Russisk GRU-spionchef fik sparket - Was: ... ( "Rykkerbrev" no 2, asteroid near impact) ...

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Wednesday, March 04, 2009, CET 13:50, GMT 12:50
Subject: ...
Was: ... ( "Rykkerbrev" no 2, asteroid near impact) ...
8528 <news:49ae7931$0$90265$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.politik/msg/b3c33a318381920e>

+

Sent: Wednesday, March 04, 2009, CET 15:49, GMT 14:49
8532 <news:49ae94e7$0$90269$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.politik/msg/02f3f7af09ab4adc>

> ... præsident kræves anholdt
>
> Den Internationale Straffedomstol, ICC,
> meddelte i dag, at den havde udstedt en
> anholdelsesbegæring på ...

News:

=== citat start ===

SVT Text 138 Fre 24 apr (2009, CET) 23:52:36

(Utrikes Publicerad 24 april, efter kl 16)

Rysk spionchef fick sparken

Rysslands president Dmitrij Medvedev
avskedade i dag överraskande chefen
för den militära underrättelsetjänsten
GRU, Valentin Korabelnikov.

Ingen orsak till avskedandet gavs,
men det är känt att Korabelnikov varit
kritisk mot Kremls planer på reformer
inom försvaret, som bl.a. innebär
nedskärningar av personalstyrkan.

Förutom underrättelsechef har Korabel-
nikov även varit beträdande chef för
den ryska generalstaben.

Korbalnikov ersätts av GRU:s biträdan-
de chef Aleksandr Siljachturov.

=== citat slut ====

and ...

=== citat start ===

TV4 TEXT 121 lør 25 Apr (2009, CET) 00:02:38

(Utrikes 24 apr 21:03)

Mæktig rysk spionchef fick sparken

President Dmitrij Medvedev sparkade på
fredagen Rysslands mæktigaste
underrættelsechef.
Den 63-årige generalen Valentin
Korabelnikov hade varit chef før den
militæra underrættelsetjænsten GRU
sedan 1997. Kreml gav ingen førklaring
till avskedandet.
Korabelnikovs kritiska hållning till
reformer inom førsvaret tros vara
anledningen till att han fick gå.
Enligt Kreml syftar reformerna till att
førvandla den ryska armén till en
modern, mobil stridsstyrka.

=== citat slut ====

Hmm ... (memory on from) ...

Sent: Sunday, September 14, 2008, CET 14:08, GMT 12:08
8004 <news:gaiusg$2j1h$1...@newsbin.cybercity.dk> R-f-c
<http://groups.google.com/group/dk.politik/msg/66fb6494e4946893>

[ ... ]
> [...]
>
> Du bliver nødvendigvis nødt til at henvende dig direkte til ICC i Haag og
> angive dig selv. Fortæl dem blot hvad du præcist har begået (eller
> medvirket til) mht. de etniske udrensninger på Georgisk territorium,
> herunder Abkhasien og Sydossetien.
>
> Så længe du befinder *udenfor* ICCs varetægt (dvs. udenfor Øvrigheden-1's
> fængsel) er du et oplagt angrebsmål.
>
> Du har heller ej "helle-for-delle"(, såfremt du forsøger at forhandle dig
> til en-eller-anden ICC-overgivelse.)...
>
> And the I heard the voice again saying: (perhaps it was the voice of einem

"Jesus-loves-you" skrev
8693 <news:49f2bf8a$0$90272$1472...@news.sunsite.dk>

> SVT Text 138 Fre 24 apr (2009, CET) 23:52:36
>
> (Utrikes Publicerad 24 april, efter kl 16)
>

> Rysk spionchef fick sparken

More news from BBC:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8016371.stm

Og her står der så følgende:

(NB! Uredigeret oversættelse heraf via <http://translate.google.dk/>)

=== citat start ===

Ruslands militære spion boss "fyret"

Page sidst opdateret på 15:56 GMT, fredag den 24. april 2009 16:56 UK

Ruslands præsident Dmitry Medvedev har afskediget lederen af landets
magtfulde GRU militære efterretningstjeneste, Kreml har sagt.

Hr. Medvedev underskrev et dekret om fredagen erstatning Gen Valentin
Korabelnikov med Gen Alexander Shlyakhturov. Tjenestemænd gav ingen grund
til at flytte.

Gen Korabelnikov havde ført hovedforhandleraftalen Direktoratet for
Intelligence siden 1997.

Han angiveligt sin afskedsbegæring tidligere på året over indvendinger mod
de foreslåede reformer af agenturet.

Hovedforhandleraftalen Direktoratet for Intelligence (GRU) i den almindelige
personale er Ruslands største intelligens agentur. Det menes at have seks
gange så mange agenter i udlandet, som den russiske udenrigsminister
Efterretningstjeneste (SVR [FSB]), en af efterfølgerne til det sovjetiske
KGB.

Protest

I en erklæring på fredag, Kreml meddelte, at præsident Medvedev havde
underskrevet et dekret, at "frigivet" Gen Korabelnikov fra sin stilling og
fra militær tjeneste.

BBC's Richard Galpin i Moskva siger, det er potentielt en af de mest
betydningsfulde beslutninger hr. Medvedev har taget siden bliver taget i ed
næsten et år siden.

Det styrker udtalelser, han holdt i sidste måned, at han agter at fremme en
større omlægning af de væbnede styrker trods modstand fra nogle højtstående
officerer, og at de, der står i vejen såsom militære efterretninger chef
risikerer at blive fejet til side, vores korrespondent siger .

Gen Korabelnikov havde været chef for militære efterretninger i 12 år og var
en fire-stjernet generelt.

Analytikere siger den 63-årige var en af de største modstandere af den
planlagte militære reformer, der kunne se de russiske væbnede styrker
skrumpe fra 1,3 mio tjener mænd og kvinder til en mio.

De fleste af disse nedskæringer vil skulle komme fra officer korps, som
kunne se tabet af omkring 200.000 stillinger, herunder mange generaler.

Nogle af de foreslåede reformer blev siges at have medtaget opløsning af
flere GRU-kontrollerede hæren specialstyrker (Spetsnaz) brigader og
omfordeling af kommandoen på nogle GRU strukturer til SVR.

Gen Korabelnikov er rapporteret at have indgivet sin afskedsbegæring i
protest i november sidste år. Når rygter igen udsendt i marts, forsvar
embedsmænd oplyste, at hans valgperiode af tjenesten var blevet forlænget
med to år.

Unavngivne GRU kilder fortalte russiske medier, at en af grundene til, at
den generelle tilbagetræden ikke var blevet accepteret på det tidspunkt var,
at mange af hans stedfortrædere havde nægtet at påtage sig sin stilling.

Kreml sagde nye GRU overstyrmand, Gen Shlyakhturov, havde været en af Gen
Korabelnikov's næstformænd. Han er angiveligt set af nogle i militæret som
en mere kompatibel tal, der måske ikke udfordring ministre.

Selv om præsident Medvedev har insisteret på, at de reformer af militæret
vil gå videre, er det ikke klart, når vores korrespondent siger.

Landet befinder sig i en alvorlig økonomisk krise, som allerede har set
millioner af mennesker, der smides ud af arbejdet, tilføjer han.

I en separat udvikling, tre distrikter i Tjetjenien er blevet officielt
udpegede zoner med bekæmpelse af terrorisme aktivitet kun en uge efter
Rusland sagde, at det havde afsluttet sit årti-lange militære kampagne mod
separatistiske oprørere i den sydlige republik.

=== citat slut ====

Last OUTPUT: 8694 <news:49f2cfae$0$90264$1472...@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
<http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/>. File-number: 8695