Lovens ophør

Det kan være svært for et barn, hvis det hele tiden får at vide ...

Du SKAL ...
Du må IKKE ...

Der er som om man hele tiden skal gøre noget; måske ligefrem gøre sig
fortjent til at opnå accept som en art tjener.

Man kommet til at lide af skam og skyld og føle fordømmelse og forkastelse,
fordi man ikke kan leve op til kravene. Man kommer jo til at frygte sin Far,
fordi man ved, at man fortjener straf.

Og skulle det lykkedes en at efterleve alle reglerne, så falder man sikkert
i en anden grøft, hvor man retfærdiggør sig selv som en art perfekt tjener:
Min Far elsker mig, fordi jeg er god til at ... (betinget kærlighed)

-

Guds kærlighedsnatur, derimod er anderledes:

"I modtog jo ikke en Ånd, der giver
trællekår, så I atter skulle leve i
frygt, men I modtog en Ånd, der
giver *barnekår*, og i den råber vi:
"Abba, Fader!"
(Rom.8,16)

Farmand ELSKER os på trods af dit og dat ... (úbetinget kærlighed)

-

Hvori består forskellen ?

Den ene er træl, den anden er fri!

Elsker Far dem begge ?

Ja, men de har IKKE begge *modtaget* Hans kærlighed (Luk.7,36-50).

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2624

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]

> Farmand ELSKER os på trods af dit og dat ... (úbetinget kærlighed)

RETTELSE:

Farmand ELSKER os úanset hvad ... (úbetinget kærlighed).

> Hvori består forskellen ?
>
> Den ene er træl, den anden er fri!
>
> Elsker Far dem begge ?
>
> Ja, men de har IKKE begge *modtaget* Hans kærlighed (Luk.7,36-50).

I GT profeteres der om en *ny* Pagt:

"... ny pagt ...
... Jeg givet Min lov
i deres indre og skriver den på deres
hjerter, ..."
(Jer.31,31.33)

I NT hedder det:

"... Guds kærlighed er udgydt i vore hjerter ..."
(Rom.5,5)

Andetsteds i NT står der:

(Jesus siger)

"Om nogen elsker Mig, vil han holde fast
ved Mit ord; og Min Fader skal elske
ham, og vi skal komme til ham og
tage bolig hos ham. ..."
(John.14,23)

Her-ud-af kan vi faktisk konkludere, at Jesus ér Loven, Faderens-Ord.

GT-Pagten (inklusiv Loven) stiller krav ...

NT-Pagten *forvandler* ...

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2628

Andreas, Ravsted

I news:MwhBc.15372$Vf.8...@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> GT-Pagten (inklusiv Loven) stiller krav ...
>
> NT-Pagten *forvandler* ...

Og har tilsyenladende ikke forstået nogen af delene!

Guds Lov i GT er ikke forskellig fra Guds Lov i NT.

Det der er forskellen er måden den tolkes på: farisæernes mistolkning
og forvanskninger, eller Jesu enkle og klare måde!

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
http://ravsted.dk/ - *Byen hvor der virkelig sker noget*

"Andreas, Ravsted" skrev

> [...]
>
> Det der er forskellen er måden den tolkes på: farisæernes mistolkning
> og forvanskninger, eller Jesu enkle og klare måde!

Vil du hermed benægte, at Kristus ér lovens ophør ?

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2638

Andreas, Ravsted

I news:CVkBc.15448$Vf.8...@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Vil du hermed benægte, at Kristus ér lovens ophør ?

Hvis du med udtrykket "lovens ophør" mener at loven er ophævet, sat ud
af funktion, så *ja* det vil jeg.

jørgen

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse

> "Andreas, Ravsted" skrev

> Vil du hermed benægte, at Kristus ér lovens ophør ?

Det gør Andreas vel hvis han mener at loven stadig gælder. Men på det punkt
vil jeg påstå at bibelen modsiger ham.

Vi kan læse Gal 3 og stille følgende spørgsmål :

1. Hvad sagde loven, hvad sagde den ikke? (vers 12)
2. Hvad formål havde loven? (vers 19 og 24)
3. Hvor længe havde loven gyldighed? (vers19)

Og man kan fortsætte med at læse Galaterbrevet og hurtigt se at Loven og
troens lov ikke er det samme, ikke siger det samme, ikke havde samme formål
og måske vigtigst, ikke formåede det samme (nemlig at frelse). Loven
formåede kun at fordømme. Og den var for jøderne en tugtemester, opdrager
til Kristus.

Jeg mener også at begyndelsen af Rom 8 kaster lys over lovens ophør og hvad
der kom i stedet. Bare her et lille udpluk : "Det, som loven ikke kunne,
fordi den kom til kort på grund af kødet, det gjorde Gud:..." (vers 3)

Loven blev altså erstattet af Kristus og det Han gjorde, fordi Loven ikke
kunne frelse, og den havde heller ikke det formål at frelse, den var et
intermezzo i Guds store plan, en opdrager til Kristus.

mvh jørgen.

Andreas, Ravsted

I news:40d5f323$0$213$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
jørgen følgende:

> [...]
>
> 1. Hvad sagde loven, hvad sagde den ikke? (vers 12)
> 2. Hvad formål havde loven? (vers 19 og 24)
> 3. Hvor længe havde loven gyldighed? (vers19)

Hvis Gud bare kunne ophæve Loven, hvorfor i al verden skulle Jesus så
gennem alt det grufulde med korset og alt det der!

Mener du virkelig at Gud er en så stor sadist at han ville lade Jesus
tortere på den grufulde måde dersom loven blot kunne ophæves?

"jørgen" skrev

> [...]

> kunne frelse, og den havde heller ikke det formål at frelse, den var et
> intermezzo i Guds store plan, en opdrager til Kristus.

Du er fuldstændig inde på noget af det rigtige, Jørgen ... :-)

Inden jeg blev en *personlig* kristen, var jeg en tyv. Jeg vidste godt, at
det var forkert. Mine forældre forsøgte selvfølgelig at stoppe mig,
ligeledes den lokale præst, sågar politiet, men intet hjalp.

Det forunderlige skete da jeg gav mit liv til Jesus. Lige pludselig havde
jeg bare ikke længere lyst til at stjæle. Trangen var forsvundet. Gud havde
fjernet den fra mit hjerte med sin kærlighed ... :-)

Og det er dét, jeg tror, der menes med Frihedens fuldkomne lov (Jak.1,25
2,12).

Det menneske, som er født af Ånden (dvs. kristen), har korsfæstet kødet (den
gamle oprørske Adam). Synden er der fortsat, men den har ikke længere nogen
magt (herredømme).

Jeg ér holdt op med at stjæle fra andre, ikke fordi Loven fortæller mig, at
det må jeg ikke, men fordi jeg er begyndt at elske Gud og min næste
(1.John.4,19.10), apropos kærlighedsloven (Rom.13,10).

-

Jeg antager - muligvis fejlagtigt - at mennesker, der endnu ikke er kristne,
fortsat lever *under* Loven (Du SKAL ... Du må IKKE ... apropos Gal.3,24).

Hvorfor ?

Fordi de *ikke* har fået Guds kærlighed udgydt i deres hjerter.

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2641

"Andreas, Ravsted" skrev

> Hvis du med udtrykket "lovens ophør" mener at loven er ophævet, sat ud
> af funktion, så *ja* det vil jeg.

Se indlæg til Jørgen (fil 2641)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2642

"Andreas, Ravsted" skrev

> [...]

Se indlæg til Jørgen (fil 2641)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...

File-number: 2644

Harald Mossige

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message

Men du unlot å forsøke å bøte på skadene som tredjeman hadde lidd.

> [...]
(den
> gamle oprørske Adam). Synden er der fortsat, men den har ikke længere

Det vil si at de som kaller seg kristne, men fortsatt synder (stjeler) er
ikke kristne.

> [...]
kristne,
> fortsat lever *under* Loven (Du SKAL ... Du må IKKE ... apropos Gal.3,24).

De 10 budene gjelder bare for de "ufrelste", budene gjelder ikke for de
frelste.

> Hvorfor ?
>
> Fordi de *ikke* har fået Guds kærlighed udgydt i deres hjerter.

Beklager, du bør stige ned til der menneskene bor og lever. Den
drømmeværdenen du lever i eksisterer ikke i virkeligheten, den har heller
ingen refferanser i bibelen eller trosskriftene.

HM

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]

> Men du unlot å forsøke å bøte på skadene som tredjeman hadde lidd.

Jeg - eller rettere mine forældre - måtte bøde for skaderne, apropos
Golgatha ... :-)

[ ... ]

> Det vil si at de som kaller seg kristne, men fortsatt synder (stjeler) er
> ikke kristne.

Nu skal jeg passe på, at jeg ikke kommer til at lege Gud og dømme. Men når
dette forbehold er taget, så har vi faktisk i hvert fald ét konkret eksempel
på, at et menneske bliver udstødt af Kirken pga. alvorlig synd (1.Kor.5,13)

[ ... ]

> De 10 budene gjelder bare for de "ufrelste", budene gjelder ikke for de
> frelste.

For mig at se er det et spørgsmål om at opnå det ønskede resultat (evigt liv
med Gud).

Det er *måden*, der er forskellig i henholdsvis GT- og NT-Pagten.

> Beklager, du bør stige ned til der menneskene bor og lever. Den
> drømmeværdenen du lever i eksisterer ikke i virkeligheten, den har heller
> ingen refferanser i bibelen eller trosskriftene.

Gad i grunden vide, om det er heri dit primære problem består i, Harald. Du
har muligvis aldrig mødt Gud *personligt*.

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2645

Harald Mossige

> "Harald Mossige" skrev
>
> [ ... ]
er

> Nu skal jeg passe på, at jeg ikke kommer til at lege Gud og dømme.

Det ungår du aldrig!

> [...]
eksempel
> på, at et menneske bliver udstødt af Kirken pga. alvorlig synd

Beklager, men det er irelevant for det dagliglivet som mennesker lever i
dag.

> For mig at se er det et spørgsmål om at opnå det ønskede resultat (evigt
liv
> med Gud).

For meg er det eit spårsmål om å kjenne tankegangen hos (svært) "kristne"
mennesker. Jeg konstaterer at du unviker spørsmålet.

Gjeld "de 10 budene" for "kristne / frelste" nå til dags?
Har "kristne / frelste" automatisk syndsforlatelse, uten omtanke for
tredjeperson.

> Det er *måden*, der er forskellig i henholdsvis GT- og NT-Pagten.

> Gad i grunden vide, om det er heri dit primære problem består i, Harald.
Du
> har muligvis aldrig mødt Gud *personligt*.

Tøys. Det er du som har behov for å påføre andre mennesker dine løsninger.
Jeg betrakter kristendommen som ein måte å leve på, ikke bare en måte å
tenke på der det praktiske livet er irelevant.

HM

Andreas, Ravsted

I news:2xxBc.15536$Vf.8...@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Se indlæg til Jørgen (fil 2641)

kom med en ordentlig og brugbar referance a la:

Jeg har ikke nogen fil 2641-referance

Andreas, Ravsted

I news:1xxBc.15535$Vf.8...@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Inden jeg blev en *personlig* kristen, var jeg en tyv. Jeg vidste
> godt, at det var forkert.

Hvad forkert er der i at stjæle? - Du siger jo at Guds Lov er ophørt!

Når Guds Lov er ophørt, er forbudet mod at stjæle også ophørt!!

"Andreas, Ravsted" skrev

> kom med en ordentlig og brugbar referance a la:
>
> Jeg har ikke nogen fil 2641-referance

Undskyld (jeg havde ikke oplysningen på daværende tidspunkt)

Date: 21. juni 2004 CET 11:04
2641 news:1xxBc.15535$Vf.8...@news000.worldonline.dk

... men du har nu alligevel givet responce herpå ... :-)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2652

"Andreas, Ravsted" skrev

> Hvad forkert er der i at stjæle? - Du siger jo at Guds Lov er ophørt!
>
> Når Guds Lov er ophørt, er forbudet mod at stjæle også ophørt!!

Du overses et væsentligt punkt i min udtalelse. Jeg skrev:

=== citat start ===
Inden jeg ...
=== citat slut ====

[...]

== citat slut ====

Jeg skelner altså meget mellem *før* og *efter*

Vi har tidligere været inde på dette emne:

Name: Kall, Mogens
Date: 11. december 2003 CET 09:59 (vintertid)
Subject: Re: Lange leveringstider.
1024 news:YzWBb.57139$jf4.3...@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

Input memory from Andreas ...

> Kall, Mogens følgende:

> Jeg tror faktisk du virkelig har forstået hvad det er jeg har forsøgt
> at formidle!

=== citat slut ====

Det er *heri* Kristendommen adskiller sig fra andre religioner ... :-)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2653

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]

> Det ungår du aldrig!

:-)

> Beklager, men det er irelevant for det dagliglivet som mennesker lever i
> dag.

Om så alle mennesker blev enige om, at jorden er flad som en pandekage, da
forbliver den ved med at være rund. På tilsvarende vis mht. synd ... :-)

> For meg er det eit spårsmål om å kjenne tankegangen hos (svært) "kristne"
> mennesker. Jeg konstaterer at du unviker spørsmålet.

Nej ... jeg hævder blot, at spørgsmålet ikke tager højde for Guds Ånds
indvirkning ... :-)

> Gjeld "de 10 budene" for "kristne / frelste" nå til dags?

(se ovenfor)

> Har "kristne / frelste" automatisk syndsforlatelse, uten omtanke for
> tredjeperson.

Nej (Matt.7,21-23)

> Tøys. Det er du som har behov for å påføre andre mennesker dine løsninger.

Du er helt frit stillet, Harald ... der er INGEN *tvang* ... :-)

> Jeg betrakter kristendommen som ein måte å leve på, ...

Og det er også ganske udemærket, men ... Kristendommen er meget mere end det
... :-)

> ... ikke bare en måte å
> tenke på der ...

Kristendommen er *mere* end blot tanker. Guds Ånd tager *bolig* i vort
indre.

> ... det praktiske livet er irelevant.

Det har jeg faktisk IKKE sagt. Jeg belyser blot emnet udfra en "vinkel" som
for dig i din begrebsverden muligvis er stemplet som værende fiktiv (ikke
eksisterende).

-

Lad os tage mit tilfælde igen. Så undgår vi at svine andre mennesker til ...
:-)

Jeg sagde, at jeg var en tyv, førend jeg kom til tro på Jesus.

Loven var for mig dengang IKKE ophørt, og Loven stemplede mig som værende en
synder. osv.

Nu hvor jeg ikke stjæler, er jeg som et barn hos FARMAND.

Er det her nødvendigt, at FARMAND i tide og utide påpeger overfor mig, at
jeg ikke må stjæle ?

Jeg ville jo hele tiden gå rundt og tænke: "Bare jeg nu ikke kommer til at
synde."

Jeg ville jo komme til at *frygte* FARMAND !!!

Ville det i så fald ikke blive et noget forkvakler forhold faderen og
sønnen/datteren har ?

Kærligheden må være *mere* end blot irettesættelser ... :-)

Apostlen Johannes skriver:

Frygt er ikke i kærligheden, men den
fuldkomne kærlighed driver frygten
ud; thi frygt har med straf at gøre,
(1.John.4,18)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2654

Harald Mossige

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message

Eg trur eg skjønner.
1. Du er for feig (eng. coward) til å svara.
2. Du mangler fulstendig kontakt med mennesker i dagliglivet.
3. Du er eit mentalt sjukt menneske (som bare prater "tøys")

> Nej (Matt.7,21-23)

Harald.

> Du er helt frit stillet, Harald ... der er INGEN *tvang* ... :-)

Sjølvsagt!

> [...]
det
> ... :-)

> Kristendommen er *mere* end blot tanker. Guds Ånd tager *bolig* i vort

Jeg skjønner det; guds ånd tar bolig i mennesket indre og frikopler
mennesket fra dagliglivets realiteter.

> Det har jeg faktisk IKKE sagt.

Implisitt er det det du forteller.

> Jeg belyser blot emnet udfra en "vinkel" som
> for dig i din begrebsverden muligvis er stemplet som værende fiktiv (ikke
> eksisterende).

Det var det med å dømme, da.

> [...]
>

> Nu hvor jeg ikke stjæler, er jeg som et barn hos FARMAND.
>
> Er det her nødvendigt, at FARMAND i tide og utide påpeger overfor mig, at

Det intereserer meg ikke.
Det som intereserer meg er, er du fritatt frå budet om å ikke stjele? Det er
mulig å svare ja eller nei.

Har du automatisk syndsforlatelse når du bryt eit eller fleire av "dei 10
buda"?
Her kan du også svara ja eller nei.

HM

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]

> Eg trur eg skjønner.
> 1. Du er for feig (eng. coward) til å svara.

Nej, overhovedet ikke ...

Udfra en *menneskelig* tankegang, er det selvfølgelig muligt at give et
enkelt svar (*Ja* eller *Nej*). Men et så kort formuleret svar vil
úvilkårlig medføre, at mange ting vil kunne blive misforstået, samt at det
centrale budskab i Kristendommen går tabt ... :-(

(se uddybende eksempel, som burde give et svar, nedenfor)

> 2. Du mangler fulstendig kontakt med mennesker i dagliglivet.

Jeg har faktisk ret god kontakt med mennesker i dagliglivet og ved derfor
også, hvor svært det er for mange bl.a. kristne at undgå synd. Hemligheden
består i at *tillade* Gud at få mer' og mer' plads i vort liv ...

Heaven-Break:
(2004-06-22, CET 15:34)
- "Amen."

... og altså ikke blot anbringe Ham ude i "kosteskabet" med hængelås på.

> 3. Du er eit mentalt sjukt menneske (som bare prater "tøys")

Det argument kan du jo altid bruge på mig ... :-)

> Jeg skjønner det; guds ånd tar bolig i mennesket indre og frikopler
> mennesket fra dagliglivets realiteter.

Nej, heri går du fejl i byen ...
(se uddybende eksempel, som burde give et svar, nedenfor)

[ ... ]

> Implisitt er det det du forteller.

Nå, nu kom jeg til kort igen. Jeg forstår ikke din ordsætning ... :-(

> Det var det med å dømme, da.

Og her fatter jeg ikke din tankemæssige sammenhæng ... :-(

[ ... ]

> Det intereserer meg ikke.

Nej, men det interesser mig, apropos falske skyld- og skamfølelser ... :-)

> [...]

(se uddybende eksempel, som burde give et svar, nedenfor)

> Har du automatisk syndsforlatelse når du bryt eit eller fleire av "dei 10

For nemhedens skyld fortsætter jeg udfra det tidligere anskueliggørende
billede:

[...]

Men så en dag så sker der noget:

I tankeløshed kommer jeg til at citere temmelig store mængder tekst fra en
bog og offentliggør dette her på denne NG (se fil 0323, 0324, 0340 samt
0341).

Nogle dage senere kommer jeg i tanke om (apropos Matt. 5,23), at jeg
muligvis herved har brudt forfatterens ophavsret. Jeg beslutter mig for at
kontakte manden og bede om tilgivelse, og førend jeg får set mig om,
forlanger denne samt hans forlag henved 85.000 D.Kr. i erstatning. I deres
øjne er der tale om tyveri. Altså brud på Law no 8, "Du må ikke stjæle",
2.Mos.(Ex.) 20,15.

Ups ... det var ikke så godt ... :-(

Til mit forsvar kunne jeg så argumentere med, at selvsamme forfatter netop
offentligt har udtalt, under henvisning til Kristeligt Dagblad, Torsdag d.
9. januar 2003, at ..."forskerne burde være forpligtet til gratis at
videregive deres viden i folkeoplysningen" ..., så jeg handlede i god tro,
godt nok meget naiv ... :-)

Men for nemhedens skyld siger vi her i eksemplet, at jeg havde stjålet fra
ham.

Loven var - teoretisk set - ophørt for mit vedkommende, INDEN dette indtraf.

Spørgsmålet er nu, om Loven EFTER mit tyveri er blevet genetableret for mit
vedkommende ?

Jeg aner det faktisk ikke, Harald.

Frihedens fuldkomne Lov (Jak.1,25), også kaldet Kærlighedens Lov
(Rom.13,10), den fortalte mig, at du (i dette tilfælde mig, *Mogens*) skal
elske din næste som dig selv, og derfor måtte jeg nødtvunget betale det
beløb, de forlangte ... :-(

Herved havde jeg sikret mig, at jeg i hvert fald havde gjort mit for at gøre
skaden god igen.

(det hænder desværre, at skader IKKE kan gøres godt igen; når/dersom et
menneske har myrdet et andet)

Noget helt andet er så, at jeg på Dommedag muligvis kommer til at stå i en
situation, hvor jeg skal tilgive ham ... men det er en helt anden snak ...
:-)

Håber disse ord gav dig et svar på dit spørgsmål ... :-)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2663

Andreas, Ravsted

I news:ujVBc.15736$Vf.9...@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

[ ... ]

> Jeg skelner altså meget mellem *før* og *efter*

Konsekvensen af din holdning er derfor at *før* du blev kristen var
det forkert at stjæle. Men *efter* at du er blevet kristen, med den
konsekvens at Loven er ophævet for dig, er således *ikke længere
forkert* at stjæle!

Din holdning og opfattelse er jo aldeles forrykt og vanvittig!

Harald Mossige

> [...]

> úvilkårlig medføre, at mange ting vil kunne blive misforstået, samt at det
> centrale budskab i Kristendommen går tabt ... :-(

Det sentrale budskapet i kristendommen er:
"Du kommer til himmelen hvis du tror."
Når det kommer til hva man skal tro, ja så er meningene "forskjellige".

> [...]

> [ ... ]

> Nå, nu kom jeg til kort igen. Jeg forstår ikke din ordsætning ... :-(

Implisitt forteller du at det praltiske livet er irelevant for "kristne".

> Og her fatter jeg ikke din tankemæssige sammenhæng ... :-(

Du opptrer som dommer!

> [...]

> elske din næste som dig selv, og derfor måtte jeg nødtvunget betale det

Den satt langt inne.
"Dei 10" buda gjeld "kristne også! Var det nødvendig å bruka så mykje
utenomsnakk for å erkjenna det?

HM

Andreas, Ravsted

I news:40d8...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Det sentrale budskapet i kristendommen er:
> "Du kommer til himmelen hvis du tror."
> Når det kommer til hva man skal tro, ja så er meningene
> "forskjellige".

Det er jo netop en af styrkerne ved kristendommen :-)

Harald Mossige

"Andreas, Ravsted" <so...@hul.invalid> wrote in message

> I news:40d8...@news.wineasy.se skrev
> Harald Mossige følgende:

> Det er jo netop en af styrkerne ved kristendommen :-)

Mangfoldighet gir styrke? Ja ja, 20 000 varienter; fritt valg, men der er to
måter å velga på.

1. Den smale måten.
Forsøk å tru på alt i alle variantane.

2. Den fornuftige.
Sidan gud er vis og gjer svar på dei viktige spørsmåla i bibelen, så må vi
rekna med at alt der kranglast om, er irelevante spørsmål.

Slik skulle det vera mulig at ingen blei sittjande åleine i kimmelen i all
evighet,
12 000 000 000 år?

HM

Andreas, Ravsted

I news:40d88b7f$1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Slik skulle det vera mulig at ingen blei sittjande åleine i
> kimmelen i all evighet,
> 12 000 000 000 år?

Dine ambitioner om evighedens varighed er ikke just store ;-)

Det tal du nævnte er så lille en brøkdel af promiller at det slet ikke
kan udtrykkes i forståelige talstørrelser

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]

> Den satt langt inne.
> "Dei 10" buda gjeld "kristne også! Var det nødvendig å bruka så mykje
> utenomsnakk for å erkjenna det?

Nej! - Du har nemlig FORTSAT misforstået min pointe:

Jesus ér Faderordet (inklusiv de 10 bud) ... :-)

Jeg ELSKER Jesus, og ville ikke *korsfæste* Ham IGEN (Hebr.6,6)

Heaven-Break:
(2004-06-23, CET 00:51)
- "Amen."

Det var altså IKKE Loven (Du SKAL ... Du må IKKE ...), men derimod
*kærligheden* der drev værket ... :-)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2671

Harald Mossige

> "Harald Mossige" skrev
>
> [ ... ]

> Nej! - Du har nemlig FORTSAT misforstået min pointe:

Pointet ditt er at du har matrialisert abstrakte begrep. Du ser ingen
forskjell på metaforer og dei begrepa dei er metaforer for. Du får mental
kolaps når du skal te stilling til utfordrande spørsmål.

Beklager. Den værden du lever i er ein fiksjon.

HM

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]

> [...]
> kolaps når du skal te stilling til utfordrande spørsmål.
>
> Beklager. Den værden du lever i er ein fiksjon.

Heri tager du fejl. Tillad mig at komme med et andet eksempel:

På en Sabbat har jeg arbejdet i min Faders mark. Mange får og bukke skulle
hives op af brønden den dag, inden de druknede.

Det er blevet fyraften, og jeg går mig en tur for at slikke solskin som en
kat og blot nyde samværet med min Far.

Jeg får lyst til et æble, som hænger oppe i et træ. Jeg plukker æblet og
nyder dets vidunderlige smag og tænker i mit sind: "Hvor har Gud dog skabt
dette æble fragtfuldt."

Ifølge Britt Malka's udsagn vedr. Jødedommen har jeg nu *overtrådt* det
4.bud (2.Mos.(Ex.) 20,8), vedr. Sabbaten:

Name: Kall, Mogens
Date: 21. april 2004 CET 12:17
Subject: Re: Hvorfor bliver Jesus - eller hans disciple - ikke stenet her?
1947 news:tTrhc.146942$jf4.7...@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

"Britt Malka" skrev

[ ... ]

> Hvilket du godt må. Det kan du se af de henvisninger, både Cyril og
> jeg (uafhængigt af hinanden i øvrigt) har givet. Du må gerne spise den
> mad, du har plukket dagen i forvejen.
>
> Men du må ikke plukke det og spise det på sabatten, jf. mannaen, der
> ikke var der på den syvende dag.

Men nu plukkede jeg jo æblet fra træet !

Halleluja Gud. Dit træl fryder sig over Dit skaberværk (æblet smagte godt)
(Ap.G.15,28-29)

=== citat slut ====

Hvorfor for jeg IKKE samvittighedskvaler over dette brud på Loven ?

Fordi jeg opfatter det som *falsk* ydmyghed, der kun tjener til
tilfredsstillelse af den syndige menneskenatur (Kol.2,21-23).

Heaven-Break:
(2004-06-24, CET 02:11)
- "Amen."

-

Sammenkobler vi nu mine to eksempler, vil du altså få - udfra din sjælelige
tankegang - 2 *forskellige* svar. Det ene svar var "ja"; det andet var
"nej".

Konklusionen bliver da, at du ikke kan bruge din simple logik.

Frihedens-fuldkomne-lov (Kærlighedsloven) er meget mere og andet end
bogstaver ... :-)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2675

Andreas, Ravsted

I news:s8pCc.16772$Vf.9...@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> Hvorfor for jeg IKKE samvittighedskvaler over dette brud på Loven ?

Fordi det ikke er et brud på Loven, men kun et brud på Malka's
hjemmegjorte forbudsliste

Lyrik

"Andreas, Ravsted" <so...@hul.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad forkert er der i at stjæle? - Du siger jo at Guds Lov er ophørt!
>
> Når Guds Lov er ophørt, er forbudet mod at stjæle også ophørt!!
++++++++++++++++++++++++++++++
Ja det har du ret i! Men kærlighedsbudet er trådt i stedet for! Kærligheden
gør ikke næsten noget ondt(citat fra NT). Derfor kan man ikke stjæle fra
ham.
Alle de love vi har brug for står i vort hjerte. Der står ingen love på
reolen.
Når Gud skriver at han vil give en ny lov, så indikerer han jo at den gamle
lov er forældet. Han siger jo et sted:"Dage skal komme hvor jeg slutter en
ny pagt med Israels hus og Judas hus"(Jer.31:31-33).
Når man slutter en ny lovpagt, så er den gamle forsvundet og forældet.
Ellers ville den ikke blive erstattet af en ny.
Det er ikke et adventistisk standpunkt, men det er ikke desto mindre noget
jeg vil anbefale at man forholder sig til.

Hilsen
Jens Erik

Harald Mossige

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message

> "Harald Mossige" skrev
>
> [ ... ]

> Heri tager du fejl. Tillad mig at komme med et andet eksempel:

Du lever i ein værden der "bare du og gud" eksisterer. Den værden er ein
fiksjon. I den virkelige værden finnes der andre mennesker også, og du
mangler evnen til å uttrykke relasjonen din til andre mennesker.

Siden mennesker er så forskjellige, er det nødvendig med "regler /lover" for
omgang mennesker imellom. Eit samfun der hvært menneske lager sit eget
regelverk kalles anerki. Når du postulerer "lovens opphør" så postulerer du
samtidig for anerki.

I den vestlige værden er ideen om likhet for loven anerkjent, (men ikke
alltid implementert fullt ut.)

Din "filosofi" innebærer at du selv, din gruppe? din sekt? har rett til å
erstatte landets lover med "kjærlighetsbudet?". Det budet har aldri fungert
i praksis. Desuten er budet så upresist hvær enkelt nødvendigvis må legge
inn sin egen tolking av budet.

Så langt om det.
Det mest grøssende med filosofien din (= din fortolking av "bibelen") er at
omtanken for medmennesker er fraværende, den blir bortforklart med floskelen
"nestekjærlighet", uten å relatere den til det praktiske livet blant andre
mennesker.

Husk, manglende evne til omtanke for andre en seg selv, er ein
psykopatindikator. Jeg grøsser ved tanken, at det å være kristen, innebærer
at "kristne" må ha psykopatiske karaktertrekk

---------------
På norsk.
Foratavelsen "for" foran eit verb forandrer alltid verbets betydning. Eks.
Tolking er eit presis verb. Fortolking dreier verbet til å bety "fordreid"
tolking.
----------------

HM

"Andreas, Ravsted" skrev

> Fordi det ikke er et brud på Loven, men kun et brud på Malka's
> hjemmegjorte forbudsliste

På dette punkt tror jeg nu nok, at deres udsagn er i overensstemmelse med
ortodoks jødisk tro.

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2676

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]

Jeg kan sagtens følge dig i din tankegang. Det ville være skrækkeligt,
dersom mennesker fritager sig fra overholdelse af verdslige lov med
begrundelse i en religiøs tro. Og det er heller ikke dette, jeg argumenterer
for (i så fald ville jeg jo komme i uoverensstemmelse med Rom.13,1-7).

Problemet er, at love i sig selv IKKE løser problemet, hvis mennesker ikke
overholder dem. Paulus skriver:

"... det gode, som jeg vil, det gør jeg
ikke; men det onde, som jeg ikke
vil, det gør jeg ..."
(Rom.7,19)

Så Gud måtte finde på noget nyt og "angribe" selve lovovertrædelsens
arnestedet: Synden i mennesket ... :-)

Jesus siger:

"... enhver, der gør
synd, er syndens træl ..."
(John.8,34)

Billedlig talt kan man sige, at jødernes slaveri i Egypten hos Farao
symboliserer det gamle syndige menneske; den gamle Adam, som altid er i
oprør mod Gud.

Ørkenvandringen symboliserer det nye menneske i Kristus Jesus. Men der
mangler noget: Det-Forjættede-Land ... :-)

Hvad kan det mon symbolisere ?

Guds oprindelige tanke med mennesket ?

Evigt liv med Gud ?

At *vandre* (i Ånden) med Gud (1.Mos.5,24) ?

I så fald FORUDSÆTTER dette, at synden er ophørt; idet synd jo netop
*adskiller* mennesket fra Gud.

Landet skal indtages, erobres ... :-)

Det er besat af en fjendehær, kæmper (4.Mos.13,33. Matt.12,29).

Menneskelig set ér landet úmuligt at indtage ... :-(

Men Gud havde jo lovet jøderne Landet. Det var et LØFTE !!!

Når Paulus skriver, at ... "Kristus er lovens ophør, så retfærdighed gives
enhver, som tror " (Rom.10,4) ... da mener han faktisk, at man må *tro* i
ordet bogstavelige forstand; *tro* på Gud og Hans løfter.

Jødefolket *troede* ikke på Guds løfter men lod sig skræmme af fjendehæren.
De stirrede sig blinde på "mørket" fremfor at se på "lyset". De havde endnu
ikke lært at *stole* på Gud. Resultatet blev, at de måtte gennemleve en 40
års ørkenvandring, og dér lære Kristus Jesus bedre at kende (John.3,14).

Først herefter var de parate til at indtage Det-Forjættede-Land under
Joshuas ledelse. Ordet 'Joshua' betyder: "Herren er frelse". Den senere
græske udtale er 'Jesus'. Joshua symboliserer altså lidt Jesus Kristus,
vores Messias. Folket har lært at se på ham fremfor at stirre sig blinde på
mørket, symboliseret ved kæmperne i landet.

Første by, der skal indtages, er Jericho; en stærk befæstet by med en solid
bymur.

Ved *tro*, står der (Hebr.11,30), faldt Jerikos mure.

Jødefolket erobrede altså ikke byen ved *egen kraft*.

På tilsvarende vis er det mht. synden-i-mennesket:

Vi mennesker kan muligvis på mange punkter ved *egen kraft* overvinde
fristelser til at begå synd men langtfra på alle punkter ... :-(

Dette er der også et billed af i Joshuas Bog:

Jeriko er lige blevet indtaget. Det har været en KÆMPE SUCCES. Ligesom i
fodbold, når vort landshold har besejret en modstander, råber vi (omtrent):
*Vi* er de bedste. Kom bare an næste modstander, og I skal få smæk!

Vi bliver stolte, og vi kommer til at OVERVURDERE os selv ... :-(

I vores hjerte tænker vi omtrent: "det var *mig selv*, der besejrede synden
i mit liv".

Men sandheden var jo, at det var *Gud*, som lod Jerikos mure styrte i grus.
Og på tilsvarende vis er det mht. at døde legemets gerninger (synden).

Overvurderede jødefolket sig selv ?

Ja, det gjorde de:

Jødefolket havde fået så meget *selvtillid* efter sejren over Jeriko, at de
GLEMTE at spørge Herren til råds mht. den næste by, Aj ... !!!

I *egen kraft* angreb de byen og skønt den var lille og uden betydning i
forhold til Jeriko, fik jødefolket tæv, for Gud var IKKE med dem.

Mange kristne har opblevet dette personligt i deres liv. Umiddelbart efter
en kæmpe succes er de faldet i synd ... :-(

Havde de blot spurgt Herren til råds i tide, da ville Han også have meddelt
dem, at der var en punkt, Han var utilfreds med, og som Han ønskede
genoprettet først (Jos.7,10-15)

På tilsvarende vis er der også punkter i vort liv og menighedsliv (fx.
1.Kor.5,13), som Herren ønsker bragt i orden, FØREND næste "by" kan/skal
erobres.

Tungetalen er her et praktisk eksempel på en "by", der skal indtages, idet
man jo bliver opbygget i Ånden (1.Kor.14,2). Dog er det blot én "by" ud af
mange "byer" (1.Kor.3,3). Jo mere tungen kommer under Guds kontrol, desto
færre onde ord udtaler den (Jak.3,1-12. Mark.7,20).

Men Guds tanke er vel, at *hele* vort legeme kommer under Hans kontrol
(Rom.12,1-2).

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2677

Vidal

Jesus-loves-you wrote:

> "Andreas, Ravsted" skrev

> På dette punkt tror jeg nu nok, at deres udsagn er i overensstemmelse med
> ortodoks jødisk tro.

Men du er heller ikke ortodoks jøde, vel?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Andreas, Ravsted

I news:KsxDc.18039$Vf.10...@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> På dette punkt tror jeg nu nok, at deres udsagn er i
> overensstemmelse med ortodoks jødisk tro.

Så må du jo vise hvor i GT dette ortodokse påbud forefindes!!

"Lyrik" skrev

> [...]
> Det er ikke et adventistisk standpunkt, men det er ikke desto mindre noget
> jeg vil anbefale at man forholder sig til.

SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.10...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2684

Internal: DADDY, 2004-06-28, CET 13:10 - "Det må du gerne." Tak Far :-)

"Vidal" skrev

[ ... ]

> Men du er heller ikke ortodoks jøde, vel?

Jeg må "tilstå", at jeg særlig har haft *dig* i tankerne, da jeg skrev disse
indlæg vedrørende Lovens ophør ... :-)

Der er en ting, som jeg gerne vil spørge dig om i relation til ...

Date: 27. juni 2004 CET 12:38
2677 news:LsxDc.18040$Vf.10...@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

Jesus siger:

Ja, det gjorde de:

=== citat slut ====

Mit spørgsmål til dig, Villy, er følgende:

Kan det tænkes, Villy, at du hidentil ikke har haft troen på, at byen kaldet
"homoseksualitet" i det forjættede Land kan indtages ?

Det forekommer mig, at ligesom djævelen bedrog Adam og Eva i Edens Have ved
at stille spørgsmålstegn ved Gudsordets troværdighed: "Mon Gud virkelig har
sagt ... " (1.Mos.3,1), har han bildt dig ind, at denne adfærd ALDRIG kan
ændres; en úindtagelig fæstning (4.Mos.13,33).

Prøv at drøfte det med din kone. Hun må vel også være kristen og har sikkert
gjort sig sine tanker. Måske kan hun komme med et godt råd ... :-)

SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.10...@news000.worldonline.dk

(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2700

Vidal

Jesus-loves-you wrote:

> "Vidal" skrev
>
> [ ... ]

[...]

> I så fald FORUDSÆTTER dette, at synden er ophørt;

I min tro er det meningsløst at tale om syndens ophør
i dette liv. Det er menneskets vilkår at være synder.
Det er det, der gør mennesket til menneske.

> idet synd jo netop
> *adskiller* mennesket fra Gud.

Gud er ånd, Gud har skabt mennesket som ånd OG stof.
Gud er én, mennesket er en hybrid, altså ikke en, men
bestående af to dele. Kun et åndeligt væsen er ikke under
syndens vilkår.

Synden er ikke ulydighed mod Gud. Men synden får os til
at handle mod Guds kærlighed, mod Guds lov. Det er der
ikke noget at stille noget op imod. Derfor for at frelse
mennesket har Gud givet os tilgivelsen. Denne tilgivelse
får vi betingelsesløst.

Såvidt jeg kan se, er det det, Jesus fortalte.

> Mit spørgsmål til dig, Villy, er følgende:
>
> Kan det tænkes, Villy, at du hidentil ikke har haft troen på, at byen kaldet
> "homoseksualitet" i det forjættede Land kan indtages ?

Jeg er ikke for homoseksualitet og heller ikke imod. For mig
handler kristendom *overhovedet* ikke om den slags.

> [...]
> sagt ... " (1.Mos.3,1), har han bildt dig ind, at denne adfærd ALDRIG kan
> ændres; en úindtagelig fæstning (4.Mos.13,33).

Det er mit synspunkt, at det, Paulus siger om homoseksualitet,
udspringer af en bestemt moralkodeks, og for mig handler
kristendommen ikke om moral, heller ikke seksualmoral.

Dit synspunkt begrænser Guds tilgivelse, og alt, der begrænser
Guds magt, er demagogi. Det handler om, at nogle mennesker vil
*påtvinge* andre deres synspunkt. Så desangående handler Paulus
som demagog. Men selvfølgeligt ledet ud fra en moral, som han
ikke var istand til at udskille fra sin gudstro, fordi han levede
i en anden tid en vor.

Du finder ikke i det, Jesus siger, noget, der tyder på, Gud er
styret af en bestemt (seksual)moral. Tværtimod tyder det stærkt
på, at mennesker er lige i synden. Den ene kan ikke moralsk hæve
sig oven en anden. Du er synder, jeg er synder, den homoseksuelle
er synder, der står vi lige, ligegyldigt hvad stemmerne siger dig.

Vi leder altid efter krummen i vor næstes øje, men leverpostejen
i vort eget bemærker vi ikke. :-)

> Prøv at drøfte det med din kone. Hun må vel også være kristen og har sikkert
> gjort sig sine tanker. Måske kan hun komme med et godt råd ... :-)

He he, hun vil nok betakke sig for at blive viklet ind i den
slags diskussioner. Men jeg kan forsikre dig om, hun ikke går
ind for fordømmelse af homoseksuelle. Der kunne hun nok give
dig nogle råd.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Andreas, Ravsted

I news:cbedr8$1373$1...@news.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]

> ++++++++++++++++++++++++++++++
> Ja det har du ret i! Men kærlighedsbudet er trådt i stedet for!

Og kan du så forklare, i enkle og letforståelige ord og sætninger,
hvori forskellen består mellem disse to udgaver af Guds Lov.

> [...]
> den gamle lov er forældet. Han siger jo et sted:"Dage skal komme
> hvor jeg slutter en ny pagt med Israels hus og Judas

altså gælder dette ikke for kristne, for der står "Israels hus og
Judas hus"!

> Når man slutter en ny lovpagt, så er den gamle forsvundet og
> forældet. Ellers ville den ikke blive erstattet af en ny.

Ja, lige præcis, for hvad var formålet med "Den gamle Pagt" i forhold
til "Den nye Pagt"?

> Det er ikke et adventistisk standpunkt,

Er det ikke? Jeg vil gerne have at du fremkommer med et citat eller
lignende til at underbygge din påstand, - selv om jeg tror du vil få
mere end almindeligt svært ved at finde et sådan citat.

Harald Mossige

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message

Jeg fastholder påstanden min. Du mangler evne til å relatere troen til det
praktiske dagliglivet

HM

"Harald Mossige" skrev

[ ... ]

> Jeg fastholder påstanden min. Du mangler evne til å relatere troen til det
> praktiske dagliglivet

Din overbevisning er - hvis vi ser bort fra mig og taler generelt - i
úoverensstemmelse med Bibelens ord:

"Men nu er vi løst fra loven, idet vi
er døet bort fra ..."
(Rom.7,6)

"Thi Kristus er lovens ophør ..."
(Rom.10,4)

Ifølge Bibelen kan et såkaldt *sjæleligt* menneske ikke forstå det åndelige
... :-)

Og hvorfor i grunden ikke ?

Jesus siger vedr. Helligånden:

"Og når Han kommer, skal Han over-
bevise verden om synd og om ret-
færdighed og om dom."
(John.16,8)

*Uden* Guds Ånd (Helligånden) kan et menneske ikke fatte det åndelige ...
:-)

SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.10...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2703

Internal: DADDY, 2004-06-29, CET 23:49 - "Det må du gerne." Tak Jesus :-)

"Vidal" skrev

[ ... ]

> I min tro er det meningsløst at tale om syndens ophør
> i dette liv. Det er menneskets vilkår at være synder.
> Det er det, der gør mennesket til menneske.

I mit billedeksempel med indtagelsen af det forjættede Land er der tale om
en processe, hvilket er noget andet end blot et spørgsmål om enten-eller.
Paulus taler om, at han stræber mod fuldkommenhed og vedkender sig samtidig,
at han IKKE er nået dertil endnu ... :-)

I Folkekirken bedes der jo også *hver* søndag: "... Og forbedre mig i et
helligt liv ..." :-)

> Gud er ånd, Gud har skabt mennesket som ånd OG stof.
> Gud er én, mennesket er en hybrid, altså ikke en, men
> bestående af to dele. Kun et åndeligt væsen er ikke under
> syndens vilkår.

Hva' så med hensyn til englene (åndelige væsener, Hebr.1,13-14). Står der
ikke skrevet et sted, at selv hos englene fandt Han fejl ?

> [...]
> ikke noget at stille noget op imod. Derfor for at frelse
> mennesket har Gud givet os tilgivelsen. Denne tilgivelse

Amen. Tilgivelsen får vi uden betingelser. Dét er vi enige om.

[ ... ]

Du misforstod desværre mit spørgsmål. Jeg skrev overhovedet ikke om moral,
men i *dit* verdensbilled kan det muligvis kun opfattes sådan pga. dine
"solbrillers" farve ... :-(

Din udtalelse nedenfor afslører "farve-styrken" ... :-)

> [...]
> slags diskussioner. Men jeg kan forsikre dig om, hun ikke går
> ind for fordømmelse af homoseksuelle. Der kunne hun nok give

Arh, vær nu fair, Villy. Du lægger mere i munden på mig, end hvad jeg har
sagt :-(

Jeg har på INTET tidspunkt udtrykt en fordømmelse af homoseksuelle. I så
fald hvor (konkretiser venligst, tak) ?

SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.10...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2704

Andreas, Ravsted

I news:40e1...@news.wineasy.se skrev
Harald Mossige følgende:

> Jeg fastholder påstanden min. Du mangler evne til å relatere troen
> til det praktiske dagliglivet

Og så må du altså godt sørge for at klippe alt overflødigt bort. Der
er ingen mening i at citere 186 linier for at skrive halvanden.

Du er blevet mindet om dette op til adskillige gange tidligere.

Læs linket i min signatur, og selv om du er nordmand er det stadig de
danske regler der gælder i de danske grupper.'

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Vidal

Jesus-loves-you wrote:

> [...]

> Paulus taler om, at han stræber mod fuldkommenhed og vedkender sig samtidig,
> at han IKKE er nået dertil endnu ... :-)

Der er meget, der tyder på, jeg ikke forstår dit
eksempel.

> I Folkekirken bedes der jo også *hver* søndag: "... Og forbedre mig i et
> helligt liv ..." :-)

Det mener, jeg også godt, man kan. Man kan blot ikke
ophøre med at være en synder. Man kan ophøre med at
gøre syndige *gerninger*, og det er der ikke noget
dårligt i. Farisæerne holdt vel på, at de blev frelst
ved ikke at gøre de gerninger, der var defineret som
syndige eller mod Guds lov. Der gik Jesus ind og sagde,
synden ligger ikke i gerningen.

Kan du forklare lidt mere kortfattet, hvad du mener med
eksemplet.

> Du misforstod desværre mit spørgsmål. Jeg skrev overhovedet ikke om moral,

> men i *dit* verdensbilled kan det muligvis kun opfattes sådan pga. dine
> "solbrillers" farve ... :-(

Det kan *du* sige, fordi du er i stand til at skelne
mellem synden og synderen. Det kan man ikke ud fra min
forståelse af tingene.

> Din udtalelse nedenfor afslører "farve-styrken" ... :-)

Det kan du mene, fordi du ikke forstår mit synspunkt.

> Jeg har på INTET tidspunkt udtrykt en fordømmelse af homoseksuelle. I så

> fald hvor (konkretiser venligst, tak) ?

Hvad har du imod homoseksuelle ægteskaber?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Internal: DADDY, 2004-06-30, CET 13:34 - "Det må du gerne." Tak Jesus :-)

"Vidal" skrev

> [...]
> ved ikke at gøre de gerninger, der var defineret som
> syndige eller mod Guds lov. Der gik Jesus ind og sagde,

Den side af sagen er vi helt enige i ... :-)

Vor menneskenatur ér syndig, selvom vi er ophørt med at gøre syndige
gerninger (den gamle oprørske Adam bor fortsat i os)

[ ... opbytning foretaget af rækkefølgen, af praktiske grunde ... )

> Det kan *du* sige, fordi du er i stand til at skelne
> mellem synden og synderen. Det kan man ikke ud fra min
> forståelse af tingene.

*Synderen* tilgives af Jesus, er der mange konkrete tilfælde af i NT.

Men selve *synden* bliver - mig bekendt - ALDRIG tilgivet, TVÆRTIMOD. Synden
i kødet bliver dødsdømt; ja korsfæstet (Rom.8,3).

> Kan du forklare lidt mere kortfattet, hvad du mener med
> eksemplet.

Lad os tage min konkrete synd i stedet for emnet "homoseksualitet", idet der
her er fór mange nuanceforskelle.

Inden jeg var en kristen, var jeg en tyv. Jeg stjal, selvom jeg vidste, at
det var forkert imod mine medmennesker.

Da jeg bliver kristen, bliver jeg *forvandlet*. Tragen, lysten til at stjæle
er bare pist væk. Jeg har ikke anstrengt på nogen måde, hverken i ord, tanke
eller gerning. Det skete bare ... :-)

Bibelen kalder dette for Åndens frugt.

Billedlig talt kunne man vel sige, at byen kaldet "tyveri" i det forjættede
Land (i mit personlige liv) bliver erobret.

Kan du følge min tankegang på dette plan, Villy ?

SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.10...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2707

Vidal

Jesus-loves-you wrote:

> "Vidal" skrev

> *Synderen* tilgives af Jesus, er der mange konkrete tilfælde af i NT.

Ja, det er jo netop pointen, vor synd tilgives os.

> Men selve *synden* bliver - mig bekendt - ALDRIG tilgivet, TVÆRTIMOD. Synden
> i kødet bliver dødsdømt; ja korsfæstet (Rom.8,3).

Jo, jeg kender godt de formuleringer, men set fra mit
synspunkt er de meningsløse, uforståelige.

> [...]
> Land (i mit personlige liv) bliver erobret.
>
> Kan du følge min tankegang på dette plan, Villy ?

Tjah, du sammenligner tyveri med homoseksualitet? Det er
efter min mening usammenlignelige størrelser. Derfor ville
jeg gerne have dig til at konkretisere din modstand mod
homoseksuelle.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

00:37 - "Okay." - Tak Far ... :-)

"Vidal" skrev

> Ja, det er jo netop pointen, vor synd tilgives os.

> Jo, jeg kender godt de formuleringer, men set fra mit
> synspunkt er de meningsløse, uforståelige.

Okay ... nu tror jeg, at jeg har forstået dit problem (på et teoretisk
plan): Du har aldrig mødt Gud *personligt*. Ordene er blot bogstaver, døde,
uden liv ... :-(

Har jeg ret ?

[ ... ]

> Tjah, du sammenligner tyveri med homoseksualitet? Det er
> efter min mening usammenlignelige størrelser. Derfor ville
> jeg gerne have dig til at konkretisere din modstand mod
> homoseksuelle.

Jeg vil gerne vente med dette emne; idet jeg har indset, at du endnu ikke er
åndelig moden hertil.

SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.10...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2716

Andreas, Ravsted

I news:xmHEc.20151$Vf.11...@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you fřlgende:

> Har jeg ret ?

Nej

"Andreas, Ravsted" skrev

> Nej

Jeg vidste ikke, at du led af personlighedsforstyrrelse ... :-)

SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2679 news:hSCDc.18112$Vf.10...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2718

Vidal

Jesus-loves-you wrote:

> Jeg vil gerne vente med dette emne; idet jeg har indset, at du endnu ikke er
> åndelig moden hertil.

OK.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard