implementare IPv6 in Romania

Bogdan

to TIC-Lobby Group
Salut,

Sunt curios sa aflu ce parere aveti despre implementarea IPv6
(Internet Protocol version 6) in RO. Impresia mea e ca suntem in plop
si plopul e in aer.
In momentul de fata stiu ca
* RoEDU Net au si distribuie acces IPv6: http://nic.nrc.ca/whois/2001:B30::.whois
* iNes Telecom stiam ca furnizau acces IPv6, dar n-am gasit nimic pe
tema asta pe site-ul lor
Ce putem face pentru a imbunatati situatia? Care parti ale
infrastructurii furnizorilor de internet sunt incompatibile cu IPv6?
Se pot lua subventii pentru updatarea lor (de la cine?)?

Exista vreo prevedere in legislatia europeana referitoare la IPv6? Ar
trebui sa fie?

Personal, io mi-am cam prins urechile (doar citind despre) in
configurarea unui tunel IPv6 over IPv4. Speram ca voi putea afla de
vreo metoda mai simpla prin care as putea sa ma conectez prin IPv6,
gen acces direct (omul poate sa spere nu-i asa?).

IMPORTANT: Pentru cei care vor sa dea un raspuns cinic sau ironic, in
genul "la noi se va implementa IPv6 dupa apocalipsa si inca o zi si va
costa instalarea + abonamentul lunar o infinitate de Euro + inca 1
Euro", va rog nu va obositi! Nu irositi astfel timpul sa scrieti
mesajul si nici timpul meu necesar sa il citesc.

Pentru cei care nu stiu ce reprezinta IPv6:

Why IPv6 Is Important?
The Internet has grown so rapidly that the IPv4 standard can no longer
support the number of users and functions. Figure 1 shows the
prediction of IPv4 address-space exhaustion. Features such as Network
Address Translation (NAT) can help overcome address-space limitations,
but they also make bidirectional communication for primary triple-play
(data, voice, and video) applications more challenging.

In Romana, pe scurt:
Calculatoarele se gasesc unele pe altele pe internet folosind un
protocol (=secventa de semnale cu o semnificatie agreata printr-un
standard) numit Internet Protocol version 4. Problema e ca acest
mecanism folosit pt regasirea altor calculatoare a ajuns la limita
proiectarii sale si in curand nu se mai putea conecta calculatoare noi
la Internet. In esenta, IPv6 a aparut in urma modificarii IPv4 pentru
a face fata numarului mare si in crestere al calculatoarelor conectate
la Internet.

Mai multe pe tema asta la adresa
http://www.ciscosystems.org.ro/en/US/prod/collateral/switches/ps5718/ps708/solution_overview_c22-531339_ns725_Networking_Solution_Solution_Overview.html
. Mi se pare ca partea cu explicarea IPv6 e scurta si la obiect (chiar
daca apoi vorbeste despre avantajele device-urilor proprietare Cisco)

Am gasit ceva si pe Wikipedia despre IPv6: http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6
Mi se pare semnificativ insa ca, in momentul in care scriu, nu exista
o pagina in limba romana despre IPv6 pe Wikipedia...

Spor la lucru,
Bogdan

Matei Vasile

to TIC-Lobby Group
Salut,

As putea spune ca aceiasi situatie este peste tot, in afara Chinei (si
poate a Japoniei). Am putea spune ca ISPii sunt una dintre cauze.
Problema sta cam asa:
1) Pentru a putea avea conectivitate peste IPv6, routerele dintre tine
(client care suporta IPv6) si destinatie (server care suporta IPv6)
trebuie sa stie sa ruteze pachete de IPv6. Problema e ca in momentul
de fata, routerele ISPilor ori nu pot ruta pachete de IPv6 ori, mult
mai des, nu sunt configurate sa ruteze pachete de IPv6. De ce nu sunt
configurate pt. IPv6? Pentru ca multe dintre ele (mai ales cele ale
ISPilor mici si chiar medii) abia fac fata la traficul IPv4 in orele
de varf. Cele ale ISPilor mari (Tier 1, Tier 2 mari etc.) foarte
probabil ca ar putea sa duca si IPv6-ul in paralel cu IPv4, doar ca
"it doesn't make business sense" pentru ca inca nu exista suficienti
potentiali clienti. Ca sa nu mai vorbim ca se prea poate ca unii
dintre ISPii nici sa nu aiba expertiza necesara pentru a face un
deployment de IPv6.
2) Nu stiu sigur de Japonia, dar in China, situatia e altfel din cel
putin 2 motive:
a) Nu au suficiente adrese IPv4 pentru cata cerere au, asa ca au
decis sa investeasca masiv in IPv6 pentru a satisface cererea de
adrese IP;
b) Poate ca s-ar fi descurcat si cu putinele adrese IPv4 pe care
le au folosind NAT/PAT si VPN-uri, doar ca nu vor. Partidul (unic si
comunist) vrea sa stie si sa controleze ce face toata lumea, asa ca
daca s-ar fi bazat pe NAT/PAT si VPN-uri ar fi fost mult mai greu,
daca nu chiar aproape imposibil, sa supravegheze tot traficul. Asa, cu
IPv6, adresele sunt din belsug, asa ca Big Brother nu trebuie decat sa
asculte pe fir (la ISPii de fapt, dar v-ati prins ce vreau sa zic...).

Eu vad problema IPv6-ului in vest (well... peste tot in afara de China
de fapt) drept o problema standard "Ce a fost mai intai? Oul sau
gaina?". Majoritatea clientilor nu sunt prea interesati de IPv6 pentru
ca majoriatatea serviciilor online (pagini web, servicii online de
toate felurile etc.) stiu doar de IPv4, asa ca daca ar folosi IPv6, nu
ar avea ce sa faca cu conexiunea aia. Pe de alta parte, operatorii de
servicii online, daca isi lanseaza o versiune IPv6 a serviciilor
respective, stiu ca baza de potentiali clienti este mult mai mica
decat in cazul IPv4-ului, deci beneficiul ar fi insignifiant, in timp
ce costurile ar fi la fel de mari (sau comparabil de mari) ca in cazul
serviciului peste IPv4. Asadar, ei nu vor sa-si dubleze costurile
pentru o crestere nesemnificativa a veniturilor.

In privinta conectarii directe de la un client IPv6 la un server
IPv4... tot ce-mi vine in minte ar fi "If wishes were horses, we'd all
be eating steak" (Jayne din Firefly) :). Pentru o scurta trecere in
revista a posibilitatilor de translatie intre adrese IPv6 si IPv4,
vezi http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6_translation_mechanisms . In
afara de translatie (care e foarte rara, eu nu stiu de nici un
provider care sa ofere acest serviciu in momentul de fata), mai sunt
diverse modalitati de a crea tunele peste retele de IPv4 cu scopul de
a conecta intre ele site-uri care folosesc intern IPv6 si care nu au
nevoie de conexiune IPv6 cu Internet-ul (basically, site-uri ale
aceluiasi intranet), cum ar fi tunele IPv6 peste IPv4, L3VPN, L2VPN...
dar deja iesim mult in decor fata de ceea ce il intereseaza pe
utilizatorul obisnuit.

Ca un termen de comparatie, aceiasi problema pe care o are IPv6-ul o
are si multicastul de IPv4 pentu ca nu toate routerele pot sau sunt
configurate sa ruteze pachete de multicast.

Solutii? Probabil cea mai buna solutie ar fi ca un provider de
servicii online sa lanseze doar peste IPv6 un serviciu pe care sa-l
vrea toata lumea. In momentul ala, clientii vor vrea IPv6 iar ISPii
vor avea un motiv sa ofere IPv6. Problema e ca nimeni nu va lansa asa
ceva doar peste IPv6 pentru ca nu ar avea sens dpdv. economic in
momentul de fata. Cel mai probabil e ca va trebui sa se ocupe intreg
spatiul de adrese IPv4 si apoi sa mai treaca ceva vreme (in care lumea
va face apel la din ce in ce mai multe servere de NAT/PAT si VPN),
inainte de a se face eforturi serioase de trecere la IPv6.

Este asta o problema? Nu o vad neaparat ca o problema. Unii or sa
castige cand se va face trecerea, altii or sa piarda... same old -
same old. Ce putem noi sa facem e sa ne asiguram ca avem expertiza de
a face o trecere lina cand va veni momentul. Momentan, daca sunt
fonduri disponibile pentru investitii, as zice ca exista metode mai
bune de a le investi decat a investi in IPv6.

Toate cele bune,
Matei

Strainu

to tic-...@googlegroups.com

Au spatiu de adrese alocat, dar nu cred ca il folosesc la ceva

Eu am reusit sa configurez cu succes un tunel folosind un router cu
OpenWRT si serviciile de la www.sixxs.net. E drept, am adresa fixa,
ceea ce usureaza munca. Dar in afara de ipv6.google.com si
beijing2008.cn n-am prea gasit continut interesant.

Chestia asta o aud cel putin de cand am intrat la facultate. Parerea
mea e ca IPv6 o sa intre cand chiar n-o sa mai aiba ISPurile ce sa
faca altceva. Intre timp o sa avem cel mult servicii dual-stack. Nu
cred ca nu e niciun content provider destul de sinucigas incat sa
lanseze ceva numai pe IPv6. Era http://www.ipv6experiment.com facut
exact pe ideea de a oferi ceva exclusiv pe IPv6 (in cazul de fata
filme pentru adulti), dar s-au fasait inainte de lansare.

Din pacate asta nu inseamna decat ca nu are cine sa scrie articolul
respectiv, nu are nicio legatura cu nivelul implementarii IPv6 in RO.
Exista o sectiune IPv6 la http://ro.wikipedia.org/wiki/Adres%C4%83_IP,
pe care am tot zis ca o completez si n-am mai apucat. Daca vrei sa
ajuti, esti binevenit :)

Andrei