Intern notat vedr. anoreksi-patient

Anonymisering ON:

http://www.lmsos.dk/viden/kort-om-anoreksi/#
+
For dig som vil vide mere om anoreksi

___

Og mens jeg sad og læste dette, da strejfede en tanke mig:

Hvad er den syges primære kærlighedssprog?

Se evt. ...

https://sites.google.com/site/kalllitteratur/home/0/kaerlighedens-5-sprog

Kærlighedens fem sprog
af Gary Chapman
ISBN 78-564-5573-9
Lohses Forlag, 1999
http://lohse.dk/kaerlighedens-5-sprog.html

Tid til hinanden?

I så fald:

"Medicin-kur":
Giv dig tid til at være sammen med vedkommende.

___

En anden tanke strejfede dernæst mit sind:

Hvornår begyndte anoreksien ?

1. FØR pårørendes (fx. moderens) indlæggelse på sygehus
2. UNDER pårørendes indlæggelse
3. EFTER pårørendes indlæggelse

Hvis svaret er UNDER eller EFTER, da er det måske først og
fremmest ensomhedsfølelsen, patienten FLYGTER fra (gennem
denne kontrol af kroppen).

I så fald:

Lær ham/hende (hvis mulig) at håndtere og tæmme denne ubehagelige
følelse.

(Derved nedbrydes den bagved liggende angst, som har sat det
hele i gang.)

Hvis vedkommende er troende, fx. kristen, kan mange ressourcer
herfra "importeres" (fx. at Gud ALTID har tid til hver eneste
af os, Hans skabninger, så helt alene er vi aldrig, SELVOM det
kan føles således).

END of Anonymisering

Last OUTPUT: 19406 o1gq2v$ii6$1...@news.eternal-september.org
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 19497

Terapi: Billedets symbol-betydning

Subject: Intern notat vedr. anoreksi-patient
Date: Mon, 16 Jan 2017 17:53:21 +0100
19497 o5itn1$1no$1...@news.eternal-september.org
https://groups.google.com/d/msg/dk.videnskab.psykologi/Qc-Xe5WJaY4/oJ6-HFMhEgAJ
Pt. har fortalt mig for lang, lang tid siden, om vedkommendes
***følelser*** i forbindelse med et billede:

Billedet er fra et LP-plade-omslag lavet af rockgruppen Pink Floyd
(Pink Floyd shines on for Baby Boomers)

Se evt.
https://sites.google.com/site/illustration001/home/erindring/pink-floyd-str

Billedet er et fotografi af bl.a. en mark med korn, der svajer i vinden
under et let brise. Et stykke orange stof "rutsjer" på stråene, fortalte
Pt. mig dengang, og at høn ***følte*** det på samme måde. Oplevelser
forbandt han altså med noget POSITIVT.

Nu her mange år senere ***antager*** jeg, at det, Pt. har oplevet, er
noget "lidt" hen af at blive vugget som baby (eller i moders mave). Og
at følelsen udskiller endofiner i høns hjerne!

Og det er dette hjernens eget smertestillende stof, der måske kan
dæmpe angsten, OG DERMED HAVE EN HELBREDENDE VIRKNING!

Jeg vil derfor forsøge at give billedet ved Pt., så høn evt. kan se
på det, når høn har lyst (og forhåbentlig fremkalde ***positive***
erindringer, der kan påvirke den aktuelle situation i konstruktiv
retning).

Det er i hvert fald et forsøg værd, og der er jo et ordsprog, som
lyder: Prøv alt, og bevar det gode ... :-)

-

PS.

Jeg selv oplevet under en alvorlig livskrise som 16-17 årig dét, at
blive vugget (som et lille spædbarn). Og det blev for mig "opdagelsen"
af en Skabergud, der elskede mig, som jeg var, FULDSTÆNDIG
betingelsesløst! Og det gav mig en sund identitetsdannelse, som jeg
har levet på sidenhen resten af mit liv.

Last OUTPUT: 19406 o1gq2v$ii6$1...@news.eternal-september.org
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 19499