Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

File 21.931 ...
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-931

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-931

-

Følgende e-mail er netop blevet afsendt:

Fra: Mogens Kall <...
Date: fre. 22. nov. 2019, CET 11.52, GMT 10:52
Subject: Spørgsmål vedr. Helligånden
To: ... (classified, Præst i Den Katolske Kirke) ...

=== citat start ===

Hej ... (classified) ... ,

[Logo: Jesus loves you, Joh 15,13]

Tusind tak for konvertit-undervisningen. Det har været
utrolig spændende og meget berigende ... :-)

Øh ...

Det er slet ikke for at stille mig på tværs, men ...

(
Som jeg nævnte til dig i går, er der nogle forbehold ang.
min konvertering til Den Katolske Tro, som jeg gerne vil ha'
på plads, INDEN jeg er klar.
)

Et af punkterne er følgende:

Du sagde i går noget vedr. selve ritualet, som har fået en
*alarmklokke* til at ringe i mit hoved.

Du sagde noget i retning af, at man som konvertit NU modtager
Helligånden (altså under selve ritualet)!

Men det passer ikke for mit vedkommende, fordi jeg har
allerede modtaget Helligånden for mange, mange år siden,
helt tilbage til dengang jeg gjorde en samvittigheds pagt med
Gud som 18-årig!

En bibelsk parallel hertil kunne være følgende:

Apropos ...

https://www.biblegateway.com/passage/?search=+Act+10.34-&version=BPH

    Apostelenes gerninger 10:34-48, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

    Kornelius med flere kommer til tro og modtager Helligånden

    44
    Mens Peter endnu talte, faldt Helligånden på alle dem,
    der lyttede.

    45
    De Jesus-troende jøder, der var kommet dertil sammen med
    Peter, var forbløffede over, at Helligåndens gave nu også
    var blevet givet til andre end jøderne,

    46
    men de kunne jo høre dem tale i tunger og prise Gud.

    47
    Da sagde Peter: „Er der noget i vejen for, at de
    mennesker her kan blive døbt, siden de har modtaget
    Helligåndens kraft, akkurat som vi gjorde?”

Så ...

Kan der ikke ændres på ord-lyden for konvertitter (eller i
hvert fald konvertitter som mig), så Gud Helligånds
*suverænitet* respekteres?

De bedste hilsner og Guds fred ... :-)
Monner

=== citat slut ===

Last OUTPUT: 21905a news:5dc843fe$0$698$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/YY1lC3oJAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21931

Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

File 21.934 ...
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-934

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-934

-

Subject: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden
Date: Fri, 22 Nov 2019 11:59:01 +0100, GMT 10:59
21931 news:5dd7bf87$0$703$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/rRwseb-fZ6I/eF8aU6O8BQAJ
Og præsten svarede med en e-mail:

Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

File 21.936 ...
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-936

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-936

-

Date: Fri, 22 Nov 2019 11:59:01 +0100, GMT 10:59
> [...]

længst har modtaget helligånden. Og jeg glæder mig over, at
Han virkelig har sat sig fast i dig. Og den gang tænkte du
Jeg synes at du har to (tre) muligheder. Enten at opfatte
vores ritual som en ægte bekræftelse på din ”pagt” som
18-årig, og altså blive firmet i forb. med optagelsen. Eller
du kan blive optaget, uden at blive firmet, hvor du siger til
dig selv, at dette skete da du var 18 år.

___Mig-start__________________________________________

Denne mulighed (du her nævner sidst) lyder interessant for
mig.

Hvorledes kommer det så til at foregå i praksis?

De bedste hilsner og Guds fred ... :-)
Monner

___Mig-slut__________________________________________

Eller du kan vælge at sige stop; at du nu ved mere om det
katolske end tidligere.

Det vigtigste i vores forhold til Vorherre, det er at være
ærlig. Og konvertere, det skal man kun, hvis man ikke kan
lade være. Og du er alligevel lige så velkommen i vores miljø
som tidligere.

Jeg har et lille hæfte, som en gang alle deltagerne ved en
firmelsesfest havde i hånden, da vi overgik fra latin til
dansk. Heri har pave Poul VI og vores tidligere meget
afholdte biskop Hans Martensen (som var ved at lave en doktor
om Luther, da han i stedet blev biskop) beskrevet firmelsen
som indledning til ritualet. Jeg tager det gerne med til dig
til næste gang vi ses, så du i ro og mag kan overveje din
beslutning.

Ses.
Kh p. Hans

=== citat slut ===

+

Fra: ... (classified, præst i Katolsk Kirke)
Date: lør. 23. nov. 2019 kl. CET 06.49, GMT 05:49
To: Mogens Kall <...

=== citat start ===

Kære igen Mogens,

Måske kan du have glæde ved at læse bønnerne til Helligånden
i den lille brune bønnebog, side (0/81. Specielt bønnen midt
på side 81 bruges ofte af katolikker, f.eks ved indledning til
en temaaften eller andet kristen samvær

JKh p. ... (classified) ...

=== citat slut ===

Last OUTPUT: 21905a news:5dc843fe$0$698$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/YY1lC3oJAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21936

Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

File 21.937 ...
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-937
Virgin Mary worship (Jomfru Maria dyrkelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/virgin-mary/21-937
Purgatory (Skærsilden)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/purgatory/21-937
Papal infallibility (Ufejlbarhedsdogmet, Pavens ufejlbarlighed)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/papal-infallibility/21-937
The Divinity of Jesus (Jesu guddommelighed)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/the-divinity-of-jesus/21-937

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/the-divinity-of-jesus/21-937

-

Subject: Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål
vedr. Helligånden
Date: Mon, 25 Nov 2019 12:34:08 +0100, GMT 11:34
21936 news:5ddbbc44$0$704$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/rRwseb-fZ6I/3n1rO0yqBgAJ

Fra: Mogens Kall <...
Date: man. 25. nov. 2019 kl. CET 12.21, GM;T 11:21
Subject: Kan en "protestant" blive katolsk-kristen?
To: ... (classified, Katolsk præst) ...

=== citat start ===

Hej igen, kære ... (classified) ...

[ ... logo Joh 15,13 ... ]

Tusind tak for dit forrige svar ... :-)

Og - hvis jeg har forstået dig korrekt - så kan jeg godt blive
optaget i Den Katolske Kirke - endskønt jeg allerede modtog
Gud Helligånden for mange år siden som 18-årig ... :-)

Øh ...

Undskyld at jeg må ulejlige dig igen, men jeg kan ikke få
fred i mit sind, førend jeg har meldt klart ud, hvor jeg står
(så jeg IKKE fører nogen bag lyset):

Mit egentlige problem er måske nok, at ...

Jeg er oplært (af mig selv ?) til at bruge Ordet (altså
Bibelens ord) som rettesnor for den kristne tro (apropos
ApG 17,11), hvilket så får den konsekvens, at der IKKE skal
lægges FLERE betingelser end absolut højest nødvendig for, at
jeg (eller et andet menneske) kan blive kristen (ApG 15,28-29).

I Romerbrevet står der jo bl.a. følgende:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Rom+10.9&version=BPH
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Rom+10.9&version=DN1933

    Romerne 10:9, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

    Hvis du ærligt kan sige: „Jesus er herre i mit liv”, og
    hvis du i dit hjerte tror på, at Gud oprejste Jesus fra
    de døde, så får du det evige liv.

    +

    Romerne 10:9, Dette er Biblen på dansk (DN1933)

    Thi dersom du med din Mund bekender Jesus som Herre og
    tror i dit Hjerte, at Gud oprejste ham fra de døde, da
    skal du blive frelst.

Min *alarmklokke* (i mit indre sind) går derfor mere eller
mindre automatisk igang, når/dersom nogen forsøger at ændre
på dette, apropos Ordet:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Col+2.20-&version=BPH

    Kolossenserne 2:20-23, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

    20
    Da I nu ligesom Kristus er løst fra jeres gamle liv og
    dermed ikke længere er underlagt denne verdens religiøse
    regler, hvorfor så blive ved med at gå op i lovbud som
    f.eks:

    21
    „Det må du ikke bruge”, eller: „Den slags er det forbudt
    at spise” eller: „Det må du ikke røre.”

    22
    Alle de ting, I ikke må røre, er jo bare almindelige ting,
    som har en kort levetid og er beregnet til at blive brugt.
    En sådan lære med bud og regler bygger på mennesketanker.

    23
    Det kan lyde vældig fromt, og man kan fristes til at tro,
    at den slags ydre religiøsitet, påtaget ydmyghed og
    asketiske påbud er udtryk for sand visdom, men i
    virkeligheden er de uden værdi og effekt over for
    hjertets ondskab.

Et eksempel herpå:

Da jeg som ganske ung mand på blot 22 år var ved at forvilde
mig ind i sekten Jehovas Vidner (og det lykkedes for dem at
lokke mig til at udmelde mig af Folkekirken), da gik denne
*alarmklokke* igang!

Jeg kunne bare mærke en indre uro, at den *fred*, som Jesus
havde skænket mig i mit hjerte (Joh 14,27), at den var væk;
eller rettere: At Jesus talte gennem denne uro, at der var
noget galt!

Hvad var problemet dengang?

Sekten *fornægter* Jesu Guddommelighed, og som en konsekvens
af denne *vranglære*, kunne man således IKKE bl.a. få nadver hos
dem!

Jeg tillægger måske nok *Nadveren* MERE betydning end andre
kristne måske gør, fordi ...

Det står skrevet:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Heb+6.6&version=BPH

    Hebræerne 6:6, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

    Advarsel mod frafald og sløvhed

    4-6
    Når mennesker først har set Guds lys og nydt godt af
    Himlens velsignelser, og når de har fået Helligåndens
    kraft og har fået en forsmag på den kommende verdens
    vidundere, og hvor herligt det er at høre, når Gud taler,
    og de så alligevel falder fra, da kan man ikke føre dem
    tilbage til Herren. De har jo derved korsfæstet Guds Søn
    igen og hånet ham offentligt.

Ordet 'igen' i sætningen AFSLØRER, at de åbenbart ALLEREDE en
gang TIDLIGERE må ha' myrdet Ham.

[Men] HVORDAN kan det lade sig gøre (da de jo nok IKKE
personlig var til stede, da Jesus blev henrettet på korset)?

Konklusionen må derfor være, at vi alle - alle mennesker på
jorden - symbolsk set (ved vores synd og oprør mod Gud) - har
henrettet Jesus på Golgatas kors!

Jeg *henrettede* - symbolsk set - Jesus på Golgatas kors!
Jeg *henrettede* min Gud!
Jeg *henrettede* Ham°, ved at dræbe Ordets Hans (i mit
hjerte), ligesom Adam og Eva dræbte Ordet Hans i Edens Have!
Jeg *henrettede* Ordet (Du må IKKE bedrive hor), da jeg
begærede min nabos kone (i mit hjerte)!
Jeg *henrettede* Ordet i mit hjerte, da jeg løj!
osv.

(
Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, står der
skrevet i Joh 1,14.

Og Jesus gav afkald på sin guddomsmagt, tog
tjenerskikkelse på og blev menneske, står der
skrevet i Fil 2,7-8
)

Gud skærer det ud i pap for os mennesker, fornemmer
jeg. Det er som om Han siger:

Det er *Mig*, I henretter, hver gang I begår synd!

Og det er dérfor, jeg ér kristen, fordi jeg har fortrudt!

Jeg vil ikke mere slå Gud ihjel, fordi ...

Dén, man elsker, ønsker man jo ikke at gøre noget ondt!

Så fra at Gud af mig blev opfattet som en, der stiller en
hel masse love og krav om dit og dat, er Han nu blevet til
en person, man kan have fællesskab med. Og det er dét, jeg
har brug for som menneske: Fællesskab med Gud ... :-)

Men på grund af al dette, har jeg desværre også nogle
forbehold overfor Den Katolske Kirke(s troslære):

1.

Jeg tror således IKKE på, at jeg skal be' til Jomfru Maria
(for at blive frelst!), fordi det IKKE direkte står i Bibelen.
Og jeg er - som kristen - godt tilfreds med "blot" at vide,
at BÅDE Jesus OG Gud Helligånd går i forbøn for mig (og alle
Jer andre kristne, jævnfør Rom 8,26-27;34. He 7,25.
1.Joh 2,1).

2.

Jeg tror heller ej på skærsilden, fordi den heller ej står
direkte nævn i Bibelen. Og jeg synes (hvis jeg har forstået
læren om skærsilden korrekt), at den åbner op for muligheden,
at en kristen KAN blive usikker på visheden om sin frelse! Og
det tror jeg IKKE - i så fald - er så sundt, fordi som Paulus
skriver vedr. den kristnes kamp og udrustning, at vores frelse
er som - symbolsk set - frelsens hjelm på en soldat (Ef. 6,17).
Dersom man IKKE har denne hjelm på, da er man MEGET sårbar:
Blot et enkelt hug fra modstanderens sværd i hovedet UDEN
hjelm på, og man er død!
   Så jeg opmuntrer derfor alle (når det er muligt) at have
frelsens hjelm på: *Beskyt* dig ved at vide dig 100% sikker
på, at du ér elsket af Gud og frelst (dersom du forbliver i
den kristne tro)!

3.
Jeg tror heller ej på Pavens ufejlbarlighed, fordi jeg har
lært ud fra Skriften, at alle mennesker har syndet og mangler
Guds herlighed (Rom 3,23). Og at vi fortsat som kristne har
den gamle oprørske natur i os, og at den derfor daglig må
korsfæstes, så den mister sin magt og sit herredømme over os!
   Selv apostlen Peter begik jo en ret alvorlig fejl SOM
KRISTEN (og Pave ?), og Paulus måtte gå i rette med ham pga.
*hykleriet*. Paulus skriver:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Gal+2.11&version=BPH

    Galaterne 2:11, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

    Paulus har tidligere konfronteret Peter i Antiokia

    Engang, da Peter var på besøg i menigheden i Antiokia, var
    jeg nødt til at konfrontere og irettesætte ham, for han
    var helt forkert på den.

Og når nu selv vores anfører i troen, Sankt Peter, kan begå
fejl, da kan naturligvis enhver anden OGSÅ begå fejl (herunder
Paven og Den Katolske Kirke)!

Jeg har derfor engang skrevet bl.a. følgende:

> Så sent som i dag legede jeg med tanken om, HVAD jeg evt.
> kunne finde på at sige, dersom jeg blev katolik:
>
> "På Kirkens vegne (igennem århundreder) siger vi undskyld og
> beder om tilgivelse for ...
>
>    forfølgelse (og udryddelse) af anderledestænkende
>    heksejagt på kættere
>    inkvisitionen
>    religionskrig bl.a. mod muslimer
>    tvangsdøbning af jøder og andre
>    homoseksuel praktisering
>    pædofili
>    cølibat-kravet

Og jeg står ved det! Min *samvittighedspagt* (1.Pet 3,21) med
Gud byder mig dette!

Men ...

Kan jeg overhovedet blive katolsk-kristen, når jeg tænker
således?

[...]

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21937

Kristi Guddommelighed
Re: Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

File 21.940 ...
The Divinity of Jesus (Jesu guddommelighed)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/the-divinity-of-jesus/21-940

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/the-divinity-of-jesus/21-940

-

Subject: Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden
Date: Mon, 25 Nov 2019 13:02:08 +0100, GMT 12:02
21937 news:5ddbc2d4$0$704$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/rRwseb-fZ6I/5gC8S9OrBgAJ
Selve pointen (at det er *Gud*, vi henretter, hver gang vi
begår synd) går tabt, dersom vi *degraderer* Jesus (ligesom
sekten Jehoves Vidner) fra at være Gud Ham selv til blot at
være Ærkeenglen Mikael eller Muhammeds nikkedukke or
You-name-it!

Amen ?

Last OUTPUT: 21905a news:5dc843fe$0$698$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/YY1lC3oJAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21940

Jomfru Maria dyrkelsen -
Re: Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

File 21.943 ...
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-943
Virgin Mary worship (Jomfru Maria dyrkelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/virgin-mary/21-943

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/virgin-mary/21-943

-

Date: Mon, 25 Nov 2019 13:02:08 +0100, GMT 12:02
> [...]
> at BÅDE Jesus OG Gud Helligånd går i forbøn for mig (og alle
> Jer andre kristne, jævnfør Rom 8,26-27;34. He 7,25.

Jeg bør lige her nævne, apropos Jesu Ord:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Joh+8.32&version=BPH

Johannes 8:32, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

(Jesus siger:)

I vil lære sandheden at kende, og sandheden skal sætte
jer fri.”

Øh ...

Hvor ubehageligt det end må lyde for nogle katolikker, bør jeg
lige her nævne:

Isis
https://da.wikipedia.org/wiki/Isis

Isis (flere forslag til hvad navnet betyder: Trone/Den
som bærer/Herskerkraft) var en af de mest populære
gudinder i Egypten. Blandt hendes mange titler kan nævnes:
Himlens Dronning, Alle guders moder, ...

=>

Isis
https://en.wikipedia.org/wiki/Isis

=== citat start ===

Possible influence on Christianity

A contentious question about Isis is whether her cult
influenced Christianity.[254] Some Isiac customs may have
been among the pagan religious practices that were
incorporated into Christian traditions as the Roman Empire
was Christianized. Andreas Alföldi, for instance, argued in
the 1930s that the medieval Carnival festival, in which a
model boat was carried, developed from the Navigium Isidis.
[255]

Much attention focuses on whether traits of Christianity were
borrowed from pagan mystery cults, including that of Isis.
[256] The more devoted members of Isis's cult made a personal
commitment to a deity they regarded as superior to others, as
Christians did.[257] Both Christianity and the Isis cult had
an initiation rite: the mysteries for Isis, baptism in
Christianity.[258] One of the mystery cults' shared themes —
a god whose death and resurrection may be connected with the
individual worshipper's well - being in the afterlife —
resembles the central theme of Christianity. The suggestion
that Christianity's basic beliefs were taken from the mystery
cults has provoked heated debate for more than 200 years.[259]
Jaime Alvar, scholars who study ancient mystery cults,
suggest that similarities between Christianity and the
mystery cults were not produced by simple borrowing of ideas
but by their common background: the Greco-Roman culture in
which they all developed.[258][260]

Similarities between Isis and Mary, the mother of Jesus, have
also been scrutinized. They have been subject to controversy
between Protestant Christians and the Catholic Church, as
many Protestants have argued that Catholic veneration of Mary
is a remnant of paganism.[261] The classicist R. E. Witt saw
Isis as the "great forerunner" of Mary. He suggested that
converts to Christianity who had formerly worshipped Isis
would have seen Mary in much the same terms as their
traditional goddess. He pointed out that the two had several
spheres of influence in common, such as agriculture and the
protection of sailors. He compared Mary's title "Mother of
God" to Isis's epithet "mother of the god", and Mary's "queen
of heaven" to Isis's "queen of heaven".[262] Stephen Benko, a
historian of early Christianity, argues that devotion to Mary
was deeply influenced by the worship of several pagan
goddesses, not just Isis.[263] In contrast, John McGuckin, a
church historian, says that Mary absorbed superficial traits
from these goddesses, such as iconography, but the
fundamentals of her cult were thoroughly Christian.[264]

Images of Isis with Horus in her lap are often suggested as
an influence on the iconography of Mary, particularly images
of the Nursing Madonna, as images of nursing women were rare
in the ancient Mediterranean world outside Egypt.[265] Vincent
Tran Tam Tinh points out that the latest images of Isis
nursing Horus date to the fourth century CE, while the
earliest images of Mary nursing Jesus date to the seventh
century CE. Sabrina Higgins, drawing on Tran Tam Tinh's study,
argues that if there is a connection between the
iconographies of Isis and Mary, it is limited to Nursing
Madonna images from Egypt.[266] In contrast, Thomas F.
Mathews and Norman Muller think Isis's pose in late antique
panel paintings influenced several types of Marian icons,
inside and outside Egypt.[267] Elizabeth Bolman says these
early Egyptian images of Mary nursing Jesus were meant to
emphasize his divinity, much as images of nursing goddesses
did in ancient Egyptian iconography.[268] Higgins argues that
such similarities prove that images of Isis influenced those
of Mary, but not that Christians deliberately adopted Isis's
iconography or other elements of her cult.[269]

=== citat slut ===

Google-auto-oversættelse (langtfra korrekt):

=== citat start ===

Mulig indflydelse på kristendommen

Et kontroversielt spørgsmål om Isis er, om hendes kult
påvirkede kristendommen. [254] Nogle Isiac skikker kan have
været blandt de hedenske religiøse praksis, der blev
inkorporeret i kristne traditioner, da det romerske imperium
blev kristnet. Andreas Alföldi argumenterede for eksempel i
1930'erne, at den middelalderlige Carnival-festival, hvor en
modelbåd blev transporteret, udviklede sig fra Navigium
Isidis. [255]

Meget opmærksomhed fokuserer på, hvorvidt træk ved
kristendommen blev lånt fra hedenske mysteriumskulter,
herunder Isis. [256] De mere hengivne medlemmer af Isis 'kult
gjorde en personlig forpligtelse til en guddom, som de
betragtede som overlegne andre, som kristne gjorde. [257]
Både kristendommen og Isis-kulten havde en indledningsritet:
mysterierne for Isis, dåb i kristendommen. [258] Et af
mysteriets kulteres delte temaer - en gud, hvis død og
opstandelse kan være forbundet med den enkelte arbejdsmands
velbefindende i livet efter livet - ligner kristendommens
centrale tema. Antydningen om, at kristendommens grundlæggende
overbevisning blev taget fra mysteriumskulterne, har
provokeret ophedet debat i mere end 200 år. Som svar på disse
kontroverser antyder både Hugh Bowden og Jaime Alvar, lærde,
der studerer gamle mystiske kulter, at ligheder mellem
kristendom og mysteriumkulter ikke blev produceret ved simpel
låntagning af ideer, men af ​​deres fælles baggrund: den
græsk-romerske kultur, hvor de udviklede sig alle. [258] [260]

Lighederne mellem Isis og Maria, Jesu mor, er også blevet
undersøgt. De har været genstand for kontrovers mellem
protestantiske kristne og den katolske kirke, da mange
protestanter har hævdet, at katolsk ærbødighed af Maria er en
rest af hedenskhed. [261] Klassikeren R. E. Witt så Isis som
"den store forløber" for Mary. Han foreslog, at konverteringer
til kristendommen, der tidligere havde tilbedt Isis, ville
have set Mary på meget de samme vilkår som deres traditionelle
gudinde. Han påpegede, at de to havde flere indflydelsessfærer
til fælles, såsom landbrug og beskyttelse af sejlere. Han
sammenlignede Marias titel "Guds mor" med Isis 'epithet "Guds
mor" og Marias "himmel dronning" med Isis "himmel dronning".
[262] Stephen Benko, en historiker af den tidlige kristendom,
hævder, at hengivenhed til Mary var dybt påvirket af
tilbedelsen af ​​flere hedenske gudinder, ikke kun Isis. [263]
I modsætning hertil siger John McGuckin, en kirkehistoriker,
at Mary absorberede overfladiske træk fra disse gudinder,
såsom ikonografi, men de grundlæggende elementer i hendes
kult var grundigt kristne. [264]

Billeder af Isis med Horus i skødet antydes ofte som en
indflydelse på ikonografien af ​​Mary, især billeder af
Sygeplejersken Madonna, da billeder af ammende kvinder var
sjældne i den gamle middelhavsverden uden for Egypten. [265]
Vincent Tran Tam Tinh påpeger, at de seneste billeder af Isis,
der ammede Horus, dateres til det fjerde århundrede e.Kr.,
mens de tidligste billeder af Maria, der ammede Jesus,
dateres til det syvende århundrede e.Kr. Sabrina Higgins, der
trækker på Tran Tam Tinhs undersøgelse, argumenterer for, at
hvis der er en forbindelse mellem ikonografierne af Isis og
Mary, er det begrænset til Sygeplejerske Madonna-billeder fra
Egypten. [266] I modsætning hertil mener Thomas F. Mathews og
Norman Muller, at Isis 'holdning i sene antikke panelmalerier
påvirkede flere typer af marian ikoner i og uden for Egypten.
[267] Elizabeth Bolman siger, at disse tidlige egyptiske
billeder af Maria, der ammede Jesus, var beregnet til at
understrege hans guddommelighed, ligesom billeder af ammende
gudinder gjorde i den gamle egyptiske ikonografi. [268]
Higgins argumenterer for, at sådanne ligheder beviser, at
billeder af Isis påvirkede Marys billeder, men ikke at kristne
bevidst adopterede Isis ikonografi eller andre elementer i
hendes kult. [269]

=== citat slut ===

Der er således (begrundet ?) *mistanke* om, at Maria-dyrkelsen
IKKE oprindelig hørte med til urkirken (og dermed
Kristendommen)!

Amen?

Last OUTPUT: 21905a news:5dc843fe$0$698$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/YY1lC3oJAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21943

Re: Jomfru Maria dyrkelsen -
Re: Brev 2 -
[...]

From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/virgin-mary/21-943

-

Den 27-11-2019 kl. 10:04 skrev Kall, Mogens:

Subject: Jomfru Maria dyrkelsen -
Re: Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden
Date: Wed, 27 Nov 2019 10:04:10 +0100, GMT 09:04
21943 news:5dde3c1f$0$693$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/rRwseb-fZ6I/hJKHgEY_BwAJ
Jeg afviser Maria-dyrkelsen, fordi jeg véd med 100% sikkerhed,
at der står skrevet (om Jesus, da Han hang på korset):

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Joh+19.30&version=BPH

Johannes 19:30, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Da [Jesus] havde smagt på den sure vin, sagde han:
„Det er fuldbragt!” og han bøjede hovedet og udåndede.

Der er således IKKE mere at tilføje som betingelser for vores
frelse: Vejen til Gud Fader i Himlen er nu gjort mulig i
kraft af Jesu *fuldbragte* værk på Golgatas kors!

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Heb+9&version=BPH

Hebræerne 9, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

Den gamle pagts syndofre sammenlignet med den nye pagt

11
Nu er Kristus så blevet ypperstepræst i den nye og bedre
ordning. Han er gået ind i den himmelske helligdom, som
ligger på et højere og fuldkomment plan. Den helligdom er
ikke bygget af mennesker, og den hører ikke med til den
jordiske verden.

12
Han gik én gang for alle ind i det allerhelligste rum i
den himmelske helligdom og stænkede blod på
forsoningsstedet. Men det var ikke blod fra gedebukke
eller tyrekalve.[c] Det var hans eget blod, og dermed har
han skabt forsoning for vores synder og sat os fri fra
skyld for evigt.

Det er *fuldbragt*!

Amen?

Derimod står der INTET i Bibelen om Maria-dyrkelsen (som en
betingelse for vores frelse)!

Ergo må det skrevne Ord (i Bibelen) *veje tungere* end alle
andre argumenter (herunder traditioner), skønner jeg!

Amen?

Last OUTPUT: 21905a news:5dc843fe$0$698$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/YY1lC3oJAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21943b

Brev 3 + svar -
Re: Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

File 21.944 ...
Cancel the celibacy requirement (Ophæv cølibat kravet)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/cancel-celibacy/21-944
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-944
Virgin Mary worship (Jomfru Maria dyrkelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/virgin-mary/21-944
Purgatory (Skærsilden)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/purgatory/21-944
Papal infallibility (Ufejlbarhedsdogmet, Pavens ufejlbarlighed)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/papal-infallibility/21-944
The Divinity of Jesus (Jesu guddommelighed)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/the-divinity-of-jesus/21-944

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/cancel-celibacy/21-944

-

Date: Mon, 25 Nov 2019 13:02:08 +0100, GMT 12:02
21937 news:5ddbc2d4$0$704$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/rRwseb-fZ6I/5gC8S9OrBgAJ

> Brev 2 -
[ ... ]
Interrupt from ...

Subject: Amnesty fordømmer Kina.
Præster dømt for overgreb -
Re: 2019 uge 47 (news samlet)
Date: Tue, 26 Nov 2019 11:25:06 +0100, GMT 10:25
21941 news:5ddcfd97$0$698$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/ToZ_6psVLkE/YlfF-ehNCAAJ

> -

> [...]
[
Lange straffe for overgreb på børn: 83-årig præst skal 42 år i fængsel
25. Nov. 2019 kl. 19:02
https://www.dr.dk/nyheder/udland/lange-straffe-overgreb-pa-born-83-arig-praest-skal-42-ar-i-faengsel

]

https://www.amazon.com/Five-Languages-Apology-Experience-Relationships/dp/1881273792

> [...]
> https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/papal-infallibility/21-937
> The Divinity of Jesus (Jesu guddommelighed)

Og der var kommet svar ... :-)

Fra: Mogens Kall <...
Date: tir. 26. nov. 2019 kl. CET 11.15, GMT 10:15
Subject: Re: Kan en "protestant" blive katolsk-kristen?
To: ... (classified) ...

=== citat start (mail sendt af mig 26/11-19, CET 11:15) ===

___ Mig, citat start ________________________________________

Hej ... (classified) ...,

[ ... logo-picture: Jesus loves You (John 15,13) ... ]

Jeg har netop lige åbnet min g-mail-konto og kan se, at du
har skrevet denne besked, og tusind tak for dit svar ... :-)

Æh ...

Du skriver en hel masse, som jeg nu må nærlæse i fred og ro.

Men jeg kan forstå, at svaret ...

(
idet du til slut skriver:
"Kære Mogens, jeg gentager hvad jeg skrev sidst, at du fortsat
er hjerteligt velkommen i vores fællesskab. Men jeg vil nok
mene, at det er vigtigt at du er ærlig i dit hjerte vedr. om
du skal konvertere, og altså sige ja til hele pakken J Vi vil
fortsat være gode venner. "
)

Men jeg kan forstå, at svaret må være nej: Man kan IKKE blive
katolsk-kristen, når/hvis man har det som jeg!

Æv!

Nå, men ...

Det er der jo ikke noget at gøre ved!

Så må vi fortsætte, hvor vi slap med "blot" at være gode
venner som kristne brødre. Og det er jo i grunden slet ikke
så dårligt ... :-)

Hmm ...

Ku' jeg godt alligevel få en ordning mht. mit økonomiske
bidrag til fællesskabet hos Jer, således at pengene kan
trækkes fra i Skat?

___ Mig, citat slut _________________________________________

Den man. 25. nov. 2019 kl. 17.39 skrev ... (classified) ... :

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat start ________________

Kære Mogens,

Tak for din mail – med alle forbeholdene J

Det aller bedste ved din mail, er din overbeviste personlige
kristne tro. Den har jeg ikke et øjeblik tvivlet på. Din mail
viser også tydeligt din lange vej som søgende. Og du har
tilsyneladende hentet guldkorn hvor du har set dem. Problemet
synes jeg nok er, at du selv vil sammensætte din kristne tro
af alle disse guldkorn. Du ønsker at danne dit eget
kirkebillede. Og det har du jo ret til som menneske.

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat slut _________________

Her afbryder jeg så efterfølgende med en kommentar:

___ Mig, citat start ________________________________________

(Nå , nu kom jeg alligevel til at nærlæse lidt af dine ord:)

Jeg forstår godt, hvad du mener hermed. Jeg har mødt mange
mennesker, der tager det i Bibelen, de kan bruge og lader så
resten ligge, som om det slet ikke eksisterer.
   Men det ender desværre som oftest med *vranglære*, at man fx.
tilsidesætte Gudsordet "Du må IKKE bedrive hor (og utugt)".
Og det er desværre her, så godt som hele den Protestantiske
Kirke er havnet!
   Og det er den egentlige årsag til, at jeg er begyndt at
komme hos Jer i Den Katolske Kirke, fordi jeg ved, at Gud
IKKE bryder sig om hjemmestrikkede "kirkebilleder".
   Hvad jeg dog ikke havde forudset var, at du vist nok
allerede ved første søndag, jeg trådte ind hos Jer,
annoncerede, at man ku' tilmelde sig konvertit-undervisning!
Og så greb jeg chancen. Jeg blev "fristet" over evne ... :-)

Jeg har for længst droppet selv at danne et nyt kirkesamfund;
dels fordi jeg slet ikke er egnet som leder; dels fordi jeg
ved, at det slet ikke er dét, som Gud vil.

Ordet lyder jo:

Jesu ypperstepræstelige
bøn:https://www.biblegateway.com/passage/?search=John+17&version=BPH
Johannes 17, Bibelen på hverdagsdansk (BPH)

    Jesus beder til sin Far

    20
    Jeg beder ikke kun for dem, der er her, men også for dem,
    som i fremtiden kommer til tro på mig gennem deres
    vidnesbyrd.

    21
    Jeg beder om, at de alle må blive ét, ligesom du og jeg
    er ét, så verden kan tro, at du har sendt mig.

Løsningen er altså, at vi kristne må finde sammen igen på et
sundt trosgrundlag, apropos én Herre, én tro, én dåb.

Jeg tror således på, at det er  Guds vilje, at vi alle skal
være ét, og derfor er der IKKE brug for et nyt kirkesamfund,
selvom mange måske nok er fristet hertil!

Du og jeg (og alle andre kristne) har derfor pligt til,
fornemmer jeg, at gøre vores bedre for at bilægge stridigheder
os kristne imellem, også selvom det af nogle måske føles som
et tab (apropos Paulus ord i 1.Kor. 6,7: "Hvorfor ikke hellere
lide uret ...?")

___ Mig, citat slut _________________________________________

Herefter fortsætter Præsten med ordene:

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat start ________________

Jeg konverterede fra folkekirken da jeg var 20 år.
Forskellige impulser fortalte mig, at der var et virvar af
kristne trosretninger, som alle så sig selv som det rette –
og den gang aldeles u-økumeniske. Og så endte jeg i det, som
mange ikke-katolikker også kalder: Moderkirken. Thi her
startede det hele.Jeg har været lidt forsigtig ved at
fremhæve dette som vigtigt i vores undervisningsforløb, fordi
både kirken og jeg selv er varmhjertede økumener. Da vi talte
lidt om ... (classified, en deltagers) ... valg, betonede jeg
dette.

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat slut _________________

Her afbryder jeg så efterfølgende med en kommentar:

___ Mig, citat start ________________________________________

:-)

(
Ja, Amen. Jeg tror på, at Guds folk er ét, og at Kirken - i
Guds øjne - er én: Kirken!

Men ligesom jøderne var, så er vi mennesker dygtige til at
fjumre i det, apropos Matt. 23,37b, hvor Jesus siger: "Hvor
ofte har jeg ikke villet tage jer under mine vinger, som en
høne samler kyllingerne under sine vinger? Men I ville ikke!"
)

___ Mig, citat slut _________________________________________

Herefter fortsætter Præsten med ordene:

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat start ________________

Kirken er startet af Jesus Kristus skærtorsdag. Og begyndelsen
var naturligvis svær, men ”jeg er med jer alle dage”. Jeg har
nævnt, at kirken bestod/-står af mennesker som kan fejle, men
pga af Jesu tilstedeværelse, er den på rette vej – nøjagtig
lige som vi mennesker. Jeg har også nævnt, at den ofte rå
omverden havde indflydelse på mangt og meget. Du nævner
hekseforfølgelser – forfærdeligt, men alle var angste for
hekse, også uden for kirken (og også i den danske kirke efter
reformationen, hvor man fortsat brændte hekse). Du nævner
tvangsdåb af jøder – med det var ikke af had til jøder, men
et oprigtigt ønske om at disse mennesker skulle frelses. Jeg
mener ikke, at man med dagens viden og fornuft kan vurdere
alle tidligere fejltrin. De må bedømmes i samtidens viden og
fornuft.

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat slut _________________

Her afbryder jeg så efterfølgende med en kommentar:

___ Mig, citat start ________________________________________

Jeg har en meget følsom samvittighed (på godt og ondt.)

Jeg skrev således blot ordene ned med tanke på, HVAD Jeg ville
gøre, hvis jeg sad med ansvaret (og en dag skal aflægge
regnskab).

Ved at sige undskyld for fortidens syndere, kan jeg fortsætte
min personlige vandring med Herren og se (pædofili)-ofrene i
øjnene med REN samvittighed.

Sådan er altså jeg skruet sammen som menneske af Gud.

Undskyld at jeg nævnte det overfor dig.

Det er SELVFØLGELIG *HELE* Guds Kirke på Jorden, der har
begået disse forbrydelser som nu afbrænding af hekse m.m.

___ Mig, citat slut _________________________________________

Herefter fortsætter Præsten med ordene:

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat start ________________

Du nævner også Biblen. Hvor kommer den fra? Den blev skrevet
at mange forskellige mennesker, noget samtidigt, men det
meste langt senere. Nogle forfattere har kigget hos hinanden
da de skrev. Teksterne skulle støtte de troende og være en
slags vidnesbyrd. En dag var der så mange løse ”PAMFLETTER”
at kirkens ledelse, den katolske – thi der vej ej andre-
besluttede at sortere og derefter samle de vigtigste bøger i
bogen Biblen, som kirken (den katolske) herefter kanoniserede.

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat slut _________________

Her afbryder jeg så efterfølgende med en kommentar:

___ Mig, citat start ________________________________________

Amen ... :-)

___ Mig, citat slut _________________________________________

Herefter fortsætter Præsten med ordene:

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat start ________________

De øvrige fromme skrifter er tilgængelige for videnskaben.
Nogle er optrykt i tillæg til kirkens breviar – smukke
tekster. Kirkes sagde derefter: Vi kan ikke få hele
trosgodset med i Biblen, men vi står vagt over, at alt hvad
Jesus har sagt og bragt bevaret som trosgods. Kirken påtog
sig at være øverste myndighed i trosindhold. Og indtil d.d.
er kirken garant for at biblen og troen ikke forvanskes via
Lærerembedet. Kun Jehovas Vidner har ændret i bibelen!
Vedr. ufejlbarlighed: Biblen er ufejlbar, fordi den er Guds
Ord (kanoniseret). Det betyder ikke, at alt hvad der står i
Bibelen , er uden fejl. Også de bibelske forfattere var børn
af deres tid. Ufejlbarligheden gælder den Åbenbaring, den
religiøse belæring, som Gud gennem de inspirerede forfattere
vil give os, om sig selv og sin frelsesplan. Også Kirken er
ufejlbarlig, når den, med Helligåndens bistand overleverer og
fremsætter den åbenbarede sandhed, hvad enten den gør det som
Kristi Kirke, hele Guds folk, eller gennem en af sine lovlige
og universelle repræsentanter, det være sig Paven alene (ex.
Cadedre), eller sammen med hele bispekollegiet på et koncil
eller gennem det ordinære læreembede. (katolsk minileksikon
side 230).

Ex cathedra: Betegnelsen for pavelige afgørelser af højeste
autoritet om troen og moralen. Sådanne udsagn er ufejlbarlige
og dermed forpligtende lære for alle katolikker. Eks:
Dogmerne om Marias uplettede undfangelse (1854) og Marias
legemlige optagelse i Himlen (1950). (Katolsk Minileksikon
side 50.

Men kirken/paven, eller andre kan ikke tilføje eller fjerne
noget af Jesu lære. Da jeg blev katolik forstod jeg, at jeg
”måtte tage hele pakken”, og også kirkehistorien. Og jeg
søgte virkelig – ved vores undervisning – at give videre til
jer, at det hele passede sammen i en kirke indstiftet af
Jesus Kristus. At nogle mennesker så har valgt at danne andre
trossamfund – det har de sikkert gjort åbent og ærligt.
Kasserede lidt her og tilføjede lidt der. Men den var hvad
jeg flygte fra. Og i al ydmyghed – jeg Googlede forleden, og
fik oplyst at 17% af verdens befolkning er katolske kristne,
og at antallet vokser – og som en konfirmand sagde: så mange
kan da ikke tage fejl.

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat slut _________________

Her afbryder jeg så efterfølgende med en kommentar:

___ Mig, citat start ________________________________________

Men ... (classified) ..., ...

(
HVORFOR står der så INTET i Bibelen om Jomfru Marias særlige
status?

HVORFOR nævner Paulus det ikke i hans breve, som jo er skrevet
forholdsvis kort tid efter Jesu død?
)

Nej! Jeg må hellere stoppe her!

Jeg kan blive ved i evighed med at spørge, og det kommer der
næppe noget godt ud af!

Vi må bare *konkludere*, at på nogle punkter er vi uenige,
apropos Paulus og Barnabas uenighed (ApG. 15,39).

Vigtigt er det for mig at understrege, at på det AFGØRENDE
punkt, tror vi på det samme, at Jesus døde på korset og
opstod og herigennem har løskøbt os og er vor Ypperstepræst
for Guds Åsyn.

[...]

Nu skal jeg ... (classified) ... .

Ses.
Kh ... (classified) ...

___ Præst (i den Katolske Kirke) citat slut _________________

___ Mig, citat start ________________________________________

Tak for dit bidrag, og undskyld at jeg har taget din kostbare
tid.

De bedste hilsner og Guds fred ... :-)
Monner

=== citat start (mail sendt af mig 26/11-19, CET 11:15) ===

Hertil svarede præsten:

Fra: ... (classified) ...
Date: tir. 26. nov. 2019 kl. 12.56
Subject: SV: Kan en "protestant" blive katolsk-kristen?
To: Mogens Kall <...

=== citat start ===

Hej Mogens,

Tak for dit svar, og respekt for din beslutning.

Har netop forhørt mig vedr. dit spørgsmål om at støtte
kirken/sognet økonomisk – med skattefradrag.  Svaret er, at
det er muligt. Du sender mig bare en mail, at du ønsker det
sådan, som du har skitseret. Og jeg sender det videre til
bispekontoret.

Vedrørende dette at blive katolik, så er der ikke noget der
haster. Vigtigst er hvad du har i dit hjerte J

Ses.
Kh ... (classified) ...

=== citat slut ===

Last OUTPUT: 21905a news:5dc843fe$0$698$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/YY1lC3oJAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21944

Re: Brev 3 + svar -
Re: Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden

File 21.945 ...
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-945
Divine guidance (Guddommelig ledelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/divine-guidance/21-945

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/divine-guidance/21-945

-

Den 27-11-2019 kl. 11:23 skrev Kall, Mogens:

Subject: Brev 3 + svar -
Re: Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden
Date: Wed, 27 Nov 2019 11:23:38 +0100, GMT 10:23
21944 news:5dde4ebe$0$696$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/rRwseb-fZ6I/P_tVZpxDBwAJ

> Amen ... :-)

Subject: Guddommelig ledelse -
Re: 2019 uge 47 (news samlet)
Date: Fri, 22 Nov 2019 10:32:48 +0100, GMT 09:32
21930 news:5dd7ab53$0$700$1472...@news.sunsite.dk
Catholic Church (Den Katolske Kirke)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-930
Divine guidance (Guddommelig ledelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/divine-guidance/21-930
Excorsismus (Eksorcisme, dæmon- og djævleuddrivelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/excorsismus/21-930
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/58ZlgSjbfJQ/xO2TeO-3BQAJ
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/ToZ_6psVLkE/3XQh1bsQBwAJ

https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-929/21-929a

https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/9su3yoLrDmA/KCixgHORBQAJ

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/catholic-church/21-929

Herre!

Er min opgave (i Den Katolske Kirke) nu løst?

Last OUTPUT: 21905a news:5dc843fe$0$698$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/YY1lC3oJAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 21945

Den 27-11-2019 kl. 11:40 skrev Kall, Mogens:

Subject: Re: Brev 3 + svar -
Re: Brev 2 -
Re: Brev 1 til Den Katolske Kirke: Spørgsmål vedr. Helligånden
Date: Wed, 27 Nov 2019 11:40:52 +0100, GMT 10:40
21945 news:5dde52c9$0$694$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/rRwseb-fZ6I/mawMjo1EBwAJ

> Herre!
>
> Er min opgave (i Den Katolske Kirke) nu løst?
>

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael.

Men så skrev den katolske præst til mig følgende:

Og mit sva...

(Sorry! Time out!)

21965a