De gammelt Testamentlige højtider (Helligdage) - Was: ... The "Animal"-hunting ...

"Jesus-loves-you" skrev
7239 news:5p7Ti.59$Tk7...@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
>
> Dan. 7,25 Autoriseret oversættelse fra 1931 inkl.
> bibelkommentaren*
>

> Jødefolket havde nogle religiøse fester. Vist nok ikke så mange. En 5-6
> stykker. Heriblandt Påsken, som vi også kender fra Kristendommen,
> Løvhyttefesten og så også Forsoningsdagen (Yom Kippur) samt - sjovt nok
> også - netop lige Jubelåret (the-Year-of-Restoration) !!!
>
> Alt i alt må man sige, at det er nogle ganske få associationer (the
> internal Bible-markpointer-system), der skal foretages og vupti, så ligger
> *bevismaterialet* (kendskabet til Pt-193's halveringstid) lige for snuden

Sidenhen er der blevet fundet et helt system af disse isotop-indicier, se
evt. ...

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Friday, October 17, 2008, CET 13:35, GMT 11:35
Subject: De gammelt Testamentlige h�jtider (Helligdage) -
Was: ... The "Animal"-hunting ...
8111 news:gd9tau$tpe$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/80484a1239042823

[ ... ]
> Kalender
>
> 30. september Hornbl�serfesten
>
> 9. oktober Forsoningsdagen
>
> 14.-21. oktober L�vhyttefesten

Ogs� Hans Kristian Neerskov kommer ind p� dette i hans kronik i
Udfordringen torsdag den 25. marts 2010 ...
http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=17522

=== citat start ===

J�dernes syv fester symboliserer n�jagtig Guds frelse

De syv hovedfester, som er omtalt i 3. Mosebog kapitel 23, svarer n�je til
Det Nye Testa�mentes frelses�benbaring. De tre f�r�ste h�jtider - samt
kornh�stfesten 50 dage senere - svarer til p�ske og pinse, som fejres af os
kristne.

De sidste tre fester, "Trompeternes dag", "Den store forsonings�fest" og
"L�vhyttefesten", er de tre fester, som efter kristen for�st�else venter p� deres
opfyldelse, idet de symboliserer "Bort�rykkelsen", "J�dernes omvendelse" og
"Tusind�rsriget".

[ ... ]

Tredje fest symboliserer opstandelsen

[ ... ] ... Det var p� den ottende dag. I Symbolikken er tallet otte en ny begyndelse.
Den ottende dag begynder en ny uge. I en oktav i musikkens verden er den ottende
tone begyndelsen p� en ny oktav.

[ ... ]

=== citat slut ====

Det vil sige, at vi kan nogenlunde regne med, at der har v�ret 7-8 j�diske
hovedfester:

1 ...
2 ...
3 ...

4 ... (50 dage senere) ... Kornh�stfesten, Pinse

5 ...
6 Forsoningsdagen, Yom Kippur
7 ...

8 Cyklus p� 50 �r med omdrejningspunkt p� Forsoningsdagen, Yom Kippur

Last OUTPUT: 11300 news:4c15e842$0$277$1472...@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11352

Henning Christiansen

"Kall, Mogens" <Jesus.lov...@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jesus-loves-you" skrev ...
>
> Tredje fest symboliserer opstandelsen
>
> [ ... ] ... Det var på den ottende dag. I Symbolikken er tallet otte en ny
> begyndelse.
> Den ottende dag begynder en ny uge. I en oktav i musikkens verden er den
> ottende
> tone begyndelsen på en ny oktav.

> [ ... ]
>
> === citat slut ====
>
> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)
> [...]

8 - tallet symboliserer ikke umiddelbart den nye begyndelse. I den jødiske
bogstav/tal-mystik er 8 afslutningen på det foregående 7- talsførløb. Det er
"blomsten" og det liv, der er skabt af den foregående udvikling. Det kan
således godt symbolisere opstandelsen, men det har også en dobbelthed i sig,
som peger på problemer, splittelse eller stagnation. Man kan sige, at når
blomst og frugt foreligger er målet nået, men derefter kan væksten ikke
fortsætte, og der er kaos forude. Det 8. bogstav hedder CHET, der betyder
"indhegning", som antyder, at man er lukket inde.

9- tallet symboliserer det nye. ordene "Ni" og "Ny" har samme oprindelse i
hvert fald på hæbraisk, og vi fornemmer det også på dansk, engelsk og
særligt tydeligt på tysk "Neu" og Neun" - og sikker også på andre sprog. I
jødisk litteratur om mystikken, kaldes det 9. bogstav: TETH ofte for
"livmoderen", idet den føder det nye. (Skrifttegnet ligner også en livmoder)

10- tallet symboliserer det egentlig nye, der bliver født ud af TETH
(livmoderen). Bogstavet er "J" (JOD), som er det absolut mindste bogstav i
det hæbræiske alfabet. Det ligner kun et komma, der svæver lidt. Dette er
det lille "barn", som skal udvikle sig gennem resten af alfabetet.

Bogstav/tal-mystikken viser således hen til, at det er forbundet med megen
besværlighed, at afslutte ét udviklingsforløb og fortsætte videre frem. Der
er "blomstring og frugtdanelse" efterfulgt af "stagnation og kaos og død".
Ud af kaos, hvor man ikke har kontrol over tingene (man er på "Herrens
mark") opstår det nye på basis af det, som blev opnået i foregående forløb.
--
Hilsen Henning

Henning Christiansen

"Henning Christiansen" <Christ...@lic-mail.dk> skrev i en meddelelse

Måske fortryder jeg lidt, at jeg medgav dig at 8-tallet symboliserer
opstandelsen. Den kunne måske bedre være:
8 = Getsemane og korsfæstelse,
9 = Gravlægningen og forvandlingen,
10 = Opstandelseslegemet.

--