Udsat for hjemmerøveri og i en tilstand af ptsd

Jørgen Hansen

I oktober var jeg udsat for to hjemmerøverier fra en beboer i nabohuset. Der var ti dage imellem hvert røveri/overfald, og det første, hvor han stak afsted med min bil som han senere smadrede, turde jeg slet ikke anmelde pga trusler om represalier fra gerningsmanden, som havde kontakt til andre kriminelle. Nu er jeg pga. stress og angst i en tilstand af en slags ptsd. Det som skete i dag var følgende: da jeg kommer hjem fra skoven og kører ned af den lille vej på vej til mit hus, var der en på knallert som så på nabohuset, som nu står tomt. Jeg stoppede bilen, rullede vinduet ned og spurgte om jeg kunne hjælpe med noget. Mens han stadig sad på knallerten han kom så hen til vinduet mens han sagde noget jeg ikke hørte. Jeg spurgte så mere direkte hvorfor han kiggede ind i huset, som ligger lige ved siden af mit og hvorfra angrebet var kommet. Han svarer 'fordi jeg kan' og virker lidt hoven over mit spørgsmål. Jeg formår dog at indlede hvad der minder om en doalog med ham og spørger også om han bor her på vejen(der er en klynge huse hvor jeg bor hvor der også er lidt erhverv). Han svarede mig og sagde noget om at ejeren var død(det var/er et udlejningshus) På et tidspunkt siger han så at han ikke kan lide min holdning, men han afslutter dog vores lille samtale med at sige ha'en god dag med et lille anstrengt smil hvorefter han kører afsted. Jeg blev rasende da jeg kom ind i mit hus og beklagede mig over at alle danskere er sådan' nogle uforskammede svin, konfrontatoriske og respektløse og at jeg bare gerne vil væk herfra. Nu jeg er faldet lidt til ro, kan jeg godt forstå at han måske syntes mine ret så inkvisatoriske spørgsmål var provokerende. Men jeg er normalt ikke sådan. Var jeg ikke blevet udsat for dette traume ville jeg bare have kørt forbi ham og ikke blande mig i hvad han lavede. Det er jo ikke mit hus og jeg er heller ikke blevet sat til at passe på det, men jeg er hyper opmærksom og skal tjekke alt hvad der sker. Jeg er bange for at blive overfaldet igen. Især fordi den ene genningsmand blev løsladt fra varetægtsfængselet I februar, og kom ud til mig igen og jeg måtte ringe til politiet og 'flygte' fra mit hus og bo hos min mor i fire dagen. De sidste uger har været rædselsfulde og jeg indser at jeg har ptsd symptomer. Hver måned taler jeg med en psykolog, som samfundet jo bevilger når man er blevet udsat for et røveri, og det hjælper. Når jeg er i denne angst tilstand, ptsd, så bliver alt sort hvidt og alle er ens. Jeg ville ønske jeg bare havde fortalt ham om hvorfor jeg spurgte sådan lidt politi-aktigt om hans gøren og laden, så havde han måske forstået. Retsagen er nu endelig kommet og forgår 11 Juni og efter det skulle jeg have mulighed for at få fred igen selvom jeg skal have psykolog hjælp et godt stykke tid endnu. Jeg tror aldrig jeg kommer mig helt over det. Jeg var bla, kidnappet i to timer i en bil hvor jeg ikke vidste om jeg ville leve eller dø. De kørte rundt med mig for at hæve på mit mastrcard mens jeg lå på bagsædet og havde en t-shirt viklet om hovedet. Jeg var absolut rædselslagen. I det første røveri blev jeg truet med kniv på struben, bundet med tape kommeanderet rundt med og truet med represalier hvis jeg sagde noget. Jeg forstå godt i dag, hvis mennesker opfører sig lidt inkvisatoriske omkring fremmede der befinder sig nær deres hjem. Det er måske fordi de er utrygge. Selvom det at blive mindet om sagen er svært er det måske også godt at få talt om det. Jeg er stadigvæk lidt bange hver aften, selvom jeg har lys i gården nu, og har fået indstalleret Verisure alarm system. Jeg er vred og ked af det. Jeg har svært ved at styre mine følelser så de ofte kammer helt over i totale raseri-anfald hvor jeg råber mod Gud og er vred på Ham over at Han tillod det. Når jeg bliver vred på den måde råber jeg så vinduerne dirrer, det er virkelig skadeligt at være så hyper opkørt og stresset. Jeg længes sådan efter fred. Efter forståelse. Efter medfølelse.
mvh Jørgen.

Vidal

Den 20-05-2020 kl. 15:38 skrev Jørgen Hansen:
> I oktober var jeg udsat for to hjemmerøverier fra en beboer i nabohuset. Der var ti dage imellem hvert røveri/overfald, og det første,

[...]

Kære Jørgen.

Det er nogle frygtelige oplevelser du har haft og jeg forstå godt
din frygt. Desværre ser det ud til, at det ser ud til at blive
verdens grundtilstand. Du har simpelthen fået en forsmag på frem-
tiden.

Jeg forsøgte for et par år siden at skrive en hjemmeside om
ikke-bibelske forudsigelser om verden, altså om såkaldte clairvoyanter,
bl.a. svenske Minos, tyske Irlmayer, danske Jomfru Fanny. norske
Anton Johansen og de beretter alle om en frygtelig fremtid, men
jeg måtte opgive, fordi jeg fik andet andet vigtigt at tage mig
til.

Men holder vi os til vort eget kristelige bagland, så at sige,
springer Johannes Åbenbaring i øjnene i disse år. Der fortælles
at de plager vi kommer ud for vil gøre hjerterne kolde.

Men du har stadig din tro på Gud. Hold fast i den selv om du
har oplevet nogle uforståelige begivenheder, hvor det kan være
svært at forstå Guds almagt og godhed i verden. Det, der vil
ske er frygtelig og uforståelig, men nødvendig for at slippe
af med den ateisme, der præger verden i øjeblikket.

Som jeg forstår det, oplever vi det andet segl:

Og ud kom en anden, ildrød hest, og han, der sad på den, fik givet at
tage freden fra jorden, så folk myrder hinanden. Og han fik givet et
stort sværd.

Og da Lammet brød det fjerde segl, hørte jeg det fjerde væsens røst
sige: »Kom!« Og jeg så en gustengul hest, og han, der sad på den, hed
Døden, og Dødsriget fulgte med ham. Og de fik givet magt over en
fjerdedel af jorden, til at dræbe med sværd og sult og pest og jordens
vilde dyr.

Pest = covid-19?

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ab/6

I denne tid er djævlen inkarneret og menneskenes hjerter er
blevet kolde og frygtelige ting vil ske. Du har smagt tidsånden
og den smager ikke godt. Men det bliver værre endnu. Krigen vil
komme og kaste hele verden ud et sted, hvor den aldrig har været
før.

Tro på Gud, hold fast i Gud og du vil få din belønning, måske
ikke i denne tilværelse, men så i den næste:

Den blev styrtet, den store drage, den gamle slange, som hedder Djævelen
og Satan, og som forfører hele verden – styrtet til jorden, og dens
engle blev styrtet ned sammen med den.

Så vi har ikke set det værste endnu.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ab/12

Så fryd jer da, himle, og I, som har bolig i dem!
*Men ve over jorden og havet* ,
for Djævelen er kommet ned til jer
med stort raseri,
fordi han ved, at hans tid er kort.

Vi får den store krig, som vil berøre alle, der bor i
verden. Men ikke endnu, men snart. Men hold fast i din tro,
beder du til Gud, vil han beskytte dig. Hvis du stadig kan
bede.

Gud er den eneste, der vil og kan beskytte dig, mod det vi
må opleve son verdens ondskab. Vis Gud din fortvivlelse i
bønnen og han vil trøste dig.

https://sites.google.com/site/abraham175code/files/22-xxx/22-3xx/22-32x/22-326

Google-auto-translation:
From Danish to English (and many other languages)...
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=da&tl=en&u=https://sites.google.com/site/abraham175code/files/22-xxx/22-3xx/22-32x/22-327

Last OUTPUT: 22300 news:5e989f19$0$697$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/OasB9-6uAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 22328

Den 20-05-2020 kl. 15:38 skrev Jørgen Hansen:

> I oktober var jeg udsat for to hjemmerøverier fra en beboer
> i nabohuset. ...

Uha! Det lyder ikke rart, Jørgen!

> [...]
> smadrede, turde jeg slet ikke anmelde pga trusler om
> represalier fra gerningsmanden, som havde kontakt til andre

Æv! ... :-(

> [...]
> indlede hvad der minder om en doalog med ham og spørger også
> om han bor her på vejen(der er en klynge huse hvor jeg bor

Nå, ... gudskelov, så er du ikke helt alene. Det er altid
sværre at lave kriminalitet, når/hvis andre ser det (og kan
være vidner i en efterfølgende retsag).

> [...]
> befinder sig nær deres hjem. Det er måske fordi de er
> utrygge. Selvom det at blive mindet om sagen er svært er det

Ja! Der sker noget i vores psyke, når vi sætter ord på tingene.

> ... Jeg er stadigvæk lidt bange hver aften, selvom jeg har
> lys i gården nu, og har fået indstalleret Verisure alarm
> system. ...

Fornuftigt! ... :-)

> [...]
> så vinduerne dirrer, det er virkelig skadeligt at være så
> hyper opkørt og stresset. Jeg længes sådan efter fred. Efter

Når det onde rammer os, da kan det måske hjælpe at tænke på, at
vi lever *efter* Syndefaldet (OGSÅ selvom vi er kristne og har
overgivet vort liv til Jesus). Og her får det onde desværre
stadigvæk lov at hærge som pest!

Men Gud glæder sig over *enhver*, der omvender sig (fra det
onde).

Jeg vil ta' dig med i mine daglige bønner fremover, Jørgen.

Ofte beder jeg selv Jesus om at være *fritaget* fra
et-eller-andet.

Og jeg føler, at Gud bønhører mig.

Måske det også virker på dig. Man får i hvert fald fokus bort
fra det onde (skønt han nogengange kan virke ret anmassende fx.
med WTC-911-terroren) og lader Jesus være i centrum.

*Englevagt* nævnes også i bibelen.

Må Gud *velsigne* dig og bevare dig (og dit sind) fra alt
ondt.

Held og lykke med retsagen.

Last OUTPUT: 22300 news:5e989f19$0$697$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/OasB9-6uAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 22328

Jon Tveten

In article <5ec62381$0$697$1472...@news.sunsite.dk>, vi...@webspeed.dk
says...
> [...]
>
> Gud er den eneste, der vil og kan beskytte dig, mod det vi
> må opleve son verdens ondskab. Vis Gud din fortvivlelse i

Det er bare utrolig hva noen (Vidal) kan få seg til å skrive.

Vidal

Vil det være muligt for dig at være en anelse mere specifik?

Lidt forudgribende vil jeg sige, det ikke er mig, der har
skrevet biblen.

Pettersen,Roald

> Vil det være muligt for dig at være en anelse mere specifik? Lidt
> forudgribende vil jeg sige, det ikke er mig, der har skrevet biblen.

Tror du på Djævelen?

E.Dalgas

Villy henviser til, citat: "I denne tid er djævlen inkarneret." /slut

Det forstår jeg som en henvisning til Antikrists ånd (1 Joh 4,3), der baner
vejen for Antikrist selv, som skal opstille Ødelæggelsens Vederstyggelighed
midt i den sidste af Daniel's 70 åruger (Dan 12,11).

Note: Altså er der tale om tro på Bibelen og ikke om tro på Djævelen.

Nu kan jeg ikke tilslutte mig Villy's udlægning af tiden vi lever i. Som
jeg forstår skrifterne er han for langt fremme i endetidens profetier. Men
det er godt når han forbinder det med bøn og udholdenhed i troen på Gud.

--

E.D

Pettersen,Roald

Alle kan henvise til Biblen og bede Gud om at tage skylden så de frelses.
Med Djævelen lægger Villy skyld på andre og beder Gud om at fjerne dem.
Problemet er at det Villy gør mod andre kan de gøre mod Villy. Jeg tror
ikke Villy helt ved hvad han beder om, så jeg vil bare advare mod det.

Lyrik

Den 21-05-2020 kl. 22:09 skrev Pettersen,Roald:

> [...]
> Problemet er at det Villy gør mod andre kan de gøre mod Villy. Jeg tror
> ikke Villy helt ved hvad han beder om, så jeg vil bare advare mod det.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Sammenligner man Satan og Gud i Eden, så hjælper Satan mennesket og
ofrer sin egen tilværelse for at få dem til at satse på Viden om godt og
ondt. Og gøre dem til moderne mennesker der byggede byer og oprettede
civilisationer.

Jah ønskede bare gratis arbejdere i sin frugtplantage. Han stod for
ondskab imod kvindens svangerskab og forbandelse af hele menneskeheden.
Det var ikke småting han fik ud af menneskets æbleskud!

jens

Pettersen,Roald

> [...]
> imod kvindens svangerskab og forbandelse af hele menneskeheden. Det var ikke
> småting han fik ud af menneskets æbleskud!

Igen kan enhver lægge sin tolkning af Biblen til grund for sin frelse. Men de
er lige vidt hvis de ikke indser at enhver anden er lige berettiget til det.
Det man ikke kan er at ændre historien, og der står Korsfæstelsen urokkeligt.

Jon Tveten

In article <ra7q2v$dmu$1...@dont-email.me>, ro...@nomail.invalid says...
> der står Korsfæstelsen urokkeligt.

Hvordan vet du det?

Vidal

Den 21-05-2020 kl. 19:06 skrev E.Dalgas:

> [...]
> vejen for Antikrist selv, som skal opstille Ødelæggelsens Vederstyggelighed
> midt i den sidste af Daniel's 70 åruger (Dan 12,11).

Men mere direkte til Johannes åbenbaring:

Og der blev krig i himlen. Mikael og hans engle gik i krig med dragen,
og dragen og dens engle tog kampen op, men kunne ikke stå sig, og de
havde ikke længere deres plads i himlen. *Den blev styrtet* , den store
> [...]
med den.

> Note: Altså er der tale om tro på Bibelen og ikke om tro på Djævelen.

Det er rigtigt. I mit trossamfund afsværger/forsager vi djævelens
gerninger ved hver gudstjeneste

> [...]
> det er godt når han forbinder det med bøn og udholdenhed i troen på Gud.

Årsagen til, du er blind overfor kræfterne i denne tid, er jo
at i din tro, skal du bortrykkes
5 (?) år før afslutningen på det hele begynder. Så blot den
enkle kendsgerning, du sidder foran din computer, beviser at
enden ikke er nær, og at jeg tager fejl.

Din tro på bortrykkelsen er ikke kristendoms, men en fejlforståelse
af Paulus, som nu er ophøjet til en religiøs gimmick og malket
hæftigt ned kommercielt af LaHaye & Jenkins

Jon Tveten

In article <5ec77a35$0$698$1472...@news.sunsite.dk>, vi...@webspeed.dk
says...
> [...]
> drage, den gamle slange, som hedder Djævelen og Satan, og som forfører
> hele verden ? styrtet til jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen

Tror du på dette?

Pettersen,Roald

> Hvordan vet du det?

Hvorfor skulle jeg tvivle på at Jesus blev korsfæstet? Og
selv om jeg tvivler vil Korsfæstelsens betydning lyse klart.

Jon Tveten

In article <ra81ec$lef$1...@dont-email.me>, ro...@nomail.invalid says...
har du noe som viser til at korsfesteles var sant.

E.Dalgas

Det betyder vi er begyndt på den sidste af Daniel's 70 åruger. Altså bør du
kunne identificere det syvende rige(Åb 17 10-11), kan du det ? Du bør også
kunne henvise til krigen mellem vædderen og gedebukken(Dan 8), Kan du det ?

> [...]
>
> Årsagen til, du er blind overfor kræfterne i denne tid, er jo
> at i din tro, skal du bortrykkes 5 (?) år før afslutningen på

Årsagen er din vanlige tilsidesættelse af skrifternes kontekst og
profetiernes kronologi. Jeg tror ikke på bortrykkelse før det hele
begynder, men før de syv basuner(Åb 8) For Gud har ikke bestemt os til at
rammes af hans vrede(1 Thess 5,9), proklameret i det sjette segl(Åb 6,17)

> [...]
> af Paulus, som nu er ophøjet til en religiøs gimmick og malket
> hæftigt ned kommercielt af LaHaye & Jenkins

Jesus

Som det var i Noas dage, sådan skal det også være ved Menneskesønnens
komme. For i dagene før syndfloden åd og drak de, giftede sig og
bortgiftede lige til den dag, da Noa gik ind i arken; og de vidste ikke
noget, før syndfloden kom og rev dem alle bort. Sådan skal også
Menneskesønnens komme være. Da skal der være to mænd ude på marken; den
ene tages med, og den anden lades tilbage. To kvinder skal male på samme
kværn; den ene tages med, og den anden lades tilbage. (Matt 24 37-41)

Paulus

For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds
basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal
opstå først. Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne
sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen
med Herren. (1 Thess 4 16-17)

Johannes

Den store hvide flok
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ab/7

Note V14 "Det er dem, som kommer fra den store trængsel"

--

E.D

E.Dalgas

Ja, desværre tog det ham ikke lang tid, heller ikke i denne tråd. Min
interesse var mere temaet i hans svar til Jørgen, hvor Villy, på trods af
allerede nævnte forbehold, udtrykker et lyspunkt for de fleste kristne.

--

E.D

Pettersen,Roald

> har du noe som viser til at korsfesteles var sant.

Jeg kan tro på Korsfæstelsen og relatere den til min hverdag.
Selv denne lille dialog kan relateres til Korsfæstelsen.

Bjarne Østergård9⁹

Roald engang må du altså forklare hvad det er med dig og dit forhold til korsfæstelsen?

For mig er den store gave at jesus gav sit perfekte liv for at jeg kunne leve.

Hvordan han gav sit liv er vel mindre vigtig.

Han kunne jo lige så godt havde blevet dømt til døden ved hængning eller halshugning.

Det er da Jesus offergave vi bør takke for mere end den metode hans fjender valgte at aflive ham med.

Håber du kan forstå mig.

Pettersen,Roald

Som jeg skrev bruger jeg gaven. Jeg har til gode at se dig gøre det. Og når
du ikke anser lidelsen ved Korsfæstelsen værdifuld har du meget at lære.

Vidal

Gør det? Ok.

> Altså bør du
> kunne identificere det syvende rige(Åb 17 10-11),

Hvordan det?

> kan du det ?

Overhovedet ikke.

> Du bør også
> kunne henvise til krigen mellem vædderen og gedebukken(Dan 8),

Bør?

> Kan du det ?

Jeg vil end ikke overveje det. Jeg skal have slået græsplæne.
Ja, det er almindelig hverdag indtil verden kastes ud i krigens/
endetidens kaos, som tiden inden syndfloden kom over Noah og hans
samtidige.

> [...]
> sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen

Det er forfejlet at sætte et kronologisk perspektiv på det,
som du gør. Du kan evt bruge Jesus metode i stedet for at
tænke på vædderen og gedebukken.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/13

Tiden er nær.

> Johannes
>
> Den store hvide flok
> https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Ab/7
>
> Note V14 "Det er dem, som kommer fra den store trængsel"

Ja, få kommer til at undgå trængslen. Jeg beder Gud holde
hånden over Danmark. Det burde du også. Hverken Sverige eller
Norge kan vi gøre noget for. Men for Danmark er der stadig håb.

Jeg husker for et par år tilbage, da vi snakkede om apokalypsen,
forsøgte jeg at forklare dig skrivemetoden anvendt i apokalypsen,
men du ville slet ikke høre efter, og det vil du næppe heller nu?

Lad mig stille dig et par relevante spørgsmål. Tror du stadig paven
er antikrist og Vatikanet er Babylon? Og tror du stadig verden blev
skabt om *eftermiddagen* søndag den 23. oktober år 4004 år før Jesus
blev født? Usshers udregning! Eller har du beregnet en mere nøjagtig
dato? Måske om formiddagen i stedet for om eftermiddagen elle den 22.
i stedet for den 23.?

Du kan ikke lægge et kronologisk perspektiv over biblen. Eller rettere,
det kan du, og får helt forfejlede resultater og tanker, tydeligt
demonstreret i dit indlæg her.

Læs eventuelt Geert Hallbäck: Johannes’ Åbenbaring og apokalyptik.

Eller se
https://teol.ku.dk/abe/arrangementer/2018/mindeseminar-for-geert-hallbck/

Måske kan du finde noget dér, helt gratis.

Og find et bedre perspektiv, end det du ellers finder og hylder. Læs og
forstå Apokalypsen i stedet for at sprede dine selvskadelige syns-
punkter. Du forvirrer både ateister og bibeltroende og skader dermed
både dig selv og andre!

Vidal

Den 21-05-2020 kl. 22:09 skrev Pettersen,Roald:
Så du advarer mod at forsage Djævlen, fordi jeg gør det?
Måske er det et godt argument for din tro og herre? Ham,
hvis eksistens du benægter, men som du taler i tunger med.

Pettersen,Roald

Er du klar til at få af samme skuffe? Og hvad er så dit svar?
Nåh ja, du kan altid svare udenom, som en anden djævel!

Thomas Corell

Det er ikke det, der skrives. Læs igen...

--
You will not be punished for your anger
you will be punished by your anger

E.Dalgas

Ja, du henviser jo til Åb 12, som klart beskriver Satans forfølgelse af
Israel i endetiden. Daniel skriver netop om Israel i endetiden: "Halvfjerds
uger er fastsat for dit folk og for din hellige by,"(Dan 9,24). Se Jesus om
profeten Daniel: "den, der læser dette, skal mærke sig det!(Matt 24,15)

Du kan selvfølgelig også bare fortsætte dine private/clairvoyante fantasier
om endetiden, valget er helt dit eget.

> Hvordan det?

Du skrev: "Som jeg forstår det, oplever vi det andet segl:"

Altså påstår du, at selve endetiden er begyndt, så det syvende rige har
været her. Når du så også taler om at forstå "kræfterne i denne tid", burde
du kunne identificere det syvende rige(Åb 17 10-11)

> Overhovedet ikke.

Så nytter det nok heller ikke, at spørge dig om det ottende rige. Så meget
for din viden om "kræfterne i denne tid."

> Bør?

Ja, vi er jo inde i selve endetiden(det andet segl) påstår du. Så hvilken
krig tales der om i Dan 8 ? "synet gælder endetiden", står der i vers 17.

> Jeg vil end ikke overveje det. Jeg skal have slået græsplæne.

megetsigende.
Hvordan skal vers 40-41 forståes i den sammenhæng ?

> Det er forfejlet at sætte et kronologisk perspektiv på det,
> som du gør.

Hvorfor det? Hvad mener du? Både Jesus og Paulus taler om endetiden i de
aktuelle vers, så forbindelsen/perspektivet er både bibelsk og logisk.

> Du kan evt bruge Jesus metode i stedet for at
> tænke på vædderen og gedebukken.
>
> https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/13

Ja? Hvilken metode er det?

> Tiden er nær.

Hvilken tid? Er vi ikke begyndt på entiden(det andet segl) aligevel?

> [...]
> forsøgte jeg at forklare dig skrivemetoden anvendt i apokalypsen,
> men du ville slet ikke høre efter, og det vil du næppe heller nu?

Det husker jeg ikke lige. Men kom med et link eller en nærmere forklaring,
så skal jeg gerne tage stilling til det.

> [...]
> blev født? Usshers udregning! Eller har du beregnet en mere nøjagtig
> dato? Måske om formiddagen i stedet for om eftermiddagen elle den 22.

Hvad fabler du om ? Jeg har aldrig skrevet det du påstår her. Så lige et
godt råd, kom med dokumentation når du så direkte udtaler dig om min tro.

> Du kan ikke lægge et kronologisk perspektiv over biblen. Eller rettere,
> det kan du, og får helt forfejlede resultater og tanker, tydeligt
> demonstreret i dit indlæg her.

Du misforstår noget. Jeg taler ikke udfra private forudsigelser, men om
sammehængende bibelsk profeti. Det ikke vores sag . . ."at kende tider
eller timer, som Faderen har fastsat af egen magt."(Apg 1,7)

> [...]
> https://teol.ku.dk/abe/arrangementer/2018/mindeseminar-for-geert-hallbck/
>
> Måske kan du finde noget dér, helt gratis.

Ellers tak.

> [...]
> forstå Apokalypsen i stedet for at sprede dine selvskadelige syns-
> punkter. Du forvirrer både ateister og bibeltroende og skader dermed

Du slutter typisk med at starte pladdermaskinen. Måske du skulle tænke lidt
mere på din troværdighed, eller mangel på samme.

--

E.D

Vidal

Ja, jeg er parat til at forsage djævelen og ikke som du
benægte ham, gang på gang.

Aldrig havde jeg forestillet mig, det ville vække anstød i
et kristent forum. Danske kristne har forsaget din ven i
mange år.

Thomas Corell

Det er ikke det der skrives. Du har ikke forstået den tekst du besvarer.

> Aldrig havde jeg forestillet mig, det ville vække anstød i
> et kristent forum. Danske kristne har forsaget din ven i
> mange år.

Stråmand.

--
If everyone is thinking alike, then no one is thinking

Vidal

Tak for dit indlæg,

Vidal

Dit problem er jo blandt andet, du tror Apokalypsen snævert
handler om Israel.

> [...]
> krig tales der om i Dan 8 ? "synet gælder endetiden", står der i vers 17.

Ja, jeg forstår verden ud fra det, der foreligger og
ikke på, hvordan du (mis)forstår Daniels bog og Johannes
apokalypse.

> Hvordan skal vers 40-41 forståes i den sammenhæng ?

Sort Snak. Vers 40-41?

Livet fortsætter uforstyrret indtil den dag, vreden pludselig
rammer os.

Fornylig kom jeg til at omtale Daniels bog lidt overfladisk
og blev promte "overfaldet" af din nærmeste tilhænger her
i dlk. :-)

Da ytrede du dig ikke til forsvar for Daniels bog, nu synes
du nærmest at betragte den som krumtappen i din tro?

Det er selvmodsigende, men kan nok bekræftes af et eller
andet bibelvers. ;-)

> Hvorfor det? Hvad mener du? Både Jesus og Paulus taler om endetiden i de
> aktuelle vers, så forbindelsen/perspektivet er både bibelsk og logisk.

Jo men du tager fejl af tidsperspektivet. F.eks. talen om
Ødelæggelsens Vederstyggelighed

> Ja? Hvilken metode er det?

Prøv at se på verden omkring dig. Økonomiske, politiske og
sundhedsmæssige problemer, der end ikke er kulmineret endnu.

Og så ser man det endda som en fredelig tid.

Ødelæggelsens Vederstyggelighed har stået i Jerusalem siden
638. Men det passer jo nok ikke i din *private* kronologi?

> Hvilken tid? Er vi ikke begyndt på entiden(det andet segl) aligevel?

Tiden, hvor det endelige opgør med ateisme vil finde sted.

> Det husker jeg ikke lige. Men kom med et link eller en nærmere forklaring,
> så skal jeg gerne tage stilling til det.

Det gider jeg nok ikke ... Du afviser det jo alligevel. Det har du
allerede gjort.

> Hvad fabler du om ? Jeg har aldrig skrevet det du påstår her. Så lige et
> godt råd, kom med dokumentation når du så direkte udtaler dig om min tro.

Når jeg tænker efter, var det måske i en diskussion,
jeg havde med Simon Griis. I lå jo tæt op ad hin-
anden dengang. For 20 år siden! Men jeg er glad du
er gået fra de tåbelige ideer.

Vatikanet er ikke længere Babylon? og Paven er ikke
længere antikrist?

> Du misforstår noget. Jeg taler ikke udfra private forudsigelser, men om
> sammehængende bibelsk profeti.

Private?

> Det ikke vores sag . . ."at kende tider

> eller timer, som Faderen har fastsat af egen magt."(Apg 1,7)

Men Jesus giver os jo alligevel en udvej.

> Ellers tak.

Det er en skam.

Geert Hallbäck forklarer bl.a hvordan Apokalypsen er en kristen
vision, men det har vi vist diskuteret?

> Du slutter typisk med at starte pladdermaskinen. Måske du skulle tænke lidt
> mere på din troværdighed, eller mangel på samme.

I en gruppe, hvor ateismen hersker, vil min troværdighed altid være
lav. Det er vilkåret for at være kristen i denne tid.

Thomas Corell

Vidal wrote:

> Tak for dit indlæg,

Selv tak..

--
you can talk the talk,
can you walk the talk ?

E.Dalgas

Jeg foholder mig til teksten, uden problemer.

> Ja, jeg forstår verden ud fra det, der foreligger

Men du vil gerne give det indtryk, at du udlægger apokalypsen :)

> og ikke på, hvordan du (mis)forstår Daniels bog og Johannes
> apokalypse.

Kan du dokumentere det med andet end løse påstande ?
V40 Da skal der være to mænd ude på marken; den ene tages med, og den anden
lades tilbage. V41 To kvinder skal male på samme kværn; den ene tages med,
og den anden lades tilbage. (Matt 24)

> Livet fortsætter uforstyrret indtil den dag, vreden pludselig
> rammer os.

Hvordan skal Matt 24,40-41 forståes i den sammenhæng ?

> Fornylig kom jeg til at omtale Daniels bog lidt overfladisk
> og blev promte "overfaldet" af din nærmeste tilhænger her
> i dlk. :-)

Mine nærmeste tilhængere ? De findes vist kun i din fantasi.

> Da ytrede du dig ikke til forsvar for Daniels bog, nu synes
> du nærmest at betragte den som krumtappen i din tro?

Se Matt 24,15 Note: "den, der læser dette, skal mærke sig det!"

> Det er selvmodsigende, men kan nok bekræftes af et eller
> andet bibelvers. ;-)

Selvmodsigende ? Jeg har spildt tid nok på dig.

> Jo men du tager fejl af tidsperspektivet. F.eks. talen om
> Ødelæggelsens Vederstyggelighed

Tidsperspektivet for den hændelse er endetiden. Daniels bog henviser
Ødelæggelsens Vederstyggelighed til endetiden.

> Prøv at se på verden omkring dig. Økonomiske, politiske og
> sundhedsmæssige problemer, der end ikke er kulmineret endnu.

Er det Jesus metode ?

> Og så ser man det endda som en fredelig tid.
>
> Ødelæggelsens Vederstyggelighed har stået i Jerusalem siden
> 638. Men det passer jo nok ikke i din *private* kronologi?

Jesus selv henviser til profeten Daniel i den forbindelse og Daniels bog
henviser Ødelæggelsens Vederstyggelighed til endetiden.

> Tiden, hvor det endelige opgør med ateisme vil finde sted.

Er det opgør beskrevet i Bibelen ?

> Det gider jeg nok ikke ... Du afviser det jo alligevel. Det har du
> allerede gjort.

Der er meget du ikke gider.

> [...]
> anden dengang. For 20 år siden! Men jeg er glad du
> er gået fra de tåbelige ideer.
>
> Vatikanet er ikke længere Babylon? og Paven er ikke

Jeg tror du husker forkert.

> Private?

Jeg lægger ikke noget selvbestaltet kronologisk perspektiv over biblen, men
forholder mig udelukkende til kronologien i skrifterne, ifølge profeterne.

> Men Jesus giver os jo alligevel en udvej.

Hvad mener du med udvej ?

> Det er en skam.
>
> Geert Hallbäck forklarer bl.a hvordan Apokalypsen er en kristen
> vision, men det har vi vist diskuteret?

Nu er betegnelsen kristen jo ikke ligefrem åbenlys i dit tilfælde. At du
gerne vil fremstå som en kristen, er der til gengæld ikke nogen tvivl om.

Jeg kender ikke Geert Hallbäck, men han har vist glemt, at fortælle dig om
de indskrevne navne over det nye Jerusalems tolv porte: "det er Israels
tolv stammers navne" (Åb 21,12) Har du aldrig læst i Bibelen selv ?

> I en gruppe, hvor ateismen hersker, vil min troværdighed altid være
> lav. Det er vilkåret for at være kristen i denne tid.

Jeg er ikke ateist og er du kristen, kan det absolut ikke bedømmes på den
grad af sandhed som du besidder desangående. Det er næppe andres skyld.

--

E.D

Pettersen,Roald

Vi er uenige om hvad der står i Bilblen. Biblen er ord. Ord er intet alene.
Ord giver først mening, når de beskriver noget sandt. Det sande er at Jesus
lod sig korsfæste, og Biblen er derved tvunget til at rette sig efter Jesus.
Biblen er også tvunget til at rette sig efter alt andet sandt, men hvis vi
skal blive enige om hvad der står i Biblen, må vi have en fælles sandhed.
Sandheden er at Korsfæstelsen er blottet for Djævlen, som dermed er besejret.
Det eneste alternativ er at Jesus er Djævlen, og det nægter jeg at tro.

Subject: Re: Udsat for hjemmerøveri og i en tilstand af ptsd
Date: Thu, 21 May 2020 08:53:00 +0200
22328 news:5ec6256a$0$702$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/6PygLjR3P2w/6iprVgufAwAJ

[ ... text ej tiltænkt til Jørgen. Einem smutter. Sorry ... ]

> [...]
>
> *Englevagt* nævnes også i bibelen.
>
> Må Gud *velsigne* dig og bevare dig (og dit sind) fra alt

Her en lille opfølgning til dit indlæg, Jørgen (måske endog
med en *guddommelig* ledelse):

Input:

Andagtstekst fra BibelLæserRingen
https://blr.dk/produkt/bibelnoeglen-2-2/

(
NB!
Andagtsteksten nedskrevet og trykt i hæfte *FØR* april 2020

Torsdag 28. maj

ApG 14,19-28
https://www.biblegateway.com/passage/?search=+Act+14.19-28&version=BPH

Mange trængsler

[ ... ]

Vi forstår, at de nye disciple i disse byer også har været
udsat for modstand og forfølgelse, og derfor kan Paulus og
Barnabas ikke bare flygte men må vende tilbage for at opmuntre
de nye kristne. Der er ingen herlighedsteologi her. De nye
disciple får at vide, at trængsel hører med til livet som Jesu
discipel ( se fx Matt 10,24-25).

=== citat slut ===

Det var dén tanke, der "strejfede" mit sind, Jørgen:

Der er ingen herlighedsteologi her.

Det hænder desværre, at Gud nogen gange tillader det onde at
hærge på vor jord.

Jeg lærte som ganske ung (efter at ha' været udsat for et
voldsomt dæmonisk seksuelt perverst angreb og ligefrem
besættelse), ...

1.
at Jeg IKKE i mig selv kunne fortrænge det onde, ligesom heller
ej et voldtægtsoffer kan overvindes voldtægtsforbryderen. Han
var/er stærkere end jeg!

2.
at jeg (trods min *magtesløshed*) kunne komme til Jesus med
mine problemer og råbe om hjælp.

Og ofte hændte det - som sagt - at Lyset°, som skinner i mørket,
*fortrængte* mørket.

Jeg lærte herved, at ...

Jesus var/er stærkere end den onde!

Så ...

Jesus!
Vi beder os *fritaget* fra det onde. Sæt englevagt op omkring
os. Sæt englevagt op omkring Jørgen, så han må hvile i Din°
fred, John 14,27; 16.33 (trods verdens bøvl og larm). Gør os
*immune* overfor djævelens forsøg på bl.a. at paralysere os (så
vi IKKE bliver handlingslammede og fortvivlede pga. angst osv.).
Tak at Du formår al det, som vores forældre måske ikke kunne,
heriblandt at beskytte os som en Far° bør ... :-)
Amen.

(
Jeg be'r FORTSAT for dig HVER DAG. Og hvad 2 eller 3 bliver
enige om at bede om i Jesu navn; dér er Jesus midt iblandt os ... :-)

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 22331

Vidal

Den 26-05-2020 kl. 17:14 skrev E.Dalgas:

> [...]

> de indskrevne navne over det nye Jerusalems tolv porte: "det er Israels

Jo, men *Folkeslagene* skal vandre i dens lys og *jordens konger*
komme ind i den med deres herligheder.

> Har du aldrig læst i Bibelen selv ?

??

> Jeg er ikke ateist

Jeg ved ikke, hvad du er. Det gør du vel end ikke selv. Måske
er det lidt som Roald?? Du siger du er kristen, men afviser
trosbekendelsens ordlyd, som ellers er det, der definerer
kristendommen, uden for biblen.

> og er du kristen, kan det absolut ikke bedømmes på den
> grad af sandhed som du besidder desangående. Det er næppe andres skyld.

Ja, her i gruppen er jeg Bambi blandt ulve. Jaget vildt,
som en socialdemokrat blandt højreekstremister. ;-)

Tom Klausen

tomsrk55:
Her i gruppen er du Bambi på glatis. 😊

mvh Tom

Vidal

Det er godt du kan hjælpe din trosfælle. Vi kan lide,
det fremgår så klart. Du er beredt og kommer styrtende
ud fra skyggerne, når der skal spredes yderligere mørke.

Tom Klausen

tomsrk55:
Tag dig sammen dit ynkelige skvat.
At du kalder mig for trosfælle til Dalgas
er blot endnu et eksempel på din dumhed.

mvh Tom

E.Dalgas

On Thu, 28 May 2020 09:37:26 +0200, Vidal wrote:

> Jo, men *Folkeslagene* skal vandre i dens lys og *jordens konger*
> komme ind i den med deres herligheder.

Ja og ?

> ??

Det virker ikke sådan.

> Jeg ved ikke, hvad du er. Det gør du vel end ikke selv. Måske
> er det lidt som Roald?? Du siger du er kristen, men afviser
> trosbekendelsens ordlyd, som ellers er det, der definerer
> kristendommen, uden for biblen.

Mere pladder, mere udokumenteret vrøvl, du er spild af tid.

> Ja, her i gruppen er jeg Bambi blandt ulve. Jaget vildt,
> som en socialdemokrat blandt højreekstremister. ;-)

Du er selv skyld i redeligheden, så offerrollen klæ'r dig ikke.

--

E.D

Jørgen Hansen

Tak Mogens. Det betyde utrolig meget for mig at du ber for mig hver dag. Allerede den første dag efter du havde skrevet du ville bede for mig, mærkede jeg en forandring til det bedre. Jeg skal nok huske at vende tilbage angående retssagen.
Mvh, Jørgen.

Jørgen Hansen

torsdag den 21. maj 2020 kl. 08.44.53 UTC+2 skrev Vidal:

> Kære Jørgen.
>

> Gud er den eneste, der vil og kan beskytte dig, mod det vi
> må opleve son verdens ondskab. Vis Gud din fortvivlelse i
> bønnen og han vil trøste dig.

Tak for dit lange og kloge svar, Vidal. Det betyder utrolig meget for mig. Jeg er så glad for at du kan huske mig og at du, sammen med Mogens, støtter mig i denne krise. I to er alle tiders venner/brødre. Jeg har besluttet at læse dele af dit indlæg op til min psykolog næste gang jeg taler med ham, for at vise ham hvordan det kristne fællesskab også kan fungere.

Mvh, Jørgen.

Pettersen,Roald

> Jeg ved ikke, hvad du er. Det gør du vel end ikke selv. Måske er det
> lidt som Roald?? Du siger du er kristen, men afviser trosbekendelsens
> ordlyd, som ellers er det, der definerer kristendommen, uden for biblen.

Udenfor Biblen er det Korsfæstelsen, der definerer kristendommen. Uden den
flyder Biblen rundt i et hav af dødsangste uden noget særligt at gribe fat i.

Den 28-05-2020 kl. 22:33 skrev Jørgen Hansen:

https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/6PygLjR3P2w/metCxIvYAAAJ

> Tak Mogens. ...

Selvtak ... :-)

> ...Det betyde utrolig meget for mig at du ber for mig hver
> dag. Allerede den første dag efter du havde skrevet du ville
> bede for mig, mærkede jeg en forandring til det bedre. ...

Fantastisk - Gud er STOR ... :-)

Tillad mig at fortsætte lidt i samme pladerille ang. Guds
STORHED, fordi ...

"Kort" fortalt:

Siden jeg var lille har jeg haft problemer med en svag ryg.
Nogen gange kunne jeg slet ikke rejse mig op fra sengen om
morgenen. Jeg var lammet!

Det viser sig, at jeg lider af en medfødt ryglidelse kaldet
Scheuermann, hvor rygsøjlen er skæv og derfor svag + at
nerverne kan komme i klemme, når/hvis ryghvivlerne forskubbes!

Jeg har kunnet klare mig det meste af mit liv, men i de senere
år har jeg haft 2 forkerte løft med ryggen, hvor jeg herefter
ikke har kunnet bære overkroppen!
Eneste mulighed var så at gå med rollator, hvor man så med
hænderne på rollatoren bærer overkroppen, så ryggen aflastes
mest mulig.
Efter et måneds tid har ryggen så gendannet sig, så jeg har
kunnet leve et nogenlunde normalt liv.

Det der så sker her til Påske er, at uden varsel ryggen min
ikke kan bære overkroppen! Det var tilsyneladende ingen
overbelastning, som udløste smerterne.
Gudskelov havde jeg forberedt en sådant hændelse, ved at
have konstrueret en ombygget rollator, hvor man kan hænge under
armhulerne og dingle med overkroppen på et stativ-med-hjul ...
https://sites.google.com/site/snufo000/home/arb-loes-proj/gangstativ

Og det virker fint, så jeg har kunnet få luft og motion hver
dag på trods af mit fysiske handikap. Alternativet var at være
sengeliggende!

Men desværre havde rollatoren en skavank: Den var IKKE
terrængående! Blot den mindste forhindring, fx. en lille gren
eller sten, og så faldt jeg forover på den og slog mine
skinneben frygteligt.

Løsningen blev at konstruere en ny og forbedret model, som er
mere terrængående ...
https://sites.google.com/site/snufo000/home/arb-loes-proj/off-road-walker

Og den virker fin! Så jeg har været på MANGE skovture på
grusstier UDEN at falde ... :-)

Men også denne har en lille skavant: Den kan IKKE kompensere
for, at vejen skråner til højre eller venstre.
Det er der så planer om at forbedre med en ny model med et
fjederophæng

Og forhåbentlig en dag kan andre måske også få glæde af sådan
en Off-Road-Walker (terrængående rollator/gangstativ), for de
findes desværre endnu ikke på markedet, skønt behovet er der!

Min tilstand forbedres, så jeg ikke længere behøver at gå med
denne rollator, hvis jeg jeg blot bærer et korset, som afstiver
ryggen.
Og det har jeg nu gjort i 9 dage.

Uheldigvis sker der så det i går, at jeg fejlvurderer mine
fysiske styrke i ryggen og overbelaster den med lidt
havearbejde, bare lidt småting såsom at fjerne ukrudt.

Og så, Øv, kommer smerterne tilbage, så jeg ikke længere kan
gå oprejst!

Og så er jeg nu tilbage, hvor jeg startede, år nul! ... :-(

"Tilfældigvis" kommer dagens andagtstekst fra 'Et Ord Til
Dagen' så ind på følgende:

(
NB! Andagtsteksten nedskrevet og trykt i hæfte *FØR* marts
2020, apropos det *profetiske* GUDDOMMELIGE budskab.
)

http://www.ucb.dk/dagensord/index.php?

=== citat start ===

Ordet for 2020-05-29

Giv ikke efter for fortvivlelse

"... I skal kun regne det for glæde, når I kommer ud for
prøvelser af forskellige slags ..." Jak 1,2

Når vanskeligheder kommer til os i livet og i vores relationer,
som de uundgåeligt vil, er det let at bukke under for
fortvivlelse - som var det en række af dominobrikker. Først
bliver vi skuffede over en begivenhed eller en relation.
Efterhånden som prøvelsen trækker ud, henfalder vi til mismod
og opgiver vores forventninger om, at tingene vil ændre sig.
Til sidst, når vi føler det umuligt at rokke noget som helst,
trækkes vi ned af den sidste dominobrik af fortvivlelse.

Vi føler os magtesløse og håbløse og ved ikke, hvordan vi kan
finde en vej ud. I stedet for at løbe vores livs løb, føles det
som om, vi svømmer under overfladen i et hav af gelè. Ofte, når
vi ikke kan forstå livets omstændigheder, begrænser vi vores
forventninger til, hvem Gud er, og hvad Han kan gøre. Vi tror,
at der kun findes Èn god løsning - det, vi ønsker!

I stedet er vi nødt til at stole på vores himmelske Fader, for
Han har måske større og bedre ting i tankerne. Vi må prøve at
se Ham arbejde i de prøvelser, der kommer på vores vej. Husk,
at Guds forventninger er større end vores egne, og kun vores
himmelske Far og Hans formål, uanset hvor smertefulde de ser
ud i øjeblikket, tilfredsstiller virkelig vores sjæle.

Jakob skriver: "Mine brødre, I skal kun regne det for glæde,
når I kommer ud for prøvelser af forskellige slags; I ved jo,
at når jeres tro prøves, skaber det udholdenhed. Og
udholdenheden skal føre til fuldendt værk, for at I kan være
fuldkomne og helstøbte og ikke stå tilbage i noget." (V 2-4)

Hold den sandhed øverst i dine tanker i dag, så giver du ikke
efter for fortvivlelse.

=== citat slut ===

Det er som om Gud taler ind i situationen og ved, at vi
mennesker (når modgangen sætter ind) KAN fortvivle.

Men fortvivl ikke, siger Han°, for Jeg° er MED-Jer alle dage
indtil verdens ende.

Og se:

Denne *guddommelige* NÆRKONTAKT havde vi så aldrig oplevet,
hvis ikke Gud havde tilladt omstændighederne, som de blev (på
trods af, at det gjorde ondt på legeme og sind).

Kanske Gud ikke åbenbarer sig ved, at *vi* skal bevise vores
tro ved at bede et bjerg løfte sig op og kaste sig ud i havet
(apropos fremgangsteologi), for ... hvad skal i grunden et
bjerg ude i havet?

Nej!

Gud *åbenbarer* sig muligvis i vores hverdag lige dér, hvor vi
lever (og midt i alle de problemer, som vi måske står i), og
her ønsker Han° *fællesskab* med os.

Og det er dét, som du og jeg og mange andre kristne har
oplevet, at vi har kunnet *mærke* Guds fred; den *guddommelige*
nærkontakt. Og tak for det, Jesus ... :-)

> ...Jeg skal nok huske at vende tilbage angående retssagen.
> Mvh, Jørgen.

Jo tak ... :-)
'
Du har også skrevet nogle gode ord til Vidal, som jeg muligvis
også har lyst til at kommentere, fordi ... jeg læste forleden
dag noget fra Helge Pahus' bog 'Flere' angående dette.

Un moment, s'il vous plaît.

Last OUTPUT: 22300 news:5e989f19$0$697$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/OasB9-6uAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 22332

Vidal

Heldigvis findes troen blandt mennesker endnu. Men tag dig
i agt for dem, der vil og kan tage den fra dig. Vantroen
findes også blandt folkekirkepræster. Thorkild Bros-
bøl var jo f.eks. en ivrig fortaler for, at der ikke findes
en almægtig Gud.

Det findes også blandt 'almindelige' præster. Erik Dalgas
har fornylig linket til en præst i mit lokalområde, der
manglede tro til at forstå Guds almagt (og syndernes for-
ladelse?).

Det er åbenbart en pest, der spreder sig i troen disse
år. Og der findes ikke en vaccine mod den slags, her
hjælper kun tro. ;-)

https://www.grundtvigskirken.dk/andet/trosbekendelse/

Thomas Corell

Det vigtige er vel hvad man selv tror på; det er nok en tabt kamp, hvis
man vil bestemme hvad andre skal tro på.

--
The ability to speak several languages is an asset,
but the ability to keep your mouth shut in any language is priceless

Vidal

Selvfølgelig, men kristendommen har definitioner på
hvad troen på Gud indebærer. Lever man ikke op til de
definitioner, kan man ikke kalde sig kristen.

Vi har en trosbekendelse i DDF. Da Grosbøl blev kaldt
til biskoppen, bad man ham underskrive trosbekendelsen,
Det gjorde han. Der var jo også kort tid til han skulle
pensioneres. ;-)

Hvis man ikke lever op til demokratiske spilleregler
kan man ikke kalde sig demokrat. F.eks. Det er vel
enkelt nok?

Et folketingsmedlem skal højtideligt love, at han eller hun vil
overholde grundloven. Det sker ved at underskrive en erklæring. Ellers
kan vedkommende ikke deltage i Folketingets forhandlinger eller
afstemninger. Han eller hun kan heller ikke være medlem af et
folketingsudvalg.

Grundlovens paragraf 32 - Folketinget

Jeg kan komme med yderligere eksempler, hvis du ikke
forstår det.

Tom Klausen

tomsrk55:
men når det handler om Bjarne er det nok for dig, at
han tror på Gud. Dobbeltstandard fra din side eller hur?

> [...]
> folketingsudvalg.
>
> Grundlovens paragraf 32 - Folketinget
>
> Jeg kan komme med yderligere eksempler, hvis du ikke

tomsrk55:
Du kunne jo komme med eksempler som er relevante i en diskusion
om kristendom.

mvh Tom

Thomas Corell

Det vigtige er hvad man tror, ikke hvad man kalder det, eller kalder
sig.

Hvorfor skulle det være vigtigt, hvad man kalder sig ?

> [...]
> folketingsudvalg.
>
> Grundlovens paragraf 32 - Folketinget
>
> Jeg kan komme med yderligere eksempler, hvis du ikke

En pointe, ville måske være mere relevant ?

--
If you can't improve the silence, be silent

Pettersen,Roald

> [...]
> Grundlovens paragraf 32 - Folketinget
> Jeg kan komme med yderligere eksempler, hvis du ikke forstår det.

Kristne forholder sig til Den Almægtige Gud. Der er ikke noget udenfor. Det
ukristelige eksisterer ikke. Djævlen er besejret. Korsfæstelsen er beviset!
I samme øjeblik du indfører love og regler falder troen på en almægtig gud.
Du er kommet til at stå gude- og magtes-løs alene tilbage præcis som Grosbøl.

E.Dalgas

Min henvisning gik på følgende argument: "Din såkaldte tro på Guds almagt
er ikke repræsentativ for folkekirken." /slut

Indlæg her:
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/0v1HYwrm-U8/XpQmj_5vAAAJ

Citat: "Det er en helt igennem afskyelig tankegang, og teologisk har den
meget lille opbakning her i Danmark."
http://hanne.juljakobsen.dk/pr%C3%A6dikensamling/gud-har-givet-afkald-pa-almagt/

Det samme gælder din vranglære om syndernes forladelse og alles frelse.

"Tanken om alles frelse blev i oldkirken udformet af teologen Origenes.
Men et kirkemøde i Konstantinopel år 543 og igen i 553 afviste Origenes'
opfattelse. Fremefter blev det kirkens officielle lære, at der var en
dobbelt udgang på dommens dag: frelse eller fortabelse."
https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/bliver-alle-frelst

--

E.D

Vidal

Min pointe. Hvorfor skulle man kalde sig kristen, hvis man
ikke er det? Men der er mange der forsøger at puste sig op
som kristne uden at være det. I USA er det faktisk en god
indtægtskilde.

Det er det jeg kalder amerikaniserede trosretninger, hvor
succesen måles på de penge, der indtjenes.

> En pointe, ville måske være mere relevant ?

Hvilken pointe søger du.

Den 29-05-2020 kl. 08:13 skrev Kall, Mogens:

Subject: Re: Et *profetisk* Ord ? -
Re: Udsat for hjemmerøveri og i en tilstand af ptsd
Date: Fri, 29 May 2020 08:13:58 +0200
22332 news:5ed0a846$0$702$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/6PygLjR3P2w/I21dDTz4AAAJ

> [...]

> mennesker (når modgangen sætter ind) KAN fortvivle.
>
> Men fortvivl ikke, siger Han°, for Jeg° er MED-Jer alle dage

Og sjovt nok efter at jeg havde skrevet dette indlæg og skulle
på gåtur med min ven, da var rygsmerterne ikke værre end at
jeg kunne gå med et korset (fremfor den terrængående
rollator). Tak Jesus for alle Dine° gaver ... :-)

Hmm ...

Mens vi lige er ved det guddommelige (herunder guddommelig
ledelse) bør jeg også berette om følgende:

Jeg måtte skrive til denne ven i går aftes følgende:

Fra: Mogens Kall <...
Date: fre. 29. maj 2020 kl. CET 20.18, GMT 18:18
Subject: ... at udvise sociale hensyn!
To: ... (classified) ...

=== citat start ===

Hej ... (classified) ... ,

Jeg har beslutter, at ...

HVIS vi fortsat skal gå ture sammen, da må vi udvise sociale
hensyn:

Dette kommer så til at bevirke, at vi indgår en aftale om, at
når vi møder fremmede, at vi da holder til højre og går i
gåsegang, således at fremmede har mulighed for at distancere
til os (og dermed forhåbentlig undgår corona-smitte og døden).

Kan dette lade sig gøre ?

mvh
Monner

=== citat slut ===

Denne min ven lavede nemlig en scene (hvilket han ofte gør pga.
manglende psykosocial udvikling i hjernen hans, så han er
fanget i sine følelsers vold og falder ned i trodsalderens
hul/afgrund med mig-vil-ikke-dit-og-dat) ...

Denne min ven lavede en scene i går, da vi gik tur, så vi kom
til at fylde for meget (jeg på fortorvet, og han på cykelstien).
Det var til géne for et ældre par, der bad os om at udvise
hensyn. Men det ville han ikke! Mig dit; mig dat; mig, mig,
mig! Dumme "mor"!

Al den brok osv. var jeg efterhånden blevet godt og grundig
træt af, så jeg kom til at skrive i går aftes til en veninde
bl.a. følgende (om ham):

Fra: ... (classified-2) ...
Date: fre. 29. maj 2020 kl. CET 08.37, GMT 06:37
Subject: Re: Bøn
To: Mogens Kall <...
=== citat start ===

Tak ... Godt, du har ham ... Er det ham, du også spiller musik
med?

Lyder hyggeligt Pas nu på................

Flere knus & hilsner fra ... (classified-2) ...

=== citat slut ===

Fra: Mogens Kall <...
Date: fre. 29. maj 2020 kl. CET 20.07, GMT 18:07
To: ... (classified-2) ...
=== citat start ===

Nej, desværre ... manden er skør i bolden!

Så der bliver mer' og mer' anstrengende at gå ture med
ham ... :-(

[ ... ]

Knus
Monner

=== citat slut ===

Fra: ... (classified-2) ...
Date: fre. 29. maj 2020 kl. CET 23.27, GMT 21:27
To: Mogens Kall <...
=== citat start ===

Nåæv ... Din ven?

Fik du sat hjulene på?

Knus ... (classified-2) ...

=== citat slut ===

Fra: Mogens Kall <
Date: lør. 30. maj 2020 kl. CET 06.58, GMT GMT 04:58
To: B... (classified-2) ...
=== citat start ===

Hej ... (classified-2) ... ,

[ ... ]

Den fre. 29. maj 2020 kl. 23.27 skrev ... (classified-2) ... :

Nåæv ... Din ven?

Tja ... Er det i grunden en ven (når han hele tiden brokker
sig) ?

Det er som om han suger livsglæden ud af en! Og det er jo ikke
til at holde ud!

Nå, men ...

Det skal jeg jo ikke plage dig med! Sorry.

Fik du sat hjulene på?

Ja.

Tænk, er det ikke lidt "mystisk", at ...

Aldi netop lige NU sælger løbecykler (hvor jeg kan bruge
hjulene til min luksus-udgave af en rollator, en forbedret
udgave af en Off-Road-Walker, så man også kan gå på skråninger
UDEN at vælte - det er i hvert fald planen)

Det er bl.a. den slags ting, der gør, at jeg tror på en Guddom,
at tingene bliver tilrettelagt (som om, der var en
(guddommelig) plan med det hele, modsat tilfældigheder) ... :-)

Hav en god dag, og jeg har (som jeg plejer) bedt for dig også i
dag. Og vejret bliver rigtig flot ... :-)

Knus
Monner

=== citat slut ===

(
Hun er desværre fraskilt, denne min veninde, og da jeg har
*besluttet* mig for at følge Herren - koste hvad det koste må -
da er et eventuelt ægteskab med hende ikke mulig; idet det i
Guds øjne i så fald er hor (jævnfør Matt. 19,9; 1.Kor. 7,10-11),
hvilket kristne IKKE må bedrive (jævnfør ApG 15,28-30).
)

Nå, men ...

Med hensyn til denne min (forhenværende ?) ven sker der så
noget uventet, som om Én i Himlen blander sig i form af ...
tja, hvad skal jeg kalde det ? - *Guddommelig ledelse*?

"Tilfældigvis" kommer dagens andagtstekst fra 'Et Ord Til
Dagen' nemlig ind på følgende:

(
[...]

Ordet for 2020-05-30

Lad dem gå!

"Fra os er de udgået, men de var ikke af vore ..."
1.Joh 2,19

Ethvert forhold i dit liv er der af en grund - og i en periode.
Din forpligtelse overfor din familie skal vare hele livet;
andre forhold kan have tidsbegrænsninger. Så når nogen går
deres vej, skal du ikke prøve at overtale dem til at blive hos
dig, elske dig, ringe til dig, have omsorg for dig, komme og
besøge dig eller forblive knyttet til dig. Din 'skæbne' er ikke
bundet til dem, der forlader dig.

Johannes skriver: "Fra os er de udgået, men de var ikke af
vore; for hvis de havde været af vore, ville de være blevet hos
os; men det er sket, for at det skulle blive klart, at ingen af
dem er af vore."

Folk forlader dig bl.a., fordi de ikke er forbundet med dig. Og
hvis de ikke er forbundet med dig, skal du ikke prøve at få
dem til at blive. Det betyder ikke, at det er dårlige
mennesker; det betyder bare, at deres del i din historie er
forbi. Du er nødt til at vide, hvornår et forhold er forbi, og
sige pænt farvel, fordi du ved, at uanset hvilke relationer Gud
mener, at du skal have, vil han sørge for. Hold op med at plage
dem om at blive - lad dem gå!

At klynge sig fast til en relation, hvis tid er forbi, vil kun
føre til hjertesorg. Efter at Lot forlod Abraham, gik Abraham
ind i et nyt niveau af Guds velsignelse. Da Orpa forlod Naomi
og vendte hjem til Moab, blev Ruth hos hende, og både Naomi og
Ruth blev velsignet af Gud. Du er nødt til at vide, hvem der
hører hjemme i dit liv, og hvem der ikke gør det.

Hvis du holder fast på én, der ikke hører til, og som ikke er
beregnet til at være i dit liv, er ordet til dig i dag - lad
dem gå!

=== citat slut ===

Tankevækkende ord (som om Gud taler DIREKTE gennem dem i hvert
fald til mig)!

Det er som om Han° siger (til mig):

Din forpligtelse overfor din familie skal vare hele livet;
andre forhold kan have tidsbegrænsninger ... Din 'skæbne'
er ikke bundet til [personens navn] ... Du har *frihed* til
at afslutte et (usundt ?) forhold!

Den *Guddommelige Copyright* (Ophavsret - noget afguder IKKE
kan efterligne) består så i, at Han° taler (gennem en tjener;
en anden kristen; et lem på legemet Hans°) fra *Fortiden*!
Andagtsteksten er jo nedskrevet og trykt *FØR* marts 2020.

Og det er dén slags ting, der gør det *SPÆNDENDE* at vandre med
Herren°, fordi ...

Man KAN jo ikke lade være med at tænke på:

"Hvad mon Herren° finder på i dag?"

Og så sker det, at et bjerg bliver løftet op og kastet ud i
havet ?

Nej!

Fordi ...

Guds natur; Guds væsen er IKKE i form af magt og styrke,
selvom Han° både har magt og styrke!

Guds natur er først og fremmest den form, vi har mødt igennem
Jesus: En *kærlig* Guddom, der hellere vil lide på korset end
se os (hans° skabninger) gå fortabt!

Så når man kommer til at tænke på:

"Hvad mon Herren° finder på i dag?"

Og så sker det, at Hans Ånd° i os giver os den dybe inderlige
fred som overgår al forstand; Jesu fred ... :-)

Og så blev dén dag også *unik* ... :-)

Last OUTPUT: 22300 news:5e989f19$0$697$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/OasB9-6uAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 22333

Re: Et *profetisk* Ord ? -
Re: Udsat for hjemmerøveri og i en tilstand af ptsd
Date: Sat, 30 May 2020 08:58:36 +0200
22333 news:rat06t$u7m$1...@news.eternal-september.org
Divine guidance (Guddommelig ledelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/divine-guidance/22-333
Prophecy ( Profeti )
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/prophecy/22-xxx/22-333
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/6PygLjR3P2w/vwyUxD9JAQAJ
Min veninde; hun er nu altså spøjs, fordi hun (med sin
væremåde) får mig til at sætte ord på tingene. (Det er som om
Gud bruger hende (som en nøgle til at åbne en lås). Hun ér jo
også *skabt* af Ham°):

Der hører nemlig MERE med til historien:

Fra: Mogens Kall <...
Date: lør. 30. maj 2020 kl. CET 09.26, GMT 07:26
To: ... (classified-2) ...
=== citat start ===

Hej igen,

Den lør. 30. maj 2020 kl. 08.13 skrev ... (classified-2) ... :

> Aj, bare du fik sat hjulene på, så er det da godt
>
> Ved ikke, om han er en ven... er det et langvarigt
> bekendtskab? ... Måske han bare har en "brokkeperiode"

Han er ...

[ ... ]

[ vedr. Løbecykel fra Aldi: ]
> Forstår godt, hvad du mener med plan & tilfældigheder & Gud

:-)

Der hører MERE med til historien:

For ca. 2½ år siden ...

[ ... ]

=== citat slut ===

Un moment, s'il vous plaît.

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 22334a

Thomas Corell

Vidal wrote:
> [...]
[klip]
> [...]

Alle kan kalde sig kristne. Så vidt jeg husker, kalder du dig kristen,
andre mener ikke du er. Andre kalder sig kristne, du er ikke enig. Så
hvad vil det sige at kalde sig "kristen" ? Det er blot en etiket med
nogle bogstaver, en konvention.

Så hvad er det væsentlige ? Det man (*selv*) tror, ikke hvad man kalder
sig.

> Min pointe. Hvorfor skulle man kalde sig kristen, hvis man
> ikke er det?

Du svarede ikke på spørgsmålet.

> Hvilken pointe søger du.

Pointen med det/de eksempler du bringer og jeg kommenterede under.

Vidal

Hvem? Vil du citere?

> Andre kalder sig kristne, du er ikke enig. Så
> hvad vil det sige at kalde sig "kristen" ? Det er blot en etiket med
> nogle bogstaver, en konvention.

Nej, vi har noget, der hedder trosbekendelsen, ja faktisk
adskillelige:

Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.
Vi tror på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens skaber.
Vi tror på Jesus Kristus, hans enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget
ved Helligånden, født af Jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus,
korsfæstet, død og begravet, nedfaret til dødsriget, på tredje dag
opstanden fra de døde, opfaret til himmels, siddende ved Gud Faders, den
Almægtiges, højre hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
Vi tror på Helligånden, den hellige, almindelige kirke, de helliges
samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv.

Hvis du er interesseret kan du selv slå andre op

Det er ikke blot nogle bogstaver eller en konvention. Jeg
synes jeg har bemærket hos dig, du ikke agter ordene så
særlig meget.

For kristne betyder ordet alt, så meget at Jesus kaldes
Guds ord. Forstår du det? For dig er det ligegyldig f.eks.
om der står amerikansk eller amerikaniseret, det er nok
det samme, synes du at mene.

Så dig kan man ikke tage på ordet.

> Så hvad er det væsentlige ? Det man (*selv*) tror, ikke hvad man kalder
> sig.

> Du svarede ikke på spørgsmålet.

Jo. Hvis du offentligt kalder dig nazist, finder du
sikkert ud af, hvor vigtige ord er. Hvor vigtigt det
er, hvad man kalder sig.

> Pointen med det/de eksempler du bringer og jeg kommenterede under.

De eksempler jeg bringer er analogier. Måske skulle du slå
ordet op?? Selv om du sikkert i tredje eller fjerde kan ek-
sempel kan finde et helt skørt ord for det. Digital? Og
mene analog betyder digital, fordi ordet er nævnt i artiklen? ;-)

Det er sikkert vilkåret ved at diskutere med sprogsvage.

Thomas Corell

Vidal wrote:
[klip]
[STORT KLIP]

OK. Et eksempel, på hvad ? Og hvad er din pointe, i forhold til
> [...]

| Det vigtige er vel hvad man selv tror på; det er nok en tabt kamp, hvis
| man vil bestemme hvad andre skal tro på.

Analogier for hvad ? I forhold til:
| Det vigtige er vel hvad man selv tror på; det er nok en tabt kamp, hvis
| man vil bestemme hvad andre skal tro på.

Og så følger opbygningen til et perfidt udbrud mod min person, i stedet
for emnet...

Sviner færdigformuleret.

--
Life is what happens to you while you're busy making other plans

Thomas Corell

Du skulle prøve at følge og læse denne gruppe; især hvad andre skriver.

Hvis du har læst hvad andre skriver, så ville du vide at jeg har ret.

> [...]
> samfund, syndernes forladelse, kødets opstandelse og det evige liv.
>
> Hvis du er interesseret kan du selv slå andre op

Så alle der er kristne, er enige om at det er "testen" for om man er
kristen ? Dem der ikke består er ikke kristne ?

> [...]
> Guds ord. Forstår du det? For dig er det ligegyldig f.eks.
> om der står amerikansk eller amerikaniseret, det er nok

Du skriver så sjovt, når du spræller og ikke ved hvad du skal svare.

> Jo. Hvis du offentligt kalder dig nazist, finder du
> sikkert ud af, hvor vigtige ord er. Hvor vigtigt det
> er, hvad man kalder sig.

Nu handler det om at "kalde sig kristen".

Men hvis du gerne vil udforde/udfordres, så kan du jo forsøge at kalde
dig kristen og opføre dig som en nazist. Så kan du se hvor meget det
ændrer at kalde sig kristen. Det handler om hvad du tror på, ikke hvad
du kalder dig.

--
I am free of all prejudice. I hate everyone equally.
- W. C. Fields

Tom Klausen

tomsrk55:
Nej det vilkåret ved kun at ville "diskutere" med sig selv.

Hvad får du af at fornedre dig selv i indlæg efter indlæg?
Er du masochist? Eller har du en anden fornuftig forklaring
på din selv/destruktive adfærd?

mvh Tom

Thomas Corell

Vidal wrote:

> .. Selv om du sikkert i tredje eller fjerde kan ek-
> sempel kan finde et helt skørt ord for det. ..
>
> Det er sikkert vilkåret ved at diskutere med sprogsvage.

Nu kommenterer jeg normalt ikke andres stavning/formuleringer, men
hvordan synes du selv det går ?

Jørgen Hansen

Det ser professional ud. Jeg har aldrig været god til at lave praktiske ting. Jeg kan til nød samle et simpelt Ikea bord. Var det ikke svært at lave når du har svag ryg?

> [...]
> en Off-Road-Walker (terrængående rollator/gangstativ), for de
> findes desværre endnu ikke på markedet, skønt behovet er der!

Det er da en spændende mulighed. Det er ofte dem som har problemet som finder løsningen.

> [...]
> havearbejde, bare lidt småting såsom at fjerne ukrudt.
>
> Og så, Øv, kommer smerterne tilbage, så jeg ikke længere kan

Jeg har ikke passet min have i to-tre år. Men jeg er ligeglad, jeg har mange fugle og ingen naboer op til haven :-) Men hvis du er glad for have arbejde er det jo surt hvis det gør ondt at passe den.

> "Tilfældigvis" kommer dagens andagtstekst fra 'Et Ord Til
> Dagen' så ind på følgende:
Ja jeg tror Gud ofte tillader kriser for at udvikle vores tillid til ham. Men lige når krisen er der er det som om vi mister enhver tillid.

> [...]
>
> Gud *åbenbarer* sig muligvis i vores hverdag lige dér, hvor vi
> lever (og midt i alle de problemer, som vi måske står i), og

Ja, det er godt sagt. Det skal vi huske på.

> [...]

> også har lyst til at kommentere, fordi ... jeg læste forleden
> dag noget fra Helge Pahus' bog 'Flere' angående dette.

Jeg kan huske Helge Pahus fra bibel skolen. Han underviste i familie.Han har vist skrevet en del bøger. Har du nogensinde mødt ham? Arbejder du iøvrigt stadig inde på Frelsens Hær's bibliotek?
Jeg har så mange bøger jeg gerne vil læse. Jeg læser mest Engelske bøger, men jeg har også en del danske. Indimellem kan man være heldig at finde udgåede bøger til en billig pris på et antikvariat, loppemarked eller genbrugs butik. For få år siden købte jeg en gammel bog med bibelhistorier af Kaj Munk skrevet for børn som jeg fandt på et loppemarked. Den er fra 1953 og indeholde små bibel historier med illustrationer. Har du læst 'Åndens Magt' af Henri Nissen? Fornylig så jeg et par videoer på Youtube fra den gang de sendte serien på TV. Om familier hvis huse var hjemsøgt og ham den Engelske Graham der skulle fjerne ånderne ved at lade sig besætte af en gammel lærer - højst besynderligt. Jeg har også Tove Ditlevsen's bog, 'Bardommens Gade,' som jeg gerne vil læse.

Mvh Jørgen.

Bjarne Østergård9⁹

Vidal!
Må godt nok være en usædvanlig tålmodig mand at han gider kommunikere med den flok ubegavede tumlinger.

Hvor får han dog kræfterne fra?

Pettersen,Roald

> Vidal!
> Må godt nok være en usædvanlig tålmodig mand at han gider kommunikere
> med den flok ubegavede tumlinger. Hvor får han dog kræfterne fra?

Det står i Biblen: Døm ikke, hvis du ikke selv vil dømmes med samme målestok.

Vidal

Så derfor skal man ikke kommunikere med tungetalere?

Vidal

Den 30-05-2020 kl. 16:27 skrev Thomas Corell:

> Nu kommenterer jeg normalt ikke andres stavning/formuleringer, men
> hvordan synes du selv det går ?

Ja, det gik lidt for hurtigt. Der kom et 'kan' for meget
ind i sætningen.

Slå 'kan' op i ddo.

Vidal

Ikke kristne. Hvad anderledes troende mener i den
anledning er ligegyldigt
Jeg gider jo ikke at lede efter alle dine misciteringer.
Du er jo en hård benægter og lader dig ikke forstyrre af,
hvad du ellers har skrevet gennem tiden

> [...]
> dig kristen og opføre dig som en nazist. Så kan du se hvor meget det
> ændrer at kalde sig kristen. Det handler om hvad du tror på, ikke hvad

Hvorfor i alverden skulle jeg det? Jeg er ikke engang
højreorienteret.

Jeg *kalder* mig ikke kristen, jeg *er* kristen efter
alle trosbekendelsen definitioner.

Vidal

Den 30-05-2020 kl. 13:59 skrev Thomas Corell:

> Analogier for hvad ? I forhold til:
>
> Og så følger opbygningen til et perfidt udbrud mod min person, i stedet
> for emnet...

> Sviner færdigformuleret.

Langt fra.

Har du skiftet nyhedslæser. Dine citeringer forekommer
temmelig mystiske.

Pettersen,Roald

Du risikerer at blive beskyldt for det samme, altså her tungetale. Hvis
du ikke er klar til at dømmes med samme mål bør du lade være. Lige som
når du øverst nævner sprogsvage, vil din sprogsvaghed falde i øjnene.

Ejvind Kruse

Når Gud ligger tingene til rette efter en plan

File 22.334b ...
Divine guidance (Guddommelig ledelse)
https://sites.google.com/site/kallfaith0/c/t/divine-guidance/22-334

-

Den 30-05-2020 kl. 09:56 skrev Kall, Mogens:

Subject: [ Når Gud ligger tingene til rette efter en plan - ]
Re: Et *profetisk* Ord ? -
Re: Udsat for hjemmerøveri og i en tilstand af ptsd
Date: Sat, 30 May 2020 09:56:31 +0200
22334a news:5ed211ce$0$703$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/6PygLjR3P2w/N1xhDmlMAQAJ
Historien, som jeg ikke fik fortalt færdig forleden dag,
var/er følgende:

Fra: Mogens Kall <...
Date: lør. 30. maj 2020 kl. CET 09.26, GMT 07:26
To: ... (classified-2) ...
=== citat start ===

> Aj, bare du fik sat hjulene på, så er det da godt ...

> Ved ikke, om han er en ven... er det et langvarigt
> bekendtskab? ... Måske han bare har en "brokkeperiode"

Han er autist og pga. dette har han svært ved at forstå og
indføle sig i andre menneskers situation.

Ofte ender det så med, at han kommer på kant med mennesker.

Jeg er faktisk den eneste, der har kunnet holde ham ud!

Og dét siger ikke så lidt!

[ vedr. Løbecykel fra Aldi: ]

> Forstår godt, hvad du mener med plan & tilfældigheder & Gud

:-)

Der hører MERE med til historien:

For ca. 2½ år siden bliver en anden ven uvenner med hans nabo.
De har ellers været gode venner i en årrække.

Det ender med at denne nabo truer mig med tæv (skønt jeg INTET
har gjort udover det, at være ven med den anden)!

Jeg bliver nødt til at anmelde sagen for Politiet,
[Boligselskabet] osv.

[Boligselskabet] finder ret hurtig en anden (og bedre) bolig
til ham i nabolaget, hvor også hans mor bor.

[Autisten] bor også i dette boligområde, og vi bliver så
overfuset af ham forleden dag, så han ligefrem skubber til mig
på en voldsom måde, mens jeg er helt forsvarsløs og hænger på
mit gangstativ, den terrængående rollator.

Jeg anmelder sagen til politiet og boligselskabet, og han får
så en *alvorlig advarsel*

(Det er - vist nok - dén type advarsler, man IKKE bør samle på;
idet 3 stk. advarsler medfører udsmidning!)

Han brokker sig så til boligselskabet over, at jeg klunser,
hvilket er blevet forbudt her under CoVid-19 pga. smittefaren.

Det har så medført, at jeg har fået en henstilling fra
[boligselskabet]!

*Så jeg kan - med andre ord - IKKE i øjeblikket skaffe metaldele*
(herunder hjul) til at bygge en ny type terrængående rollator.

Men wupti ... pludselig synes Aldi, at der skal sælges
løbecykler (med netop lige dén type hjul, som jeg står og
mangler) ... :-)

Det kan jo ikke opfattes på andre måder af mig end som om, at
der findes en *kærlig* Gud i Himlen, som lader ting ske, fordi
Han under mig (og andre) det godt ... :-)

Der er [nogen], der har sagt, at der er kedeligt i Himlen. Men
det tror jeg ikke på, fordi ... Vi hygger os sammen og har det
sjovt, som når en far er sammen med sine børn ... :-)

Tænk at man ligefrem kan komme til at SKRIGE af grin i Himlen!
Gud er en sjov person at være sammen med ... :-)

[ ... ]

=== citat slut ===

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 22334b

Den 30-05-2020 kl. 20:57 skrev Jørgen Hansen:

https://groups.google.com/d/msg/dk.livssyn.kristendom/6PygLjR3P2w/WaoyMH1wAQAJ
> fredag den 29. maj 2020 kl. 08.14.02 UTC+2 skrev Mogens Kall:

File 22.332
Jo, men ...

Fordi jeg havde slået mine skinneben frygteligt, måtte jeg bare
forbedre gangstativet.

(
Og gudskelov er min rygskade IKKE kronisk, så dag for dag
heles den, hvis jeg skåner den for nye belastninger, såsom fx.
bare det at rejse sig op fra liggende tilstand!
)

Men den er desværre IKKE professionel, fordi ...

Når man ændrer tyngdepunktet fra armhøjde op til armhulerne,
da bliver gangstativet en væltepeter, så apparatet er uegnet
til "klodsede" personer (hvilket jo de fleste er, når der er
opstået alvorlige problemer med ryggen).

Og dét kan der ikke rigtig gøres noget ved ... :-(>

> Det er da en spændende mulighed. Det er ofte dem som har
> problemet som finder løsningen.

Sikke dog et dejligt *optimistisk* sind, du har, Jørgen ... :-)

> [...]
> jeg har mange fugle og ingen naboer op til haven :-) Men hvis
> du er glad for have arbejde er det jo surt hvis det gør ondt

Det går nok. Jeg glemte bare at bruge hovedet! Du ved, jeg har
jo en sindslidelse. Gudskelov ikke en, der i det daglige gør
noget, men ... skønt jeg IKKE er evnesvag, kommer jeg til
nogengange at glemme at bruge hovedet, så jeg kommer til at
lave åndsbolle-ting, som nu eksempelvis at overbelaste ryggen,
når man IKKE skal!

Nå, men ... jeg HAR allerede tilgivet mig selv (for denne min
bommert) ... :-)

(
Gud lærte mig allerede som ganske ung, at elske mig selv (altså
på en *sund* måde, der ikke er egocentrisk). Og nogengange er
det jo dét, folk tumler med, når de har en sindslidelse:
Manglende selvværd.
Jeg opdagede - og det var så INDEN, at jeg blev en personlig
kristen, at Guds Ånd kom til mig, så jeg kunne føle Ham i mit
legeme. Og dét, der overraskede mig mest ved disse møder, var,
at Han kendte min krop BEDRE end jeg! Og det var med til at
overbevise mig om, at Han var personen, der havde skabt denne
min krop!
Fordi Han elskede mig - jeg oplevede det meget konkret, som
om jeg tog et dejligt varmt bad og blev så vidunderlig *ren*, at
jeg fik lyst til HVER DAG aat gennemleve denne renselse -
Nå, men: Fordi Han elskede mig, blev der født noget sundt,
raskt i mit sind, så jeg også selv begyndte at elske mig selv
på en sund måde.
Jeg har fortsat et usynligt handihap, idet jeg mangler noget
i psykens ubevidste forsvarsmekanismer; billedlig talt som når
en bymur kun fx er 3½ meter høj (fremfor 7 meter høj).
Men det er okay. Man kan sagtens leve med disse handikap, så
længe man bare ikke overbelastes med stres (som jo fx. kan
opstå under psykisk pres)
)
Du har sikkert det samme problem som jeg, at vi pga. den knap
så høje bymur lettere end andre bliver stressede. Og det er
dét, som vi ikke kan tåle.

Stres hos urmennesket fik det muligvis til at nå op i et træ,
når/hvis en farlig løve kom forbi.

Så stres er sundt i dets oprindelige form.

Men vi mennesker lever jo meget anderledes end urmennesket
gjorde.

Og vi kan desværre komme ud for som dig, at et ondt menneske
gør os fortræd!

Og ja, så MÅ smerten bare gennemleves.

Men - som jeg tidligere skrev - så beder jeg mig (og min
familie og venner) *fritaget* for mange ting, herunder
voldsmænd.

En af de ting jeg faktisk frygter mest af alt er, at jeg i et
angstanfald kommer til at gå for vidt og gør alvorlig skade på
voldsmanden, selvom jeg handlede i selvforsvar.

Så hver dag beder jeg som sagt fx. om englevagt for min
familie, at de ikke bliver udsat for voldtægtsforsøg osv.

Og jeg tror, at Gud hører og bønhører disse vor bønner ... :-)

Men en ting jeg også har bemærket ved Gud (i de senere år) er,
at Han ønsker, at jeg skal komme tættere ind til Ham, forstået
på den måde, at når problemerne tårner sig op og kan virke
faretruende som en orkan, at jeg IKKE der stirer mig blind på
problemerne, men vedbliver at fæstne min lid til Ham, at Han
FORTSAT er med os og vil bevare os. På den måde bliver vi
opøvet i *tillid* og måske navnlig *loyalitet*.

Ham der, min autistiske ven, der skal kun småting til, førend
at han går i baglås og nærmest som en lille barn i trodsalderen
siger "mig vil ikke ... bla, bla, bla ... dumme mor!"

Du og jeg siger ikke dumme-mor (eller dumme Himmelske Far), men
vi kan godt nogen gange falde i den grøft, at vi begynder at
*tvivle* på Ham, at Han vil os det godt (herunder at beskytte
os).
Og det var noget at dét, som Helge pahus kom ind på i sin
bog.

Han berettede nemlig om, at i en normal familie føler man sig
velkommen og kan hvile i sig selv. Man behøver ikke foregive
noget men bare *nyde* fællesskabet. Og sådan skulle det også
gerne være i vores menighed, skriver Pahus så.

Men ikke alle har oplevet et fredsfyldt opvækst, desværre. Og
det kan ha' givet en nogle *traumer*, man så som voksen slæber
rundt med. Og disse traumer bliver så muligvis GENOPLEVET
*følelsesmæssigt*, når vi udsættes for fx. voldsmænd.

Og jeg tror, at Gud tillader det, fordi Han ønsker at læge os
OGSÅ mht. fortiden (herunder fx. barndommens traumer).

Det ér som om Han siger:

Jeg er IKKE som dem, der BURDE ha' givet dig tryghed og
omsorg men som svigtede.

Jeg er HERREN, din Gud, som *skabte* dig!

Tag imod Min lægedom, for Jeg vil dig det bedste.

Tillad Mig at *genoprette* dig, så du bliver en helstøbt
personlighed, for jeg *ELSKER* dig! Du er Mit barn, og Jeg
*NYDER* at vandre sammen med dig i min Have, ligesom dengang
hvor Jeg med Adam og Eva vandrede i haven Min.

Nå, da da!

Nu blev det næsten helt profetisk (Gud kan jo tale gennem os,
Hans skabninger på Legemet Hans) ... :-)

Tak Gud, aat Du er en underfuld Gud.
Tak at Du ønsker *fællesskab* med os.
Tak at Du tager bolig i vort sind og genopretter alt.
Amen.
> mødt ham? ...

Ja ...

> ... Arbejder du iøvrigt stadig inde på Frelsens Hær's
> bibliotek?

Nej, desværre! Jeg måtte bryde op, fordi jeg skønnede, at de
(i *misforstået* kærlighed til folk ude i svinestien) gik på
kompromis mht. Guds Ord (ang. hor og utugt). Jeg har - som sagt
- mødt Gud som ung på en særlig måde, hvor *renhed* (hellighed)
stod MEGET højt på prioriteringslisten Guds, skønner jeg. Det
er i hvert fald dén vej, som jeg skal vandre med Herren, hvor
jeg hverken må lave omvende til højre eller venstre, herunder
*undergrave* Guds måde at frelse mennesker på, så korset mister
sin guddommelige helbredende Kraft°.
Jeg kunne se, efter 6-7 års arbejde, at der INGEN frugter
kom!

> [...]
> år siden købte jeg en gammel bog med bibelhistorier af Kaj
> Munk skrevet for børn som jeg fandt på et loppemarked. ...

Nå, det lyder spændende ... Kaj Munk var en fantastisk kristen!

Men bemærk, at han måtte lide døden pga., at han talte imod det
onde (nazismens ondskab).

Apropos ...

https://www.biblegateway.com/passage/?search=Aabenbaringen%202%3A10&version=BPH

Aabenbaringen 2:10, Bibelen på hverdagsdansk

Vær ikke bange for de lidelser, der venter dig. Djævelen
vil kaste nogle af jer i fængsel for at friste jer til
frafald. I ti dage vil I opleve stor trængsel. Men vær tro
indtil døden. Jeg vil give jer det evige liv som belønning.

Nogen gange tillad Gud det onde at gøre os fortræd!

Og der findes ikke nogen forklaring på HVORFOR Gud tillod dette.

Men det er her, i denne situation, at vi er *sårbare* overfor
djævelens angreb (som har til formål at føre os bort fra Gud).

Så ...

Herre!
Giv os styrke til at forblive Dig *loyale*, OGSÅ når vi fristes.

Og Herre!
Fri os fra det onde!
Amen.

> ... Den er fra 1953 og indeholde små bibel historier med
> illustrationer. Har du læst 'Åndens Magt' af Henri Nissen?

Nej.

> [...]
> sig besætte af en gammel lærer - højst besynderligt. Jeg har
> også Tove Ditlevsen's bog, 'Bardommens Gade,' som jeg gerne

God læselyst, og må Gud *velsigne* dig ... :-)

Last OUTPUT: 22300 news:5e989f19$0$697$1472...@news.sunsite.dk
https://groups.google.com/d/msg/dk.test/MRWueyeFrn8/OasB9-6uAQAJ
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no 22335

Thomas Corell

Nu er vi så nået til, at du i stedet for at læse hvad der står, gør dig
umage for at finde et smuthul. Men jeg vil da prøve at omformulere mig,
selv om det nok ikke ændre på at du udelukkende vil ødelægge debatten.

Alle kan kalde sig kristne. Så vidt jeg husker, kalder du dig kristen,
andre, der lige ledes kalder sig kristne, mener ikke du er.

--
If it shouldn't be like this, it wouldn't be like this

Thomas Corell

Vidal wrote:
> [...]
[klip]
> [...]

Det ville du så ikke svare på.

> Jeg gider jo ikke at lede efter alle dine misciteringer.
> Du er jo en hård benægter og lader dig ikke forstyrre af,
> hvad du ellers har skrevet gennem tiden

Og så kom vi til (tomme) beskyldninger, igen, igen. Det eneste du har
"fanget" mig i, var at fejllæse dig for at have skrevet "amerikanske
menigheder", hvor du i virkeligheden skrev "amerikaniserede menigheder",
hvorefter du hårdnakket gled af på, at amerikanske menigheder oftest vil
være amerikaniserede.

--
you can talk the talk,
can you walk the talk ?

Thomas Corell

Vidal wrote:
[klip]

> Hvorfor i alverden skulle jeg det? Jeg er ikke engang
> højreorienteret.

Har du allerede glemt, at det var dig selv der startede
tankeeksperimentet, med at kalde sig noget man ikke er; du startede med
at foreslå, at jeg skulle prøve at kalde mig nazist (hvilket jeg på
ingen måde er).

> Jeg *kalder* mig ikke kristen, jeg *er* kristen efter
> alle trosbekendelsen definitioner.

Så er vi i ord-flue-knepper hjørnet igen (måske fordi dit
tankeeksperiment gav bagslag ?). Selv om det nok er formålsløst, så
forsøger jeg at omformulere det.

Men hvis du gerne vil udforde/udfordres, så kan du jo oplyse at du er
kristen og opføre dig som en nazist. Så kan du se hvor meget det ændrer
at kalde sig kristen. Det handler ikke hvad du kalder dig.

--
People have settled down in ignorance and craving,
constructed truths,

Thomas Corell

Vidal wrote:

> Langt fra.

Sikkert ikke. Der kommer nok flere debatter, du vil ødelægge.

> Har du skiftet nyhedslæser. Dine citeringer forekommer
> temmelig mystiske.

Hvis du vil vide det, så led efter headeren "User-Agent:". Men hvis der
er noget du ikke forstår, så spørg om det i stedet, så sparer vi alle
mulige krumspring og dårlige gæt.