Har du brug for at grine lidt, så ... watch this

Forleden dag stiftede jeg bekendskab med en forkynder ved navn
Bruno Knutzen.

Han forkyndte på en så sjov måde, at jeg skreg af grin (og nær havde
tisset i mine bukser)!

Om nogle uger kommer denne prædiken on-line, så glæd dig til dette ... :-)

Indtil da - i ventetiden - kan du fornøje dig med en af hans andre
prædikner, ...
http://www.youtube.com/results?search_query=Bruno+Knutzen+
fx.:

16/6 | Jeg vil kende Guds vilje for mit liv - Relevantkirke 2013
http://www.youtube.com/watch?v=NLBWxbcViiY

Har indtil videre set 8 min. Også den er faktisk ret sjov ... :-)

Last OUTPUT: 17028A news:52e16883$0$303$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 17081

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...

Sent: Tuesday, February 11, 2014, CET 21:25
Subject: Har du brug for at grine lidt, så ... watch this
17081 news:52fa8757$0$304$1472...@news.sunsite.dk
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/naar-kristendom-er-sjov/17-081
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/QhCi5alTCiU/1fSLBj8R33MJ

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=NLBWxbcViiY
>

> Har indtil videre set 8 min. Også den er faktisk ret sjov ... :-)

Nå, ...

Det viste sig, at der også var en lidt mere alvorlig side af sagen:

http://www.youtube.com/watch?v=NLBWxbcViiY#t=48m00

(Når børn plager)

Og i den forbindelse er det måske relevant at komme ind på børneopdragelse:

Input Andagtstekst from UCB ...

http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=02_12
http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=2014_02_12 (kommende link)

=== citat start ===

Ord for 2014-02-12

Diktator, dørmåtte eller diplomat? (1)

"Tal ikke sådan til jeres børn, at de sætter sig op imod jer ."
Ef 6,4

Alt hvad vi rummer af visdom og overbærenhed må i anvendelse, når vi
opdrager børn, som er i pubertetsalderen og på vej til at blive voksne
unge mennesker.

Vore anstrengelser for at oplære og uddanne dem - og deres trang til
uafhængighed - er et tovtrækkeri, som udmatter begge parter.

Resultatet afhænger stort set af, hvilken af de tre klassiske
opdragelsesmetoder, man benytter.

Selv om forældre, i hver af disse metoder ønsker det bedste for deres
børn, virker nogle metoder fint, og andre ikke.

Lad os se på dem enkeltvis.

Den autoritære metode:

Nogle forældre siger:
"Jeg opstiller reglerne, og du følger dem! Du skal ikke spørge, bare
adlyde."

Autoritære forældre tåler ikke at tabe ansigt, og kan ikke sige
undskyld eller indrømme fejl.

De påpeger skyld, er principryttere, dømmende, skammer ud og er
nedgørende; de forventer det bedste, men fremhæver alligevel det
værste ved deres børn.

De fremprovokerer konfrontationer ved at slå hårdt ned på børnene, og
så straffer de dem derefter hårdt og urimeligt. De stiver ofte deres
position af med skriftsteder.

Lad os se på plusser og minusser ved deres metode:

Plusser:

Reglerne er tydelige; metoden er effektiv overfor alle meget unge og
usikre børn, og den kan være nyttig i krisesituationer.

Minusser:

Metoden hæmmer et barns sunde udvikling som et selvstændigt individ;
den forsinker moden kommunikation; den fremmer sociale hæmninger, og
inkompetence; den modvirker evnen til at tage beslutninger og vise
initiativ; den hæver risikoen for ensomhed og depression; den øger
muligheden for at barnet bliver truet, mobbet osv.

Den autoritære opdragelsesform kan opretholde militæragtig disciplin,
men den giver sjældent lykkelige, sunde, kreative børn!

=== cita slut ===

and ...

http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=02_13
http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=2014_02_13 (kommende link)

=== citat start ===

Ord for 2014-02-13

Diktator, dørmåtte eller diplomat? (2)

"Tal ikke sådan til jeres børn, at de sætter sig op imod jer ."
Ef 6,4

Den eftergivende metode:

Disse forældre har få stive regler, og de ...

[ ... Un moment, s'il vous plaît ... ]

=== cita slut ===

samt ...

http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=02_14
http://www.ccw.dk/dagensord/index.php?dato=2014_02_14 (kommende link)

=== citat start ===

Ord for 2014-02-14

Diktator, dørmåtte eller diplomat? (3)

"Oplær barnet i at vælge den rette vej ."
Ordsp 22,6

Coach/træner metoden:

Forældre som vælger denne form, leder barnet gennem undervisning og
eksempler, idet de udvikler respekt, tryghed, tillid og modenhed ved
den måde, de behandler barnet på.

De ...

[ ... Un moment, s'il vous plaît ... ]

=== cita slut ===

Autisten, som jeg kender og tidligere har berettet om ...

Sent: Sunday, September 29, 2013, CET 08:31, GMT 06:31
Subject: Israel: Nu skal FN få sandheden om Irans charmeoffensiv -
Re: 2013 uge 39 (news samlet)
15873 news:5247c90f$0$300$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.politik/iFgmrqyvz1U/5NOZR_Ax82oJ

> [...]
> skønt vedkommende er henved 50 år! Vedkommende er i sine
> følelsers vold (og er således desværre IKKE herre i eget
> hus; sit biologiske legeme)! ... :-(
>
> Jeg går ind for at reparere skaden på det niveau, hvor skaden
> er opstået (altså i 2 års alderen), så jeg tillader
> "patienten" at være vred på mig (fx. over at jeg tillader
> mig at ha' andre venner). Og så må vi sammen prøve at sætte
> ord på følelserne jalousi, sygelig-besiddertrang osv. (og
> dermed anholde dem) mhp. bearbejdning, således at vi med
> Veto-retten igen kan få herredømmet over vores sind!

Se evt. illustration over problemstillingen og kommentarer hertil (generelt set):

https://sites.google.com/site/kallfaith0/subject/child-rearing/17-089
https://sites.google.com/site/kallscie/home/psychology/child-rearing/17-089

-

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev ...