Hjernen-finder-ubevidst-viden-frem og tungetale

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Monday, June 28, 2004, CET 13:36, GMT 11:36
2700 news:%pTDc.19436$Vf.10...@news000.worldonline.dk
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/51d3c4cc277d9b02

> Tungetalen er her et praktisk eksempel på en "by", der skal indtages, idet
> man jo bliver opbygget i Ånden (1.Kor.14,2). Dog er det blot én "by" ud af
> mange "byer" (1.Kor.3,3). Jo mere tungen kommer under Guds kontrol, desto
> færre onde ord udtaler den (Jak.3,1-12. Mark.7,20).
>
> Men Guds tanke er vel, at *hele* vort legeme kommer under Hans kontrol
> (Rom.12,1-2).

Øh ...

Det her (følgende hypotese, som bliver fremsat), det bliver jeg ikke populær
af i kristne karismatiske kredse, men (skønt jeg selv er karismatiker) må
sandheden alstå frem i dagens lys:

Kristeligt Dagblad skriver i dag Torsdag den 26. februar 2009, på bagsiden,
side 12, bl.a. følgende:

(NB! Afsnits-mellemrum tilføjet undervejs, red.)

=== citat start ===

Din mavefornemmelse er ikke bare gætværk

Af Lars Henriksen

Alle siger, at man skal stole på sin mavefornemmelse. Og det med rette,
viser ny forskning

Nogle gange, når du tror, at du bare gætter rigtigt, er det faktisk hjernen,
der finder frem til viden, du ikke vidste, at du havde. ... konkluderer ny
forskning fra Northwestern University, USA, der netop er offentliggjort i
tidsskriftet Nature Neuro-science.
Her har forskere udført hukommelses- og genkendelsestest og samtidig
studeret den hjerneaktivitet, testene udløste.
Og det viser sig altså, at vi har store mængder ubevidst viden liggende,
som vi trækker på hver dag uden at være klar over det.

Hvor nem adgang vi har til denne viden, er dog fortsat det store
spørgsmål. ...

[ ... ]

Professor Ken Paller, der står bag den nye undersøgelse ... Og hvordan
vores intuition kan spille en afgørende rolle for vores fremtid, hvis vi kan
udnytte den mere systematisk.

=== citat slut ====

Hypotesen er - godt og godt - at hjernen vor fra fødslen af og op igennem
barneårene og voksenlivet *lagrer* ord, sætninger osv. (også de på
fremmedsprog, som er uforståelige).

Ved tungetale finder hjernen (udenom vor bevidsthed, akkurat som tilfældet
er under søvnens drømmerier) frem til denne viden (erindringerne fra
fortiden).

Apostlen Paulus skriver et sted, at ...

"For den, der taler i tunger, taler ikke
for mennesker, men for Gud; ingen
forstår det jo, men i Ånden taler han
hemmeligheder.
Den, der taler i tunger, opbygger
kun sig sig selv, ...

(1.Kor. 14,2.4a)

Dog må vi ikke glemme, at der står skrevet ang. Helligåndens udgydelse på
Pinsedag, at ...

Da lød der med ét fra Himmelen
en susen som af et vældigt åndepust,
og den fyldte hele huset, hvor de
sad.
Og der viste sig for dem tunger som
af ild, og de fordelte sig og satte sig
på hver enkelt af dem,
Og de blev alle fyldt med Helligånd,
og de begyndte at tale i andre tunge-
mål, efter hvad Ånden indgav dem
at forkynde.

(Ap.G. 2,2-4)

Hmm ...

Tunger af ild ... efter hvad Ånden (ville) ...

NB! XFUT sat til ...
News:dk.livssyn.kristendom,
News:dk.videnskab.psykologi

Last OUTPUT: 8485 news:go61ng$o4v$1...@newsbin.cybercity.dk