Sudans præsident kræves anholdt af ICC

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Wednesday, March 04, 2009, CET 13:50, GMT 12:50
Subject: Sudans præsident tæt på tiltale -
Was: ... ( "Rykkerbrev" no 2, asteroid near impact) ...
8528 <news:49ae7931$0$90265$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.politik/msg/b3c33a318381920e>

> ... > ICC battlefield-report:
[ ... ]
> ... > Jeg *indanker* sagen for Øvrigheden-2 (Rev. 21,2) mhp., at de
> ... > skyldige bliver straffet.

[ ... ]

> Noget tyder altså på (helt ærlig), at vi har fået escort,
> gentlemen ... :-)
>
> Din/Jeres opgave består i at håndhæve Loven°, Mr/Mrs Dommer!
>
> For vi kan jo ikke ha' et *lovløst* (internationalt) samfund, vel ?
>
> Så skal escort-skibet nok sørge for resten, UANSET hvad ...

News:

=== citat start ===

TV2 TTV s144 Ons 04 Mar (2009, CET) 15.28.29

Sudans præsident kræves anholdt

Den Internationale Straffedomstol, ICC,
meddelte i dag, at den havde udstedt en
anholdelsesbegæring på Sudans præsident
Omar al-Bashir for krigsforbrydelser og
forbrydelser mod menneskeheden i
Darfur.

Bjørn Møller fra Institut for
Internationale Studier vurderer dog
over for TV 2 NEWS, at det bliver
nærmest umuligt, at få Omar al-Bashier
stillet for en dommer.

4. mar 15:03

=== citat slut ====

And then I heard a voice said (perhaps ET):
(2009-03-04, Wednesday, day no 63, CET 15:18:17, delay 0, GMT 14:18:17)
- "Well done."

Hmm ...

For at sådanne sager ikke trækker ud i langdrag, foreslås det, at tiltalte
dømmes in absentia.

Last OUTPUT: 8531 <news:49ae88b0$0$90272$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8532

"Jesus-loves-you" skrev ...

8532 <news:49ae94e7$0$90269$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.politik/msg/02f3f7af09ab4adc>

> TV2 TTV s144 Ons 04 Mar (2009, CET) 15.28.29

> [...]

Kristeligt Dagblad skrev herefter i dag i deres Leder, Torsdag den 5. marts
2009, side 8:

=== citat start ===

Domstol træder i karakter

Vigtigt skridt at retsforfølge Sudans præsident Bashir

Det har ikke skortet på advarsler op til gårdagens beslutning, taget af
dommere ved Den Internationale Straffedomstol, ICC, i Haag: Ved at udstede
en international arrestordre mod Sudans præsident Omar al-Bashir for
krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden i landets Darfur-region,
risikerer ICC at ødelægge muligheden for at få standset blodsudgydelserne
gennem forhandling, at få indsat den aftalte store fredsbevarende styrke i
landet og i sidste ende at nå frem til en varig fredsaftale.

Advarslerne klinger imidlertid hult. Det gør de alene i betragtning af,
at al erfaring gennem de seneste fem års tovtrækkerier mellem det
internationale samfund og Sudan viser, at sudaneserne gang på gang løber fra
deres løfter og opstiller forhindringer for internationale fredsstyrker og
humanitære organisationer. Og de klinger endnu mere hult, når man ser på,
hvor de kommer fra - fra stormagter som Rusland og Kina, fra Den Arabiske
Liga og fra visse afrikanske lande.

Hver for sig har disse nemlig deres egne interesser i at være imod en
udfordring af Bashir. Rusland og Kina har økonomiske hensyn at tage i Sudan.
Den Arabiske Liga optræder i solidaritet med deres "arabiske brødre" i
landet og en generel afvisning af, at omverdenen skal blande sig i
menneskerettighedssituationen i regionen og i "indre anliggender" i det hele
taget. De afrikanske lande baserer deres modstand på, at de føler, at ICC
med deres valg af sager siden oprettelsen i 2002 har koncentreret sig om
forbrydelser begået på det afrikanske kontinent.

Disse nationer, der af forskellige grunde ønsker at stoppe en
retsforfølgelse af Bashir, har luftet tanken om at få FN's Sikkerhedsråd til
at aktivere artikel 16 i ICC's statutter. Artiklen giver Sikkerhedsrådet
mulighed for at standse ICC's arbejde med en sag i op til et år ad gangen.
Trækket ser dog heldigvis ikke ud til at kunne blive en realitet, eftersom
USA, Storbritannien og Frankrig - alle permanente medlemmer med vetoret -
ikke ønsker at standse processen.

Det tjener disse lande til ære, at de holder fast ved det meget fine princip
bag oprettelsen af ICC, nemlig at den optræder uafhængigt. Dette er
straffedomstolens store styrke, og derfor er etableringen af den det mest
glædelige skridt indenfor folkeretten, siden FN blev dannet i 1945. Det er
positivt, at ledende politikere og militærfolk ikke længere beskyttes af
folkeretlig immunitet. Og med beslutning om for første gang at udstede en
arrestordre mod en siddende præsident er domstolen virkelig trådt i
karakter.

ICC viser med arrestordren på Bashir, at den handler præcist på den
måde, den var tiltænkt, og at den ikke ligger under for politisk pres.
Derfor var dagen i går en stor og vigtig dag for international retfærdighed.

brun

=== citat slut ====

Regeringen i Khartoum siger, at "kun" 10.000 er blevet dræbt under
konflikten i Sudans vestlige Darfur-region siden 2003.

Compare with ...

8503 <news:gob8cd$30j6$1...@newsbin.cybercity.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/995cd4b9815fea05>

> "kjaer" skrev