langere wachtwoorden

Cor Bosman

Sinds een paar dagen is het mogelijk om wachtwoorden langer dan 8 tekens
te gebruiken. We hebben dit al uitgebreid getest maar de xs4all.general
crowd weet nog wel eens een rare combinatie te ontdekken, dus ga er vooral
mee experimenteren. Er is nu een maximum van 32 tekens.

Om een lang wachtwoord te krijgen hoef je hem alleen maar te wijzigen in
het service centre.

Groeten,

Cor

Koos van den Hout

Cor Bosman <c...@xs4all.nl> wrote in <4a69717a$0$188$e4fe...@news.xs4all.nl>:

Ik was eigenwijs en probeerde het vanaf de unix command-line (op xs2). Dat
mag en werkt prima, alleen als ik het kort daarop probeer op de webmail
moet ik mijn oude username en password gebruiken.

Als het helemaal niet gaat werken vanaf de xs\d command line moet daar
misschien iets aangepast worden zodat het niet meer kan (met een verwijzing
naar het zelfserviescentrum).

Inside vraagje: liggen er nu een paar NIS servers op de vuilnishoop?

Koos

--
Koos van den Hout Homepage: http://idefix.net/~koos/
PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263 or RSA/1024 0xCA845CB5

Miquel van Smoorenburg

In article <h4bu8q$qmm$1...@kzdoos.xs4all.nl>,

Koos van den Hout <koos+new...@kzdoos.xs4all.nl> wrote:

>Ik was eigenwijs en probeerde het vanaf de unix command-line (op xs2). Dat
>mag en werkt prima, alleen als ik het kort daarop probeer op de webmail
>moet ik mijn oude username en password gebruiken.

Het kan 5-10 minuten duren voordat het nieuwe wachtwoord overal werkt.

> [...]
>naar het zelfserviescentrum).
>Inside vraagje: liggen er nu een paar NIS servers op de vuilnishoop?

Nee, hoezo ?

Mike.

Koos van den Hout

Miquel van Smoorenburg <mik...@xs4all.nederland.invalid> wrote in <4a69a4d5$0$192$e4fe...@news.xs4all.nl>:

> Het kan 5-10 minuten duren voordat het nieuwe wachtwoord overal werkt.

Inderdaad.

> Nee, hoezo ?

Ik dacht dat NIS moeilijk overweg kon met iets anders dan 8 char (crypt)
passwords en dat dat de reden was dat jullie er nog aan vasthielden.
Blijkbaar ligt het anders ;)

Koos

--
Koos van den Hout, PGP keyid DSS/1024 0xF0D7C263 via keyservers
ko...@kzdoos.xs4all.nl or RSA/1024 0xCA845CB5 -?)

Miquel van Smoorenburg

In article <h4ciu3$qmm$1...@kzdoos.xs4all.nl>,

> [...]
>
>Ik dacht dat NIS moeilijk overweg kon met iets anders dan 8 char (crypt)
>passwords en dat dat de reden was dat jullie er nog aan vasthielden.

NIS is alleen maar een manier om een netwerk-based key/value
database aan te bieden. Wat je daarin zet mag je helemaal
zelf weten. De meeste unix systemen gebruiken vervolgens NIS
om o.a. /etc/password informatie in op te slaan.

En crypt() kan prima meer dan 8 karakters aan. Het is net welke
crypt methode je gebruikt, de oude DES crypt was inderdaad
beperkt tot 8 karakters, de "moderne" (ook al weer jaaaren
oude) MD5 methode is in principe onbeperkt.

Deze "lange passwords" actie is dan ook niet een modern baanbrekend
iets. Het was voornamelijk met een kammetje door frontends gaan
en verouderde backends.

De (newszilla) diablo code bijvoorbeeld kent een maximum van 15 karakters
voor het wachtwoord door statische buffers van char[16], en dat
is nog niet gefixt ... maar verreweg het meeste moet werken.

Mike.

Wim J

Miquel van Smoorenburg wrote:

> [...]
> voor het wachtwoord door statische buffers van char[16], en dat
> is nog niet gefixt ... maar verreweg het meeste moet werken.

Betekent dat als je je wachtwoord verandert in een wachtwoord van 24
tekens, en je vervolgens probeert van buiten het xs4all netwerk
de nieuwsserver te bereiken dat het niet gaat werken??

Wim

Miquel van Smoorenburg

In article <4a69daec$0$190$e4fe...@news.xs4all.nl>,

Yup.

Mike.

jan

"Miquel van Smoorenburg" <mik...@xs4all.nederland.invalid> schreef in
bericht news:4a69e7de$0$197$e4fe...@news.xs4all.nl...

En de beperking van de inlognaam tot 8 karakters, wordt daar ook aan
gewerkt, om dat aan te passen? (ik vermoed niet dat bestaande klanten daar
wat aan hebben, maar alla).

Jan

Luuk

jan schreef:

> [...]
>>>>

> En de beperking van de inlognaam tot 8 karakters, wordt daar ook aan
> gewerkt, om dat aan te passen? (ik vermoed niet dat bestaande klanten

Ja!, en naatuurlijk ook (eenmalig) voor bestaande klanten de
mogelijkheid tot wijzigen....

Dan kan ik tenminste eindelijk weer met mijn (volledige) achternaam
inloggen ;-)

--
Luuk

Miquel van Smoorenburg

In article <4a6a157c$0$194$e4fe...@news.xs4all.nl>,

jan <j...@invalid.nl> wrote:

> [...]
>>>>

>En de beperking van de inlognaam tot 8 karakters, wordt daar ook aan
>gewerkt, om dat aan te passen? (ik vermoed niet dat bestaande klanten daar

Ik denk niet dat dat veel prioriteit heeft.

Wel is men aan het brainstormen over 'identiteit'. Bijvoorbeeld
het mogelijk maken om overal je email adres te gebruiken in
plaats van een 'loginnaam'. Een email alias zou dan ook moeten
werken. Dan heb je vanzelf je lange loginnaam.

Uiteindelijk zou je zelfs loginnamen kunnen laten vervallen, die
zijn dan ook gewoon een alias van "mailbox mb012345" of
"unixaccount ux543210" ofzo. Daar zie je als klant niets van,
maar het is voor de backend systemen wel een handige
abstractie - dan is 'loginnaam veranderen' opeens triviaal.

(Jaren geleden, bij een andere ISP, had ik het al zo geimplementeerd)

Maar de huidige manier van werken is zo in alle systemen
verweven dat ik je aanbeveel om tijdens het wachten niet
je adem in te houden :)

Mike.

Machiel de Wit

Cor Bosman <c...@xs4all.nl> schreef
in news:4a69717a$0$188$e4fe...@news.xs4all.nl

Eindelijk... Bedankt.

Geldt dit ook voor de VOIP SelfCare inlog?

--
MdW.

Marcel Derksen

Helaas nog niet.

Deze maakt nog gebruik van een 4-cijferige pincode.

Marcel

Message has been deleted

Rob

Erik <n...@emailadress.invalid> wrote:
> De koppelingvan je wachtwoord tussen de login van het servicecenter
> en je 1e mailbox heb ik nooit prettig ervaren.
> Wachtwoord voor servicecenter gebruik je minder vaak en lijkt me
> veiliger als dat gescheiden zou zijn.

Eigenlijk zou je de 1e mailbox gewoon nooit moeten gebruiken.
Daar komt de mail aan je accountnaam op terecht en die lijsten met
accountnamen komen makkelijk in handen van spammers.

Maak dus als eerste een extra POP box aan en gebruik die voor al je
mail.

Helaas moet je de 1e mailbox wel zo nu en dan lezen want XS4ALL stuurt
hier eventuele huishoudelijke mededelingen heen... maar dat kun je
vergelijken met het benaderen van je servicecenter. Meestal is de enige
reden om daar met haast in te kijken dat je bent afgesloten ivm geconstateerd
abuse.

Message has been deleted

Machiel de Wit

Erik <n...@emailadress.invalid> schreef
in news:etag75ldmubopucm4...@4ax.com

> Ja, dat wist ik toen nog niet.

Extra popbox hoeft nog niet eens, als je al een alias gebruikt in plaats
van je loginnaam dan voorkom je het al. Eigenlijk zou bij de help moeten
staan dat je beter niet je loginnaam als e-mail adres moet gebruiken.
Een alias verplaats je later namelijk heel gemakkelijk naar een andere
popbox.

Een van de voordelen van xs4all is dat e-mail en aliassen niet zo
knullig werkt als bij andere providers, maar als nieuwkomer weet je dat
niet.

Het ontvangen van (externe) e-mail op je hoofdaccount naam uitzetten zou
een mooie toevoeging zijn.

--
MdW.

Rob

Machiel de Wit <reply-to-ng....@xs4all.nl> wrote:
> Extra popbox hoeft nog niet eens, als je al een alias gebruikt in plaats
> van je loginnaam dan voorkom je het al. Eigenlijk zou bij de help moeten
> staan dat je beter niet je loginnaam als e-mail adres moet gebruiken.

De vraagsteller vond het vervelend dat het password van zijn mail gelijk
was aan dat van het service center.
Als hij dat wil oplossen is een extra popbox wel een must.

Machiel de Wit