En lykkelig katolik taler ud - Vi skal holde erindringen om den kærlige Gud i live

"Jesus-loves-you" skrev ...

News:dk.videnskab.psykologi
Sent: Thursday, January 01, 2009, CET 10:03, GMT 09:03
Subject: Det levende hus
8265 <news:gji0tu$7op$1...@newsbin.cybercity.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/c7084e28a851e93e>

+

8270 <news:gjkv0b$1bqu$1...@newsbin.cybercity.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/0574166838763ff8>

> 1. fase
>
> Vi må med andre ord ha' spejlet til at gengive virkeligheden korrekt, ...

Kristeligt Dagblad bringer i dag mandag den 16. marts 2009, på side 6, et
læserbrev af Lisbeth Arbøl, hospicesygeplejerske, katolik og medlem af
menighedsråd og pastoralråd (og forhenværende aktivt medlem af YFC):

(NB! Afsnitsmellem tilføjet undervejs, red.)

=== citat start ===

Lykkelig katolik?

Vi skal holde erindringen om den kærlige Gud i live

Som katolik er jeg indimellem ked af det over kirken og er alligevel på et
dybere plan en lykkelig katolik - hvorfor ?

Ikke grundet sagen omkring ophævelsen af ekskommunikationen af de fire
Pius X-biskopper, hvoraf den ene tydeligt benægtede holocaust.

En helt igennem dårligt forberedt og gennemført sag.

Ikke grundet sagen om den brasilianske ærkebiskop, der ekskommunikerede
lægerne og moderen til en niårig pige, der havde fået abort af tvillinger
efter overgreb af stedcfaderen.

Abort er ikke tilladt, men man har vurderet, at den niårige piges krop ikke
kunne klare graviditeten uden fare for hendes eget liv.

Noget er vigtigere end dårlig information og ukærlige kardinaler,
biskopper, præster og lægfolk, der forsøger at skræmme folk med trusler om
eller håndhævelse af straf.

"Frygt er ikke i kærligheden, men den fuldkomne kærlighed driver frygten ud;
thi frygt har med straf at gøre, og den, der frygter, er ikke blevet
fuldkommen i kærligheden." (1.Joh. 4,18)

Jesus, som jeg møder konkret i nadveren, er vigtigere.

I nadveren tager Jesus alle os urolige børn, der har syndet, på skødet i én
stor omfavnelse, hvor Han totalt giver os sig selv.

Når vi møder den konkrete og totale kærlighed og bliver ét med Ham, kan
vi med både hoved og hjerte forstå Guds anbefalinger for vort liv.

Den kærlige Far siger: "Følg mig, fordi jeg elsker dig, og bliv i min
kærlighed!" - hvilket også i åndelig opdragelse giver selvstændige, trofaste
og kærlige børn.

Ikke: "Følg mig, og gør som jeg siger, ellers bliver du straffet."

Den katolske præst og psykolog Fr. Monbourquette udtrykker i en af sine
bøger, at den moral, der udvikler sig fra en legalistisk moral til en
samvittighedesbaseret moral, er sundest og mest holdbar gennem livet.

Den samvittighedsbaserede moral anerkender loven og tager dybere stilling.

Når Jesus møder mennesker, strømmer den kærlige holdning, som smelter
menneskers frygt, ud af Ham, og de ser sig selv på en helt ny måde og kan
ikke lade være med at følge ham.

Jesus bruger ikke mange ord, men ser mennesket, rører ved det og lytter til
det.

Mange katolske præster, nonner, vores egen danske katolske biskop og lægfolk
vidner i daglig sjælesorg og forkyndelse om denne kærlighed og er samtidig
tro mod kirkens lære.

Den katolske præst, leder af præsteseminarium og forfatter Fr. Ronald
Rolheiser skriver:

"I enhver af os, hinsides hvad vi kan sætte ord på, har vi en dunkel
erindring om engang at være blevet rørt ved og kærtegnet af hænder langt
blidere end vore egne (...) Før fødslen er enhver sjæl kysset af Gud og går
gennem livet, imens den altid på en eller anden dunkel måde husker dette
kys, og måler alt, den oplever, i relation til denne oprindelige harmoni."
(oversat fra "The Restless Heart")

Vores kald som kristne er ikke først og fremmest at styrke magt og
regler, hvor rigtige disse regler end er, men, uanset i hvilke
livssituationer vi møder mennesker, at være med til at holde erindringen om
en kærlig Gud og Far i live og nære denne erindring om det guddommelige kys,
mennesket er skabt med.

=== citat slut ====

Interrupt RETURN from ...

(Psalm 126,5-6)

+

Sent: Friday, March 13, 2009, CET 11:54, GMT 10:54
Subject: Transformation (George Ortiz forskning)
8567 <news:49ba3b5f$0$90269$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/59c4a950e839b2ae>

> "Anhold" sætning:
>
> "De [store gode positive forandringer i lokalsamfundet] følger efter
> vækkelser og opgør med synd og ligegyldighed blandt de kristne, og
> forsoning blandt kirkerne."
[ ... ]

+

Sent: Sunday, March 15, 2009, CET 13:18, GMT 12:18
Subject: Ang. Pavedømmet -
Was: Det kristne tro ...
Katolikkernes "ukrænkelige" liv...
8585 <news:49bcf22a$0$90263$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.dk/group/dk.livssyn.kristendom/msg/9bfdf5124713569d>

[ ... ]
[ ... ]
> For - Du og jeg, Andreas - Vi repræsenterer (ligesom alle andre kristne)
> sådan set *også* Himmeriget (i miniformat) ... :-)
>
> (Ikke dermed sagt, at vi er guder.)
>
> Ihukom venligst Jesu Ord:
>
> Thi hvor to eller tre er forsamlede om Mit navn,
> dér er jeg midt iblandt dem.
>
> (Matt. 18,20)
>
> Pragtfulde løfter, ikke også ? ... :-)

Hmm ...

Lille "spejl" på væggen der:

(Ang. vor søster i Kristus Jesus, Lisbeth Arbøl)

Var det nærmest Paven, der talte her (gennem hende) ? ... :-)

Last OUTPUT: 8587 <news:49be3344$0$90266$1472...@news.sunsite.dk>
Info <http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8588