Gok-, sex- en/of koopverslaving ten gevolge van het gebruik van dopamine agonisten.

66 weergaven
Naar het eerste ongelezen bericht

DickW.

ongelezen,
21 mei 2008, 18:55:4121-05-2008
aan ziekte van parkinson

In november 1996 heeft dr. Speelman (als neuroloog verbonden aan het
AMC te Amsterdam) bij mij de ziekte van Parkinson gediagnosticeerd.
Voor een medicamenteuze behandeling van de symptomen van de ziekte van
Parkinson heb ik me in maart 1997 gewend tot het VUMC en in dit
ziekenhuis tot en met mei 2000 meegedaan aan een dubbelblind studie
Sinemet en Permax. Bij dit onderzoek was ik gerandomiseerd voor
Permax. Na de onderzoeksperiode is de medicamenteuze behandeling, met
Permax als monotherapie, omgezet in een combinatietherapie met
Sinemet. In augustus 2000 waren de doseringen Sinemet CR 3x dd 125 mg
alsmede Permax 0,25 3x dd 0,75 mg. Thans bedragen die: Sinemet CR 3x
dd 250 mg alsmede Permax 0,25 3x dd 1 mg.

In september 1999 gaf ik tijdens een routinebezoek aan het VUMC aan,
dat ik te kampen had met een sterke aandrang om te gokken. Een verband
tussen het gebruik van dopamine agonisten en een sex-, gok- en/of
koopverslaving werd toen nog niet gelegd.Wel waren er inmiddels
publicaties verschenen waarin melding werd gemaakt van onder andere
gokverslaving als ongewenst effect ten gevolge van het gebruik van
dopamine agonisten. In de zomer van 2005 verschenen er over dit
onderwerp artikelen in Elsevier en De Telegraaf. En vanaf die tijd
zijn de fabrikanten van dopamine agonisten de ernst van de situatie
gaan inzien en is op Europees niveau besloten dat pathologisch gokken
behoort tot een mogelijke bijwerking van alle tot de groep dopamine
agonisten behorende medicijnen. Op de bijsluiter dient te worden
vermeld: Pathelogisch gokken, libido toename en hypersexualiteit
worden gemeld bij dopamine agonisten, met inbegrip van ..............
(product/merknaam).

Pas sedert februari 2008 (dus ruim tien jaar na de publicaties van de
eerste onderzoeksresultaten) worden ook de gebruikers van Permax via
de patientenbijsluiter gewaarschuwd voor pathologisch gokken als
ongewenst effect van dopamine agonisten, met inbegrip van pergolide/
Permax. Fabrikant Ely Lilly heeft voor die tijd nimmer de moeite
genomen om parkinsonpatienten zo voledig mogelijk te informeren.

Zie voorts de reportage in www.éénvandaag.nl van 25 februari 2008 over
het onderwerp Gokverslaving bij antiparkinsonmedicijnen.

Heeft er iemand een gelijkluidende ervaring met Permax?

Met beste groet,

Dick Wijdenes

Met vriendelijke groet,

Allen beantwoorden