[Wikipl-l] Szablon bibliografii

Daniel Koć

to Wiki...@lists.wikimedia.org
W tak pięknych i ciepłych okolicznościach pogodowych chciałbym się z
wami podzielić pewnym pomysłem. Chodzi mi o to, że sekcje
bibliografia/filmografia pojawia się dosyć często, ale w każdym haśle
wygląda trochę inaczej. Czy nie można by wykorzystać do tego na przykład
szablonu, który wypełniałoby się tylko konkretną treścią?

Na marginesie pozostaje kwestia zapisywania nazw i tytułów: czy pisać
"Tytuł", czy ''Tytuł'' (pochyłe), czy może ''"Tytuł"'' (oba na raz)?
Kiedy nazwy (np. zespołów muzycznych) pisać prosto, a kiedy kursywą (bo
pojawiają się obie formy)?

--
Kto powiedział "kasjer dupa"?!

odder

to Polish Wikipedia mailing list
Do bibliografii wykorzystuje się od pewnego czasu kilka szablonów:
* {{cytuj czasopismo}}
* {{cytuj książkę}}
* {{cytuj news}}
* {{cytuj stronę}}

i przy użyciu takowych powinno się pisać nowe bibliografie i poprawiać
stare. (To chyba rozwiązuje ten problem ^__^)

Co do nazw zespołów, szczerze mówiąc - nie wiem.

--
odder

Holek

07-01-17, Daniel Koć <ko...@linuxnews.pl> napisał(a):

> [...]
> "Tytuł", czy ''Tytuł'' (pochyłe), czy może ''"Tytuł"'' (oba na raz)?
> Kiedy nazwy (np. zespołów muzycznych) pisać prosto, a kiedy kursywą (bo
Ja osobiście piszę zawsze kursywą, ale nie nazwy zespołów, tylko
dzieł, czyli piosenek, filmów, książek czy gier i uważam, że jest to
dobry sosób na odróżnienie autora od jego dzieła.

--
Michał "Hołek" Połtyn

Łukasz Garczewski

On 1/17/07, odder <odder...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> i przy użyciu takowych powinno się pisać nowe bibliografie i poprawiać
> stare. (To chyba rozwiązuje ten problem ^__^)

Nie, nie, nie. :)

Trzeba tu odróżnić dwa znaczenia "biblografii":
1) Bibliografia rozumiana jako zbiór informacji dodatkowych i pozycji,
do których warto sięgnąć po lekturze hasła - w tych używamy szablonów
z serii "cytuj"
2) Bibliografia/Filmografia rozumiana jako zbiór dzieł popełnionych
przez daną osobę - i o to pytał Kocio.

Teraz odpowiedź:
* pisownia kursywą przyjęła się na polskiej Wikipedii, wydaje się
jednak być niezbyt zgodna z polską typografią (wyróżnianie tytułu
kursywą stosuje się w krajach anglosaskich i przywędrowało ono do
plwiki z enwiki)
* Zapis "Tytuł" też nie jest do końca OK, bo otwierający cudzysłów w
języku polskim stawiamy na dole.
* Zapis będący połączeniem obu to straszna herezja i lepiej o tym
więcej nie mówić, bo jak przyjdzie Beno to nas obedrze ze skóry
(całkiem słusznie tym razem ;))

To tyle od laika. Teraz czekam na wypowiedź jakiegoś profesjonalisty. ;)

--
Łukasz 'TOR' Garczewski

Gemma

> [...]
> dzieł, czyli piosenek, filmów, książek czy gier i uważam, że jest to
> dobry sosób na odróżnienie autora od jego dzieła.

Tak samo w bibliografii - autor prostym pismem, tytuł dzieła pochylonym.

Beno

Gemma

to Polish Wikipedia mailing list

Gemma

> [...]
plwiki z enwiki)
> Zapis "Tytuł" też nie jest do końca OK, bo otwierający cudzysłów w

Sprawdziłem domową biblioteczkę i pisanie w bibliografii tytułów kursywą
jest najczęstszą formą w polskich publikacjach od lat 60. W tym wszystkie
publikacje z mojej branży mają tak formatowaną bibliografię, a więc książki
o książkach, edytorstwie i redakcji techniczej :-)))

Cudzysłowy stosujemy proste bo innych się nie da z powodu różnej wiedzy i
różnych możliwości edytujących. W typografii internetowej stosowanie
prostych cudzysłowów jest całkowicie uprawnione.

Beno

Gemma

to Polish Wikipedia mailing list
sorry pomyliłem się i puścilem całą kopię postu Tora jako moją bez zmian

Beno