFS-RT datastroom wel veel handiger ;-)

Stefan

Rens Bloom

to ope...@googlegroups.com
Vanwege je tweet kwam ik erachter: het moet poortje 6701 zijn in plaats van 7601 ;-)

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Saturday, February 28, 2015 8:58:06 PM CEST, Rens Bloom wrote:
> Vanwege je tweet kwam ik erachter: het moet poortje 6701 zijn
> in plaats van 7601 ;-)

Gelukkig wel goed getweet dus ;-)

pssttt.. ga eens ontwikkelen ofzo, http://ovradar.nl/ heeft het al ;)

Stefan

Alexander Overvoorde

to ope...@googlegroups.com
Hoe kan aan de hand van deze data het voertuigtype (sprinter/intercity) bepaald worden? Er zijn namelijk ritnummers (tag TreinNummer) die op zowel een sprinter als intercity kunnen slaan en anders dan bij DVS zit er geen voertuigtype tag in.

--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'openov' van Google Discussiegroepen.

Simon Pellegrom

to ope...@googlegroups.com
Op basis van treinnummer aan de hand van de bedrijfsgeheime treinnummerlijst? Treinnummer zou je overigens gewoon moeten kunnen koppelen aan DVS en ARNU.

Simon

Alexander Overvoorde schreef op 1-3-2015 om 01:01:
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar openov+un...@googlegroups.com.

Bezoek voor meer opties https://groups.google.com/d/optout.
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep "openov" van Google Discussiegroepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar openov+un...@googlegroups.com.
Ga naar https://groups.google.com/d/optout voor meer opties.

Alexander Overvoorde

to ope...@googlegroups.com
Dat klopt, maar bijv. ovradar.nl doet dat niet, anders zou de vertraging ook getoond kunnen worden.

Simon Pellegrom

to ope...@googlegroups.com
Dan moet je dat wel gaan doen ;-) Andere optie zou dus kijken naar type materieel of treinnummer zijn. Maar of dat je-van-het is vraag ik mij af ;-)

Aar Clay

to ope...@googlegroups.com
Nu maar afwachten wanneer de opensource github-sources zullen komen die hier gebruik van maken. ;-)
Ben zelf geen ervaren Python-man (weet er wel de basis van af) maar mijn kennis ligt meer bij PHP.

[...]

Erik van Heck

to ope...@googlegroups.com
Ben mijn php-client aan 't bijwerken ;-)

Met vriendelijke groeten,

Erik van Heck
media developer & eigenaar

EvanheckCreations
Marsmanstraat 11, 3076 EC Rotterdam

www.evhcreations.nl
in...@evhcreations.nl
010 - 714 23 96

Aar Clay

to ope...@googlegroups.com, in...@evhcreations.nl
Welke PHP-client gaat het om?  Houd ons op de hoogte ;-)

Adriaan van Natijne

to ope...@googlegroups.com
Wat zijn de vooruitzichten voor deze datastroom? Op de OpenOV-Twitter lees ik de (begrijpelijke) teleurstelling van een NS-medewerker over het publiek worden van deze datastroom. Aan de andere kant, het is nu bijna tien uur en hij is nog steeds in de lucht.
Een weekendvlieg, of iets om serieus werk van te maken?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Mon, 2 Mar 2015, Adriaan van Natijne wrote:

> [...]
> hij is nog steeds in de lucht.
> Een weekendvlieg, of iets om serieus werk van te maken?

NS heeft nu al een probleem, dus met het uitzetten zouden de problemen
alleen groter worden.

Stefan

Aar Clay

to ope...@googlegroups.com
Welk onderhoudssysteem doel je op? Ik zie dat ook de oude Mat '64 treinen vermeld worden met de actuele posities, en die hebben zeker geen OBIS.
Zouden deze toch uiteindelijk ontsloten worden via het interne T&T (Tracking en Tracing) systeem die de NS intern gebruikt? Elk materieel heeft al vele jaren lang al T&T aan boord.
Ik ben benieuwd of het in de eerste instantie eerst via T&T gaat, en anders via OBIS?

Verder denk ik dat de URL van dit project op den duur ter ziele zal gaan, maar ik durf te wedden dat er een algemene nieuwe API voor terugkomt binnen de NS infrastructuur.

Op maandag 2 maart 2015 12:11:32 UTC+1 schreef Koch:
Je kan ook zien dat het een CGI project is, gezien het matchen van materiaal aan trein redelijk slecht gaat. Ze doen een combo van InfoPlus RITinfo (geen ARNU ritinfo) en de GPS tracer van OBIS en het onderhoudssysteem als er geen OBIS is.
.

Op maandag 2 maart 2015 12:08:05 UTC+1 schreef Thomas Koch:
Wat ik beetje van publieke bronnen bij elkaar heb gescharreld, is het een API van het Cognos project. Cognos is beter bekend als het instapproeven project.
Op basis daarvan kan je denk ik wel concluderen dat het uiteindelijk uit gaat, al was het alleen al omdat ze ongetwijfeld veel geld neerleggen bij CGI om die API in de lucht te houden.

Simon Pellegrom

to ope...@googlegroups.com
Laten we dan beginnen met het terugdraaien van het uit DVS slopen van
materieelnummers :-)

Aar Clay schreef op 2-3-2015 om 14:24:
> maar ik durf te wedden dat er een algemene nieuwe API voor terugkomt
> binnen de NS infrastructuur.

Leuk overigens ook dat soort uitspraken op Somda en consorten (even in
het algemeen, niet op jou gericht verders), heb de eerste mailtjes al te
pakken van hobbyisten die vragen wanneer ik er iets mee ga doen, want ze
hadden gehoord dat NS deze data aan wil gaan bieden *partytime*.

Simon
Message has been deleted

Paul Wagener

to ope...@googlegroups.com
Je hoeft niet lang te wachten :)

Heb een klein Python wrappertje geschreven die de XML parsed naar objecten:
https://github.com/PaulWagener/NS-GPS-Parser

Aar Clay

to ope...@googlegroups.com
[root@ns345693 NS-GPS-Parser]# ./example.py
./example.py: line 1: import: command not found
./example.py: line 3: syntax error near unexpected token `('
./example.py: line 3: `server_socket = zmq.Context().socket(zmq.SUB)'

Ik ben geen Puthon-expert, maar mis ik nog wat?
Pyzmq heb ik overigens gewoon.

Simon Pellegrom

to ope...@googlegroups.com
python example.py, niet ./example.py?

Simon

Aar Clay schreef op 9-3-2015 om 20:55:

Aar Clay

to ope...@googlegroups.com
Yes, maar ik heb de shebang er maar boven gezet, dan opent hij hem direct op mijn manier. Verder een leuk scriptje om op voort te borduren voor de Python-liefhebber.
Bottle webservertje eraan vast.... enfin...

Paul Wagener

to ope...@googlegroups.com
Ik heb in de repo ook de shebang toegevoegd, nu werken beide manieren.

Bob Bakker

to ope...@googlegroups.com
Ik zou het wel gaaf vinden om zoiets simpels te krijgen (maar dan up to date, elke minuut bijv.)

Aar Clay

to ope...@googlegroups.com
An sich is het niet zo heel moeilijk met jQuery en settimeout.
Kost alleen een hoop requests, dan kan je beter met pulling, zoals socket.io iets doen.

Op 24 maart 2015 18:25 schreef Bob Bakker <bob.b...@gmail.com>:
Ik zou het wel gaaf vinden om zoiets simpels te krijgen (maar dan up to date, elke minuut bijv.)

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op een onderwerp in de groep "openov" van Google-discussiegroepen.

Bob Bakker

to ope...@googlegroups.com
Dat is nog eens een snelle reactie!
Voor mij is dat lastig aangezien mijn website provider geen Python ondersteund en ik zelf niet zo thuis ben in jquery.
PHP, (my)SQL e.d. lukt me prima en ik zou graag met deze informatie leuke projecten knutselen maar het is zoeken naar een manier om de data (voor mij) behapbaar te maken.

Aar Clay

to ope...@googlegroups.com
Je hebt niet per se Python nodig als je al een JSON-string hebt. Maar het kan je applicatie zeker lichter maken.
Ikzelf draai de RDT-server van Geert van RijdendeTreinen op een Franse goedkope webserver bij OVH, en dat draait als een tierelier ;-)

Was alleen een middagje uitzoekwerk, maar met inzet en een biertje voor achteraf komt alles goed. ;-)

Op 24 maart 2015 18:29 schreef Bob Bakker <bob.b...@gmail.com>:
Message has been deleted

Mark Coenradie

to openov
Is deze nog actueel? Ik was hiertegen aan het ontwikkelen en het lijkt erop dat ik sinds vannacht geen gegevens meer binnenkrijg... Of een bugje zomertijd misschien?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Laat ik zeggen dat de service van NS niet zo stabiel is.

--
Stefan

Mark Coenradie

to openov
Dank voor de info Stefan! Ik zie nu dat de treinradar in de NS-app ook leeg is. Heb je suggesties voor een stabieler alternatief?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Daar wordt oa door NS aan gewerkt.

--
Stefan

Aar Clay

to openov
Ik weet dat de NS inmiddels samen met het bedrijf Geodan een nieuw systeem heeft ontwikkeld om de treinlocaties door te geven.
Dit lijkt (gelukkig) niet meer via Cognos te gaan, want dat platform is echt behoorlijk onbetrouwbaar en diverse treinstellen zouden al maanden op één locatie staan terwijl dit zeker niet klopt.

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Sunday, March 27, 2016 3:44:03 PM CEST, Aar Clay wrote:
> Ik weet dat de NS inmiddels samen met het bedrijf Geodan een
> nieuw systeem heeft ontwikkeld om de treinlocaties door te
> geven.

Volgens mij vergis je je, dat is ProRail.

Het nieuwe platform van NS is Virtuele Trein. Nog slechtere performance dan
Cognos.

--
Stefan

Aar Clay

to openov
Ik weet het niet, maar de naam Geodan heb ik enkele weken geleden ook al uit de mond van een NS-engineer horen vallen.
Kijk eens in je mailbox..... ;-)

Pellegrom, Simon

to ope...@googlegroups.com
Geodan heeft al enkele jaren een project lopen daarvoor, inderdaad in eerste opzet met Prorail en in combinatie met een applicatie voor (rijdend) personeel.

[...]

Aar Clay

to openov
Dat blijkt inderdaad, ik zie een hoop vreemde treinstelnummers langskomen en materieel wat op een verkeerde en willekeurige locatie staat. De 9411 staat sinds vannacht in Groningen wat niks van waar is, de 2658 staat al tijden in Alkmaar wat kletspraat is.

Hoe zouden zulke vreemde locaties bij die materieelnummers komen, terwijl ze daar nooit op dat GPS-moment daar zijn geweest?

En zijn er al gesprekken tussen NS en NDOV geweest voor een betrouwbare locatievoorziening? Even nieuwsgierig. Want nu wordt de Cognos-info gebruikt toch?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Sunday, May 8, 2016 9:15:55 PM CEST, Aar Clay wrote:
> En zijn er al gesprekken tussen NS en NDOV geweest voor een
> betrouwbare locatievoorziening? Even nieuwsgierig. Want nu wordt
> de Cognos-info gebruikt toch?

Die zijn er, maar ook onderheving uitvoering is ook onderhevig aan
technisch disfunctioneren.

--
Stefan

Alexander Overvoorde

to openov
Nu de treinradar functionaliteit in de NS reisplanner weer werkt na een week, is het bekend of de stream ook weer terugkomt?

Stefan de Konink

to openov
On Thu, 26 May 2016, Alexander Overvoorde wrote:

> Nu de treinradar functionaliteit in de NS reisplanner weer werkt na een
> week, is het bekend of de stream ook weer terugkomt?

Daar stalk ik NS beheer al een week over...

Aar Clay

to openov
Op enkele sites zie ik een werkende radar. Over welke stream gaat dit dan, als ik vragen mag? De officiele (maar brakke XML-feed) met de materieelposities lijkt ook zo goed als actueel te werken.

Adriaan van Natijne

to openov
Sinds gisteravond een uur of acht krijg ik opeens JSON in plaats van XML binnen ('bron: OBIS').
Misschien ligt dat aan mijn ontvangende systeem, maar de berichten lijken van beperkte lengte en missen daardoor begin en eind (malformed JSON).

Na een kwartier stoppen mijn logs weer, waarschijnlijk omdat de data verplaatst is van het tweede frame naar het eerste in de ZmQ-stream. Het geheel is zonder Gzip compressie (dat kan al zo geweest zijn, dat weet ik niet).

Is de verplaatsing van frame here to stay?

Koch

to openov
Cognos is iig hardstikke dood en komt nooit meer terug.
Wat nu draait is een proxy van een websocket stream.

Aar Clay

to openov
De bekende URL van Cognos draait nog steeds, en lijkt nog steeds te actualiseren voor het meeste materieel.
Op de bekende stellen na die al eerder genoemd zijn.

Welk systeem gebruikt de stream van OpenOV inmiddels?

Koch

to openov
Cognos is dood in de zin dat AllTreinLocaties niets meer uitgeeft, gezien de InfoPlus feed daarna toe gekapt is. Dat AllTreinDeelLocaties er ook uit gaat is een kwestie van tijd.
Idealiter zou OpenOV toegang willen hebben tot de VirtueleTrein productieomgeving die NS ook gebruikt voor de RPX app.

Alexander Overvoorde

to openov

Dus voorlopig is het gebruiken van dezelfde API als de radar in de reisplanner app de beste optie?

Aar Clay

to openov
En Cognos lijkt nu inderdaad zo goed als dood. Op naar de VT!

Op maandag 30 mei 2016 12:55:45 UTC+2 schreef Aar Clay:
De bekende URL van Cognos draait nog steeds, en lijkt nog steeds te actualiseren voor het meeste materieel.

Miley Hollenberg

to openov
Is tcp://vid.openov.nl:7601 nog steeds beschikbaar? Of moet ik hier apart m'n IP aan laten toevoegen? Ik krijg namelijk totaal geen data binnen (weet ook niet 100% zeker of ik wel echt connected ben, zelfs met een goeie connectie komt dat event niet door in NodeJS ZMQ)

Aar Clay

to openov
Deze gebruikte het oude Cognos platform, die nu uitgefaseerd is door de NS. Dus als er geen data meer uitkomt, dan zal het daar door komen.

Miley Hollenberg

to openov
Hmm, is er toevallig al een alternatief beschikbaar?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Monday, July 4, 2016 7:35:26 PM CEST, Miley Hollenberg wrote:
> Hmm, is er toevallig al een alternatief beschikbaar?

Probeer het maar op 6204.

--
Stefan

Aar Clay

to openov
Stefan, welk platform gebruikt die dan eigenlijk? De nieuwe VT soms?

Miley Hollenberg

to openov
Ja daar komt een hoop data binnen :D!

Is er toevallig een lijst met alle servers? Ik heb nu pubsub.ndovloket.nl op port 7662, 7658, 7660 en 7664 en dus nu ook vid.openov.nl op port 6204 maar ik denk dat er nog meer live data beschikbaar is toch?

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Ga eerst maar eens een appje maken ;)

Stefan

[...]
!DSPAM:1,577aa14b127621002210441!

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
Nieuwe platform schijnt het oude formaat te worden in XML.

Stefan

[...]

!DSPAM:1,577aa0ed127311662276998!

Miley Hollenberg

to openov
Haha, onze app is momenteel al live op Android en zal hopelijk z.s.m. op iOS ook, de app is niet op OV data gebaseerd maar het houd wel routes bij van de gebruikers en bepaald de modaliteit en we willen later in de server de routes matchen aan de live OV data in Nederland om een betrouwbare modaliteit check te hebben voor het OV wat een groot deel van het algehele project is, als ik van te voren weet van alle sources welke data ik kan verwachten kan ik een beter systeem maken dat generiek genoeg is om verschillende data sources toe te laten zonder al te veel extra moeite (als we bijvoorbeeld een buitenlandse source van vergelijkbare data kunnen vinden ;) )

Aar Clay

to openov
Hmm... Op welke poort raait nu de officiele NS Treinposities? De lijst op REALTIME.TXT is nog niet bijgewerkt namelijk.

Stefan de Konink

to ope...@googlegroups.com
On Tuesday, August 30, 2016 11:08:44 PM CEST, Aar Clay wrote:
> Hmm... Op welke poort raait nu de officiele NS Treinposities?
> De lijst op REALTIME.TXT is nog niet bijgewerkt namelijk.

Schande! Heeft iemand al contact opgenomen met I&M? Zo niet? Dan zijn we
nog op tijd. F5 op het document, of poort 7664 waar het best stil is omdat
een zekere aanleverende partij wat downtime heeft.

--
Stefan