LIDL perui minulle antamansa VALOKUVAUSKIELLON

Matti Kaki

Vihdoin ja viimein sain kuin sainmin LIDL:iltä vastineen kirjeeseen jossa
LIDL kielsi valokuvaamisen myymälässään. Alla saamani sähköposti.

Arvoisa Matti Käki,

Olette tiedustelleet suhtautumistamme valokuvaukseen myymälöissämme.
Myymälätila kuuluu julkisiin alueisiin, joten laillista estettä
kuvaukselle ei ole. Kiinteistön omistajan ja liikkeen harjoittajan
roolissa olemme alusta asti toivoneet että myymälöissämme ei kuvattaisi.
Syy toiveeseemme on asiointirauha asiakkaillemme. Kaikki eivät välitä
kameroiden läsnäolosta tai kulutustottumustensa mahdollisesta
taltioinnista. Toki valokuvausta voi harrastaa häiriöttäkin. Koska
rajan veto häiritsevän ja häiriöttömän valokuvauksen välille
läsnäolijoista riippuen on mahdotonta, yleinen toiveemme on yhä,
että myymälöissämme ei kuvattaisi ilman lupaa. Luotamme valokuvaajien
harkintakykyyn ja hyviin tapoihin käydä ensin puhumassa asiasta
myymälävastaavan kanssa. Asiallisten kuvien ottaminen asialliseen
tarkoitukseen varmasti hyväksytään.

Ystävällisin terveisin

Lidl Suomi Ky
Asiakaspalvelu - 0800 0 5435

Saamani kirje sekä sitä ennen heiltä saamani tiedot Lidlin puhelinpalvelusta
ovat tosin ristiriitaisia tämän ylläolevan kanssa koska niissä valokuvaus
KIELLETTIIN. Mutta pääasia, että LIDL:kin tietää miten asia on. Seuraavassa
LIDL:istä saamani valokuvauskieltokirje:

http://www.sci.fi/~oh2bio/LIDL/lidl.gif

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========

John Smith

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message

Tästähän pitää antaa työnmitali. Mitä aiot seuraavax haastaa ...
Sen että joku toinen meni ja kuvas sua LIDL'in myymälässä omenapussi käessä

Vai aiotko haastaa LIDL'in siitä että meni salliin valokuvaamisen kaupassaan
vaikka se jonku toisen merkkisessä liikkeessä
kiellettiin.
Jäämme jännityksellä oottamaan ...

Olli

Matti Kaki wrote:
> [...]
> harkintakykyyn ja hyviin tapoihin käydä ensin puhumassa asiasta
> myymälävastaavan kanssa. Asiallisten kuvien ottaminen asialliseen

No niin, ja samalla tuli todistettua, että valokuvausta on asiallista ja
asiatonta, ja että ainoa tapa saada toiminta asialliseksi ei ole kohdella
jokaista valokuvaajaa potentiaalisena naisten sovituskopin tirkistelijänä,
eli siis kieltämällä kuvaus.

Olli

lars

Olen ihan eri mieltä!!!
Julkisissa paikoissa kuvaaminen on oikeutettua, joten jos niin vain halajaa,
niin oikeuksistaan on hyvä myös pitää kiinni. Olennaista on, että
juridisuuden astetta ei määrrä Lidl, vaan ihan joku muu instanssi. Tämän oli
liike itsekin huomannut, kun joutui peräätymään kannastaan.

- L

Jore Puusa

Matti Kaki wrote:
> Vihdoin ja viimein sain kuin sainmin LIDL:iltä vastineen kirjeeseen jossa
> LIDL kielsi valokuvaamisen myymälässään. Alla saamani sähköposti.

> [...]

-----------
Hyvä Matti Käki ;-)
Minusta on kertakaikkiaan hienoa, että uskalsit nousta kansainvälistä
myymäläketjua vastaan.
Mitä enemmän kaltaisiasi Suomessa olisi, sen vapaampi ja parempi täällä
olisi hengittää.
Se, että saako Lidlissä kuvata vai ei on sinänsä pieni asia maassa,
jossa parin komppanian verran ihmisiä tappaa itsensä vuosittain:
Mutta se että kyseenalaistetaan ja saavutetaan asioita tekee hyvän olon
laajemminkin katsottuna.
Ehkä joku -vaikkapa Lidlin murtama naistyöntekijä- luki postauksesi ja
romahduksen sijaan päätti siirtyä eteenpäin elämässään.
Saatoit siis tekosi substanssilla pelastaa ihmishengen:-)

Se että uskaltaa jotain,- on tässäkin ryhmässä aina joutunut syvän
paheksunnan ja tuomitsemisen kohteeksi.
Siksi erityisesti onneksi olkoon.
Jorepuusa

John Smith

"Jore Puusa" <jore....@kolumbus.fi> wrote in message

Joo mutta rassaa tää jatkuva joka asiasta nariseminen, valittaminen ja
kanteen nostaminen ties mistä asiasta ...
Hyvä ettei kannetta kohta nosteta jos huoltomies ei kiireessään sano
huomenta ku auto haetaan
korjaamolta kl. 13.
Tämänki tuomioistuin olis sitte päätöslauselmassaan todennu että "syytettä
ei voida nostaa koska kello
on 13 ja ei huoltomiehen tarvitsekkaan sanoa huomenta". Korkeintaan päivää
mutta koska siitä ei kannetta nostettu
niin se siitä.

Message has been deleted

Sakari Hannula

John Smith wrote:
> Joo mutta rassaa tää jatkuva joka asiasta nariseminen, valittaminen ja
> kanteen nostaminen ties mistä asiasta ...

Jos kuluttajat eivät jaksa tai viitsi pitää kiinni kaikista pienistäkin
oikeuksistaan, pikku hiljaa niitä saatetaan viedä meiltä pois
oikeastikin. Uskoisin kyllä ymmärtäväni, mitä tarkoitat kommentillasi
'joka asiasta nariseminen', mutta tätä laitonta valokuvauskieltoa
vastaan taistelua (!) en lukisi aivan mitättömäksi asiaksi.

.s

Auvo

"John Smith" <som...@nokia.com> kirjoitti
viestissä:0heLg.37083$Nb2.6...@news1.nokia.com...

Huomattavasti Mattia enemmän rassaavat ryppyotsaiset besserwisserit, jotka
JOKAISEEN Matin viestiin ilmeisesti pakkoliikkeenomaisesti joutuvat
vastaamaan AINA SAMAT narinansa. Matilla sentään on useampia narinoita,
mutta näillä aina samat.

Auvo

Marko K.

lars wrote:
> [...]
> että juridisuuden astetta ei määrrä Lidl, vaan ihan joku muu
> instanssi. Tämän oli liike itsekin huomannut, kun joutui peräätymään

Oikeutettua tai ei, minä ainakin pätkäisen kuvaajaa käkättimeen välittömästi
jos linssilude ei tajua pistää kameraa piiloon ensimmäisen huomautuksen
jälkeen. Ei, mulla ei ole mitään salattavaa, mä en vain halua että mua
kuvataan ilman lupaa.

Se on sitten kokonaan eri asia jos valivalikäki tms. haluaa kuvata jotain
kiinalaisia työntömittoja Lidlin alelaarissa ja liike ei salli tätä, mutta
toisten ihmisten kuvaaminen ilman lupaa heidän ollessaan esim. ostoksilla ei
oikein mahdu mun kaaliin.

--
Make.
kau...@POISTAjypoly.fi

qrppa

En pidä Lidlin tavoista kohdella työntekijöitään saati asiakkaitaan,
mutta tässä tapauksessa asetun tuon kasvottoman suuryrityksen puolelle.
Toki ihan kiva jos Matti on taistelullaan saavuttanut moraalisen
niskavoiton Lidlistä ja saanut heidät myöntämään että heidänkin
liikkeissään pätevät suomen eivätkä heidän itse keksimänsä lait. Silti
mielestäni pitäisi kunnioittaa kiinteistön omistajan tahtoa ja olla
valokuvaamatta jos sitä nimenomaisesti pyydetään.

> Syy toiveeseemme on asiointirauha asiakkaillemme. Kaikki eivät välitä
> kameroiden läsnäolosta tai kulutustottumustensa mahdollisesta
> taltioinnista.

Ylikorkeiden vessapaperipinojen yms. arkaluontoisten asioiden kuvaaminen
ja saattaminen koko kansan tietoon on varmasti sangen kiusallista
Lidlille. Uskon kuitenkin että suurin syy valokuvauksen kieltämiseen on
nimenomaan tuo asiakkaiden asiointirauhan turvaaminen. Itse en ainakaan
pitäisi jos joku heiluisi kameroineen kaupassa ja kuvaisi (edes
vahingossa) osteluitani. Etenkin kännykkäkameroiden arkipäiväistyttyä
olisi kiva jos jonkinlaisia "kameravapaita" vyöhykkeitä pyrittäisiin
kunnioittamaan. Digikameraan investoimisen mielekkyyttä voi pohtia, jos
jännimmät kuvauskohteet löytyvät marketista -mene hyvä mies luontoon tai
vaikka kesällä rannalle kuvaamaan.

Jore Puusa

qrppa wrote:
Silti
> mielestäni pitäisi kunnioittaa kiinteistön omistajan tahtoa ja olla
> valokuvaamatta jos sitä nimenomaisesti pyydetään.
-------
Niinpä:
Keskitysleireillä ei kiinteistön omistajan pyynnöstä kuvattu mitään ja
seurauksena 4,5-6 miljonaan ihmistä kaasutettiin kuoliaaksi.

Gulagissa ei kiinteistöjen omistajan toivomuksesta kuvattu mitään ja
ainakin 10 miljoonaa tapettiin erillaisilla tavoilla, koska tieto ei
saavuttanut muita maita.

Sudanissa olevilla kaaakon jälleenkäsittelylaitoksilla ei
kiinteistönomistajan toivomuksesta ole kuvattu, siksi sinunkin
suklaapötkösi raaka-aineen valitsevat edelleen 5-10 vuotiaat orjat
joilla on n. 5 vuotta elinaikaa.

Tapauksia ja vastatapauksia on paljon ja Lidlin suhteen esim kuvien
kautta on todistettu, että ne työntekijät,- joilla on kuukautiset
joutuvat pitämään erityistä otsapantaa päässään.
Muta suojele sinä kurppa vaan Lidliä,- onhan Suomessa aina pidetty
saksalaisesta järjestyksestä, jääkäripapitkin oikein kilpailivat -18
kuka pääsee taas huomenna komentamaan telotusryhmää.

Digikameraan investoimisen mielekkyyttä voi pohtia, jos
> jännimmät kuvauskohteet löytyvät marketista -mene hyvä mies luontoon tai
> vaikka kesällä rannalle kuvaamaan.

-------
Kamera on loistava laite paljastaa väärinkäytöksiä jopa silloin kun sitä
ei saisi käyttää.
Maailmassa on muutettu asioita ottamalla niistä kuva ja saattamalla se
julkisutteen.
Ajattelisit vaan mediamyönteisesti kuka nimimerkkisurkimus sitten
oletkin. Avoimuus saattaa auttaa niitä jotka kärsivät eniten.
Ja myös sinua joskus.

Jore Puusa joka on Jore Puusa,-- eikä metro78 tai hupshei34 tai
voiettä68 tai joku muu pelkuri!

Pasi Annala

"qrppa" <maagi...@ROSKAPOSTINESTOgmail.com> kirjoitti
viestissä:8ykLg.348$MM...@read3.inet.fi...

> [...]
> kunnioittamaan. Digikameraan investoimisen mielekkyyttä voi pohtia, jos
> jännimmät kuvauskohteet löytyvät marketista -mene hyvä mies luontoon tai

Ei se Liri mitään asiakkaitaan ajattele siinä kuvauskiellossa.
EI SE ERES RAKENNA TISKIÄ MISTÄ OSTAMANSA TAVARAT VOISI KASSALLA PAKATA.
PITÄKÖÖN "HALVAT" ROMUNSA.

PA

Pasi Pikkupeura

Jore Puusa kirjoitti:

> Keskitysleireillä ei kiinteistön omistajan pyynnöstä kuvattu mitään
> ja seurauksena 4,5-6 miljonaan ihmistä kaasutettiin kuoliaaksi.

Nyt nokitettiin kunnolla. Tähän saakka Lidlin uhkaavasti kallellaan olevat
wc-paperipinot olivat ainoastaan vaarana Suomen lapsille ja vanhuksille.
Mutta että holokausti...

> Gulagissa ei kiinteistöjen omistajan toivomuksesta kuvattu mitään ja
> ainakin 10 miljoonaa tapettiin erillaisilla tavoilla, koska tieto ei
> saavuttanut muita maita.

Vai olisiko tässä käynyt niin, että jos tarkkailee ympäristoään liiaksi
ainoastaan etsimen pienen reiän läpi, niin lopulta suhteellisuudentaju
katoaa tyystin?

> Jore Puusa joka on Jore Puusa

No voi että sentään.

Message has been deleted

Pertti Heikkinen

Pasi Pikkupeura wrote:

> Nyt nokitettiin kunnolla. Tähän saakka Lidlin uhkaavasti kallellaan olevat
> wc-paperipinot olivat ainoastaan vaarana Suomen lapsille ja vanhuksille.
> Mutta että holokausti...

Lidlin toimintatavat ovat ainakin työntekijöille vaaraksi... Siitä
inttäminen ei tosin kuulu valokuvausryhmiin.

simppa

John Smith wrote:

> Tästähän pitää antaa työnmitali. Mitä aiot seuraavax haastaa ...
> Sen että joku toinen meni ja kuvas sua LIDL'in myymälässä omenapussi käessä

Miksi kukaan vapaan journalismin(tai sen puutteen) takia kieltäisi
ihanien omenoiden kauniissa käessä olevaa harmonian tunteen kuvausta
missä vaan ja milloin vaan....
Minä ainakin haluaisin nähdä omenan käessä ;-)

simppa

John Smith wrote:

> Joo mutta rassaa tää jatkuva joka asiasta nariseminen, valittaminen ja
> kanteen nostaminen ties mistä asiasta ...

Miksi siis valitat?

qrppa

> Muta suojele sinä kurppa vaan Lidliä,- onhan Suomessa aina pidetty
> saksalaisesta järjestyksestä, jääkäripapitkin oikein kilpailivat -18
> kuka pääsee taas huomenna komentamaan telotusryhmää.

Vuodatuksesi punaisenalankana on ilmeisesti "saksalainen on aina
saksalainen..." -ideologia. No mikäs siinä. Vaikka urheasti
kirjoitteletkin omalla nimelläsi niin jotain suhteellisuudentajua voisi
silti odottaa. Valokuvauskielto != keskitysleiri.

> Kamera on loistava laite paljastaa väärinkäytöksiä jopa silloin kun sitä
> ei saisi käyttää.
> Maailmassa on muutettu asioita ottamalla niistä kuva ja saattamalla se
> julkisutteen.

Tämä on taas näitä asioita joissa teoria ja käytäntö eivät kohtaa.
Kameralla voidaan muuttaa maailmaa -kuulostaa hinolta teorialta mutta
käytännössä nämä Lidlin sisältä otetut kuvat päätyvät hannukarpomaisiin,
henkilökohtaisiin reportaaseihin. Liian korkeita pinoja, rikottuja
ovenikkunoita yms. Sitten on näitä veijaireita jotka kuvaavat ihan vain
siksi koska se on epäsuotavaa, esim. tämä kaveri joka kuvaili alkossa
pullovalikoimaa.

Olet toki oikeassa siinä että yhteiskunnan epäkohdat voi tuoda esille
kuvaamalla. Onhan esim. jenkeissä näitä tapauksia joissa poliisien
ylilyöntejä on kuvattu ja homma siten saatu tapetille. Tosin itse
ainakin epäilen ettei tälläisiä juttuja kuvailla suomen Lidlissä.

> Ajattelisit vaan mediamyönteisesti kuka nimimerkkisurkimus sitten
> oletkin. Avoimuus saattaa auttaa niitä jotka kärsivät eniten.
> Ja myös sinua joskus.

Mediamyönteisyys on päivän trendi. Esim. Mika Myllyllän kännisekoilut
kuvannut henkilö taisi olla erityisen "mediamyönteinen".

Nimimerkin käyttöön uutisryhmissä on perustellut syyt. Itse en ainakaan
lähtisi omalla nimelläni kirjoittelemaan esim. tietoturvaa käsitteleviin
ryhmiin. Jos jutut ovat asiallisia niin miksei voisi suojata omaa
anonyymiteettiään? Kaikilla ei ole tarvetta päättää kirjoituksiaan
nimeensä ja titteliinsä. Netissä kun ollaan niin miten voin edes
varmistua että "Jore Pusa" on nimenomaan Pusan Jore eikä naapurin Kaisa?

Tuukka L.

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message news:ndaLg.4635
> myymälävastaavan kanssa. Asiallisten kuvien ottaminen asialliseen
> [...]

Minä haluan ottaa asiattomia kuvia asiattomiin tarkoituksiin? Yrittävätkö ne
sen multa kieltää? Millä lihaksilla?

Jani Kyllönen

Jore Puusa wrote:
> [...]
> Keskitysleireillä ei kiinteistön omistajan pyynnöstä kuvattu mitään ja
> seurauksena 4,5-6 miljonaan ihmistä kaasutettiin kuoliaaksi.

Kiitos kaunis, Puusan Jore.

En ole aikoihin nauranut niin kovaa ja yllättäen kuin nyt kun aivan
täysin puun takaa ilmaantui hitler-kortti käkimatin valokuvauskeskusteluun.

Freiheit muß sein! Fotografierung macht frei!

jani

Tuukka L.

"John Smith" <som...@nokia.com> wrote in message news:0heLg.37083

> Joo mutta rassaa tää jatkuva joka asiasta nariseminen, valittaminen ja
> kanteen nostaminen ties mistä asiasta ...

Rassaa? Höpö höpö.

Matti teki ihan hyvän homman loppujen lopuksi.

Asiahan on niin tässä maassa, ettei Lidl keksi itse omia lakeja ja sääntöjä.
Tärkeä periaate.

Moni isompi firma kun käyttäytyy edelleen ikäänkuin lait eivät olisi heitä
varten olemassakaan. Eihän tämä iso juttu loppujen lopuksi ollut, mutta
tärkeä muistutus siitä, että vaikka Lidl kuinka olisi Iso ja Mahtava - ja
sillä olisi Pontevia Lakimiehiä Konttorillinen, niin viime kädessä se on
tuomioistuin ja Suomen lakikirja, minkä mukaan mennään.

Aika paljon yrityspuolella keksitään laittomia sääntöjä ja määräyksiä,
annetaan jopa kieltoja.

Esim. sähköpostien lukeminen, seuraaminen ym. ovat asioita, jotka jatkuvasti
ovat pinnalla. Samoin esim. se, että saako työnantaja ottaa itselleen
poliisin valtuudet ja ruveta seuraamaan työntekijänsä yksityisasioita. Nämä
tämmöiset on tärkeitä oikeuksia, joista pitää kansalaisten pitää millilleen
kiinni ja tarvittaessa puolustaa niitä. Muuten ne voidaan menettää
ikiajoiksi käytännön ruvettua lipsumaan ja pienen ihmisen pompottamisen
tultua maan tavaksi.

Tuukka L.

"qrppa" <maagi...@ROSKAPOSTINESTOgmail.com> wrote in message news:7KrLg.8

> [...]
> ovenikkunoita yms. Sitten on näitä veijaireita jotka kuvaavat ihan vain
> siksi koska se on epäsuotavaa, esim. tämä kaveri joka kuvaili alkossa

Entä jos eivät päädy? Mikä ihmeen tuomari sinä olet? Mistä tiedät, mikä
"reportaasi" on turha ja mikä oikeutettu?

Lidlissä saa ja pitää kuvata. Oikein uhalla. Kiinteistön omistajan
toivomukset kettuun, ne eivät perustu mihinkään järkeviin syihin. Piste.

Kun kerran laki on, niin sitä noudatetaan.

Tuukka L.

"Pasi Annala" <pasi....@dnainternet.net> wrote in message

> Ei se Liri mitään asiakkaitaan ajattele siinä kuvauskiellossa.
> EI SE ERES RAKENNA TISKIÄ MISTÄ OSTAMANSA TAVARAT VOISI KASSALLA PAKATA.
> PITÄKÖÖN "HALVAT" ROMUNSA.
>
> PA

SAMAA MIELTÄ.

Lidl on ilmiselvästi sen sortin germaanifirmoja, että kun sille antaa
pikkusormensa, niin koko korpus lähtee polttouuniin.

Kaikki vaan digikameran kanssa näpsimään Lidliin, sakut tarttee pikku
opetuksen siitä, ettei ne nyt ihan joka asiaa sentään täällä määrää.

Jukka Marttinen

http://www.viheraho.com/alko/

Jore Puusa

Jarmo Jansson wrote:

> Onko? Vai onko siellä naureskellen "uhomassa" Ville
> Virtanen, sitä ei näytön tällä puolella voi mistään tietää.

-------------
On.
Tule käymään Untamontiellä Keravalla koska vain ja voit tsekata että
tästä koneesta postit lähtivät jonka takana nyt istun.
tarjoan kahvit
Puusa

Jore Puusa

qrppa wrote:

Netissä kun ollaan niin miten voin edes
> varmistua että "Jore Pusa" on nimenomaan Pusan Jore eikä naapurin Kaisa?

--------
Kovasti minusta Pusaa tehdään, eilen saamissani maileissa joissa
toivotettiin alempaan helvettiin oli jokseenkin joka toisessa nimekseni
tungettu Pusa.
Jore Puusa istuu täällä Keravalla ja kurppa on tervetullut koska vain
Untamontie 5 katsomaan mistä koneesta mailit lähtevät,-- luulenpa että
olet kuitenkin tyypillinen nimetön selkäänpukottajapelkuri, josta ei
tarkistukseen ole.
---------

<< "Vaikka urheasti kirjoitteletkin omalla nimelläsi niin jotain
<<suhteellisuudentajua voisi silti odottaa. Valokuvauskielto !=
<<keskitysleiri."

----------

Juurihan tuossa aiemmin mölötät, etten olekaan Puusa!!!°!°!

Että on vaikeaa ymmärtää kirjoitettua.
Selvennän.

Käytin kolmea tyyppiesimerkkiä,- joissa kiinteistönomistaja ei ole
sallinut valokuvaamista ja sen seurauksena on kuollut ihmisiä.

Tällaista tekniikkaa kutsutaan vertailuksi.

Vertailusta saadaan aikaan käsitys jostain asiasta, eli tässä
tapauksessa laajemmin se, että valokuvaaminen kielletyissä paikoissa
saattaa johtaa siihen, että ihmisiä pelastuu kun asioista tiedetään
laajemmin ja niihin voi vaikuttaa.

Miljoonia ei Lidlissä voi pelastaa mutta voisin kuvitella että kun joku
ottaisi kuvan siitä, miten vanhus kaatuu keravan Lidlissä
pullonpalautushuoneen lattialle liukastuttuaan paikassa joka on
ajoittain kuin saippuoitu kurpan kaltaisten palautettua
viikonloppusiiderinsä kuoret,--- niin kuva julkisuudessa saattaisi saada
Lidlin siivoamaan useammin.

Tällaisilla rinnastuksilla usein selitetään tyhmemmille kuten kurpalle
asioita esimerkiksi koulussa. Harvemmin se Suomessa perille menee joten
pitää toistaa, ja minähän toistan.

Minua syytettään usein siitä että toistan samaa viestiä..totta..

Mutta samaa sontaansa täällä koko muukin ryhmä jauhaa vuodesta toiseen,
onko Nikoni parempi kuin canoni ja onko väriavaruudessa
elämää..ynnämuuta todelliseen valokuvaukseen kuulumatonta jargonia jolla
saa vain täytettyä elämän tyhjyyttä kun ei kameralla osaa muuta tehdä
kuin katsella sen manuaalia ja kuvata oman yksiön seinään liimattua hesaria.

Jore Puusa
Untamontie 5
Kerava.

Lu-lu

"Tuukka L." kirjoitti

> "Matti Kaki" wrote

> Minä haluan ottaa asiattomia kuvia asiattomiin tarkoituksiin?
> Yrittävätkö ne sen multa kieltää? Millä lihaksilla?

onhan toki ymmärrettävä, että kaikenlainen kritisointi on
kritiikin kohteen itsensä mielestä aina (täysin?) asiatonta
joten
valokuvauskin on luonnollisesti sallittu vain, mikäli kuvia käytetään
kehumiseen, mainostamiseen tai muulla tavoin myynnin edistämiseen

ja napsittujen kuvien asiallisuus todetaan vain ennakkosensuurilla
- tiätty !

se "asiallinen tarkoitus" ja ne "asialliset kuvat"
(Lidl'in intressien kannalta)

Juha Vesamäki

Pasi Annala kirjoitti:

> Ei se Liri mitään asiakkaitaan ajattele siinä kuvauskiellossa.
> EI SE ERES RAKENNA TISKIÄ MISTÄ OSTAMANSA TAVARAT VOISI KASSALLA PAKATA.
> PITÄKÖÖN "HALVAT" ROMUNSA.
>
> PA

"Liiteri" tuotteita saa ja pitääkin valokuvata, mutta vasta muutaman
käyttökerran jälkeen. Kuvassa oleva ruuvinvääntimen kärki ei tosin
kestänyt kuin yhden ainoan ruuvin tai no sitäkään ei vääntänyt kuin
hieman alkuun.
Eipä tuo alla oleva paljon maksanutkaan mutta siltikään hinta-laatu
suhde ei vastannut odotuksiani.

http://www.garctica.net/litli/lidli.html

Juha Vesamäki

Lu-lu

"Juha Vesamäki" kirjoitti

> [...]
> hieman alkuun.
> Eipä tuo alla oleva paljon maksanutkaan mutta siltikään hinta-laatu

hyviä verkonpainoja myyvät toki muutkin firmat kuin vain Lidl:

ostin taannoin (jo mummonmarkka-aikana) Shell:in huoltsikalta
sarjan (10 kpl) sellasia tosi-halpoja (= lähes ilmaisia), jossain
kaukana vinku-intiassa räkäraudasta kyhättyjä ruuvimeisseleitä

no eihän nuot mitkään kestäneet ees' sen ensimmäisenkään ruuvin
vääntöä ilman että meisselin kärki murtui heti aina täysin käyttö-
kelvottomaksi

no unohdin sitten (omaa pölhöyttäni) tuon käyttökelvottoman
ruuvimeisselisarjan näkösälle (siis ikäänkuin "tyrkylle") autoni
pelkääjänpenkille (enkä pannut sitä heti roskikseen, mihin se olisi
kuulunut), kun illalla ajoin autoni yöksi parkkiin tuon-aikaisen
kerrostalokolhoosini isoon - LUKITTUUN ! - yhteishalliin

no seuraavana aamuna oli autoni toisen etuoven sivuikkuna
tietysti säpäleinä, ja tuo surkea (täysin mitääntekemätön)
halpis-meisselisarja oli pöllitty

no toteutuipa ainakin se vanha sananlasku, että
"kympin suutari tekee satasen vahingon"

joka tuohon tapaukseen sovellettuna kuului:
"kympin varas tekee parin tonnin vahingon"

eli:
näkösälle autoon ei kannata koskaan jättää edes kympin
aurinkolaseja (Reipaneista nyt ees' puhumattakaan)

PS:
no yks' toinen (hyvin) toimiva
(todettu täällä "Kaupunki":ssa jo monteen kertaan)
sananlasku kuuluu näin (ei liity edell. juttuun millään lailla)

et koskaan kykene (tai et ainakaan uskalla) pysäköidä
niin lähelle edessä olevan suojatien reunaa, etteikö siihen
eteesi vielä ainakin yksi auto mahtuisi itseään änkeämään

Repe Ruutikallo

Kyllä se Puusa on, no doubt.

(Minkähän helvetin takia muuten edellisen viestin follareita oli asetettu
sfnet.ostetaan.atk-ryhmään? Vois niinku vähän kattoo, tuohan on silkkaa
vittuilua.)

Pari vuotta sitten sfnet.atk.maciin ilmestyi kummallisuuksia kirjoittava
"ulkomaalainen" nimimerkillä hirvi vaara. Älyttömyyksiin sitten vastattiin
sekä järkipuheella että uusilla älyttömyyksillä, kunnes lopulta Puusa
miehekkäästi paljasti että hirvi vaara oli Puusa. Niin että osataan sitä
paremmissakin piireissä.

Se, että joku kirjoittaa omalla nimellään, ei koskaan todista että hän ei
kirjoittaisi jotain jonnekin myös nimimerkillä.

Puusan keskitysleirivertauksesta kyllä tykkäsin. Se oli yliampuva, mutta
kärjistyksenä tosi. Maitoilulla ei ole koskaan herätelty ihmisiä
ajattelemaan asioita uudelta kantilta. Ruususenuni sillä kyllä saadaan
syvenemään. Monet muutkin Puusan mielipiteet ovat hyvin tarkkanäköisiä ja
oivaltavia, samalla kun jotkut taas ovat minusta aivan pöljiä.

Muuten Puusa voisi hiljakseen alkaa kunnioittaa sitä, että moni haluaa
säilyttää nyysseissä anonymiteettinsä. "Aina oikeassa olijat" ovat taatusti
raivostuttavia keskustelussa kuin keskustelussa. Puusa kuuluu kiistatta
heihin. Ei varmaan olisi pakko kuulua, ellei näköjään itse haluaisi.

Viestin asiapitoisuus selviää noin yleensä siten että viesti luetaan, ei
tutkailemalla lähettäjän nimeä tai nimimerkkiä. Toki nimestä tai
nimimerkistä voi joskus tehdä hyvän ennusteen viestin asiallisuuden
asteesta.

Nimeä "Jore Puusa" nöyrästi totteleva henkilö, jonka tavoittaa osoitteesta
<jore....@kolumbus.fi>, virkahti pitkänlaisen fundeerauksen päätteeksi:

--
Take it easy. Take Alprox.

Juha Vesamäki

Lu-lu kirjoitti:

> "Juha Vesamäki" kirjoitti
>

> hyviä verkonpainoja myyvät toki muutkin firmat kuin vain Lidl:

Eipä noista olisi ollut verkonpainoiksikaan, oletan, sillä olisivat
patarautaiset tuotteet hävinneet ruosteen raiskaamina alta ajan ;-(

Juha Vesamäki

Akseli Mäki

Jore Puusa wrote:

>Hyvä Matti Käki ;-)
>Minusta on kertakaikkiaan hienoa, että uskalsit nousta kansainvälistä
>myymäläketjua vastaan.

Matti kyllä tukee Lidl:iä rahallisesti siinä missä muutkin. Tietysti sekin
on jonkun mielestä vastustamista kun jupistaan nyysseissä ja lähetetään
asiakaspalveluun sähköpostia. Matti ei osaa äänestää jaloillaan ja sen
Volvokin on väärin korjattu.

Jatkot kuluttaja-ryhmään.

Lu-lu

"Repe Ruutikallo" kirjoitti

> "Aina oikeassa olijat" ovat taatusti raivostuttavia
> keskustelussa kuin keskustelussa.

no kuis' ny' noin ?

eiks'se oo' vaan hyvä, että ees' JOKU on joskus oikeessaki ?
(ketään nyt erityisesti kehumati)

ja mä kun luulen (joskus) olevani väärässä, niin sillo'ha mä en
tietenskän osallistu (näihin vänkäämisiin)

ei mua ainaskan raivostuta yhtään, jos joku on oikeessa

mua nyppii vain kun vänkääjä on VÄÄRÄSSÄ - ja se tietää
hyvin itekin sen

Pasi Pikkupeura

"Jore Puusa" kirjoitti:

> Miljoonia ei Lidlissä voi pelastaa mutta voisin kuvitella
> että kun joku ottaisi kuvan siitä, miten vanhus kaatuu
> keravan Lidlissä pullonpalautushuoneen lattialle liukastuttuaan

Tästä en ole aiemmin kuullutkaan. Hevi-osaston käytävälle
tipahtaneiden muovipussien vanhuksille ja invalideille
aiheuttamasta hengenvaarasta sitävastoin olen jo tietoinen.

Mutta kieltämättä Jorenkin viestissä on totuutta enemmän
kuin vain mausteeksi.

Vanhuksia kaatuu harvase päivä missä milloinkin. On vain
ajan kysymys, milloin näin tapahtuu Keravan LIDLISSÄ!

Matti Kaki

In article <8ykLg.348$MM...@read3.inet.fi>, maagi...@ROSKAPOSTINESTOgmail.com says...

> [...]
>Lidlille. Uskon kuitenkin että suurin syy valokuvauksen kieltämiseen on
>nimenomaan tuo asiakkaiden asiointirauhan turvaaminen.

LIDL kertoi minulle, että syy valokuvaamisen kieltämiseen olisi
se etteivät halkua hintojensa joutumista laajempaan tietoisuuteen.
Olivat huolissaan sekä hinnoista että myymäläjärjestelyjen tulosta
kaiken kansan tietoisuuteen. Tämä oli se ensimmäinen ja toinen ja
taisi vielä olla kolmaskin selitys asiaan kunnes varmaan joku LIDLin
pomo huomasi, että pitänee hieman diplomatisoida asiaa. :-)

--
Matti Kaki at iki dot fi http://www.sci.fi/~oh2bio
=========== Location: 60.414 N 25.097 E ===========
Navigare Necesse Est - Vivere Non Est Necesse

Matti Kaki

In article <44fe616b$0$19452$39db...@news.song.fi>, jukka....@dnainternet.net says...

Täytyy myöntää, että LIDLin viimein myöntäessä kuvaamisen oikeutuksen
kävi tämä tapaus mielessäni. Vielä kun saisi joistain myymälöistä sen
"Valokuvaaminen kielletty" -lapun pois niin olisi hyvä. Nykyisin yleensä
perustelevat sillä, että kiinteistön omistajalla on oikeus rajoittaa
toimintaa kiinteistön alueella. Tämä oli muuten LIDLinkin seuraava
peruste kun jättivät pois sen hintojen ja hyllyjärjestyksen kuvaamisen.

Lu-lu

"Matti Kaki" kirjoitti

> [...]

> taisi vielä olla kolmaskin selitys asiaan kunnes varmaan joku LIDLin
> pomo huomasi, että pitänee hieman diplomatisoida asiaa. :-)

no voi herranjestas !
löytyykö jostain vähittäiskauppias, jonka hinnatkin ovat liikesalaisuus

vielä tään hinnanmerkintäasetuksen säätämisen jälkeenkin

"laajempi tietoisuus"
Heh - heh !

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Vielä kun saisi joistain myymälöistä sen "Valokuvaaminen
> kielletty" -lapun pois niin olisi hyvä.

Ja mitä sillä saavutettaisiin? Kameralla häiriköinti ja turhasta
valittaminen aiheuttaisivat närää kuten tähänkin saakka.

Sitäpaitsi vapauden esitaistelijoina itseään pitävät tietävät jo
muutenkin, että kielto on turha. Muita asia taas ei kiinnosta.

Matti Kaki

In article <44fe8fa2$0$17125$9b53...@news.fv.fi>, pasi.pi...@jippii.if.invalid says...

>Ja mitä sillä saavutettaisiin? Kameralla häiriköinti ja turhasta
>valittaminen aiheuttaisivat närää kuten tähänkin saakka.

Tuskin. Nyt tuollainen lappu voi innostaa valokuvaajia uhmaamaan
laitonta kieltoa jolloin syntyy turhaa kahnausta. Lappu antaa
liikkeestä vaan huonon kuvan asiakkaille kun on heti kieltoja.

>Sitäpaitsi vapauden esitaistelijoina itseään pitävät tietävät jo
>muutenkin, että kielto on turha. Muita asia taas ei kiinnosta.

Luulenpa, että aika moni haluaisi esim. K-Rauta 75:ssä ottaa
turistikuvia isosta kaupasta mutteivät uskalla kun tuollainen
kielto on ovella. Sitäpaitsi kun kielto on lainvastainen niin
se on lainvastainen ja se siitä.

Kun liikkeessä eivät itsekään tiedä, että kuvaaminen on lapusta
huolimatta sallittu, niin turhaan huutelevat asiakkailleen ja
osoittelevat lappua. Tuollainen lappu tietenkin antaa myyjille
sellaisen käsityksen, että se jotain päteekin.

Kari Tohvila

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> wrote in message

> Vanhuksia kaatuu harvase päivä missä milloinkin. On vain
> ajan kysymys, milloin näin tapahtuu Keravan LIDLISSÄ!

Hittolainen. Mähän tunnen jo olevani etuoikeutettu, kun olen kerran asioinut
Keravan Lidlissä. Sisäpiiritietoa, siis...

.Kari

Jukka Marttinen

Repe Ruutikallo kirjoitti:

> Kyllä se Puusa on, no doubt.
>
> (Minkähän helvetin takia muuten edellisen viestin follareita oli asetettu
> sfnet.ostetaan.atk-ryhmään? Vois niinku vähän kattoo, tuohan on silkkaa
> vittuilua.)

Siksi että tämä tällä kertaa Jarmo Janssonin nimellä kirjoittanut on
Selininä tunnettu nettihäirikkö, jonka suurinta huvia on asetella
follareita asiaankuulumattomiin ryhmiin.

barcoder

Matti Kaki wrote:

> Sitäpaitsi kun kielto on lainvastainen niin
> se on lainvastainen ja se siitä.

Mulla on sellainen fiilis, että viimeistä sanaa ei ole vielä
sanottu. Katotaan sitten kun joku kauppias ottaa ja vie tollasen casen
oikeuteen. Sieltä toivonmukaan saadaan sitten jonkinlainen
ennakkopäätös.

Jussi Paju

Ei enää follareita - nyt ne ylimääräiset ryhmät ilmaantuvat suoraan
tuonne Newsgroups-riville, eli ko. heppu tietoisesti spammaa
sattumanvaraisesti valittuja ryhmiä jokaisella kirjoittamallaan
viestillä.

--
Jussi

:: Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
:: I can't hear you. I have a banana in my ear.

Pasi Pikkupeura

"Matti Kaki" kirjoitti:

> Tuskin. Nyt tuollainen lappu voi innostaa valokuvaajia
> uhmaamaan laitonta kieltoa jolloin syntyy turhaa kahnausta.

Kylläpäs.

Turhasta valittaminen ja kameralla häiriköinti aiheuttavat
vastareaktioita vastenmielisyytensä vuoksi.

Vaikka joku tarra kaupan oven vierestä poistettaisiinkin,
niin teot koetaan edelleen vastenmielisinä.

Olli

Jore Puusa wrote:

> [...]
> Kovasti minusta Pusaa tehdään, eilen saamissani maileissa joissa
> toivotettiin alempaan helvettiin oli jokseenkin joka toisessa

Minkä takia et ota headereitä talteen ja pistä rikosilmoituksen liitteeksi,
jos kerran viha- tai häirikkömaileista on kyse?? Ei niitä useimmat osaa
salata, raivopäät vielä muita vähemmän, ja jos niitä useampi tonttu
lähettelee, niin kyllä niistä joku narahtaa.

Eri juttu jos pentuja ei voi iän vuoksi tuomita, mutta käytöskoulua se silti
on.

Olli

Pasi Savolainen

"Olli" <orko...@nic.fi> writes:

> Minkä takia et ota headereitä talteen ja pistä rikosilmoituksen liitteeksi,
> jos kerran viha- tai häirikkömaileista on kyse??

Koska niitä ei ole?

--
Psi -- <http://www.iki.fi/pasi.savolainen>

Jukka Marttinen

> [...]
> tuonne Newsgroups-riville, eli ko. heppu tietoisesti spammaa
> sattumanvaraisesti valittuja ryhmiä jokaisella kirjoittamallaan

Juu, aivan.

Antti Alhonen

Tuukka L. wrote:
> [...]
> tuomioistuin ja Suomen lakikirja, minkä mukaan mennään.
>
> Aika paljon yrityspuolella keksitään laittomia sääntöjä ja määräyksiä,

Olet muuten aivan oikeassa, mutta haluan huomauttaa, että kuvauksen
kieltäminen ei ole millään tavalla laitonta tai lainvastaista. Kielto
on ainoastaan lainvoimaton, ts. sitä ei ole pakko noudattaa. Kumpikaan
osapuoli ei syyllisty rikokseen, jos liike kieltää kuvauksen ja asiakas
kuvaa. Lainvastaisuudessa ja lainvoimattomuudessa on vissi ero!

Suomen laki siis ei ota kantaa tähän kuvauskeskusteluun - se
antaa oikeuden kuvata sananvapauden nojalla mutta totta vie se antaa
sananvapauden nojalla myös Lidlille oikeuden mölistä "ei saa kuvata"
-höpinäänsä. Sitä ei vain tarvitse noudattaa :-).

Muuten olen samaa mieltä siitä, että kuvauksen suora kieltäminen
noin kiihkeästi on typerää, koska kieltoa ei voi vaatia tottelemaan
minkään lain nojalla. Lidliä voi ja kannattaakin pyytää kumoamaan
valokuvauskieltonsa, joka ei perustu mihinkään lakiin, mutta sitä ei
voi vaatia perumaan kieltoaan eikä kannata väittää, että kielto
olisi laiton.

Kuvaajien omalla vastuulla on hyvien tapojen noudattaminen - kaikki
eivät tykkää tulla kuvatuiksi. Siis parempi kuvata vain laajoja
yleiskuvia, tuotteita tai sitten kysäistä erikseen lähellä olevilta
henkilöiltä lupa. Kauppaliikkeiltä siis voisi toivoa luottamusta
kuvaajien kohteliaisuutta kohtaan; ehkä monet kauppiaat ajattelevat,
että osa kuvaajista toimii epäkohteliaasti ja siksi haluavat kieltää
kuvaamisen?

Matti Käelle pisteet täältäkin. Olen samaa mieltä itse asiasta, kunhan
halusin vähän korjata virheellistä terminologiaa, joka voi aiheuttaa
väärinkäsityksiä. ("Lidl rikkoo lakia", vaikka ei (tässä asiassa tällä
kertaa :-)) riko.)

> Esim. sähköpostien lukeminen, seuraaminen ym. ovat asioita, jotka jatkuvasti
> ovat pinnalla. Samoin esim. se, että saako työnantaja ottaa itselleen
> poliisin valtuudet ja ruveta seuraamaan työntekijänsä yksityisasioita.

Nämä saattavatkin sitten monissa tilanteissa olla laittomuuksia.

--
Antti Alhonen.

Mikko J

"Matti Kaki" <oh2bio...@sci.fi.invalid> wrote in message

Eli jos oikeasti haluat ärsyttää Lidliä niin pistäpä nettisivut ylös, johon
joka päivä kirjaat vaikkapa parisataa tuotteen hintaa ja kun olet saanut
koko myymälän artikkelit listattua, aloita tarkistusurakka alusta. Jokainen
voi sitten mielessään miettiä että mistä tähän käytetty aika on pois ;-)

Mikko

paul...@yahoo.com

qrppa kirjoitti:

> [...]
> mielestäni pitäisi kunnioittaa kiinteistön omistajan tahtoa ja olla
> valokuvaamatta jos sitä nimenomaisesti pyydetään.

Miksi kiinteistön omistajan tahtoa pitäisi kunnioittaa?
Sitäpaitsi, kaupan pitäjä ei useinkaan edes ole kiinteistön
omistaja.
Vielä vähemmän sitä ovat jotkut kaupan turvamiehet tms.

> [...]

> nimenomaan tuo asiakkaiden asiointirauhan turvaaminen. Itse en ainakaan
> pitäisi jos joku heiluisi kameroineen kaupassa ja kuvaisi (edes

"Asiointirauhan turvaamista" kaupoissa usein käytetään tekosyynä
kuvauksen kieltämiselle, mutta ei kai kukaan niin hölmö ole, että
uskoo sen oikeasti olevan syynä kiellolle?

Miksi ihmeessä kukaan menisi kauppaan kuvaamaan _asiakkaita_?
Ja jos joku kuvaisikin, niin miksi oletetaan, että hän ei kysyisi
lupaa?
Ja miksi ihmisten kuvaaminen juuri kaupassa olisi pahempi asia kuin
kuvaaminen esim. kadulla?

Mutta ennen kaikkea, tuollaisen perustelun kuuleminen kaupan pitäjän
suusta on surkuhupaisaa. Kun kauppias itse kuvaa koko ajan asiakkaita
valvontakameroilla!
Juuri kaikkialla kyttääviä valvontakameroita ihmiset saattavat
pitää pahana. Ei suinkaan sitä, jos joku kaupassa kuvaa tarjolla
olevia tuotteita, tai esim. joulupukkia tai vaikkapa muotinäytöstä.

> Digikameraan investoimisen mielekkyyttä voi pohtia, jos
> jännimmät kuvauskohteet löytyvät marketista -mene hyvä mies luontoon tai
> vaikka kesällä rannalle kuvaamaan.

Sinäkö sen määräät, mikä kuvaaminen on mielekästä?
Itse harrastan mm. glamour-kuvausta, ja mielestäni se on varsin
mielekästä, mm. koska satun pitämään kauniista naisista. Jos
kuvaan tavaratalossa, kuvaan esim. muotinäytöstä tai
samba-esitystä. En todellakaan asiakkaita.

Se suosittelemasi uimarannalla kuvaaminen sen sijaan voi olla jo
kyseenalaista.
Jos pidät yksityisyytesi loukkauksena sitä, että saatat näkyä
taustalla kaupassa otetussa kuvassa (jossa sentään olet vaatteet
päällä), niin eikö rannalla lähes alastomana kuvatuksi tuleminen
ole paljon pahempi asia? Ja siellä rannalla tuskin mitään muuta
kuvattavaa onkaan kuin ne yksityiset ihmiset.

--
Pauli

durac...@suomi24.fi

paul...@yahoo.com wrote:

> Itse harrastan mm. glamour-kuvausta, ja mielestäni se on varsin

> mielekästä, mm. koska satun pitämään kauniista naisista....

Ai oletkin "niitä miehiä" Oletkos samaa setämies-porukkaa HotShotin
ja kumppaneiden kanssa. Onhan se varmasti mukavaa kuvailla
vähäpukeisia teinityttöjä...

Arska

durac...@suomi24.fi kirjoitti:

Eiköhän Skoptofilia ole sentään aivan eri asia kuin tämä ns-
"glamour-kuvaus".

Message has been deleted

Risto Lankinen

"Mikko J" <mikko.j...@hut.fiX> wrote in message

> Eli jos oikeasti haluat ärsyttää Lidliä niin pistäpä nettisivut ylös,
> johon joka päivä kirjaat vaikkapa parisataa tuotteen hintaa ja kun olet
> saanut koko myymälän artikkelit listattua, aloita tarkistusurakka alusta.

Tuollahan joku näyttää jo tehneenkin niin...

http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20060907.index

- Risto -

Sponssi

"Marko K." <kau...@POISTAjypoly.fi> kirjoitti
viestissä:edkjgh$efm$1...@mordred.cc.jyu.fi...
> [...]
> huomautuksen jälkeen. Ei, mulla ei ole mitään salattavaa, mä en vain halua

Oikein, jospa osa mulkuista wanapii paparatseista oppisi läksynsä.

> [...]
> toisten ihmisten kuvaaminen ilman lupaa heidän ollessaan esim. ostoksilla

Saati sitten viattomien myyjien yms. asiakaspalvelijoiden kuvaamista, jos
eivät sitä itse halua. Pitäis moisia mulkkuja pätkäistä käkättimeen parikin
kertaa. Harvoimpa ne viattomat kassatytöt sun muut asiakaspalvelijat edes
mahtaa mitään niiden mulkkujen (wanapii paparatsit) kamerahyökkäyksille.

Sponssi

Voikos muuten jotenkin laillisesti kieltää kuvaamisen kaupassa ? Eli miten
siitä saisi "ei julkisen" paikan ?

Päästämällä sisään vain tietyn asiakaskortin omaavia, ja kortin ehdoissa
mainittu kuvauksen mahdottomuus kys. liikkeessä vai miten ?

Sponssi

"barcoder" <barc...@suomi24.fi> kirjoitti
viestissä:1157537908.6...@i42g2000cwa.googlegroups.com...

> [...]
> sanottu. Katotaan sitten kun joku kauppias ottaa ja vie tollasen casen
> oikeuteen. Sieltä toivonmukaan saadaan sitten jonkinlainen

Ja toivottavasti päätös on sitten oikeudenmukainen, eli kiinteistön haltija
päättäköön kuka mulkku saa kuvata ja kuka ei.

Sponssi

"Pasi Pikkupeura" <pasi.pi...@jippii.if.invalid> kirjoitti
viestissä:44fea530$0$17146$9b53...@news.fv.fi...

Siksi monet kuvaavatkin, koska tietävät sen kiusaavan. Joidenkin
vastenmielisten ihmisten mielestä muiden kiusaaminen on ok.

qrppa

> Kovasti minusta Pusaa tehdään, eilen saamissani maileissa joissa
> toivotettiin alempaan helvettiin oli jokseenkin joka toisessa nimekseni
> tungettu Pusa.

No, et sinäkään näytä turhantarkka olevan noiden nimien suhteen.
Toistuvasti lainailet omaa nimimerkkiäni päin mäntyä. Saamasi
ahdisteluposti on toki säälittävää, mutta toisaalta kiva nähdä että joku
vielä uutisryhmiäkin lukee. Jotenkin tuntuu että nyyssit ovat katoavaa
kansanperinnettä, esim. työpaikallamme on nuoria kloppeja jotka eivät
edes tienneet mitä uutisryhmät ovat. Luulisi it -väen tietävän.

> luulenpa että olet kuitenkin tyypillinen nimetön selkäänpukottajapelkuri, josta ei
> tarkistukseen ole.

Tässä olet ihan oikeassa. Keravalle en uskalla tulla, ties mikä
ryöstäjäraiskaaja jengi ovesi takana odottaa. Tosin reilu 200km
välimatkakin hillitsee uteliaisuuttani. Mutta sovitaan vaikka niin että
sinun kirjoituksesi ovat ylevämpiä ja hienompia kuin minun, kirjoitathan
sentään omalla nimelläsi. Itse en osoitetietojani lähtisi nyysseihin
levittelemään mutta omapa on valintasi.

> Käytin kolmea tyyppiesimerkkiä,- joissa kiinteistönomistaja ei ole
> sallinut valokuvaamista ja sen seurauksena on kuollut ihmisiä.
>
> Tällaista tekniikkaa kutsutaan vertailuksi.

Vertailulla ja saivartelulla on vissi ero.

> kurpan kaltaisten palautettua
> Tällaisilla rinnastuksilla usein selitetään tyhmemmille kuten kurpalle

Henkilökohtaisuuksiin menevät sanansäiläsi sivallukset muodostavat
oikean sädekehän juttujesi ympärille.

Viheraho Pasi

> [...]

> huomautuksen jälkeen. Ei, mulla ei ole mitään salattavaa, mä en vain halua

Jos sä änget turpasi sillaiseen yleisluontoiseen kuvaan mitä joku kuvaa niin
se on sinun vikasi.
Jos huomaat että joku kuvaa niin suksi viintä vittuun.

Repe Ruutikallo

Mitähän pahaa kuvaan joutumisessa oikein on? Missä on todellinen ongelma?

Myymälävaras ei ymmärrettävästi halua tulla ikuistetuksi mistään
vinkkelistä, mutta aika harvahan meistä sellainen on...

Sielu menee kameraan?

Kuvaaminen julkisessa tilassa muuten on huomattavasti laillisempaa kuin
kuvaajan pätkäiseminen käkättimeen eli pahoinpitely, joten kannattaa poistua
kuvasta ennemmin kuin pätkäistä, jos sattumanvarainen kuvatuksi tuleminen
tuntuu äärimmäisen ahdistavalta.

Nimeä "Viheraho Pasi" nöyrästi totteleva henkilö, jonka tavoittaa
osoitteesta <kesku...@viheraho.com>, virkahti pitkänlaisen fundeerauksen
päätteeksi:

___
BMW. Designed to enlarge your penis.

Janne Pyykkö

"Viheraho Pasi" <kesku...@viheraho.com> wrote:

Nyt ollaan perimmäisten kysymysten äärellä.

Ei no. Ei olla. Sillä jottei muiden tarvitse lukea tällaisia
vihaposteja, joista lähinnä ilmenee sydämessä koetta aito kaipuu päästä
tappelemaan, ehdotan seuraavaa ratkaisua:

1. Ne, jotka eivät halua tulla kaupassa kuvatuiksi ja ovat sen takia
halukkaat vaikka lyömään valokuvaavia lähimmäisiään turpiin, sopivat
keskenään yhteisen ajan, jolloin menevät johonkin tiettyyn kauppaan
ostoksille.

2. Kauppapaikka ja aika ilmoitetaan täällä nyysseissä.

3. Nyt ne, jotka ovat halukkaat valokuvaamaan
ei-valokuvaan-haluavia-tappelun-kaipuisia ostajia ollen itsekin
vähintään kohtuullisesti väkivallan hurmioon taipuvaisia, menevät
ilmoitettuun kauppaan ilmoitettuun aikaan valokuvaamaan ensin mainittua
ryhmää.

4. Näin saatte aikaan yhteisen iloisen karkelon.

Etu: Näin meidän muiden ei tarvitse lukea näitä virtuaalikinasteluja
täällä.

Vinkki: Kohdassa 2 ilmoittakaa lukumääränne, niin karkeloon voidaan
saada tasaparit.

Terveisin,
-Janne

Börje Rundqvist

Olli kirjoitti:

> [...]
> jokaista valokuvaajaa potentiaalisena naisten sovituskopin tirkistelijänä,

Ne asiattomat kuvaajat harvemmin sitä lupaa pyytelee muutenkaan,
saatikka hilluu järkkäri kädessä sovituskopin liepeillä kuvaamassa
mummoja rintaliiviostoksilla Sokoksella. Linjahan on ollut se, että
asiallisia kuvia ei ole saanut ottaa mutta mikään ei ole estänyt
salakuvausta - jota on vaikea valvoa - eikä kyllä estä jatkossakaan.

En kyllä äkkiä pysty kuvittelemaan tavarataloja saatikka Lidliä minään
valokuvaajan unelmakohteena. Turisti saattaa haluta räpsäistä
satunnaisen kuvan jonkun CM: alennuskyltin alla muistoksi kotia.

Matti Käki tekee silti sellaista yhdenmiehen ihmisoikeustyötä jolle
nostan hattua. Ehkä hän tekee sitä vahingossa mutta yksilön oikeuksien
puolustaminen on aina kunnioitettavaa.

Oikeastaan tässä maassa meidät erottaa poliisivaltiosta se täällä laki
on vielä ihmisen puolella yrityksiä vastaan monessa asiassa.

Eero Ahonen

Janne Pyykkö wrote:

> Etu: Näin meidän muiden ei tarvitse lukea näitä virtuaalikinasteluja
> täällä.

Hieno idea. Tuo kahakka pitäisi toki kuvata (sivusta), jotta saataisiin
puolueetonta dokumentointia aikaiseksi.

--
Eero "Aero" Ahonen, ae...@removethis.imnetti.fi