Antisemitisme

Ordet og Israel ( www.ordetogisrael.dk ) skriver maj 2004:

Antisemitisme

Når Guds folk hader Guds folk

af Leif Andersen, lærer på Menighedsfakultetet

Nogle kristne ned gennem historien har hadet Israel. Hvordan skal vi forstå
det vanvittige fænomen: kir-
kelig antisemitisme?

Den kirkelige antisemitisme kunne godt være verdens historiens største
paradoks. Guds folk: kirken hader og forfølger Guds folk: Israel.
Faktisk tror jeg ikke et øjeblik på, at kirken nogensinde oprigtigt har
regnet jøderne for Kristusmordere. Det har været et påskud. Et påskud, der
ikke er hoved og hale på, opbygget af kirkelige magthavere for at forklare
over for lægfolket, hvorfor man kunne finde på noget så selvmodsigende som
at håne, foragte og forfølge Guds eget folk.
Selvfølgelig findes der en ikke-kirkelig antisemitisme: et nazistisk, et
slavisk, et stalinistisk, et kulturelt, et arabisk jødehad. Men kirkens og
jødernes historie har været så tæt sammenvævet, at det er umuligt at se for
sig, hvordan det havde set ud, hvis kirken fra begyndelsen havde elsket
Israel, sådan som Kristus og apostlene gjorde det. Sandsynligvis var det så
heller aldrig faldet ikke-kristne konger, førere, despoter og profeter ind,
at her var et folkefærd, der straffrit kunne forhånes, torteres,
brandskattes og myrdes. Så det kan meget vel være, at kirken i sidste ende
kommer til at bære ansvaret også for den ikke-kirkelige antisemitisme.
Vi lagde Israel for had. Og resten af verden fulgte begejstret trop.
Hvor kommer det vanvid fra?

Hadets rødder

For det første har der sikkert været tale om ren hævntørst. For selv om
israelsvenner nødigt indser det, gik den første forfølgelse jo den anden
vej: Israel forfulgte kirken. Ikke omvendt. Og da det blev kirkens tur til
at være størst og stærkest og ovenpå, kunne vi åbenbart ikke modstå
fristelsen til at sige tak for sidst.
For det andet lå de jødekristne og de hedningekristne i strid fra
starten. Endnu før de første hedningekristne var der åbenbart spændinger
mellem de græsktalende og de hebraisktalende jødekristne. Og Det Nye
Testamente er ved at eksplodere af uløste konflikter mellem judaististiske
kristne og de ikke-jødiske kristne, som man ville tvinge til at blive jøder
og holde loven. Ikke blot som en misforståelse af forholdet mellem Israel
og hedningefolkene, men først og fremmest som en misforståelse af forholdet
mellem loven og evangeliet.
Men for det tredje begyndte kirken selv også lynhurtigt at rode rundt i
forholdet mellem loven og evangeliet. Kirken ville være det nye teokrati,
den nye gudsstyrede Statsmagt.
Guds mening med kirken var jo ikke, at det skulle være gudsfolk i stedet
for Israel. Meningen var, at det skulle være gudsfolk på en anden måde end
Israel. Israel er Guds brud i historien; kirken er Guds brud i evigheden.
Israel var i Det Gamle Testamente den gudsstyrede statsmagt; kongens
fjender var Guds fjender, og kongen førte krige på Guds vegne og erobrede
land til Guds folk. Men det hører til den grundlæggende skelnen mellem
loven og evangeliet, at med evangeliets endelige åbenbaring er en sådan
gudsstyret statsmagt ophævet. Israels særstilling som historisk gudsfolk er
ikke ophævet; det vidner hele Det Nye Testamente om (særlig Rom 9-1l). Men
Israel kan ikke længere føre krige på Guds vegne og erobre land til Guds
folk.
Det vardenne grundlæggende skelnen, kirken begyndte at rode rundt i. Den
begyndte at få magtnykker og herskerideer. Den ville være et gudsrige, man
kunne iagttage, og hvorom man kunne sige: "Se, her er det" eller "Se, der!"
Den ville afløse Israels teokratiske særstilling i Det Gamle Testamente; og
pavemagten ville herske over kejsere og konger.
Derfor blev Israel kirkens rivil. Kirken ville ikke tåle Guds frelsesplan
og dens udvælgelse af et folk som Guds brud i historien.
For det fjerde: Kirkemagten og statsmagten havde brug for et
fjendebillede. Det er et gammelt og gennemprøvet trick, når det handler om
at fjerne opmærksomheden fra indre konflikter og indre problemer: Find en
ydre fjende! Find noget, vi kan være sammen om at hade. Find noget, der
kan give os afløb for vore værste instinkter og endda ophøje dem til at være
Guds værk.
Men for det femte - og måske det egentligste: Ligger der bag alle disse
rædselsvækkende grunde til antisemitismen maske en grund, der hverken er
historisk, politisk, kulturel eller dogmatisk, men åndelig? Er den
egentlige grund til de kristnes modvilje mod jøderne selve dette: at det er
vor Guds folk?
Vi ved fra Det Nye Testimente, at der dybt i ethvert menneske ligger en
hemmelig vrede imod Gud. Vi er født som fjender af Gud. Det er vor natur.
Den kristne har gjort oprør mod denne natur og er blevet Guds ven; men
fjendskabet ligger stadig i os. - Er vreden imod Israel så vores
erstatningsvrede imod Gud? Er hans folk blevet lynafleder for det medfødte
fjendskab imod Gud, som vi bevidst bekæmper, men som ubevidst stadig raser i
os?
Jeg havde en gang en meget mærkelig oplevelse. Jeg skulle have en
vanskelig samtale med en direktør, som jeg vidste var jøde. Han viste sig i
løbet af samtalen at være venlig nok, men alligevel irrogant og i sidste
ende afvisende. Og uanset hvor meget jeg prøvede at forhindre det, dukkede
tanken uvægerligt op i mig: "Jøde!" Altså ikke neutralt konstaterende og
selvfølgelig ikke højt, men bag mit smil indvendigt hvæsende og foragtende.
Det er skræmmende at mærke. På samme måde som når den lille racisme
ligger på lur i én og frister til at foragte mennesker fra andre folkeslag
eller religioner, eller som blot er dårlige til dansk. Den lille racisme,
vi alle bør hade som pesten, og som er et langt værre problem for danskheden
end alverdens udlændinge.
Men antisemitismen har en dimension, racismen ikke har: Den udspringer i
sidste ende af et urgammelt oprør imod Skaberen.

Kritik tilladt

Forøvrigt: Det er ved at være trivielt og forhåbentlig også unødvendigt at
sige det; men overbevisningen om, at Israel stadig er Guds folk, er ikke
noget forsvar for Israels handlemåder.
For det første er det ikke staten, der er Guds stat, men folket, der er
Guds folk. Selv om jeg tror, at såvel folkets samling som statens
oprettelse er et endetidens tegn, så er teokratiets dage talte.
For det andet har Guds folk altid været ulydigt mod Gud. Det gælder både
kirken og Israel. Hverken
kristnes eller jøders handlinger må forsvares uretfærdigt.
Derfor er det ikke antisemitisme at kritisere staten Israels politik.
Jeg er personligt meget uenig i den politik, Sharon fører. Men det gør mig
ikke til antisemit. For jeg forsøger at elske Guds folk, sådan som Kristus
og apostlene gjorde det. Det behøver jeg ikke at fornægte dets fejl for.

En smerte

I dag taler jøder over hele verden højere og højere om, at kristne
israelsvenner i virkeligheden er skjulte antisemitter, fordi vi stadig håber
på Israels omvendelse til Kristus.
Vi deler Paulus' bestyrtelse og sorg over Guds folks forhærdelse. Men
hvis man prøver at se det fra jødernes side, kan man jo godt forstå, at
dette "venskab" i deres øjne kan ligne antisemitisme. Vi tror jo ligefrem,
at de jøder, der ikke omvender sig til Kristus, går evigt fortabt. Ganske
som de ikke-jøder, der forkaster Kristus. Og hvordan skulle man så som
ikke-kristen jøde føle sig andet end såret og nedgjort? Er det ikke mere
end forståeligt, sådan som for eksempel Luthers egen private antisemitisme
udviklede sig?
Vi kan jo sige, så meget vi vil, at det er, fordi vi elsker dem, at vi
ønsker at de må komme til Kristus; men vi kan ikke undre os over, at det ser
anderledes ud for dem. Og det er en smerte i forholdet mellem dem og os.
Så selv om vi egentlig burde lade jøder definere, hvornår der er tale om
antisemitisme, så kan det alligevel ikke være hele sagen. For vi ser
anderledes på deres stilling i forhold til Guds frelsesplan, end de selv
gør. Vi må lade Det Nye Testamente afgøre, hvad antisemitisme er.
Men der er til gengæld også fuldt op at gøre. Der er nok af skjult og
åbenlys kirkelig antisemitisme at tage fat på. Og gøre bod for.

(citat slut)

The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/
(denne kilde er *GRATIS*, Matt.10,8b, modsat "visse" andres)

Last-Informationfile:
( use http://www.google.dk/grphp )
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk
2038 news:t4Klc.153250$jf4.8...@news000.worldonline.dk

File-number:
2039

Cyril Malka

Goddag Mogens,

Jeg er faktisk rimelig forbavset over nedenstående tekst.

Den Tue, 4 May 2004 12:29:28 +0200 skrev Kall, Mogens om Antisemitisme :

KM> Den kirkelige antisemitisme kunne godt være verdens historiens
KM> største paradoks. Guds folk: kirken hader og forfølger Guds folk:
KM> Israel.

Nu er "Kirken" ikke Guds folk. Gud har kun åbenbaret sig til ét folk,
jøderne. Gud har kun udnævnt ét folk som sit: Israel og jøderne. At man,
fra kristen side har så med djævelens vold og magt forsøgt at frarøve
jøderne dette arv er noget andet.

Der er ingen sted hvor Gud åbenbarer sig og udnævner "de kristne" eller,
som der står her "kirken" som sit folk.

> [...]
KM> selv om israelsvenner nødigt indser det, gik den første forfølgelse
KM> jo den anden vej: Israel forfulgte kirken. Ikke omvendt.

Det er noget pladder. Jøder har aldrig forfulgte andre jøder og Israel
har aldrig forfulgt "kirken". Det er en lusket måde at smække skylden på
andre og ikke at ville tage ansvar for sine fejl lidt som: "Vi har
forfulgt jer, men det er fordi I begyndte".

Det er usandt, jøder har ikke forfulgt jøder. Nogle jøder var den ene
retning, andre den anden og det er usammenhængende og ulogisk at påstå
dette.

KM> Og da det blev kirkens tur til at være størst og stærkest og
KM> ovenpå, kunne vi åbenbart ikke modstå fristelsen til at sige tak for
KM> sidst.

Jøder begyndte allerede at blive forfulgt i 70 (efter templets fald) og
kraftigt af kirken da denne blev statsreligion sidst i 300 tallet.

Selv om vi antog (hvilket *ikke ville være korrekt*) at ikke kristne
jøder skulle have forfulgt kristne jøder i 380 år, så har man fra den
anden side med forskellige jødeudrydelser i 2000 år søreme givet igen!
det er i sandhed "hadets budskab".

KM> For det andet lå de jødekristne og de hedningekristne i strid fra
KM> starten. Endnu før de første hedningekristne var der åbenbart
KM> spændinger mellem de græsktalende og de hebraisktalende jødekristne.

De var uenige men ikke "i strid".

KM> for Israel. Meningen var, at det skulle være gudsfolk på en anden
KM> måde end Israel. Israel er Guds brud i historien; kirken er Guds
KM> brud i evigheden.

Israel er guds brud og gud har ikke på nogen tidspunkt taget det fra
dem.

> [...]
KM> Den lille racisme, vi alle bør hade som pesten, og som er et langt
KM> værre problem for danskheden end alverdens udlændinge.

Hyggeligt: "Jeg" bliver til "man", fordi han optager en holdning som
arrogant (for man er ikke nødvendigvis arrogant fordi man ikke passer i
vedkommendes kram), så kommer jødehadet frem i ham. I *ham*, som i nogle
af de forskellige mindrebemidlede her og der, dermed er det ikke "man"
(generelt). Her berettiger han faktisk antisemitisme.

KM> Men antisemitismen har en dimension, racismen ikke har: Den
KM> udspringer i
KM> sidste ende af et urgammelt oprør imod Skaberen.

Altså er jøderne i oprør mod Skaberen? og det er altså deres skyld?

Den slags taler nærmer sig meget den slags man fyrede af i 30'ernes
Tyskland.

KM> Jeg er personligt meget uenig i den politik, Sharon fører. Men det
KM> gør mig ikke til antisemit.

Nej, men man kan godt være begge, og det er han tydeligt.

KM> For jeg forsøger at elske Guds folk,
KM> sådan som Kristus og apostlene gjorde det.

se: Jeg *forsøger* at elske Guds folk.

Han gør det ikke, han *forsøger*.

KM> I dag taler jøder over hele verden højere og højere om, at kristne
KM> israelsvenner i virkeligheden er skjulte antisemitter, fordi vi
KM> stadig håber på Israels omvendelse til Kristus.

Når man ser ovennævnte udtalelser vil jeg bestemt tage vedkommendes
synspunkter med et par kilo gran-salt.

Mest af det er faktisk skjult antisemitisme. Så hellere direkte jødehad
frem for det her. I direkte racistiske og antisemitiske udtalelser som
man jævnligt kan læse her på gruppen, kan man nemmere se kvislingen i
øjnene, ovenstående er antisemitisme og racisme inde ad bagdøren.

--
Venligst

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt?
http://www.nytestamente.org/

Andreas, Ravsted

I news:20040504193507.10df024c@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]

> [...]
>
> Det er usandt, jøder har ikke forfulgt jøder. Nogle jøder var den
> ene retning, andre den anden og det er usammenhængende og ulogisk

Du er jo direkte fuld af langhåret løgn. Der er masser af eksempler på
hvordan jøder har forfulgt Jesus-troende. Ja de har endda stenet folk
til døde for at være kristne!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***

Anders Peter Johnsen

Cyril Malka wrote:
> [...]
> man, fra kristen side har så med djævelens vold og magt forsøgt at
> frarøve jøderne dette arv er noget andet.

Nå, okay, det er altså den forkælede unge, der ikke vil lade andre børn lege
med legetøjet, hva'?

> Der er ingen sted hvor Gud åbenbarer sig og udnævner "de kristne"
> eller, som der står her "kirken" som sit folk.

Nådada. Dèt var jo ellers noget af en påstand...

Du er vist fanget i følgende paradoks: Du mener at Gud åbenbarede Sig i en
Tornebusk for Moses, men du synes at det er noget pjat at Jesus ser Ånden
kommer dalende nedover sig som en due? Javel-javel! Konsistent logik!

> Det er noget pladder. Jøder har aldrig forfulgte andre jøder

Dèt er nok det sørgeligste naive vrøvl, jeg nogensinde har hørt: De lavede
jo op til år 70 ikke meget andet end at rende rundt og skære halsen over på
hinanden på grund af deres sekteriske entusiasme...

> og Israel har aldrig forfulgt "kirken".

Jo, Israel har forfulgt de første kristne, altså Oldkirken.

Det står jo for pokker i Moseloven af Gudsbespottere skal stenes, ikke? Det
mener du og din kone jo tilsyneladende at Jesus burde have været?

> Det er en lusket måde at smække skylden
> på andre og ikke at ville tage ansvar for sine fejl lidt som: "Vi har
> forfulgt jer, men det er fordi I begyndte".

Er det ikke LIGE PRÆCIS hvad du ellers selv har gang i?

"Vi må godt svine jer til på grund af Jødeforfølgelser, men I må ikke sige
noget til os, for så er I antisemitister! (Bøh!)"?

Skal jeg virkelig tro jeres vidtløftige udsagn om "høj intelligens" på denne
baggrund?

Eller er det jeres småsekteriske antikristne fanatisme, der konsekvent
udelukker både jer selv og hinanden fra enhver form for almindelig
selvkritisk evne?

> Det er usandt, jøder har ikke forfulgt jøder.

Gudfaderbevarmigvel for noget lort at lukke ud...

Er der ikke tilstrækkelige eksempler på dèt i GT?

Bygger Moseloven ikke blandt andet netop på at man forfølger anderledes
troende, herunder netop jøder, der falder fra Gud?

> Nogle jøder var den ene
> retning, andre den anden og det er usammenhængende og ulogisk at påstå
> dette.

Næh, det er tværtimod den helt logiske konsekvens af messianske sekters
uenigheder.

> Jøder begyndte allerede at blive forfulgt i 70 (efter templets fald)

Modsat jøderne praktiserede de kristne udelukkende civil ulydighed. Jøderne
begik derimod åbent, militant oprør. Skal Kristendommen nu også have skylden
for DÈT og for at romerne helt logisk mistede tålmodigheden? Tsk, tsk...

> og kraftigt af kirken da denne blev statsreligion sidst i 300 tallet.

> Selv om vi antog (hvilket *ikke ville være korrekt*) at ikke kristne
> jøder skulle have forfulgt kristne jøder i 380 år,

Ja, det ER noget sludder, for kristne blev "kun" forfulgt mellem ca. 29
e.v.t. til år 70. (Altså fra og med Kristi Korsfæstelse til og med Templets
Ødelæggelse.)

> så har man fra den
> anden side med forskellige jødeudrydelser i 2000 år søreme givet igen!
> det er i sandhed "hadets budskab".

Det har jo egentlig mere med din egen religion end Kristendommen at gøre, at
I bliver forfulgt: Hvem opfandt egentlig den systematiserede religiøse
forfølgelse af anderledes troende?

Det er surt at vi kristne tilsyneladende arvede dette yderst kedelige
træk...

> De var uenige men ikke "i strid".

I åbenlys, bloddryppende strid: Husk på at det jo er en ortodoks jødes pligt
at stene en Gudsbespotter. Prøv selv - hvis du er i tvivl - at bryde
Sabatten offentligt ved at køre bil gennem Jerusalems gamle bydel den dag
idag...

> Israel er guds brud og gud har ikke på nogen tidspunkt taget det fra
> dem.

Hvor er det dog ironisk at skulle høre den store "sektsekspert" udtale sig
så kategorisk i trosspørgsmål...Meget afslørende...

Du lyder i øvrigt som en dum forkælet unge, der siger "Nej, DÈT gør Gud
ikke, for dèt har VI ikke godkendt!"

Vorherretilhest for en "from" og "artig" indstilling at rose sig selv af...

> [...]
> nogle af de forskellige mindrebemidlede her og der, dermed er det
> ikke "man" (generelt). Her berettiger han faktisk antisemitisme.

Og det skal man høre fra en mand, som tilhører en religion, hvis tilhængere
priser Gud ved at ihukomme nedslagtning på nedslagtning og fordømmelse efter
fordømmelse af andre "ugudelige" folk?

"Ih, hvor ER jeg dog forarget!" Nå, ikke?

> Altså er jøderne i oprør mod Skaberen? og det er altså deres skyld?

De har da mere eller mindre altid været i dette oprør, ikke? Husk nu
profeterne...

> Den slags taler nærmer sig meget den slags man fyrede af i 30'ernes
> Tyskland.

(Gab!)

Læs her, Cyril, hvad "man" - dvs. Adolf Hitler - faktisk sagde under krigen
http://answers.org/apologetics/hitquote.html.

Eet eller andet sted er du vel nok væsentligt mere enig med Hitler end os
andre i dit eget syn på Kristendommen, ikke?

Du har vist fået dig en rigtig sjov sengekammerat dèr, Cyril...Selveste den
store forhadte bøhmand? Kan du tackle paradokset eller skal du til at give
dig selv krisehjælp?

> Nej, men man kan godt være begge, og det er han tydeligt.

Men man "må" altså ikke kritisere selve den ortodokse jødiske
selvforståelse? Det er jo helt til grin...

> se: Jeg *forsøger* at elske Guds folk.
>
> Han gør det ikke, han *forsøger*.

Overdommeren har talt? Du ransager hjerter og nyrer her, formoder jeg?

> Når man ser ovennævnte udtalelser vil jeg bestemt tage vedkommendes
> synspunkter med et par kilo gran-salt.

Mmmm....

> Mest af det er faktisk skjult antisemitisme.

Paranoia for fuld udblæsning: ALT kan tolkes som antisemitisme. Det er jo
lige før det nærmer sig en sygelig narcissisme, hva'?

> [...]
> udtalelser som man jævnligt kan læse her på gruppen, kan man nemmere
> se kvislingen i øjnene, ovenstående er antisemitisme og racisme inde

Nåja, det er jo bare endnu en lejlighed til at klynke og pudse imaget som
"Guds uskyldsrene lam", mens man lystigt flamer alle andre, ikke?

"Do as I say, don't do as I do!"

Anders Peter Johnsen

Poul Nielsen

"Cyril Malka" <ne...@nytestamente.org> skrev i en meddelelse
> [...]

man jævnligt kan læse her på gruppen, kan man nemmere se kvislingen i
øjnene, ovenstående er antisemitisme og racisme inde ad bagdøren.

Jamen der er da ikke noget galt med antisemitisme, mere end der er noget
galt med foreks anti-Amerikanisme. Alle folkeslag kan da kritiseres for
noget, og skulle jøderne med deres brutale behandling af de arabiske kristne
ikke kunne kritiseres ???.

"Cyril Malka" skrev

Shalom min ven,

> Jeg er faktisk rimelig forbavset over nedenstående tekst.

:-)

2039 news:%fKlc.153253$jf4.8...@news000.worldonline.dk

> [...]
> jøderne dette arv er noget andet.
>
> Der er ingen sted hvor Gud åbenbarer sig og udnævner "de kristne" eller,

Jeg er ikke enig med dig om dette dit synspunkt, men jeg kan godt forstå
det, navnlig efter at have læst i Koranen, hvor netop A.S.Madsen udlægger
Salme 37,29 på en sådan måde, at både jøder og kristne *frarøves* vores
rettigheder til fordel for muslimer.

> [...]
>
> Det er usandt, jøder har ikke forfulgt jøder. Nogle jøder var den ene
> retning, andre den anden og det er usammenhængende og ulogisk at påstå

Manden, jeg citerede, taler om tiden omkring det første århundrede!

> [...]
> jøder skulle have forfulgt kristne jøder i 380 år, så har man fra den
> anden side med forskellige jødeudrydelser i 2000 år søreme givet igen!

For nogle år siden blev muslimer på Balkan forfulgt af mennesker, der kaldte
sig selv kristne. Radovan Karadzic slog således korsets tegn og forsøgte at
forføre mange serbere herved. Disse muslimer har fået "allergi" overfor
Kristendommen på grund af disse overgreb og folkemord!

På tilsvarende vis tager mange jøder afstand fra kristendommen på grund af
jøde-forfølgelserne. Jeg kan således godt forstå, at du opfatter Jesu
budskab som et hadets budskab.

(jeg ville selv gøre det samme, hvis jeg stod i dit sted).

> De var uenige men ikke "i strid".

Korrekt!

> Israel er guds brud og gud har ikke på nogen tidspunkt taget det fra
> dem.

Amen.

> [...]
> af de forskellige mindrebemidlede her og der, dermed er det ikke "man"
> (generelt). Her berettiger han faktisk antisemitisme.

Sådan forstod jeg ikke teksten (jeg citerede). Manden beskriver en
situation, hvor han ærlig vedstår, at racismen/antisemitismen dukkede op i
hans sind.
Han legitimerer den på ingen måde. Tværtimod. Han kalder denne synd for
*pest*, og siger, at vi alle bør hade den.

> Altså er jøderne i oprør mod Skaberen? og det er altså deres skyld?
>
> Den slags taler nærmer sig meget den slags man fyrede af i 30'ernes
> Tyskland.

Kære Cyril. Du misforstår *igen* teksten.

Manden skriver, at antisemitisme udspringer i sidste ende af et urgammelt
oprør imod Skaberen.
Alle mennesker er i oprør imod Skaberen på grund af Syndefaldet, både
jøder og hedninger.

Date: 13. april 2004 CET 07:34
Subject: Re: Død og genopstandelse i GT (lang)
1823 news:o_Kec.141589$jf4.7...@news000.worldonline.dk
[ ... ]
> Der har imidlertid meldt sig et nyt spørgsmål, som ligeledes relaterer til
> vor eksistentielle selv-forståelse:
>
> Tror I (Jødedommen) på arvesynden (igangsat af syndefaldet) ?

Spørgsmålet blev ikke besvaret :-)

Når forfatteren her bruger udtrykket *oprør imod Skaberen* i relation til
antisemitisme, mener han af gode grunde ikke jøder men hedninge, idet
jødehad som hovedregel ikke begås af jøder. Altså det stik modsatte af, hvad
du forstod ved teksten :-)

> Nej, men man kan godt være begge, og det er han tydeligt.

Se ovenfor.

> se: Jeg *forsøger* at elske Guds folk.
>
> Han gør det ikke, han *forsøger*.

Manden vedkender, at han ikke er nået til fuldkommenhed *endnu*.
(Fil.3,12)

Og jeg er heller ej noget til fuldkommenhed :-)

> [...]
> man jævnligt kan læse her på gruppen, kan man nemmere se kvislingen i
> øjnene, ovenstående er antisemitisme og racisme inde ad bagdøren.

Se ovenfor :-)

Med en kærlig venskablig hilsen

Mogens Kall
The servant of Michael

[...]

2050

Cyril Malka

Goddag Mogens,

Den Wed, 5 May 2004 12:38:30 +0200 skrev Kall, Mogens om Re:
Antisemitisme :

> [...]
KM> A.S.Madsen udlægger Salme 37,29 på en sådan måde, at både jøder og
KM> kristne *frarøves* vores rettigheder til fordel for muslimer.

Der er ikke tale om Kokranen, men om Bibelen.

I de hebraiske skrifter udnævner Gud jøderne til sit folk. Den pagt er
ikke på nogen måde blevet fjernet af Gud, Gud har ikke åbenbaret sig og
udnævnt et andet folk til sit folk.

At Paulus og andre mener det er sagen uvedkommende for Paulus er ikke
Gud.

Når Gud åbenbarer sig således som han har gjort til Israel og udnævner
de kristne (og i så fald, hvem, da endda kristne imellem farer man med
bål og brand efter hinanden) til sit folk, kan vi snakke om det.

KM> Manden, jeg citerede, taler om tiden omkring det første århundrede!

At han gentager noget forkert gør det ikke mere rigtigt.

Der er ingen dokumentation for dette. Det er, ganske enkelt, usandt.

Fakta er at Paulus m.m. kunne jo få lov til at prædike i synagogerne,
det selv om han hverken var rabbi eller andet og at hans lære var
anderledes.

At nogle af synagogerne ikke var interesserede og enige er vel kun fair,
man kan heller ikke sende en katolsk præst ud at prædike i en
evangelisk kirke fx. Det er ikke det samme som at forfølge.

Tværtimod begyndte den kristne forfølgelse af jøderne ret tidligt, fra
det tidspunkt man havde sikret sig Romeriget og den fortsætter til og
med i dag.

> [...]
KM> tegn og forsøgte at forføre mange serbere herved. Disse muslimer har
KM> fået "allergi" overfor Kristendommen på grund af disse overgreb og

Ja. Og kristendommen fortsætter med den slags. For dit vedkommende
skulle der ikke mere end en eller andet skrev at jeg havde skrevet at
Maria var en luder eller noget lignede for at du allerede begyndte at
skrive under på, at så kunen du også blive antisemit.

Den katolske kirke, som den eneste, har taget ansvar og forsøgte
repareation på sin fejl. Se dig om:

- Den tekst du lige har sendt ud (denne vi kommenterer nu) dækker over
at det er legitimt at være antisemit. Lyrik, Andreas, Anders, Bodil som
vedkender sig kristne retninger fråder af antisemitisme og forlanger
endda undskyldning fra andre for at have peget på det.

Hvad tiltrækkende er der ved kristendommen når man ser det?

Adv!

KM> På tilsvarende vis tager mange jøder afstand fra kristendommen på
KM> grund af jøde-forfølgelserne. Jeg kan således godt forstå, at du
KM> opfatter Jesu budskab som et hadets budskab.

Man berettiger, med NT i hånden, jødeforfølgelse, man kalder det noget
andet, man gemmer det bag andre ord. Men den er her.

KM> (jeg ville selv gøre det samme, hvis jeg stod i dit sted).

Måske.

KM> Korrekt!

Det er vi så enige om :-)

KM> Amen.

So far so good :-)

KM> Sådan forstod jeg ikke teksten (jeg citerede).

Det er jeg godt klar over.

> [...]
KM> Han legitimerer den på ingen måde. Tværtimod. Han kalder denne
KM> synd for
KM> *pest*, og siger, at vi alle bør hade den.

Bemærk at han gør det fordi den anden betegnes som "arrogant og
afvisende".

For det første, er det ikke sikkert at det VAR sådan: Manden kan godt
opfattes som arrogant af ham uden at være det,

For det andet så berettiger den vrede den han får, som bliver til
antisemitisme. altså: Fordi han var arrogant, så gik jeg over gevind.

Hvilket ikke ligefrem kan siges at være det samme som at tage ansvar for
sine følelser... Tværtimod.

> [...]
KM> urgammelt oprør imod Skaberen.
KM> Alle mennesker er i oprør imod Skaberen på grund af Syndefaldet,

Jøder er ikke i oprør imod Skaberen. man har ikke det syn på syndefaldet
som de kristne har. Jødedom er i harmoni, eller prøver på det så meget
som muligt, med Skaberen idet vi er Hans værk og igennem os skaber Gud
stadig væk.

Guds skabelse er ikke færdig.

Her igen: Det duer ikke at bedømme jøderne og jødedommen ud fra ens
kristen forstålse.

Ikke sådan som de kristne forstår det, nej.

KM> Spørgsmålet blev ikke besvaret :-)

Sorry, så den ikke.

> [...]
KM> hedninge, idet jødehad som hovedregel ikke begås af jøder. Altså det
KM> stik modsatte af, hvad du forstod ved teksten :-)

Nej, højere op skriver du: " Alle mennesker er i oprør imod Skaberen på

grund af Syndefaldet, både jøder og hedninger"

Nu siger du at det ikke handler om jøder?

KM> Manden vedkender, at han ikke er nået til fuldkommenhed *endnu*.
KM> (Fil.3,12)

Nej, det er et forsøg på at gøre noget og forsøge på at gøre noget.
Enten går du over vejen eller også går du ikke over vejen. at forsøge er
en måde ikke at gøre ting på for at lade andre tro, at man gør det men
ikke kunne.

Andreas, Ravsted

I news:20040505142545.62517f44@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]

> Tværtimod begyndte den kristne forfølgelse af jøderne ret tidligt,
> fra det tidspunkt man havde sikret sig Romeriget og den fortsætter
> til og med i dag.

Og dermed undlader du at tage hensyn til at det var *jøder* der
stenede på Stefanus og Paulus, samt styrtede Jakob, Jesu bror i døden!

Hvor længe vil du vedblive med dine usande og løgnagtige udsagn?

[ ... ]

> [...]
> Bodil som vedkender sig kristne retninger fråder af antisemitisme
> og forlanger endda undskyldning fra andre for at have peget på det.

Hvor er du dog fuld af løgn og vås!

Hverken Lyrik, Andreas, Anders eller Bodil fråder af antisemitisme!

Lyrik

[...]

++++++++++++++++++++++++++++++++
Du er dog en "kaptajn Haddock" af rang!-(Desværre kan han ikke se hvad jeg
skriver;-)
Jeg undskylder dig fordi du er fransk! Kun en franskmand kan få lov til at
råbe og skrige, anklage og kaste rundt med porcelænet-uden særlige
konsekvenser!;-)))racisme?;-)

Nu skal jeg fortælle en lille historie om min "antisemitisme";-)- Jeg kender
en ung jødisk kvinde, hvis forældre begge er jøder, men lever som danskere.
Hun vil gerne vide noget om sine rødder. Jeg har personlig sat hende ind i
jødedommen, med undervisning om GT (jeg har en passant fortalt at jeg var
kristen)-men jeg har sat hende ind i den, så godt som en bedre rebbe kunne
have gjort.
Endvidere har jeg linket hende til:
http://www.askmoses.com
Hun har et ønske om at leve som jøde og jeg tror hun en dag vil emigrere til
Israel.
Så meget for min "antisemitisme"!;-)))
Der lige har indbragt mig en flaske russisk champagne og en håndbroderet
dug,-min løn som "rebbe";-)))

Hilsen
Jens

NB! Dette indlæg er X-postet:

"Kall, Mogens" skrev
2050 news:Hv3mc.153475$jf4.8...@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> [...]

> oprør imod Skaberen.
> Alle mennesker er i oprør imod Skaberen på grund af Syndefaldet, både

Samt ...

3673 news:M9i_d.104999$Vf.40...@news000.worldonline.dk

> Det var godt nok en definition af format ... :-)

Interrupt from ...
(2005-09-21, CET 09:26:26)
4404 news:_uEXe.68273$Fe7.2...@news000.worldonline.dk

> ... Dan.7,11

News:

=== citat start ===

DR1 s136 ons 21 sep (2005, CET) 09:39:57

04:18

Israel og Iran i voldsom ordkrig i FN

Under FN's generalforsamling i New York
har Israel og Iran i nat haft et
voldsomt verbalt sammenstød.

Israels udenrigsminister Silvan Shalom
kaldte i sin tale Iran for et "ondt
regime" styret af "tyrannerne fra
Teheran", som vil "terrorisere verden
med atomvåben".

Irans FN-udsending svarede
øjeblikkeligt igen med at kalde Israel
et "zionistisk styre ledet af
krigsforbrydere".

Og Israels atomvåben blev kaldt den
virkelige fare, ikke alene mod regionen
men mod hele verden.

=== citat slut ====

Tja ... hvad skal man tro ?

Det ene land, Israel, er et *demokrati*. Det andet land er et diktatur.

Iran har det som sit erklærede mål at udslette Israel (og det er jo givetvis
primært derfor de vil have fat i atomvåbene), mens Israel IKKE ønsker at
udslette Iran.

Hvad angår atomvåbene, så aner vi faktisk ikke om Israel er i besiddelse af
disse våben. Men skulle det være tilfældet, da kan vi konstatere, at Israel
undlod at bruge dem i Yom Kippur krigen i 1973, dengang landet blev
angrebet, skønt der var overhængende fare for landets udslettelse. Ser vi
dette i lyset af Holocaust må konklusionen nok være, at Israel har udvist
umådelig meget tilbagenholdenhed på dette område og udgør således på ingen
måde en fare, hverken mod regionen eller resten af verden.

Men hvad angår Iran (eller rettere sagt den *ulovlige* regering i landet),
så er deres antisemitiske nu løbet løbst; endog så meget at tanken strejfer
ens sind:

Jeg skuede, og ved lyden af de store
ord, som hornet talte ... (nogle ord savnes).
Jeg skuede, indtil dyret blev dræbt ...
(Dan.7,11)

Following up:
News:dk.politik

With kind regards,
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7....@news000.worldonline.dk
Info: 4382 news:WBSWe.68045$Fe7.2...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4427

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev ...

Sent: Tuesday, May 04, 2004 12:29 PM
Subject: Antisemitisme
02039 news:%fKlc.153253$jf4.8...@news000.worldonline.dk
http://groups.google.dk/group/dk.livssyn.kristendom/msg/a2cca4a4935010f6

> [...]
> �nsker at de m� komme til Kristus; men vi kan ikke undre os over, at det ser
> anderledes ud for dem. Og det er en smerte i forholdet mellem dem og os.
> S� selv om vi egentlig burde lade j�der definere, hvorn�r der er tale om
> antisemitisme, s� kan det alligevel ikke v�re hele sagen. For vi ser
> anderledes p� deres stilling i forhold til Guds frelsesplan, end de selv
> g�r. Vi m� lade Det Nye Testamente afg�re, hvad antisemitisme er.
> Men der er til geng�ld ogs� fuldt op at g�re. Der er nok af skjult og
> �benlys kirkelig antisemitisme at tage fat p�. Og g�re bod for.

Ordet og Israel ( www.ordetogisrael.dk ) skriver november 2012:
(i deres m�nedsblad side 11)

=== citat start ===

Mindre kendte sandheder om Holocaust

Klaus-Michael Mallmann og Marin C�ppers:

Halvm�ne og hagekors

- Det tredje rige, araberne og Pal�stine

Informations Forlag 2009
310 sider, 298 kroner.

I dag fremst�r de muslimske lande, is�r de arabiske, som
en h�jborg for antisemitisme.

Der publiceres b�ger og tv-programmer med groft
antisemitisk indhold, selv i statsligt regi.

To historikere fra Stuttgart i Tyskland har kigget
n�rmere p� antisemitismens r�dder og is�r p� forholdet
mellem den arabiske verden med stormuftien af Jerusalem i
spidsen og Adolf Hitler.

Det er der kommet en bog ud af.

Op mod anden verdenskrig steg antallet af j�diske
indbyggere i Pal�stina.

Det bekymrede stormuftien af Jerusalem s� meget, at han i
midten af 1930'erne fors�gte at alliere sig med Hitler
ved at tilbyde st�tte til nationalsocialisterne med
henblik p� at f� udryddet j�derne mod, at araberne til
geng�ld fik penge og v�ben.

Det kom der dog ikke umiddelbart noget ud af.

Men �nsket om at f� j�derne udryddet var st�rkt, og
stormuftien fors�gte derfor med spredte sabotageaktioner
at jage briterne ud af Pal�stina.

Han endte dog med selv at flygte i 1941 - til Berlin,
hvor han m�dtes med Hitler.

Her blev han tr�net af SS og aflagde blandt andet bes�g i
tyske koncentrationslejre, da man fra arabisk side
�nskede at inds�tte lejre efter samme model i Irak.

Det tyske �nske om at udrydde j�derne var s� st�rkt,
at der p� et tidspunkt blev �bnet mulighed for, at
frivillige muslimer fra den arabiske verden kunne tr�de
ind i en s�rlig division i SS.

Bogen fort�ller ogs� om, hvordan muslimske skriftkloge
sammenlignede Hitler med profeter p� linje med Muhammed
og Jesus.

Forfatterne graver dybt ned i forholdet mellem Hitler
og den arabiske verden.

Et emne, der ikke er blevet belyst s�rligt meget i
historieskrivningen.

Bogen bygger p� et s�rdeles omfattende kildemateriale.

Hanne Gundlach-J�rgensen

=== citat slut ===

Se endvidere ogs� ang. antisemitisme ...
https://sites.google.com/site/kallpol4/home/issues/anti-semitism

Last OUTPUT: 14658 news:50556b5a$0$283$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 14784

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Saturday, October 27, 2012, CET 14:01, GMT 12:01
Subject: Halvm�ne og hagekors (Det tredje rige, araberne og Pal�stina) -
Var: Antisemitisme
14784 news:508bcd2c$0$285$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/VFau9hgUotQ/cE9Ej9rKYfAJ
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/x8oKmIFWfcQ/HGu9Um0q6lUJ
Og mens vi er ved emnet, b�r f�lgende (ligeledes fra Ordet o& Israel
www.ordetogisrael.dk ) ogs� lige n�vnes:
(i deres m�nedsblad side 17)

=== citat start ===

M�nedens leder

Historiel�shed, nej tak!

af Hakon Christensen, Formand

Historiel�shed er den sikre vej ind i det bedrag, der
�bner alle muligheder for at gentage fortidens fejl.

Nen n�res i h�j grad, n�r en del af sandheden forties, og
en anden del over lang tid pr�senteres som hele sandheden.

I september i �r blev der i Jerusalem holdt en
konference, som satte fokus p� et af de historiske facts,
som er skubbet ud p� sidelinjen i den internationale
debat og n�sten aldrig n�vnes i danske medier.

Det handler om de j�diske flygtninge fra perioden 1948-51.

I sin �bningstale sagde ministerpr�sident Benjamin
Netanyahu:

"Sp�rgsm�let om 'pal�stinensiske flygtninge' bliver ofte
stillet i forbindelse med den israelsk-arabiske konflikt.

Men lige s� ofte ignoreres det faktum, at der var endnu
flere j�diske flygtninge som f�lge af den israelsk-
arabiske krig."

Sagen er, at da Israel blev oprettet som en
selvst�ndig stat i maj 1948, blev den Arabiske Ligas
Politiske Komit� indkaldt, og den udarbejdede en r�kke
anbefalinger til alle arabiske og muslimske lande om,
hvordan de skulle gribe ind over for de j�der, der boede
i deres lande.

Mellem 1948 og 1951 blev mange hundrede tusinder j�der
udvist eller tvunget v�k fra deres hjem.

De fik deres v�rdier og ejendomme konfiskeret af de
arabiske nationer, de l�nge havde boet i.

Mange af disse j�der s�gte tilflugt i det nye Israel, og det
lykkedes p� forbilledlig vis at integrere disse.

Modsat har de arabiske nationer, ledet af Den Arabiske
Lige, holdt flygtningeproblemet i live ved at holde de
omkring 600.000 pal�stinensiske flygtninge fra samme
periode som gidsler i deres endel�se kamp mod staten
Israel.

De har ofret deres eget folk i kampen for Israels
udslettelse.

Bag ethvert flygtningeproblem er der konkrete
mennesker af k�d og blod.

Det maner os til medleveb, indleven og "udleven" af
praktisk hj�lp, s� langt vore muligheder r�kker - men
ikke til naivitet og historiel�shed.

=== citat slut ===

Sand og varig fred (herunder den, vi alle �nsker og str�ber efter i Mellem�sten,
apropos OLSO-freds-processen) bygger p� *realiteter* (modsat l�gne)!

Og husk nu p� IKKE at tilbe' det der, som hverken kan g�, se, h�re eller tale!

Det er din *afgud*, hvis du tilsides�tter alt andet (herunder hensyntagen til
dine medmennesker)!