Olasılık

hope no surname

Değerli zumrelerim yardımlarınız için şimdiden teşekkürler...
IMG_20201215_184747.jpg

güzin bahar güvendik

Değerli zumrelerim yardımlarınız için şimdiden teşekkürler...

Bu tartışmayı web'de görüntülemek için https://groups.google.com/d/msgid/tmoz/CAKL%2BNiO0FppUR4HN6mw_AvaKce8%2B%2BMkdhucO84QuO_vFKjnc5w%40mail.gmail.com adresini ziyaret edin.
zar çözüm.jpg

hope no surname

Zihninize ve emeklerinize sağlık...

Bianca

Hocam ben de sizin yönteminizle benzer yaptım. Sadece olasılıklar üzerinden değil durumlar üzerinden ama farklı sonuç buldum. Yaptığınız işlemlerde sadece 1 veya sadece 2'de 50 taştan hangisi üzerinde 1/6 uygulanacığıda hesap edilmeliydi bence.

15 Ara 2020 Sal 19:59 tarihinde güzin bahar güvendik <guzinbaha...@hotmail.com> şunu yazdı:
20201215_203141-1.jpg

hope no surname

Zihninize ve emeklerinize sağlık tekrar teşekkür ederim

Muharrem Şahin

Bianca Hocamın
eş olumlu olaylara dikkat çekmesi
yerinde olmuş.
"Olasılıkta özdeş nesne yoktur."

hope no surname <umu...@gmail.com>, 15 Ara 2020 Sal, 22:12 tarihinde şunu yazdı:

--
.

taşkın taşkın

to tmoz
IMG-20201216-WA0001.jpg

taşkın taşkın

to tmoz
IMG-20201223-WA0020.jpg

Mısra Ozgan

taşkın taşkın

to tmoz
Teşekkürler

ibrahim şahin

Screenshot_20210102_145033.jpg

erkan dinç

1/9 +1/9+ 1/9 =1/3

simonsen-55

Sorudan ben bunu anlıyorum
1. de bulursa 1/9
2.de bulursa 8/9.1/9
3.de bulursa 8/9.8/9.1/9
Toplam 217/729  olmaz mı?

taşkın taşkın

to tmoz
IMG-20210108-WA0001.jpg

Bianca

resim_2021-01-08_203005.png
Böyle düşündüm yanlışım olabilir. Asal sayıları eksik ya da fazla almış olabilirim.

taşkın taşkın

to tmoz
Teşekkürler hocam

Marematikce B

Soruya bakar mısınız
20210116_105652.jpg

ORHAN ALTIP

Screenshot_20210116-134209_WhatsApp.jpg

Bianca

Herbir karenin 4 farklı durumu olucaktır.

Büyük kare için mutlaka dışarıya bakan kenarları kırmızı olmalı. O yüzden iki kenarı kırmızı olan 2 kare bunu sadece bir durumda sağlar. Üç kenarı kırmızı olan diğer iki kareyse bunu 2 farklı durumla sağlar.

ORHAN ALTIP

Teşekkürler

Bianca

Rica ederim

Marematikce B

Bakabilir misiniz

16 Oca 2021 Cmt 10:57 tarihinde Marematikce B <matema...@gmail.com> şunu yazdı:
Soruya bakar mısınız

Mısra

16 Oca 2021 Cmt 22:00 tarihinde Marematikce B <matema...@gmail.com> şunu yazdı:
Bakabilir misiniz

16 Oca 2021 Cmt 10:57 tarihinde Marematikce B <matema...@gmail.com> şunu yazdı:
Soruya bakar mısınız

Screenshot_2021-01-17-00-56-25.png

Marematikce B

Birinci 100 den büyük gelmiş. Niye birinci için de hepsini aldınız.Ben 15/32 bulmuştum.

ORHAN ALTIP

Screenshot_20210117-115153_WhatsApp.jpg

Mısra

Haklısınız,100 den büyük gelme şartının sağlandığı söyleniyorsa payda kısmında buna uyarak hesaplama yapmalıyız. Gözden kaçırmışım.

Marematikce B

Şıklar hatalı o halde

Mısra

17 Oca 2021 Paz 10:55 tarihinde ORHAN ALTIP <altip...@gmail.com> şunu yazdı:

Screenshot_2021-01-17-13-53-42.png

Muharrem Şahin

Seçenekler hatalıdır hocam.

Mısra <ozga...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 13:58 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

Biri sormuşsa; s2
Her sütunda
önce en alttakilerin vurulması durumunda;
|. sütun. ||. sütun. |||. sütun
------------ ------------- -------------
2 2 -
- 2 2
1 2 1
2,2 --> 6 değişik biçimde.
(3,2,7,6,5 gibi.)
-,2,2 --> 6
1,2,1 --> 12
Toplam 24 değişik vuruş sıralamasında
5. vuruş 5 olur.
Bu sıralamalarda
her sayının seçilmesi olasılığı 1/3'tür.
24.(1/3)^5 = 8/81
Seçenekler: 1/36, 1/7, 1/16, 1/12, 1/10

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 14:31 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

"Biri sormuşsa; s2"
yazarak
TMOZ Facebook grubunda aratılırsa
ayrıntılı yazışmalara ulaşılabilir.
Her bir sıralamanın olasılığı ayrı ayrı hesaplansa,
bu olasılıklar eşit olmaz hocam.
Bunları eşit sayarak yapılan çözümler yanlıştır.
Ayrı ayrı, tüm patlatma sıralarının olasılıkları hesaplanarak da
8/81'e ulaşılır.

Yine; olasılıkları eşit olmayan olaylar! :):):)

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 14:32 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

İlgilenenlerce tam anlaşılabilmesi için ekliyorum:
"Balonların 3-7-10-9-6-2-1-5-8-4 sırası ile vurulması olasılığı,
(1/3)^7.(1/2)^2;
3-2-1-7-6-5-4-10-9-8 sırası ile vurulması olasılığı,
(1/3)^3.(1/2)^4 'tür."

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 14:40 tarihinde şunu yazdı:

--
.

serdar arman

muharrem hocam... soruda tüm balonlar vuruluyor demiş ve bu tüm vuruluşların içinden sadece 5. nin 5 nolu olması mı soruluyor??
çözümünüzde sanırsam 5 nolu balona kadar...yanlışmı düşünüyorum...

Muharrem Şahin

Tüm balonların vurulduğu durumda da
5. atışta 5 nolu balonun vurulması olasılığı değişmez hocam.
Yukarıda açıklamaya çalıştım.
Daha ayrıntılı yazışmalarımız
TMOZ Facebook grubunda.

serdar arman <xxl1...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 15:57 tarihinde şunu yazdı:

--
.

serdar arman

hocam çok teşekkür ediyorum. kusura bakmayın yazdıktan sonra baktım face e...şimdi buldum

rasimzencir

herşeyden önce sorunun ifadesinde hoş görülebilecek
bir hatanın olduğunu belirtmeliyim. son cümle
şöyle olsaydı daha doğru olurdu diye düşünüyorum.

buna göre beşinci atışta beş numaralı balonun vurulmuş olması
olasılığı kaçtır?

öncelikle tüm balonların vurulması deneyinin evrensel kümesinin
eleman sayısını bulalım.  10! / 3!.4!.3!   herkesin bildiği gibi.

olasılığı istenen olay beşinci atışta beş nolu balonun vurulması olasılığı...
bu olayın gerçekleşebilmesi için, 6 ve 7 nolu kırmızı balonların vurulması zorunluluğu var.
bu durumda ilk dört balon sskk, yykk, sykk  olmalı. 5. kırmzı balonun yeri zaten belli.

1)sskk nın vuruluş sırası 4!/ 2!.2! = 6  değişik. 5. balon sonrası kalan balonlar skyyy. sıralaması  5!/3!=20
 bu durumda istenen sıralama sayısı 6.20=120,
2)yykk  şeklindeki sıralama da yukardakinin aynısı    6.20=120

3)sykk vuruş sırası 4!/2!=12 devam eden durum ssyyk,  5!/2!.2!=30
   sıralaması 12.30=360.

olasılığı istenen olayın sıralama sayısı  120+120+360=600

olayın olasıliği=  600.3!.4!.3! / 10! = 1/ 7   bulunur...

rasimZENCİR

Muharrem Şahin

Rasimciğim;
Onlarca kere açıkladığım doğruya
seni inandırabilmek için beni zorlama.
Senden başka herkesi inandırdım.
Açıklamalarımı tam okumuyorsun.
Yazdıkların
kafa karıştırmaktan ileri geçmiyor.
Lütfen;
yazdıklarımı tam incele.
TMOZ Facebook'taki yazışmaları da incele.
Bu sorunun cevabı 8/81'dir.

rasimzencir <rsm...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 19:49 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

Eren Şirin

muharrem hocam diğer hocalarımızın bulduğu 1/7 cevap aslında doğru cevap oluyor sizin çözümünüzde ise şöyle bir sorun var 5. balona kadar sıralama 24 fakat daha sonrasında verdiğiniz sıralama doğru değil facebook da da baktım fakat neden öyle bir sıralama olduğunu anlayamadım (rasim hocamızın çözümü diğer hocalarımızın ki gibi doğru olucak )bu yüzden yanlış çıkıyo yani yanlış anlaşılmasın ama gördüğüm kadarıyla 10 dan fazla öğretmen sorunun  cevabını 1/7 bulmus bu yöntemi kullanan ve 8/81 cevabını bulan sadece siz varsınız ayrıca bu basit bir olasılık sorusu yani olayların ihtimalinin eş olumlu olup olmamasına bakılacak bir istatistik sorusu değil ki ya da bizler istatikçi değiliz ki .... tekrardan saygılar değerli hocalarım

Muharrem Şahin

8/81 kesin doğrudur hocam.

Bu yaygın bir yanlış olduğu için
hep yanlışa rastlıyorsunuz.
Açıklamalarımı inceleyin.

Eren Şirin <erensi...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 21:19 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

Eren Hocam;
Diğer paylaşımlarımı da inceleyebilirseniz
hep
yaygın yanlışların karşısında durduğumu görürsünüz.
Siz
çoğunluğa bakmak yerine
yazdıklarımı inceleyin.
TMOZ ve MEB Lise Mat. Öğ. Odası gruplarındaki
yazışmalarımızı da inceleyin.

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 21:25 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Eren Şirin

değerli hocam açıklamalarınızı uzun uzun inceledim fakat baya karmaşıklaştırmışsınız basit bir olasılık sorusunu olayların olma olasılığı eş çünkü

Muharrem Şahin

Muharrem Şahin

"Basit bir olasılık sorusu" değil.
Yanlışlar da
basit olmadığı için yapılıyor.

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 21:32 tarihinde şunu yazdı:

--
.

rasimzencir

muharrem hocam,

sizinle tartışmak niyetim yok. hala aynı hataları yapıyorsunuz. olasılık konusundaki kavramları altüst ediyorsunuz.
yıllarca verdiğiniz emeklerinize yazık ediyorsunuz. en kötüsü de çoğu öğretmen ve öğrencilerimizi yanlış yönlendiriyorsunuz.

hatalarınızı söylediğim zaman benim dediklerim doğru deyip kaçıyorsunuz.

tekrar söylüyorum.
olaylar eş olasılıklı olmaz. kesin olayın olasılığı 1, imkansız olayın olasılığı 0 dır. eşit olasılılık deneylerle ilgilidir. deneyin hileli olup olmaması ile alakalıdır.
bunu kaç defa söyledim.
hala sıralamanın olasılığına bak diyorsun.  sıralamanın olasılığı olmaz. olayların olasılıkları vardır.

kendine göre bulduğun yöntem bazı durumlarda doğru cevap verebilir. ama bu yönteminin doğru olduğunu göstermez.

olasılığın temelini inkar ediyorsun. sonra da doğruyum diyorsun.

çok üzgünüm.
biliyorum bir gün anlayacaksın.

selamlar saygılar.

rasimZENCİR

[...]

Muharrem Şahin

Karşıda
ateş edebileceğiniz 2 balon varken
rastgele birini vurma olasılığı 1/2'dir.
Ateş edebileceğiniz 3 balon varken
rastgele birini vurma olasılığı 1/3 olur.
Anlaşılması gereken nokta burası.

Dolayısıyla;
her vurma sıralamasının olasılıkları farklı olabiliyor.
Yanlış olan,
bunların olasılıklarının eşit sayılması.

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 21:33 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Muharrem Şahin

Rasimciğim;
Sıralamalar
farklı olasılıklar bütününden oluşuyor.
Diğer yazdıklarımı da anlamaya çalış.
Gerçekten,
hiç emek vermiyorsun.

rasimzencir <rsm...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 21:38 tarihinde şunu yazdı:

--
.

rasimzencir

işte yanlış olan bu dedikleriniz.
olasılık denen şey böyle değil.

şu kadar basit.
bir deney tanımla. olabilecek sonuçları belirle. istenen durumları bul.
istenen durumlar / çıktıların sayısı....

sen bir tane deneyi onlarca deneye bölüyorsun. her birinde olasılık buluyorsun. işi içinden çıkılmaz hale getiriyorsun.

matematik öyle karmaşık bir şey değil. kolaylıklar bilimi.
kolaylık yoksa matematik değildir.

saygılar

rasimZENCİR

rasimzencir

Rasimciğim;
Sıralamalar
farklı olasılıklar bütününden oluşuyor.

şu cümleyi siz mi yazıyorsunuz muharrem hocam ya?
bu ne demek ya?

her seferinde daha da
şaşırıyorum.

sıralama matematiğin ayrı bir konusu biliyorsun. o konu işlenirken hiç de olasılıktan bahsetmeyiz.

:)

rasimZENCİR

Muharrem Şahin

Rasim Hocam;
Lütfen bana ders vermekten vazgeç.
Soru soruyorum.
Buna cevap ver.
Gerçekten
ilgilileri yanıltıyorsun.

rasimzencir <rsm...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 21:45 tarihinde şunu yazdı:

--
.
Kombiyol-1.pdf

Lale Bal

20210118_001329.jpg

Muharrem Şahin

Eren Şirin Hocam;
Siz
diğer örneklerimi de inceleyip
dönüş yaparsanız
çok yararlı olursunuz.

Muharrem Şahin <muhar...@gmail.com>, 17 Oca 2021 Paz, 21:52 tarihinde şunu yazdı:

--
.

Hatice Mankan

to tmoz
Muharrem Hocam
kitap tashih aşamasında bu soruyu eş olumlu kabul ederek cevaba 1/50 demiştim.
Ekteki soru için düşüncenizi alabilir miyim.
Soru kendini iyi ifade etmiş mi?
Screenshot_20210122-122014_Gmail.jpg

Muharrem Şahin

P = 3. sırada mavinin ve 6. sırada pembenin açılması olasılığı / 3. sırada mavinin açılması olasılığı

3. sırada mavinin açılması olasılığı =
P(aab) + P(ccb) + P(acb) + P(cab) = 4. 1/3. 1/3. 1/3 = 4/27

3. sırada mavi ve 6. sırada pembenin açılması olasılığı =
P(aababc) + P(aabbac) = 1/3. 1/3. 1/3. 1/3 . 1/2 .1 + 1/3. 1/3. 1/3. 1/3 . 1/2 .1 = 1/81

P = (1/81) / (4/27) = 1/12

Sonraki açılışlar bu olasılığı değiştirmez.
Tüm sıralamaları eş olumlu sayınca
3. sırada mavi gelmesi koşuluyla,
6. sırada pembe gelmesi olasılığı 1/50 geliyor.

Ama; tüm sıralamaları eş olumlu saymak demek,
her sıralamayı birer kağıda yazarak kura çekmek demektir.
Bu da,
bu yanlış çözümü aklamak için düzenlenmiş bir yoldur.
Kimse böyle yaparak çekmeceleri açmaz.
Her açışta uygun çekmecelerden seçme yapar.

Yanlış çok yayılmış.

Desteğin için teşekkürler öğretmenim.

.

Hatice Mankan

to tmoz
Teşekkür ederim Muharrem Hocam sağolun

Muharrem Şahin

Bu başlığı güncelliyorum.
Okulumuza katkı yapmak isteyen öğretmenlerim katılırsa sevinirim.

rasimzencir

:)))

muharrem hocam,
 eski yazışmalarımızı gördüm tekrar.  gülümsedim.  son yazışmalarınıza bakıyorum da hala
"eş olumlu olaylar"  diyorsunuz ve bu inadınızdan vaz geçmiyorsunuz.  işte tam da bu yüzden bütün olasılık sorularınız ve cevaplarınız yanlış oluyor.

OLAYLAR EŞ OLASILIKLI OLMAZ.   EŞ OLASILIKLI OLMAK  DENEYLERİN BİR ÖZELLİĞİDİR.
EŞ OLASILIKLI DENEY, HİLESİZ DENEY DEMEKTİR.
EŞ OLASILIKLI DEĞİLSE HİLELİ DENEY DEMEKTİR.

bir zar attığımızda örnek noktalar(çıktılar) eşit olasılıkla geliyorsa (ki 6 tanedir) zar atma deneyi hilesizdir. zar dikdörtgenler prizması şeklinde ise çıktılar eşit olasılıklı olmaz ve deney hilelidir deriz.

oysa bu deneyde 64 tane olay vardır. örneğin asal sayı gelme  olasılığı nedir diye sorulursa bu bir olaydır. bu olay eşit olasılık mı diye sorgulanmaz.

iyi akşamlar dilerim.

Muharrem Şahin

Sevgili Rasim Hocam;
Keşke sen girmeden önce yazdıklarımı anlaya anlaya okusaydın.
Ben bir kere daha okudum.
En küçük bir hatamı göremedim.
Her ayrıntıyı yazmışım.
Tek bir şey ekleme gereği duymuyorum.
Sen aklındaki ezberi - hem de yanlışa götüren ezberi - tekrarlayıp duruyorsun.
Ne yazık ki; böyle yaparak, yanılttıkların da oluyor.
Sana ödev veriyorum:
Yazdıklarımı emek vererek oku!
Günün güzel olsun.