Asteroide-skjold. Mørkt stof kan være elektrisk. Tunguska 110 year, T-8. Apophis-impact, T-6505 - (Videnskab news samlet fra 7. maj 2018)

Science Newsfiles DATA-arkiv ...
https://sites.google.com/site/kallscie/home/000-files
Backup-system (aktiv om 3 dage): Input website + (0000 + x, x=19) ...
https://sites.google.com/site/kallscie0019/home/000-files
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/tunguska/20-691

-

Astronomibladet.dk http://www.astronomibladet.dk/ or
Videnskab.dk http://videnskab.dk/ or
DR, TV2 skriver, at ...

Vigtigste overskrifter:

Asteroide-skjold

Mørkt stof kan være elektrisk

-

Tunguska 110 year, T-8

Apophis-impact, T-6505
(2036-04-13, 127 years after Tunguska-1908)
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/tunguska

-

Astrofysikere laver ny udregning: Det sker med Solen, når den dør
Kilde:
The Guardian
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-har-fundet-svaret-paa-hvad-der-sker-med-solen-naar-den-doer

-

Kan aliens være fanget på deres planeter af høj tyngdekraft?
Kilde:
NBCnews.com
https://videnskab.dk/naturvidenskab/kan-aliens-vaere-fanget-paa-deres-planeter-af-hoej-tyngdekraft

-

Forskere gør overraskende opdagelse: Træerne sover uroligt om natten

Forskere fra Danmark og Ungarn har undersøgt træers døgnrytme.
Det viser sig, at mange af dem sover dårligere, end man hidtil
har troet.

Anders S. Barfod
lektor, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-goer-overraskende-opdagelse-traeerne-sover-uroligt-om-natten

-

Kerneuret kan slå atomuret i nøjagtighed og stabilitet
Af Jens Ramskov
13. maj 2018 kl. 16:00
https://ing.dk/artikel/kerneuret-kan-sla-atomuret-nojagtighed-stabilitet-212137

-

Pulsar roterer

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Astronomi
Category: Stjerner
Published: 14 May 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/pulsar-roterer.html

-

Nu er der hul igennem: Radioteleskop i Grønland er taget i brug

Henrik Bendix
Journalist
https://videnskab.dk/teknologi-innovation/nu-er-der-hul-igennem-radioteleskop-i-groenland-er-taget-i-brug

Et kæmpestort radioteleskop på 12 meter er blevet installeret ved
Thule-basen, hvor det skal være med til at fange silhuetten af et
sort hul.

-

Kulturens påvirkning af vores sind ryster psykologien i sin grundvold

Nicolas Geeraert
Seniorlektor, University of Essex
https://videnskab.dk/kultur-samfund/kulturens-paavirkning-af-vores-sind-ryster-psykologien-i-sin-grundvold

Hvor stor effekt har kulturen på vores psyke? Det forsøger
tværkulturel psykologi at afklare.

-

Gamle data giver nye beviser på aktivitet på månen Europa
Kilde:
NASA
https://videnskab.dk/naturvidenskab/gammel-data-giver-nye-beviser-paa-aktivitet-paa-maanen-europa

-

Hvordan overlever man en supernova?
Henrik og Helle Stub
Cand. Scient'er i astronomi, fysik og matematik
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvordan-overlever-man-en-supernova

ANALYSE: Verden kunne ende med et brag, men supernovaeksplosioner
er alligevel ikke noget, man bør bekymre sig om i sin hverdag.

En supernova kunne udslette os

-

Mystisk stigning i ozon-nedbrydende gasser forundrer forskere
Kilde:
The Guardian
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mystisk-stigning-i-ozon-nedbrydende-gasser-chokerer-forskere

-

Tips: Sådan træner du din empati
Anne Ringgaard
Journalist
https://videnskab.dk/kultur-samfund/tips-saadan-traener-du-din-empati

Her får du fire forskningsbaserede tips til, hvordan du kan finde
ind til og øve dig i at bruge din empati.

-

Dårlig 'hjernevask', når vi sover, kan forklare demens
Geir Ringstad Overlæge ved Neuroradiologisk sektion,
OUS Rikshospiltalet, ph.d.-studenrende ved Institut for klinisk
medicin, UiO
Per Kristian Eide Sektionsoverlæge ved Neurokirurgisk afdeling
OUS Rikshospitalet, professor ved Institut for klinisk medicin,
UiO
https://videnskab.dk/krop-sundhed/daarlig-hjernevask-naar-vi-sover-kan-forklare-demens

Ny metode, som for første gang er testet på mennesker, kan vise, i
hvilken grad hjernen formår at skille sig af med affaldsstoffer,
der kan føre til demens. Det beskriver forskerne bag metoden i
denne artikel.

-

Supernovae og masseudryddelser

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Astronomi
Category: Exobiologi/SETI
Published: 19 May 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exobiologi/seti/supernovae-og-masseudryddelser.html

-

Forskere om nyopdaget asteroide: Er 'immigreret' hertil fra fremmed
solsystem

Henrik Bendix
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/forskere-om-nyopdaget-asteroide-er-immigreret-hertil-fra-fremmed-solsystem

Ved hjælp af en computersimulering viser to forskere, at en ny
'immigrant' i vores Solsystem, asteroiden 2015 BZ509, kom fra et
andet stjernesystem tidligt i Solsystemets historie. Men dansk
astrofysiker er skeptisk.

-

Ekstrem ydre asteroide

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Solsystemet
Category: Asteroider
Published: 23 May 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/asteroider/ekstrem-ydre-asteroide.html

-

Fund af indre asteroide langt ude

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Solsystemet
Category: Asteroider
Published: 24 May 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/asteroider/fund-af-indre-asteroide-langt-ude.html

-

Dino-dræbende asteroide gav Jorden hedeslag

Kristian Sjøgren
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/dino-draebende-asteroide-gav-jorden-hedeslag

I 100.000 år, efter en kæmpe asteroide dræbte dinosaurerne, var
den globale temperatur 5 grader højere end normalt. Nyt studie
giver også indsigt i, hvor lang tid nutidens globale opvarmning
vil vare ved.

-

Jezero krateret kan gemme spor efter liv

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Astronomi
Category: Exobiologi/SETI
Published: 26 May 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/exobiologi/seti/jezero-krateret-kan-gemme-spor-efter-liv.html

Mars menes at have været ubeboelig de sidste 4 mia. år, mens
de tidligste kendte fossile spor på Jorden, viser at livet på
Jorden begyndte for mere en 3,5 mia år siden. Så der kan ...

-

Mørkt stof kan være elektrisk

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Astronomi
Category: Interstellart stof
Published: 30 May 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/interstellart-stof/morkt-stof-kan-vaere-elektrisk.html

-

Ny model forklarer udbrud fra sorte huller

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Astronomi
Category: Stjerner
Published: 06 June 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/stjerner/ny-model-forklarer-udbrud-fra-sorte-huller.html

-

Organiske kemi på Mars

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Solsystemet
Category: Mars
Published: 10 June 2018
http://www.astronomibladet.dk/solsystemet/mars/organiske-kemi-pa-mars.html

Kristian Sjøgren
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/to-scenarier-for-antarktis-is-slemt-og-rigtig-slemt

Isen smelter, og havene stiger. »Gør vi ikke noget, bliver det
rigtig slemt, og selvom vi gør noget, bliver det slemt,« lyder det
fra forskere.

-

Astronomisk ædegilde: Sort hul æder stjerne gennem 10 år
Lise Brix
Journalist
https://videnskab.dk/naturvidenskab/astronomisk-aedegilde-sort-hul-aeder-stjerne-gennem-10-aar

Astronomer har gennem 10 år observeret en stjerne, som bliver flået
i stykker og ædt af et sort hul.

I en fremmed galakse knap 150 millioner lysår fra Jorden ...

-

Kun ét sort hul i galakserkerner?

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Astronomi
Category: Galakser
Published: 16 June 2018
http://www.astronomibladet.dk/astronomi/galakser/kun-et-sort-hul-i-galakserkerner.html

-

Asteroide-skjold

Written by Henrik Rosenørn
Parent Category: Aktiv Astronomi
Category: Astrofoto
Published: 21 June 2018
http://www.astronomibladet.dk/aktiv-astronomi/astrofoto/asteroide-skjold.html

Kommentar:

Hmm ... (memory on from) ...

News:dk.videnskab
Subject: Re: DK-meteor 2018-06-08, CET 00:22 (T-22, Tunguska-100-year) -
Re: T-4. NASA-robot finder tegn på liv i søbund på Mars -
Re: 2018 uge 23 (news samlet)
Date: Tue, 12 Jun 2018 07:44:21 +0200, GMT 05:44
20671 news:5b1f5d65$0$715$1472...@news.sunsite.dk
Tunguska:
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/tunguska/20-671
Contacts:
https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/2018-06-08/20-671
https://groups.google.com/d/msg/dk.videnskab/LFyP7D5qY_c/fzeAg1vbBAAJ

https://groups.google.com/d/msg/no.kultur.folklore.ufo/LVDh-pN29_A/PQcwlW1VAQAJ

>>> News:dk.politik

https://groups.google.com/d/msg/no.kultur.folklore.ufo/uhI7CMLT-qw/sFfJOfFaAgAJ

https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/nasa-robot-finder-tegn-paa-liv-i-soebund-paa-mars

http://www.bbc.com/earth/story/20160706-in-siberia-in-1908-a-huge-explosion-came-out-of-nowhere

https://groups.google.com/d/msg/no.kultur.folklore.ufo/QSpgfP62jGs/qQd4nk8xAQAJ

> [...]
>
> Idet Noa-punktet definerer, at der anvendes et 600-tal-system
> for at opmåle himmelrummet, svarer de 744 til 1 omdrejning +
> 144 enheder
>

> Men bemærk at dette "fixpunkt" (året 2008) holdes *skjult*.
>
> Markeringen af 2008-året sker først flere år senere!
>
> Til gengæld gøres det 2 gange:
>
> https://sites.google.com/site/etfootsteps/home/2012-01-27
>

> Oversigt over markeringen:
>
> 2008-01-01, GMT 00:00, counter = 0
> 2010-01-13, GMT xx:xx, counter = 744
> 2012-01-27, GMT xx:xx, counter = 744 + 744 (1488)
>

> Bemærk for øvrigt at Tunguska-hændelsen indtraf til tiden

Nøgleordene var:

Fornuftig beslutning, mr. President ... :-)

-

See perhaps also ...

How to build Your own radio-telescope and radio-lighthouse
Sådan bygger du dit eget radio-teleskop og radio-fyrtårn
https://sites.google.com/site/kallast08/

Og knæk evt. SETI-koden ...
https://sites.google.com/site/setiv103/home
(Signalet skal snart "affyres" ud i Rummet til bl.a. Andromeda-tågen,
vor nærmeste nabo-galakse, M31.)

Meget af koden er allerede brudt, så opgaven er forholdsvis nem!

Den, der kommer først til mølle, vinder hovedpræmien på 10.000 dask!
(Der kan også vindes 1000 dask på mindre del heraf!)

Så ... Why not (tjene nogle hurtige penge) ? ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 20600 news:5aefe9c2$0$716$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/pMflvNspBwAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 20691

---
Denne mail er kontrolleret for vira af AVG.
http://www.avg.com